Ruiskusuutin irtosi vauhdissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ehkä sen toimintaperiaate joskus aukeaa.
Siitä että joku kertoo suuttimen tarttuvan venttiilikoppaan kiinni selviää kyllä minkä verran hän aiheesta on perillä.
Ei millään pahalla.

Edit; tiedän / ymmärrän kyllä että suuttimen jumittaminen aiheuttaa vuoto-ongelmia ja ajan myötä hieman isompiakin murheita kuten on nähty.
Tämän topikin tapauksessa rasvalla tai sen puutteella ei ole merkitystä kun remontista on noin vähän aikaa.

BMW dieseleissä on suutin kahdella ruuvilla (tai muttereillahan ne on ja pinnapultit) kiinni; kas, alatiiviste vuotaa todella harvoin vaikka suuttimet ovat usein niin jumissa että ne joutuu purkamaan saadakseen ulosvetäjällä irti.
Pienestä se on kiinni että saadaan joku kohta edes jotenkin kestämään.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Kuin myös, ei pahalla. Aiheeseen on tullut perehdyttyä harrastajan intensiteetillä. :D Joskus jopa yöunia häirinnyt.

No, tuo että saksalaisten käyttämä kiinnitystapa on todella onneton, ei minusta vaan pidä paikkaansa. Se on toimiva ja luotettava systeemi. Ainoa ongelma siinä on se rasvan pysyminen. Rasvan poistumisen jälkeen alkaa murheet. Sen suuttimen on tarkoitus elää hiukan siinä poterossaan. Heti kun se tarttuu kiinni se alkaa vuotamaan. Mönjä lähtee nousemaan suuttimen vartta ylös ja jos suutin on tarttunut kokomatkalta kiinni niin suutinkin lähtee ylöspäin ja silloin on pultti lujilla.

Sinun mielestä Daimler-Benz varmaan korjaa tuollaisen onnettoman kiinnitysratkaisun heti miten, vai? :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sinun mielestä Daimler-Benz varmaan korjaa tuollaisen onnettoman kiinnitysratkaisun heti miten, vai?
Eivät ainakaan ole oppineet rasvaa laittamaan valmistusvaiheessa :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllähän se prikka kestää siellä aika pitkään jos suutin saa liikkua vapaasti. Onhan selvää ettei kupariprikka, alumiinikansi ja teräs suutin käyttäydy lämpövaihteluissa samaan tahtiin, joten rasva ratkaisevassa asemassa.

Itse en koskaan vedä suutinta tuohon uuteen arvoon, se on liikaa vaikka insinöörit sanoo mitä. Jos taas 7,5nm+ 90' on hiukan liian vähän. Ei ne pultit ole koskaan samalla lähtömomentilla ottaen huomioon olosuhteet vaikka kuinka puhdistat kierteet ym. asian mukaisesti.

Semmonen 7,5nm + "reilu" 90' (kellon viisarista n. 20min) on osottautunut aika hyväksi "kompromissiksi" jolla noita on tehty takuutyönä muutama sata suutinta :wink: Kierteet kestää ja prikat myös kun hyvällä keramiikkarasvalla kasaa.
Joku mersupurkaamo??
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Aki P kirjoitti:Kyllähän se prikka kestää siellä aika pitkään jos suutin saa liikkua vapaasti. Onhan selvää ettei kupariprikka, alumiinikansi ja teräs suutin käyttäydy lämpövaihteluissa samaan tahtiin, joten rasva ratkaisevassa asemassa.

Itse en koskaan vedä suutinta tuohon uuteen arvoon, se on liikaa vaikka insinöörit sanoo mitä. Jos taas 7,5nm+ 90' on hiukan liian vähän. Ei ne pultit ole koskaan samalla lähtömomentilla ottaen huomioon olosuhteet vaikka kuinka puhdistat kierteet ym. asian mukaisesti.

Semmonen 7,5nm + "reilu" 90' (kellon viisarista n. 20min) on osottautunut aika hyväksi "kompromissiksi" jolla noita on tehty takuutyönä muutama sata suutinta :wink: Kierteet kestää ja prikat myös kun hyvällä keramiikkarasvalla kasaa.
Juuri noin olen itsekkin tehnyt. Se 180 astetta taitaa olla pikkasen liikaa. :?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se 180 astetta taitaa olla pikkasen liikaa.
Tätä on mietitty mutta jokseenkin tuohon kuitenkin vedetty - eikä ole yhtään kierrettä pettänyt vielä.
Tuntuma kiristäessä on sellainen että jostain 140-150 asteesta eteenpäin vaan pultti venyy eikä suutin varsinaisesti tiukemmalle mene.
Rasvana meillä käytetään nykyisin vain sitä "pilleripurkissa" olevaa jota Veho myy kyseiseen tarkoitukseen.
Ennen suihkuteltiin keramiikkarasvaa mitä merkkiä milloinkin pakissa oli eikä ollut ongelmia.

Nämä korjaukset on mukavia tehdä paitsi vuotaessa muodostuneen "pien" haju tarttuu joka paikkaan eikä todellakaan ole miellyttävä tuoksu.

Joka kerta pyritään laittamaan puhdas vaihtoventtiilikoppa tai pestään auton oma koppa pesurissa, samoin suuttimet käyvät pesussa.

On jonniin verran ollut näitä hommia viimeiseen kymmeneen vuoteen :wink:
Avatar
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
Paikkakunta: Costa del Sol
Viesti:

Re: Ruiskusuutin irtosi vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Lakulaku »

ekanen kirjoitti:Käytin täydellisessä suutin huollossa n 1kk sitten, eilen sitten jätti mese tien päälle kun yksi suutin otti ja lähti irti...
Ei ollut Boschilla? Mulla ne aikoinaan "uusivat" kaikki suuttimet Audiin. Kun nykimiseen ei meinattu sen jälkeen saada VW:llä tolkkua vaihdoin virityspajalle ja ne löysivät yhden vaihdetun suuttimen, joka sekin oli asennettu väärin (ja vuoti siis ilmaa).
Eximus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 18.01.2010 09:20
Paikkakunta: Virrat

Viesti Kirjoittaja Eximus »

Onkohan tämä samaa perua tämä meikäläisen auton vika.
Yhdestä tai kahdesta suuttimesta tulee koneen käydessä painetta ylöspäin, niin että sen tuntee kädellä.
No tämä tulee tietenkin sisätiloihin raitisilmakanavan kautta ja katku on kauhea auton paikallaan käydessä.
Auto on W211 220CDI. Pikeä on alkanut muodostumaan suuttimien "syvennykseen"
Avatar
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
Paikkakunta: Costa del Sol
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lakulaku »

Eximus kirjoitti:Onkohan tämä samaa perua tämä meikäläisen auton vika.
Kuulostaa aika samalta, ellei sitten vuoda jo itse suuttimesta. Jos niitä on käpälöity niin saattavat olla jääneet alun perin vähän väärään asentoon ja siten kiristyneet väärin. Helppohan tuo on tarkistaa kiristämällä varovasti lisää. Tai jos pääset hyvin kiinni niin ota irti, putsaa ja laita uusi tiiviste.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Eximus kirjoitti:Onkohan tämä samaa perua tämä meikäläisen auton vika.
Yhdestä tai kahdesta suuttimesta tulee koneen käydessä painetta ylöspäin, niin että sen tuntee kädellä.
No tämä tulee tietenkin sisätiloihin raitisilmakanavan kautta ja katku on kauhea auton paikallaan käydessä.
Auto on W211 220CDI. Pikeä on alkanut muodostumaan suuttimien "syvennykseen"
alkaa olla kiire remontiin :!:
jos haluu edes vähän kustanuksia säästää
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Eximus kirjoitti:Onkohan tämä samaa perua tämä meikäläisen auton vika.
Yhdestä tai kahdesta suuttimesta tulee koneen käydessä painetta ylöspäin, niin että sen tuntee kädellä.
No tämä tulee tietenkin sisätiloihin raitisilmakanavan kautta ja katku on kauhea auton paikallaan käydessä.
Auto on W211 220CDI. Pikeä on alkanut muodostumaan suuttimien "syvennykseen"
Kannattaa korjata heti vuoto ,muuten menee kansi rikki.

Tässä lisää aiheesta.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

:!:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aamulla korjasin erään W211 suutinvuodon.
Oli vuotanut niin pitkään että suuttimeen piti vaihtaa holkki.
Pahasti oli pikeentynyt mutta suutin ei ollut jumissa reiässään.
Vilkaisin työlistaa eteenpäin; huomenna tulee 220cdi suutinvuotojen korjaukseen, ylihuomenna ML 320 cdi, perjantaina 108 cdi Vito, maanantaina 316 cdi Sprinter.

Näin tämä Daimler-Benzin "toimiva ja luotettava systeemi" työllistää meitä rasvanäppejä.

Taitaa olla vähän sama juttu kuin passat / audi etupään nivelistö.
Sehän on toimiva ja luotettava mutta siinä on yksi ainoa pikku ongelma; nivelet eivät kestä.
Keskivertoautoilijalle on ihan yksi ja sama mistä johtuu että autossa on heikko kohta, olkoon sitten tehtaalla unohdettu rasvat pois tai suunniteltu jotain väärin.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Kyllä, se on niin toimiva ja luotettava systeemi ettei Daimler-Benz ole katsonut aiheelliseksi muuttaa sitä. Siinä on se yksi puute: Rasva täytyy pysyä siellä suuttimen ympärillä, että suutin pysyy liikkuvana. Daimlerin virhe on se, että huolto-ohjelmaan ei kuulu suuttimien tsekkaus esim. 100tkm välein.

Turha esitellä työlistaa jos on korjaamolla töissä. Samakuin kysyisi sydänkirurgilta että missä kunnossa suomalaisten sydämet on. Saa varmaan hiukan värittyneen kuvan todellisuudesta. :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olkoon mennyt pieleen vaikka siinä että rasva ei pysy mutta suunnittelu- ja valmistusvaiheessa virhe on kuitenkin tullut.
Rasvaa ei suuttimen ympäriltä mikään huuhtele pois ja vuotavat suuttimet ovat usein irrotettavissa paljain käsin.

Se ettei Daimler-Benz ole muuttanut systeemiä ei paranna sitä yhtään.
Turha esitellä työlistaa jos on korjaamolla töissä.
Niin, mistäpä me mitään tiedetään.
Ainahan näissä väittelyissä ennen pitkää vedotaan siihen ettemme me tiedä kuin niistä autoista joissa on vikoja.
Yritin vain kertoa minkä verran tuota "rasvanpuutetta" on.
Muilla merkeillä ei tiivistejumppaa ole tarjolla, niissä kiinnitys on hoidettu paremmin.
Muutaman suuttimen tai auton kokemuksella en olisi näitä kirjoitellut ja turhaahan tämäkin jankkaaminen on mutta topikin alun "varmat tiedot" yksittäisen ongelman syistä ja syyllisistä saivat hieman niskakarvat pystyyn.

Mutta kuten sanottu, korjaamon kannalta suuttimien kiinnitystapa on hyvä.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Ihanhan tää on turhaa örinää, minun mielipide perustuu tavalliseen autonkäyttäjään joka ei TODELLAKAAN joudu jumppaamaan suutinasioissa alvariinsa. Huoltovälinä olen pitänyt 100tkm, ns. iso huolto, läksiremmi hiluineen vaihtuu samassa huollossa ym. Silloin olen käyttänyt suuttimet pois ja vaihtanut myös ne kaikki polttoainepuolen O-renkaat. Ei ole kuitenkaan iso homma ja kun sen tekee huolella niin taas saa niiden puolesta ajaa huolettomia kilometrejä toisen mokoman.

Ensituntuma suutinasioihin tuli vähän jälkeen 200tkm. Silloinkaan ei pohjatiiviste vuotanut vaan suutin sisäisesti, joka oikeasti on se isompi ongelma, automerkistä viis. Veho korjasi vian ja parin kuukauden päästä harjoitteli toisen kerran uudestaan koska oli saanut pohjatiivisteet vuotamaan. Tuon jälkeen otin käyttöön omat konstit ja vähin murhein on menty. Pohjatiivisteet ei ole sen jälkeen vuotaneet ja nyt on 500tkm jo ylitetty. En tekisi mitään numeroa noista pohjatiivisteistä sillä on paljon muitakin juttuja joita pitää 100tkm välein huoltaa/korjata: vapaakytkin, jarrupalat, termostaatti itseasiassa jo 50tkm, vesipumppu, ym. Nämä kaikki 2000-luvun autolle ihan normihommaa. Minusta ihan riittävän kestäväksi tehty kokonaisuudessaan. :wink:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kaikella kunnioituksella: jos suuttimia joutuu jumppaamaan 100 tkm välein,
niin minusta se on "alvariinsa".

Ei kai nyt sentään ihan 100 tkm välein tarvitse edes 2000-luvun autoon
huoltaa tai korjata termostaattia, vesipumppua tai suuttimia. Ennen 200
tkm ainoastaan etujarrupalat täytyy vaihtaa, muuten pitäisi mennä aika
huolettomasti polttimoita, öljyjä ja suodattimia vaihtamalla.

Kaikki huoltokirjan ohjelmasta poikkeava räplääminen on ennenaikaista
ja poikkeuksellista kulumista, kun autot kuitenkin suunnitellaan vähintään
200 tkm käyttöä varten. Mersuissa esim. raidetangon päät eivät tunnu
kestävän 200 tkm saakka.

Ja tämä on tavallisen autonkäyttäjän mielipide ja perustuu muutamaan
yksittäiseen havaintoon, joten siihen kannattaa suhtautua sillä mielellä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huoltovälinä olen pitänyt 100tkm, ns. iso huolto, läksiremmi hiluineen vaihtuu samassa huollossa ym. Silloin olen käyttänyt suuttimet pois ja vaihtanut myös ne kaikki polttoainepuolen O-renkaat.
Fiksusti ajateltu.
Voisin lisätä tuohon huoltoon hehkutulppien puhdistuksen ja rasvauksen.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Voishan sen jakoketjunkin irroittaa pöydälle , ja mitata suorana venymä :roll:
Oispahan ainakin varma juttu :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Älä huoli. Hehkutulpatkin on vaihdettu ja vieläpä suutinrasvan kanssa asennettu. :wink:

Jakoketjun jouduin vaihdattamaan edelliseen autoooni v.2001 muistaakseni. Merkkiliike veloitti silloin koko hommasta n. 1200markkaa.
Kysyin merkkiliikkeestä pari vuotta sitten hinta-arviota tähän pirssiin ja se oli n. 1000€. Tottahan kustannustaso on noussut n. 7 vuodessa mutta luulen että joudun ulkoistamaan tuon palvelun tuolla hinnoittelulla. Ei ollut vaikutusta hintaan vaikka totesin suuttimien nousevan kolostaan ilman työkaluja.
:D
nogge
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 26.01.2010 08:15

Viesti Kirjoittaja nogge »

joo,ei tässä housuja revitä,mutta tuntuu siltä että tällä palstalla on niin paljon asiantuntijoita että heidän kannattaisi pistää oma korjaamo pystyyn.....ei muuten muissa merkeissä suuttimet lentele itsekseen irti,kokemusta meillä on useista automekeistä.itsekkin ajan mersulla...en ehkä kauan jos nää tämmöisiä kerta on!

quote="barton"]
nogge kirjoitti:tiedän tapauksen ja voin sanoa että kierteet on puhdistettu sekä laitettu uudet pultit jotka on kiristetty oikeaan momenttiin ja on uudet suuttimien tiivisteet.sillehän ei kukaan mahda mitään jos kierteet pettää...joten en laittaisi asiaa selkeäksi asennusvirheeksi(tutkimatta ja tietämättä asiasta mitään) :?:
Turha pelihousujaan on repiä, ei tämä ole mikään virallinen tuomioistuin. Tosin pysyn edelleen mielipiteeni takana joka pohjautuu noihin kuultuihin tietoihin. Edelleen kertomasi perusteella päättelen että RASVAA ei näköjään ole käytetty! Jos tuossa hommassa jättää sen rasvan pois niin on vain ajan kysymys kunnes se suutin taas tulee ulos kolostaan. :!:

Minulla ja muillakin foorumilaisilla on ollut negatiivisia kokemuksia jopa merkkiliikkeen kanssa noissa suutinkorjauksissa. Monelle ammattilaisellekin näyttää olevan hankalaa ymmärtää kuinka tärkeää sen käyttö on.[/quote]
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Aika monella onkin korjaamo...Eikä ne suuttimet Mersustakaan normaalisti vauhdissa irtoile, eikä paikallakaan. Jotakin on aina tapahtunut ensin joka johtaa tuohon juttuun.

Nimim. " kohta 600 000km suuttimet tiukasti poteroissaan"
alokas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 20.10.2010 22:15

Re: Ruiskusuutin irtosi vauhdissa

Viesti Kirjoittaja alokas »

"Melkein uudesta" C220 CDI:stä korkkasi haarukan pultin kierre 2100km kohdalla, ja suutin nousi paikaltaan. Tehtaan ohjeen mukaisesti kansi vaihtoon. Saas nähdä pysyykö pitempään nipussa paikallisten merkkiseppien kasaamana, toivottavasti muistavat laittaa oikeet rasvat oikesiin väleihin. "Vanhat" hilut siirtävät uuteen kanteen. Muistelen että ruiskutuspaine näissä 3000bar luokkaa..
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Ruiskusuutin irtosi vauhdissa

Viesti Kirjoittaja markoala »

2000 oikea arvo.
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin