koko säädin mekanismi on sisältä erilainen eli ei onnistu jos ei ole vaparin niin sanottu alppipumppuTUUTTERO kirjoitti:Kuinka tommoseen vaparipumppuun jos laittaa morkoolin millä säätää ahdonalaset syötöt. Meneekö se suoraa ruuvaamallla paikalleen? vai pitäskö porata reikä ja tehdä kierteet siihen? vai onnistuuko sittenkään.
Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
sitä vähä epäilinki. ei auta ku turbon pumppua ettimään.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Jepp, ajattelin kysyä että onkohan pumpusta säädöt pielestä kun tahtoo lämpimänä jäädä kierrokset huutamaan, eli laskeutuvat hitaasti jos kiihdyttää kovemmin niin v*ttumainen pykältää isommalle kun tulee nykivä reaktio. Kylmänä/vähän lämpöisenä tätä ongelmaa ei ole
Ja sitten vielä sellainen että ei tahdo sammua kylmänä mutta löysin haulla jo että alipainejärjestelmä vuotaa. Mutta sitähän ei tarvi heti kylmä sammuttaakkaan joten asia on ok
Ja lavettinahan toimii 190d 2.5d

Ja sitten vielä sellainen että ei tahdo sammua kylmänä mutta löysin haulla jo että alipainejärjestelmä vuotaa. Mutta sitähän ei tarvi heti kylmä sammuttaakkaan joten asia on ok

Ja lavettinahan toimii 190d 2.5d
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tosta alipainevuodosta. Itelläki vähä ongelmaa löytää vuoto. no ompahan vähän ikäänkuin turbotimer kun menee joku 20sek, että auto sammuu, ku on avaamesta vääntäny.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kuinkas mulla, ostin sellaasen 250 moottorin enkä ensinnäkään tiärä sen vuasimallia.. että olisko nuas mitään tunnusmerkkiä sillälailla? no mutta se tärkeempi, eli pumpun pää on samanlaanen ku tuos erellisellä sivulla tuo kuva, mutta tua punaanen mokkula on syöttöruuvin kohoras?? tai se on itteasias harmaa, kun sen otti auki niin syöttöruuvi oli hervottoman suuri ja pääs joku nasta mitä se mokkula ilmeesesti painaa.. ja tuata yläosaa ei saa auki ollenkaa, että näkis nua kaks ylintä ruuvia?? kuinkas ruuvataan..
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
jos kaks mokkulaa niinPaskahousu kirjoitti:kuinkas mulla, ostin sellaasen 250 moottorin enkä ensinnäkään tiärä sen vuasimallia.. että olisko nuas mitään tunnusmerkkiä sillälailla? no mutta se tärkeempi, eli pumpun pää on samanlaanen ku tuos erellisellä sivulla tuo kuva, mutta tua punaanen mokkula on syöttöruuvin kohoras?? tai se on itteasias harmaa, kun sen otti auki niin syöttöruuvi oli hervottoman suuri ja pääs joku nasta mitä se mokkula ilmeesesti painaa.. ja tuata yläosaa ei saa auki ollenkaa, että näkis nua kaks ylintä ruuvia?? kuinkas ruuvataan..
alempi mokkila irti
se osa irti missä mokkula oli kiinni on viidellä ruuvilla kiini alin on siellä mokkulan tilassa (älä nylppää ruuveja )
iso lukitus mutteri auki ja ruuvia ulospäin syöttö kasvaa myös tyhjä käynti sitä mukaa
ylemmän mokkulan alta löytyy tyhjäkäynnin säätö ruuvi lukitus mutteri 10mm itse ruuvi 6mm
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
unohdin mainita että ylmpää mokkulaa ei ole. paikka on mutta ei reikää eikä kantta että sen sais auki... syöttö säädetään samalla lailla ku muissakin, vaikka on vähän erilainen ruuvi?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
nyt sain sen ylemmänkin auki. mutta syöttöruuvi ei tullut ulos kun 1,5 kierrosta? ja se mokkula ei menny enää kiinni, syötöt vissiin niinsanotusti "tapissa". tyhjäkäynti ruuvi olis tullu viälä vaikka kuinka paljo? kierroksia laitoin neljä kiinni. onkohan joskus kenties sörkitty?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Muistelen että noissa on jouduttu vähän "smirgelöimään" sitä tappisysteemiä, että sen saa vielä kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mutta se ei haittaa vaikka se on ruuvattu niin ulos kun saa? ettei siä oo liikaa?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei kai syöttöä koskaan voi olla liikaa
Se sähkötappi sit muuten kait nyt rajoittaa...

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
nii no:D rajottaakko se sitä silloon kun se painaa, vai kun se on vapaana?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
sillon ku se painaa, koska ku ruuvaat ulos, syöttö lisääntyy ja se tappi painaa sisäänpäin.Paskahousu kirjoitti:nii no:D rajottaakko se sitä silloon kun se painaa, vai kun se on vapaana?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kuulin jostain että se vois olla käynnistyksen esto? että se katkaisis syötön kokonaan? onko huuhaata?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Huuhaata on, käynnistyksen esto on tyypillisesti polttoainelinjassa siinä pumpun kyljessä, polttoaineen sisääntulossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Sinne nykimisenestopalikan alle voi tehdä vaikka rautalangasta korokkeen ettei se tappi ota kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kääntelin hetki sitten OM603 syöttöjä lisää kolme kierrosta ja tyhjäkäyntiruuvia saman verran (pumpun sisällä olevaa) sekä kierroksen verran vetävien kierrosten ruuvia.johani kirjoitti:huomasin kun kaverin autoa ruuvasin ja siinä oli om603+ automaattilaatikko, sitte ku saatiin paljo säädettyä syöttöä (4kierrosta) + vetävät 6000rpm niin rupes kovassa kiihytyksessä vaihdot luistamaan, ois pitäny pumpun kyjestä kääntää sitä mokkulaa vaan kerkes myydä sen auton ennenku kerkesin korjaamaan, normaaliajossa vaihto pehmeesti luistamatta, siinäkin säädössä pitää löysätä se morkula pumpun kyljestä, joku painamaan kaasu pohjaan ja sitte kääntää koska jos kaasua ei sillon paina pohjaan niin se saattaa rajottaa kaasun liikerataa, seuraava omistaja soitteli perään että mitä te ootta tälle tehny ku tää on nii äkäne
Mittailin kiihtyvyyttä ennen ja jälkeen, aika 60-90 km/h parani noin 30%.
Tyhjäkäyntiä pienentelin hienosäätöruuvista mutta lämpimänä se on liian korkealla, noin 850-900.
Sama juttu oli syksyllä erään OM602 kanssa. Sanoisin että tyhjäkäyntiruuvia saa pyöritellä ainakin kierroksen enemmän kuin syöttöä jotta käynti asettuu suunnilleen entiselleen.
Pitää säätää lisää hienosäätöruuvista jahka viitsii palata tuonne toukokuun räntäsateeseen.
Olipa kysymyskin: kun syöttöä lisätään kaasuvipu kääntyy eri asentoon, millä tavalla se vaikuttaa automaattivaihteisen modulaattoriin - kääntyykö säätö juuri siihen suuntaan että kovassa kiihdytyksessä alkaa laatikko luistelemaan ?
wiimax.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
oman kokemuksen mukaan kääntyy juuri siihen suuntaan että vaihdot pehmeenee
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kaasuvipu kääntyy myös sillon kun tyhjäkäyntiruuvia pyöritetään. Mutta pehmeälle päin se kääntyy syöttöä lisätessä. Vähän kannattaa kääntää modulaattoria auton hyttiä kohti.dealer kirjoitti:Olipa kysymyskin: kun syöttöä lisätään kaasuvipu kääntyy eri asentoon, millä tavalla se vaikuttaa automaattivaihteisen modulaattoriin - kääntyykö säätö juuri siihen suuntaan että kovassa kiihdytyksessä alkaa laatikko luistelemaan ?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Noniin tuli tuos lisättyä vähä syöttöä, kun nyt remontin jälkeen 1000km tuli täyteen. ahdot 1bar ja syöttöä on lisätty aivan alkuperäsestä 4.5 rinkiä. ja tyhjäkäyntiä 4 tai 4.5 ja vetäviä sen 2.5.
Kokeilin alunperin 5.5 rinkiä lisätä syöttöä mutta kierroksen jäi leijjumaan. Kokeilin säätää lisää tyhjäkäyntiä, mutta ei vaikutusta asiaan. otin sitten sen yhden ringin syöttöä pois.
Mustaa huntua ei anna vieläkään kun ahtaa.
Mitä maksaa esim ppd:llä, kun pumppuun laitetaan 7mm elementit ja säätö?
Kokeilin alunperin 5.5 rinkiä lisätä syöttöä mutta kierroksen jäi leijjumaan. Kokeilin säätää lisää tyhjäkäyntiä, mutta ei vaikutusta asiaan. otin sitten sen yhden ringin syöttöä pois.
Mustaa huntua ei anna vieläkään kun ahtaa.
Mitä maksaa esim ppd:llä, kun pumppuun laitetaan 7mm elementit ja säätö?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tietäisköhän Pasi paremmin paljonko se veloittaa mutta olisko 450 - 750 € ? Ai niin montakos sylinteriä sulla oli, jos kuusi niin 800 - 1100€ 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Pariviikkoa sitten säädin työkaverin 190D 2,0 koneeseen lisää syöttöä, vm oli 87. 1,5 kierrosta lisäsin syöttöä ja tyhjäkäyntiä ruuvasin 1,5 kierrosta auki. Auto toimii moitteettomasti ja kulkee kuulemma reilusti paremmin kuin ennen, kiitoksia hyvistä ohjeista ansaitsin säädöllä kossupullon
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
johani kirjoitti:oman kokemuksen mukaan kääntyy juuri siihen suuntaan että vaihdot pehmeenee
Jaha, kiitokset naapurikaupunkeihinSiekkinen kirjoitti:Kaasuvipu kääntyy myös sillon kun tyhjäkäyntiruuvia pyöritetään. Mutta pehmeälle päin se kääntyy syöttöä lisätessä. Vähän kannattaa kääntää modulaattoria auton hyttiä kohti.

Pari tarkennusta; modulaattoria pitää siis kääntää myötäpäivään ? (tokihan nämä selviäisivät konepellin alla päätellenkin) ... ja paljonko on "vähän" ...
Vaikuttaako tyhjäkäynnin hienosäätöruuvikin, ilmeisesti tarkoitit juuri sitä ?
wiimax.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Myötäpäivään. Päältä ja alta yhet 10mm kannalla olevat pultit löysälle ja varovasti käännät myötäpäivään. Se liikevara on niin pieni että vaikea sanoa kuinka paljon. Sen voi tehdä vaikka niin että käännät kaasuvivusta kaasun pohjaan ja käännät modulaattoria niin paljon kuin saa ja sitten vähän takasin päin. Vaikka maksimin ja nykysen asennon puoliväliin. Jos sitä kaasua ei laita pohjaan niin modulaattori kääntyy liikaa ja kaasu ei enää pääse pohjaan asti. Kokeilemalla selviää paremmin. Sitä en osaa sanoa vaikuttaako tyhjäkäynnin hienosäätökin kaasuvivun asentoon kun sitä en yleensä ole hirveästi säädellyt.dealer kirjoitti:johani kirjoitti:oman kokemuksen mukaan kääntyy juuri siihen suuntaan että vaihdot pehmeeneeJaha, kiitokset naapurikaupunkeihinSiekkinen kirjoitti:Kaasuvipu kääntyy myös sillon kun tyhjäkäyntiruuvia pyöritetään. Mutta pehmeälle päin se kääntyy syöttöä lisätessä. Vähän kannattaa kääntää modulaattoria auton hyttiä kohti.![]()
Pari tarkennusta; modulaattoria pitää siis kääntää myötäpäivään ? (tokihan nämä selviäisivät konepellin alla päätellenkin) ... ja paljonko on "vähän" ...
Vaikuttaako tyhjäkäynnin hienosäätöruuvikin, ilmeisesti tarkoitit juuri sitä ?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mikä tuo pumpun takana ylhällä keskellä oleva ruuvi on? oikealla ylhällä se tyhjäkäynti mitä pitää säätää. Vai oonko kuinka hakuteillä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Sitä ruuvia ei ole oikein vielä kennenkään tarvinnut ruuvailla, eli ei tietoa mikä se on joten älä ruuvaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Olen ruuvannut tuotakin ruuvia kun elementtien vaihdon jälkeen ei löytynyt tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynnin tasain siis kyseessä ja sen säätö on tarkka. Pieni pyöritys vaikuttaa paljon. Älä mene ite ruuvailemaan sitä.veskola kirjoitti:Sitä ruuvia ei ole oikein vielä kennenkään tarvinnut ruuvailla, eli ei tietoa mikä se on joten älä ruuvaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- Nokivasara
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su 23.11.2003 19:46
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Terveeks! Minulle joutui tuommoinen w124 -90, 602 ahdetulla koneella. Auto on alkuperäisessä kunnossaan, ja mietin pientä piristysruisketta vanhukselle. Kysymys kuuluukin, että riittäisikö pelkän pumpun käyttäminen esim. mynädieselillä, ja minkälainen vaikutus voitaisiin saada säätämällä?
Budjetti on n. 2000€, että sen puitteissa ehdotuksia saa esittää.
Budjetti on n. 2000€, että sen puitteissa ehdotuksia saa esittää.
