Öljyä kuluu kuin piimää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

yöllä lisää nettiä selatessani törmäsin jenkkien mersu sivustoon, jossa oli näistä mersun luokituksista ja moottoreiden vaatimuksista...

tosiaan tuo 5w-50 on luokiteltu 229.1 mersun vaatimukset täyttäväksi, mutta niin oli moni mineraalikin :P mutta se itse asia mihin kiinnitin huomiota oli se, että mersu oli listannut nuo 229.1 öljyt sellaisiksi jotka kuuluvat kategoriaan "ei suosittelut öljyt", niitä voi siis käyttää, mutta niitä ei suositella, eli suomeksi vältettävät öljyt :wink:

mobililla ja mersulla on ongelma, joka johtuu formula 1 jutuista, eli mobil 1 tuotemerkki on yksi suurista mersun f1 sponsoreista ja kumpikaan ei halua tuoda julkisuuteen, että osa noista mobil 1 öjyistä on "käyttökiellossa" mersun koneissa :P

tuo 5w-40 RF täyttää tod.näk. uusien mersujenkin vaatimukset tiettyyn rajaan asti (aivan uusiin, eli -06-> ei senkään luokitukset luultavasti enää riitä), lisäksi siitä löytyy paremmat VW:n luokitukset, joka on paljon tarkempi öljystään.

hanta: voi olla että ovat veholla myyneet sulle 5w-40 RF öljyä ja olet sitten epähuomiossa ajatellut vielä parantaa sitä ostamalla jatkossa 5w-50 öljyä, mutta oletkin todellisuudessa huonontanut öljyä pari luokkaa :?

kyllä tuo 229.3 luokitus olis hyvä löytyä öljypurkin kyljestä, muuten itse öljyn valmistajalla ei niin kauheasti ole väliä.

niin ja sitten näitä uusien autojen "longlife ja eko öljyjä" ei laiteta mihinkään -80 ja -90 luvun moottoreihin... niistä on vedetty sinkit ja muut vanhat lisäaineet ihan nollille ja saat äkkiä esim. pyöreän nokka-akselin autoosi...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Moi! Taannoin huoltamo jäbä väitti mobil 1 maailman parhaaksi siksi että formulat käyttävät sitä.HALOO! Eiköhän ajon jälkeen vaihdu heti öljyt ja vanhat analyysiin.Tuo pitkän vaihtovälin öljy on hankala juttu koska pohjolan olosuhteissa öljyn sekaan pukkaa tulla vettä,rikkiä nokea ja vaikka mitä paskaa.Kyllä järkevin täpä oljyllä kuin öljyllä on vaihto kerran vuodessa ja just keväällä.Ja laittakaa kallita tai halpaa kun suositus täyttyy.Ei siinä paljon säästä.Ne ketkä ajavat pitkiä vetoja niinkuin kuorma-autot läpi vuorokauden tämä long life öljy voi toimiakin.
Mutta jokainen tekee omalleen mitä haluaa.Eikä tänä päivinä enää nuita moottori remppoja tehdä paljoa,vaihdetaan vain toinen motti jos tulee kilsat täyteen.Tieten takuu/uusia käskee tai he itse määrää mitä sinne laitetaan,mutta silloin ei se minua huolettaisi.Mutta käytetyissä oman harkinnan mukaan.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Minulla on pari vuotta vanha Moblil 1 5/50 4L kannu jossa on hyväksyntä 229.3. Ja Ot: tiedän bensiini auton jolla on ajettu yli 960tkm koko ajan 5/50 mobil 1 koneessa. Vaihtoväli 10tkm. Kai se joissain autoissa ainakin on toiminut :roll:
W213 220d +W242 electric drive
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

markoala kirjoitti:Minulla on pari vuotta vanha Moblil 1 5/50 4L kannu jossa on hyväksyntä 229.3.
No niinhän se näköjään oli mullakin 229.3 merkintä 5W-50 kanikan kyljessä, :oops: elikä pitäisi kai sitten kuulua suositeltuihin. Lisäksi VW505 00 ja API SJ/SL/SM/CF, ACEA A3/B3, A3/B4 mitä sitten kertonevatkaan...
W203CDI
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

hanta kirjoitti:
napa kirjoitti: mitä luokituksia siitä RF1 purkin kyljestä löytyy, joku mersun -80 luvulta oleva vissiin, mutta ei muuta :wink:
Rupesi tämä topicci kiinnostamaan kun olen käyttänyt sekä RF1 5W-50 (nytkin koneessa) ja myös RF1 5W-40. Autona W203 CDI, 2001. Omistajan käsikirjassa kehoitetaan käyttämään MB 229.1 - 229.3 hyväksyttyjä öljyjä. RF5W-50 kanisterista löytyy tuo 229.1 hyväksyntä ja RF5W-40 kanisterista molemmat numerosarjat. Eli pitäisi kyllä merkintöjen mukaan sopia tähän 2000-luvun autoon.
Toisaalta pyrin kyllä käyttämään parasta mahdollita öljyä. Alunperin päädyin tuohon RF1:een koska Veho sellaista myi autooni, en kuitenkaan muista oliko 5W-50 vai 5W-40.
Voisitko napa vielä kommentoida ja kertoa mikä se paras öljy on autooni.
Tuskin on käytännössä paljon hevon helvetin väliä, käyttääkö tuossa Rälly Vormulaa 5W-50 vai 5W-40. Ite oon käyttäny molempia (tosin 5W-50:sta vasta viime aikoina) kolmessa eri CDI:ssä satojen tuhansien kilsojen ajan ja hyvin on asiansa ajanut.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

napa kirjoitti:ei helvetti, nyt vasta katsoin että olet laittanut 2003 vuosimallin autoon mobil 1 rally formulaa :shock: nyt oikeasti heti vaihtamaan ne öljyt sellaisiin, jotka täyttää tuon moottorin vaatimukset...


Tuo 420:n on vuoden -93 mallia, jos mun autoa meinasit. Mutta kuitenkin, saksankielisestä ohjekirjasta löytyy öljyjen merkintä "Blatt-Nr. 226.5, 227.5 Motorölviskositäten siehe Wartungsheft."

Ja sitten vielä, mitähän se tarkoittaa selkokielelle käännettynä? Eli öljyn ominaisuudet ja varmasti toimiva öljymerkki? Ei tosiaan ole varaa leikkuuttaa noita patoja kiinni tai pilalle jonkun paskan öljyn takia! :!:

Vielä pikku knoppina: Sen ainoan kerran kun kävin Vehon huollossa, niin mitähän ne Hertsikan Vehon huollossa taannoin vuosia sitten ajatteli, kun vaihtoivat -88 SECiin 0W-40 RF1:set? Menikö persiilleen ja kuinka paljon? :shock:
Ainakin se kone haihdutti sitä öljyä ihan helvetisti ulos, mistä lie, mutta takalautaan ei ainakaan tullut perinteistä "ruostesuojausta"...

Edit: http://www.roadmachine.fi/motoroil.html
Löytyiskö tästä joku sopiva V8:n kuumuudelle?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Ollapa olemassa absoluuttinen totuus tähänkin asiaan.
Parempi pysyä vanhassa.
:?
Vielä yksi testi, millä sotkea päätään:
http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, ei noita longlife öljyjä ole pakko koneessa pitä'ä sitä 30 00 km... kyllä ne voi vaihtaa aikaisemminkin ja kannattaakin vaihtaa...

tänään satuin käymään tarvikeliikkeessä ja hieman kääntelin pönttöjä, mobil 1 5w-50 näyttää löytyvän nykyään 229.3 luokitus mersulle, VW:n joku alkeelinen luokitus ja joku muu, mutta en enää muista mikä, olikohan porsche... vertailun vuoksi kääntelin jotin halpaa shell helix 5w-40 pönttöä ja siitähän löytyi mersulle heti 229.6 luokitus, VW:n joku uusimmasta päästä oleva, bemarin longlife hyväksyntä, ferrarikin oli saanut jonkun luokituksen :P (ei tarvi ottaa vakavasti...) porsche ja olikohan vielä joku muukin :roll:

monessa muussakin halpaöljyssä oli samat tai paremmat luokitukset, kuin rallyformulassa...

Juselius: tarkoitin tuota topikin aloittajan autoa...

masaf1: 5w-40 rallyformula on paljon parempaa öljyä, kuin 5w-50, ei se korkea kuumapään viskositeetti tee öljystä automaattisesti hyvää/sopivaa joka koneeseen...
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

markoala kirjoitti: Ja Ot: tiedän bensiini auton jolla on ajettu yli 960tkm koko ajan 5/50 mobil 1 koneessa. Vaihtoväli 10tkm. Kai se joissain autoissa ainakin on toiminut :roll:
Aikaisempaan keskusteluun viitaten ymmärtänet, ettei tuo voi olla mahdollista! :wink:
Käy sanomassa sille kuskille, että se valehtelee! :roll:

Mäntsälän miehenä voisit käydä kysymässä absoluuttisen totuuden Tikkasen pajalta, Kaukalammelta.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Kyllähän se Mobil RF1:n halpeneminen tällasta teknisesti tumpeloa jossain vaiheessa ihmetyttikin, mutta ajattelin sen johtuvan markkinoiden "kilpailusta", vaikka RF1:n oli ollutkin jo vuosia myynnissä. :oops:

Mutta se mikä tässä ketjussa on erittäin hyvä, niin jälleen oppii ja vähänkin ajattelemalla saattaa säästää konerempan vaivan ja hinnan. Omalla kohdalla ainakin v*tuttaa runsaasti, lähes infernaalisessa määrin tuollainen "totuuden salaaminen" öljyfirman taholta. Mutta uutta se ei ole ExxonMobilin tapauksessa.
RF1-uusiopaskaa myydään vanhalla maineella! :evil:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

olihan se 5w-50 rallyformula tosiaan hyvä ja edistyksellinen öljy silloin 25 - 30 vuotta sitten, vai mitä siitä jo on aikaa, kun se tuli markkinoille, mutta aika nopeasti kilpailijat ajoi sen etumatkan kiinni ja edelle...

mutta kun ostatte niitä oljyjä, niin tutkikaa ensin hieman mitä se moottorinne vaatii ja mitä ominaisuuksia öljyt tarjoaa... se 5-10 min. mitä siinä öljyhyllyn ääressä viettää, ei ole hukkaan heitettyä aikaa...

ja mobililta löytyy tosiaan myös hyviä öljyjä, en minäkään mobilia ole tuon "5w-50 rallyformulan kusetuksen" takia kokonaan hylännyt...

mielenkiintoisia sanamuotoja tulee välillä esiin, kun tutkii noita öljyfirmojen "tuoteselostuksia" joku öljy on suositeltu ja jonkun öljy on sallittu kyseiseen moottoriin, niistä pitää sitten vain osata vetää oikeat johtopäätökset, kumpi on se parempi vaihtoehto :D
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Mulla oli 270 CDI sedan -02. Ajettu 360 tkm ja yhtään ei 20 tkm öljynvaihtovälillä tarvinnut lisätä eli kulutus oli alle 2 litraa / 20 tkm. Öljynä on jo pidemmän aikaa ollut Mobil Delvac 1 eli täyssynteeettinen raskaan kaluston öljy. K-Raudassa 20 litran pytty 190e. Siinä kyllä ominaisuudet riittää, ei ole mitään litkua.

Kyllähän öljyä kuluttaa saa mutta hieman isolta tuo ketjun aloittajan kulutus tuntuu. Pölläytteleekö pahemmin tai minkäänlaista sinistä sauhua, joka on yleensä öljyn palamisen merkki ?
Viimeksi muokannut cscjhe, Ma 06.04.2009 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- TB diamond dieselillä ei paljon luokituksia ole mutta voitti sen TM:n testin. Sensijaan joissain Kingin tai yms. purkeissa on paljon 'paremmat' öljy luokitukset, ilmeisesti rahalla saa ostettu.
Beaver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 30.03.2009 09:43

Viesti Kirjoittaja Beaver »

Moro kaikille keskusteluun osallallistuneille. Viime perjantaina vaihdoin öljyt Mobilin 0W-40 Performanceihin. Tlason muutaman tonkan Kärkkäiseltä kuten joku vinkkasi. Kyseistä tärpättiä ei ole Mobilin miehen mukaan tehry vuoteen ja nykysin korvaava tuote on 0W-40 New life. Kestää kuulemma differentiaalisen verran paremmin pitkiä vaihtovälejä...

Kyseine öljyhän on kuumana "ohuempaa" kuin 5W-50, mutta kuten keskustelussa on esille tullut, sehän normiautoilijaa kiinnostaa missä kunnossa öljy on käytettynä. Tosiaan hittojako sitä uusia öljyjä testaa, vaan mieluummin 10 tkm ajettuja.

Katsotaan nyt tapahtuuko öljynkulutukselle mitä?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Non ni Uhkailin tässä taannoin vaihtaa RF:t johonkin toiseen öljymerkkiin ja nyt uhkaus on toteutettu. (Mopilia 5 w50 onkin käytetty noin 25v). RF:t hän ei ole oikein mairittelevia lausuntoija ainakaan kaikilta käyttäjiltä saaneet. No itte en RF:iä kehu en moiti. Toisaalta jotain kertoo se että noinkin pitkän ö-merkkiuskollisuuden viskasin romukoppaan.

Alkuun meinasin Castrolin öljyjä mutta niitä tuntuu olevan sitämyöten vaikea saada että jätin sen sikseen. No käteen tarttui Teboilin 5 w40 HPD. MB luokitukset näytti muiden lisäksi löytyvän.

Ensikokemuksella voi sanoa että ö-paineet on hieman pienemmät kuumalla moottorilla. Jos RF:llä oli kuokkaa 2.3 niin nyt menee 2 kieppeille. En usko että tällä on merkitystä mutta huomion arvoinen seikka kylläkin. Mielestäni moottorin käyntiääni muuttui siistimmäksi. Onko sillä mitä merkitystä.... no tiedä häntä. Saa nyt sitten nähdä jatkossa kuinka pa-kulutuksen käy. Takanahan on noin 100t km kulutuslukemat RF:llä ajettuna. On hyvä verrata sitten muutaman kk jälkeen sitäkin. Sellainen huomio vielä että auto tuntuu jotenkin virkeämmältä :roll: Onko vai ei ??? Voi vaan tuntua siltä Autohan on 300DT kevyesti kutiteltuna. Isompi ahdin 3"putkisto alusta loppuun Mynäpumppu orkkis elementeillä ja pieni välijäähy.

Kuinkahan paljon nuita RF:iä jäi sisuksiin? Vaihdan aina öljyt propun kautta mutta lauhdutin putket jne? Suodattimen vaihdoin tottakai. Meinaan sitä että vaikka öljyjen pitäisi olla sekoituskelpoisia keskenään niin silti tuossa lauseessa on sana pitäisi??? Meinaan että olisiko tällä seikalla merkitystä ja kuinka paljon? No ostin 20l pöntön tuota HPD:tä joten toisella kertaa luulisi sitä kokolailla kaikki olevan.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa 270cdi henkilöautossa kuluu öljyä alle 0,5L/10tkm. Öljymerkkiä sen kummemmin kommentoimatta minulle tullessaan auto sai eri merkkiset öljyt mitä oli käytetty. Eka 10tkm tarvi litra lisätä, seuraavalla 0,5l ja sen jälkeen ei ole tarvinnut lisätä. MB:n kone saattaa syödä hetken öljyä jos merkki vaihdetaan :!: . Syytä en tiedä mutta näin se vaan menee useimmiten.

Nämä cdi koneetkin on sisäisesti sen verran kivikautisia härveleitä ettei näihin pidä sotkea mitään 0w öljyjä. 5w40 tai 5w/50 on varmasti riittävä, jopa raskaammassa kalustossa 10w/40 mikäli lähdetään roikan tai webaston päästä talvella.
Vitosta jäi monta ylimääräistä sivuääntä pois kun laittoi 10w/40 raskaan kaluston täys synteettiset dieselmoottoriöljyt koneseen.

Supereita harrastellessa huomasi mobilin Rf 5w/50:n kelvottomuuden kuormitustilanteessa :x . Kuumana vedon jälkeen paineet mittarissa 0,5 bar ja 10W/40 diesel öljyllä päälle 1bar :shock:, se on vähä semmonen tojotamiesten öljy. Se bensa corollan kone pysyy nipussa silläkin kun ajetaan "keskinopeutta" joka paikkaan. :lol:

Myyntimielessäkin mobili on on ihan markettikamaa. Kaikki saippuakaupat kyllä myy mobilia niin halvalla ettei yksikään autoalan liike saa sitä ostettua sisään sillä hintaa, saatika voisivat myydä sitä edes pikkukatteella. Ja edustajan valehtelee päin naamaa että "se on jostain ulkomailta uitettua ei meidän tuotetta". Kuitenki kohta tapaat saman edustajan päivittämässä marketin hyllyjä :lol: :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aki P kirjoitti:Omassa 270cdi henkilöautossa kuluu öljyä alle 0,5L/10tkm. Öljymerkkiä sen kummemmin kommentoimatta minulle tullessaan auto sai eri merkkiset öljyt mitä oli käytetty. Eka 10tkm tarvi litra lisätä, seuraavalla 0,5l ja sen jälkeen ei ole tarvinnut lisätä. MB:n kone saattaa syödä hetken öljyä jos merkki vaihdetaan :!: . Syytä en tiedä mutta näin se vaan menee useimmiten.

Nämä cdi koneetkin on sisäisesti sen verran kivikautisia härveleitä ettei näihin pidä sotkea mitään 0w öljyjä. 5w40 tai 5w/50 on varmasti riittävä, jopa raskaammassa kalustossa 10w/40 mikäli lähdetään roikan tai webaston päästä talvella.
Vitosta jäi monta ylimääräistä sivuääntä pois kun laittoi 10w/40 raskaan kaluston täys synteettiset dieselmoottoriöljyt koneseen.

Supereita harrastellessa huomasi mobilin Rf 5w/50:n kelvottomuuden kuormitustilanteessa :x . Kuumana vedon jälkeen paineet mittarissa 0,5 bar ja 10W/40 diesel öljyllä päälle 1bar :shock:, se on vähä semmonen tojotamiesten öljy. Se bensa corollan kone pysyy nipussa silläkin kun ajetaan "keskinopeutta" joka paikkaan. :lol:

Myyntimielessäkin mobili on on ihan markettikamaa. Kaikki saippuakaupat kyllä myy mobilia niin halvalla ettei yksikään autoalan liike saa sitä ostettua sisään sillä hintaa, saatika voisivat myydä sitä edes pikkukatteella. Ja edustajan valehtelee päin naamaa että "se on jostain ulkomailta uitettua ei meidän tuotetta". Kuitenki kohta tapaat saman edustajan päivittämässä marketin hyllyjä :lol: :lol:
Hmmm... Mielenkiintoista. No jatkan tätä juttua jokatapauksessa vaikka tuo kulkine ei mikään superi olekkaan. Myönnetään että öljymerkin vaihdolle sain lisävauhtia eräältä läheiseltä MB mieheltä joka oli näkemässä kitkakoetta Mobill RF vs Teboil HPD. Olivat sanonu ettei tarte uskoa tätä... Tuokaa vaan omat öljynne omasta purkistanne niin koitetaan... Jokin laakeri (2 kpl) joita kumpaakin oli voinu kuormittaa painoilla. Mobil oli leikannu kiinni/alkanu savuamaan puolella siitä painosta mitä Teboil oli kestäny :roll: Jaa'a Ei taida tuo Mobil olla normivehkeissäkään mitään kummoista jos kokeeseen oli uskomista ja tuskin oli manipuloitu testi kun kerta käskivät tuomaan omat purkit ellei usko tätä testiä??? Niinkuin jo totesin tämä juttu ei ole kummin kaimalta kuultu :lol:
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Nyt kiinnostaa jonkin verran kuka testin teki?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Itse nähnyt myös moisen laakerinkuormittimen... aika vaikuttavaa :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vielä kun se testi tehtäisiin n. 5000 km ajetuilla öljyillä, niin alkas silmät aueta näiltä "rf miehiltä" lopullisesti...

eikä tuokaan testi vielä kaikkea kerro, lähinnä pintapaineen kestosta vain...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Harri126 kirjoitti:Nyt kiinnostaa jonkin verran kuka testin teki?
Testejä on varmaan tehty monessakin eri paikkaa mutta tämän tapahtumapaikka oli Oulu. Mielestäni sillä kuka testin teki ei ole suurtakaan merkitystä jos kerran kehoittivat tuomaan omat öljypurkit jos epäilee huijausta :roll: Toisaalta ei tullu kysyttyä kuka testin teki. No niin tai näin Mobil... vaikka olen ollukkin merkkiuskollinen tuolle öljylle niin miettimään pisti :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Näitä testejähän on näytillä niissä paikoissa jotka möivät ja myövät motor up:ia nykyistä xr-i.vai mikä se oli.Ja testi tulos oli sillä että perinteinen öljy leikkas kiinni mutta motor -up kesti kymmen kertaisen pinta paineen ennen kiinnileikkautumista.Jo monethan ovat nähneet kun autolla vedetään sata kilsaa ilman öljyjä kun öljyt on valuteltu ulos.
Mutta pitää muistaa että kaikki öljyt lisä aineistetaan ja xr-1 on ehkä vain jotain lisä ainetta kuten oli muös STP.
Moni on sanonut että laita halvempaa mut vaihda tiheämmin.
Uskoisin myös että lisä aineet haihtuu ja kuluu kun vdetään long lifilla.
Ja mobilin öljy homma on minusta pelkkää bisnestä.
Castrol oli aikoinaan yhtä hyvä kun mobil.Miten lie tänä päivänä?On siitä aikaakin melkein 20-vee.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

kertokaapa mitä öljyä kannattais käyttää 2.0 diisselissä?

itellä tuo -86 tenava, koneella ajettu 478tuhatta. öljyä laitan vähän yli merkkien puolivälin. ajan n 8000 kilometriä ja öljynmerkkivalo alkaa välillä palamaan. saattaa jonku sadan metrin pätkän aina palaa ja sammuu. sillon öljyä on suunnilleen puoliväliin, ehkä vähän vähempi. kuitenki sitä on koneessa. yleensä sillon lisään öljyä (0.5-1litraa) ja ajan muutaman tuhat kilsaa lisää ennen kuin vaihdan öljyt.

onko tuo normaalia kulutusta? kone ei vuoda, ei savuta eikä käryä öljyltä
Avatar
alpinweiss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja alpinweiss »

Itse käytän työajokissani E220D 10W-30 öljyä. Samasta tynnyristä kuin traktoriinkin... Valtra High Tech Motor Oil. Ei pääse tulemaan öljyt kalliiksi! :)
MB CLK240
Monta kakkosnelosta
Vitoja
Väyrysiä
Mohlovalo Eemeli
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kerrotaan nyt tähänkin omat kokemukset RF:stä, kun niin tekee muutkin :wink: 400tkm ajoin 200D:llä, 10-15tkm vaihtovälillä käyttäen Rally formulaa. auton mittarissa testin alkaessa 400tkm ja päättyessä hieman vajaa 800tkm. Ei mitään vikaa itse koneessa, sitä ei tuolla välillä aukaistu mistään päästä, mistään kohtaa. Turhankin hyvää tuo RF, huonommilla öljyilläkin olisi tuo väli ajeltu samalla lopputuloksella. Vakioon tuo menee aivan hyvin, sanoi hevosmieten tietotoimisto ihan mitä vain.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Vähänkään "uudemmissa" (noin vm. 96 - 97 ->) Mersuissa ei kai pitäisi olla ainakaan öljysuositusten mukaan mitään ongelmia jos käyttää Mobil 1 0W40 öljyä.

Nykyisessä SLK 32 AMG:ssa on ollut kyseinen öljy ensitäyttö-öljynä ja myös sen jälkeen aina, mitään muuta öljyä ei ole tuohon koneeseen laitettu (eikä laiteta). Konepellin alla on jopa tarra missä lukee "Mercedes and AMG recommend Mobil 1 0W40". Öljyä kuluu jonkin verran (tikusta katsoen) n. 20.000km ajolla, lisätä ei tällä matkalla tarvitse laisinkaan. Öljy pysyy kirkkaana, vähän rusehtavana tuon 20.000km ja vaihtoväli menee ASSYST-näytön mukaan, maksimi 2 vuotta tai 22.500km.

Edellisessä vm. 1997 230K SLK:ssa käytin tätä samaa Mobil 1 0W40 öljyä ja mitään ongelmia ei koskaan ollut, vaihtoväliksi tuli huoltonäytön mukaan n. 20.000km, vaihto noin kerran vuodessa ja öljyä ei ikinä tarvinnut lisätä, tikun yläreunasta kului 20.000km ajolla noin 0,5 - 1 cm ja koneella oli ajettu n. 180.000km ennen kuin auto vaihtui tähän nykyiseen SLK 32 AMG:hen.

Eihän tuo Mobil 1 0W40 ole edes erityisen kallista öljyä.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
janne06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: La 08.11.2008 12:35
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja janne06 »

alpinweiss kirjoitti:Itse käytän työajokissani E220D 10W-30 öljyä. Samasta tynnyristä kuin traktoriinkin... Valtra High Tech Motor Oil. Ei pääse tulemaan öljyt kalliiksi! :)
Eikös nuo valtran haitekki öljyt ole shellin öljyjä ?

Asiasta toiseen tuossa jo aiemmin kysyttiin castrolin öljyistä mutta kukaan ei oikee kommentoinu niitä - kokemuksia?
Omassa 220D -98 on eka omistaja teettäny kaikki huollot veholla ja sinne on huoltokirjan mukaan laitettu vain ja ainoastaan 0W-40 öljyä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

janne06 kirjoitti:
alpinweiss kirjoitti:Itse käytän työajokissani E220D 10W-30 öljyä. Samasta tynnyristä kuin traktoriinkin... Valtra High Tech Motor Oil. Ei pääse tulemaan öljyt kalliiksi! :)
Eikös nuo valtran haitekki öljyt ole shellin öljyjä ?

Asiasta toiseen tuossa jo aiemmin kysyttiin castrolin öljyistä mutta kukaan ei oikee kommentoinu niitä - kokemuksia?
Omassa 220D -98 on eka omistaja teettäny kaikki huollot veholla ja sinne on huoltokirjan mukaan laitettu vain ja ainoastaan 0W-40 öljyä.
Kylläkait castrolkin on ihan laadukas öljyn toimittaja.

Tuosta valtra öljystä tuli mieleen: Erään koneurakoitsijan kanssa neuvoteltiin hänen mersunsa öljyistä. Oli autossa mukana jotain 10w/40 tms. koneöljyä ja itse olisin laittanut jotain vähän hienompaa.
Arveli jotta jos tuo öljy on noissa toista miljoonan traktoreissa ja rekkaveturissa niin kait se kelpaa tommoseen muutaman tonnin auton töttöröönkin (auto silloin parivuotias E-mersu) :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

joku mainitsi täällä "väljän moottorin". mikäs se teidän mielestä sitten on se väljä moottori joka tarvis ehkä hieman paksumpaa öljyä..?

itellä 575tkm ajettu 250d lankku ja 5w-50 RF siellä pyörii edelleen0+ ja olen ollu tyytyväinen.

kuinkas hyvin noiden longlaiffien pitäisi sitten muka kestää, arveluttaa kovasti ettei 30tkm viitsis samoilla öljyillä ajaa vaikka oliski uusi auto.

tuntuu että haetaanko pitkillä vaihtoväleillä mahdollisuutta konerikkoon ja sitte myydään enemmän uusia autoja..? :twisted:

toki raskaassa kalustossa pitkät vaihtovälit ovat tosiasia, mutta nehän pyörii yötä päivää ja matalilla kieroksilla useimmiten, luulen.

jos öljyillä jatkuvasti ajetaan pitkillä vaihtoväleillä, niin kuinkahan se alkaa vaikuttaan sitten ku kilsoja on takana jo huomattavasti, missä vaiheessa tiheämmän vaihtovälin edut alkavat näkymään..?

toki jos aina ostaa uuden auton, ni kyllähän sillä tohtii ajaa pitkillä vaihtoväleillä, ku kohta taas vaihtaa uuteen. kyllä kai se kone kestää sen kolme vuotta jonka jälkeen auto menee vaihtoon, mutta mites sitte seuraavilla omistajilla..

toki joskus öljyt varmasti käyvät kuumana etenkin jos vetää kärryä tms, mutta missä vaiheessa lasketaan että ne ovat tosiaan kuumana..? ja onko tuolloin 5w-50 öljyn voitelu paljonkin huonompaa kuin noiden muiden..? :?

toisaalta jos 5w-50 on ollut erinomaista ja edistyksellistä öljyä 20-30 vuotta sitten, niin sittenhän sen luulis sopivan erityisen hyvin kakkosneloseen, joka on tehty 80-luvulla. :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pitkät huoltovälit ovat lähteneet markkinoinnin aloitteesta, ei teknisen puolen suunnittelujoiden ajatuksista :!: :!:
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin