W124 300E megasquirt + muuta
Puhuit tuolla aikaisemmin muistaakseni "boshin nopeasta" imuilmalämpötilanaturista. Onko se merkittävästi parempi / nopeampi kuin motonetin myymä cossusierran anturi (37-3322 "Cossusierran" ilmanlämpöanturi, FAE 33220)
Lisää tietoa: www.skg.fi
varmaan vastaava, eli ns. avointa mallia oleva...
usein kun nämä imuilman anturit tahtoo olla niitä "koteloituja" ja siksi tuskaisen hitaita reagoimaan ahdetuissa lämpötilan muutoksiin...
eli tälläinen on tuo bosch:n yleisesti käytössä oleva...
mulle on tullut jotenkin sellainen tapa, että ostan vain bosch:n tuotteita näissä pikkuosissa... eli jos tuotteesta on myytävänä alkuperäistä bosch osaa ja siitä tehtyä kopiota, niin valitsen alkuperäisen... näissäkin hankinnoissa siis nuukuus näyttelee suurta osaa... kun ostaa heti toimivan, niin säästää, vaikka investointi tuntuisikin aluksi suuremmalta

usein kun nämä imuilman anturit tahtoo olla niitä "koteloituja" ja siksi tuskaisen hitaita reagoimaan ahdetuissa lämpötilan muutoksiin...
eli tälläinen on tuo bosch:n yleisesti käytössä oleva...
mulle on tullut jotenkin sellainen tapa, että ostan vain bosch:n tuotteita näissä pikkuosissa... eli jos tuotteesta on myytävänä alkuperäistä bosch osaa ja siitä tehtyä kopiota, niin valitsen alkuperäisen... näissäkin hankinnoissa siis nuukuus näyttelee suurta osaa... kun ostaa heti toimivan, niin säästää, vaikka investointi tuntuisikin aluksi suuremmalta


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kiitos kuvasta, siitä selvisi:
- rakenne on periaatteessa sama eli elementti roikkuu ilmassa
- mittaava elementti on erilainen, eri tyyppiä
- boshissa mittaavan elementin kiinnitys on toteuttettu paremmin
- boshista saa ihan kuvan perusteella "laadukkaamman" vaikutelman.
- fae33220 ruuvataan paikalleen, joten mittaava elementti on missä asennossa sattuu. Pahimmillaan siinä ilmavirran edessä on muoviripa.
- -> pitääpä hankkia tuollainen ja tehdä sille kalibroinnit.
Hintaerokaan ei ole enää merkittävä, jos tuo paketin 25€ pitää paikkaansa. Motonet on hinnoitellut viime vuosina pilipali osansa pilviin. 10€ osa saattaa maksaa nykyään 18€.
- rakenne on periaatteessa sama eli elementti roikkuu ilmassa
- mittaava elementti on erilainen, eri tyyppiä
- boshissa mittaavan elementin kiinnitys on toteuttettu paremmin
- boshista saa ihan kuvan perusteella "laadukkaamman" vaikutelman.
- fae33220 ruuvataan paikalleen, joten mittaava elementti on missä asennossa sattuu. Pahimmillaan siinä ilmavirran edessä on muoviripa.
- -> pitääpä hankkia tuollainen ja tehdä sille kalibroinnit.
Hintaerokaan ei ole enää merkittävä, jos tuo paketin 25€ pitää paikkaansa. Motonet on hinnoitellut viime vuosina pilipali osansa pilviin. 10€ osa saattaa maksaa nykyään 18€.
Lisää tietoa: www.skg.fi
unohdit vielä yhden asian... tuo bosch ei johda lämpöä imusarjasta niin nopeasti/paljoa itse anturiin, kun se ei ole metallisella kierteellä kiinnitetty imusarjaan
nykyisestä hinnasta en osaa sanoa, mutta en minä tuosta kuitenkaan silloin tuota 25 € maksanut, kun sen ostin... olisko ollut joku 15-20 €
mihin olet tuota asentamassa/kalibroimassa? esim. megaan saa tehtyä bosch:n antureille omat kartat easytherm ohjelmalla, kun valitsee sieltä valikosta vain "bosch defaults"... joka on mulla myös ollut hyvä syy pysytellä bosch:n antureissa, jos ei ole auton alkuperäisiä käyttänyt... ei tarvitse kuluttaa aikansa jäädytellen ja kiehutellen antureita ja mittailla niiden vastuksia.


nykyisestä hinnasta en osaa sanoa, mutta en minä tuosta kuitenkaan silloin tuota 25 € maksanut, kun sen ostin... olisko ollut joku 15-20 €

mihin olet tuota asentamassa/kalibroimassa? esim. megaan saa tehtyä bosch:n antureille omat kartat easytherm ohjelmalla, kun valitsee sieltä valikosta vain "bosch defaults"... joka on mulla myös ollut hyvä syy pysytellä bosch:n antureissa, jos ei ole auton alkuperäisiä käyttänyt... ei tarvitse kuluttaa aikansa jäädytellen ja kiehutellen antureita ja mittailla niiden vastuksia.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No tossa faessa on se elementti kyllä "irrallaan" siitä runko-osasta, eli siinäkin on muovia myös mukana. Metalli vain toimii runko-osana, joka pitää muovia paikallaan. Boskin kiinnitys on kyllä monin verroin mielyttävämpi käyttää.
Mulla se tulee dieseliin ja ohjelma on ihan omaa tekoa kuten rautakin. Tarkkuus ei ole kaikki kaikessa mutta tutkaisen vain milloin cooleri loppuu kesken ja miten vesiruiskutus vaikuttaa, jos sen tekee riittävän kaukaa suhteessa anturiin. Samalla vaivalla tuosta tekee tarkan kuin epätarkankin
http://www.youtube.com/watch?v=wYONH1wAVKI

Täytyykin pistää toi boshilainen ja fae vierekkäin ja sitten kuumailmapuhallinta, niin näkee erot.
Mulla se tulee dieseliin ja ohjelma on ihan omaa tekoa kuten rautakin. Tarkkuus ei ole kaikki kaikessa mutta tutkaisen vain milloin cooleri loppuu kesken ja miten vesiruiskutus vaikuttaa, jos sen tekee riittävän kaukaa suhteessa anturiin. Samalla vaivalla tuosta tekee tarkan kuin epätarkankin

http://www.youtube.com/watch?v=wYONH1wAVKI

Täytyykin pistää toi boshilainen ja fae vierekkäin ja sitten kuumailmapuhallinta, niin näkee erot.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ok. eikä se tuollaisessa vesiruisku käytössä ole edes niin tarkkaa, mutta bensakoneissa nämä metallirunkoiset tekee aina välillä kiusaa
auto seisoo vartin paikallaan, niin anturin metallirunkoon on siirtynyt niin paljon lämpöä ja johtunut siitä anturin vastukseen -> käynnistäminen ja ensimmäiset sekunnit on melkoista römpötystä, aina ei edes lähde käyntiin, kuin kovalla sahaamisella, kun mega luulee, että ilma on +80C ja laihentaa seosta sen mukaan...
siinä kaverin sierrassa on vastaava, kuin tuo FAE (luultavasti juuri sama mikä cossu sierrassakin, eli lyhyt anturi ja vastus on lähellä sitä metallirunkoa ja lisäksi siinä on se pieni muovinen "verkkosuoja" ympärillä tappamassa lopunkin virtauksen...) ja se ainakin näyttää ihan mitä sattuu tyhjäkäynnillä imuilman lämmöiksi, useimmiten ne on luokkaa +60 C, vaikka ulkona olis pakkasta, sitten kun antaa koneelle hieman kierroksia, ne laskee sitten lähemmäs oikeaa... se tyhjäkäynnillä oleva olematon virtaus imusarjassa ei riitä voittamaan sitä lämmön johtumisesta aiheutuvaa vastuksen lämpenemistä, tuolla bosch:n anturilla taas en ole vastaavaa huomannut omissa projekteissa
reilulla ryyppyasetuksella tuosta käynnistys ongelmasta tosin pääsee useimmiten eroon...
eikä dieselissä sitä anturia nyt ihan pakko ole asentaa siihen kuumaan imusarjaan kiinni, vaan riittää kun se mittaa lämpöä välijäähdyttimen jälkeen (haluttaessa tietää kuinka hyvä teho coolerilla on) tai ennen niitä, jos tarkoitus on tosiaan ohjata vesiruiskutuksen kytkeytymistä...
mutta eikös w124 lämmityslaitteessa ole oikeastaan vastaavia ilmanlämpötila antureita
niissä se vastus on myös pitkän muovivarren päässä, joten ne sais hyvin aseteltua ilmavirtaan, eikä sisällä metallia, vaan ovat muovirunkoisia... olen itse niitä muutaman ottanut varastoon puretuista lämppäreistä, mutta en ole vielä muistanut tutkia niiden arvoja... luultavasti ne kuitenkin on vastaavia "kartoiltaan", kuin tuo bosch:n anturi... pitäis niistä kans kokeilla rakentaa jotain (eli asennella niitä ahtoputkistoon ennen cooleria ja coolerin jälkeen, ne ei vaikuttaisi koneen säätöihin mitenkään, näkispähän vain itse missä mennään...)

auto seisoo vartin paikallaan, niin anturin metallirunkoon on siirtynyt niin paljon lämpöä ja johtunut siitä anturin vastukseen -> käynnistäminen ja ensimmäiset sekunnit on melkoista römpötystä, aina ei edes lähde käyntiin, kuin kovalla sahaamisella, kun mega luulee, että ilma on +80C ja laihentaa seosta sen mukaan...
siinä kaverin sierrassa on vastaava, kuin tuo FAE (luultavasti juuri sama mikä cossu sierrassakin, eli lyhyt anturi ja vastus on lähellä sitä metallirunkoa ja lisäksi siinä on se pieni muovinen "verkkosuoja" ympärillä tappamassa lopunkin virtauksen...) ja se ainakin näyttää ihan mitä sattuu tyhjäkäynnillä imuilman lämmöiksi, useimmiten ne on luokkaa +60 C, vaikka ulkona olis pakkasta, sitten kun antaa koneelle hieman kierroksia, ne laskee sitten lähemmäs oikeaa... se tyhjäkäynnillä oleva olematon virtaus imusarjassa ei riitä voittamaan sitä lämmön johtumisesta aiheutuvaa vastuksen lämpenemistä, tuolla bosch:n anturilla taas en ole vastaavaa huomannut omissa projekteissa

reilulla ryyppyasetuksella tuosta käynnistys ongelmasta tosin pääsee useimmiten eroon...
eikä dieselissä sitä anturia nyt ihan pakko ole asentaa siihen kuumaan imusarjaan kiinni, vaan riittää kun se mittaa lämpöä välijäähdyttimen jälkeen (haluttaessa tietää kuinka hyvä teho coolerilla on) tai ennen niitä, jos tarkoitus on tosiaan ohjata vesiruiskutuksen kytkeytymistä...
mutta eikös w124 lämmityslaitteessa ole oikeastaan vastaavia ilmanlämpötila antureita

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
En tiedä w124:n antureista. Tämähän mulla tulee tietysti Vitoon.
Bensa-autoissa se tosiaan on tärkeämpää kun se ohjaa seosta, mulla se vain on informaatiota, jotta minkäslainen keli siellä ulkona nyt tänään on...ahaa kaasupohjassa 120 astetta, ei hyvä.
Tuossa tuo fae on nyt mittaillut tallinlämpötilaa kohta kuukauden putkeen.
...muutta enpäs nyt sotke enempiä näitä bensa-asioita. Onpahan juttua antureitakin ja paljon hyvää uutta selvisi. Palataan astialle kun saan boshin tuohon kiinni.
Bensa-autoissa se tosiaan on tärkeämpää kun se ohjaa seosta, mulla se vain on informaatiota, jotta minkäslainen keli siellä ulkona nyt tänään on...ahaa kaasupohjassa 120 astetta, ei hyvä.
Tuossa tuo fae on nyt mittaillut tallinlämpötilaa kohta kuukauden putkeen.
...muutta enpäs nyt sotke enempiä näitä bensa-asioita. Onpahan juttua antureitakin ja paljon hyvää uutta selvisi. Palataan astialle kun saan boshin tuohon kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
eipä tuo nyt tätä seannut, ihan tärkeää juttua tuo imuilman lämpötila anturi keskustelu oli, noin yleisesti ajatellen...
sitte taas väliaika tietoja... illalla sain kaikki loput piuhat tehtyä/vanhoja muokattua sopivaksi ja sytkän tarkistettua kohdalleen... vittumaisessa paikassa muuten se mersun ajoitusasteikko siellä kampuran hihnapyörällä
ja niin pienet merkinnät, että eihän niistä meinannut saada mitään selvää... siinä 2.6 koneessa taas näytti olevan aivan erilaiset merkinnät ja paljon isommat, kun siitä koitin luntata
seuraavaksi pitäis sitten kokeilla käynnistää
tuli siinä samalla vielä vähän korjailtua tehtaan vikojakin mersusta, kun tarkistelin asennuksiani...
sitten olis pari kysymystä, eli kuinka saan helpoiten ohitettua polttoaine pumpun releen, tahtoisin sen toimivan nyt käynnistysyrityksiä tehdessä niin, että se pumppaa jatkuvasti, kun on virta päällä
ja onko mahdollista ohittaa se mersun rpm rajoitin hyppyjohdoilla tai jotenkin muuten, mutta kuitenkin säilyttäen se 2 sek. aikaraja polttoaine pumpun pyörimisessä, jos kone ei käy... kun käsittääkseni se lyö pumpun stoppiin samalla, kun tietty rpm ylittyy
tarkoitus olis hoitaa ne kierrosten rajoittelut jatkossa ihan megan kautta...
ja saanko konehuoneesta mistään roistottua sitä polttoaine pumpun sähköä vaikka releen ohaukseen (tietysti sieltä pp releen perästä saa, mutta onko mitään muita paikkoja), sillä olis hyvä ohjata vaikka puolien/sytkävahvistimen virtaa, ettei ne kyrvähdä, jos tulee jotain häikkää (sen 2 sek. ne kestää vielä ihan hyvin, mutta joku 1 min. on liikaa...) muutaman kerran onnistuin mitsun aikana polttamaan sen sytkäyksikön ja se maksaa kuitenkin sen 60 € kpl, nyt olen päättänyt etten enää niitä ostele turhan takia...
muuten on projekti edennyt ihan kivasti, kaiken ajan jos olisin käyttänyt megan asentamiseen, mitä tallilla olen luuhannut, niin tämä olis loppunut jo 2 päivän jälkeen
mutta olen ottanut kaiken ilon irti ja tehnyt täysin ilman aikataulua/pakkoa...
sitte taas väliaika tietoja... illalla sain kaikki loput piuhat tehtyä/vanhoja muokattua sopivaksi ja sytkän tarkistettua kohdalleen... vittumaisessa paikassa muuten se mersun ajoitusasteikko siellä kampuran hihnapyörällä


seuraavaksi pitäis sitten kokeilla käynnistää

sitten olis pari kysymystä, eli kuinka saan helpoiten ohitettua polttoaine pumpun releen, tahtoisin sen toimivan nyt käynnistysyrityksiä tehdessä niin, että se pumppaa jatkuvasti, kun on virta päällä

ja onko mahdollista ohittaa se mersun rpm rajoitin hyppyjohdoilla tai jotenkin muuten, mutta kuitenkin säilyttäen se 2 sek. aikaraja polttoaine pumpun pyörimisessä, jos kone ei käy... kun käsittääkseni se lyö pumpun stoppiin samalla, kun tietty rpm ylittyy

ja saanko konehuoneesta mistään roistottua sitä polttoaine pumpun sähköä vaikka releen ohaukseen (tietysti sieltä pp releen perästä saa, mutta onko mitään muita paikkoja), sillä olis hyvä ohjata vaikka puolien/sytkävahvistimen virtaa, ettei ne kyrvähdä, jos tulee jotain häikkää (sen 2 sek. ne kestää vielä ihan hyvin, mutta joku 1 min. on liikaa...) muutaman kerran onnistuin mitsun aikana polttamaan sen sytkäyksikön ja se maksaa kuitenkin sen 60 € kpl, nyt olen päättänyt etten enää niitä ostele turhan takia...
muuten on projekti edennyt ihan kivasti, kaiken ajan jos olisin käyttänyt megan asentamiseen, mitä tallilla olen luuhannut, niin tämä olis loppunut jo 2 päivän jälkeen

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vaihda sinne tavallinen rele, katot mersun nastoista miten virrat tulee ja teet hyppyjohdot mersun liittimen ja uuden releen välille.sitten olis pari kysymystä, eli kuinka saan helpoiten ohitettua polttoaine pumpun releen, tahtoisin sen toimivan nyt käynnistysyrityksiä tehdessä niin, että se pumppaa jatkuvasti, kun on virta päällä


r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
nyt hörähti käyntiin
ihmeen hyvin tuo pelaa sierran kartoilla
laitoin ne aluksi, niin on hyvä lähtökohta mistä lähteä säätämään...
sytkän kanssa vielä vähän hieromista (CAS anturi tuli kuitenkin hieman väärään kohtaan aluksi
) mutta se ei ole kuin 5 min. homma korjata... tässä vois kokeilla vaikka lähteä kotiin tuolla illemmalla, jos se tuntuu toimivalta...


sytkän kanssa vielä vähän hieromista (CAS anturi tuli kuitenkin hieman väärään kohtaan aluksi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
niin sitä sitten vain tultiin mersulla megan ohjaamalla ruiskulla + sytkällä kotiin 
sierran karttoihin en alkanut mitään hienosäätöä vielä tekemään, kun pienen koeajon perusteella kone tuntui laulavan niillä ihan kivasti
mutta jotain pientä säätämistä tuo tyhjäkäyntialue tuntuu kaipaavan (liikaa ennakoita nyt ainakin on, kun tyhjäkäynnillä on ennakot 20 astettta
) muuten pelaa siis ihan ok. mutta tyhjäyntialue hieman humppaa, 1200 rpm jälkeen käynti tasaantuu normaaliksi...
sitten hieman ajotuntumia, ennen tuo vaati sen perinteisen 4000 rpm, että alkoi vetämään, nyt kone vetää jo 1500 rpm alkaen aivan "sikana" ja laulu jatkuu tasaisena aina rajoittajalle asti, ei siis tule enää sitä "tehopiikkiä" siinä 4000 rpm kohdalla, koska kone tuntuu vetävän jo alakierroksilta sen mitä se pystyy...
suurin vaikutus ke-jetin vaihdolla megaan (ja tietysti sytytyksen päivittämisellä "suorasytkään", jossa saa itse määrätä ennakot...) tuntui olevan koneen kierrosherkkyyden tuntuvassa, jopa yllättävässä paranemisessa
nyt kun painaa kaasun pohjaan D asennossa, niin heti mennään eikä meinata, vaikka en edes kytkenyt sitä kaasuläpän asentoanturia megaan, eli kiihdytysrikastuksia ei ole käytössä, mutta eipä niille tunnu olevan tarvettakaan...
laatikkokaan ei tunnu enää pysyvän täysin mukana, kun antaa kunnolla kaasua jossain 40 km/h nopeudessa D vaihteella, ennen se ehti reilusti vaihtaa kolmoselle, ennen kuin kone alkoi kunnolla vetämään, nyt kone ottaa kierroksia niin, että loota vaihtaa ihan liian hitaasti pienempää ja heittää heti kakkoselle kolmosen kautta, ennen se piti kolmosta paljon kauemmin päällä samalla tyylillä kokeiltaessa
tai sitten laatikko alkoi vasta nyt toimimaan kuten pitääkin, kun koneesta alkoi löytymään sitä tehoa, kuten pitäisikin...
kulutuskin pienenee varmasti, koska nyt kone tuntuu oikeasti toimivan niin, kuin sen kuuluukin (tai ainakin minä "vaadin", että moottori reagoi kaasun painamiseen näin...), alipainemittari pysyy "tasakaasulla" ajettaessa max. alipaineilla, kun ke-jetillä se yritti valua sieltä asteikon puoliväliin, vähän väliä, nyt saa samalla kaasun annostuksella paljon paremmat tehot ja kiihtyvyyden, alipaineiden silti heilumatta
ihan loogisia juttujan nämä on, että koneen hengitys paranee, kun ke-jetin virtausta kuristava mittalautanen on pois kaasuläpän edestä ja sytkän säätämisellä sitten sai loput nikottelut kuriin + hyötysuhdetta parannettua... eikä vanhan ke-jetin suuttimet enää varmaan ihan priimat olleet muutenkaan, yksi tais olla peräti alkuperäinen, kun oli messingin värinen ja mersun logolla varustettu, loput 5 näytti olevan bosch:n tarvike suuttimia...
tuskin tuohon enää kovin suurta parannusta saa vaparina, vaikka säätöjä nyt tuleekin varmaan viikko tässä hierottua, vielä kun jaksais vaihtaa sen laajakaista lambdan sinne putkeen, niin säätäminen menis aivan itsestään
nyt siis auton vakio lambda ei osallistu millään tavalla koneen seoksen muodostukseen, vaan mennään ihan kartoissa olevien tietojen perusteella...
seuravaksi sitten niitä ahtimia, kun saa vaparisäädöt hyviksi

sierran karttoihin en alkanut mitään hienosäätöä vielä tekemään, kun pienen koeajon perusteella kone tuntui laulavan niillä ihan kivasti


sitten hieman ajotuntumia, ennen tuo vaati sen perinteisen 4000 rpm, että alkoi vetämään, nyt kone vetää jo 1500 rpm alkaen aivan "sikana" ja laulu jatkuu tasaisena aina rajoittajalle asti, ei siis tule enää sitä "tehopiikkiä" siinä 4000 rpm kohdalla, koska kone tuntuu vetävän jo alakierroksilta sen mitä se pystyy...
suurin vaikutus ke-jetin vaihdolla megaan (ja tietysti sytytyksen päivittämisellä "suorasytkään", jossa saa itse määrätä ennakot...) tuntui olevan koneen kierrosherkkyyden tuntuvassa, jopa yllättävässä paranemisessa

laatikkokaan ei tunnu enää pysyvän täysin mukana, kun antaa kunnolla kaasua jossain 40 km/h nopeudessa D vaihteella, ennen se ehti reilusti vaihtaa kolmoselle, ennen kuin kone alkoi kunnolla vetämään, nyt kone ottaa kierroksia niin, että loota vaihtaa ihan liian hitaasti pienempää ja heittää heti kakkoselle kolmosen kautta, ennen se piti kolmosta paljon kauemmin päällä samalla tyylillä kokeiltaessa

kulutuskin pienenee varmasti, koska nyt kone tuntuu oikeasti toimivan niin, kuin sen kuuluukin (tai ainakin minä "vaadin", että moottori reagoi kaasun painamiseen näin...), alipainemittari pysyy "tasakaasulla" ajettaessa max. alipaineilla, kun ke-jetillä se yritti valua sieltä asteikon puoliväliin, vähän väliä, nyt saa samalla kaasun annostuksella paljon paremmat tehot ja kiihtyvyyden, alipaineiden silti heilumatta

ihan loogisia juttujan nämä on, että koneen hengitys paranee, kun ke-jetin virtausta kuristava mittalautanen on pois kaasuläpän edestä ja sytkän säätämisellä sitten sai loput nikottelut kuriin + hyötysuhdetta parannettua... eikä vanhan ke-jetin suuttimet enää varmaan ihan priimat olleet muutenkaan, yksi tais olla peräti alkuperäinen, kun oli messingin värinen ja mersun logolla varustettu, loput 5 näytti olevan bosch:n tarvike suuttimia...
tuskin tuohon enää kovin suurta parannusta saa vaparina, vaikka säätöjä nyt tuleekin varmaan viikko tässä hierottua, vielä kun jaksais vaihtaa sen laajakaista lambdan sinne putkeen, niin säätäminen menis aivan itsestään

seuravaksi sitten niitä ahtimia, kun saa vaparisäädöt hyviksi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
olen tässä nyt yrittänyt saada tuota tyhjäkäyntialuetta säätöihin, mutta aika haastavaa, kun läppäri tilttaa heti, kun sen kytkee megaan
toisessa läppärissä taas on niin huono akku, ettei se pysy edes käynnissä niin kauaa, että sais mitään aikaiseksi (siis tuolla ajellessa, siihen ei saa nyt kytkettyä autolaturia, kun ei ole tupakansytytintä kytkettynä autoon, enkä viitsi mitään viritystä siihen laitella)... heitin jotku asetukset purkkiin tuossa pihalla ja kävin heittämässä pienen lenkin, nyt se tuntuu olevan jo siedettävä muuten, paitsi tyhjäkäynti on D asennolla n. 600 rpm ja P asennolla 1100-1200 rpm
tyhjäkäyntiventtiili ei oikein tunnu nyt tekevän työtään kunnolla... tai sitten tuo kone käy nyt niin paljon paremmin/paremmalla hyötysuhteella, että tyhjäkäynti on noin suuri vaikka lisäilmaventtiili olis kiinni
siis se P ja N asennon tyhjäkäynti, vaihdepäällä se on se n. 600 rpm mitä pitääkin...
pitää ostaa parempi usb->serial port adapteri, kun tuo nykyinen ei tunnu olevan yhteensopiva tuohon miniläppäriin...
eli ei mitään mahdotonta ongelmaa, mutta jotain pientä hidastetta kuitenkin
mukavempi tuolla nyt on kuitenkin ajella, kuin ke-jetin ja vakio sytkän kanssa, kertaakaan se ei ole sammunut omia aikojaan liikenteessä, kuten vakiona välillä teki...



pitää ostaa parempi usb->serial port adapteri, kun tuo nykyinen ei tunnu olevan yhteensopiva tuohon miniläppäriin...
eli ei mitään mahdotonta ongelmaa, mutta jotain pientä hidastetta kuitenkin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mutta kun sellainen vanha romu taas ei jaksa pyörittää elokuvia, katsella tv:tä jne. mitä autossa yleensä vois tarvita tuon megan tarkkailun/säätämisen lisäksi... tarkoitus olis siis upottaa koetauluun joko miniläppärin näyttö tai jopa isompi näyttö (ehkä jopa 19")... miniläppäri olis ollut sitten helppo piilottaa auton rakenteisiin ja ohjailla sitä langattoman hiiren ja läppiksen avulla ja siihen olis ollut halpa autolaturin jo valmiina...nj^ kirjoitti:Ostaa suoraan huutonetistä joku vanha romu, jossa on suoraan sarjaportti. Nuo kun eivät kunnolla tykkää toimia nuo adapterit
lisäksi en voi sietää hidasta tietokonetta

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
http://www.via.com.tw/en/initiatives/sp ... /pico-itx/ rakenna tommosesta, ei nyt ihan hd:ta jaksa, mutta varsin pätevä ja helppo piilottaa. Sitten vaa erillistä näyttöä kiinni.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Ihan yhtä nopea se tietokone on nytkin kuin silloin uutena, jos se ei oo turhia ohjelmia pyörimässä taustalla yms. Hauskaa kun esim. sukulaiset valittaa "kun toi vanha rousku on niin hidas, täytyis ostaa uus." Pari minsaa koneen kimpussa, niin johan onkin se vanha rousku yllättävästi nopeampi. 
Eikös tollanen 19" paneeli ole jo liian iso upotettavaksi w124:n kojelautaan?
Isoveljellä oli hansikaslokerossa telakoituna vanha läppäri + kojelautaan upotettuna näyttö, jossa oli mukana TV-viritin. En nyt muista kuinka iso se oli, mutta pari pykälää isompi, kuin näissä valmiissa autosoittimissa(eli jotain nykyisten miniläppäreiden luokkaa). Ihan mukavasti siitä telkkua ja musavideot jne katteli, mutta ei ois kyl mittään leffoja jaksanu kyyläillä.

Eikös tollanen 19" paneeli ole jo liian iso upotettavaksi w124:n kojelautaan?
Isoveljellä oli hansikaslokerossa telakoituna vanha läppäri + kojelautaan upotettuna näyttö, jossa oli mukana TV-viritin. En nyt muista kuinka iso se oli, mutta pari pykälää isompi, kuin näissä valmiissa autosoittimissa(eli jotain nykyisten miniläppäreiden luokkaa). Ihan mukavasti siitä telkkua ja musavideot jne katteli, mutta ei ois kyl mittään leffoja jaksanu kyyläillä.
ei nuo 386 ja 486 kovin nopeita kyllä olleet uutenakaan ja itse vaadin lisäksi, että käyttiksenä on xp, mihinkään 95 ja 98 en palaa, enkä kyllä toisaalta ole vielä hyväksynyt windows 7 käyttistäkään, kun se on niin tuore (vistan nyt kaikki varmaan tietääkin...) ja linuxin suosittelijat varokaa sanojanne, olen luvannut vetää jokaista päin näköä, joka sellaista paskaa mulle tyrkyttää muodossa tai toisessaJombe kirjoitti:Ihan yhtä nopea se tietokone on nytkin kuin silloin uutena, jos se ei oo turhia ohjelmia pyörimässä taustalla yms. Hauskaa kun esim. sukulaiset valittaa "kun toi vanha rousku on niin hidas, täytyis ostaa uus." Pari minsaa koneen kimpussa, niin johan onkin se vanha rousku yllättävästi nopeampi.

pitää vain käydä ostamassa uusi usb-sarjaportti adapteri, tuo mikä mulla nyt on käytössä, aiheuttaa tunnetusti yhteensopivuus ongelmia megan kanssa, ei vain ollut silloin saatavilla muita, kun sitä tarvitsin ja on toisessa koneessa kyllä toiminut ilman mitään häikkää...
miniläppäri on kyllä läpäissyt kaikki muut mun vaatimukset, mutta tämä sarjaportti adapteri ongelma tuli nyt vähän yllättäen, kun mielestäni olen sen kyllä testannut aikaisemmin toimivaksi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
illalla kokeilin ajella mersun "vakio sytkäkartalla" tai siis sellaisen yritin vääntää hatarilla tiedoilla mitä siitä mersun EZL sytkästä nyt on saatavilla... ei siitä nyt aivan niin kesy tullut, kuin ihan tehtaan jäljiltä (se ke-jet siis ei ole nyt enää hidastamassa), mutta todella suuri ero löytyy koneen luonteestaSamuli H kirjoitti:Hienoa että mega lähti toimimaan noin hyvin ja piilotettu potentiaali löytyi koneesta. Ei taida läpeensä paha tuo m103 olla kuitenkaan.

laatikko tuntuu nyt toimivan loogisesti, kun tuohon tottui, eli noin sen kuuluukin toimia... eli kun koneesta löytyy potkua, niin myös laatikon toiminta tuntuu paljon terävemmältä ( ei siis mieti enää vaihtoja, vaan tekee ne paljon nopeammin, silti paiskomatta pahemmin vaihteita päälle...)
sellainen 200 km on nyt ajeltu ja tuntuma olis, että jos meinaa koneen käytöstä vielä parantaa, on loput hierottava laajakaista lambdan kanssa... korvakuulolla ja perstuntumalla on nyt tehty se mitä pystyy... tyhjäkäyntikin on saatu oikeastaan 99% sellaiseksi, kuin sen kuvittelisin olevan

edit: tuli tuossa taas mieleen, että mistähän ne puheet on saaneet alkunsa, että megan saaminen säätöihin on vaikeaa ja vie ainakin 2 kuukautta aikaa

tuskin niitä hestec, tatech ym. kaupallisia ratkaisuja sen nopeammin säätää, kuin megaakaan



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
juu, ei ole vielä sitä ehditty testaamaan... eikä siitä varmaan mitään järkevää kuvaa olisi saanutkaan, kun olen nauttinut lähinnä täyskaasu kiihdytyksistä ja muutenkin ajellut pakkovaihteilla (2 vaihteella 90 km/h tyyliin, että huomaa nypytääkö kone ajossa isoilla kierroksilla...)PTracing kirjoitti:Mitenkäs kävi kulutuksen kanssa? Ei ainakaan sattunut silmään jos jossain luki..
jotain pientä kuitenkin on tiedossa, eli kun oikein kunnolla antaa kaasua, niin 20 litraa kuluu tankista alle 100 km ajolla


tänään olis tarkoitus käydä laittamassa laajakaista lambda kiinni, niin uskaltaa sitten paremmin säätää seoksia, ettei mennä liian laihalle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
pitää ensin vähän fiksata niitä sähköjohtoja, että kehtaa kuvatasundiz kirjoitti:Ei sattuisi olemaan videokuvaa käyvästä moottorista?


ehkä sitten huomenna, kun ei pysty menemään pajalle, niin vois fiksailla johdotuksia ja kuvailla tuota koneen käyntiä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti:pitää ensin vähän fiksata niitä sähköjohtoja, että kehtaa kuvatasundiz kirjoitti:Ei sattuisi olemaan videokuvaa käyvästä moottorista?siellä on nyt konehuoneessa megasquirt kiinni nipparilla jarruputkessa ja mitsun hukkakipinäpuolat nippusiteellä kiinni vesiletkussa
lisäksi siellä on "muutama metri" ylimääräistä sähköjohtoa tukittuna sekaan...
ehkä sitten huomenna, kun ei pysty menemään pajalle, niin vois fiksailla johdotuksia ja kuvailla tuota koneen käyntiä
Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät.

Olisihan se hienoa päästä kuvaamaan naama mustana askaroivan projektoijan touhuja...sanotaanko " kylähullun " touhuja.

No älä paskaa tykkää, en sano pahalla...hauskuudella vaan seurannut touhuiluasi. Kerroithan jo aikaisemmin minulle YV:llä projektistasi.
Todettakoon, että hankalaksikin sitä asiat voidaan tehdä, kun oikein vääntää. Luulisi helpommallakin pääsevän, kun raksisi ylimääräiset johdot kokonaan pois häiritsemistä moottoritekniikan ohjausta.
juu ei mitään, minä suhtaudun aina pieni pilke silmäkulmassa näihin omiin projekteihinrumilus kirjoitti:
Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät.![]()
Olisihan se hienoa päästä kuvaamaan naama mustana askaroivan projektoijan touhuja...sanotaanko " kylähullun " touhuja.![]()
No älä paskaa tykkää, en sano pahalla...hauskuudella vaan seurannut touhuiluasi. Kerroithan jo aikaisemmin minulle YV:llä projektistasi.
Todettakoon, että hankalaksikin sitä asiat voidaan tehdä, kun oikein vääntää. Luulisi helpommallakin pääsevän, kun raksisi ylimääräiset johdot kokonaan pois häiritsemistä moottoritekniikan ohjausta.


eikä ne johdot siellä "häiritse", siististi ne on nipussa kuitenkin, ei vain ole vielä saanut aikaiseksi niitä kaikkia suojaputkeen laitella

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
M103 koneen sytkässä ei ole siis mitään "ennakon säätöä"Antti M. kirjoitti:Ko. moottorista sen enempää tietämättä, nii mikä siinä vakiosytkässä oikein mättää? Ennakonsäädön käyttäytyminen vai joku muu?



tänään vielä kokeilin uusiksi kahdella eri sytkä kartalla, eka oli mielestäni aika lähellä sitä, mikä vakio sytkä ja kone oli aika kesy... toisessa sitten oli asteita reilummin jo alakierroksilta ja koneessa tuntui olevan enemmän sylintereitäkin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Noh, noh. Ohan niitä nyt huomattavasti tuoreempiakin laitteita sarjaportillisena, n. 2GHz läppäri, jossa XP ja pyörii vallan mainiosti.napa kirjoitti:ei nuo 386 ja 486 kovin nopeita kyllä olleet uutenakaan ja itse vaadin lisäksi, että käyttiksenä on xp, mihinkään 95 ja 98 en palaa, enkä kyllä toisaalta ole vielä hyväksynyt windows 7 käyttistäkään, kun se on niin tuore (vistan nyt kaikki varmaan tietääkin...) ja linuxin suosittelijat varokaa sanojanne, olen luvannut vetää jokaista päin näköä, joka sellaista paskaa mulle tyrkyttää muodossa tai toisessaJombe kirjoitti:Ihan yhtä nopea se tietokone on nytkin kuin silloin uutena, jos se ei oo turhia ohjelmia pyörimässä taustalla yms. Hauskaa kun esim. sukulaiset valittaa "kun toi vanha rousku on niin hidas, täytyis ostaa uus." Pari minsaa koneen kimpussa, niin johan onkin se vanha rousku yllättävästi nopeampi.
pitää vain käydä ostamassa uusi usb-sarjaportti adapteri, tuo mikä mulla nyt on käytössä, aiheuttaa tunnetusti yhteensopivuus ongelmia megan kanssa, ei vain ollut silloin saatavilla muita, kun sitä tarvitsin ja on toisessa koneessa kyllä toiminut ilman mitään häikkää...
miniläppäri on kyllä läpäissyt kaikki muut mun vaatimukset, mutta tämä sarjaportti adapteri ongelma tuli nyt vähän yllättäen, kun mielestäni olen sen kyllä testannut aikaisemmin toimivaksi
ja saisin minä tähän omaan "isoon läppäriin" oikean sarjaportinkin, eikä mitään usb->sarjaportti adapteria, mutta se tais maksaa yli 200 €, kun viimeksi kyselin... en nyt muista sen virallista nimeä, mutta tuolla koneen takana on joku ihme liitin johon sellaisen sais liitettyä...
no, tuo usb-sarjaportti ongelma sen miniläppärin kanssa on nyt onneksi pois päiväjärjestyksestä muutenkin, kun saan taas säädeltyä tällä isolla läppärillä, kun laitoin tupakansytyttimen takaisin kiinni autoon samalla kertaa, kun asentelin laajakaista lambdan...
jaa, se on näköjään halventunut viimekertaisesta tuo porttihässäkkä
http://www.acerdirect.co.uk/Acer_EasyPo ... ersion.asp
äsken kokeilin tehdä asetukset vanhalle koodille (hi-res 10d2), kun tuo uusin hi-res koodi (hi-res 10g) ei mielestäni vastaa säätöihin ihan toivotulla tavalla ja voi se tehdä tuon miniläppärin sekaamisenkin, kerran ainakin yksi koodi aiheutti mun koneelle omituista käytöstä, enkä päässyt sen kanssa alkua pitemmälle
tämä vanha koodi on ainakin toiminut omassa käytössä aikaisemmin moitteetta, eikä ole temppuillut...
no, tuo usb-sarjaportti ongelma sen miniläppärin kanssa on nyt onneksi pois päiväjärjestyksestä muutenkin, kun saan taas säädeltyä tällä isolla läppärillä, kun laitoin tupakansytyttimen takaisin kiinni autoon samalla kertaa, kun asentelin laajakaista lambdan...
jaa, se on näköjään halventunut viimekertaisesta tuo porttihässäkkä

äsken kokeilin tehdä asetukset vanhalle koodille (hi-res 10d2), kun tuo uusin hi-res koodi (hi-res 10g) ei mielestäni vastaa säätöihin ihan toivotulla tavalla ja voi se tehdä tuon miniläppärin sekaamisenkin, kerran ainakin yksi koodi aiheutti mun koneelle omituista käytöstä, enkä päässyt sen kanssa alkua pitemmälle

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."