MB300 moottori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Manu300cea24 kirjoitti:Molemmat on M104:sia 300-24 ja 320. Ainut jotain pieniä lukuja perään mut kuitenkin.
M103 on se 12 tappinen.

Vanha 300-24 on mekaaninen ja toi 320 on jo sähköruutalla.(ja näissä on ne bio hajoovat johtosarjat siis nämä 320:set)
Ja mersun ilmoituksen mukaan johtosarja päivitetiin silloin kun tuota 320 konetta työnnettiin 210:n pellin alle.

Korjatkaa/täydentäkää listaa:

24 venaset:
1989-1993 tehtiin 104.980 (300E-24 korimalli 124) tässä on Ke-jet ?
1992-1993 tehtiin 104.992 (320E korimalli 124) tässä on sähköruutta biohajoavilla piuhoilla ?
1993-1995 tehtiin 104.992 (E320 korimalli 124) tässä on sähköruutta biohajoavilla piuhoilla ?

1995-1997 tehtiin 104.995 (E320 korimalli 210) tässä on sähköruutta

12 venaset:
1985-1991 tehtiin 103.980 (300E korimalli 124)
1985-1993 tehtiin 103.983/5 (300E korimalli 124) ei muuta eroa kuin katalysaattori .980 verrattuna ?
1993-1993 tehtiin 103.983/5 (E300 korimalli 124) ei eroa edelliseen ?

Lista siis moottori muutoksista, sama moottori versio on pariin kertaan listalla koska silloin vaihtui tuo E tuonne numeroiden eteen (koriin pieniä muutoksia)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

300 E-24 tehtiin muistaakseni syksyyn 1992 saakka, jolloin neliventtiilit korvasivat sen ja kapeakantisen poislukien 4Matic.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

JeremyH kirjoitti:
napa kirjoitti:kulutus ei ollut kovin paha, kun sillä viimeksi ajoin... 35 ltr/205 km...
Omassani on pyörinyt kulutus tuossa kympin paikkeilla. keskiarvo taitaa olla 10,5... Pienin millä olen päässyt on ollut 8,9 ja suurin on päälle 50+takakumit.
Sehän menee melkein yhtä vähällä kuin S210 veekasilla :lol: :wink: .
Pienin lukema mulla on nimittäin 8,8 8) .
Nuo takarenkaat tuntuu vaikuttavan melko ikävästi isomman bensakoneen kulutukseen. Itselläkin 265 leveät takanakit teki sen, että kuluneen kesän aikana on ollut työn ja tuskan takana päästä alle kympillä, kun vakio 235 leveillä ei ollut edes vaikeaa ajella tuollaisia 9,5 lukemia.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä renkailla suuri vaikutus kulutukseen on, ei ne isot (matalat ja leveät) ihan ilmaiseksi pyöri...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

napa kirjoitti:kyllä renkailla suuri vaikutus kulutukseen on, ei ne isot (matalat ja leveät) ihan ilmaiseksi pyöri...
Jonkin rengasvalmistajan sivuilta juuri jokin aika sitten luin että mitä matalampi profiili, sitä pienempi kulutus.
(renkaan joustoliike aiheuttaa vierintävastusta, kun rengas ei jousta niin...)

Eli taitaa olla se leveys joka tuon kulutuksen tekee. :roll:

Mistäköhän löytyisi 205/45ZR18 kumit :shock: Näyttäisi varmaan aika rälläkän laikoilta tuolla 265:sten tilalla :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

JeremyH kirjoitti:
vk00 kirjoitti:Jos haluut halvemmat huoltokustannukset ja varmemman tekniikan niin 12v ehottomasti
:shock: jos vajaaventtiilisen huoltokustannukset on alle 0€ niin sillähän pääsee jo tienaamaan :lol:

Onhan se totta että vajaaventtiilisen osat on halvempia, mutta kun niitä osia ei tarvitse vaihtaa, niin mitä väliä sillä on mitä siellä kaupan hyllyssä lukee?

Aika harvinaista on että joutuu venttiili koneistoa tms. uusimaan.
Kannentiivisteitä on vaihdettu muttei juuri muuta. (omasta m104:sta ei sitäkään)
kannentiiviste 24venaan on muistaakseni n.50€ ja 12venaan pari kymppiä halvempi.
Eipä tuolla vielä kuuhun mennä.

sano opa82 sille kaverilles että kattoo suoraan E320 mallinimellä :wink: (jos W210:n päättää hankkia niin suora kutonen on kestävämpi kuin se V6)
Juu kyllä se on totta oli kumpimalli tahansa että ei ne itseään takasin maksa.Kyllä tuohon 12 venttiiliseen voin lisätä että maksaa ne tietyt osat siihenkin.Ja eikö se ole niin että kestävyyteen vaikuttaa käyttäjä itse:D
Itsellä 12vent: Toiminut hyvin.Seoksien kans oli pikku häikkä mut anturinvaihdon jälkeen ei ongelmia.Mä oon sitä mieltä et Ton Tähti merkin takana ei huonoja koneita olekkaan.Monia merkkejä olen kokeillu mut tähän tykästynyt:D
124/300E v.89
jallujiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jallujiipee »

Joo, kannentiiviste vuotaa ainakin mulla 24-venasessa, ei paljo mut kuiteski, ja vaihto on mielessä. Sitte siihe käytännön arkeen, niin kyllä taitaa kaikilla automerkeillä ja moottoreilla olla omat vaivansa ja hyvät puolensa. Kun tulee vikaa niin rahaa menee, siitä ei pääse mihinkään. Ite päädyin kolmesataseen ennemminkin korimallin takia. Coupe on tyylikäs pirssi. Vaihdettu SEC:in konepeitto (piraatti) sekä asennettu spoileri sumuvaloilla. Samoin takapäätä piristetty Japi Partsin crystal takavaloilla. Ihan hyvännäkönen paketti, vaik ite sanonkin.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Vastaa Viestiin