Paras/kestävin turbodiesel virittää?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Expansion kirjoitti:Riittääkö vakiopumppu 300hv saakka jos turbot ja muut on ok?
Noin 180hv riittää vakiopumppu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=#230310

Joskus vuonna miekka ja nahkakypärä on tullut sekaannuttua itseään viisaampieen jutusteluun...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

esko kirjoitti:il
os tavoitteena on 300hv om605:sta eli 2.5TD niin kumpi kestää paremmin automaatti vai manuaali?
Ison kutosen perästä manuaali tietenki. Ei mee se vähänenki voima sen mehumankelin vatkaamisee.

-tai laittaa TH350 merssun koneen jatkoks Cool
Ei sitte mitää järkee. Menee se vähänenki voima sen mehumaijan ja ton kivikautisen lootan veivaamisee Laughing
ei järkee :?: :?:

-ooksää syöny liikaa mämmiä jeemu :lol: ,.........350 TH hyötysuhde/voimanhäviö o samaa luokkaa merssun automaatin kans , toki manuaalin verrattuna hukkaa tehoa :? TH o kivikautine vehjes enne ku turbomeset alettiin rakentaa mutta rakentmise kannalta parempi, suuremmilla tehoilla 8) _(yli 500 ) pärjäilee :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

esko kirjoitti:esko kirjoitti:il
os tavoitteena on 300hv om605:sta eli 2.5TD niin kumpi kestää paremmin automaatti vai manuaali?
Ison kutosen perästä manuaali tietenki. Ei mee se vähänenki voima sen mehumankelin vatkaamisee.

-tai laittaa TH350 merssun koneen jatkoks Cool
Ei sitte mitää järkee. Menee se vähänenki voima sen mehumaijan ja ton kivikautisen lootan veivaamisee Laughing
ei järkee :?: :?:

-ooksää syöny liikaa mämmiä jeemu :lol: ,.........350 TH hyötysuhde/voimanhäviö o samaa luokkaa merssun automaatin kans , toki manuaalin verrattuna hukkaa tehoa :? TH o kivikautine vehjes enne ku turbomeset alettiin rakentaa mutta rakentmise kannalta parempi, suuremmilla tehoilla 8) _(yli 500 ) pärjäilee :mrgreen: :mrgreen:
soon yllättävän vaativa laji tuo quote, vähä niinku oikee autom lootan vahavistus :lol:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
antti86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 13.08.2006 19:15
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

:lol: :lol: :lol:
S124 230TE ex
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

:roll:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Expansion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 13.03.2010 23:24

Viesti Kirjoittaja Expansion »

Mites muuten tuon pumpun kanssa... eli kun 7mm elementit pitää hommata niin pystyykö ne vaihtamaan tuohon vakiopumppuun vai pitääkö koko pumppu hommata uus?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laitat sen pumpun Mynä-dieseliin, oli se sitten alunperin mikä vain, vaparista tai turbosta, niin sieltä saat loistavan pumpun takaisin. Kaikki tarvittava on vaihdettu tai muutettu ja huolettu.


[Pientä tuommosta puolin ja toisin naljailua noilla meidän kilpa-ajajilla nyt ilmassa aina viikonloppu iltaisin tai öisin, onneksi kausi alkaa kohta ja pääsee katsomoon :lol: ]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Expansion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 13.03.2010 23:24

Viesti Kirjoittaja Expansion »

OK...se vielä että onko käytänössä eroa onko automaatti vai manuaali kun liikutaan 300HV tehoissa? Vaatiiko automaattiloota vahvistusta tms.?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Riippuu lähtökohdasta automaatin kohdalla ja miten laimeaan vääntöön tyytyy. Itse lähtisin virityksen kohdalla siitä, että se myös 722.3 (= vahvempi w124 mersun laatikoista) pitää tai kannattaa vahvistaa joka tapauksessa.

Itse olen myös sitä mieltä, että vaikka olisi vakioauto niin automaatti on kivempi, sen verran tulee myös ajeltua tuolla liikenteen seassa, myös sillä viritetyllä.

Muista nyt kuitenkin, että teho, esimerkiksi 300 bhp kertoo vain sen tehon tietyllä kierrosluvulla, mutta vääntömomentti kierrosluvun läpi kertoo miten pitkään ja miten kauan se selkä painautuu selkänojaan ja miten nopeasti auto kiihtyy. Laatikon rikkoo vääntömomentti, ei se teho.
Lisää tietoa: www.skg.fi
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

veskolalla hyvä pointti, mieti eroa moottorin luonteessa/vääntökäyrässä samalla 300hp huipputeholla esim 5.9 Cumminsin ja jonkun pensa-1.8T välillä.
Expansion kirjoitti:OK...se vielä että onko käytänössä eroa onko automaatti vai manuaali kun liikutaan 300HV tehoissa? Vaatiiko automaattiloota vahvistusta tms.?
Manuaalissa tarvii jämäkämmän kytkinpaketin ja automaatti kannattaa käyttää ammattimiehellä prepattavana. Ja se 722.3 ei tosiaan ole pomminvarma laatikko, vaikka sellaista kuvaa on tällä forumilla joskus maalailtu. Vasta isommilla vaihteilla voi vedettää surutta.

Laatikon vahvistajat ei mielellää kerro, mitä kaikkea sille mehumaijalle tehdään; asiakas voi etukäteen vain arvailla, millaista vastinetta sille rahalle sitten saa. Pitäis siinä sitten luottaa tekijän ammattitaitoon tai suunsoittoon. Taas kerran tyhjät kattilat kolisee eniten eli suurimmat lupaukset kestosta :arrow: vähiten katetta. Kannattaa kysellä muilta kokemuksia ja miettiä ainaki kahesti, minne sen lootan vie.
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

muuris kirjoitti: Erään kauppiaan 'vahvistetut' 722.3 autom. lootat kun ei kestä tuotakaan..
muuris kirjoitti: Laatikon vahvistajat ei mielellää kerro, mitä kaikkea sille mehumaijalle tehdään; asiakas voi etukäteen vain arvailla, millaista vastinetta sille rahalle sitten saa. Pitäis siinä sitten luottaa tekijän ammattitaitoon tai suunsoittoon. Taas kerran tyhjät kattilat kolisee eniten eli suurimmat lupaukset kestosta :arrow: vähiten katetta. Kannattaa kysellä muilta kokemuksia ja miettiä ainaki kahesti, minne sen lootan vie.
Huonoja kokemuksia?
Kerro ihmeessä lisää ,muitakin varmaan kiinnostaa missä ei kannata teettää laatikkoaan.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tuo veskolan käsi pitäis virittää. :shock:
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

apg kirjoitti:Huonoja kokemuksia?
Kerro ihmeessä lisää ,muitakin varmaan kiinnostaa missä ei kannata teettää laatikkoaan.
Taitaa modet puuttua jo peliin, jos aletaan sormin osottelemaan ja julkisesti huutelemaan, tämäkin ressukka kun yrittää touhuillaan leipää kantaa pöytään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

muuris kirjoitti:
apg kirjoitti:Huonoja kokemuksia?
Kerro ihmeessä lisää ,muitakin varmaan kiinnostaa missä ei kannata teettää laatikkoaan.
Taitaa modet puuttua jo peliin, jos aletaan sormin osottelemaan ja julkisesti huutelemaan, tämäkin ressukka kun yrittää touhuillaan leipää kantaa pöytään.
no, jos hinta/laatusuhde on huono, niin kai siitä voi mainita :roll: sanoo vaikka vähän kiertoilmaisuin, jos ei muuten uskalla :D

tuo, että jos oikeasti on tiedossa, että joku myy huonoa palvelua, mutta ei kerro sitä, ei myöskään ole hyviin tapoihn kuuluvaa :D nämä vahvistukset on kuitenkin aika hintavia hommia, eikä viitsis alkaa tyhjästä maksamaan...

eihän sitä tarvitse välttämättä haukkumalla haukkua, mutta voi mainita, että itse en siellä korjauttaisi jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

samaa aattelin kuin napa, itellä osat hommattu superiin laatikkoo lukuunottamatta ja ois hauska saada siitä laakista hyvä, turhasta ei viittis maksaa jaa niin eihän mulla oo pumppuakaan vielä, käykö 603 vaparin pumppu aihioks?

veskola: Turhat quotaukset editoitu pois !
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Käykö vastaukseks, että se paska loota ei ollut Siekkisen eikä Mannisen tekele.

603 vaparin pumpusta omakin on tehty, tosin ei Mynällä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

muuris kirjoitti:Käykö vastaukseks, että se paska loota ei ollut Siekkisen eikä Mannisen tekele.
no joo, eiköhän tuo riitä... ei sillä, että noita kumpaakaan olisin edes epäillyt...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

napa kirjoitti:
muuris kirjoitti:Käykö vastaukseks, että se paska loota ei ollut Siekkisen eikä Mannisen tekele.
no joo, eiköhän tuo riitä... ei sillä, että noita kumpaakaan olisin edes epäillyt...
eikä varmaankaan päivinen parolasta?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

hajoaa ne ameriikan tekeleetkin vaikka hintalappu oli 7000 USD.
oli toki paukkuja vähän enee mutta...
:evil:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

laineracing kirjoitti:eikä varmaankaan päivinen parolasta?
Ei ollu.
Stonehead kirjoitti:hajoaa ne ameriikan tekeleetkin vaikka hintalappu oli 7000 USD.
oli toki paukkuja vähän enee mutta...
:evil:
Suurin ongelma tässä taitaa olla tuo laatikko itessään. Kaippa se noilla 100hp/l virityksillä kestää mutta jos pitää saada oikeasti kestävä automaatti niin sitten joku muu kuin 722.3. Jälkiviisaana omaan menis nyt 5-vaihteinen ZF tai manuaaliloota.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

tomaattia

Viesti Kirjoittaja esko »

Suurin ongelma tässä taitaa olla tuo laatikko itessään. Kaippa se noilla 100hp/l virityksillä kestää mutta jos pitää saada oikeasti kestävä automaatti niin sitten joku muu kuin 722.3.
- niinpä .... :?
teki laatikon kuka tahansa, 2 vaihdetta on huono parantaa koska pantaa tai rumpua ei hevin saa levennettyä ...... vaihteiston öljynpaine pitää ollla kans tarpeeks korkea

Jälkiviisaana omaan menis nyt 5-vaihteinen ZF tai manuaaliloota.
-vaihoehto tuokin mutta kokemuksesta olisin 350 TH kannalla kestävyyden suhteen, omastani on hajonnut valurautainen keskipakosydeemi , nykyisin sekin teräksinen .......
asia lienee siten että 722.3 tehonkeston raja taitaa tosiaan olla 100hp/l kohdilla

8)
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

esko, tuo lainaus onnistuu helpoiten painamalla Kuva
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

muuris kirjoitti: Kaippa se noilla 100hp/l virityksillä kestää mutta jos pitää saada oikeasti kestävä automaatti niin sitten joku muu kuin 722.3.
Ei tunnu JM-Koneen ja Siekkisen lootat vielä noilla tehoilla porsia, eikä noi nopeesti.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

En muista kilsoja ihan tarkkaan milloin looran vaihoin entisen antauduttua mutta Jarkon tekemällä teräksisillä sisuksilla olevalla 722.3:lla ajelin liki satatuhatta mitenkään säästelemättä mutten myöskään varttimailia slickseillä :wink: Ei oo askista pahaa sanaa.

Kakkonen on se köykänen kohta ja siihenkin Jarkolla on jo parannuskonsteja joista en tiedä sen enempää. Kakkonen oli mullakin jo ennen "syyshuoltoa" sellainen, että paineita sille piti nostella. Laatikko oli koko ajan ilman alipaineohjausta eli terävähköt vaihdot - paree kestävyys 8)

Vaikee tota kakkosta on kuitenkin sen kummemmin säästellä kun vaihtohetki 1->2 on niin turkasen kivaa kun perän lähtiessä irti siinä vaiheessa vedot ei sitten lopukaan enään ennenkuin pää loppuu :lol:

menipä fiilistelyksi :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

lootaa

Viesti Kirjoittaja esko »

jeemu kirjoitti:
muuris kirjoitti: Kaippa se noilla 100hp/l virityksillä kestää mutta jos pitää saada oikeasti kestävä automaatti niin sitten joku muu kuin 722.3.
Ei tunnu JM-Koneen ja Siekkisen lootat vielä noilla tehoilla porsia, eikä noi nopeesti.
:wink:

jeemu ei taida nyt tietää automaattilaatikon tiimoilta yksityiskohtia kuinka laatikko hajoaa/antautuu tehosta .... tuuleen huutamista/provoa kommentoiti :roll:

Siekkisen kans äskettäin asiaa pohdittiin mitä parannuksia voisi kehitellä

Mutta ,,, pääsiäinen tulossa ja toivoa sopii että mämmi riittää :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: lootaa

Viesti Kirjoittaja jeemu »

esko kirjoitti: jeemu ei taida nyt tietää automaattilaatikon tiimoilta yksityiskohtia kuinka laatikko hajoaa/antautuu tehosta .... tuuleen huutamista/provoa kommentoiti :roll:

Siekkisen kans äskettäin asiaa pohdittiin mitä parannuksia voisi kehitellä

Mutta ,,, pääsiäinen tulossa ja toivoa sopii että mämmi riittää :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kerro ny sitte vielä että miten sait käsityksen että oisin provosoinu?

PS: En syö mämmiä, tähä sellanen yrjöövä hymiö
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: lootaa

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

jeemu kirjoitti:PS: En syö mämmiä, tähä sellanen yrjöövä hymiö
Kuva
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: lootaa

Viesti Kirjoittaja esko »

jeemu kirjoitti:
esko kirjoitti:
PS: En syö mämmiä, tähä sellanen yrjöövä hymiö
-entäs vappusima 8)
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mitä noita asioita vatkaamaan, korjaa sitte jos pamahtaa :)

Mutta se on huomattu että melkolailla ehdoton juttu superissa on se että alipaine katkaistaan lootalta kokonaan ahtojen noustessa.

Eli painekytkin imusarjaan ja mokkula lootan alipaineputkeen, se jeesaa kummasti.

Ihan varma en oo noitten osien oikeista nimistä, mutta luulen että jannut ymmärtää mitä ajan takaa :D
Vastaa Viestiin