Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tänään aamulla oli muutoskatsastus kahdelle turbolle sekä 606 koneelle. Ei paha kun 8mm pumppu niin savuarvo oli 0.11. Jotain hyötyä tuosta miniturbosta :)
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Millaiset tehot otit paperille? :D
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Petri R kirjoitti:Millaiset tehot otit paperille? :D
Pikkasen reilu 180hp oisko ollut 182.4.
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

JSJ kirjoitti:Nyt kun auto seisoo pakopuoli purettuna, niin pikku väliprojektina asensin laatikkoon tälläisen kitin:
http://www.sonnax.com/parts/2317

Jos tuo vaikka auttaisi, kun kolmoselta neloselle vaihtoa en ole saanut pelaan kunnolla. Näytti kyllä magneetissa olevan sen verta paljon muhjua että vahvitus on edessä ennemmin tai myöhemmin..

Kuvia tuolla:

http://1drv.ms/1gIptmm
Olisko tolla sarjalla toiveita saada vaihtojen välissä pomppivia kierroksia kuriin?
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

vimakuus kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Nyt kun auto seisoo pakopuoli purettuna, niin pikku väliprojektina asensin laatikkoon tälläisen kitin:
http://www.sonnax.com/parts/2317

Jos tuo vaikka auttaisi, kun kolmoselta neloselle vaihtoa en ole saanut pelaan kunnolla. Näytti kyllä magneetissa olevan sen verta paljon muhjua että vahvitus on edessä ennemmin tai myöhemmin..

Kuvia tuolla:

http://1drv.ms/1gIptmm
Olisko tolla sarjalla toiveita saada vaihtojen välissä pomppivia kierroksia kuriin?
Saattaa auttaa tai sitten ei.. Itsellä auttoi muihin mutta 3-4 vaihdossa nousee vielä kierrokset, eli remonttiin menee tuo loova jossain vaiheessa.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei auta välttämättä siihenkään. Se on vaan ihan säädöstä kiinni saada se kuriin. On vaan todella hankala saada just eikä melkein ne säädöt. Itellä sain kohtuulliseksi, mutta en koskaan kunnolla keskittynyt sen säätämiseen. Tuon saman sarjan asensin, ei mitään eroa samoilla säädöillä vaihdossa. :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mistäs noita pystyy säätään? vai pystyykö mistään säätään vaihdekohtasesti noita vaihtoja?
W201 250DT 20V
w201 190E
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Läppärillä säädetään kaikki, sähköohjattujahan nää eikä mekaanisia kuten 722.3, itellä oli pcs ja tässähän oli itse tehty ohjain? :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Sultzi kirjoitti:Läppärillä säädetään kaikki, sähköohjattujahan nää eikä mekaanisia kuten 722.3, itellä oli pcs ja tässähän oli itse tehty ohjain? :)
Juu oma ohjaus purkki ja siitä tiedän että timmillä loovallla sen saa pelaa ku tulossa omassa oli hyvä tuo 3-4 vaihto, mutta yhdessä kehitys versiossa (ohjauspurkin) paloi yksi mosfetti jumiin ja jäi jatkuva jännite linjapaineelle. Joka tarkoitti sitä että että paineet oli minimissä väännöstä huolimatta ja silloin nuo kitkalevyt vissiin otti vähän itseensä..
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Välillä taas turbot vaihtoon, tai oikeastaan vain toinen:
WP_20140924_002.jpg
Isommaksi turboksi tulee nyt HX50MFS 72/67 siivillä. Kuvassa #25 pesä, mutta #19 on tulossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Etanat jonossa :) Ekana nyt pois otettu masterin pesä koko muistaakseni #15 sitten holsetin #19 ja #25:
WP_20140929_001.jpg
Vielä kun laipat saapuu niin pääsee tunkkaan uutta turboa paikoilleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

0-100kmh 5.85s :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z7pc23S032w[/youtube]
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Nyt on herääminen mallillaan ja onpa voimaakin, kun tuossa huitelee omamassa 2000-2100kg välillä :clap: Vaikka oma köyhän miehen G:n serkku meneekin tuon väliin about samaan niin kyllä vaan kateeks käy, G on aina G.

Onko mittadataa paineiden käyttäytymisestä?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Nyt on herääminen mallillaan ja onpa voimaakin, kun tuossa huitelee omamassa 2000-2100kg välillä :clap: Vaikka oma köyhän miehen G:n serkku meneekin tuon väliin about samaan niin kyllä vaan kateeks käy, G on aina G.

Onko mittadataa paineiden käyttäytymisestä?
Juu taisi omamassa olla rapiat 2200kg ja tuntuu nyt voimaa olevan reilummin ku aikaisemmin. Mittadataa on ja laitan tänne kunhan kerkeän. Kärsisi varmaan syöttöäkin vähän lisätä kun ei jää perään ku pikku pöllähdys alussa muuten tulee ihan puhdasta putkesta, mutta jospa sitä sitten penkissä säätelisi tarkemmin kohdalleen.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Ai hitto kun herää mukavasti, siinä moni yllättyy miten vanha Gee syöksyy paikaltaan nopeemmin kuin moni uusi urheiluauto :D
W201 250D
W202 250D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tommosta käppyrää eiliseltä:
paineet.png
Näkyy tuo pakopaine vieläkin nousevan aika korkealle, mutta ei lähellekkään samoin ku aikasemmin (4.5bar@2bar). Pitänee katsoa saako tuota säätämisellä tippumaan vai unohdetaanko koko pakopaine, kun ei tuo nyt tunnu yhtään tukkoiselta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Minkälaisia paineita ahtimien välissä liikkuu?
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

aniemiko kirjoitti:Minkälaisia paineita ahtimien välissä liikkuu?
Tuossa ISO on ahtimien välistä:
paineet2.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hyvin näyttäisi liikkuvan! :thumbup:

noista mitään sen enempää ymmärrä. pisti vaan silmään noi kierrokset, missä alkaa kone hyytyyn. taitaa olla ihan tarkotuksella "matala"kierros kone?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

pera8x kirjoitti:hyvin näyttäisi liikkuvan! :thumbup:

noista mitään sen enempää ymmärrä. pisti vaan silmään noi kierrokset, missä alkaa kone hyytyyn. taitaa olla ihan tarkotuksella "matala"kierros kone?
Kone ei hyydy vaan nopeus nousee maantiellä liian kovaksi :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no se selittääkin. ei se paljoa hyytymisen merkkejä näytellytkään. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Siis Holset ahtaa noin kolmosen painesuhteella ja pikkuturbokin loppuun asti mukana? Ootko kokeillu mitä käy jos Holsetissa 2:n painesuhde ja pienellä korotus samaan kok ahtopaineeseen?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Siis Holset ahtaa noin kolmosen painesuhteella ja pikkuturbokin loppuun asti mukana? Ootko kokeillu mitä käy jos Holsetissa 2:n painesuhde ja pienellä korotus samaan kok ahtopaineeseen?
Juu niin näyttäisi olevan:
ahtimienprt.png
Edellisellä kombolla yritin, mutta jostain syystä en saanut tuota 2 ja 2 onnistumaan. Tällä uudella kombolla en ole vielä kerinnyt kokeilemaan pitääpä testata.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja skye »

mitkä välitykset sulla on perissä? 4.9? paljon toi kulkee tolla askilla?

edit. edellisellä sivulla olikin tiedot!
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Flunssassa on aikaa surffailla netissa ja nyt taisi löytyä korjaus tuohon automaatin 3-4 vaihtoon:
" onclick="window.open(this.href);return false;
1799995_245919218920288_1261640877_o.jpg
Eli tuossa on normaalisti 2.2mm reikä ja sen kun isontaa 4mm pitäis täytös tapahtua nopeammin pienemmillä paineilla! Kommentteja tänne kiitos jos joku kerkeää tuota kokeilemaan ennen minua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kokeiltu on, ei merkittävää apua isolla kaasulla kiihdytykseen samoilla säädöillä. Shift cutin ja tuon reiän isontamisella ei tipauttanut enään takaisin kolmoselle niin herkästi kun yritti hakea säätöjä vaihtotilanteelle :)

ps. kannattaa laittaa mailia suoraan Russelille, on asiallinen tyyppi ja neuvoo mielellään säädön kanssa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Sultzi kirjoitti:Kokeiltu on, ei merkittävää apua isolla kaasulla kiihdytykseen samoilla säädöillä. Shift cutin ja tuon reiän isontamisella ei tipauttanut enään takaisin kolmoselle niin herkästi kun yritti hakea säätöjä vaihtotilanteelle :)

ps. kannattaa laittaa mailia suoraan Russelille, on asiallinen tyyppi ja neuvoo mielellään säädön kanssa.
Ok, no testataan seuraavassa öljynvaihdossa jos tuo auttaisi edes alemmille kierroksille.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kannattaa toki testata, varmaan myös jonkinverran vaihteistokohtaista kuinka auttaa :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Siis Holset ahtaa noin kolmosen painesuhteella ja pikkuturbokin loppuun asti mukana? Ootko kokeillu mitä käy jos Holsetissa 2:n painesuhde ja pienellä korotus samaan kok ahtopaineeseen?
Näyttäis tuo pikkuahtimen ajaminen kovempaa auttavan:
paineet3.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Saako ison painesuhdetta tiputettua tuosta? Ahto-pako -suhde huononee kun ison pr menee kakkosen yli, ja minusta tuo pakopainelukema itsessäänkin on vielä turhan kova (vrt yhdellä ahtimella helposti ap >> pp). Mutta suunta on oikea, lisää säätöä vaan 8)
Vastaa Viestiin