Eikös Ruotsissa ole ihan laillista asennella jälkiasennus xenonit halogeeniumpioon? Eli ei ihan mahdoton homma lakia muuttamalla...
No minua ei haittaa vaikkei saakaan laittaa. Hommassahan ei ole mitään sanomista jos se tehdään kunnolla.Sen verran usein vaan tulee vastaan miten sattuu asennettuja/suunnattuja xenoneita että ei yhtään haittaa vaikkei ne yleistykään
Mutta ei se tee asennuksesta laillista jos laillisen tuotteen hankinta on hankalaa.
Ei tee, olet oikeassa.
Ymmärrän että tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ole käytännössä ongelmaa (siksi uskallankin kinailla) mutta mihin se raja pitäisi näissä asioissa vetää? Kuka pystyy takaamaan että "laiton" tuote on ihan riittävän hyvä ja saako sitten muuallakin rikkoa lakia "kohtuudessa"?
Hmmmm ... voisiko tässä kohtaa ajatella että ellei katsastusmies hylkää niin on riittävän hyvä.
Tai josko E-hyväksyntä takaisi sen ? Eäh.
Lainsäädäntöön kannattaa vaikuttaa äänestämällä ja jos lainsäädäntö ei tyydytä, pitää moittia äänestäjiä.
Eikun päättäjiä, ihan vaan sen takia että niitä on mukavampaa moittia vaikka syy olisi meissä.
Rehellistä väkeähän ne, en minä sillä - aina täyttävät ennen vaaleja antamansa lupaukset
Ari66 kirjoitti:Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?
Väykyn omistajan jos jonkun luulis tietävän. Vai ootko koskaan ihmetelly että miksi ne pitkät on kusenkeltaiset joilla ei nää sen pidemmille ku xenon-lyhyillä? Laitapa vaikka 4300K 35W jälkiasennusxenonit pitkiin, niin kyllä näkee...
Ja eiköhän noi Kiina-sarjat oo melkeinpä aina laittomia autoissa joihin ne on laitettu. Ehkä niillä katsureillakin on kuitenkin järkeä päässä, koska kysehän on ihan maalaisjärjestä. Jos ei eroa normixenoneista (esim joku 10000K värilämpötila thyyning-autoissa ja sojoittaa suoraan ylöspäin) niin miksei päästäisi läpi? Kysehän on tosi hyvästä turvavarusteesta, kun pimeällä näkee moninkerroin paremmin ku jollain käpysillä H7:lla. Ei nyt viitti vaihtaa autoakaan 5 vuotta uudempaan vaan sen takia, että sais lailliset bi-xenonit, jotka nekään ei välttämättä ole edes niin hyvät kuin laittomat, koska on kaikenmaailman kääntömoottoria umpiossa, joka maksaa 1500-2000€ vs. ihan simppeli kiina-xenon, joka maksaa nykysin halvimmillaan 50 € / sarjaja ei sisällä mitään liikkuvia osia eli tekniikka kuten rautakangessa. Jos särkyy niin voi ostaa tilalle vaikka kaks uutta sarjaa, ei ole järkeä ostaa erikseen ballastia tms. kun itse ballasti maksaa 39 € ja 50 €:llä niitä saa jo 2 kpl + 2 kpl varapolttimoita, joita ei ole muuten itseltä mennyt vielä 2 vuoden aikana ainuttakaan.
Ari66 kirjoitti:Öh.... miksi ylipäätään autossa pitää olla laittomat valot?
masaf1 kirjoitti:
Väykyn omistajan jos jonkun luulis tietävän. Vai ootko koskaan ihmetelly että miksi ne pitkät on kusenkeltaiset joilla ei nää sen pidemmille ku xenon-lyhyillä?
Auto on hyväksytty tieliikenteeseen valmistajan toimittamilla valoilla, laillisesti.
Kusenkeltaisuus ei liene kantavalla pohjalla oleva perustelu laittomiin valoihin siirtymiseksi
Samalla periaatteellahan voitaisiin "oikaista" monessa muussakin lainkohdassa
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Eikö espoossa pärjää normaaleilla valoilla?
Sieltähän saa ajaa jotai 700km ennenku löytyy ensimmäinen tie missä ei ole katuvaloja
No kieltämättä itelläkin on tehnyt mieli kseenoneita, täällä pohjoisessa kun ajelee ja useimmiten öiseen aikaan, niin ei haittais vaikka näkis paremmin. Laiskuuttani en ole jaksanut vaihtaa, koska en jaksa joka katsastukseen alkaa ruuvaamaan.
Olin kyllä katsovinani että netissä olis umpioineen päivineen esim väyryseen koko sarja muutamalla satasella? liekö sekään sitten hyväksytty.
Väykyn pitkiin ei ole olemassa hyväksyttyjä umpioita. Itse vaikka aika lähellä pk-seutua ajelen, niin täytyy sanoa että kyllä pimeällä ja varsin hirvi- ja peurarikkaalla Hanko-Hyvinkää-tiellä on pirun hyvä olla kunnon valot. Monesti on kiilunu peuran tms. silmät jo suoran toisessa päässä kun pitkät päällä (niillähän näkee PITKÄLLE). Olis ne varmaan vakiopitkilläkin huomannu vähän myöhemmin, mutta kuitenkin... Tuleepahan samalla puiden latvojakin valaistua hajavalolla
Eikös projektoriumpioita ole myös xenonille hyväksyttyinä, vai onko niissäkään pitkille hyväksyntää? Itse en niitä ole edes harkinut ulkonäkönsä takia... ja onhan niillä hintaakin. Orkkisxenoneilla mennään, pitkissä sitten vähemmän viralliset.