Mersun tekniikka Nivaan -> W124, OM601 + automaatti + ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

dealer kirjoitti:
Eikös tuokin aine ole jo määritelty poistuvaksi ihan lähivuosina?
En tiedä mutta se on tietääkseni nyt käytössä kaikissa uusissakin autoissa.

-86 Mersussa on r12 ellei ole päivitetty järjestelmää uudemmille aineille.
En tiedä tarkkaan mitä kaikkea pitää tehdä että vanhoissa voisi käyttää uudempaa ainetta.
Sinun tapauksessasihan olisi helppoa uusia tiivisteet
(niitä pitää vaihtaa uudempaa ainetta kestäviksi)
järjestelmään kun se joka tapauksessa pitää purkaa ja siirtää toiseen autoon.
Pikatutkimus R134A:sta Wikipediassa sanoo että se on kielletty kaikissa uusissa autoissa 2011 alkaen: http://en.wikipedia.org/wiki/R-134a

Helkkari kun pitää kaikki tehdä aina niin vaikeeks. :roll: Näinköhän olis joku aine jolle päivittää ilmastointi jota sais tulevaisuudessakin?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

naapuri korjas sen 57 buickin viime kesänä. Osallistuin sen verran että vein sen täytettäväksi ja laitettiin systeemiin muistaakseni Isceon 49 nimistä ainetta paikallisessa kylmäkonehuollossa. 200€ maksoi systeemin huuhtelu ja täyttö. Se on siis r12 kaasujen korvausaine, tuotenimi taitaa olla tuo ja virallinen tunnus on joku pitkä numerosarja. On se ainakin vuoden jo systeemissä toiminut.

Ja sun autohan on 80 luvulta, siihen pätee 80 luvun säännöt. Eli jos saat jostain aitoa freonia niin seki on ok.
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 30.06.2009 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pikatutkimus R134A:sta Wikipediassa sanoo että se on kielletty kaikissa uusissa autoissa 2011 alkaen: http://en.wikipedia.org/wiki/R-134a
Helkkari kun pitää kaikki tehdä aina niin vaikeeks. Näinköhän olis joku aine jolle päivittää ilmastointi jota sais tulevaisuudessakin?
Meinaatko että Nivasi muuttuu uudeksi autoksi vuonna 2011 ?
Luulisin että projektissasi on vähän olennaisempiakin asioita mietittäväksi ;)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tämän lähinnä halusinkin vain tietää että korvaavia aineita on olemassa ettei tule ruuvattua ilmastointia turhaan ja kiroiltua kun siihen ei saa aineita mistään... Ja toki tulevaisuuden huoltotarpeita ajatellen olisi hyvä että löytyy aina jokin kylmäaine jolla järjestelmän täyttää jos jotain tarttee siinä fiksailla. Mutta se puoli on siis kunnossa, joten hyvä niin.

Kuinkas pitkä tämä 55kW diesel tekniikka on suunnilleen moottorin etureunasta vaihdelaatikon kardaanin laippaan? (niin kait tuossa on laippa jolla kartaani tulee kiinni, vai joku boori systeemi?) Koneen pituus vaihdelaatikkoineen riittäisi 5cm tarkkuudella, eli ei tarttee ihan justiinsa olla... Löytyyköhän pelkän vaihdelootan mittaa mistään?

Kuis tuossa on muuten nopeusmittari, vaijerilla varmaan ettei sähköinen? Anturi lienee jossain vaihdelaatikon peräosastolla?
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Se joku kun harmitteli, ettei VW:n 1,9:iin saa Volvon laatikkoa kiinni, niin riippuu varmaan vähän. Koska käsitykseni mukaan, 2.4:n "LT:n" kone, joista on siis ollu Volvoissa, on kytkinkopan kiinnitykseltään täysin sama kuin 1.6:n (toki, sehän on 2/3 tuosta 2.4:sta), ja 1.9:kin on hyvin pitkälti sama kuin 1.6:n? Ei pitäis kait ainakaan ison työn takana olla naittaa 2.4:sta Diiselivolvosta aski ja vw:n 1.9 moottori toisiinsa... :roll: :wink:

Nivassahan ois oikein hyvä tekniikka, 200D A, ja ahistelee sen sitten. 8)

Tosin tuo VW:n 1,9 taitaa olla "helpompi" noin muuten, valmiiksi turbo jne. :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Vensku_ kirjoitti:Se joku kun harmitteli, ettei VW:n 1,9:iin saa Volvon laatikkoa kiinni, niin riippuu varmaan vähän. Koska käsitykseni mukaan, 2.4:n "LT:n" kone, joista on siis ollu Volvoissa, on kytkinkopan kiinnitykseltään täysin sama kuin 1.6:n (toki, sehän on 2/3 tuosta 2.4:sta), ja 1.9:kin on hyvin pitkälti sama kuin 1.6:n? Ei pitäis kait ainakaan ison työn takana olla naittaa 2.4:sta Diiselivolvosta aski ja vw:n 1.9 moottori toisiinsa... :roll: :wink:

Nivassahan ois oikein hyvä tekniikka, 200D A, ja ahistelee sen sitten. 8)

Tosin tuo VW:n 1,9 taitaa olla "helpompi" noin muuten, valmiiksi turbo jne. :roll:
Kyllä se hyvin vahvasti näyttäis että toi 200D 55kW tekniikka sinne laitellaan... Ehkä hieman pöljä kysymys ilman että itse hakua käyttää, mutta onkos jossain kerttottuna tuon moottorin paino?
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Perhana että tuntuu olevan tiukassa tuon OM601 koneen painon saaminen... Pitäis tietää se ilman apulaitteita että saattas säkällä sitten saada laillisesti Nivaan.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Taitaa olla harvintaista tietoa, ku ei haullakaan löytyny ku tämä.

Tuo om602:n 155kg*0,8 ois 124kg, jos niinku suoraan sylinterimäärään suhteutettuna ton painon laskis. Joku 140kg vois kait olla lähellä totuutta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:Taitaa olla harvintaista tietoa, ku ei haullakaan löytyny ku tämä.

Tuo om602:n 155kg*0,8 ois 124kg, jos niinku suoraan sylinterimäärään suhteutettuna ton painon laskis. Joku 140kg vois kait olla lähellä totuutta.
Aika hyvä arvaus. :)

Paikallinen Mersuliike sai maahantuojalta tiedon että "varaosa" painaa 140kg. Se sitten onko tuossa jotain pakkausmateriaalia mukana kuten kuormalavaa tms. onkin toinen juttu. Ois vaan saanu olla 2kg kevyempi... Mutta katsotaan mitä saadaan aikaiseksi tässä paperijumpassa.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jes! Sain tänään sopivan paperin jolla todistaa 1600 ja 1700i Nivojen vertailukelpoisuus ja jopa konttorillakin sanoivat että kyllä käypi.

Nyt on enää 2kg painosta kiinni tuo tekniikkajumpan laillisuus... Nivan koneen painoksi ilmoitetaan 115kg, mutta se on ilmeisesti ilman apulaitteita kuten startti, vesipumppu jne.. Myöskään vauhtipyörä ei olene mukana.

Veikkaan että tuo OM601 kone sisältää ainakin vesipumpun ja kenties jotain muutakin siihen 140kg painoon. Veikkailivat paikallisessa mersuliikkeessä että tuossa 140kg painossa olisi mukana moottoripukki ja sen paino olisi pyöristetty ylöspäin lähimpään tasalukuun... Hitto kun saisi faktat kasaan jotta tietäisi miten sumplia tuo kahden kilon ero, mutta kyllä se jotenkin selittyy vielä jotta saadaan laillisesti kestävä diesel tekniikka pellin alle.

Jos jollakulla on kertoa jotain hyödyllistä tähän liittyen, niin kaikki info olisi tervetullutta.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Fenton kirjoitti:Tuommoinen löytyi

Ja osoite on:

http://www.engine-cemberci.com/engine/MERCEDES/12.pdf
Kiitos tästä, mutta tämän olen löytänyt itsekin. Ja tässä dokussa kyse on OM601 2.3 litraisesta versiosta. Se tiedetään jo että OM601 2.0 litrainen painaa korkeintaan 140kg, mutta millä varustuksella (apulaitteet, vauhtipyörä, jne) niin ei mitään tietoa...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Vaatiiko ne jonku "virallisen tiedon", vai riittääkö et kävis irtomoottorin ja vaa'an kanssa konttorilla?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:Vaatiiko ne jonku "virallisen tiedon", vai riittääkö et kävis irtomoottorin ja vaa'an kanssa konttorilla?
En tiijä riittäiskö jos jonkun vaa-an kanssa siellä kävis... Jonkun paperin ne tahtoo liitteeksi niihin heille jäävien muutoskatsastuspaperien seuraksi. Kuulemani mukaan riittää tulostettu sähköpostiviestikin kunhan siinä on tiedon ilmoittajan nimi, firma ja puhelinnumero.

Tuosta sadastaneljästäkymmenestä miulla on sähköpostiviesti ja kuvaruutukaappauskin Mersun logistiikkaohjelmasta että tavara painaa 140kg. Mutta kun ei yhtään tiedä millä varustuksella kone on punnittuna ja onko sitä pyöristetty kuinka paljon tai onko esim. moottoripukki mukana.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

mitenkäs se ny menee toi moottorin paino, oonkohan ihan väärässä mutta jos se on painavampi niin eikös istumapaikkoja vaan vähennetä ja akun siirto peräkonttiin jne vai sekotanko nyt johonki muuhun?ite ku muutos kats viime kesänä mk1 escortin ohc:lle ja vertailumallina oli kentti niin akseli painot vaan punnittiin konttorilla ja yks istumapaikka väheni.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

tdt leka kirjoitti:mitenkäs se ny menee toi moottorin paino, oonkohan ihan väärässä mutta jos se on painavampi niin eikös istumapaikkoja vaan vähennetä ja akun siirto peräkonttiin jne vai sekotanko nyt johonki muuhun?ite ku muutos kats viime kesänä mk1 escortin ohc:lle ja vertailumallina oli kentti niin akseli painot vaan punnittiin konttorilla ja yks istumapaikka väheni.
Sikälis kun oon ymmärtänyt, niin kone saa olla korkeintaan 20% painavempi kuin alkuperäinen tai vertailumallin moottori. Jos on yli 10% painavempi, niin sitten joutuu siirtämään jotain painavaa taakse, jolla kompensoidaan painojakaumaa. Ymmärtääkseni kone ei saa olla yli 20% painavempi missään tilanteessa...

Akselipainot ei saa ylittyä missään vaiheessa ja jos niin käy, niin silloin menee noita istumapaikkoja.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Zipi kirjoitti:Sikälis kun oon ymmärtänyt, niin kone saa olla korkeintaan 20% painavempi kuin alkuperäinen tai vertailumallin moottori. Jos on yli 10% painavempi, niin sitten joutuu siirtämään jotain painavaa taakse, jolla kompensoidaan painojakaumaa. Ymmärtääkseni kone ei saa olla yli 20% painavempi missään tilanteessa...

Akselipainot ei saa ylittyä missään vaiheessa ja jos niin käy, niin silloin menee noita istumapaikkoja.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Eikös tuo ole aivan selvä asia :roll: Tuossa suora lainaus AKE:n sivuilta:
Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.

Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.

Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.

Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
Onko niveasi sitä ikäluokkaa jossa on varapyörä konepellin alla? jos on niin senhän ainakin saa helposti siirrettyä :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Zipi kirjoitti:
jackie kirjoitti:Vaatiiko ne jonku "virallisen tiedon", vai riittääkö et kävis irtomoottorin ja vaa'an kanssa konttorilla?
En tiijä riittäiskö jos jonkun vaa-an kanssa siellä kävis... Jonkun paperin ne tahtoo liitteeksi niihin heille jäävien muutoskatsastuspaperien seuraksi. Kuulemani mukaan riittää tulostettu sähköpostiviestikin kunhan siinä on tiedon ilmoittajan nimi, firma ja puhelinnumero.
Jos ottaisit lähtökohdaksi et se OM601 menee rajoihin, ja hankit sen tekniikanluovuttajan pihaan. Sit purat siitä koneen, laitat sen koukkuvaakaan roikkuu, purat ylimääräsiä osia koneesta niin kaua et vaaka näyttää sen 138kg ja eiku konttorille koneen ja vaa'an kera. Voiha sieltä ottaa punnituksen ajaks vaik nokan ja keinut pois :roll: :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:
Zipi kirjoitti:
jackie kirjoitti:Vaatiiko ne jonku "virallisen tiedon", vai riittääkö et kävis irtomoottorin ja vaa'an kanssa konttorilla?
En tiijä riittäiskö jos jonkun vaa-an kanssa siellä kävis... Jonkun paperin ne tahtoo liitteeksi niihin heille jäävien muutoskatsastuspaperien seuraksi. Kuulemani mukaan riittää tulostettu sähköpostiviestikin kunhan siinä on tiedon ilmoittajan nimi, firma ja puhelinnumero.
Jos ottaisit lähtökohdaksi et se OM601 menee rajoihin, ja hankit sen tekniikanluovuttajan pihaan. Sit purat siitä koneen, laitat sen koukkuvaakaan roikkuu, purat ylimääräsiä osia koneesta niin kaua et vaaka näyttää sen 138kg ja eiku konttorille koneen ja vaa'an kera. Voiha sieltä ottaa punnituksen ajaks vaik nokan ja keinut pois :roll: :wink:
Jotain tällästä tarttee tehä jos ei muuten onnistu. Uskoisin että tämä vielä jollain muullakin konstilla onnistuu.

Uusi haaste projektille ilmaantui voiman ulosoton suhteen:

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/ ... aminen.htm

Eli ulosotto tarttee säilyttää... Onko ideoita kuinka ulosoton saisi tähän tekniikkaan tehneeksi, vai käytetäänkö "innovated by the nature" meininkiä asennuksissa?

[EDIT]Tuohon ulosottoon on jo jonninmoinen suunnitelma olemassa, mutta mikäli jollakulla tulee aiheesta ideoita mieleen, niin saapi ehdottaa edelleeen.[/EDIT]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oletkos perehtynyt että miten tuota mersun koneen öljypohjaa joutuu muokkaamaan ettei se ota edessä mihinkään kiinni?
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mika.T kirjoitti:Oletkos perehtynyt että miten tuota mersun koneen öljypohjaa joutuu muokkaamaan ettei se ota edessä mihinkään kiinni?
En tarkemmin, mutta sen mitä oon kuvia kattonu, niin näyttäis olevan melkoisen optimaalinen Nivan keulille... Etuperälle saattais olla jo ihan vakionakin tarpeeksi tilaa.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No akkua takakonttiin vaan! Tarpeeksi pitkät ja paksut kaapelit pitää olla.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja 1+1 istumapaikat riittää hyvin!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tuon myyjästä saattaa olla jotain hyötyä :roll:
http://www.nettiauto.com/lada/niva/2669407
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

JeremyH kirjoitti:Tuon myyjästä saattaa olla jotain hyötyä :roll:
http://www.nettiauto.com/lada/niva/2669407
Totta... Laitoinpas pientä kyselyä papereista, katsotaan vastaako.

Projektirakkineemme omistaja on kuulemma sopinut Mersun oston:

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=820440

Parin viikon sisään tuon pitäisi ilmaantua tänne Imatralle...

Mitä tulee istumapaikkakysymykseen, niin itse varmaankin olisin tehnyt tuosta 1+1, mutta omistaja tahtoo säilyttää mahdollisimman monta istumapaikkaa, eli kait siitä vähintään nelipaikkainen pitää saada. Mutta en uskoisi tämän olevan ongelma.

Nyt tarttee panostaa tuohon kahden kilon ongelman ratkaisuun ja voiman ulosoton tekemiseen. Mutta eiköhän nämä jotenkin ratkea.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kardaania ei sitten kannata edes yrittää lyhentää itse! :oops: On nimittäin kokemusta. Pieleen menee että pätkähtää.

Suosittelen Espoon Juvamalmilla sijaitsevaa Ko-Met -nimistä yritystä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Kardaania ei sitten kannata edes yrittää lyhentää itse! :oops: On nimittäin kokemusta. Pieleen menee että pätkähtää.

Suosittelen Espoon Juvamalmilla sijaitsevaa Ko-Met -nimistä yritystä.
Joo... Katsellaan miten niitten kartaanien kanssa käypi. Jos oikein hyvä säkä käy, niin ei tarttee ensimmäistäkään kardaania pätkiä, mutta huonoimmassa tapauksessa lyhennetään takakardaania ja pidennetään etukardaania. Saas nähä myös miten se vaihteiston perässä oleva "kolmiolaippa" istuu Nivan kumilimpun kanssa. Mutta jos tarttee jotain voimansiirtovehkeitten muutoksia tehä, niin jollekin paikalliselle koneistamolle viedään, ei edes yritetä itse. :lol:

Kurkkasin tänään pajalla ollessani miltä Nivan ulosotto näyttää ja vaikuttaisi että se on pultattu vaihteiston pohjaan kiinni. Eli ilmeisesti vaihteiston pohjassa on Nivassa huoltoluukku joka on korvattu tuolla ulosottosysteemillä. Saas nähä millainen ratkaisu tuohon Mersun tekniikkaan kehitetään että ulosotto saadaan mukaan ajoneuvon laillisuusvaatimusten takia.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Onko sen pakko olla mekaaninen voiman ulosotto? eikö vanha traktorin hydraulipumppu-hydraulimoottori viritelmä riitä?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

JeremyH kirjoitti:Onko sen pakko olla mekaaninen voiman ulosotto? eikö vanha traktorin hydraulipumppu-hydraulimoottori viritelmä riitä?
Saattaisi riittääkkin... Pitäisi tutkia. Tietty varasuunnitelma on olemassa, mutta ensin pitää tutkia vaihtoehdot. Tuolle ulosotolle ei ole mitään tarvetta tässä koslassa, joten sen ei soisi olevan kokoajan pyörimässä. Näinollen ei haluttaisi mitään hihnavetoisia hydrauliikkasysteemeitä tehdä voimaa viemään ja turhaa painoa lisäämään.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mietiskelin tässä että jos vaikka tuuppaisi luovuttaja Mersun raidetangon Nivaan että saisi tehostetun ohjauksen... Mikähän olisi fiksuin tapa rajoittaa kääntymistä, kun melkoisen varmasti Mersussa kääntyy pyörät enemmän kuin Nivassa?
Vastaa Viestiin