Webaston käyttö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

DBFI kirjoitti:Kai se 210 silti aloittaa sisätilan lämmityksen heti kun webasto käynnistyy ja tuottaa lämpöä? Olisko vaan niin että lämmin vesi menee ensin moottorille eikä riitä samalla tavalla sisätilan lämmitykseen kuin 211-korissa ennen kuin moottori on lämmennyt vai tarkoitatko että ne 210:n vesiventtiilit pysyvät kiinni ja sisätilan puhallin pysyy pois päältä siihen 60 asteen moottorilämpöön asti? Ymmärsin kommentistasi että lämmitin kyllä käy kun sanoit että vasta 60 asteessa alkaa lämmittää kunnolla. Pitäisikin katsoa mitä toimintakuvauksessa 210:lle kerrotaan.

EDITiä vähän: vilkaisin 210026:n webaston toimintakuvausta ja kyllä siellä ihan vastaavasti kerrotaan kahdesta vesikierrosta:
"When the stationary heater is switched on and the coolant temperature is <55 C the heater circulating pump pumps the heated coolant through the combination valve (4) into the heater core (3) with the mono or duo valve (Y19 or Y21)".

"When the stationary heater is switched on and the coolant temperature is >55 C the combination valve (4) opens the access to the engine. The coolant flow from the heater is then distributed to the heater core and the engine".

Ref.GF8370P961103A

Olisko tuossa sinun autossasi muutettu tarkoituksella kytkentöjä tai sitten vaan tuo vesipiirien kytkentä ei toimi.
Sisätilan puhallin käynnistyy vasta sitten kun webasto on lämminnyt jonkin aikaa ja moottori ei ota enää niin paljon lämpöä kuin täysin kylmänä. Webastona on tehtaan varusteena Thermotop C Z-kitillä (eli auton lämmitysjärjestelmän oma kiertovesipumppu ei käy webastokäytössä vaan webastossa on oma vesipumppu). Toiminta just päinvastoin kun selostamasi, W210:n ohjekirjassaki Interieur s.60 lukee suoraan lainaten: "Kun lisälämmityslaite on toiminnassa ja elektroninen avain pois virtalukosta tai asennossa 0 tai 1, kytkeytyy lämmityslaitteen puhallin toimintaan vasta kun jäähdytysnesteen lämpötila on noussut riittävästi."

Tämä on mielestäni ihan loogista - miksi edes heti yrittää kylmällä jäähdytysnesteellä ohjaamon lämmittämistä ja puhallella aluksi kylmää ilmaa ja syödä vaan akkua ropelleja pyörittämällä? Lämpimällä onnistuu paremmin. Sisätilan puhallin menee käsikopeloperusteisella mittauksella sillon päälle, kun lämmönsiirtimelle on saatavilla ainakin sisäänpuhaluslämpötilaa kuumempaa litkua. En nyt muista oliko siellä asetuksena +40 C vai mikä, näin sen kyllä samalla kun webasto ohjelmoitiin olemaan käynnistymättä aina kun auton käynnistää alle +7 C lämpötilassa (eli se muutos mulla on tehty, että käynnistyy vaan kellolla tai liekkinappulalla - ohan tuossa lisäksi sähkövastuskin joka jopa uusiittiin pari vuotta sitten). Kyllä mä sanosin, että niissä on vikaa, joissa lähtee -20-asteisella jäähdytysnesteellä sisäpuhallus päälle heti kun webasto käynnistyy. Kyllä tämä toiminta on ainakin hyvin pelannut 3 talvea ja kertaakaan ei ole ollut ikkunat jäässä tai huurussa, virrat kun pistää päälle niin moottorin lämpötilan neula hyppää johonkin 60 ja 70 asteen välille.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja DBFI »

masaf1 kirjoitti: Sisätilan puhallin käynnistyy vasta sitten kun webasto on lämminnyt jonkin aikaa ja moottori ei ota enää niin paljon lämpöä kuin täysin kylmänä. Webastona on tehtaan varusteena Thermotop C Z-kitillä (eli auton lämmitysjärjestelmän oma kiertovesipumppu ei käy webastokäytössä vaan webastossa on oma vesipumppu). Toiminta just päinvastoin kun selostamasi, W210:n ohjekirjassaki Interieur s.60 lukee suoraan lainaten: "Kun lisälämmityslaite on toiminnassa ja elektroninen avain pois virtalukosta tai asennossa 0 tai 1, kytkeytyy lämmityslaitteen puhallin toimintaan vasta kun jäähdytysnesteen lämpötila on noussut riittävästi."

Tämä on mielestäni ihan loogista - miksi edes heti yrittää kylmällä jäähdytysnesteellä ohjaamon lämmittämistä ja puhallella aluksi kylmää ilmaa ja syödä vaan akkua ropelleja pyörittämällä? Lämpimällä onnistuu paremmin. Sisätilan puhallin menee käsikopeloperusteisella mittauksella sillon päälle, kun lämmönsiirtimelle on saatavilla ainakin sisäänpuhaluslämpötilaa kuumempaa litkua. En nyt muista oliko siellä asetuksena +40 C vai mikä, näin sen kyllä samalla kun webasto ohjelmoitiin olemaan käynnistymättä aina kun auton käynnistää alle +7 C lämpötilassa (eli se muutos mulla on tehty, että käynnistyy vaan kellolla tai liekkinappulalla - ohan tuossa lisäksi sähkövastuskin joka jopa uusiittiin pari vuotta sitten). Kyllä mä sanosin, että niissä on vikaa, joissa lähtee -20-asteisella jäähdytysnesteellä sisäpuhallus päälle heti kun webasto käynnistyy. Kyllä tämä toiminta on ainakin hyvin pelannut 3 talvea ja kertaakaan ei ole ollut ikkunat jäässä tai huurussa, virrat kun pistää päälle niin moottorin lämpötilan neula hyppää johonkin 60 ja 70 asteen välille.
Mielenkiintoista jos tehtaalla asennettu webasto toimii noin eikä sitä ole korjaamokäsikirjassa kuvattu (ehkä pitäisi kaivaa onko siellä erilaisia toteutuksia).

Tuosta -20 asaeteiesta vedestä vaan vielä sen verran että kaikissa noissa systeemeissä joiden kuvauksia olen lukenut on se pieni vesikierto eli ei haittaa vaikka moottorin vesi olisi -35 kun webasto lykkää kuumaa vettä suoraan ja ensin lämmityslaitteen kennolle. Ei siinä webasto pitkään puhise kun lämmityslaitteesta jo tulee lämmintä. Ihan eri asia mikä järjestely on järkevä, varsinkin Suomen olosuhteisiin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
Mielenkiintoista jos tehtaalla asennettu webasto toimii noin eikä sitä ole korjaamokäsikirjassa kuvattu (ehkä pitäisi kaivaa onko siellä erilaisia toteutuksia).
Olisikohan jossain kohta ohjaeita muutettu
(tosin ainakin jo 2000 oli ohje että ensin sisätila)
vaikka eihän sillä ole väliä jos/kun ei mittän toiminta häiriöitä ole, kaikki paikat kyllä lämpenee oli kierto miten päin vaan kun antaa lämmetä tunnin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin