Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Tarkistin liittimet kompuralle ja ohjainyksikkö toimii, pystyin kokeilemaan paluuventtiilin toiminnan. Relettä pystyy ohjaamaan piuhalla. Seuraavaksi täytyy katsoa läpi takapää, sitä nostettiin tukivarsista hallitunkilla. En tiedä onko sattumaa vai ei, mutta vika nassahti sen sen jälkeen. *:rilla vikadoodi on aika ympäripyöreä, paljon mahdollisia syitä."Component A9/1, Airmatic compressor unit, does not function propely."
Kahtellaan ja palaillaan.
Kahtellaan ja palaillaan.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Tervehdys kohtalotoverit,
Minulla on -02 W211 E320CDI sedan täydellä airmatic järjestelmällä (vai pitäisikö sanoa SAS). Ilmapussit on juuri vaihdettu taakse, mutta silti tuli herjaa pari minuuttia käynnistyksen jälkeen "visit workshop". Auto talliin lämpenemään pariksi päiväksi ja testaamaan. Hallissa kaikki toimi kunnes keskikonsolin napeista katosi merkkivalo ja ohjaus ei toiminut. Kojetaulun päässä oleva 15A sulake oli palanut, minkä vaihdoin. Tämän jälkeen keskikonsolin kytkimen valot tulivat takaisin, mutta kompressori oli mykkä. Boschin testeri antaa vikakoodin "5191 Magneettiventtiilien toimintajännite/ maavuoto" . Auto on ollut tämän jälkeen pari päivää ulkona pitäen paineet jousissa, joten vuotoa ei ole.
Auto on tutkittavana Vehossa ja siellä kompressorin rele ja kompressori vaihdettu. Ei vaikutusta vikaan. Asentaja kertoi, että auto nousee ylös, mutta tason säätö ei toimi. Vikaa ei kuitenkaan ole löytynyt.
Oman pohdinnan tuloksena olen päätynyt siihen, että ilmajousien yläpäässä oleville solenoidiventtiileille ei tule ohjaussignaalia mikä päästäisi paineet pusseista. Tämän takia tason lasku ei toimi.
Miksi ohjaussignaalia ei tule? Onko Boschin testerin viittaamat magneettiventtiilit juuri jokaisen jousen päässä olevat venttiilit? Muualla niitä ei käsittääkseni ole. Jakotukissa Y36/6 on painesensori B7 ja ilmeisesti yksi venttiili painesäiliön ja tukin välissä, mutta näistä ei liene kysymys.
Saako iskarien magneettiventtiilit toimintajännitteensä jonkun muun sulakkeen kautta? Kojetaulun päässä oleva sulake (15A) on ehjä ja kompressori asentajan mukaan "nostaa ylös". En tiedä testerilläkö vai kojetaulun painikkeesta, mutta kuitenkin.
Mieleen tulevat vaihtoehdot:
1. ilmajousien magneettiventtiilien toimintajännite tulee jonkun muun sulakkeen kautta (luulisi olevan triviaali Vehon asentajalle)
2. ohjainyksikkö on rikki
Löytyiskö asiantuntijoilta ajatuksia tälle teorialle? Paljonkohan ohjainyksikkö maksaa?
Minulla on -02 W211 E320CDI sedan täydellä airmatic järjestelmällä (vai pitäisikö sanoa SAS). Ilmapussit on juuri vaihdettu taakse, mutta silti tuli herjaa pari minuuttia käynnistyksen jälkeen "visit workshop". Auto talliin lämpenemään pariksi päiväksi ja testaamaan. Hallissa kaikki toimi kunnes keskikonsolin napeista katosi merkkivalo ja ohjaus ei toiminut. Kojetaulun päässä oleva 15A sulake oli palanut, minkä vaihdoin. Tämän jälkeen keskikonsolin kytkimen valot tulivat takaisin, mutta kompressori oli mykkä. Boschin testeri antaa vikakoodin "5191 Magneettiventtiilien toimintajännite/ maavuoto" . Auto on ollut tämän jälkeen pari päivää ulkona pitäen paineet jousissa, joten vuotoa ei ole.
Auto on tutkittavana Vehossa ja siellä kompressorin rele ja kompressori vaihdettu. Ei vaikutusta vikaan. Asentaja kertoi, että auto nousee ylös, mutta tason säätö ei toimi. Vikaa ei kuitenkaan ole löytynyt.
Oman pohdinnan tuloksena olen päätynyt siihen, että ilmajousien yläpäässä oleville solenoidiventtiileille ei tule ohjaussignaalia mikä päästäisi paineet pusseista. Tämän takia tason lasku ei toimi.
Miksi ohjaussignaalia ei tule? Onko Boschin testerin viittaamat magneettiventtiilit juuri jokaisen jousen päässä olevat venttiilit? Muualla niitä ei käsittääkseni ole. Jakotukissa Y36/6 on painesensori B7 ja ilmeisesti yksi venttiili painesäiliön ja tukin välissä, mutta näistä ei liene kysymys.
Saako iskarien magneettiventtiilit toimintajännitteensä jonkun muun sulakkeen kautta? Kojetaulun päässä oleva sulake (15A) on ehjä ja kompressori asentajan mukaan "nostaa ylös". En tiedä testerilläkö vai kojetaulun painikkeesta, mutta kuitenkin.
Mieleen tulevat vaihtoehdot:
1. ilmajousien magneettiventtiilien toimintajännite tulee jonkun muun sulakkeen kautta (luulisi olevan triviaali Vehon asentajalle)
2. ohjainyksikkö on rikki
Löytyiskö asiantuntijoilta ajatuksia tälle teorialle? Paljonkohan ohjainyksikkö maksaa?
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Ohjainyksikkö saa sähköt sulakkeelta numero 37, oliko se tuo joka oli palanut? Sen kooksi on WIS:issä sulakelistassa merkattu pienempi kuin 15A kun taas kytkentäkaaviossa näkyy olevan 15A, kumpikohan tuossa normaalisti on autoon asennettu.jjrallydriver kirjoitti:Tervehdys kohtalotoverit,
Minulla on -02 W211 E320CDI sedan täydellä airmatic järjestelmällä (vai pitäisikö sanoa SAS). Ilmapussit on juuri vaihdettu taakse, mutta silti tuli herjaa pari minuuttia käynnistyksen jälkeen "visit workshop". Auto talliin lämpenemään pariksi päiväksi ja testaamaan. Hallissa kaikki toimi kunnes keskikonsolin napeista katosi merkkivalo ja ohjaus ei toiminut. Kojetaulun päässä oleva 15A sulake oli palanut, minkä vaihdoin. Tämän jälkeen keskikonsolin kytkimen valot tulivat takaisin, mutta kompressori oli mykkä. Boschin testeri antaa vikakoodin "5191 Magneettiventtiilien toimintajännite/ maavuoto" . Auto on ollut tämän jälkeen pari päivää ulkona pitäen paineet jousissa, joten vuotoa ei ole.
Auto on tutkittavana Vehossa ja siellä kompressorin rele ja kompressori vaihdettu. Ei vaikutusta vikaan. Asentaja kertoi, että auto nousee ylös, mutta tason säätö ei toimi. Vikaa ei kuitenkaan ole löytynyt.
Oman pohdinnan tuloksena olen päätynyt siihen, että ilmajousien yläpäässä oleville solenoidiventtiileille ei tule ohjaussignaalia mikä päästäisi paineet pusseista. Tämän takia tason lasku ei toimi.
Miksi ohjaussignaalia ei tule? Onko Boschin testerin viittaamat magneettiventtiilit juuri jokaisen jousen päässä olevat venttiilit? Muualla niitä ei käsittääkseni ole. Jakotukissa Y36/6 on painesensori B7 ja ilmeisesti yksi venttiili painesäiliön ja tukin välissä, mutta näistä ei liene kysymys.
Saako iskarien magneettiventtiilit toimintajännitteensä jonkun muun sulakkeen kautta? Kojetaulun päässä oleva sulake (15A) on ehjä ja kompressori asentajan mukaan "nostaa ylös". En tiedä testerilläkö vai kojetaulun painikkeesta, mutta kuitenkin.
Mieleen tulevat vaihtoehdot:
1. ilmajousien magneettiventtiilien toimintajännite tulee jonkun muun sulakkeen kautta (luulisi olevan triviaali Vehon asentajalle)
2. ohjainyksikkö on rikki
Löytyiskö asiantuntijoilta ajatuksia tälle teorialle? Paljonkohan ohjainyksikkö maksaa?
Tuon lisäksi on kompressorille sulake mutta jousien venttiilit ohjataan ohjausyksiköstä eli tuon F37 sulakkeen takaa.
Olisi hyvä saada Starilla vikakoodit mutta jos se Boschin tieto vastaa oikeata niin 5191 viittaa A9/1y1 paineenpoistoventtiiliin, oikosulku maadoitukseen.
Oliskohan kuitenkin niissä kompressorille menevissä johdoissa vikaa. Kumma että siellä Veholla ei saatu mitään vikakoodia kerrottua vaikka auto osaa valittaa viasta.
Jos ilmoittaisit missä päin auto majailee jos vaikka joku foorumilainen lähistöltä katsoisi mitä testeri näyttää.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Kiitos nopeasta vastauksesta. Koska auto on nyt pajalla eikä minulla ole sulakekaaviota, joudun vastaamaan muistin varassa. Rikkoutunut sulake oli siis kojetaulun lapun mukaisesti 15A ja muistaakseni 37. Sulake ei palanut enää sen vaihdon jälkeen eikä ole rikkoutunut myöhemminkään Veholla kun laittoivat uuden kompuran ja releen.
Starin vikakoodia en tiedä, mutta puhelimessa sanoi sen viittaavan "magneettiventtiileihin" eikä uskonut "niiden kaikkien olevan rikki".
Netin dokkareiden perusteella olen päätynyt siihen, että jokainen jousi päästää itsenäisesti painetta jousen päällä olevalla venttiilillä jota ohjaa ohjainyksikkö.
Se on jäänyt hieman epäselväksi päästääkö venttiili paineen suoraan ulos jokaisesta jousesta vai takaisin linjaan ja keskitetysti ulos kompuran paineenpoistoventtiilin kautta. Tuo kompuran venttiili kun voisi toimia myös järjestelmän ylipaineventtiilinä.
Onko siis niin, että järjestelmän painetta vuodatetaan aina kompurassa olevan paineenpoistoventtiilin kautta? Tällöin kompuralle menevä sähköjohto vois olla todennäköinen vika. Luin jostain englanninkieliseltä foorumilta tähän liittyen, että jos järjestelmä hukkaa painetiedon, se nostaa alusta ylös eikä anna sen laskeutua. Vikakoodi ei tosin tunnu ihan loogiselta tähän. Onko kompuran johto vika yleinen? Missä on todennäköisin hankauma?
Menen perjantaina korjaamolle haastattelemaan asentajaa.
Auto on Uudellamaalla.
Starin vikakoodia en tiedä, mutta puhelimessa sanoi sen viittaavan "magneettiventtiileihin" eikä uskonut "niiden kaikkien olevan rikki".
Netin dokkareiden perusteella olen päätynyt siihen, että jokainen jousi päästää itsenäisesti painetta jousen päällä olevalla venttiilillä jota ohjaa ohjainyksikkö.
Se on jäänyt hieman epäselväksi päästääkö venttiili paineen suoraan ulos jokaisesta jousesta vai takaisin linjaan ja keskitetysti ulos kompuran paineenpoistoventtiilin kautta. Tuo kompuran venttiili kun voisi toimia myös järjestelmän ylipaineventtiilinä.
Onko siis niin, että järjestelmän painetta vuodatetaan aina kompurassa olevan paineenpoistoventtiilin kautta? Tällöin kompuralle menevä sähköjohto vois olla todennäköinen vika. Luin jostain englanninkieliseltä foorumilta tähän liittyen, että jos järjestelmä hukkaa painetiedon, se nostaa alusta ylös eikä anna sen laskeutua. Vikakoodi ei tosin tunnu ihan loogiselta tähän. Onko kompuran johto vika yleinen? Missä on todennäköisin hankauma?
Menen perjantaina korjaamolle haastattelemaan asentajaa.
Auto on Uudellamaalla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Löytyiskö keneltäkään kuvia, bulletiinia, webbi-linkkiä tms. jossa olisi tarkemmin noista kompressorin johtovioista? Mistä ne johdot hankautuu tai menee poikki?
Tämä teoria saa tukea siitä, että useamman kuukauden ajan autolla on ollut tapana sytyttää "visit workshop" satunnaisesti ajon aikana, useimmiten ensimmäiseen risteykseen jarruttaessa (hidastuvuus, korin kallistus). Tulee vain tästä mieleen johtovika. Yleensä herja on poistunut itsestään.
Päättelyni edellä perustuu pääosin ao. linkin koulutusmateriaaliin (kts sivu 14&15).
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -31-02.pdf
Löytyykö netistä parempia toimintakaavioita?
Tämä teoria saa tukea siitä, että useamman kuukauden ajan autolla on ollut tapana sytyttää "visit workshop" satunnaisesti ajon aikana, useimmiten ensimmäiseen risteykseen jarruttaessa (hidastuvuus, korin kallistus). Tulee vain tästä mieleen johtovika. Yleensä herja on poistunut itsestään.
Päättelyni edellä perustuu pääosin ao. linkin koulutusmateriaaliin (kts sivu 14&15).
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -31-02.pdf
Löytyykö netistä parempia toimintakaavioita?
Viimeksi muokannut jjrallydriver, Ke 05.01.2011 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Tuosta toimintakuvauksesta ei oikein käy selvillejjrallydriver kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta. Koska auto on nyt pajalla eikä minulla ole sulakekaaviota, joudun vastaamaan muistin varassa. Rikkoutunut sulake oli siis kojetaulun lapun mukaisesti 15A ja muistaakseni 37. Sulake ei palanut enää sen vaihdon jälkeen eikä ole rikkoutunut myöhemminkään Veholla kun laittoivat uuden kompuran ja releen.
Starin vikakoodia en tiedä, mutta puhelimessa sanoi sen viittaavan "magneettiventtiileihin" eikä uskonut "niiden kaikkien olevan rikki".
Netin dokkareiden perusteella olen päätynyt siihen, että jokainen jousi päästää itsenäisesti painetta jousen päällä olevalla venttiilillä jota ohjaa ohjainyksikkö.
Se on jäänyt hieman epäselväksi päästääkö venttiili paineen suoraan ulos jokaisesta jousesta vai takaisin linjaan ja keskitetysti ulos kompuran paineenpoistoventtiilin kautta. Tuo kompuran venttiili kun voisi toimia myös järjestelmän ylipaineventtiilinä.
Onko siis niin, että järjestelmän painetta vuodatetaan aina kompurassa olevan paineenpoistoventtiilin kautta? Tällöin kompuralle menevä sähköjohto vois olla todennäköinen vika. Luin jostain englanninkieliseltä foorumilta tähän liittyen, että jos järjestelmä hukkaa painetiedon, se nostaa alusta ylös eikä anna sen laskeutua. Vikakoodi ei tosin tunnu ihan loogiselta tähän. Onko kompuran johto vika yleinen? Missä on todennäköisin hankauma?
Menen perjantaina korjaamolle haastattelemaan asentajaa.
Auto on Uudellamaalla.
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -31-02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
mutta alustaa laskettaessa ilma päästetään pois avaamalla sekä ilmajousen venttiili että se "pressure release valve".
Vikatilassa se ohjainlaite voi tehdä outoja temppuja mutta periaatteena on se että auto pidetään ylhäällä, joskus auto voi nousta kokonaan ylös.
211:ssä noita johtoja rikkoontuu usein. Ymmärtääkseni yleisempi ongelma on sen B7 paineanturin johdotus mutta myös se pumpun johdotus mikä taisi tässä autossa olla ongelma (vikakoodin perusteella). Kannattaa tarkistaa itse liittimet ja johdot siellä liittimien tuntumassa. Tuohon pitäisi olla korjaussarjakin olemassa.
Ja jos auto on Uudellamaalla niin se varmaan kuuluu foorumin "Etelä-Suomen testausvastuun piiriin". En tiedä saako kuusen alla helposti tarkastettua ne liittimet kun niihin pääsee käsiksi auton alta.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Erittäin suuret kiitokset neuvoista!
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Foorumin "Etelä-Suomen testausvastuun piiriin". hyvin sanottu. Huomenna katsotaan mitä mahtaa olla kun kompura vaihdettu, koodit luettu ja perä nostettu tunkilla että anturin arvot vastaavat annettua. Itsellä peukalo keskellä kämmentä, mutta nyt näyttää että kompuran releelle ei tulisi sähköä. Sulakkeet näyttäisivät olevan ehjät.
Huomenna ehkä päästään eteenpäin. Kiitos forumin kautta louduille kontakteille. Palaillaan jos rintamalla jotain uutta.
Huomenna ehkä päästään eteenpäin. Kiitos forumin kautta louduille kontakteille. Palaillaan jos rintamalla jotain uutta.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Minulla on tullut vastaan pari kertaa vastaavanlainen tilanne kun takajousi oli rikki (ilmeisesti venttiili). Perä ihan maassa toiselta puolen, ei punaisia varoituksia vaan ainoastaan "visit workshop". Kompura ei käynnistynyt ja perä pysyi maassa. Nostin auton omalla tunkilla (mahtuu alle vaikka perä on ihan alhaalla) alhaalla olevaa kulma niin, että auto oli vaakatasossa ja käynnistin auton. Nyt kompura hörähti käyntiin ja nostin auton takaisin normaalille tasolle. Tässä yksi konsti päästä liikkeelle. Myös vikailmoitukset hävisivät samalla.DBFI kirjoitti:van_gils kirjoitti:
Tässä tapauksessa varmaan kuitenkin kyse siitä että kompressori ei käynnisty jos palkeessa on liian pieni paine. En ymmärrä miksi tuollainen sääntö on ohjaimelle kirjoitettu, pelkäävätkö että kompura käy itsensä vuodosta johtuen rikki. Voisi se hetken ainakin yrittää. Tuokin vaan todistaa että Star pitäisi kuulua jokaisen perustyökaluvalikoimaan.![]()
In some cases the compressor will not start up to raise the vehicle. The compressor can only be actuated and made
to run using STAR Diagnosis.
THE COMPRESSOR IS NOT DEFECTIVE; PLEASE DO NOT REPLACE IT. IT IS NOT ACTUATED DUE TO INSUFFICIENT
RESIDUAL PRESSURE IN THE SUSPENSION STRUTS!
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Ei istu enään jänis maassa, johan nousi kun selvisi että kompuran pääsulake oli kärtsähtänyt. On muuten vänkärin jalkatilassa.
Ei pyhänä oikein löydy isoa lattasulaketta 40A huoltareilta. Huomisen juttuja
Edit: vanha toimiva kompura kaupan 50 eur > http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=98173" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei pyhänä oikein löydy isoa lattasulaketta 40A huoltareilta. Huomisen juttuja

Edit: vanha toimiva kompura kaupan 50 eur > http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=98173" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Pekka Kaleva, To 06.01.2011 22:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Eipä istu 
valitetavasti ei mukankulkenut isoja roppuja...

valitetavasti ei mukankulkenut isoja roppuja...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Niin se kompressori saa suoraan sen releen läpi käyttöjännitteet front pre-fuseboxilta niin Airmaticin ohjainyksikön vikadiagnoosi ei tunnista sähköjen puutetta. Siitä varmaan olisi pitänyt hoksata etsiä sähköjä takaperin jos ohjauksistakaan ei kompressori käynnisty ja kompressorin ja akun välissä on vain rele ja se sulake. Jälkikäteen yksinkertaisetkin asiat voi olla yksinkertaisia, eivät aina ennen ongelman selviämistä. Paljonkohan tuon korjauksen teettäminen olisi virallisessa huollossa maksanut.Pekka Kaleva kirjoitti:Ei istu enään jänis maassa, johan nousi kun selvisi että kompuran pääsulake oli kärtsähtänyt. On muuten vänkärin jalkatilassa.
Ei pyhänä oikein löydy isoa lattasulaketta 40A sulaketta huoltareilta. Huomisen juttuja
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe 15.10.2010 21:53
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Tervehdys kaikille,
Voisiko joku vielä kerrata mitä kannattaa ongelman suhteen tehdä
Auto ollut testerissä ei mitään herjoja. Auto istuu kovilla pakkasaamuilla pihassa peppu maassa.
pikupakkasilla on taas ryhdissään??
Kesäisin toimii kuin aseman vessa....
Huolestuttaa vaan kun makaa palkeet rutussa kovalla pakkasella ja sit turautetaan ilmaa täyteen että kuinka kauan palkeet kestää...
Voisiko joku vielä kerrata mitä kannattaa ongelman suhteen tehdä

Auto ollut testerissä ei mitään herjoja. Auto istuu kovilla pakkasaamuilla pihassa peppu maassa.
pikupakkasilla on taas ryhdissään??
Kesäisin toimii kuin aseman vessa....
Huolestuttaa vaan kun makaa palkeet rutussa kovalla pakkasella ja sit turautetaan ilmaa täyteen että kuinka kauan palkeet kestää...
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Tuonne yritin koota joitakin vaihtoehtoja
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=98183" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=98183" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Kävin katsomassa mikä on tilanne korjaamolla. Kertoivat mitanneensa paineanturin ja kompressorin magneettiventiilin piuhat ohjainyksikölle ja johdot on kuulemma kunnossa. Olivat testanneet huoltovalvojan mukaan myös hyppylangalla johtosarjan yli, mutta ongelma edelleen sama. Kovasti vakuuttivat että kyseessä on ohjainyksikön sisäinen maadoitusvika. Ohjausyksikkö kuulemma menee vaihtoon, ei auta maamme-laulukaan. huoltovalvoja kertoi, että kun asentaja oli "kopauttanut" ohjainyksikköä niin oli saanut se hetkeksi toimimaan.
Nyt auto oli pihalla normaalikorkeudelle, ei ylimmässä tasossa kuten keskiviikkona. Olivat saaneet tason laskettua. Hieman ihmetyttää miten jos ohjainyksikkö on rikki. Uusi laite on tilauksessa ja tulee maanantaina. Hintaa sillä on n.750e. Lupaisivat vanhan laitteen mulle, sitä olis mielenkiintoista tutkia. Lötyykö foorumeilta joku joka pystyisi korjaamaan/ testaamaan ko. purkin? Hieman epäilyttää että rikkoivatko ohjaimen vianetsinnässä ja maksattavat asiakkaalla...
Vanha toimiva kompura menee takaisin. Laskua tästä jupakasta on nyt tulossa 1250e. Kalliiksi tulee mersulla ajaminen
Onko tämä ensimmäinen tapaus jossa oli palanut tuo boksin 15A sulake? Liian iso? Ettei vaan kompressorin viallinen(?) magneettiventiili rikkois uutta boksia samalla tavalla....
Nyt auto oli pihalla normaalikorkeudelle, ei ylimmässä tasossa kuten keskiviikkona. Olivat saaneet tason laskettua. Hieman ihmetyttää miten jos ohjainyksikkö on rikki. Uusi laite on tilauksessa ja tulee maanantaina. Hintaa sillä on n.750e. Lupaisivat vanhan laitteen mulle, sitä olis mielenkiintoista tutkia. Lötyykö foorumeilta joku joka pystyisi korjaamaan/ testaamaan ko. purkin? Hieman epäilyttää että rikkoivatko ohjaimen vianetsinnässä ja maksattavat asiakkaalla...
Vanha toimiva kompura menee takaisin. Laskua tästä jupakasta on nyt tulossa 1250e. Kalliiksi tulee mersulla ajaminen

Onko tämä ensimmäinen tapaus jossa oli palanut tuo boksin 15A sulake? Liian iso? Ettei vaan kompressorin viallinen(?) magneettiventiili rikkois uutta boksia samalla tavalla....
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Kyllä se vanha purkki pitää itselle saada ja vapaaehtoisia tarkastajia löytyy varmasti.jjrallydriver kirjoitti:Kävin katsomassa mikä on tilanne korjaamolla. Kertoivat mitanneensa paineanturin ja kompressorin magneettiventiilin piuhat ohjainyksikölle ja johdot on kuulemma kunnossa. Olivat testanneet huoltovalvojan mukaan myös hyppylangalla johtosarjan yli, mutta ongelma edelleen sama. Kovasti vakuuttivat että kyseessä on ohjainyksikön sisäinen maadoitusvika. Ohjausyksikkö kuulemma menee vaihtoon, ei auta maamme-laulukaan. huoltovalvoja kertoi, että kun asentaja oli "kopauttanut" ohjainyksikköä niin oli saanut se hetkeksi toimimaan.
Nyt auto oli pihalla normaalikorkeudelle, ei ylimmässä tasossa kuten keskiviikkona. Olivat saaneet tason laskettua. Hieman ihmetyttää miten jos ohjainyksikkö on rikki. Uusi laite on tilauksessa ja tulee maanantaina. Hintaa sillä on n.750e. Lupaisivat vanhan laitteen mulle, sitä olis mielenkiintoista tutkia. Lötyykö foorumeilta joku joka pystyisi korjaamaan/ testaamaan ko. purkin? Hieman epäilyttää että rikkoivatko ohjaimen vianetsinnässä ja maksattavat asiakkaalla...
Vanha toimiva kompura menee takaisin. Laskua tästä jupakasta on nyt tulossa 1250e. Kalliiksi tulee mersulla ajaminen![]()
Onko tämä ensimmäinen tapaus jossa oli palanut tuo boksin 15A sulake? Liian iso? Ettei vaan kompressorin viallinen(?) magneettiventiili rikkois uutta boksia samalla tavalla....
Itse kompressorin rikkoontuminen ei voi saada ohjainboksia rikki kun ohjainboksi näkee kompressorista vain sen käynnistysreleen. Mutta sen kompressorin liitin rikkoontuessaan voisi syöttää 12 volttia sen venttiilin johdoille (eikös joku osa ollut samassa liittimessä kompressorin sähköjen kanssa?) tai vetää maihin ohjauslinjan (oikosulun maihin sen boksin pitäisi kyllä kestää varsinkin kun venttiiliä ohjataan kohtuullisen lyhyen ajan.
Eikö ne korjaamolla olisi voineet mitata tuleeko venttiilin johdoille ohjausjännite (sieltä ohjainboksin liittimeltä) kun Starilla ohjataan venttiiliä auki sen sijaan että koputtelevat laatikkoa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Käsitin niin, että ohjausjännite tulisi, mutta maadoitus ei toimi. En tunne johdotusta, mutta yhdestä sähkökaaviosta jota minulle näytettiin näin, että venttiilin ja boksin välillä kulkee kaksi piuhaa, ohjausjännite ja maa. Vikadiagnostiikka tarvinnee nuo molemmat tiedot esim. maavuotojen havaitsemiseksi. Muutenhan tuo venttiilin maa voitaisiin kytkeä suoraan runkoon. Eikö? Kumma ettei noita starin raportteja saa antaa "copyright" syistä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Eikös ohjaus boxsilta releen lisäksi piuha myös kompuran venttililleDBFI kirjoitti:Kyllä se vanha purkki pitää itselle saada ja vapaaehtoisia tarkastajia löytyy varmasti.jjrallydriver kirjoitti:Kävin katsomassa mikä on tilanne korjaamolla. Kertoivat mitanneensa paineanturin ja kompressorin magneettiventiilin piuhat ohjainyksikölle ja johdot on kuulemma kunnossa. Olivat testanneet huoltovalvojan mukaan myös hyppylangalla johtosarjan yli, mutta ongelma edelleen sama. Kovasti vakuuttivat että kyseessä on ohjainyksikön sisäinen maadoitusvika. Ohjausyksikkö kuulemma menee vaihtoon, ei auta maamme-laulukaan. huoltovalvoja kertoi, että kun asentaja oli "kopauttanut" ohjainyksikköä niin oli saanut se hetkeksi toimimaan.
Nyt auto oli pihalla normaalikorkeudelle, ei ylimmässä tasossa kuten keskiviikkona. Olivat saaneet tason laskettua. Hieman ihmetyttää miten jos ohjainyksikkö on rikki. Uusi laite on tilauksessa ja tulee maanantaina. Hintaa sillä on n.750e. Lupaisivat vanhan laitteen mulle, sitä olis mielenkiintoista tutkia. Lötyykö foorumeilta joku joka pystyisi korjaamaan/ testaamaan ko. purkin? Hieman epäilyttää että rikkoivatko ohjaimen vianetsinnässä ja maksattavat asiakkaalla...
Vanha toimiva kompura menee takaisin. Laskua tästä jupakasta on nyt tulossa 1250e. Kalliiksi tulee mersulla ajaminen![]()
Onko tämä ensimmäinen tapaus jossa oli palanut tuo boksin 15A sulake? Liian iso? Ettei vaan kompressorin viallinen(?) magneettiventiili rikkois uutta boksia samalla tavalla....
Itse kompressorin rikkoontuminen ei voi saada ohjainboksia rikki kun ohjainboksi näkee kompressorista vain sen käynnistysreleen. Mutta sen kompressorin liitin rikkoontuessaan voisi syöttää 12 volttia sen venttiilin johdoille (eikös joku osa ollut samassa liittimessä kompressorin sähköjen kanssa?) tai vetää maihin ohjauslinjan (oikosulun maihin sen boksin pitäisi kyllä kestää varsinkin kun venttiiliä ohjataan kohtuullisen lyhyen ajan.
Eikö ne korjaamolla olisi voineet mitata tuleeko venttiilin johdoille ohjausjännite (sieltä ohjainboksin liittimeltä) kun Starilla ohjataan venttiiliä auki sen sijaan että koputtelevat laatikkoa?
Niin kai ne voisivat korjaamola korjatakin"koputelun sijaan" sen(eikös nimikin vittaa selaseen toimintaan...)
Jos koputamaalla boxsia heräilee niin boxsi auki ja irtoosa/liitos kiinni (ainiin mutta sehän olisi korjaamista... eikä osan vaihtoa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Auto on taas käytössä. Uusi ohjainyksikkö tuli tänään Saksasta. Normaalisti kuulemma siirtävät ohjelman vanhasta laitteesta uuteen, mutta tässä tapauksessa vanhan ohjelman luku epäonnistui. Ohjelmoivat laitteen suoraan ilman vanhaa. Luulen, että tämä on parempi vaihtoehto. Kun kysyin huoltovalvojalta, että voisko kyseessä olla softavika, eli että ohjelma on mennyt nurin ja laite seonnut niin, että olisi korjaantunut uudelleen ohjelmoinnilla, vastasivat hieman epävarmasti että kyllä he uskovat sen olevan hardware puolella. Nyt oliskin mielenkiintoista jos tuon irronneen purkin pääsis uudelleen ohjelmoimaan ja testaamaan.
Laitteen irroitussyy: Magneettiventtiilit, maavuoto/ syöttöjännite
Vianetsinnän tulos: Kompressorissa olevan magneettiventtiilin A9/1y1 ohjaus ei toimi. Tarkempi suullinen ilmaisu oli, että venttiilin maadoitus ei toimi.
Jos foorumilta löytyy taitoa ja intoa, niin tätä voisi tutkia. Laittakaa viestiä.

Uploaded with ImageShack.us
Laitteen irroitussyy: Magneettiventtiilit, maavuoto/ syöttöjännite
Vianetsinnän tulos: Kompressorissa olevan magneettiventtiilin A9/1y1 ohjaus ei toimi. Tarkempi suullinen ilmaisu oli, että venttiilin maadoitus ei toimi.
Jos foorumilta löytyy taitoa ja intoa, niin tätä voisi tutkia. Laittakaa viestiä.

Uploaded with ImageShack.us
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Tuo varmaankin toimii samalla tavalla kuin 4maticin magneettiventtiilin ohjaus, että
purkki maadoittaa magneettiventtiilin eli on alhaalla aktiivinen.
Purkissa lienee jokin transistori maadoittajana. Sen voisi tarkistaa tai vaihtaa.
Ensimmäiseksi pitäisi kuitenkin käydä juotokset läpi, onko kylmiä.
Tuota voisi tutkia etänä kuvista. Ota purkki auki ja kunnon valossa kameralla
kuvat piirilevyn molemmin puolin. Merkitse, mihin kohtaan magneettiventtiilin ohjaus
tulee, jos se on tiedossa. Kuvien pitää olla tarkkoja ja isolla resoluutiolla,
kuin suurennuslasi.
purkki maadoittaa magneettiventtiilin eli on alhaalla aktiivinen.
Purkissa lienee jokin transistori maadoittajana. Sen voisi tarkistaa tai vaihtaa.
Ensimmäiseksi pitäisi kuitenkin käydä juotokset läpi, onko kylmiä.
Tuota voisi tutkia etänä kuvista. Ota purkki auki ja kunnon valossa kameralla
kuvat piirilevyn molemmin puolin. Merkitse, mihin kohtaan magneettiventtiilin ohjaus
tulee, jos se on tiedossa. Kuvien pitää olla tarkkoja ja isolla resoluutiolla,
kuin suurennuslasi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Jos löytyisi liittimien pinnojen järjestys, niin se helpottaisi. Palataan asiaan kun kansi on avattu.
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Menikö se vastaus nyt taivaan tuuliin, yritetään uudestaan. Siis liittimen M pinnit 44 ja 14 on sille venttiilille.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Uudelen ohjelmointia voi koitaa joka paikassa missä on *:rijjrallydriver kirjoitti:Auto on taas käytössä. Uusi ohjainyksikkö tuli tänään Saksasta. Normaalisti kuulemma siirtävät ohjelman vanhasta laitteesta uuteen, mutta tässä tapauksessa vanhan ohjelman luku epäonnistui. Ohjelmoivat laitteen suoraan ilman vanhaa. Luulen, että tämä on parempi vaihtoehto. Kun kysyin huoltovalvojalta, että voisko kyseessä olla softavika, eli että ohjelma on mennyt nurin ja laite seonnut niin, että olisi korjaantunut uudelleen ohjelmoinnilla, vastasivat hieman epävarmasti että kyllä he uskovat sen olevan hardware puolella. Nyt oliskin mielenkiintoista jos tuon irronneen purkin pääsis uudelleen ohjelmoimaan ja testaamaan.
Laitteen irroitussyy: Magneettiventtiilit, maavuoto/ syöttöjännite
Vianetsinnän tulos: Kompressorissa olevan magneettiventtiilin A9/1y1 ohjaus ei toimi. Tarkempi suullinen ilmaisu oli, että venttiilin maadoitus ei toimi.
Jos foorumilta löytyy taitoa ja intoa, niin tätä voisi tutkia. Laittakaa viestiä.
[ [url=http://img716.imageshack.us/img716/5462/w211sascontrolunit.jpg] ][/url]
Uploaded with ImageShack.us
(ja niitähän on kuustenalla, pihoilla, autokatoksissa, talleissa, navetoissa, halleissa, vähän joka puolella... ja taas tällä viikolla yksi alue katettu

ei yhteyttä boxsin, virta tai maadoitus vika, niiten liitimien piirit kannatta ensimäisenä katsoa onko jotain irto osia/liitoksia/tinauksia mitkä voisi kopputelemalla vällilä ottaa kontaktia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Toisen koeajon jälkeen syttyi taas "visit workshop"... Poistuu sammuttaessa, mutta syttyy jonkun ajan kuluttua uudestaan...
ei enää oikein sanat riitä kertomaan...
ei enää oikein sanat riitä kertomaan...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
eli valitettavasti normi veh***o tyylinen korjaus vaihdetaan ohjain yksikkö ja ei tule kuntoon vaihdetaan seuraava osa...jjrallydriver kirjoitti:Toisen koeajon jälkeen syttyi taas "visit workshop"... Poistuu sammuttaessa, mutta syttyy jonkun ajan kuluttua uudestaan...
ei enää oikein sanat riitä kertomaan...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
ohjainyksikön vaihto auttoi kyllä tilannetta sen verran, että aiemmin mainitut viat hävisivät. Vanha boksi oli ainakin sekaisin, ehkä tuon sulakkeen rikkoutumisen takia. Kävin tekemässä hieman testiä. Koska aiempi käytös että valo syttyy muutaman minuutin kuluttua lähdöstä, annoin auton käydä vajaa 10 minuuttia ennen kuin lähdin liikkeelle. Noin puolen kilometrin päästä risteykseen jarruttaessa pysähtyessä tuli ilmoitus. Ajoin pari kilometriä ja stop. Uudelleen käynnistyksen jälkeen alusta ala-asentoon ja puoli kilometriä ja ilmoitus. Pysäkille, virrat pois. Auto käyntiin ja alusta ylimpään asentoon. Sitten liikkeelle. Kiihdyttelyt, mutkittelut ja jarrutukset ilman tekstejä. Ajoin ehkä 5 kilometriä kaikkea kokeille, ei ilmoituksia. Laskin alustan normaaliasentoon ja testi jatkui. Tämän jälkeen noin 3 kilometriä välillä pysähdellen, ei ilmoituksia. Lopulta takaisin talliin ilman vikoja.
Tämä on hyvin tyypillinen toiminta. Talvella lähes poikkeuksetta käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä tulee ilmoitus. Ilmoituksen syttymishetkellä yleensä moottori tyhjäkäynnillä ja jarrutus.
Seuraavia vaihtoehtoja olen punninnut:
1. Etuiskarien johdot. Keulan painuminen aiheuttaa ilmoituksen.
2. Jännitetason hetkellinen lasku. Talvella käynnistyksen jälkeen jarrutuksessa jännitetaso on alimmillaan ja sähkön tuotto pienimmillään (tyhjäkäynnillä).
Akku on puolivuotta vanha AGM akku ja testattu. Pitäisi olla kunnossa. Ihmetyttää miksi vika tuntuisi häviävän (ainakin harvenevan) kun autolla on ajettu pidempiä matkoja.
Tämä on hyvin tyypillinen toiminta. Talvella lähes poikkeuksetta käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä tulee ilmoitus. Ilmoituksen syttymishetkellä yleensä moottori tyhjäkäynnillä ja jarrutus.
Seuraavia vaihtoehtoja olen punninnut:
1. Etuiskarien johdot. Keulan painuminen aiheuttaa ilmoituksen.
2. Jännitetason hetkellinen lasku. Talvella käynnistyksen jälkeen jarrutuksessa jännitetaso on alimmillaan ja sähkön tuotto pienimmillään (tyhjäkäynnillä).
Akku on puolivuotta vanha AGM akku ja testattu. Pitäisi olla kunnossa. Ihmetyttää miksi vika tuntuisi häviävän (ainakin harvenevan) kun autolla on ajettu pidempiä matkoja.
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Nyt kun se visit workshop -ilmoitus kuitenkin joskus tulee niin pakko siellä vikamuistissa on olla joku merkintä jonka pohjalta pitäisi päästä eteenpäin enemmän kuin oireiden perusteella arvuuttelemalla.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
tehtiinkös alustan perusasetus uudellen boxsin vaihdon jälkeen? (ensin arvoihin sitten lenkki ja taas arvoihin)
ja oliko kovin lähellä rajaarvon ylä/ala päätä?
ja oliko kovin lähellä rajaarvon ylä/ala päätä?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
Tuota en tiedä varmaksi sanoa, mutta epäilen. Käsittääkseni boksin vaihto, perusasetukset ja testaus. Kysyin kyllä että onko asetuksissa säätöjä, sanoivat että syötetään malli (211), varusteet kysytyiltä osin ja that's it. Millaiset nuo viittaamasi raja-arvot? Osaako auto normittaa itsensä vai vaatiiko testerillä käyntiä?
Saako raja-arvoja säädettyä ja pitäisikö olla "keskellä"?
Saako raja-arvoja säädettyä ja pitäisikö olla "keskellä"?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke 05.01.2011 17:00
Re: Pakkaset tuli, ja w211 mersu istuu pihassa
No niin, tarina jatkuu.
Pakkasten tultua parin päivän lauhan jälkeen "visit workshop". Onneksi foorumilta löytyi apua, suuret kiitokset Pekalle! Starilla vikakoodi "hidas paineen nousu" tms. Pekalla oli toimivana irroitettu kompura joka vaihdettiin paikalle. Oma piti niin karkeaa ääntä toiseen verrattuna, että syyllinen näytti löytyneen. Nyt kun kilometrejä on takana n.50 toistaiseksi kaikki toimii. Seuraavaksi vaihdan vielä suodattimen, niin saadaan senkin vian todennäköisyys pienemmäksi. Tämän lisäksi teimme automaattisen perussäädön alustalle. Kiitokset Pekka!
Täytyy palailla asiaan jossain vaiheessa tuon ohjaimen kanssa.
Pakkasten tultua parin päivän lauhan jälkeen "visit workshop". Onneksi foorumilta löytyi apua, suuret kiitokset Pekalle! Starilla vikakoodi "hidas paineen nousu" tms. Pekalla oli toimivana irroitettu kompura joka vaihdettiin paikalle. Oma piti niin karkeaa ääntä toiseen verrattuna, että syyllinen näytti löytyneen. Nyt kun kilometrejä on takana n.50 toistaiseksi kaikki toimii. Seuraavaksi vaihdan vielä suodattimen, niin saadaan senkin vian todennäköisyys pienemmäksi. Tämän lisäksi teimme automaattisen perussäädön alustalle. Kiitokset Pekka!
Täytyy palailla asiaan jossain vaiheessa tuon ohjaimen kanssa.