W123 240dieselturbo ajossa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2160
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Längen vierestä ison pultin kohdalta helman sisäpinta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Su 18.07.2021 20:12 Längen vierestä ison pultin kohdalta helman sisäpinta.
Längen?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2160
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

pasi84 kirjoitti: Su 18.07.2021 20:14
slsl77 kirjoitti: Su 18.07.2021 20:12 Längen vierestä ison pultin kohdalta helman sisäpinta.
Längen?
Tarkoitan taka-akseli palkin isoa kiinnitys pulttia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Su 18.07.2021 20:41
pasi84 kirjoitti: Su 18.07.2021 20:14
slsl77 kirjoitti: Su 18.07.2021 20:12 Längen vierestä ison pultin kohdalta helman sisäpinta.
Längen?
Tarkoitan taka-akseli palkin isoa kiinnitys pulttia.
Ahaa, täytyy tarkistaa mille näyttää :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Eipä anneta vielä periksi :mrgreen: :mrgreen: Bara att kapa ur och kolla hur illa det är:
Kuva
Aika pahalle näyttää..
Kuva
Kuva
No ei muutakuin uutta tekemään..
Kuva
Tein uuden kiinnikeen läpilyöntikumille ja se kumi meni vaihtoon myös..
Kuva
Näin pitkälle päästy..tästä jatkuu sitten.
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Alko jo näyttämään ehjälle..
Kuva
Kunnes katoin tuota palkkia..oli pehmenyt liikaa..
Kuva
Ei muutakuin palkki pöydälle..en halunut sitä jättää sinne vetokoukun kanssa toimimaan :D
Kuva
Teen uuden palkin :)
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Aika on rientänyt ja jäänyt tämä projekti odotteleen. Mutta nyt olen vihdoin saanut sen talliin, vaikka ahas talli onkin niin parempi se kuin että ulkona laitella sitä. Olen pikkusen eilen aloittanut että palautuis muistiin mihin viimeks jäin sen kanssa.

On ne hienoja w123 sarjalaiset vaikka tämä nyt ei ole se hienoimmassa kunnossa oleva.
Kuva
Tähän hommat keskeytyi muuton tullessa eli tästä pitäis jatkaa..
Kuva
Kuva
Paljon töitä tässä mutta tämän kanssa ei ole kiire koska mulla on talveksi w169 käyttöautona :mrgreen:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tilasin eilen uusia peltiosia tähän ja tulen tekeemään osan noista uusiks koska sain nyt uudet pellit tilattua. Otin myös taka-akseliston alas eilen ja yritän saada vetoakselia navasta irti joka ei halua millään irrota..
Kuva
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näyttää oikean puolen tukivarren jousikuoppa olevan puhkiruostunut. Suomen puolella näitä ei saa korjata hitsaamalla. En tiedä miten Ruotsin puolella käytäntö.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti: Su 26.06.2022 10:35 Näyttää oikean puolen tukivarren jousikuoppa olevan puhkiruostunut. Suomen puolella näitä ei saa korjata hitsaamalla. En tiedä miten Ruotsin puolella käytäntö.
Joo se on huono ja alapuolella pientä reikää myös. Täällä saa korjailla noita ihan huoletta joten korjaan sen koska käytetytkin maksaa 3500kr kappale :o
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Alatukivarret on huonossa kunnossa alapuolelta..Originaalina on 1,5mm paksuista peltiä, olen ostanut 2mm peltiä tuohon.
Kuva
Kuva
Kaikki osat kelkasta irti nyt että voi alkaa korjaileen :D Puslat täytyy vaan irrottaa, uudet on jo valmiina.
Kuva
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2160
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Minä vaihdoin takatukivarren pienemmän reiän takia toiseen, kun ei viitsinyt ruveta sitä korjailemaan. Oli mätinyt hiukan jousen kupista ylä puolelta. Itse vaihtaisin tuon tukivarren parempaan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin mersu projekti pyörähtää eteenpäin kun voortti lähti paaliin!
Mielenkiintoista seurat miten etenee.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Su 10.07.2022 16:29 Minä vaihdoin takatukivarren pienemmän reiän takia toiseen, kun ei viitsinyt ruveta sitä korjailemaan. Oli mätinyt hiukan jousen kupista ylä puolelta. Itse vaihtaisin tuon tukivarren parempaan.
Niin minäkin tekisin jos ei maksaisi puolomaisuutta. Täällä ne on tosi kalliit käytettynäkin, 350euroa haluavat kappaleesta ja ne on siis käytettyjä. Uusista pyydetään sellaista 500euroa/kpl ja ne ovat silti piraattiosaa. Elikkä ei kiitos..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 10.07.2022 21:01 No niin mersu projekti pyörähtää eteenpäin kun voortti lähti paaliin!
Mielenkiintoista seurat miten etenee.
Joo niin se lähti :D Lähen tässä viikolla hakemaan toisesta w123 osia, siitä otan osan tuosta peräpellistä myös niin ei tarvii piraattipeltiä ostaa.. Pakoputken ostan myös koska se puuttuu tästä ja myös ovia jos on parempikuntoisia. Takatukivarsia katon myös jos on paremmat kuin tässä, on halvat osat ainakin joten jos on hyvät niin ostan muuten korjaan nuo nykyiset.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Su 10.07.2022 16:29 Minä vaihdoin takatukivarren pienemmän reiän takia toiseen, kun ei viitsinyt ruveta sitä korjailemaan. Oli mätinyt hiukan jousen kupista ylä puolelta. Itse vaihtaisin tuon tukivarren parempaan.
Satuin löytämään paremmat tukivarret,akselipalkin,perän ja pellin takavalojen luo :D :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hienoa, homma etenee hiljalleen.
Mä en ole vielä edes purkanut kantta paketista sen enempää kuin vilkaisin miltä näyttää.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on tämä projekti käynnissä ja sl on talviunilla :D Kiinnostaako ketään tänne laitetut jutut tästä?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tottakai :thumbup:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin laitetaan tänne sitten jatkoa. Paljon on tapahtunut viime päivityksen jälkeen. Isoin on kai se että olen tajunut nyt että tästä en tee mitään näyttelyautoa vaan käyttöauton itelle, taso tässä korjauksessa tulee nyt olemaan sellainen että jos toimis jonkun vuoden niin on hyvä.
Alatukivarret olen ostanut toiset parempikuntoset ja ne tulee tähän alle sitten. Peräpään korjaukset jatkuu ja oli aika homma saada autonraato talliin koska ei ole taka-akselia paikallaan. Onneks on traktori niin sain sillä peräkoukusta nostettua ja työnnettyä talliin.

Tuossa olin ottanut peitteen pois:
Kuva
Auto ja moottori sai pesun ennenkuin aloin sitä talliin työntämään traktorilla:
Kuva
Siinä se sitten on tallissa. Ja aika mätä se on tuosta lampun luota.. Tässä vaiheessa meinasin jo tilata uuden koko peräpellin mutta tässä vaiheessa päätin että ei aleta turhaan laittaan rahaa tähän.. eikä liian hienoks.
Kuva
varaosapala oli huono myös mutta oli parempi noista taitteiden kohilta joten pätin laittaa tuosta palan tilalle,helpompi paikata suoraa peltialaa kuin taitteiden kohtia..
Kuva
sijnä sitten kokeilua:
Kuva
Kuva
seuraava pala paikallaan
Kuva
peräkontin sisälle peltipalan suunnittelua
Kuva
tiivistemassaa saumoihin ensin
Kuva
paikallaan
Kuva
tästä sitten jatkuu
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Eilen tuli taas hitsailtua, kiva kun voi vaan tehä eikä tarvii aatella että pitää tulla hienoks.. käyttöautostandard tässä nyt tosiaan.
Takaosan palkki valmis nyt ja tuli kyllä jykevä :D
Kuva
Kuva
Siihen vielä sitten saumaainetta päälle ja sitten mustaa maalia ja sen päälle massaa niin eikähän se siellä kestä sen mitä tarvii :)
Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18095
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Loppuiko kaasu migistä kesken, vai olisiko vaan pitänyt laittaa virtaa hieman lisää ?
Joka tapauksessa kunnioitettavaa toimintaa, kun jaksaa tällaista elvyttää. Mukavaa luettavaa !
wiimax.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

dealer kirjoitti: Su 27.10.2024 10:26 Loppuiko kaasu migistä kesken, vai olisiko vaan pitänyt laittaa virtaa hieman lisää ?
Joka tapauksessa kunnioitettavaa toimintaa, kun jaksaa tällaista elvyttää. Mukavaa luettavaa !
Kaasu on aika vähissä mutta lanka takerteli ja loppu kesken. Nyt uus rulla lankaa siinä. Mutta täytyy sanoa että en hallitse hitsaamista, kyllä tulee kestävää saumaa mutta liian korkeeta että joutuu aina melkein hiomaan pois sitten ennen viimeistelyä. Kokeillut säätää langansyöttöä pienemmälle mutta jälki tulee sitten vielä huonompaa. Vanha Kemppi mulla on käytössä, en tiiä sitten että oisko sen virtapiirissä jotain häikkää :cry:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18095
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viimeisimmistä kuvista päätellen migissä saisi olla tehokkaampi asetus päällä, tai ainakin jos minun Aga "Lankakone 125" tekee tuollaista pattia niin tiedän että on syytä laittaa pykälän isommalle. Jos se ei auta niin varmaankin on laitteessa vikaa. No eihän täältä "ruudun takaa" pidä alkaa tekijämiestä neuvomaan ja varmasti on eri asetuksilla kokeiltu - mutta tekeminen on paljon mukavampaa jos työkalut toimii hyvin.

Edit; no niin, tuossa alapuolella onkin jo pätkä nättiä saumaa kuvassa :thumbup:
Viimeksi muokannut dealer, Su 27.10.2024 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

dealer kirjoitti: Su 27.10.2024 16:24 Viimeisimmistä kuvista päätellen migissä saisi olla tehokkaampi asetus päällä, tai ainakin jos minun Aga "Lankakone 125" tekee tuollaista pattia niin tiedän että on syytä laittaa pykälän isommalle. Jos se ei auta niin varmaankin on laitteessa vikaa. No eihän täältä "ruudun takaa" pidä alkaa tekijämiestä neuvomaan ja varmasti on eri asetuksilla kokeiltu - mutta tekeminen on paljon mukavampaa jos työkalut toimii hyvin.
Kokeilin isommalla virralla ja parempaa tuli :) Tuntuu kuitenkin että langansyöttö ei aina ole ihan mukana.. Täytyy kokeilla vielä eri asetuksia, en uskalla aina laittaa virtaa kovin isolle koska polttaa niin helposti läpi sitten myös..
Täytyy vielä kokeilla :) Ja opettelua tämä mulle on vieläkin, hitsaus.
Ei se mitään, ethän kritisoi vaan yrität auttaa :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Koukulle/puskurille uus kiinnike koska vanhasta oli m10 tappi katkenut. Nyt laitoin pitkän m10 mutterin joten tapin voi vaihtaa jatkossa jos tarvii..
Kuva
nyt alko tulemaan parempaa saumaa..
Kuva
päälipelti valmis
Kuva
eiköhän se tästä pikkuhiljaa :)
Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko sulla 0,6mm lanka käytössä?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Su 27.10.2024 19:07 Onko sulla 0,6mm lanka käytössä?
0,8mm
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

En tiiä mutta tuntuu että jotakin tässä hitsissä ei oo varmaan ihan ok.. ei ole semmonen sulava ääni siinä ku hitsaa.. joskus onnistuu hyvin että sulaa mukavasti mutta useemmin ei.. Kemppi kempomat 150, 1-vaihehitsi. Kaasuna mulla on argonmix. Onko kellään ollu samaa ongelmaa?

Mukavasti alkaa etenee hommat..
Kuva
Peräkontin sivu paikallaan
Kuva
sivulokeron pohjan mallaamista
Kuva
Avatar
Snellu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke 02.10.2019 21:34
Paikkakunta: p-savo

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja Snellu »

https://resources.userdoc.kemppi.com/ma ... -fi-sv.pdf

Katsoppas piruuttaan löytyisikö tuosta apuja. Kempin sivuilta löytyy hyvä arkisto, josta löytyy myös klassikko koneille manuaalit. Mielenkiinnosta itsekin vilkaisin tuon läpi, niin hyviä perus vianaiheuttajia tuossa mainittiin.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Vastaa Viestiin