w202 takarenkaat kuluu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

ukkeli kirjoitti:aurausta pitää olla takana :oops: kyllä!
välystä ei pitäny olla.... niinpä,,
nostin perää sen verran että pääsin itte alle, kävin rengasrauan kanssa helat läpi, toisen puolen säätötankoo vääntämällä rungon puolelta, saa renkaan liikkumaan enemmän kun toisen, :( helassa väljää, väljää sittenkin.sekä epäkesko pultti on silleen rungon korvakon reunojen päällä toisesta reunasta,kun toisella puolen pultti on siellä korvakon reunojen sisällä en tiedä onko merkitystä)

taitaa kuluminen selvitä. luulen.

käyn ostaa tangon, vaihdan, säädätän takakulmat lähemmäksi nollaa kun ovat olleet puolivälissä. säädätän etuset. jospa se siitä
Jos muita tankoja on vaihdettu joskus aiemmin niin homma varmaan tulee kuntoon pelkästään tuolla operaatiolla. Vaikka kaikkikin uusii kerralla niin ei mahdottomia maksa. Ja narinanivelet kans. Taitaa normi rengassatsin hinnalla lähtä. Jos mitään ei ole ennen uusattu niin voipi olla että väljää saataa löytyä muualtakin.
Avatar
ukkeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.05.2006 15:54
Paikkakunta: pohjois-karjala

Viesti Kirjoittaja ukkeli »

vaihdan samalla kummatkin säätötangot, alatukivarren helat vaihdettu muistaakseni toissa vuonna, pari kesää olen ettinyt "narinaa", talveksi hävinyt, ja sateella kans, en enempää oo asiaa miettiny, tälläkin on vaikutusta kulmiin?, pitää vaihtaa vielä lisää, mitkä on ne "narinahelat"?

mittaamalla perä on alempana keulaa, voi olla että pitääkin olla mutta jos ei niin silloinhan on jousetkin hiukan" kuoleutunut". , autossa on jo kilometrejä takana joten kulumistakin on.

siis:välykset pois, (tarkistan itte kunhan pääsen nosturille!)!(uutta osaa tilalle), 4 pyörä suuntaukseen ja katon että laittaavat samat arvot kummallekin puolelle, ja kokeeksi taakse aurauksen lähemmäksi nollaa eikä puoliväliin vihreetä aluetta, koska, kesätakasia syönyt aina ememmän. (talvella on kitkaa vähemmän)

tehdäänpä nämä toimen piteet ainakin nyt ja sitten seurataan mitä tapahtuu syksyyn mennessä.

harmittaa kun meni noin nopeesti uudet, mutta otan opikseni.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

"narina helat" on alatukivarren ulommat helat ja keljut vaihtaa,tarttes rakennella erikois avaimia itte.Katoppa haulla niin löytyy kuvakin.
Jari L
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 03.09.2009 18:39
Paikkakunta: Itä suomi

Re: w202 takarenkaat kuluu

Viesti Kirjoittaja Jari L »

Terve ukkeli!
Auto samanlainen w202, -97, C220d,sama tarina, keväällä ostetut takarenkaat elokuussa sakoilla.Saitko liiallisen kulumisen loppumaan?
Terveisin Jari L, Kiitos!
Rönttä se olla pittää!
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Sitä tarinaa muillakin. Perä vähän "vetelee" urissa ja kaistan vaihdossa. 10tkm meni renkailla ja hain nyt uudet taakse. Vänkärin puoli pahiten kulunut takaa. 2 kertaa säädättänyt auraukset täälläkin, eri liikkeissä. Alustasarja heikentää tilannetta ja leveät renkaat. Auto vähän rauhoittui kun vaihdoin 225/17"=> 215/17". Renkaat on takaa katsottuna "läntällään" ihan ku bemari kiihdytyksessä. (pahuksen laskujouset). Täytyy perehtyä noihin kulmiin varmaankin itse ja katsella nuo välykset kun liikkeessä eivät niitä muka löydä.
Hyviä autopajoja on harvassa, kun ei itsellä aika oikein riitä tuohon rappaamiseen niin tarvis Kokkolan suunnalta hyvän mersu pajan. Onko niitä?
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Täytyy perehtyä noihin kulmiin varmaankin itse ja katsella nuo välykset kun liikkeessä eivät niitä muka löydä.
ostat vaan valmiiks ne säätötangot ja ja alatukivarsien helat ja vaihdat ne niin ovat varmasti sitten kunnossa!
Renkaat on takaa katsottuna "läntällään"
samalla laittaa sinne korkeampaa jousikumia nii camber vähän korjaanruu
(jos ei välttämättä pidä olla lintta)


itelläajettu noilla kitkoilla 31500km ja parimilliä jäljellä :roll: apukuskin takasessa ei sitäkään :lol:
eiköhän noilla vielä ensi talvi mennä(ja kesä) :lol:
ML W164
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Jani426 kirjoitti:Autodata antaa seuraavat arvot :

......................Ohjearvo.......Toleranssi...........ns. Vihreä alue

Auraus eteen : 2,77 mm.....+/- 1,11 mm.........1,66 - 3,88 mm

Auraus taakse : 3,66 mm....+/- 0,78 mm.........2,88 - 4,44 mm
Ajattelin vähän tehdä koostetta kun itse tässä myös asiaa laskeskellut. Oma korjausmanuaali antaa aurauksille eteen 25 minuuttia +-10 ja taakse 33' +-7. Ja nimenomaan molemmat päät auraa. Tein excel-taulukon joka laskee noita ja se kertoilee eteen 25 minuutilla 16" vanteen reunasta (25,4*16") 2,96 mm ja kyljen keskeltä (D 519,25) 3,78 mm ja kulutuspinnasta (D 631,9) 4,60 mm. Vastaavat taakse (33') 3,90 mm, 4,98 mm ja 6,07 mm.

Toleransseilla minimit (15') eteen 1,77 mm, 2,27 mm ja 2,76 mm. Maksimit (35') 4,14 mm, 5,29 mm ja 6,43 mm. Nämä siis edellä mainituilla mittauskohdilla.

Taakse minimit (26') 3,07; 3,93 ja 4,78 sekä maksimit (40') 4,72; 6,04 ja 7,35.

Nimimerkillä auto nelipyöräsuunnattiin, sen jälkeen vaihdettiin jouset (juu, tässä järjestyksessä) koska toinen etunen oli poikki ja nyt ratti on vinossa ja puoltaa. Arvot kuulemma toleransseissa, mutta mitään paperia en saanut mitä ne oikein on. Money well spent :evil:
Jengi luulee et mullon BMW, oikeesti mulla on vain ämbeedee ja sekin aina vähän oikuttelee.
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Juurikin äsken kirjoitin tänne uuden topicin samasta asiasta, eli omassa W202:ssani on kulunut pari sarjaa takakumeja myös käsittämättömän vinhaan.

Näyttäisi siltä että takapalkkien etukumit/puslat on pehmeenä, eli ensi vkolla ne uusiksi ja katsotaan riittäisikö tämä.

Ajossa ei ole tuntunut muuten kuin on vain vähän levoton; ehkä pieni ääni tasaisella asvaltilla kuuluu takaa kun on väljyyttä. Mutta Suomessa on vähän tasaista asvalttia :D

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
ukkeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 25.05.2006 15:54
Paikkakunta: pohjois-karjala

Viesti Kirjoittaja ukkeli »

No menihän tossa aikaa, kadotin tunnuksetkin tänne mut löyty sit.

taakse helaa ja säätötankoo vaihdettu, kulmat säädetty, ja silleen. no tänä kesänä sain oikeen takarenkaan sileeksi.

renkaat kuluu takana nopeemimmin kun edessä, ei vika, vaan ominaisuus.

mersun perä rakennettu silleen että, veto pääsääntöisesti oikealla puolen joillon "puoltaminen" vähäisempää, ja siten ainakin oikee takanen kuluu eniten,

tämmönen on sit viimonen selvitys, no niin tai näin, ostan renkaita sitä mukaa kun ne kuluu, ja sillä sipuli.

nyt tartteis kardaanin tukilaakeria alkaa opettelee vaihtaa, kiihdytyksissä jurisee ja tärisee.
ei riemulla rajaa kun dieselillä ajaa
MB 220d -97
Vastaa Viestiin