Petromax kirjoitti:Omaan satalankkuun laitoin hieman moottorisahan 2% bensaa.Sattui olemaan kesälaatua tankissa ja webasto hyytyi.Ei tarvi paljoa laittaa,kun jo ohentaa.Mielestäni 20% on jo aika paljon.
Vanhassa pikkutraktorissa oli kans kesälaadut sisällä.Hyytyi kesken lumitöiden.Pidettiin lohkolämmitin päällä ja vaihdettiin suodattimet.Talvilaatua sekaan,mitä mahtui ja vähän myös kakstahtibensaa.Taas mentiin...
Minä olisin taipuvainen samaan ratkaisuuun, niinkun aiemmin jossakin viestissäni kirjotin - kakstahtiöljyä kannattaa pistää joukkoon.
Enenmuinoin jotkut käyttivät vanhoissa mersuissa aina silloin tällöin kaksitahtiöljyä dieselin seassa muutenkin, voitelemaan suuttimia ja syöttöpumppua.
Uudempiin mersuihin näitä ei varmasti kannata soveltaa.
210 mallin väyrysessä on polttoaineen lämmitin ja ohjekirjassa sanotaan että yli 30 pakkasella saa laittaa 50% dieseliä ja 50% petrolia.vuosimalli 2000 ja on cdi kone ja tietysti sillon tällön kannattaa lisätä 2-tahtiöljyä kesälläkin !!
Juho kirjoitti:palaa se moottori öljykin yhtä hyvin läpi ja voitelee ja on huomattavasti halvempaa ei Dieseli karstotu kun ajetaan lähes koko ajan täys kaasulla.
Täys kaasusta en tiiä kun kierrokset on normaali ajossa kahtapuolen 2000rpm
Tämä on sellaista mutua!!! mutta mites kun 2-t ja moottoriöljyn muodostaman kalvon paksuus on isompi kuin dieselillä voideltuvaksi tarkoitetussa pumpussa on välykset niin kuinkas se sitten voitelee, muodostuuko voitelevaa kalvoa oikeastaan ollenkaan... ruiskutuspumppu on suunniteltu jotta voitelu tapahtuu dieselillä.
Vähän sama kuin moottori-, perä- ym. öljyjen kanssa jotta korkeamman luokituksen omaava ei vättämättä kuitenkaan sovellu koska erillaisissa sovelluksissa voitelun tarve on erillainen, toiset tarvitsevat juoksevuutta voiteluaineelta ja toiset pintapaineen sietoa, toiset vaahtoutumisen estymistä ja kolmannet sitten tietyn laista pesevyyttä...
Onko porukoilla nyt sitten oikeasti olut ongelmia dieselin kanssa jotta "juoksevuus" meinaa loppua? Itsellä on kerran (1999) hyytynyt silloisen työpaikan hiiluksi mutta silloin olikin viikon verran yli 40 pakkasta... Toki oli auto lähes koko ajan käynnissä kun hommia piisasi kiinteistöpuolella ko. keleillä. (hyytyi muuten kun keli viimein lämpesi (-30 asteeseen) /päivystysviikko loppui ja luovutin auton seuraavalle käyttäjälle niin juuri työpaikan pihalle tyhjäkäynnillä ollessa sammui ja piti hinata sisälle)
Vastaavasti joskus oli elohopeamittarin mukaan yli 50 pakkasta Sallan Naruskalla (noin 2 km virallisesta mittauspisteestä) ja silti diesel auto toimi moitteetta. Toki kummassakin tapaukseessa on ollut nestekierrolla lämpiävä pa-suodin mutta ei käytössä arktinen diesel laatu.
Siis, jos huoltaa autonsa ja ennen pakkasia laskee vedet pois suotimesta tai mieluummin vielä vaihtaa sen niin pitäisi pärjätä ainakin etelä-Suomen olosuhteissa ilman petrooleja tai varsinkaan bensan kanssa läträämistä tms.
roiala kirjoitti:Siis, jos huoltaa autonsa ja ennen pakkasia laskee vedet pois suotimesta tai mieluummin vielä vaihtaa sen niin pitäisi pärjätä ainakin etelä-Suomen olosuhteissa ilman petrooleja tai varsinkaan bensan kanssa läträämistä tms.
Molemmat suodattimet kannattaa vaihtaa joka syksy hyvissä ajoin ennen pakkasia!
roiala kirjoitti:Siis, jos huoltaa autonsa ja ennen pakkasia laskee vedet pois suotimesta tai mieluummin vielä vaihtaa sen niin pitäisi pärjätä ainakin etelä-Suomen olosuhteissa ilman petrooleja tai varsinkaan bensan kanssa läträämistä tms.
Molemmat suodattimet kannattaa vaihtaa joka syksy hyvissä ajoin ennen pakkasia!
Missäs se toinen suodatin on?
Mulla on yksi suodatin konehuoneessa ja sitä olen vaihdellut säännöllesesti.
Sellainen letkun välissä oleva läpinäkyvä koneen vasemmalla puolen ennen varsinaista suodatinta, "karkea suodatin".
Ja juu, olen samaa mieltä että kannattaa vaihtaa kummatkin syyshuollossa, mutta ei tunnu olevan ihmisillä ongelmia vaikkei vaihtaisikaan, kunhan vedet laskee ja edes parin vuoden välein vaihtaa. Itsellä tulee sen verta kilometrejä että vaihdan vuosittain.
roiala kirjoitti:Sellainen letkun välissä oleva läpinäkyvä koneen vasemmalla puolen ennen varsinaista suodatinta, "karkea suodatin".
ja siihen ei sitten saa laittaa normaalia BENSANsuodatinta.
Siihen löytyy ihan oikeaa diiselille tarkoitettua suodatinta
Diiseli ei mene pakkasessa bensan paperisuotimesta läpi.
roiala kirjoitti:Sellainen letkun välissä oleva läpinäkyvä koneen vasemmalla puolen ennen varsinaista suodatinta, "karkea suodatin".
Ja juu, olen samaa mieltä että kannattaa vaihtaa kummatkin syyshuollossa, mutta ei tunnu olevan ihmisillä ongelmia vaikkei vaihtaisikaan, kunhan vedet laskee ja edes parin vuoden välein vaihtaa. Itsellä tulee sen verta kilometrejä että vaihdan vuosittain.
Mulla ei ole tuollaista karkeasuodatinta.
Hyvin on toiminut ilman sitäkin, joten saa olla ilman jatkossakin.
roiala kirjoitti:Sellainen letkun välissä oleva läpinäkyvä koneen vasemmalla puolen ennen varsinaista suodatinta, "karkea suodatin".
Ja juu, olen samaa mieltä että kannattaa vaihtaa kummatkin syyshuollossa, mutta ei tunnu olevan ihmisillä ongelmia vaikkei vaihtaisikaan, kunhan vedet laskee ja edes parin vuoden välein vaihtaa. Itsellä tulee sen verta kilometrejä että vaihdan vuosittain.
Mulla ei ole tuollaista karkeasuodatinta.
Hyvin on toiminut ilman sitäkin, joten saa olla ilman jatkossakin.
Jos haluaa, niin sen voi toki laittaa vaikkei ennestään olisikaan. Letku vaan poikki ja dieselin karkeasuodatin väliin ja lemmareilla kiinni. Motonetissä se maksaa noin 2,50 €, joten ei ole kalliskaan. Myöskään varsinainen diesel suodatin ei maksa paljon, reilut 8 €.