Paikkamaalauksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

2k-spraypulloista:

Se kovete lisätään pulloon valmiiksi, kun spraypullo sävytetään ja täytetään automaaliliikkessä, aikaa maalata on 12-24 tuntia riippuen kovettimesta ja maalista. Siellä ei ole mitään erillistä säiliötä jossa kovete sekoittuisi vasta maalatessa. Kovete ei ole samaa eikä samassa suhteessa kuin ruiskun kanssa käytettäessä, jossa se jämähtäisi puolessa tunnissa. Sen takia sillä on tuo n. päivän verran aikaa maalata.

Sen sijaan hyllytuotteissa käytetään tuota kaksiosaista pulloa, silloin kun halutaan 2K-tuote spraypulloon. Kovettimella on oma säiliö joka aktivoidaan kun maalaus aloitetaan. Tietääkseni kovetin samanlaista kuin tuossa maalikaupan suoraan purkkiin sekoitettavassa versiossa. Eli kun 2k-purkki on aktivoitu on maalausaikaa 12-24 tuntia.

On muuten ero kuin yöllä ja päivällä tuon spraytölkistä ilman kovetinta ja kovettimen kanssa maalattujen paikkojen kesto. Kestää liuottimia, bensaa, kulumista, pesuja ym. aivan eri tavalla kun mukana on kovete.
Sekä lisäksi kuivuu nopeammin. Itse en enää mitään muuta auton pintapelteihin käyttäisi kuin 2K-pintaväriä.

Noita aktivoitavia 2K-kaksiosaisia pulloja saa tosiaan hyllytavaraan = epoksipohjiin ja hiontapohjiin.

Spray Max: (jota saa Suomestakin)
http://www.autobodytoolmart.com/spray-m ... 6-906.aspx
http://www.maalikauppa.org/epoxy-primer ... p-838.html
http://www.spraymax.de/fileadmin/downlo ... -beige.pdf

Ja RS-587 Amerikan ihme:
http://www.hotrodders.com/forum/attachm ... ntid=22844

Ja tosiaan ikuinen kiistakapula onko kitti pellin päällä vai maalin päällä: Itse olin jääräpäisesti sitä mieltä pitkään, että maalin päälle kitti, mutta ne paikat ei koskaan kestänyt. Alkoi kuplimaan vuoden päästä viimeistään -> kosteus päässyt maalin ja kitin väliin koska kitti ei ole kiinnittynyt kunnolla pellille vedettyyn pohjamaaliin.

AINOA pohjamaali jonka päälle voisi vetää kitin, on tuo edellä mainituissa linkeissäkin ollut 2K-epoksi ja jotkut muut harvat maalit jotka siihen tarkoitukseen on tehty.

Se minkä päällä (polyesteri)kitti ei todellakaan pysy on : sinkkimaalit ja 1k-pohjamaalit. Sen voi jokainen testata pellinpalalla taivuttelemalla molemmilla yhdistelmillä.
jony
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:02
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja jony »

Maalareitakin on monen moisia.

Edellistä autoa 260E hitsailin ja paikkamaalailin aina silloin tällöin, ihan autotalli oloissa, eikä kyseisiin kohtiin tarvinnut sitten enää palailla.

Nykyisessä W210, (E200CDI) viime vuonna maalautin etu siiven, jossa oli maali hilseillyt osaltaan pois. Työn teki ammatti maalari, joka siis maalaa autoliikkeillekkin vakuutusyhtiö juttuja, ja heillä on erinomaiset vehkeet, uunit ym.

Talvi tuli ja meni, yllätys oli se että siipi alkoi hyvin kukkia. Tämä siksi kun eivät malttaneet tehdä työtä hyvin.

Ilman kuittia tehdyn työn takuu loppui maalaamon valojen häipyessä peruutuspeilistä.
E200cdi A, -01
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Omien kokemusten perusteella ruostekohtiin suosittelen 2K-epoksia,
ja sitten kitti. Ja MB-tehdas edellyttää että takuuna korvattaviin tehdään pohjat Spies&Hecker 2K-epoksilla, että jotakin voi siitäkin päätellä.

Puhtaalle pellillekin voi kittaamalla onnistua, mutta se edellyttää ettei ruoste ole päässyt syövyttämään peltiin huokosia, joista kitti imaisee takakautta kosteutta. Nimittäin silloin kitti korkkaa piakkoin irti.

Ja tosiaan 1K-maalin päällä kitti ei pysy. Tämän voi kokeilla pyyhkäisemällä kuivunutta 1K-pohjamaalia jollakin liuotinrätillä, ja sehän sulaa pois..
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

noi 2-k sprayt on aivan saatanan kalliita, ostaa erikseen maalin ja kovetteen niin on litrahinta vähän järkevämpi, tosin vaatii ruiskun jolla vetäistä. Tosin jos pensselöi niin sittenhän ei väliä.
hiivatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 29.10.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja hiivatti »

Eilen lomareissun jälkeen ihmettelin vähän paremmin aikaansaannostani eli oven paikkamaalausta listan yläpuolelta etuosasta.

Väri hiukan eri värinen ei paljoa, mutta kuitenkin. Saattaa johtua myös että alkuperäinen on jo ajan syömä.

Lopputulos kohtuullinen, pitää vielä häivytyskohtaa hiomatahnalla koneellisesti viimeistellä. Lakan hajapisaroita, yritin pitää pahvia suojana, muttei ihan täydellisesti estänyt kuitenkaan. Teippausta ei voi ajatallakkaan jos haluaa tehdä häivytyksen.

Siis lopputulos oli kohtuullinen, ei näy kirkolta kylälle. Valoa vasten huomaa pienen värieron ja häivytysalueen, mutta ei joka kulmasta tai hiukan huonommassa valossa.

Jos haluaa täysin huomaamattoman korjauksen pitää rajata luonnolliseen rajaan kuten listaan tai taitteeseen. Jos tyytyy ettei näy kirkolta kylälle voi korjata kuten tein ja häivyttämällä.

Mietin vielä annanko olla vai maalaanko koko oven. Korjaan takaovea ensin. Takaovesta voisin korjata pelkästään oven alaosan. Olisi luonnollinen raja, oven lista.
Vastaa Viestiin