Männän keraaminen pinnoite

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Muutaman prosentin hyötysuhteen paranemisen vuoksi näitä harvempi pinnoittaa, toki 7-800hv teholuokassa (esim. OM606 tätänykyä) alkaa prosentitkin jo kiinnostaa virimiehiä (tosin myös todentaminen on vaikeaa dynamometrin virhemarginaalinkin puolesta). Itse kyllä näen pinnoituksiin aivan muut syyt, sillä tehoa on suht helppo kasvattaa muutenkin. Hyötysuhde noin kulutuksen kannalta on omissa harrastuksissani kaukainen sivuseikka.

Vuosikausia (6-7 vuotta ainakin) on suoraruikkunakuja pinnoitettu "kotikonstein" ilman tietooni tullutta irtoamisongelmaa. Toki enhän minäkään kaikkea tiedä, vaikka pieni besserwisser minussa asustaakin... :oops: Litratehot eivät noissa ole kyllä lähelläkään merssiluokkaa ja puristukset/kierrosluvut matalampia.

Korkealle kiertävässä +300hv/L tärpätissä pinnoitteet on ainakin pysyneet vuoden pari jo, tosin kilometrejäkään ei nyt niin hirveästi tollasiin laitteisiin kerry käyttisstatuksesta huolimatta.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No aattelis niitten sitten dieselissäkin pysyvän, ku onhan bensan räjähdyspaine (hetkellisesti) aivan toista luokkaa mitä dieselissä... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

rumilus kirjoitti:
napa kirjoitti:tuolla on hyvät kuvat ja selostus erityövaiheista, tässä pinnoitus asiassa... siis meille maallikoille/normaali kuolevaisille :D

olisko peräti veskolan männät kyseessä :roll:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1584447
Tuossa linkissä Tuulilasi testaa BMV:n suoraa kutosta kyseisellä keraamipinnoitteilla noin 10-vuotta sitten.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/test ... ipinnoitus
Harrastelijat pääsevät tutustumaan kyseiseen menetelmään.
Niinkuin aikaisemmassa kirjoituksessani kirjoitin, kun pääsin konkreettisesti paikan päällä vuonna 1987 ensimmäisenä maailmassa keraamipinnoitettua dieselmoottoria testausta katsomaan. 50- prosentin hyötysuhteen ylitys oli tuolloin myös sensaatio polttomoottori historiassa.
Eli aika vaatimattomissa hyötysuhteissa mennään vieläkin.
Suuremmat hyödyt tulevat keraamisilla pinnoitetuilla varustetuille moottoreille vasta, kun ruiskutuspaineita 20-kertaistettiin ja ahtopaineita viisinkertaistettiin. Plasmaruiskutuksella toteutettu liittäminen on varmalla pohjalla, mutta nämä nyt puheenaolevat teknologiat kemiallisesti reagoivat ovat dieseleissä arvoituksellinen kestävyyden suhteen.
Samalla kun ahto x5 ja ruiskutuspaine x20 niin varmaan männännopeus nostettiin 50m/s. Ai niin sorry, eihän niistä koneista saanu foorumeilla puhua.
Vastaa Viestiin