Etupyörän laakeri leikkasi vauhdissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Aki P kirjoitti:Se nyt on lähinnä makuasia laittaako sinne kuppiin hieman rasvaa vai ei. Tokihan siihen asentaessa vähän menee kun laittaa ulomman laakerin rasvan kanssa paikalleen, mutta mitään erillistä rasvaamisen tarvetta kupille ei ole. Eikä siitä rasvasta varsinaista haittaakaan ole. Kuppi on enimmäkseen tarkoitettu pölysuojaksi ja paisunta tilaksi, ainakin mersun kaltaisissa tapauksissa.
Tulee sinne sitä rasvaa vaikkei laitakkaan :wink:
Neljän vuoden välein olen kuppiin vaseliinia laittanut.
Joka kerta ollut melkein tyhjä ja jäljellä oleva on ollut vähän saven näköistä.
Laakerit ovat secissä alkuperäiset.
Eli ei siis varsinaista haittaakaan? :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Harri126 kirjoitti:[Neljän vuoden välein olen kuppiin vaseliinia laittanut.
Joka kerta ollut melkein tyhjä ja jäljellä oleva on ollut vähän saven näköistä.
Laakerit ovat secissä alkuperäiset.
Eli ei siis varsinaista haittaakaan? :D
Miksi tehdas ei sitten laita kuppiin rasvaa ollenkaan?
Ei ainakaan W210/202/230:ssa ollut uutenakaan. Niissä tosin w210:ssa laakereita paukahti sen vihreän pien takia jota Günther rasvaksi nimittää. Jos vaihtoi suomen oloihin sopivan laadukkana rasvan niin ei tullut laakeri ongelmia pakkasten jälkeen.

Päätän jorinat tältä erää tähän. Asianosainen sai autonsa liikkeelle ilman sen kummempia teoriaopintoja, se riittää.

Saatte nyt siirtyä oikeaoppisen laakerin säätämiseen liittyviin seikkoihin :lol:

Mielestäni UUSI laakeri säädetään 0,02mm välykseen, käytännössä tuntumalla välyksetön muttei tiukka. :mrgreen:
Vanhassa ei pieni vanteessa tuntuva välys haittaa, eli saa olla jopa 0,05 mm välyksellä :!:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Aki P kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:[Neljän vuoden välein olen kuppiin vaseliinia laittanut.
Joka kerta ollut melkein tyhjä ja jäljellä oleva on ollut vähän saven näköistä.
Laakerit ovat secissä alkuperäiset.
Eli ei siis varsinaista haittaakaan? :D
Miksi tehdas ei sitten laita kuppiin rasvaa ollenkaan?
Ei ainakaan W210/202/230:ssa ollut uutenakaan. Niissä tosin w210:ssa laakereita paukahti sen vihreän pien takia jota Günther rasvaksi nimittää. Jos vaihtoi suomen oloihin sopivan laadukkana rasvan niin ei tullut laakeri ongelmia pakkasten jälkeen.

Päätän jorinat tältä erää tähän. Asianosainen sai autonsa liikkeelle ilman sen kummempia teoriaopintoja, se riittää.

Saatte nyt siirtyä oikeaoppisen laakerin säätämiseen liittyviin seikkoihin :lol:

Mielestäni UUSI laakeri säädetään 0,02mm välykseen, käytännössä tuntumalla välyksetön muttei tiukka. :mrgreen:
Vanhassa ei pieni vanteessa tuntuva välys haittaa, eli saa olla jopa 0,05 mm välyksellä :!:
Niinpä. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Nonni, lähtikö vähän käsistä tää topikki, hä? Alkuperäinen kysymys kait koski vaseliinin oikeaa määrää mersun etunavassa, joka lienee jo selvinnyt... Ääriesimerkit vetelee toisiaan ympäri korvia, kun totuus kuitenkin on se, että laakerisetin mukana tuleva putkilo yleensäottaen riittää, eikä toisaalta ole kait koskaan hirveästi liikaakan vaikka se kaikki sinne napaan tunkeekin?

Ne jutut keskipakovoimasta ja fysiikan laeista pitää täysin paikkansa, kuin myös se, että laakerivaurio on ketjureaktio, tosin enimmin niitä taitaa hajota ihan vaan ajettujen kilometrien takia.

Taitaa siis olla epäolennaista se vaseliinin tarkka grammamäärä, kunhan on riittävästi eikä tolkuttomasti liikaa. Meistä ne ketkä pystyy, rasvaa laakerinsa itse ja ne jotka eivät, teettänee sen pystyvällä.

Tossa alla on asia niin kuin se olisi heti aluksi kuulunut vastata. :lol: :oops:

Ja sen lisäksi vielä järkipuhetta pilkuista ja teorioista :!: :!:




Aki P kirjoitti:Oppien ja kokemuksen mukaan ei kuppiin tarvitse laittaa rasvaa ja keskelle riittää n. puolet tai 1/3 tilavuudesta. Mitä se rasva siellä kupissa voitelee? Keskipakovoima työntää navan keskeltä rasvan laakereille. :idea:

Luulisi jo teidän "lukeneiden ja 50-vuoden työkokemuksella omaavien" pääasentajien tämmöset perusasiat hallitsevan ilman suurempaa pilkunn¨¨¨ta teorioitakin :idea: :wink: Menee viisaitten ihmisten aika hukkaan kun aletaan keksiä kirvestä uudestaan :lol:

Tätä pyöränlaakeripaskaa on jauhettu tälläkin foorumilla verissä päin joka ikisessä pyöränlaakeriin liittyvässä topikissa.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

aaltojarvi kirjoitti:Ääriesimerkit vetelee toisiaan ympäri korvia, kun totuus kuitenkin on se, että laakerisetin mukana tuleva putkilo yleensäottaen riittää, eikä toisaalta ole kait koskaan hirveästi liikaakan vaikka se kaikki sinne napaan tunkeekin?
öööö... Ei siellä tullut mitään putkiloa mukana. Mutta ei nyt aleta vänkäämään tästäkin :roll: Autolla tuossa käväisin sorvissa ja abs-valo syttyi jo menomatkalla, ilmeisesti ensimmäisessä 90 asteen käännöksessä. Ajoin työmaan pihaan ja sammutin ja käynnistin auto, ei mitään vikaa. Nyt kun tulin töistä kotiin, niin taas sama homma. :evil:

Missä kohdassa tuossa on se abs-tunnistin? Navassa olevat urat oli mielestäni hyvässä kunnossa, joten nyt ajattelisin, että onko napa voinut taittua niin paljon (heilui n. 1,5 cm, kun laakeri osina), että olisi rikkonut koko anturin? Kaikki osat pitäis kyllä olla ainakin kiinni.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...mistä oli kiinni hirttänyt lakru ostettu ja minkä merkkinen mahtoi olla :?:
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

KL:stä ja merkkiä en nyt muista.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

On hyvinkin voinut hammaskehä rikkoa sen tunnistimen. Ei mitenkään tavaton murhe noin totaalisen vaurion yhteydessä.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Kuten arvata saattoi, niin jotain hämminkiä abs-anturissa vielä on. Tänään irroitin ja puhdistin päällisin puolin. Myös vastuksia mittasin ja jotain lukuja se antoi. Johtoa heiluttelin, mutta ainakaan pikaisesti en suurta vaikutusta nähnyt vastukseen. Tarkistelin anturia ja aivan kuin se olisi saanut osumaa... Olisko jollain kuvaa tuosta anturista, millainen sen pään pitäisi olla. Saisi vaan varmistettua, että onko se vaan omaa luuloa vai onko mennyt vaihtokuntoon...
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

sanosin et suurin osa autojen säädettävistä laakereista tuhotaan kiristämällä liikaa, mersussa se on viä todella helppoo.
yllättävän usein mersussa laakeri poikii kesken ajon mitään varottamatta ja vaatii usein hinurin. paljon oon nyt korjaillu sellasia
laakereita jotka vaihdettu lähiaikoina jopa kahdesti, ettei vaan laadussa
heikkenemistä.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tänään tuli tämäkin asia hoidettua loppuun, kiitos mersuforumin "ostetaan osia"-palstan. Sitä kautta löytyi toimiva abs-anturi hintaan 24€ postikuluineen. Ei enään viitsinyt uutta suunnitella :)

Ja valon vilkkuminen loppui kuin seinään 8) ROCK!
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Vastaa Viestiin