Coupe automaatti talvella?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo ASR vetoluistonesto voi olla oikeasti hullumpi tapaus, kuin perinteinen ASD lukkoperä, kun se stumppaa moottorin tehot ja vielä lyö jarruja päälle silloin, kun pitäis vielä vähän saada potkua peliin, että pääsis sen mäen ylös :roll: ainakin työnantajan w210 jäi väillä kiinni aivan tasaiselle, kun siinä on se ASR vetoluistonesto... no, en mä nyt sillä paljoa ajellutkaan, mutta totesin sen kuitenkin aika epäreiluksi systeemiksi, kun kaasun painamisella ei ollutkaan mitään vaikutusta :D

bomgon pitää ottaa koeajoon nyt pahoilla keleillä molempia versioita, multa löytyis tuo automaatti ASD perällä ja kai täällä jollakin on myös ASR vetoluistonestolla varustettuja automaatteja pohjanmaalla :D

tai no, tuo mun oma ei ehkä anna oikeaa kuvaa, kun siinä on "kesärenkaat" alla :D mutta niin kauan kun on poljettua lunta pyörien alla, niin tuo tuntuu kiipeävän vaikka puuhun ja jauhavat sitä lunta pois tarvittaessa niin kauan, että tulee sitten pitävämpää pintaa esiin, jäisellä asfaltilla nuo kovettuneet nastattomat vanhat hakkapeliitat ei enää saa otetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se ASR kuitenkaan pääpiirteissään noin toimi käytännössä. Kaasua vaan tasaisesti ni kyl se nousee pahemmastaki törystä. Tekniikka hoitelee sitten sen tarkemman kaasuttamisen yms. Viel ei oo ikinä jumahtanut minnekkään. Edes tänätalvena vaikka onkin auran virkaa joutunut hoitelemaan kitkarenkaineni.

ASR kanssa maltti on valttia, suurin syypää siihen ettei homma skulaa löytyy joka tilanteessa ratin ja penkin välistä, sieltä missä ei tajuta antaa systeemin tehdä hommiansa oikein vaan keskeytetään se hätäilemällä erilaisilla viisailla päätöksillä.

Pois sen saa kait kokonaan kun painaa vähän jarrua. Eli menee kaikki apu pois päältä. Se vasta järkitemppu on :idea:
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

en tiedä sitten onko tuon w210 koppaisen ja w124 koppaisen ASR vetoluistonestossa eroja, mutta työntöhommiksi tai traktorilla vetämiseksi se aina sen w210 kanssa meni :D niin ja se oli vielä 220 dieseli manuaali laatikolla, että ei sillä saanut edes mitään vauhtiakaan otettua :x

sitten se kaverin ford scorpio cosworth josta me raavittiin tekniikka irti, niin siinä oli kai myös tuon ASR vetoluistoneston tapainen systeemi ja oli automaatilla, se tuntui kyllä pelaavan aika hyvin, antoi kuopia hillitysti, mutta mitään kumin polttamista sekään ei antanut tehdä, toki sillä ei päästy talvioloissa testaamaan, mutta kurakossa kuitenkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

täältä löytyy ASD ja tietenkin automaatti, ei voi kuin kehua talvi ajominaisuuksia.

EDIT. hyvä oli kyllä edellinenkin 300D turbo talvella ilman lukkoperää mutta parempi ASDllä
Viimeksi muokannut Messerschmitt, Ke 24.02.2010 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuos kävin oikein koittelemassa noita talvirenkaita, kun tupakilla kävin... onhan ne ihan kuin nailonia, että varmaan menee vielä monta kymmentä kesää kesärenkaina :P

ei tuo ASD huono voi olla, kun kertaakaan en ole joutunut autosta poistumaan siksi, että olisin kiinni jäänyt, että tuollaisillakin renkailla on tälläisenä oikeana talvena selviytynyt ihan hyvin liikenteessä :roll:

niin ja sitten mulla on tuo vielä, että vertaan tuon oman mersun etenemiskykyä luonnollisesti siihen autoon, millä yleensä olen talvet ajellut, eli etuvetoiseen kevytkuorma-autoon, jossa etuakselilla on n. 1700 kg paino... sillä hakkaa monessa paikassa jo huonon nelivedon :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Mulla on kolmesatku ilman mitään luistonestoja ja lukkoperiä, on kyllä kettumainen ajettava talvella. Pieneenkään mäkeen ei voi pysähtyä, tai menee sutimishommiksi. Joka risteyksessä täytyy ottaa ennakkoa jne. Lukkoperä maistuis.
Toki asiaan vaikuttaa se, että takarenkaissa on camberit ns. vituillaan.

E: Heheh, nyt vasta huomasin, että foorumilla on automaattisensuuri. :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mikä automaatti sensuuri... tuon keskikokoisen metsäneläimen paikalle voi kirjoittaa vaikka, että voi emäsianvittu, jos haluaa... onko se sitten parempi tai lievempi ilmaisu, en minä tiedä :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

hieman

Viesti Kirjoittaja bongo »

..ehkä ristiriitaista...mutta toisaalta en tee siitä luistonestojärjestelmästä mitään ongelmaa. Tähän saakka on ajettu ilman, joten tuskin siis sitä kaipaan. Ja jos tässä on ajeltu 190E:llä (meidän toinen mersu) ilman mitään apujärjestelmiä, niin kyllähän sillä coupellakin nyt taatusti pystyy ajamaan. Tuo pikku-mersu ei tosiaan ole mikään kaikkein paras talviauto: kevyt, mutta silti vääntöäkin löytyy ja maailman huonoimmat jouset yms. ....eli jää sutimaan joka paikkaan. Mutta...kun siihen sutimiseen on tottunut ja sen kanssa osaa pelata niin meneehän se.
Parempi kuin ei ole "liikaa" kaikkia järjestelmiä...ei tule turhia harhakuvitelmia keliolosuhteista. Farkkukin "näyttää" kyllä heti minkälainen ajokeli on.

Sitähän ne sanonu, ettei nykypäivänä enää osata ajaa huonoilla keleillä kun nykyään autoista löytyy kaikki mahdolliset apusysteemit. Ja kyllähän sen tuolla huomaa....heti ollaan ojassa kun tulee vähän lunta tai liukasta. Syosittelisin kaikille muutaman talven "tehokoulutuksen" vanhalla takavedolla ilman luistonestoja yms.

Mutta joo...kyllähän sitä mielellään koeajais niitä autoja, mutta ei lähipiiristä löydy ketään jolla olis minkäänlaista coupea tai muutakaan mersua automaatilla ja luistonestoilla tai ilman... :?
mersumimmi
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Automaattisensuuri=jos kirjoitan v-ittumainen, tulee tilalle kettumainen. Ymmärsikö herra?

Tuskinpa se vaihteiston malli talvi-ominaisuuksiin vaikuttaa suuntaan tai toiseen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jombe kirjoitti:Automaattisensuuri=jos kirjoitan v-ittumainen, tulee tilalle kettumainen. Ymmärsikö herra?

Tuskinpa se vaihteiston malli talvi-ominaisuuksiin vaikuttaa suuntaan tai toiseen.
ymmärsin ymmärsin :wink: ja tuo emäsianvittu oli vain esimerkki, että ei se nyt kovin automaattinen ole... ja myös kilinvitut termiä voidaan käyttää ilmoittamaan ärtymystä :D

mutta tuota peräasiaa vielä ajattelisin hieman ääneen... ASD perähän on sitten 35% lukkoperä myös yli 50 km/h nopeuksissa, jossa se 100% lukitus poistuu käytöstä käyttöohjekirjan mukaan, ASR perän toiminta haarukasta en tiedä, onko se käytössä myös suuremmilla nopeuksilla... normiperä taas harvoin lyö tyhjää molemmilla, kun on liukasta ja sivuttaispito on takapäässä parempi...

ASD perä on siitä hyvä, että jos tiellä on kuiva ajoura, niin se kyllä tarraa siihen kiinni kuin tauti ja voi kiihdyttää ihan maksimi tehoilla, normiperäinen vain kuopi sillä pyörällä mikä on liukkaalla osalla tietä ja ASR perä kai rajoittaa moottoritehoja ja yrittää rajoittaa sen kuopivan pyörän pyörimistä jarruttamalla sitä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

hmmm

Viesti Kirjoittaja bongo »

...taitaa mennä liian tekniseksi, että ymmärtäisin...varsinkin kun ei tosiaan oo aiheesta aikaisempaa kokemusta.

Eli, jos mä vaan sitten ajaisin sitä autoa...jahka saan sen ensin hankittua :D Autohan se vaan on, tuskin siitä kuoriutuu mikää hirviö täyden kuun aikaan.. :wink:
mersumimmi
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: hmmm

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

bongo kirjoitti:...taitaa mennä liian tekniseksi, että ymmärtäisin...varsinkin kun ei tosiaan oo aiheesta aikaisempaa kokemusta.

Eli, jos mä vaan sitten ajaisin sitä autoa...jahka saan sen ensin hankittua :D Autohan se vaan on, tuskin siitä kuoriutuu mikää hirviö täyden kuun aikaan.. :wink:
Ei sitä koskaan voi tietää. :twisted: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

-l
Merseedespents
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: hmmm

Viesti Kirjoittaja napa »

bongo kirjoitti:...taitaa mennä liian tekniseksi, että ymmärtäisin...varsinkin kun ei tosiaan oo aiheesta aikaisempaa kokemusta.

Eli, jos mä vaan sitten ajaisin sitä autoa...jahka saan sen ensin hankittua :D Autohan se vaan on, tuskin siitä kuoriutuu mikää hirviö täyden kuun aikaan.. :wink:
tuo mun viimeisin oli tarkoitettu kaikille keskustelijoille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: hmmm

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Manu300cea24 kirjoitti:
bongo kirjoitti:...taitaa mennä liian tekniseksi, että ymmärtäisin...varsinkin kun ei tosiaan oo aiheesta aikaisempaa kokemusta.

Eli, jos mä vaan sitten ajaisin sitä autoa...jahka saan sen ensin hankittua :D Autohan se vaan on, tuskin siitä kuoriutuu mikää hirviö täyden kuun aikaan.. :wink:
Ei sitä koskaan voi tietää. :twisted: :lol:
Kyllä vain... pahimmillaan 300-24 tai 320 voi olla hirviö. Noin niiku tulevien remonttien merkeissä kaikki on sikamaisen hintasta jos teettää muualla. Kahteen yleiseen vikaan uppoaa helposti 3000€ nimittäin kannentiivisteeseen ja johtosarjaan jotka kuluu kummatkin väistämättä.

eli kandee valkkaa sellanen jossa ne on jo vaihdettu.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sergey tajus mun pointin. :lol: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jeah! pitää aina pelotella heti aluks noilla ja jos niistä selviää ni asia on ok ;)

kallis auto uutena on myös kallis vanhana.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: hmmm

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Sergey kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
bongo kirjoitti:...taitaa mennä liian tekniseksi, että ymmärtäisin...varsinkin kun ei tosiaan oo aiheesta aikaisempaa kokemusta.

Eli, jos mä vaan sitten ajaisin sitä autoa...jahka saan sen ensin hankittua :D Autohan se vaan on, tuskin siitä kuoriutuu mikää hirviö täyden kuun aikaan.. :wink:
Ei sitä koskaan voi tietää. :twisted: :lol:
Kyllä vain... pahimmillaan 300-24 tai 320 voi olla hirviö. Noin niiku tulevien remonttien merkeissä kaikki on sikamaisen hintasta jos teettää muualla. Kahteen yleiseen vikaan uppoaa helposti 3000€ nimittäin kannentiivisteeseen ja johtosarjaan jotka kuluu kummatkin väistämättä.

eli kandee valkkaa sellanen jossa ne on jo vaihdettu.
Katselin juuri Saksassa yhtä 320 CE vm 1994.hintapyyntö 3990 euroa. Mittarilukema n 200 tkm. viimeinen "huolto" huoltolasku 4000 euroa?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

napa kirjoitti:kyllä minä ainakin tuolla omalla ajan korostuneen varovaisesti, kun siinä on se asd perä, ei tulis mieleenkään lähteä liukkaalla ohittelemaan :shock:

tänäänkin tulin ihan kiltisti 60 km/h kurikasta sjoelle letkan mukana... heti jos edes ajatteli kaasun painamista, niin tuo kampes poikittain :D no, renkaat on loppuunajetut hakkapeliitta kakkoset, joista ei nastan rapinaa kuulu :wink:
Minä taas posotan aivan samaa vauhtia kuin normiperälläkin. 3v sitten täysrempattu ASD ja ei mitään ongelmia vaikka on lähes muovin ominaisuuksilla olevat saksankitkat alla :lol: Ei mulla ainakaan luisuttele hullummin kuin pienissä nopeuksissa ja silloinhan se tekee ajamisesta vain hauskempaa 8)
Manu300cea24 kirjoitti:Mutta yksi huono puoli ASD:ssä on.
Vaikka lukko on tosi hyvä apu mutta äkkiä heittää perseen ojaan tai poikittain jos lunta on niin paljon että eteneminen on tosi vaikeeta.
Luisuahan tuo ottaa reilusti jos paksussa lumessa etenee mutta sentään etenee 8)
bongo kirjoitti:Saako muuten sitä lukkoperää pois toiminnasta silloin kun ei halua sitä käyttää..? Eli onko jotain nappia josta painaa...eli ei tosiaan ole tuttu asia...
ASD:tä ei saa pois päältä.
Aapo.T kirjoitti:Ei kannata uskoa, asd lukko on mersun parhaimpia varusteita.
Just Näin :wink:
sportsman kirjoitti:Varmistu ennen hankintaa että automaatissa on luistonestojärjestelmä. ASR-nappi tulee siis löytyä. Mittarissa näkyy keltainen kolmio kun takapyörät lyövät tyhjää. Tälläisellä ce:lla on mukava ajella myös talvella.
Välttäisin ASR:ää. En henk.koht. pikä vähääkään tuosta ylisuojelevasta järjestelmästä. Esim jäiseen luiskaan ajaminen on ASR:llä ylivoimainen tehtävä.
napa kirjoitti:tuo ASR vetoluistonesto voi olla oikeasti hullumpi tapaus, kuin perinteinen ASD lukkoperä, kun se stumppaa moottorin tehot ja vielä lyö jarruja päälle silloin, kun pitäis vielä vähän saada potkua peliin, että pääsis sen mäen ylös :roll: ainakin työnantajan w210 jäi väillä kiinni aivan tasaiselle, kun siinä on se ASR vetoluistonesto...
Tulikohan tuo selväksi että ASD ehdottomasti jos semmonen vaihtoehto löytyy :wink: (tulipas siinä lainauksia :lol: )
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

minä en muuten yleensä viitsi lähteä ohittelemaan kuivalla kesäkelilläkään :wink: ei mulla ole mihinkään kiire...

mutta tuosta ASR jutusta olen XUX63 kanssa ihan samaa mieltä, se ei jotenkin "toimi", kun on oikeasti liukasta, siis liukasta, eikä mitään sellaista, että on vähän lunta tai jäätä tiellä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:minä en muuten yleensä viitsi lähteä ohittelemaan kuivalla kesäkelilläkään :wink: ei mulla ole mihinkään kiire...
Ja jos joku tulee perä edellä vastaan :arrow: se ajaa hitaammin kuin minä :arrow: ohi heti kun on tilaa (ja vaikkei ihan aina oliskaan :wink: )
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

te ei sitten vissiin oikein nauti siitä ajamisesta, kun pitää äkkiä päästä perille ja pois sieltä auton ratin takaa :wink:

suomeen vois aivan hyvin laittaa talveksi 60 tai max. 70 km/h yleisrajoituksen mun puolesta :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:te ei sitten vissiin oikein nauti siitä ajamisesta, kun pitää äkkiä päästä perille ja pois sieltä auton ratin takaa :wink:
Ei kun just ohittelu vaan tuossa ajamisessa on kivaa... 8)

Oikeasti: Kyllä minä aika tarkkaan kuitenkin harkitsen ohittamista, enkä lähde tosiaan ohittelemaan (niin kuin välillä näkee kanssa-autoilijoita) jos vaikka on tarkoitus kuitenkin kohta kääntyä pois. Enkä varmaan roiku kenenkään takapuskurissa ennen ohitusta. Ja kaiken lisäksi noudatan yleensä mielestäni melko hyvin nopeusrajoituksiakin, paitsi ehkä juuri jossain ohitustilanteessa. Pari rikesakkoa saanut reilun kahdenkymmenen vuoden ja jossain miljoonaa hipovan ajokertymän aikana.

Tosiasia vaan on, että esim. nykyinen työmatka on vajaa 30km suuntansa kiemuraista, hiljaista 80-paikallistietä. Tuon kuopat, mutkat ja näkemäesteet ym. vaaran paikat on melko hyvin selkäytimessä. Samalla tieosuudella vaan kuitenkin silloin tällöin tulee perä edellä vastaan noita todella paljon hitaammin körötteleviä, joista yleensä polkaisen ohi. Taannoin tuollaisen lähes kotimaisen ylivertaisen :roll: talviauton perässä jäin ajelemaan, kun matkaa ei ollut enää kovin paljon jäljellä, keli oli paikoitellen tosi liukas, ja tämä sentään eteni jotain 60km/h. Sitten viimeisellä metsäisellä mutkaisemmalla tieosuudella (=ei ohituspaikkoja) tämä päättää ryhtyä ajamaan siinä 30-40km/h ja samalla osuudella on vielä pitkä jyrkkä nousukin. No piti pysähtyä odottelemaan, jotta tämä teiden ritari pääsi edeltä pois ennen kuin uskalsin lähteä perään Ceen kanssa (kuluneet talvirenkaat, ei lukkoa). Tuli pieni epäilys, ettei pahus pian pääse nousua ylös. Ja kyllä se sitten vähän rohkeammalla vauhdinotollakin sitten suti pintakaasulla koko mäen jyrkemmän osan nelosvaihteella ylös.
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

napa kirjoitti:te ei sitten vissiin oikein nauti siitä ajamisesta, kun pitää äkkiä päästä perille ja pois sieltä auton ratin takaa :wink:

suomeen vois aivan hyvin laittaa talveksi 60 tai max. 70 km/h yleisrajoituksen mun puolesta :roll:
Miten ois ennemmin 100Km/h min pääteille
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Messerschmitt kirjoitti:
Miten ois ennemmin 100Km/h min pääteille
ei missään tapauksessa :shock: no, onneksi nuo rajoitukset ei ole mitään pakollisia maksiminopeuksia :wink:

omassa muuten saattaa tuo taka-akselin rengastus tehdä vielä oman lisänsä siihen hieman "lieruttavaan ajotuntumaan" ääri liukkailla, eli takana on W126 koppaisen 7"x15 vanteet, joiden ET on 25 ja kumit niiden päällä on 195/65...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
bongo
Mersutar
Mersutar
Viestit: 150
Liittynyt: La 27.05.2006 21:36
Paikkakunta: Kauhajoki

No just..

Viesti Kirjoittaja bongo »

...niin kuin RH totesi.

En minäkään mitään ääliö-ohituksia (yleensä) tee, ja kaahaa koko ajan kaasu pohjassa, mutta reippaasti ajelen. Eli näitä junnaajia vaan tuntuu täälläpäin rittävän, eikä oma hermo kestä perässä ajelua. Sitä paitti ei se ykkönen sitä ruuhkaa tee, vaan se kakkonen joka ei uskalla / halua ohittaa. Ja mitä noihin nopeuksiin tulee, niin liikenne olis paljo sujuvampaa jos kaikkia "malttais" tosiaan ajella suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan. Myönnän ajavani ylinopeuttakin (joskus vaan on niin kiva päästellä lujaa), mutta pääsääntösesti ajelen suht tasasesti. Mutta nuo ärsyttää, jotka ajelee tosi hiljaa (ellei ole joku puolisokea ja kuuro mummo tai pappa kauppareissulla) ...tuntuu, että jotkut ajattelee ettei sen ole väliä mitä nopeutta ajaa, jos ei vain aja ylinopeutta. Mutta musta se ei ole näin! Ne turhan päiten junnaajat aiheuttaa vaaratilanteita, kun takana autoilevilla palaa käämi, ja hermonsa menettänyt harvemmin kykenee selkeään ajatteluun ja päätöksentekoon...näin se vaan menee..

Eli olisin vähä sillä linjalla, mitä toteaa ah, aina niin ihanan Facebookin ryhmä: Hidastelijoilta kortti pois, ja sakko kouraan" .. :wink:

Niin, että jos näät Pohojanmaalla tummansinisen farkkumesen taustapeilistä, ole hyvä ja paina kaasua, tai anna "latua"... :lol:
mersumimmi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

oikeastaan ainut asia, jossa mulla meinaa palaa käämi liikenteessä on se, kun yritän pitää edellä menevään sellaisen 300 metrin eron, että en häikäisisi sitä edellä menevää perässä roikkumalla (joka on sitten se toiseksi ärsyttävin asia mitä tiedän liikenteessä ja joka aiheuttaa mulla heti nopeuden hidastamista ainakin 20 km/h...), niin varsinkin letkassa ajettaessa siihen väliin on jatkuvasti tunkua näiden hosujien taholta...

vaikka luulis niiden tajuavan varsinkin pimeällä ajettaessa siitä loputtomasta valomerestä, että tie nyt ei vain ole "auki" ja olis syytä tyytyä siihen nopeuteen, mitä se letka vetää... mutta ei, aina on joku kuumakalle siihen änkemässä, silloin maanantainakin yksi passatti kuski teki melkoisia baletti liikkeitä, kun varmaan jostain 120 km/h nopeudesta joutui sitten palaamaan jonoon, kun tajus, että sitä letkaa on tosiaankin useampi kilometri... vielä tuli poliisit vilkut päällä keskellä tietä vastaan ja suurin osa tietysti jarrulle :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sen jälkee ku mä coupeni ostin, ei oo varmaan montaa minuuttia tullu ajeltua ylinopeuksia. Sen ajaminen o nautinto ja ohittelu o turhaa muutenki. Tietty äärimäiset tientukkeet tulee ohitettua. Mut esim jos joku vetää 100 alueella 95 ni harvoin ohitan nykyään.

kai se o tää ikä... oon jo 35!!!!
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: No just..

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

bongo kirjoitti:...niin kuin RH totesi.

En minäkään mitään ääliö-ohituksia (yleensä) tee, ja kaahaa koko ajan kaasu pohjassa, mutta reippaasti ajelen. Eli näitä junnaajia vaan tuntuu täälläpäin rittävän, eikä oma hermo kestä perässä ajelua. Sitä paitti ei se ykkönen sitä ruuhkaa tee, vaan se kakkonen joka ei uskalla / halua ohittaa. Ja mitä noihin nopeuksiin tulee, niin liikenne olis paljo sujuvampaa jos kaikkia "malttais" tosiaan ajella suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan. Myönnän ajavani ylinopeuttakin (joskus vaan on niin kiva päästellä lujaa), mutta pääsääntösesti ajelen suht tasasesti. Mutta nuo ärsyttää, jotka ajelee tosi hiljaa (ellei ole joku puolisokea ja kuuro mummo tai pappa kauppareissulla) ...tuntuu, että jotkut ajattelee ettei sen ole väliä mitä nopeutta ajaa, jos ei vain aja ylinopeutta. Mutta musta se ei ole näin! Ne turhan päiten junnaajat aiheuttaa vaaratilanteita, kun takana autoilevilla palaa käämi, ja hermonsa menettänyt harvemmin kykenee selkeään ajatteluun ja päätöksentekoon...näin se vaan menee..

Eli olisin vähä sillä linjalla, mitä toteaa ah, aina niin ihanan Facebookin ryhmä: Hidastelijoilta kortti pois, ja sakko kouraan" .. :wink:

Niin, että jos näät Pohojanmaalla tummansinisen farkkumesen taustapeilistä, ole hyvä ja paina kaasua, tai anna "latua"... :lol:
Kylläpä vois olla samaa mieltä. En kyllä itekkään niin hurjastele varsinkaan talvella mut kuitenkin aina sellasen 5-10 yli sallitus. Jos ei ole ihan persekeli että on pakko ajaa hiljaa.
Kyllä nää tosihidastelijat kyllä välillä lyö sellasia tilanteita päälle että hirvittää sivusta katella.

Miksi ne ei vois välillä ajaa vaikka linja-auto pysäkille yms. että muut pääsis ohi? Tod. harvat sen tekee.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

koska ei tarvi. edelleen laki määrää vain maksiminopeudet.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Vastaa Viestiin