w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Leze »

airaksela kirjoitti:Onko korin vaihto? Jos on niin ei taida prosentit riittää laillisesti mihikään koneenvaihtoihin tai turbotuksiin???
Turbon lisääminen ei aiheuta prosentteja, niin kaippa ton nykyisen koneen vois turbottaa laillisestikin? En kyllä men varmaksi sanomaan miten korinvaihdon kans menee, mutta omassa w123 200D:ssä ei tullut prosentteja ollenkaan, ku katsastin turbolle.
MB W123 300D 2.0
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Milloin katsastit? Viisaammat väittävät että nykyään tulee prosentteja lisäilystäkin eikä pelkästään muuttelusta.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Ongelma tulee pikemminkin siitä että vanhojen sääntöjen prosentit on voimassa vain seuraavaan muutoskatsastukseen asti, muutoskatsastuksessa sitten prosentit lasketaan nykyisillä taulukoilla. Itsekantavan korin omaavassa tämä tarkoittaa 100% tapauksissa että yli menee ja reilusti. Itse ahtamisesta ei tule prosentteja mistään muista kuin vaihdetuista osista, eli esim. pakosarjasta.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Hieman ooteetä; Eli jos laittaisin omaan w124 200D:ni turbon ja välijäähdyttimen (molemmat lisäystä, ei vaihtoa) niin ei tarvitsisi välttämättä muutoskatsastaa ollenkaan? Toki jarruja pitäisi luultavimmin muuttaa mikäli voimat menevät yli sallitun rajan? :roll:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Jälkiahdettu tekniikka pitää aina muutoskatsastaa, muutenkin ahdetuissa koneissa lähes tulkoon kaikki muutokset vaativat muutoskatsastuksen. Vapaastihengittävänä sitten saakin ilman muutoskatsastusta viritellä tietyissä rajoissa.
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

juuu tällä hetkellä tuo turbotus on hieman jäissä tai niin on koko autokin :D tarttis nyt ihan ekaksi saada se käymään ja käytettyä lämpimäksi että pääsis käymään konttorilla, leima loppuu tämän kuun viiminen päivä.
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Leze »

JiiTee_ kirjoitti:Hieman ooteetä; Eli jos laittaisin omaan w124 200D:ni turbon ja välijäähdyttimen (molemmat lisäystä, ei vaihtoa) niin ei tarvitsisi välttämättä muutoskatsastaa ollenkaan? Toki jarruja pitäisi luultavimmin muuttaa mikäli voimat menevät yli sallitun rajan? :roll:
Joudut muutoskatsastamaan, mutta ei tule prosentteja, jos vertailumalliksi saa sellaisen, ettei alustaa tarvi päivittää.
Itse muutoskatsastin turbon vuonna 2008 ja ei tullut prosentteja kuin etujousista 0,5%, koska ne joutu vaihtaan että alusta vastasi 280E w123:sta :D
MB W123 300D 2.0
DieselMersumies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 21.02.2011 15:28
Paikkakunta: Kouvola

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja DieselMersumies »

jari_w123 kirjoitti:
tdt leka kirjoitti:ja tuntien tuon kyseisen moottorimallin venttiili säätö jutun nii tarkistaisin välykset myös.ja joo eikös sen pitäs sillon kuumana kettuilla mut ei välttämättä koska siel on patarautaa ja alumiinia materiaaleina niin se voi kylmyydessä vetää välykset kii, tiiä sitte oonko taas hakuteillä :roll:
Just noin päin se menee että välykset menee kiinni kun tulee kylmä jolloin kylmäkäynnistyvyys on todella onnetonta.
Venttiilejä ei tarvitse säätää...
Antaa nakuttaa vaan!
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja onre »

DieselMersumies kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:
tdt leka kirjoitti:ja tuntien tuon kyseisen moottorimallin venttiili säätö jutun nii tarkistaisin välykset myös.ja joo eikös sen pitäs sillon kuumana kettuilla mut ei välttämättä koska siel on patarautaa ja alumiinia materiaaleina niin se voi kylmyydessä vetää välykset kii, tiiä sitte oonko taas hakuteillä :roll:
Just noin päin se menee että välykset menee kiinni kun tulee kylmä jolloin kylmäkäynnistyvyys on todella onnetonta.
Venttiilejä ei tarvitse säätää...
Antaa nakuttaa vaan!
Häh?

Mun kokemuksen mukaan tuossa käy kyllä tasan niin päin, että jos niitä ei säädä, ne alkaa hiljalleen kantamaan. Lopputulos on se että kone alkaa käydä oudon pehmeällä äänellä ja lähtee huonosti käymään. Kun säätö on oikea, käyntiääni on sellainen terävä.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja PTracing »

DieselMersumies kirjoitti:Venttiilejä ei tarvitse säätää...
Antaa nakuttaa vaan!
No voi prkl, ite oon kattellut välykset joka öljynvaihdon (10tkm) yhteydessä tai vähintää joka toisen! Turhaa työtä!? :mrgreen: Voi olla noin tiheästi, mutta eipä pääse hevoset karkuun venttiilin alta, eipä oo vielä tarvinnut juuri säädellä 8) Mitäs muuten ohjekirja sanoo tarkastusväliksi kilometreissä?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

tossa 123 korjausoppaassa sanotaan että 15tkm välein tarkastetaan ja säädetään venttiilivälykset.
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

nyt olis puristukset mitattu, äymään en saanut ennen kuin mittasin, mutta 19bar näytti bensakoneelle tarkotetulla mittarilla jonka asteikko loppuu 20bar.
onkos toi arvo nyt jotenkin hälyttävän huono? uudet hehkut ja 100Ah akun kävin hakemassa tänään tarttee aamusti vaihdella ja koittaa jos vaikka lähtis käymää : )
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

nyt sain auton käymään puolentoista tunnin lohkolämmityksellä. mutta ulkona on silti enää vaan 8astetta pakkasta. :D mutta tyytyväinen tarttee silti olla kun ylipäätään lähti käymään.
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä tuo 19 bar alkaa jo melko matala olemaan mut kyllä sen pitäis vielä lohkolämmittimen avulla käymään lähteä. 15bar noissa vanhoissa on korjausraja elikkä kun sen alle menee pitäisi moottoriremontti tehdä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

katton tossa vielä huomenna pumpun ajoituksen ja säädän venttiilivälykset uusiksi ni katotaan parantuuko yhtään. täristää erikoisesti tyhjäkäynnillä koko autoa. ja kun käynnistää niin tuntuu et potkasee takasin päin :D en tiiä mistä johtuu. katotaa huomen miltä näyttää :P
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

noniin en oo kerinny kattomaan ajotuksia enkä välyksiä mutta leimalla kävin mersun kanssa. leimaa ei laakista tullu mutta onneks ei tullut metrin vikalistaakaan ;D ainoat viat oli takajousi kuskinpuolelta ja raidetangonpäät hantinpuolelta sisempi ja ulompi. onneks hitsattavaa ei ollut muutama paikka sinne on näköjään joskus tehty mutta pehmee se ei oo mistään. eli tähän tarttee vaihtaa uus kone tai korjata toi vanha ni saa autoa vielä moneksi vuodeksi. : )
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Mulla olis hyvä moottori w123:seen, 240d, ei syö nesteitä, sain vanhuksen tuolla kulkemaan saksan autobahnilla 160km/h kun viime syksynä siellä käytiin. Parinkympin pakkasilla auto laakista pyörimään, eikä tiputa öljyäkään alleen
Auto kolaroitu, siksi moottori vapaana,eikä ole kallis.
soita tai laita yv jos kiinnostaa.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
Juhiz1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Pe 02.04.2010 12:15
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja Juhiz1 »

pistin yv:tä
MB 190 2.0i -84
ex. MB 190 2.0i -84, ex. MB 190 2.0i -88
ex. MB w123 200D -79, ex. MB 190 2.0i -87, ex. MB 300E w124 -87
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: w123 200D paku -79 (turboa + pikkuparannuksia)

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Noissa w123:ssa saattaa huono käynnistyvyys johtua myös väljistä venttiilinohjureista. Vaikka välykset ovat riittävät, niin lautanen "tanssii" seetin päällä, eikä enää pidä. Yksi tapa on laittaa starttiin 9voltin ankkuri, jolloin löysäkin kone lähtee vielä tulille paremmin. Jos jostain enää saa?
Vastaa Viestiin