W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Etuakseli...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Törmäsin isompaan haasteeseen. Kuvan setti on muuten kohdallaan paitsi, että öljynlauhduttimen kierre on uros M22 ja kitissä olevien, 90 asteen liittimien kierre on 1/2 BSP. En onnistu löytämään sopivaa adapteria :!:

Kuva

Vaihtoehtoliitos, naaras M22 öljynlauhduttimen liitin on myös kadoksissa. Tulisi olla pushlock -tyyppinen, kuten nuo muut.

Onko jollain hyvää vinkkiä miten liitän kitin lauhduttimeen?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Etuakseli...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Onko alkuperäiset liitokset tallessa, jos on niin niistä varmaankin saa liitoksen tai sitten hi-flex:stä/Hydro-marketista voisi löytyä tuohon tarkoitukseen sopivia liitoksia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Etuakseli...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:Onko alkuperäiset liitokset tallessa, jos on niin niistä varmaankin saa liitoksen tai sitten hi-flex:stä/Hydro-marketista voisi löytyä tuohon tarkoitukseen sopivia liitoksia.
Alkuperäiset on tallessa alkuperäisissä letkuissa, mutta pitää ensin käydä tsekkaamassa tuo Hydro-Market huomenna. Ennenkuin katkaisen liittimiä letkuista irti. Kiitti vinkistä!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Etuakseli...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tää olikin jostain syystä melko ttumainen asentaa...

Kuva

Kuva

Kuva

Noita kumipuslia on ihan hemmetin vaikea saada täysin keskitettyä kiinnikkeeseen (yläkuvassa vanhat). En tiedä onko sillä suurempaa merkitystä, antaa olla löysästi kiinni ja katsotaan sitten miten asettuu.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Etuakseli...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:Onko alkuperäiset liitokset tallessa, jos on niin niistä varmaankin saa liitoksen tai sitten hi-flex:stä/Hydro-marketista voisi löytyä tuohon tarkoitukseen sopivia liitoksia.
Alkuperäiset on tallessa alkuperäisissä letkuissa, mutta pitää ensin käydä tsekkaamassa tuo Hydro-Market huomenna. Ennenkuin katkaisen liittimiä letkuista irti. Kiitti vinkistä!
Hydro-Market visiitti kertoi, että heiltä ei näitä MB:n alkuperäisiä (tai vastaavia Argus 5/71) kuula-pallo-mikäolikaan liitoksia löydy.

Kuva

Kuvan 1/2" BSP pushlock-liittimeen löytyy kyllä uros ja siihen muhvi M22 mutta saako sen tiiviiksi? PTFE teipillä ja Locktitella ehkä. Hirveän kovaan momenttiin alumiiniseen öljynlauduttimeen ei kuitenkaan voi vääntää. Ajatus on, että koko liitos suodattimen rungosta, siirretyn öljynsuodattimen ja W114 alkuperäisen lauhduttimen kautta takaisin lohkoon on pelkästään pushlock-liittimillä. Saas nähdä :think:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Eri säätöjä...

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Laitappa siihen kierteeseen Loctite 542 hydrauliikka tiivistettä ja anna kuivua kunnolla jos ei ole aktivaattoria käytössä.. Päivän verran on hyvä antaa kuivua jos ei kiire ole
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Eri säätöjä...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jupa kirjoitti:Laitappa siihen kierteeseen Loctite 542 hydrauliikka tiivistettä ja anna kuivua kunnolla jos ei ole aktivaattoria käytössä.. Päivän verran on hyvä antaa kuivua jos ei kiire ole
Jep, näin ajattelin ensin mutta nyt on ihan hyvä ratkaisu asiaan. Palaan tähän myöhemmin. Nyt jarrujuttuja...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Tässä W107 napa ja uusi 66,5 mm korkea jarrulevy,

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Disc___hub__outside_zps2095b20b.jpeg] ][/url]

"sisäpuolelta"...

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Disc___hub__inside_zps0d743b05.jpeg] ][/url]

ja kohdillaan

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/disc_w_hub_zps58083832.jpeg] ][/url]

Tämä napa tulee setistä, missä levy oli samankorkuinen (66,5mm). Uudeksi levyksi tarjolla on myös 68,5mm korkea ja nähtäväksi jää sopiiko kuvissa esitetyllä kokoonpanolla W114 olka-akselille. Tai siis tulisihan sen sopia, mutta mitä käytännössä tarkoittaa tuo 2mm korkeampi levyvaihtoehto :?
Tästä jatketaan. Nyt sitten selvisi mitä tuo 2mm korkeusero jarrulevyissä tarkoittaa.

Navat, levyt sun muut on hyvin paikallaan olka-akselissa ja nopeasti mallattuna myös jarrusatula.

Kuva

Kuitenkaan ihan loppuun asti ei saa satulaa painettua, että saisi kummatkin pultit takaa kiinni.

Kuva

Alapultti sopii mutta ylhäällä jää muutaman millin päähän.

Kuva

Homma jumittaa navan kauluksen ja satulan kohdasta missä jarrulevy kiinnittyy pulteilla napaan.

Kuva

Tässä se 2mm olisi tarpeen, todellakin :!:

Kuva

Kuva

Nyt pitää hankkia uudet 68,5mm korkeat levyt tai työstää pari milliä pois satulasta, kohdasta, jossa ahdistaa navan kaulaan :think:

Onko satulan materiaali tarpeeksi paksua tuosta kohdasta, että kestää työstämisen puhkomatta satulan runkoa mäntään? Jollain valistunutta arviota asiasta...?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no eikö tosta navasta sais sorvilla hetkessä tarpeeks veks?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Päädyin kuitenkin uusiin 68,5mm jarrulevyihin. Levyt paikallaan ja satulat menee nyt kiinnityskohtiin asti ottamatta kiinni mihinkään.

Hieman toleranssit kuitenkin heittää ja pitää tehdä hienosäätö loppuun shimmilevyillä, n. 0,1 - 0,3, riippuen puolesta. Mistähän shimmilevyjä nykyään ostetaan :?:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nyt rupeaa löytymään jarruihin oikea ote :eh:

Kuva

Ei nää up-gradet kyllä mitään suoria bolt-on hommia ole. Vasen puoli rupesi toimimaan 0,5mm shimmeillä ylä-ala. Oikea puoli jäi vaiheeseen kun pitkän säädön ja pähkäilyn jälkeen uusi levy osoittautui kieroksi. Sen verran heittoa oli, että useasta eri shimmailusta huolimatta satulaa kiristäessä jämähti levy kiinni satulaan pystysuunnassa. Tai sitten jarrusatula on epäkesko :? Jokatapauksessa levy heittää abt 0,5 mm ja Motonet Vantaa tarjoaa yhtä spekseihin sopivaa (W126) levyä. Se sieltä huomenna.

Muutenkin tuntuu aika randomilta nämä annetut mitat. Kun kyseessä on korkeampi levy (kuten tässä tapauksessa 68,5mm) niin eri valmistajista riippuen korkeus voi olla 68,0 (Meyle), 68,3 (Brembo) ja 68,5 (useat). Ja näiden sekamelska. Sitten vielä eri valmistajien jarrusatuloiden toleranssit päälle. Levyjä tilatessa ei aina tiedä mitä settiä on asentamassa :crazy:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Heitetään tähän jarruhässäkän väliin yksi pohdinta.

Onko joku rakentanut tiiviimmän ja täsmällisemmän vaihteensiirtomekanismin Getrag tai ZF -laatikkoihin? Jo pelkästään siirtäjätankojen muovipuslien vaihtaminen messinkisiin auttaa paljon, mutta lyhyempi liikerata vielä enemmän. Ajattelin tehdä näiden oppien mukaan...

Kuva

Kuva

Abt tuuman pidennys vaihdekulissin tankoihin ja messinkinen pusla. Vaihdekepin pituus pysyisi samana :think: Jollain näkemyksiä tähän... :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Upea projekti !


Noin ne vaihdevälit lyhenee, joku "viisas" laskis kepin liikkeen / muutoksetkin ihan numeroina

Pelkät puslat auttaa jo PALJON
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

No niin. Kiero jarrulevy vaihdettu uuteen ja pienellä shimmauksella molemmat puolet paikallaan. Etupää jarrujen ilmausta vailla valmis.

Vanhat...

Kuva

Kuva

Nää jarrut on siis samat kuin W126 500 SEC (08.85 asti).
Viimeksi muokannut hismajestics, Su 14.07.2013 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

pekkovee kirjoitti:Upea projekti !


Noin ne vaihdevälit lyhenee, joku "viisas" laskis kepin liikkeen / muutoksetkin ihan numeroina

Pelkät puslat auttaa jo PALJON
Kiitti :thumbup:

Tästä vois joku fiksumpi laskea :)

Kuva

Mulla on mitat noista messinkipuslistakin jossain. Pitää kaivaa...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Samaan lopputulokseenhan pääset myös lyhentämällä niitä laatikon kyljessä olevia siirtäjän vipuja - kumpi sitten lienee helpompi ja näppärämpi tapa


Löysiks muuten noita ISOja W126 etusatuloita mistä ? Omakin rojekti sellaisia saattaa kaivata ...
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

pekkovee kirjoitti:Samaan lopputulokseenhan pääset myös lyhentämällä niitä laatikon kyljessä olevia siirtäjän vipuja - kumpi sitten lienee helpompi ja näppärämpi tapa


Löysiks muuten noita ISOja W126 etusatuloita mistä ? Omakin rojekti sellaisia saattaa kaivata ...
Periaatteessa kyllä, mutta lyhentämällä laatikon päästä heikentää "työntövoimaa" :?: Parempi mielestäni on nimenomaan pidentää vaihdekepin tankoja ja ylläpitää vipuvartta vaihdekepin päässä.

Satulat tuli UK:sta, http://brakeparts.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;. Suurempi haaste on löytää isomman setin jarrulevy, 68,5mm. eBayssa myydään, mutta niinkuin aikaisemmin kirjoitin, niin ilmoitettu korkeus ja oikea korkeus ei välttämättä täsmää. Shimmeillä toki saa paikalleen :)

Ihan vaan tarkennuksena; mun ISO paketti käsittää W126 jarrut autoihin ajalta 03.80 - 08.85 ja isoilla 17,5mm paloilla. Syksyn -85 jälkeen W126 ja 560 W107 eturipustus rakentui W124 pohjalle ja jarrusatulat muuttuivat 4-mäntäisiksi ja levyt 300mm.

Jos sulla on e. -80 oleva rakenne, niin näiden levykorkeus on 66,5mm ja palat 15mm.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nyt se alkaa! Nimittäin sähköhommat.

Timppa (slsl77) on tulossa huomenna tallille taikasauvansa kanssa panemaan johdot järjestykseen :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Jarrut, 1. yritys!

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Onko joku rakentanut tiiviimmän ja täsmällisemmän vaihteensiirtomekanismin Getrag tai ZF -laatikkoihin? Jo pelkästään siirtäjätankojen muovipuslien vaihtaminen messinkisiin auttaa paljon, mutta lyhyempi liikerata vielä enemmän. Ajattelin tehdä näiden oppien mukaan...

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Short_shifter__rods_zps2a057d61.jpeg] ][/url]

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Short_shifter__brass_bushing_zps87addbdd.jpeg] ][/url]

Abt tuuman pidennys vaihdekulissin tankoihin ja messinkinen pusla. Vaihdekepin pituus pysyisi samana :think: Jollain näkemyksiä tähän... :)
hismajestics kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:Samaan lopputulokseenhan pääset myös lyhentämällä niitä laatikon kyljessä olevia siirtäjän vipuja - kumpi sitten lienee helpompi ja näppärämpi tapa
...
Periaatteessa kyllä, mutta lyhentämällä laatikon päästä heikentää "työntövoimaa" :?: Parempi mielestäni on nimenomaan pidentää vaihdekepin tankoja ja ylläpitää vipuvartta vaihdekepin päässä.
Tarkennan pikkasen omia näkemyksiäni :eh:

Oleellisin homma koko modissa on pitää vaihdekepin siirtäjien ja laatikon kyljessä olevien siirtäjien välinen liike saman pituisena.

Kuva

Näin ollen...

Kuva

Teoriassa tarkin tapa on lyhentää itse vaihdekeppiä samalla mitalla kuin kepin pään siirtäjiä pidentää. Kuinka homma toimii käytännössä riippuu alkuperäisen mekanismin siisrtäjien suhteista toisiinsa.

Periaatteessa perusajatukseni pidentää vaihdekepin siirtäjiä (kiinnityskohdan alapuolella) abt tuumalla mutta pitää itse keppi (kiinnityskohdan yläpuolella) alkuperäisenä sattaa hyvinkin toimia. Jokatapauksessa vaihdekepin lyhentäminen samassa suhteessa tekee itse vaihtamisesta huomattavasti jäykempää so.vähemmän vipua alkupäässä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

hismajestics kirjoitti: Periaatteessa kyllä, mutta lyhentämällä laatikon päästä heikentää "työntövoimaa" :?: Parempi mielestäni on nimenomaan pidentää vaihdekepin tankoja ja ylläpitää vipuvartta vaihdekepin päässä.
Molemmat ratkaisut heikentävät työntövoimaa. Sitä voisi ajatella vaikkapa sillä tavalla, että joka tapauksessa lyhennetään kepin yläpään liikettä vaihteiston päädyssä momentin pysyessä samana, jolloin tarvitaan suurempi voima kepin päädyssä tuottamaan sama momentti vaihdelaatikon vaihteensiirtoakseliin.

Edit: Tein nopean kuvan mekanismista, johon laskin tarvittavan voiman. Tämä on nyt raakasti yksinkertaistettu versio, sillä tässä kaikki kulmat ovat suoria kulmia. Oikeassa mekanismissa vaadittavan voiman suuruus muuttuu tietysti kepin asennon mukaan, mutta ei vaadittava momenttikaan ole vakio. Idea kuitenkin käynee selville, jos tuosta jotain ymmärtää :D.

Kuva
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kakemake kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Periaatteessa kyllä, mutta lyhentämällä laatikon päästä heikentää "työntövoimaa" :?: Parempi mielestäni on nimenomaan pidentää vaihdekepin tankoja ja ylläpitää vipuvartta vaihdekepin päässä.
Molemmat ratkaisut heikentävät työntövoimaa. Sitä voisi ajatella vaikkapa sillä tavalla, että joka tapauksessa lyhennetään kepin yläpään liikettä vaihteiston päädyssä momentin pysyessä samana, jolloin tarvitaan suurempi voima kepin päädyssä tuottamaan sama momentti vaihdelaatikon vaihteensiirtoakseliin.

Edit: Tein nopean kuvan mekanismista, johon laskin tarvittavan voiman. Tämä on nyt raakasti yksinkertaistettu versio, sillä tässä kaikki kulmat ovat suoria kulmia. Oikeassa mekanismissa vaadittavan voiman suuruus muuttuu tietysti kepin asennon mukaan, mutta ei vaadittava momenttikaan ole vakio. Idea kuitenkin käynee selville, jos tuosta jotain ymmärtää :D.

Kuva
No nyt, nyt ylitettiin kyllä oppimäärässä meikäläisen pitkä ranska :thumbup:

Osaatko tuon kaavan puitteissa sanoa, kuinka paljon uskaltaa "alapäätä" pidentää vs. "yläpäätä" lyhentää ettei vaihtaminen mene liian raskaaksi? Vai kannattaako "yläpää" jättää suosiolla alkuperäisiin mittoihin?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tähän väliin Veholle iso peukku :thumbup:

Soitin ap uusista pakosarjan tiivisteistä, joita ei sitten ollutkaan hyllyssä ja meni tilaukseen. Äsken tuli tekstari, että noudettavissa Pitäjänmäen pisteestä :)

Paitsi nopea, oli Veho myös halvin, alle 10€ kappale. Jenkeistä olisi myös saanut, 4 taalaa zippe + verot ja siihen kohtuulliset alk. 55$ deehooällät päälle.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Heh :D

Tuohan on kovin yksinkertainen mallinnus todellisuudesta.

Ei se vaihtaminen mene liian raskaaksi. Se tuuman pidennys vaikuttaa vähän mutta luulen että lopputulos on hyvä. Pitäisi olla tarkat mitat alkuperäisten tankojen ja paikallaan pysyvien pisteiden koordinaatit toistensa suhteen niin voisi antaa tarkempia arvioita.

Yläpää kannattanee jättää vakion mittaiseksi niin keppi ei karkaa väärään paikkaan. Joskus näkee sellaisia autoja, joissa "vaihdevälinlyhennin" on vain lyhennetty kepin yläpää. Näyttää ainakin perin typerältä.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kakemake kirjoitti:joissa "vaihdevälinlyhennin" on vain lyhennetty kepin yläpää. Näyttää ainakin perin typerältä.
Niin totta :!:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Näiden öljypuolen letkujen, liittimien ja kierteiden tms. yhteensovittamisessa saa kyllä juosta ja googlata. Eikä sittenkään oikein löydy. Hydromarketissa ollaan muuten auttavaisia mutta sanovat melko suoraan, että autopuolen hommiin ei oikein ratkaisuja löydy...

Tänään kävin kyselemässä adapteria M103 sähköisen öljykellon tilalle, suodattimen jalkaan sopivaan M12 kierteeseen. Coupessa on paineella toimiva mittari ja toinen pää pitäisi saada kiinni suodattimen jalkaan.

Kuva

Eioota tuli ostettua. Googlaamalla löytyy sopivaa millikokoa, mutta kierteen nousu on kaikissa löytämissäni 1, pitäisi olla 1,5. Jollain vinkkiä ratkaisuksi?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

- uus kierre tapilla ?
- jarruputkiosat ?
- putkisepän paja ?

Hiukka luovuutta - ei oo vaikee homma :thumbup:
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja unski »

itsetehty adapreri: Otat lyhyen M12 pultin hitsaat pultin kantaan m10 mutterin. Sitten sinolia tai jotain sopivaa alkoholia mutterin sisään ja katsot vuotaako. Kun se on tiivis, poraat vain ohuen reiän pultin läpi. Riittävällä määrällä kupariprikkoja sovitat vanhan M10 adapterin mutteriin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

pekkovee kirjoitti:- uus kierre tapilla ?
- jarruputkiosat ?
- putkisepän paja ?

Hiukka luovuutta - ei oo vaikee homma :thumbup:
unski kirjoitti:itsetehty adapreri: Otat lyhyen M12 pultin hitsaat pultin kantaan m10 mutterin. Sitten sinolia tai jotain sopivaa alkoholia mutterin sisään ja katsot vuotaako. Kun se on tiivis, poraat vain ohuen reiän pultin läpi. Riittävällä määrällä kupariprikkoja sovitat vanhan M10 adapterin mutteriin.

Timppa
No huh, eiköhän näillä opeilla yksi öljynpainemittari toimimaan saada 8) . Kiitos.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Timppa (slsl77) kävi tallilla M104 johtonivaska kainalossaan. Paljon oli saanut selvitettyä ja nipusta katosi useita haaroja turhana pois. Samoin Coupen alkuperäisestä. Seuraavan kerran päästään johtoja asentamaan kunhan M104 saadaan takaisin paikalleen.

Siinä sivussa otti katkenneen pinnapultin kannesta irti.

Kuva

Tolla vempeleellä se lähti (vieressä uusi setti).
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Veholta tulleet uudet pakosarjan tiivisteet ovat nykyään metallisia, vanhat massatiivisteitä.

Kuva

Osanumerokin on vaihtunut, vanhoja kaupataan netissä loppupään numerolla xxx 380, nämä uudet xxx 780.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin