124 300d super turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa kirjoitti:minä maltan ajella tuolla omalla 300E:llä 100 km/h alueellakin sitä tuttua ja turvallista 80 km/h nopeutta :D
No juuri tuonkin takia minunkin pitää autoa viritellä. Vakioautolla on aivan toivotonta ohittaa turvallisesti 80 km/h ajava auto mutta tupla tai tripla tehoihin viritetyllä se on aivan turvallista.

No minullahan on toki myös auton rakenne päivitetty vastaamaan tehoja, autossa on samat jarrut kuin 180 hp versiossa, lisäksi jousitus on muutettu tukemaan urheilullista ajotyyliä mutkaisilla teillä, ei kaadu auto kyljelleen vaikka ajaa sen sallitun 80 km/h mutkat läpi.

Tänäänkin ohitin yhden rekan 100 km/h alueella, lähtönopeus oli noin 80 ja loppunopeus oli noin 140, josta sitten tehokkailla jarruilla hidastettiin HETI siihen sallittuun 105 km/h vauhtiin ja nopeusmittaukset tietysti tehdään GPS laitteella niin ei ole epäselvyyttä. Mittarin näyttäessä 98 on todellinen nopeus 100 8)

Todellinen harrastelija rakantaa sen turbomoottorin vaikka vaparista...se on vain mukava lisäpiirre tähän rakkaaseen harrastukseen. Ei pää kestäisi tätä elämää jos ajelisi vain tylsillä vakiotojotilla... :roll:
Viimeksi muokannut veskola, Pe 16.07.2010 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:kyllä se rumilus valitettavasti on niin, että vakio 1.3 toyota corolla on tainnut eniten tappaa ihmisiä liikenteessä :roll: no, onhan niitä tietysti siellä eniten, mutta silti...

reikäpää kuski saa itseltään ja muilta hengen, vaikka sitten fiat 600/kuplalla... (molemmissa n. 25 heppaa :wink: )

ymmärrän silti rumiluksen huolestumisen, kun toisilla on sitä näyttämisen halua/pakkoa liikenteen seasssa :x minä maltan ajella tuolla omalla 300E:llä 100 km/h alueellakin sitä tuttua ja turvallista 80 km/h nopeutta :D ei mulla ole kiirettä ja kulutuskin nousis varmaan niin suureksi, että aivan hirvittää koko ajatuskin (taitais mennä jo yli 8 ltr/100 km :roll: ) silti olen asentamassa ruuviahdinta ja turboa kyseiseen autoon :? no, eipähän tule jäädyksi liikennevaloihin arpomaan, että lähdetäänkö vai ei :D

radalla sitten voidaan mitata se oikea suorituskyky, jos siihen on tarvetta... joko vartilla tai mutkaradalla, molempia saa ajella täälläpäin ainakin kohtuullisilla kustannuksilla, eikä ole kaukana suoritus paikatkaan (kauhajoella varttia ja jurvassa rataa)

Niin...mitähän muuta niillä poijanjulpeilla onkaan mielessä, kuin päästä näyttämään ja saada sillä itsetuntoa nostettua. Vaarallisia pelejä käyttäjänsä kanssa nämä omatekoiset pyydykset.
Valitettavasti lainvalvojat eivät vielä ole ajan tasalla, ennekuin jotakin radikaalia tapahtuu, jotta saataisiin nämä poijankoltiaiset kuriin hurjasteluiltaan. Lainsäädäntö on jo olemassa auton rakennemuutoksista, mutta polliisit tai katsastustoimen harjoittajat eivät ole ajan tasalla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:
napa kirjoitti:minä maltan ajella tuolla omalla 300E:llä 100 km/h alueellakin sitä tuttua ja turvallista 80 km/h nopeutta :D
No juuri tuonkin takia minunkin pitää autoa viritellä. Vakioautolla on aivan toivotonta ohittaa turvallisesti 80 km/h ajava auto mutta tupla tai tripla tehoihin viritetyllä se on aivan turvallista.

No minullahan on toki myös auton rakenne päivitetty vastaamaan tehoja, autossa on samat jarrut kuin 180 hp versiossa, lisäksi jousitus on muutettu tukemaan urheilullista ajotyyliä mutkaisilla teillä, ei kaadu auto kyljelleen vaikka ajaa sen sallitun 80 km/h mutkat läpi.

Tänäänkin ohitin yhden rekan 100 km/h alueella, lähtönopeus oli noin 80 ja loppunopeus oli noin 140, josta sitten tehokkailla jarruilla hidastettiin HETI siihen sallittuun 105 km/h vauhtiin ja nopeusmittaukset tietysti tehdään GPS laitteella niin ei ole epäselvyyttä. Mittarin näyttäessä 98 on todellinen nopeus 100 8)

Todellinen harrastelija rakantaa sen turbomoottorin vaikka vaparista...se on vain mukava lisäpiirre tähän rakkaaseen harrastukseen. Ei pää kestäisi tätä elämää jos ajelisi vain tylsillä vakiotojotilla... :roll:

Jos näin tekisivät kaikki muutkin kun sinä, ei olisikaan juuri mitään ongelmaa....mutta valitettavsti nämä suurin osa virittelijöistä ei näin tee.

Veskolankin täytyy muistaa, ettei ohitustilanteessa voi hetkellisestikään ylittää suurinta sallittua nopeusrajoitusta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:Veskolankin täytyy muistaa, ettei ohitustilanteessa voi hetkellisestikään ylittää suurinta sallittua nopeusrajoitusta.
Kyllä minä sen jo muistan. Yli tuhat euroa on sakkoja maksettu ohitustilanteiden lievän ylinopeuden vuoksi.

Lainsäädäntä on tuossa kohtaa väärässä ja minä oikeassa 8)
Viimeksi muokannut veskola, Ke 21.07.2010 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

:roll: :roll: :wink:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

siitä rumilukselle parit kukkahatut. Mielestäni ohitustilanteessa on järkevääkin ajaa ylinopeutta, kunhan paikka on turvallinen ja ei aiheuta vaaraa kenellekkään.

Kyllä sen sitten huomaa kun rundaa tuolla 150km/pv..

Ja vielä se, että ei se teho ole vielä ketään tappanut!
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

laineracing kirjoitti::roll: :roll: :wink:
Kyllä kyllä, asiaa...
Viimeksi muokannut veskola, Ke 21.07.2010 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ei hyvää päivää... :D Kyllä jaksaa ihmiset aukoa päätään. Ymmärtäis jos lukis suomi24 sivuja, mutta että täälläkin...

Oma mielipide asiasta on juurikin niin, että joskus se matka on tärkeämpi kuin määränpää. Ite henkilökoshtasesti rakentelen rakentelemisen ilosta, enkä siitä että pääsee yleiselle tielle koittaan huippuja ja kiusaamaan e36 bemareita. (Jälkimmäisessä kyllä oma viehätyksensä, mutta antaa olla... :lol: )
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

nj^ kirjoitti:siitä rumilukselle parit kukkahatut. Mielestäni ohitustilanteessa on järkevääkin ajaa ylinopeutta, kunhan paikka on turvallinen ja ei aiheuta vaaraa kenellekkään.

Kyllä sen sitten huomaa kun rundaa tuolla 150km/pv..

Ja vielä se, että ei se teho ole vielä ketään tappanut!
Kyllä ne tehot tappaa.
Ja ennakoivaan ajoon olisi hyvä totuttautua, ei tarvitse ylinopeuksia ajaa.
Ohitus on turvallinen rajoitetuin nopeuksin. Mitäs sitten kun olet juuri ohittanut esimerkiksi raskaan ajoneuvon ja hirvi hyppää tielle ohitettavan auton takaa....mitäs sitten ?

Miljoona kilometriä tienpäällä on jo aika päiviä saavutettu, joten jotakin on sieltäkin oppinut.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kummeli kirjoitti:Ei hyvää päivää... :D Kyllä jaksaa ihmiset aukoa päätään. Ymmärtäis jos lukis suomi24 sivuja, mutta että täälläkin...

Oma mielipide asiasta on juurikin niin, että joskus se matka on tärkeämpi kuin määränpää. Ite henkilökoshtasesti rakentelen rakentelemisen ilosta, enkä siitä että pääsee yleiselle tielle koittaan huippuja ja kiusaamaan e36 bemareita. (Jälkimmäisessä kyllä oma viehätyksensä, mutta antaa olla... :lol: )
Sinunkin pitäisi joskus mennä esimerkiksi Saksan baanoille kokeilemaan oman autosi suorituskykyä. Usein sattuu niin, että olet auttamatta jalkoihin jäävä osapuoli. Jos siitä jotakin fiiliksiä saa, että bemari jää toiseksi Suomessa, mutta esimerkiksi Saksan baanoilla osat vaihtuu.
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Viesti Kirjoittaja temep »

Hohhoijaa. Karkaskohan tää vähän lapasesta? :roll:
Mercedes-Benz A45 AMG -14
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Oisko rumiluksen aika mennä vaikka kääntämää turvetta. Kaikki varmaan ymmärs jo huolesi ja pointtisi, sekä sen, että olet aina oikeassa, eikä voi olla mitään, mitä voisit enää oppia. Tiedäthän jo kaiken.


rumilus kirjoitti:Mitäs sitten kun olet juuri ohittanut esimerkiksi raskaan ajoneuvon ja hirvi hyppää tielle ohitettavan auton takaa....mitäs sitten ?
Paska juttuhan se, mutta kerro nyt ihmeessä meille tyhmille ja kokemattomille, miten tilanne eroaa, jos autossa on 100 tai 400 heppaa. Eläkä väitä, että jälkimmäisellä on tilannenopeus kovempi, koska se ei ole itsestäänselvyys eikä edes todennäköisempää. Tämä varmaan oli turhaa mainita edes, kerta olet niin paljon ajanut. Eli miten se hirvi tietää hypätä vaan sen superin, eikä korollan eteen?


rumilus kirjoitti:...lähtee ajokortti samantien. Jos kiistät , auto lähtee siltä paikalta merkkikorjaamon tutkittavaksi.
Sun kaikki kokemus ei nähtävästi auta tässä. Tarkastappa, mitä laki sanoo. Ei lähde kortti. Eikä tule linnaa tai vedetä munista hirteen, vaikka kuinka toivoisit.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nimenomaan, superilla ohitustilanteessa hetkellinen nopeus ei nouse välttämättä niin suureksi, kun normaalilla perheautolla. Jos ajatellaan tilanne, että ohitetaan 80km/h ajava auto 100:n alueella. Tähän menee ainakin meirän -89vm. galant:illa aikaa, voisin sanoa aika kauan, (Oletetaan nyt, että se nopeus ei nouse yli 100km/h). Koska kiihtyvyys tuosta 80km/h -> 100km/h on jotakin täysin käsittämätöntä... Kun taas superilla ei mene kauan, ehkä 1s tai 2s. Niin täysin fysiikan lakien mukaan tuolla superilla ohittaa sen 80km/h ajavan rekan paljon nopeammin. Ja turvallisuus ei kärsi, koska nopeus ei nouse sen enempää kuin laissa määrätty. Mielestäni tämä ainakin on nimenomaan turvallisuutta, mutta eikai siinä... Suomi on vapaa maa (ainakin toistaiseks) ja mielipiteenvapaus on rikkaus...

Jooh, puolitoista sivua jauhettu OT:a... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tämä "OT" on kai kuitenkin enemmän järkevää toimintaa, kuin se alkuperäinen aihe, eli vaparin turbotuksesta puhuminen :wink:

kokemuksia aiheesta alkaa olla jo niin paljon, että luulisi jo nämä vaparista -> "400 heppainen superi" isolla turbolla ja pumpulla haaveet loppuneet jo suomesta :roll: mutta aina niitä muutama tuntuu vuoteen tulevan uusia... saa siitä ehkä kahteen tai kolmeen dynovetoon sen 400 heppaa, mutta ei ne pysy sisällä enää "käyttöautossa"...

halvin tapa tehdä se 400 heppainen superi on kuitenkin ostaa ensin se alkuperäinen turbokone, josta sitten lähdetään ison rahatukun kanssa rakentamaan sitä konetta, 5000 € on hyvä olla laittaa siihen oheis sälään koneen lisäksi, niin voi jotain tulostakin tulla :roll: 2000 €:n budjetilla näissä ei tule kuin paha mieli (sillä saa siis turbon, coolerin ja pumpun...)

bensakoneesta saa muuten halvemmalla (siis alle 5000 €) sen 400 heppaa (ehkä jopa 700 hp) ja on miellyttävämpi ajella :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:tämä "OT" on kai kuitenkin enemmän järkevää toimintaa, kuin se alkuperäinen aihe, eli vaparin turbotuksesta puhuminen :wink:

kokemuksia aiheesta alkaa olla jo niin paljon, että luulisi jo nämä vaparista -> "400 heppainen superi" isolla turbolla ja pumpulla haaveet loppuneet jo suomesta :roll: mutta aina niitä muutama tuntuu vuoteen tulevan uusia... saa siitä ehkä kahteen tai kolmeen dynovetoon sen 400 heppaa, mutta ei ne pysy sisällä enää "käyttöautossa"...

halvin tapa tehdä se 400 heppainen superi on kuitenkin ostaa ensin se alkuperäinen turbokone, josta sitten lähdetään ison rahatukun kanssa rakentamaan sitä konetta, 5000 € on hyvä olla laittaa siihen oheis sälään koneen lisäksi, niin voi jotain tulostakin tulla :roll: 2000 €:n budjetilla näissä ei tule kuin paha mieli (sillä saa siis turbon, coolerin ja pumpun...)

bensakoneesta saa muuten halvemmalla (siis alle 5000 €) sen 400 heppaa (ehkä jopa 700 hp) ja on miellyttävämpi ajella :wink:
Olen samaa mieltä kanssasi, monenlaisia seppiä on yrittänyt tehdä superturboja hyvin vaihtelevalla menestyksellä ...lopuksi on jäänyt luu käteen.
Toisille ei vaan mene perille jo kokemusperäinen kokeilut.
Vielä tyhmempiä on se joukko, ettei usko ennenkuin itse kokeilee.
Moottoreita kun alkaa rakentelemaan, täytyy olla jo melkoisesti tietotaitoa, että onnistuu työssään. Siihen voi kulua kymmenkunta vuotta opiskelua alan tekniikkaa, ja saman verran käytännön demonstraatioita laboratorio-olosuhteissa.
Sitten kun on sisäistänyt moottoreiden " sielunelämän " alkaa olla valmiuksia saada jotakin aikaiseksi.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

bensakoneelle ei tarvi tehdä yhtään mitään ja on yli 400hp...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

laineracing kirjoitti:bensakoneelle ei tarvi tehdä yhtään mitään ja on yli 400hp...
niin no, riippuu tietysti bensakoneesta :D mutta jos nyt oletettais tuollaista vanhaa M103 kutiteltavan (2.6 tai 3.0), niin ei se nyt ihan turbo/ahdin kiinni ja menoksi tyylillä sitä 400 heppaa kauaa puske pihalle, vaikka sellaistakin nykyään huhutaan... samat rojut se pihalle heittää, kuin dieselikin :? edullisemmin/helpommin sitä kuitenkin virittelee, kuin dieseliä, jossa koneen räjäytys ei ole kovin halpaa huvia (olettaen, että aihiona on aina alkuperäinen turbokone)

pitäis kans aloittaa pian se heikoimman lenkin etsiminen, tuosta paljon kehutusta M103 moottorista :wink: pitää vain ensin haalia muutama lohko varalle, että on sitten vaihtaa uutta tilalle, kun se räjähdys tapahtuu (ei jos, vaan kun...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toi on ihan höpöhöpöjuttua, etteikö vaparista halutessaan tee tehomyllyä. Samat fysiikan lainalaisuudet siihen pätee. Helpommalla pääsee alkuperäisellä, mutta voi senkin rakentamisessa mokata ja pahasti. Koneiden myyjät vain haluavat myydä omia loppuun ajettuja turbomoottoreitaan :wink:

Halvemmallakin ehkä voi päästä, en tosin ole ihan satavarma kun nykyään turbon mäntiä saa jo pilkkahintaan ja loppuun ajettu turbomoottori ei ehkä kuitenkaan ole ihan sama kuin uusilla laakereilla varustettu, täsmälleen samanlaiseksi rakennettu. Aikoinaan kun itse aloittelin kehdattiin pyytää aika valmiiksi ajetusta turbon männästä 100€ per kpl :shock:

Vaparilohkon muuttaminen "turbolohkoksi":
- mäntä, per sylinteri 50 € ?
- kiertokanki, per sylinteri 40 € ?
- laakerointi, pitää tehdä joka tapauksessa -> hintaero 0€
- öljyruiskut 18€, per sylinteri
- koneistukset, pitää tehdä joka tapauksessa -> hintaero 0€
- lohkon muutokset, öljynkierto ahtimelle, itse tehden (ainoa järkevä tie) 0€
- pakosarja, pitää tehdä joka tapauksessa -> hintaero 0€

Toisaalta voidaan ajatella, ettei edes sen alkuperäisen turbokoneen (OM603) kiertokanget ole riittävän hyvät parhaaseen mahdolliseen hyötysuhteeseen ja kestävyyteen, joten nekin pitää ostaa uudet, sekä turbokoneeseen että vapariin 500€ per kpl.

4 sylinterinen turbokone, joka kestää tulee maksamaan luokkaa 1500€, ei enempää. 603:nen vastaavilla muutoksilla maksaa sen 2200€ mutta sitä ei sitten tarvitse remontoida 1200€:lla kuten alkuperäsitä turbokonetta.



:lol: hieman bensaa liekkeihin, ettei sammu topiikki :lol:


Itse muuten maksoin jokunen vuosi sitten viidestä turbon männästä ja kierokangesta yhteensä 180 €. Ei ne mitään uusia osia ollut, mutta mistä löytyy 1990 luvun autosta uuden osan, varsinkaan kun puhutaan dieseleistä joilla ajetaan 25 - 60 tkm per vuosi :roll:


Ehkäpä...ainoa järkevä juttu on ostaa oikeasti vähän ajettu OM606(turbo), jotka on ongelmajätettä saksassa nykyään. Niissä ei tarvitse alkaa laakereiden vaihtoon tai muuhun rahaa kuluttavaan toimintaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:

Ehkäpä...ainoa järkevä juttu on ostaa oikeasti vähän ajettu OM606(turbo), jotka on ongelmajätettä saksassa nykyään. Niissä ei tarvitse alkaa laakereiden vaihtoon tai muuhun rahaa kuluttavaan toimintaan.
tähän lähtisin itse, jos dieselit olis lähellä sydäntä harrastuksen piirissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

napa kirjoitti:
veskola kirjoitti:

Ehkäpä...ainoa järkevä juttu on ostaa oikeasti vähän ajettu OM606(turbo), jotka on ongelmajätettä saksassa nykyään. Niissä ei tarvitse alkaa laakereiden vaihtoon tai muuhun rahaa kuluttavaan toimintaan.
tähän lähtisin itse, jos dieselit olis lähellä sydäntä harrastuksen piirissä...
niiin kannattas,,,ois ylimääränen semmonenkin :wink:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Aivan julmettoman hyvä moottori on OM 605, jonkiverran parempikin kuin OM 606. Tehoja voi ottaa suhteessa OM 605: sta enemmän. Kestää suurempia kuomanottokykyä, sallii koko moottorirakenteille suuremmat vääntövähtelyt / ahtopaineet jne.
En suosittele kumpaankaan turbomoottoriin muutoksia, koska molemmissa on riittävästi potkua.
Ja täytyy taas muistaa uudet olosuhteet moottorille, jos sitä peukaloidaan.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kyllä se pitempi on parempi....
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

laineracing kirjoitti:kyllä se pitempi on parempi....
Ei ole !
Sen minkä OM 605 väännössä häviää, ahtoja enemmän kestävänä kääntyy OM 605 eduksi.

Vaikka tarkastellaan- ja lasketaan mistä vinkkelistä hyvänsä, OM 605 on paino/kuutiotilavuus/ tehosuhde parempi kuin OM 606 edellämaittujen parametrien perusteella.

Moottoritekniikassa ei ole pitempi parempi, joissakin muissa asioissa sillä voi kenties olla merkitystä.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 16.07.2010 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikös toi 604 ole sitten vieläkin parempi, jos samalla kaavalla mennään?

om 606 hyvä
om 605 parempi
om 604 paras?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pera8x kirjoitti:eikös toi 604 ole sitten vieläkin parempi, jos samalla kaavalla mennään?

om 606 hyvä
om 605 parempi
om 604 paras?
Ei tuokaan olettamus pidä paikkaansa, OM 604 on lähes yhtä huono kuin OM 606.

Kyllä se selviää kun hiukan opiskelee moottoritekniikkaa, mistä kaikki johtuu hyvyyden ja huonouden välillä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei näitä tarvitse enää opiskella tai teoreettisesti tutkia...mittaustulokset on kyllä pöydässä jo tätä nykyä.

Niiden perusteella tein itse johtopäätöksen, että OM605 on tehopainosuhteeltaan parempi (kuten myös kulutus/teho suhteeltaan), mutta tietysti se ylimääräinen sylinteri antaa kutosessa vielä enemmän tehoa.

Päätelmät perustuvat ihan mitättömän pieneen materiaaliin kun ainostaan 1 605 on viritetty ja vain joitakiin 606, ja niidenkin "tehomittaukset" eivät ole vertailukelpoisia.

Aivan sama kuin alkaisi selittämään että OM605 on parempi kuin viking linen laivassa käyttämä moottori. Viking line voittaa tehossa kuitenkin aika selvästi.

Enemmän haluaisin spekulaatioita siitä mitä tullaan saavuttamaan 8 sylinterisistä mersun dieselmoottoreista siinä vaiheessa kun heikot lenkit moottorin sisällä on vaihdettu vahvempiin. Tätä spekulaatiota ei taida löytyä edes moottoriprofessorilta kun taidot eivät riitä kyseisen moottorin ohjaamiseen siten, että paras teho saadaan ulos.

4 sylinteristä käytetään siellä minne 5 tai 6 tai 8 ei ole mahdollinen. Muutenhan enemmän on aina parempi, jos vain ulkokuori eli rakenne on samalla tasolla.

Sen minkä hyötysuhteessa häviää voi korvata kahdella seikalla...lisäämällä polttoaineen energiaa tai poistamalla häviöitä muualta. Polttoainetta saa huoltoasemalta :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Ei näitä tarvitse enää opiskella tai teoreettisesti tutkia...mittaustulokset on kyllä pöydässä jo tätä nykyä.

Niiden perusteella tein itse johtopäätöksen, että OM605 on tehopainosuhteeltaan parempi (kuten myös kulutus/teho suhteeltaan), mutta tietysti se ylimääräinen sylinteri antaa kutosessa vielä enemmän tehoa.

Päätelmät perustuvat ihan mitättömän pieneen materiaaliin kun ainostaan 1 605 on viritetty ja vain joitakiin 606, ja niidenkin "tehomittaukset" eivät ole vertailukelpoisia.

Aivan sama kuin alkaisi selittämään että OM605 on parempi kuin viking linen laivassa käyttämä moottori. Viking line voittaa tehossa kuitenkin aika selvästi.

Enemmän haluaisin spekulaatioita siitä mitä tullaan saavuttamaan 8 sylinterisistä mersun dieselmoottoreista siinä vaiheessa kun heikot lenkit moottorin sisällä on vaihdettu vahvempiin. Tätä spekulaatiota ei taida löytyä edes moottoriprofessorilta kun taidot eivät riitä kyseisen moottorin ohjaamiseen siten, että paras teho saadaan ulos.

4 sylinteristä käytetään siellä minne 5 tai 6 tai 8 ei ole mahdollinen. Muutenhan enemmän on aina parempi, jos vain ulkokuori eli rakenne on samalla tasolla.

Sen minkä hyötysuhteessa häviää voi korvata kahdella seikalla...lisäämällä polttoaineen energiaa tai poistamalla häviöitä muualta. Polttoainetta saa huoltoasemalta :lol:
Kyllä Veskola on nyt tulkinnut- tai ymmärtänyt 8-sylinterisen moottorikonstruktion hyvyyden aivan väärin.
Vaikka siihen 8-syliteriseen vaihdetaan minkälaiset sisuskalut hyvänsä, aina jää jäljelle torso moottori.
Kyllä se tiedetään mitkä moottorityypit ovat hyviä, ja siihen sarjaan ei kuulu 8-sylinteriset....valitettavasti. Moottoreilla on vain yksi päätavoite johon pyritään, ja 8-syliterinen moottori ei saavuta tuota tavoitetta.
Jolla on valmiudet suunnitella polttomoottoreita, ei ole kovinkaan vaikeaa osoittaa mekaniikan lakien perusteella , mikä on hyvä tai huono moottorityyppi. Siihen ei auta materiaalien kestävyys vaan moottorielimien/rakenteiden sijoittelu.

Mitä tulee moottoreiden ohjaamiseen mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella, on hyvin helppo ratkaista. Moottorin koko toiminta-alueen tapahtumat pystytään tarkasti selvittämään, mitä täytyy antaa ja mitstä taytyy vähentää. Rakenteet moottorissa ratkaisevat sen mitä sinne syötetään.
Viimeksi muokannut rumilus, La 17.07.2010 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä minä pidän V8 konetta hienona, ainakin äänien puolesta, jos siinä on "tasokampi" ja kierroksia +10000 rpm, ne perinteiset V8 koneet röpöttämiseen sais sulatella pois... kestävyydeltään nuo tasokampi koneet ei tietysti mitään mestariteoksia ole, mutta jostain täytyy tinkiä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:kyllä minä pidän V8 konetta hienona, ainakin äänien puolesta, jos siinä on "tasokampi" ja kierroksia +10000 rpm, ne perinteiset V8 koneet röpöttämiseen sais sulatella pois... kestävyydeltään nuo tasokampi koneet ei tietysti mitään mestariteoksia ole, mutta jostain täytyy tinkiä...
Se on monellakin käsitys moottorin hyvyydestä kaunis- ja tasainen käyntiääni, mutta siellä moottorissa piilee paljon sellaista, jota ei korvakuulolla selvitetä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:
napa kirjoitti:kyllä minä pidän V8 konetta hienona, ainakin äänien puolesta, jos siinä on "tasokampi" ja kierroksia +10000 rpm, ne perinteiset V8 koneet röpöttämiseen sais sulatella pois... kestävyydeltään nuo tasokampi koneet ei tietysti mitään mestariteoksia ole, mutta jostain täytyy tinkiä...
Se on monellakin käsitys moottorin hyvyydestä kaunis- ja tasainen käyntiääni, mutta siellä moottorissa piilee paljon sellaista, jota ei korvakuulolla selvitetä.
ei, ei, kun tarkoitin sitä korvia raastavaa ja repivää "race V8:n" raakaa ääntä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin