W123 240dieselturbo ajossa
Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Kannattaa vaihtaa 0,6mm lankaan, ongelma ratkeaa varmaan sillä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Olen tuon latanut itelle myös, ei apua..Snellu kirjoitti: ↑Ma 28.10.2024 21:49 https://resources.userdoc.kemppi.com/ma ... -fi-sv.pdf
Katsoppas piruuttaan löytyisikö tuosta apuja. Kempin sivuilta löytyy hyvä arkisto, josta löytyy myös klassikko koneille manuaalit. Mielenkiinnosta itsekin vilkaisin tuon läpi, niin hyviä perus vianaiheuttajia tuossa mainittiin.
0,6mm tuntuu olevan herkempi langansyöttö ongelmille, vaan jos kaikki toimii niin on kyllä miellyttävä hitsata peltiä sillä vrt. 0,8mm. Itse nakkasin vanhan ja vittulevan esabin romulavalle ja ostin timcon pikku migin missä käytän 0,6mm lankaa, elämänlaatu parani huomattavasti

Kannattaa kokeilla, eipä tuo kallistakaan ole
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Aivan oikein, kokeilin 0,6mm langalla ja sykkyrälle se meni heti paine/vetorullan jälkeen joten sitä en voi tässä käyttää ilman että sitten rakentaa jotenkin uusiks ettei lanka voi mennä sykkyrään..hennse kirjoitti: ↑Ti 29.10.2024 11:290,6mm tuntuu olevan herkempi langansyöttö ongelmille, vaan jos kaikki toimii niin on kyllä miellyttävä hitsata peltiä sillä vrt. 0,8mm. Itse nakkasin vanhan ja vittulevan esabin romulavalle ja ostin timcon pikku migin missä käytän 0,6mm lankaa, elämänlaatu parani huomattavasti![]()
Olen lähettänyt Kempin vertsaalle Suomeen sähköpostia, katotaan tuleeko sieltä vastausta tähän 

Jos lanka menee sykkyrälle niin poltinkaapelissa on jotain, kokeile puhaltaa se paineilmalla puhtaaksi. Vetorullia voi säätää löysemmäksi että luistaa ennemmin kuin sylttää langan.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- räimänparoni
- Vakiokalustoa
Itse olen säätänyt langan syötön silleen että pysyy kolvin päässä pihdeillä paikoillaan kun painaa liipaisinta.
Joo tuouta täytyy kokeilla paineilmalla puhaltaa läpi. Joo tuon tiesin kuitenkin että rullaa voi säätää

Jostain luin että ei saa olla liiaan kovalla langansyöttömekanismi koska silloin lanka väkisin menee peltiin vaikka ei sula/poltto olis hyvä.. Ite olen säätänyt sen niin että sormen kun laittaa langan päähän niin luistaa..räimänparoni kirjoitti: ↑Ke 30.10.2024 09:42 Itse olen säätänyt langan syötön silleen että pysyy kolvin päässä pihdeillä paikoillaan kun painaa liipaisinta.
Nyt olen mitanut hitsistä diodit ja kaikki on ehjiä eli en usko että hitsissä on mitään vikaa. Letkupaketin tähän uusin joku vuos sitten. Otin pikaliitoksen irti letkulle ja huomasin että suojakaasun liitoksen o-rengas oli mennyt huonoks. Vaihoin sen ja sitten samalla säädin kaasunsyötön niin pieneks ku pysty, eli niin pieneks että justiin kuulee että sitä tulee. Ja nyt näyttää että onnistuu paremmin, ja täytyy uskaltaa laittaa virtaa isommalle.. täytyy harjoitella vielä lisää..
Nyt oon kattonut hitsiä vielä uudestaan ja yhestä myyntikuvasta samanlaisesta hitsistä huomasin mikä mun hitsissä on vikana. Silloin kun vaihoin letkun siihen tuohon eurotyyppiseen niin en ajatellut yhtä hommaa.. Kuka näkee tässä kuvassa jotain vikaa?

Ostin sitten toisen tuollasen liitoksen ja laitoin pitemmän putken siitä ja nyt näyttää tälle:

Keskimmäinen sauma on nyt sit tällä asetelmalla:

Eli nyt mulla on 0,6mm lankaa ja sulaa paljon paremmin nyt, täytyy vaan uskaltaa virran ja langansyötön kanssa kokeilla eri asetuksilla. Eiköhän se tästä tule paremmaks. Haluan kiittää kaikkia vinkeistä kokeilla 0,6mm langalla ja muistakin vinkeistä, kiitän sydämen pohjasta avusta

Ostin sitten toisen tuollasen liitoksen ja laitoin pitemmän putken siitä ja nyt näyttää tälle:

Keskimmäinen sauma on nyt sit tällä asetelmalla:

Eli nyt mulla on 0,6mm lankaa ja sulaa paljon paremmin nyt, täytyy vaan uskaltaa virran ja langansyötön kanssa kokeilla eri asetuksilla. Eiköhän se tästä tule paremmaks. Haluan kiittää kaikkia vinkeistä kokeilla 0,6mm langalla ja muistakin vinkeistä, kiitän sydämen pohjasta avusta

Noniin, ei ole ihme jos lanka meni sykkyrään. Laita kaasunvirtausta 7-8 litraa/min
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Tullut pikkusen touhuttua tämän kanssa. Tallista lakkas lämpö toimimasta (ollut iso diesellämmitin) joten tilasin firman kautta ilmapumpun joka asennetaan keskiviikkona.
Pakopuktelle hitsasin takimmaisen kiinnikkeen varaosa palasta takasin kiinni.

hitsisaumat saumattu saumausaineella

pari kerrosta maalia vielä pohjamaalin päälle

Seuraavaks sitten hion noita pakkelikohtia ja sitten maaalaan myös tavaratilan sivulokeron mustalla.
Pakopuktelle hitsasin takimmaisen kiinnikkeen varaosa palasta takasin kiinni.

hitsisaumat saumattu saumausaineella

pari kerrosta maalia vielä pohjamaalin päälle

Seuraavaks sitten hion noita pakkelikohtia ja sitten maaalaan myös tavaratilan sivulokeron mustalla.
No niin sitä taas tehdään rojektia, mennyt ohi tämä vallan.
Hyvältä näyttää ja taas yksi auto pelastuu.
Hyvältä näyttää ja taas yksi auto pelastuu.

Taas on saatu hommaa eteenpäin, ei aina tule päivitettyä vaan..
Pakkeloitu.. ja sitten hioin vielä vähäsen..
free photo hosting
Siinä maalattu, loppu maali vähän kesken että täytyy sitten lisätä. Tavallisella spraymaalilla maalattu..

Pakkelikohat näkyy jostain kun kattelee ja jotain pientä lommoa on jossain mutta nyt saa välttää, en ole maalari ja en saa ikinä muuten valmiiks tätä. Käyttöautoks saa välttää, uskaltaa ainakin käyttää autoa niinkuin ja milloin haluaa
Tuossa kuva mille konehuone ja turbon letkut näytti, ollut siitä lähtien kun ostin auton. Ahtoputki imusarjaan on niin pehmonen että kun turbo alko lataan niin se paisu jonkun verran ja aika mutkaa siinä on myös..

Uusi imu/pakosarjan tiiviste koska vanha oli mennyt huonoksi koska keskimmäisiä pakosarjan muttereita ei oltu tiukattu kunnolla..

Imusarjaan hitsasin isomman putken koska entinen oli liian pieni turbon lähtöön nähen..

samalla putsasin turbon ja myös hukkaportin kellon putsasin sisältä myös..Turbo on rotomaster mutta tyyppiä en näe valitettavasti..

Siinä on nyt jykevämmät putket paikallaan

Siirsin ilmaputsaria kauemmaksi valonheittäjän takaa koska oli ennen niin lähellä että ei ois voinut lamppuja vaihtaa ennenkuin ottaa koko ilmaputsarin irti.. Ilmaputsari on Saab 900 sarjasta ja siinä on 60mm putkikoko, turbossa on myös 60mm sisääntulo ilma joten annoin sen olla jälellä.
Ainut mitä aattelen on tuo huohotusputki.. tarviisko siihen olla sellainen "catchcan"? Koska turbo imee aika hyvin joten sinne väkisin menee öljyä imusarjaan myös sitten..
Pakkeloitu.. ja sitten hioin vielä vähäsen..

Siinä maalattu, loppu maali vähän kesken että täytyy sitten lisätä. Tavallisella spraymaalilla maalattu..

Pakkelikohat näkyy jostain kun kattelee ja jotain pientä lommoa on jossain mutta nyt saa välttää, en ole maalari ja en saa ikinä muuten valmiiks tätä. Käyttöautoks saa välttää, uskaltaa ainakin käyttää autoa niinkuin ja milloin haluaa

Tuossa kuva mille konehuone ja turbon letkut näytti, ollut siitä lähtien kun ostin auton. Ahtoputki imusarjaan on niin pehmonen että kun turbo alko lataan niin se paisu jonkun verran ja aika mutkaa siinä on myös..

Uusi imu/pakosarjan tiiviste koska vanha oli mennyt huonoksi koska keskimmäisiä pakosarjan muttereita ei oltu tiukattu kunnolla..

Imusarjaan hitsasin isomman putken koska entinen oli liian pieni turbon lähtöön nähen..

samalla putsasin turbon ja myös hukkaportin kellon putsasin sisältä myös..Turbo on rotomaster mutta tyyppiä en näe valitettavasti..

Siinä on nyt jykevämmät putket paikallaan

Siirsin ilmaputsaria kauemmaksi valonheittäjän takaa koska oli ennen niin lähellä että ei ois voinut lamppuja vaihtaa ennenkuin ottaa koko ilmaputsarin irti.. Ilmaputsari on Saab 900 sarjasta ja siinä on 60mm putkikoko, turbossa on myös 60mm sisääntulo ilma joten annoin sen olla jälellä.
Ainut mitä aattelen on tuo huohotusputki.. tarviisko siihen olla sellainen "catchcan"? Koska turbo imee aika hyvin joten sinne väkisin menee öljyä imusarjaan myös sitten..
Meinaatko irrottaa takalasin, kun sieltä tiivisteen alta tulee ruostevana niin siellä on varmaankin jotain tekemistä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Hienoa työtä! Minua erityisesti tyydyttää kun vähän rupisempi aihio kunnostetaan takaisin tienpäälle
Tästä tulee täydellinen käyttöauto

Tästä tulee täydellinen käyttöauto
Yltäiskö ne töötille? Värit ainakin täsmää
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Kiitos vinkistä, löysin sen töötin paikan.. pelkkä kiinnike siinä jälellä ja ite töötti poissa.. Onko 123 korissa vaan yks töötti vai kuuluko myös kuskin puolella olla ? Sinne on laitettu kaks tööttiä jotka ei ole ainakaan orkkismallia..
Kun ei oikein ole vielä huvittanut alkaa ruostekorjauksiin toisella puolella niin aloin selvitteleen sähköjä autosta.. siis huhhuh mitä hommaa on tehty aikasemmin ja pilattu koko auton sähköt. Sitten ihmetellään miks valot autossa ei toimi kun niittenkin johtosarjoja on räpelöity. Minä ihmettelisin jos toimis tuossa kunnossa.. Muutenkin auton verhoilua pilattu hirveillä kajareilla..

tuulilasin pyyhkijänmoottorille oli kanssa johtosarjaan tehty omia virityksiä, erillinen aikarele laitettu koelautaan..pois kaikki roskat sieltä..

aika hyvin sitä puolessa tunnissakin kerkee irrotteleen

tuulilasin pyyhkijänmoottorille oli kanssa johtosarjaan tehty omia virityksiä, erillinen aikarele laitettu koelautaan..pois kaikki roskat sieltä..

aika hyvin sitä puolessa tunnissakin kerkee irrotteleen

2 tööttiä kuuluu olla, toinen kuskin puolella ja toinen apumiehen puolella
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D