W123 240dieselturbo ajossa
Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi
Längen vierestä ison pultin kohdalta helman sisäpinta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W123 300tdt ja W123 240dieselturbo käyttöautoksi
Tarkoitan taka-akseli palkin isoa kiinnitys pulttia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W123 240dieselturbo käyttöautoksi
Aika on rientänyt ja jäänyt tämä projekti odotteleen. Mutta nyt olen vihdoin saanut sen talliin, vaikka ahas talli onkin niin parempi se kuin että ulkona laitella sitä. Olen pikkusen eilen aloittanut että palautuis muistiin mihin viimeks jäin sen kanssa.
On ne hienoja w123 sarjalaiset vaikka tämä nyt ei ole se hienoimmassa kunnossa oleva.

Tähän hommat keskeytyi muuton tullessa eli tästä pitäis jatkaa..


Paljon töitä tässä mutta tämän kanssa ei ole kiire koska mulla on talveksi w169 käyttöautona
On ne hienoja w123 sarjalaiset vaikka tämä nyt ei ole se hienoimmassa kunnossa oleva.

Tähän hommat keskeytyi muuton tullessa eli tästä pitäis jatkaa..


Paljon töitä tässä mutta tämän kanssa ei ole kiire koska mulla on talveksi w169 käyttöautona

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Näyttää oikean puolen tukivarren jousikuoppa olevan puhkiruostunut. Suomen puolella näitä ei saa korjata hitsaamalla. En tiedä miten Ruotsin puolella käytäntö.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Joo se on huono ja alapuolella pientä reikää myös. Täällä saa korjailla noita ihan huoletta joten korjaan sen koska käytetytkin maksaa 3500kr kappale

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Minä vaihdoin takatukivarren pienemmän reiän takia toiseen, kun ei viitsinyt ruveta sitä korjailemaan. Oli mätinyt hiukan jousen kupista ylä puolelta. Itse vaihtaisin tuon tukivarren parempaan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
No niin mersu projekti pyörähtää eteenpäin kun voortti lähti paaliin!
Mielenkiintoista seurat miten etenee.
Mielenkiintoista seurat miten etenee.
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Niin minäkin tekisin jos ei maksaisi puolomaisuutta. Täällä ne on tosi kalliit käytettynäkin, 350euroa haluavat kappaleesta ja ne on siis käytettyjä. Uusista pyydetään sellaista 500euroa/kpl ja ne ovat silti piraattiosaa. Elikkä ei kiitos..
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Joo niin se lähti

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Satuin löytämään paremmat tukivarret,akselipalkin,perän ja pellin takavalojen luo


Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Hienoa, homma etenee hiljalleen.
Mä en ole vielä edes purkanut kantta paketista sen enempää kuin vilkaisin miltä näyttää.
Mä en ole vielä edes purkanut kantta paketista sen enempää kuin vilkaisin miltä näyttää.
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Nyt on tämä projekti käynnissä ja sl on talviunilla
Kiinnostaako ketään tänne laitetut jutut tästä?

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Noniin laitetaan tänne sitten jatkoa. Paljon on tapahtunut viime päivityksen jälkeen. Isoin on kai se että olen tajunut nyt että tästä en tee mitään näyttelyautoa vaan käyttöauton itelle, taso tässä korjauksessa tulee nyt olemaan sellainen että jos toimis jonkun vuoden niin on hyvä.
Alatukivarret olen ostanut toiset parempikuntoset ja ne tulee tähän alle sitten. Peräpään korjaukset jatkuu ja oli aika homma saada autonraato talliin koska ei ole taka-akselia paikallaan. Onneks on traktori niin sain sillä peräkoukusta nostettua ja työnnettyä talliin.
Tuossa olin ottanut peitteen pois:

Auto ja moottori sai pesun ennenkuin aloin sitä talliin työntämään traktorilla:

Siinä se sitten on tallissa. Ja aika mätä se on tuosta lampun luota.. Tässä vaiheessa meinasin jo tilata uuden koko peräpellin mutta tässä vaiheessa päätin että ei aleta turhaan laittaan rahaa tähän.. eikä liian hienoks.

varaosapala oli huono myös mutta oli parempi noista taitteiden kohilta joten pätin laittaa tuosta palan tilalle,helpompi paikata suoraa peltialaa kuin taitteiden kohtia..

sijnä sitten kokeilua:


seuraava pala paikallaan

peräkontin sisälle peltipalan suunnittelua

tiivistemassaa saumoihin ensin

paikallaan

tästä sitten jatkuu

Alatukivarret olen ostanut toiset parempikuntoset ja ne tulee tähän alle sitten. Peräpään korjaukset jatkuu ja oli aika homma saada autonraato talliin koska ei ole taka-akselia paikallaan. Onneks on traktori niin sain sillä peräkoukusta nostettua ja työnnettyä talliin.
Tuossa olin ottanut peitteen pois:

Auto ja moottori sai pesun ennenkuin aloin sitä talliin työntämään traktorilla:

Siinä se sitten on tallissa. Ja aika mätä se on tuosta lampun luota.. Tässä vaiheessa meinasin jo tilata uuden koko peräpellin mutta tässä vaiheessa päätin että ei aleta turhaan laittaan rahaa tähän.. eikä liian hienoks.

varaosapala oli huono myös mutta oli parempi noista taitteiden kohilta joten pätin laittaa tuosta palan tilalle,helpompi paikata suoraa peltialaa kuin taitteiden kohtia..

sijnä sitten kokeilua:


seuraava pala paikallaan

peräkontin sisälle peltipalan suunnittelua

tiivistemassaa saumoihin ensin

paikallaan

tästä sitten jatkuu

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Eilen tuli taas hitsailtua, kiva kun voi vaan tehä eikä tarvii aatella että pitää tulla hienoks.. käyttöautostandard tässä nyt tosiaan.
Takaosan palkki valmis nyt ja tuli kyllä jykevä


Siihen vielä sitten saumaainetta päälle ja sitten mustaa maalia ja sen päälle massaa niin eikähän se siellä kestä sen mitä tarvii

Takaosan palkki valmis nyt ja tuli kyllä jykevä



Siihen vielä sitten saumaainetta päälle ja sitten mustaa maalia ja sen päälle massaa niin eikähän se siellä kestä sen mitä tarvii


Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Loppuiko kaasu migistä kesken, vai olisiko vaan pitänyt laittaa virtaa hieman lisää ?
Joka tapauksessa kunnioitettavaa toimintaa, kun jaksaa tällaista elvyttää. Mukavaa luettavaa !
Joka tapauksessa kunnioitettavaa toimintaa, kun jaksaa tällaista elvyttää. Mukavaa luettavaa !
wiimax.fi
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Kaasu on aika vähissä mutta lanka takerteli ja loppu kesken. Nyt uus rulla lankaa siinä. Mutta täytyy sanoa että en hallitse hitsaamista, kyllä tulee kestävää saumaa mutta liian korkeeta että joutuu aina melkein hiomaan pois sitten ennen viimeistelyä. Kokeillut säätää langansyöttöä pienemmälle mutta jälki tulee sitten vielä huonompaa. Vanha Kemppi mulla on käytössä, en tiiä sitten että oisko sen virtapiirissä jotain häikkää

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Viimeisimmistä kuvista päätellen migissä saisi olla tehokkaampi asetus päällä, tai ainakin jos minun Aga "Lankakone 125" tekee tuollaista pattia niin tiedän että on syytä laittaa pykälän isommalle. Jos se ei auta niin varmaankin on laitteessa vikaa. No eihän täältä "ruudun takaa" pidä alkaa tekijämiestä neuvomaan ja varmasti on eri asetuksilla kokeiltu - mutta tekeminen on paljon mukavampaa jos työkalut toimii hyvin.
Edit; no niin, tuossa alapuolella onkin jo pätkä nättiä saumaa kuvassa
Edit; no niin, tuossa alapuolella onkin jo pätkä nättiä saumaa kuvassa

Viimeksi muokannut dealer, Su 27.10.2024 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Kokeilin isommalla virralla ja parempaa tulidealer kirjoitti: ↑Su 27.10.2024 16:24 Viimeisimmistä kuvista päätellen migissä saisi olla tehokkaampi asetus päällä, tai ainakin jos minun Aga "Lankakone 125" tekee tuollaista pattia niin tiedän että on syytä laittaa pykälän isommalle. Jos se ei auta niin varmaankin on laitteessa vikaa. No eihän täältä "ruudun takaa" pidä alkaa tekijämiestä neuvomaan ja varmasti on eri asetuksilla kokeiltu - mutta tekeminen on paljon mukavampaa jos työkalut toimii hyvin.

Täytyy vielä kokeilla

Ei se mitään, ethän kritisoi vaan yrität auttaa

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
En tiiä mutta tuntuu että jotakin tässä hitsissä ei oo varmaan ihan ok.. ei ole semmonen sulava ääni siinä ku hitsaa.. joskus onnistuu hyvin että sulaa mukavasti mutta useemmin ei.. Kemppi kempomat 150, 1-vaihehitsi. Kaasuna mulla on argonmix. Onko kellään ollu samaa ongelmaa?
Mukavasti alkaa etenee hommat..

Peräkontin sivu paikallaan

sivulokeron pohjan mallaamista

Mukavasti alkaa etenee hommat..

Peräkontin sivu paikallaan

sivulokeron pohjan mallaamista

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
https://resources.userdoc.kemppi.com/ma ... -fi-sv.pdf
Katsoppas piruuttaan löytyisikö tuosta apuja. Kempin sivuilta löytyy hyvä arkisto, josta löytyy myös klassikko koneille manuaalit. Mielenkiinnosta itsekin vilkaisin tuon läpi, niin hyviä perus vianaiheuttajia tuossa mainittiin.
Katsoppas piruuttaan löytyisikö tuosta apuja. Kempin sivuilta löytyy hyvä arkisto, josta löytyy myös klassikko koneille manuaalit. Mielenkiinnosta itsekin vilkaisin tuon läpi, niin hyviä perus vianaiheuttajia tuossa mainittiin.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)