124 300d super turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Niin joo tuli muuten mieleen vaan tästä meidän tohtorista et olikohan hän se sama kaveri joka joskus jossai topicissa meinas että on hengenvaarallista laittaa autoon erikokoisia renkaita/vanteita ku mitkä alunperin on...
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Antti M. kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:
Antti M. kirjoitti:No saahan noihin rahaa uppoaan vaikka kuin...riippuu paljo siitä kuin alkaa hifisteleen ja paljonko tekee ite...äkkiähän sitä hintaa kertyy jos pakosarjat ja kaikki ostaa valmiina.
No jos teet alle 350e tuollasia kiillotettuja rosteripakosarjoja, niin ostan heti 10kpl. :D Ja pitää olla hiottuja sisältä, ja valamis hukkiksenlähtö, ja kanavat jaettuna laipalle asti.

Voihan sitä ostaa valmiita ruosteisia pakosarjoja, ei siinä mitään... varmaan saa jo tuolla 350e. :wink:
En tee :D ,liian huono tuntipalkka jää, enkä mää sarjan hintaa kritisoinukaa, kunhan vaan totesin että hinta riippuu mainitsemistani asioista ja jos nyt vaikka pakosarjasta puhutaan niin sanosin et alle 100E vääntää kutoskoneeseenki perushyvän sarjan ku ite tekee vesijohtoputkesta vaikka. Kaikista tuollasista yksittäisistä asioistahan se lopullinen hinta koostuu.
Nimenomaan. :roll:

Ihan siitäkin syystä piti tehä uus sarja, kun valurautasessa on pulssijako päin ******. Nyt sai tehtyä kunnolla tuolla jaetulla pesällä, kun ekat kolme on omassa, ja jälkimmäiset kolme omassa pesässään. Eikä hukkaportin putkikaan "pitäis" sekottaa, kun siinä on pesäjako myös aivan hukkiksen venttiilille asti. Saa nähä onko mitään hyötyä, mutta ainakin yleisesti ajateltuna se pitäs näin toteuttaa tuolla jaetulla pesällä olevalle turbolle. (Tai oikeesti pitäs tehä kahella synapsen portilla, mutta hinta olis äkkiä 1400e yksistään porteilla...)
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eiköhän siihe yks riittävä portti riitä, ku tekee väliseinällä portin lautaselle asti. Ei nää nii kovia rasseja vielä hetkee oo ettei riittäs.,
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos tässä topiikissa kun meni OT:ksi (ja kun on perjantaipromillet päässä) niin uskaltaisi kysyä...

napa: Kun olet tuota konetta ollut nyt tekemässä muistaakseni jo pari vuotta niin milloin se tehdään, vähän jo tässä tekisi mieli nähdä oikea mersun moottori oikeilla tehoilla ? Itse kun en oikein pidä noita bensamoottoreita minään, mutta kyllähän se mieli muuttu kun itse näkee ja kokee...

jokojokojokojok......
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Jos tässä topiikissa kun meni OT:ksi (ja kun on perjantaipromillet päässä) niin uskaltaisi kysyä...

napa: Kun olet tuota konetta ollut nyt tekemässä muistaakseni jo pari vuotta niin milloin se tehdään, vähän jo tässä tekisi mieli nähdä oikea mersun moottori oikeilla tehoilla ? Itse kun en oikein pidä noita bensamoottoreita minään, mutta kyllähän se mieli muuttu kun itse näkee ja kokee...

jokojokojokojok......
mulla ei ole aikatauluja :D toivottavasti se joskus valmistuu...

enkä mä ole tätä bensakonetta suunnitellut vasta kuin jotain vajaan vuoden :roll: teoreettisesti siis ja sitäkin hyvin pienissä erissä... fyysisesti en ole vielä edes päässyt M103 koneen kimppuun, mutta ensiviikolla olis tarkoitus saada jo 2.6 litrainen M103 lohko käpälöitäväksi... 2.6 lohkosta sen kuitenkin tulen tekemään, niin saa enemmän valinnanvaraa mäntiin... nyt olis suurin suosikki männiksi wisecon 85 mm takomännät mitsu lancer (evo jostakin), mutta nekin pirulaiset maksaa sen 500 €/4kpl ja niitä pitää ostaa 2 sarjaa...

lyhyesti suunnitelmat on nyt siis seuraavanlaiset:
- M103 2.6 ltr joka porataan 85 mm männille
- kiertarit H-profiili (valmistaja hakusessa, luultavasti päädyn kuitenkin PO-metallin valmistamiin...)
- kansi 3 litraisesta, ei suurempia suunnitelmia vielä muuten, kai sitä vähän pitää nakertaa...
- kampura OM603, jotenkin sellainen tunne, että se olis hyvä...
- ahtimet, holset HX40 super + AMG C32 mekaaninen ruuvi
- megasquirt moottorin ohjaus

enää tuon listan osista puuttuu, kanget ja männät, muut osat on pääosin jo kasattuna hallin nurkaan :D ensin tosin katsastan tuon 300E:n sen omalla 3 litran koneella johon olen nuo ahtimet asentanut, sitten vasta alkaa itse "moottorin" rakentaminen :wink: ja aikataulua ei ole vieläkään, koska kaikki maksaa + ei mulla ole kiirettä... ja aina kuitenkin sekaannun vielä kavereiden omiin projekteihin "konsultoimaan" (joista on nytkin 3 kesken...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

joo en edes jaksa kirjotella tolle yhelle koko perhee keskustelu miehelle elä lue mun juttuja ku et niistä selvää saa..

joo nyt antanu vähä enemmän mersulle happea ja 1,0bar kohal aivankuin tulis rajotin vastaa rupee pätkii ja tyhjäkäynnillä ryskyttää välil 5??? oisko menny suutin?? ja savuttaa sinistä.. vai oisko pumpussa vika?
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

peltsi_racing kirjoitti:
joo nyt antanu vähä enemmän mersulle happea ja 1,0bar kohal aivankuin tulis rajotin vastaa rupee pätkii ja tyhjäkäynnillä ryskyttää välil 5??? oisko menny suutin?? ja savuttaa sinistä.. vai oisko pumpussa vika?
voi siellä suutin oll menossa/mennyt, mutta voi myös olla kanki vikaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jotain on kunnolla vialla kun diesel alkaa pätkimään. Ja ahtoja ei kannata enempää nostaa, se kanki tulee kyllä sieltä kyljestä pihalle. Pidä ahdot alle kilossa niin pysyy nipussa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

peltsi_racing kirjoitti:
joo nyt antanu vähä enemmän mersulle happea ja 1,0bar kohal aivankuin tulis rajotin vastaa rupee pätkii ja tyhjäkäynnillä ryskyttää välil 5???
Onko koneen huohotin vedetty mihin? Eikös tämä ollut edelleen vaparista tehty? Jos koneen huohotus menee edelleen imusarjaan kuten vakiona niin ahtojen noustessa paine menee huohottimen kautta kampikammioon jne. Myös syöttöpumpun sisään ja siellä se paine painaa sammuttimen päälle. Eli veto loppuu ja taas alkaa kun ahdot tippuu.

Pätkiminen ja sininen savu viittaa siihen ettei pumppu saa kunnolla soppaa tankista. Eli vetää ilmaa jostain?

Suutinvika ilmenee useimiten erittäin kovana kalinana.
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

huohotin vedetty ennen ahinta letkuu entisen omistajan toimesta täytyy vetää se pois mutta ei varmaa siinä vika.. ja ei nyt ihan hirveesti kalata et se ilma juttuu tuntus itestäki mahdolliselta ku 1 suuttimen paluu vuotaa huomasin ku tutkin tota täytyy vaihella letkuja ja katsoa sit.. joo en tolla ahtimella aikonutkaan mennä yli kilon :) ja en suko et kanki menny kun sen naputuksen tunnen kyllä :) jotenki vaa tuntus et suutin hirttelee ku 2000kierrosta ku on nii rupee käymään nätisti ja sininen savu loppuu... mut entiä outo vika kyl...
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Huohotin jos on ahtimen imuputkessa niin se on tavallaan paras paikka. Silloin muodostuu lievä alipaine kampikammioon jolloin öljy pysyy hyvin koneessa.

Haittapuolena on tietysti se, että huohotuskaasun mukana kulkee hieman öljyä ahtimen läpi koneeseen. Tuo ei yleensä haittaa, jos kone ei huohota liikaa. Tuostakin vaivasta pääsee eroon liittämällä siihen väliin öljynkeruusäiliön, joka palauttaa öljyn koneeseen. Dieselissä se ei nyt niin vakavaa ole jos siellä kulkee vähän öljyä ahtoilman mukana.

Mikäli se huohotusputki olisi ollut paineputkessa, eipä sinne juuri ahtopainetta olisi päässyt muodostumaan, luulen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

peltsi_racing kirjoitti: ja en suko et kanki menny kun sen naputuksen tunnen kyllä :) jotenki vaa tuntus et suutin hirttelee ku 2000kierrosta ku on nii rupee käymään nätisti ja sininen savu loppuu... mut entiä outo vika kyl...
Tuo kyllä viittaa myös vajaaseen palotapahtumaan, joka saattais johtua matalasta puristuksesta. Kun tulee riittävästi kierroksia niin herää mukaan.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juhaoh kirjoitti:
peltsi_racing kirjoitti: ja en suko et kanki menny kun sen naputuksen tunnen kyllä :) jotenki vaa tuntus et suutin hirttelee ku 2000kierrosta ku on nii rupee käymään nätisti ja sininen savu loppuu... mut entiä outo vika kyl...
Tuo kyllä viittaa myös vajaaseen palotapahtumaan, joka saattais johtua matalasta puristuksesta. Kun tulee riittävästi kierroksia niin herää mukaan.
joka taas voi johtua esim. taittuneesta kiertarista :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

tai sit vaan ilma vuodosta.. heti kun vaihdoin pumpum enkä polkenut yhtään tämä alko heti ekasta starttauksesta asti tehny ton. ja yks paikka kylll märkii.. vaihdan huomenna kaikki näkyvät letkut... ja enempi epäilen suutinta koska ollu joskus samaa oireilua 300 vapari d ja sillo oli suutin paskana.. mut toivon et pääsis helpommalla mut jos letkun vaihto auta sit otan suuttimet pois.
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Napa ,Laita siihen sun bensiini projektiin evo 7-9 vakio männät, niitä saa melkein ilmaiseksi kun isot pojat vaihtaa niitä " varmuuden vuoksi ".
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Vian kuvaus passaa kyllä aika hyvin siihenki et ennakko liian myöhäsellä ja sopis siksiki että tullu heti pumpun laiton yhteydessä, joskus aina sattuu et joutuu ottaa uusiks vaikka onki pumpun lukinnut asentaessa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sunbeam kirjoitti:Napa ,Laita siihen sun bensiini projektiin evo 7-9 vakio männät, niitä saa melkein ilmaiseksi kun isot pojat vaihtaa niitä " varmuuden vuoksi ".
ihan hyvä idea, ja ainakin kun "mitoittaa" konetta, niin olis halvempaa...

pitääkin alkaa kyselemään, jos jostain löytäis 2 sarjaa evo:n vakio mäntiä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

joo ennakko oli noin 16 ku laitoin pumpun paikallee ja pyöritin 3kierrosta pataa ympäri mut toki vois tarkistaa ton... ja nyt letkua ostamaan jospa se siitä.
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Voi olla vaikea löytää evo2 mäntiä, kaikissa muissa evoissa on hyvät männät paitsi evo3, hajoaa heti jos nakuttaa.
7-9 mäntiä on paljon tarjolla, niitä käytetään jonkiverran jokkis koneissa halvan hintansa takia.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

napa tarkotti että 2x4kpl evo 7-9:n mäntää :wink: Neljällä kun ei kutoskoneessa hirveästi tee :wink:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sunbeam kirjoitti:Voi olla vaikea löytää evo2 mäntiä, kaikissa muissa evoissa on hyvät männät paitsi evo3, hajoaa heti jos nakuttaa.
7-9 mäntiä on paljon tarjolla, niitä käytetään jonkiverran jokkis koneissa halvan hintansa takia.
tarvitsen siis 2 sarjaa niitä evo:n mäntiä, kun on 6 sylinterinen kone kyseessä :wink: ja tarjontaa on tietysti loogistestikin näissä uudemmissa malleissa, eli evo 7 ->... mutta kestääkö tuollainen mitsun vakiomäntä yli 3 bar. ahtoja, tuskin :roll: mutta jos saan jostain sopivasti näitä evo mitsun mäntiä, niin tietysti niiden avulla tekee sen perustyön, eli mitoittaa kiertarit, palotilat jne. tosin yksikin mäntä riittää jo siihen hommaan :idea:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

On se mäntä mitsussakin aika kovilla, kovapuristussuhde turbomoottoriin, kova pakopaine , paukut, ajetaan 25-40 min kaasupohjassa ja sidotaan jarrulla , ja kestää evon vakio mäntä katukäytössä 500hv.
Jos alkaisin turbottamaan isokuutioista moottoria, tekisin sen 9.5 puristus suhteella, isolla turbolla ja ajaisin max. 1 bar. ahdoilla.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sunbeam kirjoitti: Jos alkaisin turbottamaan isokuutioista moottoria, tekisin sen 9.5 puristus suhteella, isolla turbolla ja ajaisin max. 1 bar. ahdoilla.
mulla on jo yksi sellainen, eli mitsun V6 jossa 10:1 puristukset ;) ja kaverin sierraan on vastaava tekeillä (9.7:1 puristukset + eaton m90, eli n. 1 bar. on max. ahdot) mutta nyt haluan "perinteisen" turbokoneen vaihteeksi, eli matalat puristukset (7-7.5:1) ja raakasti ahtoja (+3 bar) :P

mersun M103 2.6 lohko pitäis olla teoriassa parempi aihio kokeilla tuollaista rajua ahtamista, kuin 3.0 lohko :roll: lohko on siis muuten sama, mutta 2.6 versiossa mäntä on vakiona 82.9 mm (muistaakseni), kun se 3 litraisessa on 88.5 mm... liekkirenkaat/kannentiiviste ainakin on helpompi tehdä kestäviksi tuossa 2.6 lohkossa, eikä se paksumpi sylinterin seinämäkään haitaksi ole...

voi olla, että tuo mitsun 85 mm mäntä on silti jo liian suuri ja joudun miettimään vielä uusiksi mistä sais hyvät männät :? 83 mm ja 84 mm koossakin onneksi löytyy wisecoltakin vaihtoehtoja, tahtoo vain mennä 20 mm ja 21 mm m-tapille :(

sillä muutaman 100 cc menetyksellä mitä häviän tuolla 2.6 lohkon käytöllä verrattuna 3 litraiseen ei todellakaan taida olla mitään merkitystä lopputuloksen kannalta :wink: 3 litraisen pytyt on liian lähellä toisiaan, että edes kiinnostais koko koneen viritteleminen vakavasti ajateltuna... ja jos sinne dieselin kampiakselin vielä heittää sekaan, niin saahan sillä taas hieman lisää kuutioita...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Laita sinne joku dieselin mäntä ja kevennät sitä vähän.
Kyllä kestää nakutusta :wink:
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sunbeam kirjoitti:Laita sinne joku dieselin mäntä ja kevennät sitä vähän.
Kyllä kestää nakutusta :wink:
siitähän koko tämä mun idea lähtikin, eli sain päähäni, että jos laittais dieselin sisuskalut bensan lohkoon, kun mersun m103 2.6 lohkoon sais laitettua OM603 kalut, mutta unohdin sitten koko homman, kun ei ne dieselin kanget kuitenkaan kestäis, vaan joutuis ne päivittämään h-profiili veiveiksi :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ihan mielenkiinnosta kysyisin että miksi ei? Hemmetisti isommat puristukset, koneessa paljon enemmän vääntöä jne.. Ihan siis tyhmyyttäni / uteliaisuuttani kyselen :oops:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

M103 , mitsun männät ei kestä? 3bar ahtopaine? huoh
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyisin että miksi ei? Hemmetisti isommat puristukset, koneessa paljon enemmän vääntöä jne.. Ihan siis tyhmyyttäni / uteliaisuuttani kyselen :oops:
tälläiseen tulokseen tultiin, kun asiaa pähkäiltiin porukalla, että dieselin männät ei tule kuitenkaan kestämään ja aiheuttavat liian suuria rasituksia yleisesti koneelle... viimeisin oljenkorsi, eli turbodieselin kiertokangetkin on kuulemma ihan purukumia jo tuossa vaiheessa :?

budjettikoneessa ja alle 500 hepan tehoilla noilla dieselin osilla kyllä tekis kestävän käyttöauton koneen, mutta ei sitten paljon siitä parempaa :? mutta senhän taitaa kestää jo vakio M103 hilutkin, kun ei hulluttele ennakoilla ja pitää ahdot järkevinä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kuulostaa vähän omituiselta että kestää 500hp/700nm diisselissä, mutta ei bensassa.. Diisselissä kun on vielä ne puristukset kertaan kaks :roll: Itsehän en silti mikään moottoritekniikan dinssi olekkaan ja kaikki tehdään erehdyksen kautta ;)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:Kuulostaa vähän omituiselta että kestää 500hp/700nm diisselissä, mutta ei bensassa.. Diisselissä kun on vielä ne puristukset kertaan kaks :roll: Itsehän en silti mikään moottoritekniikan dinssi olekkaan ja kaikki tehdään erehdyksen kautta ;)
niin, kyllä ne kestää bensakoneessakin sen n. 500 hp/700 nm, mutta ei enää oikein siitä ylöspäin...

puristukset ei vielä kerro mitään, vaan se paine mikä sylinterissä vaikuttaa mäntään työtahdin aikana ja samaa luokkaa ne on bensakoneessa ja dieselissä, jos samat väännöt otetaan samoilla kierroksilla :wink: bensakonetta vain saa kierrätettyä ylemmäs, kun polttoaine ei ole niin "hidasta"...

ja kyllä minäkin luotan vielä siihen yritys ja erehdys metodiin enemmän, kuin liialliseen teoriaan :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin