airaksela kirjoitti:Pelanneekohan tyhjään systeemiin?
Nimenomaan tyhjään.... Siis tyhjään=imaistu tyhjiö ja samalla testattu ettei vuoda kalliit aineet pellolle.
Tosiaan se R134a eli tetrafluorietaani, sitä on kylmäspräyssä n 95%. Uusissa ei ole enää.
Ensin oli R12 ponneaineena spräypurkissa jolla ruiskuteltiin sitä nauhaksi tursuavaa töherrystä. Sitten kiellettiin R12. Sitten ponneaineena oli R134A esim muovikuula-aseet, paineilmatorvet, kylmäspräyt jne ja taas kiellettiin...
Eli kylmäaineena tota R134a ei saa ilman lupia ja kylmäspräynä sai vielä ainakin viimevuonna. Käyttötarkoitus ratkaisi mikä on suorastaan tekopyhää. Autoon jossa se systeemin toimiessaan pysyy koko käyttöiän saa laittaa vain luvan kanssa, mutta samaa saa töhöttää taivalle kylmäspräynä vaikka sata kiloa (jos jaksaa maksaa ne purkit). Itse olen kylmäspräytä käyttänyt enempi kuin omistamissani autoissa on ollut yhteensä kylmäainetta tai niiden täyttöjä. Joten olen vissiin syyllinen maapallon tuhoutumiseen.
Kylmämiehet on vissiin haistellu kylmäaineita liikaa kun niille 99% naksahtaa päässä semmoinen ajatus että he on ainoita maailmassa jotka saa kylmää aikaiseksi tai saa auton ilmastointiin koskea. Auton ilmastointi on ihan normaalia autotekniikkaa ja ei sen korjaus tai huolto vaadi mitään mitä ei simpanssille voisi opettaa.
Kiinassa jokunen aika sitten havaittiin iso alue missä oli vapautettu todennäköisesti jotain kylmäainetta tonnikaupalla ilmakehään. Sitä ihmeteltiin lännessä aluksi että mikä tää on ja kinkit oli aiemmin sanoneet että jos intoilette ilmastojutuissa ja rajoitatte heidän bisneksiä hanat aukeaa. Että siinä saa suomen kylmäukot vahtia sata vuotta ettei aineita pääse ilmakehään ja kiinassa lasketaan tahallaan pellolle enempi ainetta muutamassa minuutissa ihan protestina.
Näitä voi suhteutella ihan realistisesti ja sit miettiä että missä ne ilmakehän ja otsoonikerroksen tuhoajat on. Suomi ei pelasta mitään. Me on pelastettu jo aikaa sitten se mitä pystytään - antamalla peruskoulussa opetusta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.