W124 300E megasquirt + muuta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Puhuit tuolla aikaisemmin muistaakseni "boshin nopeasta" imuilmalämpötilanaturista. Onko se merkittävästi parempi / nopeampi kuin motonetin myymä cossusierran anturi (37-3322 "Cossusierran" ilmanlämpöanturi, FAE 33220)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

varmaan vastaava, eli ns. avointa mallia oleva...

usein kun nämä imuilman anturit tahtoo olla niitä "koteloituja" ja siksi tuskaisen hitaita reagoimaan ahdetuissa lämpötilan muutoksiin...

eli tälläinen on tuo bosch:n yleisesti käytössä oleva...

mulle on tullut jotenkin sellainen tapa, että ostan vain bosch:n tuotteita näissä pikkuosissa... eli jos tuotteesta on myytävänä alkuperäistä bosch osaa ja siitä tehtyä kopiota, niin valitsen alkuperäisen... näissäkin hankinnoissa siis nuukuus näyttelee suurta osaa... kun ostaa heti toimivan, niin säästää, vaikka investointi tuntuisikin aluksi suuremmalta :D

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiitos kuvasta, siitä selvisi:

- rakenne on periaatteessa sama eli elementti roikkuu ilmassa
- mittaava elementti on erilainen, eri tyyppiä
- boshissa mittaavan elementin kiinnitys on toteuttettu paremmin
- boshista saa ihan kuvan perusteella "laadukkaamman" vaikutelman.
- fae33220 ruuvataan paikalleen, joten mittaava elementti on missä asennossa sattuu. Pahimmillaan siinä ilmavirran edessä on muoviripa.

- -> pitääpä hankkia tuollainen ja tehdä sille kalibroinnit.

Hintaerokaan ei ole enää merkittävä, jos tuo paketin 25€ pitää paikkaansa. Motonet on hinnoitellut viime vuosina pilipali osansa pilviin. 10€ osa saattaa maksaa nykyään 18€.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

unohdit vielä yhden asian... tuo bosch ei johda lämpöä imusarjasta niin nopeasti/paljoa itse anturiin, kun se ei ole metallisella kierteellä kiinnitetty imusarjaan :wink:

nykyisestä hinnasta en osaa sanoa, mutta en minä tuosta kuitenkaan silloin tuota 25 € maksanut, kun sen ostin... olisko ollut joku 15-20 € :roll:

mihin olet tuota asentamassa/kalibroimassa? esim. megaan saa tehtyä bosch:n antureille omat kartat easytherm ohjelmalla, kun valitsee sieltä valikosta vain "bosch defaults"... joka on mulla myös ollut hyvä syy pysytellä bosch:n antureissa, jos ei ole auton alkuperäisiä käyttänyt... ei tarvitse kuluttaa aikansa jäädytellen ja kiehutellen antureita ja mittailla niiden vastuksia.

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No tossa faessa on se elementti kyllä "irrallaan" siitä runko-osasta, eli siinäkin on muovia myös mukana. Metalli vain toimii runko-osana, joka pitää muovia paikallaan. Boskin kiinnitys on kyllä monin verroin mielyttävämpi käyttää.

Mulla se tulee dieseliin ja ohjelma on ihan omaa tekoa kuten rautakin. Tarkkuus ei ole kaikki kaikessa mutta tutkaisen vain milloin cooleri loppuu kesken ja miten vesiruiskutus vaikuttaa, jos sen tekee riittävän kaukaa suhteessa anturiin. Samalla vaivalla tuosta tekee tarkan kuin epätarkankin :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=wYONH1wAVKI

:lol:

Täytyykin pistää toi boshilainen ja fae vierekkäin ja sitten kuumailmapuhallinta, niin näkee erot.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ok. eikä se tuollaisessa vesiruisku käytössä ole edes niin tarkkaa, mutta bensakoneissa nämä metallirunkoiset tekee aina välillä kiusaa :x

auto seisoo vartin paikallaan, niin anturin metallirunkoon on siirtynyt niin paljon lämpöä ja johtunut siitä anturin vastukseen -> käynnistäminen ja ensimmäiset sekunnit on melkoista römpötystä, aina ei edes lähde käyntiin, kuin kovalla sahaamisella, kun mega luulee, että ilma on +80C ja laihentaa seosta sen mukaan...

siinä kaverin sierrassa on vastaava, kuin tuo FAE (luultavasti juuri sama mikä cossu sierrassakin, eli lyhyt anturi ja vastus on lähellä sitä metallirunkoa ja lisäksi siinä on se pieni muovinen "verkkosuoja" ympärillä tappamassa lopunkin virtauksen...) ja se ainakin näyttää ihan mitä sattuu tyhjäkäynnillä imuilman lämmöiksi, useimmiten ne on luokkaa +60 C, vaikka ulkona olis pakkasta, sitten kun antaa koneelle hieman kierroksia, ne laskee sitten lähemmäs oikeaa... se tyhjäkäynnillä oleva olematon virtaus imusarjassa ei riitä voittamaan sitä lämmön johtumisesta aiheutuvaa vastuksen lämpenemistä, tuolla bosch:n anturilla taas en ole vastaavaa huomannut omissa projekteissa :roll:

reilulla ryyppyasetuksella tuosta käynnistys ongelmasta tosin pääsee useimmiten eroon...

eikä dieselissä sitä anturia nyt ihan pakko ole asentaa siihen kuumaan imusarjaan kiinni, vaan riittää kun se mittaa lämpöä välijäähdyttimen jälkeen (haluttaessa tietää kuinka hyvä teho coolerilla on) tai ennen niitä, jos tarkoitus on tosiaan ohjata vesiruiskutuksen kytkeytymistä...

mutta eikös w124 lämmityslaitteessa ole oikeastaan vastaavia ilmanlämpötila antureita :roll: niissä se vastus on myös pitkän muovivarren päässä, joten ne sais hyvin aseteltua ilmavirtaan, eikä sisällä metallia, vaan ovat muovirunkoisia... olen itse niitä muutaman ottanut varastoon puretuista lämppäreistä, mutta en ole vielä muistanut tutkia niiden arvoja... luultavasti ne kuitenkin on vastaavia "kartoiltaan", kuin tuo bosch:n anturi... pitäis niistä kans kokeilla rakentaa jotain (eli asennella niitä ahtoputkistoon ennen cooleria ja coolerin jälkeen, ne ei vaikuttaisi koneen säätöihin mitenkään, näkispähän vain itse missä mennään...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä w124:n antureista. Tämähän mulla tulee tietysti Vitoon.

Bensa-autoissa se tosiaan on tärkeämpää kun se ohjaa seosta, mulla se vain on informaatiota, jotta minkäslainen keli siellä ulkona nyt tänään on...ahaa kaasupohjassa 120 astetta, ei hyvä.

Tuossa tuo fae on nyt mittaillut tallinlämpötilaa kohta kuukauden putkeen.

...muutta enpäs nyt sotke enempiä näitä bensa-asioita. Onpahan juttua antureitakin ja paljon hyvää uutta selvisi. Palataan astialle kun saan boshin tuohon kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eipä tuo nyt tätä seannut, ihan tärkeää juttua tuo imuilman lämpötila anturi keskustelu oli, noin yleisesti ajatellen...

sitte taas väliaika tietoja... illalla sain kaikki loput piuhat tehtyä/vanhoja muokattua sopivaksi ja sytkän tarkistettua kohdalleen... vittumaisessa paikassa muuten se mersun ajoitusasteikko siellä kampuran hihnapyörällä :x ja niin pienet merkinnät, että eihän niistä meinannut saada mitään selvää... siinä 2.6 koneessa taas näytti olevan aivan erilaiset merkinnät ja paljon isommat, kun siitä koitin luntata :?

seuraavaksi pitäis sitten kokeilla käynnistää :D tuli siinä samalla vielä vähän korjailtua tehtaan vikojakin mersusta, kun tarkistelin asennuksiani...

sitten olis pari kysymystä, eli kuinka saan helpoiten ohitettua polttoaine pumpun releen, tahtoisin sen toimivan nyt käynnistysyrityksiä tehdessä niin, että se pumppaa jatkuvasti, kun on virta päällä :?

ja onko mahdollista ohittaa se mersun rpm rajoitin hyppyjohdoilla tai jotenkin muuten, mutta kuitenkin säilyttäen se 2 sek. aikaraja polttoaine pumpun pyörimisessä, jos kone ei käy... kun käsittääkseni se lyö pumpun stoppiin samalla, kun tietty rpm ylittyy :? tarkoitus olis hoitaa ne kierrosten rajoittelut jatkossa ihan megan kautta...

ja saanko konehuoneesta mistään roistottua sitä polttoaine pumpun sähköä vaikka releen ohaukseen (tietysti sieltä pp releen perästä saa, mutta onko mitään muita paikkoja), sillä olis hyvä ohjata vaikka puolien/sytkävahvistimen virtaa, ettei ne kyrvähdä, jos tulee jotain häikkää (sen 2 sek. ne kestää vielä ihan hyvin, mutta joku 1 min. on liikaa...) muutaman kerran onnistuin mitsun aikana polttamaan sen sytkäyksikön ja se maksaa kuitenkin sen 60 € kpl, nyt olen päättänyt etten enää niitä ostele turhan takia...

muuten on projekti edennyt ihan kivasti, kaiken ajan jos olisin käyttänyt megan asentamiseen, mitä tallilla olen luuhannut, niin tämä olis loppunut jo 2 päivän jälkeen :D mutta olen ottanut kaiken ilon irti ja tehnyt täysin ilman aikataulua/pakkoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

sitten olis pari kysymystä, eli kuinka saan helpoiten ohitettua polttoaine pumpun releen, tahtoisin sen toimivan nyt käynnistysyrityksiä tehdessä niin, että se pumppaa jatkuvasti, kun on virta päällä
Vaihda sinne tavallinen rele, katot mersun nastoista miten virrat tulee ja teet hyppyjohdot mersun liittimen ja uuden releen välille. :)
Kuva
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nyt hörähti käyntiin :D ihmeen hyvin tuo pelaa sierran kartoilla :roll: laitoin ne aluksi, niin on hyvä lähtökohta mistä lähteä säätämään...

sytkän kanssa vielä vähän hieromista (CAS anturi tuli kuitenkin hieman väärään kohtaan aluksi :oops: ) mutta se ei ole kuin 5 min. homma korjata... tässä vois kokeilla vaikka lähteä kotiin tuolla illemmalla, jos se tuntuu toimivalta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin sitä sitten vain tultiin mersulla megan ohjaamalla ruiskulla + sytkällä kotiin 8)

sierran karttoihin en alkanut mitään hienosäätöä vielä tekemään, kun pienen koeajon perusteella kone tuntui laulavan niillä ihan kivasti :shock: mutta jotain pientä säätämistä tuo tyhjäkäyntialue tuntuu kaipaavan (liikaa ennakoita nyt ainakin on, kun tyhjäkäynnillä on ennakot 20 astettta :P) muuten pelaa siis ihan ok. mutta tyhjäyntialue hieman humppaa, 1200 rpm jälkeen käynti tasaantuu normaaliksi...

sitten hieman ajotuntumia, ennen tuo vaati sen perinteisen 4000 rpm, että alkoi vetämään, nyt kone vetää jo 1500 rpm alkaen aivan "sikana" ja laulu jatkuu tasaisena aina rajoittajalle asti, ei siis tule enää sitä "tehopiikkiä" siinä 4000 rpm kohdalla, koska kone tuntuu vetävän jo alakierroksilta sen mitä se pystyy...

suurin vaikutus ke-jetin vaihdolla megaan (ja tietysti sytytyksen päivittämisellä "suorasytkään", jossa saa itse määrätä ennakot...) tuntui olevan koneen kierrosherkkyyden tuntuvassa, jopa yllättävässä paranemisessa :shock: nyt kun painaa kaasun pohjaan D asennossa, niin heti mennään eikä meinata, vaikka en edes kytkenyt sitä kaasuläpän asentoanturia megaan, eli kiihdytysrikastuksia ei ole käytössä, mutta eipä niille tunnu olevan tarvettakaan...

laatikkokaan ei tunnu enää pysyvän täysin mukana, kun antaa kunnolla kaasua jossain 40 km/h nopeudessa D vaihteella, ennen se ehti reilusti vaihtaa kolmoselle, ennen kuin kone alkoi kunnolla vetämään, nyt kone ottaa kierroksia niin, että loota vaihtaa ihan liian hitaasti pienempää ja heittää heti kakkoselle kolmosen kautta, ennen se piti kolmosta paljon kauemmin päällä samalla tyylillä kokeiltaessa :roll: tai sitten laatikko alkoi vasta nyt toimimaan kuten pitääkin, kun koneesta alkoi löytymään sitä tehoa, kuten pitäisikin...

kulutuskin pienenee varmasti, koska nyt kone tuntuu oikeasti toimivan niin, kuin sen kuuluukin (tai ainakin minä "vaadin", että moottori reagoi kaasun painamiseen näin...), alipainemittari pysyy "tasakaasulla" ajettaessa max. alipaineilla, kun ke-jetillä se yritti valua sieltä asteikon puoliväliin, vähän väliä, nyt saa samalla kaasun annostuksella paljon paremmat tehot ja kiihtyvyyden, alipaineiden silti heilumatta :shock:

ihan loogisia juttujan nämä on, että koneen hengitys paranee, kun ke-jetin virtausta kuristava mittalautanen on pois kaasuläpän edestä ja sytkän säätämisellä sitten sai loput nikottelut kuriin + hyötysuhdetta parannettua... eikä vanhan ke-jetin suuttimet enää varmaan ihan priimat olleet muutenkaan, yksi tais olla peräti alkuperäinen, kun oli messingin värinen ja mersun logolla varustettu, loput 5 näytti olevan bosch:n tarvike suuttimia...

tuskin tuohon enää kovin suurta parannusta saa vaparina, vaikka säätöjä nyt tuleekin varmaan viikko tässä hierottua, vielä kun jaksais vaihtaa sen laajakaista lambdan sinne putkeen, niin säätäminen menis aivan itsestään :roll: nyt siis auton vakio lambda ei osallistu millään tavalla koneen seoksen muodostukseen, vaan mennään ihan kartoissa olevien tietojen perusteella...

seuravaksi sitten niitä ahtimia, kun saa vaparisäädöt hyviksi :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

olen tässä nyt yrittänyt saada tuota tyhjäkäyntialuetta säätöihin, mutta aika haastavaa, kun läppäri tilttaa heti, kun sen kytkee megaan :x toisessa läppärissä taas on niin huono akku, ettei se pysy edes käynnissä niin kauaa, että sais mitään aikaiseksi (siis tuolla ajellessa, siihen ei saa nyt kytkettyä autolaturia, kun ei ole tupakansytytintä kytkettynä autoon, enkä viitsi mitään viritystä siihen laitella)... heitin jotku asetukset purkkiin tuossa pihalla ja kävin heittämässä pienen lenkin, nyt se tuntuu olevan jo siedettävä muuten, paitsi tyhjäkäynti on D asennolla n. 600 rpm ja P asennolla 1100-1200 rpm :? tyhjäkäyntiventtiili ei oikein tunnu nyt tekevän työtään kunnolla... tai sitten tuo kone käy nyt niin paljon paremmin/paremmalla hyötysuhteella, että tyhjäkäynti on noin suuri vaikka lisäilmaventtiili olis kiinni :roll: siis se P ja N asennon tyhjäkäynti, vaihdepäällä se on se n. 600 rpm mitä pitääkin...

pitää ostaa parempi usb->serial port adapteri, kun tuo nykyinen ei tunnu olevan yhteensopiva tuohon miniläppäriin...

eli ei mitään mahdotonta ongelmaa, mutta jotain pientä hidastetta kuitenkin :D mukavempi tuolla nyt on kuitenkin ajella, kuin ke-jetin ja vakio sytkän kanssa, kertaakaan se ei ole sammunut omia aikojaan liikenteessä, kuten vakiona välillä teki...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ostaa suoraan huutonetistä joku vanha romu, jossa on suoraan sarjaportti. Nuo kun eivät kunnolla tykkää toimia nuo adapterit :P
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:Ostaa suoraan huutonetistä joku vanha romu, jossa on suoraan sarjaportti. Nuo kun eivät kunnolla tykkää toimia nuo adapterit :P
mutta kun sellainen vanha romu taas ei jaksa pyörittää elokuvia, katsella tv:tä jne. mitä autossa yleensä vois tarvita tuon megan tarkkailun/säätämisen lisäksi... tarkoitus olis siis upottaa koetauluun joko miniläppärin näyttö tai jopa isompi näyttö (ehkä jopa 19")... miniläppäri olis ollut sitten helppo piilottaa auton rakenteisiin ja ohjailla sitä langattoman hiiren ja läppiksen avulla ja siihen olis ollut halpa autolaturin jo valmiina...

lisäksi en voi sietää hidasta tietokonetta :x sitä en jaksa odotella, kun koneen käynnistys vie monta minuuttia ja sitten se kuitenkin tilttaa vanhuuttaan jossain vaiheessa, kun sillä yrittää jotain tehdä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

http://www.via.com.tw/en/initiatives/sp ... /pico-itx/ rakenna tommosesta, ei nyt ihan hd:ta jaksa, mutta varsin pätevä ja helppo piilottaa. Sitten vaa erillistä näyttöä kiinni.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Ihan yhtä nopea se tietokone on nytkin kuin silloin uutena, jos se ei oo turhia ohjelmia pyörimässä taustalla yms. Hauskaa kun esim. sukulaiset valittaa "kun toi vanha rousku on niin hidas, täytyis ostaa uus." Pari minsaa koneen kimpussa, niin johan onkin se vanha rousku yllättävästi nopeampi. :wink:

Eikös tollanen 19" paneeli ole jo liian iso upotettavaksi w124:n kojelautaan?
Isoveljellä oli hansikaslokerossa telakoituna vanha läppäri + kojelautaan upotettuna näyttö, jossa oli mukana TV-viritin. En nyt muista kuinka iso se oli, mutta pari pykälää isompi, kuin näissä valmiissa autosoittimissa(eli jotain nykyisten miniläppäreiden luokkaa). Ihan mukavasti siitä telkkua ja musavideot jne katteli, mutta ei ois kyl mittään leffoja jaksanu kyyläillä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jombe kirjoitti:Ihan yhtä nopea se tietokone on nytkin kuin silloin uutena, jos se ei oo turhia ohjelmia pyörimässä taustalla yms. Hauskaa kun esim. sukulaiset valittaa "kun toi vanha rousku on niin hidas, täytyis ostaa uus." Pari minsaa koneen kimpussa, niin johan onkin se vanha rousku yllättävästi nopeampi. :wink:
ei nuo 386 ja 486 kovin nopeita kyllä olleet uutenakaan ja itse vaadin lisäksi, että käyttiksenä on xp, mihinkään 95 ja 98 en palaa, enkä kyllä toisaalta ole vielä hyväksynyt windows 7 käyttistäkään, kun se on niin tuore (vistan nyt kaikki varmaan tietääkin...) ja linuxin suosittelijat varokaa sanojanne, olen luvannut vetää jokaista päin näköä, joka sellaista paskaa mulle tyrkyttää muodossa tai toisessa :evil:

pitää vain käydä ostamassa uusi usb-sarjaportti adapteri, tuo mikä mulla nyt on käytössä, aiheuttaa tunnetusti yhteensopivuus ongelmia megan kanssa, ei vain ollut silloin saatavilla muita, kun sitä tarvitsin ja on toisessa koneessa kyllä toiminut ilman mitään häikkää...

miniläppäri on kyllä läpäissyt kaikki muut mun vaatimukset, mutta tämä sarjaportti adapteri ongelma tuli nyt vähän yllättäen, kun mielestäni olen sen kyllä testannut aikaisemmin toimivaksi :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Hienoa että mega lähti toimimaan noin hyvin ja piilotettu potentiaali löytyi koneesta. Ei taida läpeensä paha tuo m103 olla kuitenkaan.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Samuli H kirjoitti:Hienoa että mega lähti toimimaan noin hyvin ja piilotettu potentiaali löytyi koneesta. Ei taida läpeensä paha tuo m103 olla kuitenkaan.
illalla kokeilin ajella mersun "vakio sytkäkartalla" tai siis sellaisen yritin vääntää hatarilla tiedoilla mitä siitä mersun EZL sytkästä nyt on saatavilla... ei siitä nyt aivan niin kesy tullut, kuin ihan tehtaan jäljiltä (se ke-jet siis ei ole nyt enää hidastamassa), mutta todella suuri ero löytyy koneen luonteesta :shock: eli se vakiona oleva EZL sytkä tuossa M103 koneessa se suurin "jarru" on, ke-jet palautti sentään hieman mainettaan...

laatikko tuntuu nyt toimivan loogisesti, kun tuohon tottui, eli noin sen kuuluukin toimia... eli kun koneesta löytyy potkua, niin myös laatikon toiminta tuntuu paljon terävemmältä ( ei siis mieti enää vaihtoja, vaan tekee ne paljon nopeammin, silti paiskomatta pahemmin vaihteita päälle...)

sellainen 200 km on nyt ajeltu ja tuntuma olis, että jos meinaa koneen käytöstä vielä parantaa, on loput hierottava laajakaista lambdan kanssa... korvakuulolla ja perstuntumalla on nyt tehty se mitä pystyy... tyhjäkäyntikin on saatu oikeastaan 99% sellaiseksi, kuin sen kuvittelisin olevan :roll:

edit: tuli tuossa taas mieleen, että mistähän ne puheet on saaneet alkunsa, että megan saaminen säätöihin on vaikeaa ja vie ainakin 2 kuukautta aikaa :? ymmärän tuon vain siinä tapauksessa, että ei ole mitään käsitystä yleensäkkään moottoreiden toiminnasta ja lisäksi ollaan jätetty opettelematta säätöohjelmiston toiminta/käyttö kylmäharjoittelun avulla...

tuskin niitä hestec, tatech ym. kaupallisia ratkaisuja sen nopeammin säätää, kuin megaakaan :roll: minäkin tein vielä teoriassa tuon vaikeimman kaavan mukaan, eli muutin sytkän ja ruiskun yhtä aikaa, enkä voinut keskittyä ensin vain toisen säätämiseen, vaan molemmat oli saatava toimimaan heti "kunnolla", että kone edes käy... säätämiseen olen nyt käyttänyt aikaa yhteensä jotain 4 tuntia ja siitäkin on tapeltu läppärin kanssa 2 h :P ja enää ei tunnu löytyvän oikein mitään "säädettävää" :cry: seoksien hierominen taloudellisuus mielessä tässä nyt enää on ilona, mutta se on enemmän sellaista ajankulua, jos ei muuta tekemistä keksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mitenkäs kävi kulutuksen kanssa? Ei ainakaan sattunut silmään jos jossain luki..
IG: @pyrytakkunen
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

jos runsas 200km on säätötestiä tehty, niin vielä ei varmaan kovinkaan tarkkaa statistiikkaa ole kulutuksesta :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

PTracing kirjoitti:Mitenkäs kävi kulutuksen kanssa? Ei ainakaan sattunut silmään jos jossain luki..
juu, ei ole vielä sitä ehditty testaamaan... eikä siitä varmaan mitään järkevää kuvaa olisi saanutkaan, kun olen nauttinut lähinnä täyskaasu kiihdytyksistä ja muutenkin ajellut pakkovaihteilla (2 vaihteella 90 km/h tyyliin, että huomaa nypytääkö kone ajossa isoilla kierroksilla...)

jotain pientä kuitenkin on tiedossa, eli kun oikein kunnolla antaa kaasua, niin 20 litraa kuluu tankista alle 100 km ajolla :P ei ke-jetillä saanut ikinä tuollaisia määriä poltettua bensaa... vaikka tuohon bensa satsiin tais kuulua sellainen tunnin verran tyhjäkäyntiä, kun sitä säätelin kohdalleen :roll:

tänään olis tarkoitus käydä laittamassa laajakaista lambda kiinni, niin uskaltaa sitten paremmin säätää seoksia, ettei mennä liian laihalle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Ei sattuisi olemaan videokuvaa käyvästä moottorista?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sundiz kirjoitti:Ei sattuisi olemaan videokuvaa käyvästä moottorista?
pitää ensin vähän fiksata niitä sähköjohtoja, että kehtaa kuvata :oops: siellä on nyt konehuoneessa megasquirt kiinni nipparilla jarruputkessa ja mitsun hukkakipinäpuolat nippusiteellä kiinni vesiletkussa :P lisäksi siellä on "muutama metri" ylimääräistä sähköjohtoa tukittuna sekaan...

ehkä sitten huomenna, kun ei pysty menemään pajalle, niin vois fiksailla johdotuksia ja kuvailla tuota koneen käyntiä :idea:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:
sundiz kirjoitti:Ei sattuisi olemaan videokuvaa käyvästä moottorista?
pitää ensin vähän fiksata niitä sähköjohtoja, että kehtaa kuvata :oops: siellä on nyt konehuoneessa megasquirt kiinni nipparilla jarruputkessa ja mitsun hukkakipinäpuolat nippusiteellä kiinni vesiletkussa :P lisäksi siellä on "muutama metri" ylimääräistä sähköjohtoa tukittuna sekaan...

ehkä sitten huomenna, kun ei pysty menemään pajalle, niin vois fiksailla johdotuksia ja kuvailla tuota koneen käyntiä :idea:

Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät. :D
Olisihan se hienoa päästä kuvaamaan naama mustana askaroivan projektoijan touhuja...sanotaanko " kylähullun " touhuja. :lol:
No älä paskaa tykkää, en sano pahalla...hauskuudella vaan seurannut touhuiluasi. Kerroithan jo aikaisemmin minulle YV:llä projektistasi.
Todettakoon, että hankalaksikin sitä asiat voidaan tehdä, kun oikein vääntää. Luulisi helpommallakin pääsevän, kun raksisi ylimääräiset johdot kokonaan pois häiritsemistä moottoritekniikan ohjausta.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ko. moottorista sen enempää tietämättä, nii mikä siinä vakiosytkässä oikein mättää? Ennakonsäädön käyttäytyminen vai joku muu?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:

Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät. :D
Olisihan se hienoa päästä kuvaamaan naama mustana askaroivan projektoijan touhuja...sanotaanko " kylähullun " touhuja. :lol:
No älä paskaa tykkää, en sano pahalla...hauskuudella vaan seurannut touhuiluasi. Kerroithan jo aikaisemmin minulle YV:llä projektistasi.
Todettakoon, että hankalaksikin sitä asiat voidaan tehdä, kun oikein vääntää. Luulisi helpommallakin pääsevän, kun raksisi ylimääräiset johdot kokonaan pois häiritsemistä moottoritekniikan ohjausta.
juu ei mitään, minä suhtaudun aina pieni pilke silmäkulmassa näihin omiin projekteihin :D kevyt kenttähuumori kuuluu aina asiaan autoista ja koneista puhuttaessa ;)

eikä ne johdot siellä "häiritse", siististi ne on nipussa kuitenkin, ei vain ole vielä saanut aikaiseksi niitä kaikkia suojaputkeen laitella :oops:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Antti M. kirjoitti:Ko. moottorista sen enempää tietämättä, nii mikä siinä vakiosytkässä oikein mättää? Ennakonsäädön käyttäytyminen vai joku muu?
M103 koneen sytkässä ei ole siis mitään "ennakon säätöä" :? on vain se EZL pallukka, jolla voidaan muutella aste tai pari ennakoita ja nekin taitaa rajoittua lähinnä alipaine alueelle :roll: nykyaikaiset polttoaineet tuntuu kestävän paljon rajumpia ennakoita, kuin ne -80 luvun lyijylliset, vaikka nimellisesti oktaanit on samoja :roll:

tänään vielä kokeilin uusiksi kahdella eri sytkä kartalla, eka oli mielestäni aika lähellä sitä, mikä vakio sytkä ja kone oli aika kesy... toisessa sitten oli asteita reilummin jo alakierroksilta ja koneessa tuntui olevan enemmän sylintereitäkin :D ääni muuttui ja kulku muuttui... bensakartat molemmissa kokeiluissa sama, että se ei vaikuttanut tehoihin kovin merkittävästi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

napa kirjoitti:
Jombe kirjoitti:Ihan yhtä nopea se tietokone on nytkin kuin silloin uutena, jos se ei oo turhia ohjelmia pyörimässä taustalla yms. Hauskaa kun esim. sukulaiset valittaa "kun toi vanha rousku on niin hidas, täytyis ostaa uus." Pari minsaa koneen kimpussa, niin johan onkin se vanha rousku yllättävästi nopeampi. :wink:
ei nuo 386 ja 486 kovin nopeita kyllä olleet uutenakaan ja itse vaadin lisäksi, että käyttiksenä on xp, mihinkään 95 ja 98 en palaa, enkä kyllä toisaalta ole vielä hyväksynyt windows 7 käyttistäkään, kun se on niin tuore (vistan nyt kaikki varmaan tietääkin...) ja linuxin suosittelijat varokaa sanojanne, olen luvannut vetää jokaista päin näköä, joka sellaista paskaa mulle tyrkyttää muodossa tai toisessa :evil:

pitää vain käydä ostamassa uusi usb-sarjaportti adapteri, tuo mikä mulla nyt on käytössä, aiheuttaa tunnetusti yhteensopivuus ongelmia megan kanssa, ei vain ollut silloin saatavilla muita, kun sitä tarvitsin ja on toisessa koneessa kyllä toiminut ilman mitään häikkää...

miniläppäri on kyllä läpäissyt kaikki muut mun vaatimukset, mutta tämä sarjaportti adapteri ongelma tuli nyt vähän yllättäen, kun mielestäni olen sen kyllä testannut aikaisemmin toimivaksi :roll:
Noh, noh. Ohan niitä nyt huomattavasti tuoreempiakin laitteita sarjaportillisena, n. 2GHz läppäri, jossa XP ja pyörii vallan mainiosti.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ja saisin minä tähän omaan "isoon läppäriin" oikean sarjaportinkin, eikä mitään usb->sarjaportti adapteria, mutta se tais maksaa yli 200 €, kun viimeksi kyselin... en nyt muista sen virallista nimeä, mutta tuolla koneen takana on joku ihme liitin johon sellaisen sais liitettyä...

no, tuo usb-sarjaportti ongelma sen miniläppärin kanssa on nyt onneksi pois päiväjärjestyksestä muutenkin, kun saan taas säädeltyä tällä isolla läppärillä, kun laitoin tupakansytyttimen takaisin kiinni autoon samalla kertaa, kun asentelin laajakaista lambdan...

jaa, se on näköjään halventunut viimekertaisesta tuo porttihässäkkä :roll: http://www.acerdirect.co.uk/Acer_EasyPo ... ersion.asp

äsken kokeilin tehdä asetukset vanhalle koodille (hi-res 10d2), kun tuo uusin hi-res koodi (hi-res 10g) ei mielestäni vastaa säätöihin ihan toivotulla tavalla ja voi se tehdä tuon miniläppärin sekaamisenkin, kerran ainakin yksi koodi aiheutti mun koneelle omituista käytöstä, enkä päässyt sen kanssa alkua pitemmälle :roll: tämä vanha koodi on ainakin toiminut omassa käytössä aikaisemmin moitteetta, eikä ole temppuillut...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin