syöttöpumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mika.T kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Vai on tasapainossa, kannattaisi ensin tutustua komponenttiin, ennekuin möläyttelee yhtään mitään.
Kyllä se on tasapainossa joten kannattanee Rumiluksen itsensä vähän perehtyä ko. osaan. Eikä aina kuvitella että itse tietää kaikesta kaiken ja muut ei tiedä mistään mitään.

Toisekseen. ko. osassa ei ole mitään "ajoitusmerkkejä" joten se on aivan mahdotonta saada johonkin tiettyyn asentoon kampiakseliin/nokkaan nähden.
Kylle se vaan nyt niin on, että tietosi ovat pahasti vajavaiset.
Silloin kun minulla on jotakin sanomista ja oikomista toisten " tietäjien " paskapuheisiin, niin kerron siitä senverran mitä tavalliselle tallustelijalle kannattaa kertoakin. Kyllä luulen tietäväni tämän alan senverran hyvin.
Et näköjään ymmärrä kyseisen moottorielimen vaikutusta, joka ei ole tasapainossa radiaalisessa konstruktiossa.
Se mihin kohtaan kyseinen keskipakoissäädin tulee moottorin muiden merkkien suhteen on minun tiedossani ja sen tietää ja osaa laskea vain insinööritaidon omaavat polttomoottorisuunnittelijat. Polttomoottorisuunnittelijat kykenevät kammenkierron aikana vaikuttavat komponentit asettamaan sykliinsä ilman minkäänlaisia kohdistusmerkkejä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt tuli kyllä jo melko paksua legendaa ettet varmaan usko tuota itsekkään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voi nyt ju*ala*ta, että panee nauramaan täällä mökissä lounaissuomessa ja ihan yksin. Porukalla varmaan naurettaisiin vielä enemmän ja oikein rökänaurua.

No väännetään rautalangasta rumilukselle, vaikka tosin se on hukkaan heitetyä aikaa, mutta se antaa huumoria koko ns. käpyfoorumille.

Jos ruiskutuspumpun päässä olevan keskipakosäätimen pystyisi ja tietäisi asentaa oikeaan asentoon vain ja ainoastaan " insinööritaidon omaavat polttomoottorisuunnittelijat" niin miten ihmeessä Espanjassa pärjäävät tehtaassa ne bulgarialaiset maahanmuuttajat, jotka kasaavat mersun vehkeitä puhumattakaan niistä Saksassa olevista vaihetyöntekijöistä, joista tuskin yksikään on ensinnäkään Saksalainen, kunnia heidän ns. fiksulle rodulleen, joka mm. kehitti mm. kaasukammion, jota en pidä mitenkään fiksuna keksintönä, ja toisekseen tuskin on nähnytkään insinöörin päättötodistusta.

Toiseksekseen, insinöörin päättötodistusta ei tarvita pyöreän kappaleen tasapainoon saattamiseksi, sen tiedän jo ihan kokemuksesta ja siihen riittää ihan pelkkä näkökyky, jollet tiennyt, voit sitten itse päätellä olenko yrittänyt tasapainottaa vai mistä on kyse kun tuonkin satun tietämään.

Kaikenkaikkiaan voisin pyyhkiä joka ketun päivä nämä sinun kaikki viestit rokkapönttöön, mutta tosiaan olet ainoa oikea huumorilähde tällä forumilla, joten olkoon täällä kaiken kansan nähtävillä.

Niin ja jotta asia ei menisi ihan harakoille, niin jos Saul luet tämän niin ehdottaisin nimimerkille rumilus merkintää "Hupimestari" jota aikoinaan on jaettu jopa semmoisille asiallisille tyypeille, jotka on kirjoittanut asiaa edes joka seitsemäs viesti. Tässä tapauksessa suhde lienee jossain 1/50 tai 1/20 välillä. Korostan vielä, että olet sinä rumilus asiaaakin tänne kirjoittanut mutta tuommonen tuubahuuba, jolla ei ole mitään virkaa lukijoille...se on kuin akuankkaa lukisi.

Niin ja kiitos...taas sain vähän ajankulua tylsään elämääni tänne maaseudulle. :D
Viimeksi muokannut veskola, La 05.12.2009 23:57. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kävimpä joutessani purkamassa ko. osan.

Ei täysin symmetrinen mutta ei kai nuo "EPÄtasapaino" poraukset turhaa ole?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Poraukset on aika tarkoin juuri painavampien kohtien kohdalla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Hyviä kuvia olet ottanut.
Asian ydin on ensimmäisessä kuvassa, jota ei tuossa kulmassa otetusta kuvasta se ei näy. Epätasapaino syntyy vuoristoradan epäsymmetrisyydestä ja massojen epätasapainosta radiaalisesti.
Kyseisellä painotuksella on tärkeä merkitys mihin suuntaan säätimen huippukulmat on oltava paikalleen laitettaessa.

Veskola saa kyllä todella mahtavat fiilikset tietämättömyydellään.
Tollaisten junkkarien kanssa ei pärjää kuin samanlainen ääliö.
Voihan kettu kun pannaan halavalla Saksalaista insinööriä ja vähän itseänikin, mutta kyllä se ohranjyvä ottaa omansa.
Kyllä täytyy nykypäivän nuorison rääväsuisuutta vaan ihmetellä, millä saatanan rahkilla tuollaista ylipäätään kehtaa julkisesti päästellä.
Veskolankin pitäisi kerrankin päästä insinööritiimin kanssa tekniikkapalaveriin, niin taitaisi Veskolalle tulla toisenlaiset ajatukset omista tietototaidoistaaan ja osaamisestaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No hyvää yötä sitten :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tuskin kukaan asentaja tietää tämän osan oikeaa asentoa Suomen maassa. Merkkiliikettä ja maahantuojaa tai vaikkapa Mynädieseliä myöten. Jos sillä asennolla jotain merkitystä on, niin merkitys on niin olematon, ettei se vaikuta käytännössä yhtään mihinkään. Enemmän merkitystä koneen kestoon on vaikkapa kuinka paljon sillä on ajetaan... :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos sillä osalla olisi oikea asento niin siihen olisi valettu nolla-asteen merkki ja lohkoon myös ja se kerrottaisiin käsikirjoissa ja tieto liikkuisi aivan varmasti ruiskutuspumpun mukana asennusohjeen muodossa.

Ei ne Saksalaiset auto-insinöörit sentään ihan pellejä ole vaikka välillä tulee sellainenkin asia mieleen kun korjaa jotain tiettyä osaa autosta ja saa purkaa puoliautoa yhden kulutusosan vaihtamiseksi.

No reilut 7000 rpm kestää kierrättää arvotulla asennolla, joten eiköhän sekin jotain kerro...normaalisti mersu ei kai kierrä kun hikisesti 5000 rpm.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
Ei ne Saksalaiset auto-insinöörit sentään ihan pellejä ole vaikka välillä tulee sellainenkin asia mieleen kun korjaa jotain tiettyä osaa autosta ja saa purkaa puoliautoa yhden kulutusosan vaihtamiseksi.
kyllä on :evil: älä yhtään puolustele niitä... tai sitten ne natsit on tehneet ne kaikki asennukset ihan vittuillakseen tuolla tavalla, että pitää puoli autoa purkaa tosiaan yhden pikku osan vaihtamiseksi... joskus sitä oikein jää miettimään, että mitä kettua ne on siellä suunnitelupöydän takana tehneet, impanneet liimaa kenties :roll:

kaverikin totes aikoinaan, että aivan liikaa ihmiset arvostaa saksalaisia autoja, kun warrella ajeli :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No minullapa on tähän aukoton teoria, ne ihmiset arvostavat saksalaista autoinsinööriä ja saksalaisia autoja, jotka ajelevat niillä autoilla, joihin riittää pelkän öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen vaihtaminen ja sekin tehdään merkkiliikkeessä. Auton käyttäjän kannaltahan auto on mitä täydellisin kunnes se sitten elinkaarensa loppupuolella (200...300 tkm) puffahtaa mutta tällöin nämä tyypit ajelevat jo onnellisina uudemmalla autolla.

Saksalainen autosuunnittelu sai tosin tahran kilpeensä (viimeistään) tuon Viton myötä (ehkä jo muutamissa muissakin kohdissa) mutta sekin osattiin sitten hienosti siirtää espanjalaisten syyksi, vaikka se hieno sana, moottorikonstruktio, varmasti kehiteltiin saksassa ja se haistapaska konstruktio ei kyllä kestä päivän valoa millään muotoa. Miten ihmeessa on mahdollista, että markkinoille laitetaan auto, joka kestää 200 tkm ajoa ja joka ikinen puffahtaa mutta valmistajalla ei ole mitään vastuuta asiasta. Tulee ihan mieleen audin V6 moottori dieselpuolella. Taitaa olla samankoulukunnan oppipojat siellä ollut suunnittelupalavereissa...ja käännissä kuin käet, kun on kusi noussut päähän ja maailmanvalloitus ja rikkaudet mielessä. Sikäli 70 luvulla vielä osattiin tehdä autoja.

Saisi mersun pääjohtaja tulla bunkkeristaan ulos ja korvata kaikille Viton -96...99 ostaneille auton koko arvon takaisin. Tuo minunkin pommi on maksanut uutena jotain 65 000+ € :shock: ja se on aivan paska...siis vakiona. Nyt se alkaa olla jo vähän parempi mutta vielä on tuhansia tunteja parannustyötä edessä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mutta nytten kun se on painotettu jo tehtaalla niiin eikai sillä enään ole merkitystä mihin asentoon sen laittaa koneeseen? mutta jos on kauhea merkitys,voisiko rumilus laittaa jotkut ohjeet KO osan asennukseen? mie ainakin haluan oppia uutta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuollahan ne ohjeet on tämän sivun ylälaidassa ja viimeinen rivi tekstistä, eli

"Polttomoottorisuunnittelijat kykenevät kammenkierron aikana vaikuttavat komponentit asettamaan sykliinsä ilman minkäänlaisia kohdistusmerkkejä."

eli jos sulla ei koulutuspohja riitä, niin turha edes yrittää :D

se on varmaan joku "paranormaali kyky tai lahja" joka ihmiselle kehittyy, kun se kouluttautuu oikein paljon :roll: näitä tälläisiä osia on maallikkojen aivan turha lähteä edes sovittelemaan paikalleen :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Silloin kun tietää moottoritekniikasta riittävästi ja kykenee suunnittelemaan toimivan polttomoottorin, niin silloin tietää myös missä asennossa mikäkin moottorin toimintakoponentti on oltava.
Moottorissa on niin monta muuttujaa, jotka vaikuttavat koko ajan erilaisilla vaikutteilla käynnistyksestä huippukierroksiin.
Kaikki siltä väliltä mitä tapahtuu moottorinkierrossa, on huolella tarkasteltava, ettei käy ohraisesti.
Senhän kaikki tietävät, että jo 6000 r/min kierrosluvuilla vaaditaan tasapainotustarkkuus 2-gramman tarkkuudella. Puolet suuremmat kierrokset edellisestä jo gramman tarkkuus. Sitten sitä nopeampikierroksiset tasapainotetaan opitimiin eli stabiiliin.
Moottorin kaikki liikkuvat massat aiheuttavat suuria rasituksia moottorin rakenteille, samoin termiset lämmönvaihtelut ja paineenvaihtelut.
Moottori siis elää koko ajan stabiilin ja labiilin välimaastossa.
Moottori siis värähtelee joko turvallisesti tai kriittisissä tapauksissa hyvinkin vaarallisesti. Värähtelyjen kerrannaisvärähtelyt aiheuttaa ns. solmupisteitä, joissa erilaisten värähtelyjen amplitudit ovat samaan kohtaan osuessaan tuhoisa moottorille.
Tämäkin nyt puheenaoleva keskipakoissäädin on niihin komponentteihin kuuluva moottorinelin, joka aihettaa kerrannaisvärähtelyjä, jotka voivat siirtyä mihin kohtaan moottoria hyvänsä.
Näitä asioita on tässä yhteydessä turha mainita, koska asioiden ymmärtämiseksi täytyisi olla riittävät tiedot polttomoottoritekniikasta.
kaselin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 17.04.2006 22:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Kirjota rumilus vitsikirja menekki on taaattu :lol: :lol:
Näin on näreet!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:<...>jotka voivat siirtyä mihin kohtaan moottoria hyvänsä.<...>
Yritä nyt hyvä mies opiskella se ala loppuun niin ei tarvitse käyttää tuota "voida" sanaa näissä sepustuksissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tämä nyt tuli varmaankin kaikille selväksi, ettei moottoritekniikasta tarvitse tällä foorumilla keskutella enempää.
Täysin asiasta tietämättömät lusmuilijat tai muuten päästään vinksahtaneet voivat jatkaa omassa hiekkalaatikossaan ja pissata housuihinsa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

rumilus kirjoitti:Tämä nyt tuli varmaankin kaikille selväksi, ettei moottoritekniikasta tarvitse tällä foorumilla keskutella enempää.
Täysin asiasta tietämättömät lusmuilijat voi jatkaa omassa hiekkalaatikossaan ja pissata housuihin.
täysin samaa mieltä.

enemmänkin vaikuttais siltä, että itse rumilus, joka väittää tietävänsä moottoreista kaiken ei tiedäkkään niistä muuta kun sen, ettei niihin kannata koskea ja että jos jotakin moottorille pitää tehdä, niin se kannattaa hoidattaa jossakin liikkeessä.

rumilukselta tulee kauheesti juttua ja höpötystä, mutta mitään konkreettista näyttöä mistään moottoriin liittyvästä ei ole ollut esillä. esimerkkinä vaikka että ei ole ollu ainuttakaan kuvaa, taikka kertomusta moottorin korjaamisesta, ei ainuttakaan. ei edes yksinkertasimmissa jutuissa niin kuin vaikka hehkutulpan vaihtaminen. silti kauheesti ollaan neuvomassa niin sanotusti vastavirtaan vähän joka asiassa.

toisaalta on rumilukselta tullu jokunen ihan oikea ja hyväkin vinkki taikka neuvo. pisteet siitä. kuitenkaan osaaminen ei täysin vakuuta.

no sen ymmärrän, että netissähän nyt on aika vaikea alkaa mitään se tarkempaa ja luotettavampaa näyttöä antaan siitä, että osaako jotakin, vai ei. ei se mitään, pitäähän aina olla joku, joka kertoo oman erilaisen näkemyksen asioihin, vaikkei ne valtamassan mukaan menisikään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Pissilaakikolla on vielä tilaa.

Ps.
En luule tietäväni moottoreista, vaan tiedän kaiken tarvittavan moottoreista.
Jonkun täytyy opettaakin niitä pissilaatikolla leikkijöitä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

rumilus kirjoitti:Pissilaakikolla on vielä tilaa.

Ps.
En luule tietäväni moottoreista, vaan tiedän kaiken moottoreista.
Jonkun täytyy opettaakin niitä pissilaatikolla leikkijöitä.
yritys on ainakin valta. ja halu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pera8x kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Pissilaakikolla on vielä tilaa.

Ps.
En luule tietäväni moottoreista, vaan tiedän kaiken moottoreista.
Jonkun täytyy opettaakin niitä pissilaatikolla leikkijöitä.
yritys on ainakin valta. ja halu.

Mitäs jos perax8 menisi jonkin verran opiskelemaan polttomoottoritekniikkaa, niin ei tarvitsi arvuutella moottoritekniikan saloja.
Voisi tehdä sinullekin hyvää päästä käsiksi niihin tietoihin, joilla suunnitellaan moottoritekniikoita.

Tämä foorumi ei ole oikea paikka opettaa polttomoottoritekniikkaa.
Kyseisen tekniikanalan perusta on, että lähdetään liikkeelle hiekkalaatikkoleikeistä, ja mitä enemmän tietotaitoa kertyy, aloitetaan pikku hiljaa syventymään itse moottorin rakenteisiin ja toimintaedellytyksiin.

Tällä foorumilla olevat pissilaatikkopojat luulevat että moottorille voidaan tehdä pieniä tai isoja muutoksia ilman mootorivaurion todennäköisyyttä.
Moottori on kuin puu, josta ei voi karsia oksia, tai lisätä siihen jatkopaloja tms, etteikö kokonaisuus kärsisi. Yhden oksan kasvattaminen/muuttaminen muuttaa symmetriaa ja tasapainoa...sen kun pikkupojat oivaltavat, homma on hanskassa.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Se, että tuttavapiirissä on ehkä ja mahdollisesti TkT ei takaa minkäänlaista tietämysta fysiikanlaista eikä yleensä muustakaan tekniikasta. Sivistyssanakirja on erittäin hyvä tukipilari yrittäessä olla tietävä. Jos kumminkin jo se tosiasia puutuu tiedoista, että massavoimat kasvavat suhteessa massan liikenopeuteen potenssiin kaksi. Eli ei 2grammaa suinkaan tipahda 1g: aan. Siis 6000 r/min kiertävän moottorin pumpunpyörä kiertää 3000 r/min eli ko. rotaationopeudessa ei vielä synny minkäänlaisia seisovanaallon aiheuttamia rasonanssi-ilmiöitä.
Toisaalta kitkaa poistavaksi tarkoitettu öljykalvo vaimentaa myös kaikkia resonoivia aaltoja. Tunnetustihan näissä nykyajan moottoreissahan ei ole paineilma- tai magneettikenttä laakerointia joissa tämä värähtely voi jäädä rotatoivaan kappaleeseen ja rikkoa sen värähtelystä kun aiheutuva voima ylittää kappaletta koossapitävän koheesiovoiman.
Joten eiköhän se syöyyöpumpun käyttöpyörä kestä hajoamatta pistipä sen mihin asentoon tahansa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

kaselin kirjoitti:Kirjota rumilus vitsikirja menekki on taaattu :lol: :lol:
Luin vahingossa että virsikirja :D :D :D :D
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

sompio kirjoitti:Se, että tuttavapiirissä on ehkä ja mahdollisesti TkT ei takaa minkäänlaista tietämysta fysiikanlaista eikä yleensä muustakaan tekniikasta. Sivistyssanakirja on erittäin hyvä tukipilari yrittäessä olla tietävä. Jos kumminkin jo se tosiasia puutuu tiedoista, että massavoimat kasvavat suhteessa massan liikenopeuteen potenssiin kaksi. Eli ei 2grammaa suinkaan tipahda 1g: aan. Siis 6000 r/min kiertävän moottorin pumpunpyörä kiertää 3000 r/min eli ko. rotaationopeudessa ei vielä synny minkäänlaisia seisovanaallon aiheuttamia rasonanssi-ilmiöitä.
Toisaalta kitkaa poistavaksi tarkoitettu öljykalvo vaimentaa myös kaikkia resonoivia aaltoja. Tunnetustihan näissä nykyajan moottoreissahan ei ole paineilma- tai magneettikenttä laakerointia joissa tämä värähtely voi jäädä rotatoivaan kappaleeseen ja rikkoa sen värähtelystä kun aiheutuva voima ylittää kappaletta koossapitävän koheesiovoiman.
Joten eiköhän se syöyyöpumpun käyttöpyörä kestä hajoamatta pistipä sen mihin asentoon tahansa.
Voi voi kun pissittää, mahtaakohan pissiä olla molemmissa päissä.

Itse asiassa, kannattaisi asiaan vihkitymättömien pysyä poissa tämänlaatuisista keskusteluista, ettei tule mielipahaa kenellekään.
Tämäntyyppinen keskustelu loppuu tyystin, kun ei ole vähäisintäkään tietoa asiasta. Kehottaisin kaikkia rääväsuita edes muutaman vuoden perehtymään alaan, ennekuin päästelee ajatuksiaan julkisesti.
Kun lueskelee muutamien heppujen kirjoituksia, niin ei voi välttyä henkilön tietotaidoista alalla.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rumilus kirjoitti:Silloin kun tietää moottoritekniikasta riittävästi ja kykenee suunnittelemaan toimivan polttomoottorin, niin silloin tietää myös missä asennossa mikäkin moottorin toimintakoponentti on oltava.
Moottorissa on niin monta muuttujaa, jotka vaikuttavat koko ajan erilaisilla vaikutteilla käynnistyksestä huippukierroksiin.
Kaikki siltä väliltä mitä tapahtuu moottorinkierrossa, on huolella tarkasteltava, ettei käy ohraisesti.
Senhän kaikki tietävät, että jo 6000 r/min kierrosluvuilla vaaditaan tasapainotustarkkuus 2-gramman tarkkuudella. Puolet suuremmat kierrokset edellisestä jo gramman tarkkuus. Sitten sitä nopeampikierroksiset tasapainotetaan opitimiin eli stabiiliin.
Moottorin kaikki liikkuvat massat aiheuttavat suuria rasituksia moottorin rakenteille, samoin termiset lämmönvaihtelut ja paineenvaihtelut.
Moottori siis elää koko ajan stabiilin ja labiilin välimaastossa.
Moottori siis värähtelee joko turvallisesti tai kriittisissä tapauksissa hyvinkin vaarallisesti. Värähtelyjen kerrannaisvärähtelyt aiheuttaa ns. solmupisteitä, joissa erilaisten värähtelyjen amplitudit ovat samaan kohtaan osuessaan tuhoisa moottorille.
Tämäkin nyt puheenaoleva keskipakoissäädin on niihin komponentteihin kuuluva moottorinelin, joka aihettaa kerrannaisvärähtelyjä, jotka voivat siirtyä mihin kohtaan moottoria hyvänsä.
Näitä asioita on tässä yhteydessä turha mainita, koska asioiden ymmärtämiseksi täytyisi olla riittävät tiedot polttomoottoritekniikasta.
Kun tiedät niin kerro miten tämä kyseessä oleva osa kohdistetaan oikein niin muutkin saavat tiedon jos sitä tarvitsevat. Käyttävät sitten tietoa jos tarpeelliseksi näkevät. Minua ainakin kiinnostaa oikeasti tuo juttu.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Katoppa Rumilus silmäs :shock: Näyttääkö keltaiselta :?:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jari Ke kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Silloin kun tietää moottoritekniikasta riittävästi ja kykenee suunnittelemaan toimivan polttomoottorin, niin silloin tietää myös missä asennossa mikäkin moottorin toimintakoponentti on oltava.
Moottorissa on niin monta muuttujaa, jotka vaikuttavat koko ajan erilaisilla vaikutteilla käynnistyksestä huippukierroksiin.
Kaikki siltä väliltä mitä tapahtuu moottorinkierrossa, on huolella tarkasteltava, ettei käy ohraisesti.
Senhän kaikki tietävät, että jo 6000 r/min kierrosluvuilla vaaditaan tasapainotustarkkuus 2-gramman tarkkuudella. Puolet suuremmat kierrokset edellisestä jo gramman tarkkuus. Sitten sitä nopeampikierroksiset tasapainotetaan opitimiin eli stabiiliin.
Moottorin kaikki liikkuvat massat aiheuttavat suuria rasituksia moottorin rakenteille, samoin termiset lämmönvaihtelut ja paineenvaihtelut.
Moottori siis elää koko ajan stabiilin ja labiilin välimaastossa.
Moottori siis värähtelee joko turvallisesti tai kriittisissä tapauksissa hyvinkin vaarallisesti. Värähtelyjen kerrannaisvärähtelyt aiheuttaa ns. solmupisteitä, joissa erilaisten värähtelyjen amplitudit ovat samaan kohtaan osuessaan tuhoisa moottorille.
Tämäkin nyt puheenaoleva keskipakoissäädin on niihin komponentteihin kuuluva moottorinelin, joka aihettaa kerrannaisvärähtelyjä, jotka voivat siirtyä mihin kohtaan moottoria hyvänsä.
Näitä asioita on tässä yhteydessä turha mainita, koska asioiden ymmärtämiseksi täytyisi olla riittävät tiedot polttomoottoritekniikasta.
Kun tiedät niin kerro miten tämä kyseessä oleva osa kohdistetaan oikein niin muutkin saavat tiedon jos sitä tarvitsevat. Käyttävät sitten tietoa jos tarpeelliseksi näkevät. Minua ainakin kiinnostaa oikeasti tuo juttu.
Tämä ei ole opetusfoorumi. Spesialiteettejä ei tällä foorumilla tuoda julki.
Minulle voi tuoda auton ( moottorin ) laitettavaksi, niin tekevät kaikki muutkin alan huippuammattilaiset.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

rumilus kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Silloin kun tietää moottoritekniikasta riittävästi ja kykenee suunnittelemaan toimivan polttomoottorin, niin silloin tietää myös missä asennossa mikäkin moottorin toimintakoponentti on oltava.
Moottorissa on niin monta muuttujaa, jotka vaikuttavat koko ajan erilaisilla vaikutteilla käynnistyksestä huippukierroksiin.
Kaikki siltä väliltä mitä tapahtuu moottorinkierrossa, on huolella tarkasteltava, ettei käy ohraisesti.
Senhän kaikki tietävät, että jo 6000 r/min kierrosluvuilla vaaditaan tasapainotustarkkuus 2-gramman tarkkuudella. Puolet suuremmat kierrokset edellisestä jo gramman tarkkuus. Sitten sitä nopeampikierroksiset tasapainotetaan opitimiin eli stabiiliin.
Moottorin kaikki liikkuvat massat aiheuttavat suuria rasituksia moottorin rakenteille, samoin termiset lämmönvaihtelut ja paineenvaihtelut.
Moottori siis elää koko ajan stabiilin ja labiilin välimaastossa.
Moottori siis värähtelee joko turvallisesti tai kriittisissä tapauksissa hyvinkin vaarallisesti. Värähtelyjen kerrannaisvärähtelyt aiheuttaa ns. solmupisteitä, joissa erilaisten värähtelyjen amplitudit ovat samaan kohtaan osuessaan tuhoisa moottorille.
Tämäkin nyt puheenaoleva keskipakoissäädin on niihin komponentteihin kuuluva moottorinelin, joka aihettaa kerrannaisvärähtelyjä, jotka voivat siirtyä mihin kohtaan moottoria hyvänsä.
Näitä asioita on tässä yhteydessä turha mainita, koska asioiden ymmärtämiseksi täytyisi olla riittävät tiedot polttomoottoritekniikasta.
Kun tiedät niin kerro miten tämä kyseessä oleva osa kohdistetaan oikein niin muutkin saavat tiedon jos sitä tarvitsevat. Käyttävät sitten tietoa jos tarpeelliseksi näkevät. Minua ainakin kiinnostaa oikeasti tuo juttu.
Tämä ei ole opetusfoorumi. Spesialiteettejä ei tällä foorumilla tuoda julki.
Minulle voi tuoda auton ( moottorin ) laitettavaksi, niin tekevät kaikki muutkin alan huippuammattilaiset.
vakaasti olen sitä mieltä että sulta jää mopon moottorikun kokoamatta
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Oonpa xr5:n kanssa samaa mieltä ja tuskimpa se TkT kaverikaan sitä kokoamaan alkaisi vaan kehottaisi menemään ja ottamaan päivän lääkeannoksen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

rumilus kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Silloin kun tietää moottoritekniikasta riittävästi ja kykenee suunnittelemaan toimivan polttomoottorin, niin silloin tietää myös missä asennossa mikäkin moottorin toimintakoponentti on oltava.
Moottorissa on niin monta muuttujaa, jotka vaikuttavat koko ajan erilaisilla vaikutteilla käynnistyksestä huippukierroksiin.
Kaikki siltä väliltä mitä tapahtuu moottorinkierrossa, on huolella tarkasteltava, ettei käy ohraisesti.
Senhän kaikki tietävät, että jo 6000 r/min kierrosluvuilla vaaditaan tasapainotustarkkuus 2-gramman tarkkuudella. Puolet suuremmat kierrokset edellisestä jo gramman tarkkuus. Sitten sitä nopeampikierroksiset tasapainotetaan opitimiin eli stabiiliin.
Moottorin kaikki liikkuvat massat aiheuttavat suuria rasituksia moottorin rakenteille, samoin termiset lämmönvaihtelut ja paineenvaihtelut.
Moottori siis elää koko ajan stabiilin ja labiilin välimaastossa.
Moottori siis värähtelee joko turvallisesti tai kriittisissä tapauksissa hyvinkin vaarallisesti. Värähtelyjen kerrannaisvärähtelyt aiheuttaa ns. solmupisteitä, joissa erilaisten värähtelyjen amplitudit ovat samaan kohtaan osuessaan tuhoisa moottorille.
Tämäkin nyt puheenaoleva keskipakoissäädin on niihin komponentteihin kuuluva moottorinelin, joka aihettaa kerrannaisvärähtelyjä, jotka voivat siirtyä mihin kohtaan moottoria hyvänsä.
Näitä asioita on tässä yhteydessä turha mainita, koska asioiden ymmärtämiseksi täytyisi olla riittävät tiedot polttomoottoritekniikasta.
Kun tiedät niin kerro miten tämä kyseessä oleva osa kohdistetaan oikein niin muutkin saavat tiedon jos sitä tarvitsevat. Käyttävät sitten tietoa jos tarpeelliseksi näkevät. Minua ainakin kiinnostaa oikeasti tuo juttu.
Tämä ei ole opetusfoorumi. Spesialiteettejä ei tällä foorumilla tuoda julki.
Minulle voi tuoda auton ( moottorin ) laitettavaksi, niin tekevät kaikki muutkin alan huippuammattilaiset.

siinäpäse :roll: :roll:

YLEENSÄ täältä saa apuja millon mihinki propleemaan, mutta toisilla on näkäjään tapana tulla vaan irvuilemaan toisten 'tietämättömyydelle', kertomatta kumminkaan miten se tehään/laitetaan :? :?
Eikös se ole osa tämän foorumin ideaa. autetaan kanssa Autoiliaa!
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tässä ei ole kyse mistään auttamishalusta, vaikka foorumilaiset mahdollisesti sen niin mieltävätkin.
Kukaan ammattilainen ei tule tänne foorumille vittuilemaan ja pitämään lystiä toisten tietämättömyyden kustannuksella. Nähdäkseni moni ammattilainen viestittelee ja oikoo tällä foorumilla ilmentyneitä vääriä luuloja- ja käsityksiä alalta.
Auttaminen ja hyväntekeväisyys ei kuulu erikoisosaajien nimikkeisiin.
Tietotaito joka on hankittu, pyritään pitämään omana tietonaan niin kauan kuin se on mahdollista.
Toisena tekijänä ammattitaidon levittäminen vääriin piireihin luo huolta ja vastuutakin.
Itse en esimerkiksi anna minkäänlaista tietoa moottoreiden virittelijöille, koska tiedän tämänkin foorumin käyttäjäkunnasta suurimman osan halajavan tieliikenteeseen tarkoitettujen pyydyksien laittamista.
Toiseksi kaikki moottoriasetukset on ammattitaitoisten henkilöiden puuhastelua. Jos moottoria menee tietämätön peukaloimaan omia " annetuilla ohjeilla " virityksiä, saa siitä paskat silmille, kun joku tumpelo on ymmärtänyt väärin ohjeet tms.
Ottakaa kaikki kynnellekykenevät huomioon, että mikään ammattikoulun tai 10-vuoden kokemuksella oleva tyyppi ei ole vielä paljon mitään tietävä
itse moottoritekniikan huippuosaamisesta. Senverran saadaan aikaan, että pystyy joitakin remontteja tekemään, ja siinä se sitten melkein onkin se tietotaito.
Lukittu