W123 240dieselturbo ajossa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kannattaa vaihtaa 0,6mm lankaan, ongelma ratkeaa varmaan sillä.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Snellu kirjoitti: Ma 28.10.2024 21:49 https://resources.userdoc.kemppi.com/ma ... -fi-sv.pdf

Katsoppas piruuttaan löytyisikö tuosta apuja. Kempin sivuilta löytyy hyvä arkisto, josta löytyy myös klassikko koneille manuaalit. Mielenkiinnosta itsekin vilkaisin tuon läpi, niin hyviä perus vianaiheuttajia tuossa mainittiin.
Olen tuon latanut itelle myös, ei apua..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:23 Kannattaa vaihtaa 0,6mm lankaan, ongelma ratkeaa varmaan sillä.
Luuletko niin? :)
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja hennse »

pasi84 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:35
S202 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:23 Kannattaa vaihtaa 0,6mm lankaan, ongelma ratkeaa varmaan sillä.
Luuletko niin? :)
0,6mm tuntuu olevan herkempi langansyöttö ongelmille, vaan jos kaikki toimii niin on kyllä miellyttävä hitsata peltiä sillä vrt. 0,8mm. Itse nakkasin vanhan ja vittulevan esabin romulavalle ja ostin timcon pikku migin missä käytän 0,6mm lankaa, elämänlaatu parani huomattavasti :thumbup:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

pasi84 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:35
S202 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:23 Kannattaa vaihtaa 0,6mm lankaan, ongelma ratkeaa varmaan sillä.
Luuletko niin? :)
Kannattaa kokeilla, eipä tuo kallistakaan ole
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

hennse kirjoitti: Ti 29.10.2024 11:29
pasi84 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:35
S202 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:23 Kannattaa vaihtaa 0,6mm lankaan, ongelma ratkeaa varmaan sillä.
Luuletko niin? :)
0,6mm tuntuu olevan herkempi langansyöttö ongelmille, vaan jos kaikki toimii niin on kyllä miellyttävä hitsata peltiä sillä vrt. 0,8mm. Itse nakkasin vanhan ja vittulevan esabin romulavalle ja ostin timcon pikku migin missä käytän 0,6mm lankaa, elämänlaatu parani huomattavasti :thumbup:
Aivan oikein, kokeilin 0,6mm langalla ja sykkyrälle se meni heti paine/vetorullan jälkeen joten sitä en voi tässä käyttää ilman että sitten rakentaa jotenkin uusiks ettei lanka voi mennä sykkyrään..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Ti 29.10.2024 12:39
pasi84 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:35
S202 kirjoitti: Ti 29.10.2024 07:23 Kannattaa vaihtaa 0,6mm lankaan, ongelma ratkeaa varmaan sillä.
Luuletko niin? :)
Kannattaa kokeilla, eipä tuo kallistakaan ole
Ei onnistunut, veti sykkyrälle sitä koko ajan..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Olen lähettänyt Kempin vertsaalle Suomeen sähköpostia, katotaan tuleeko sieltä vastausta tähän :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jos lanka menee sykkyrälle niin poltinkaapelissa on jotain, kokeile puhaltaa se paineilmalla puhtaaksi. Vetorullia voi säätää löysemmäksi että luistaa ennemmin kuin sylttää langan.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
räimänparoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 27.11.2006 18:11

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja räimänparoni »

Itse olen säätänyt langan syötön silleen että pysyy kolvin päässä pihdeillä paikoillaan kun painaa liipaisinta.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Ke 30.10.2024 07:26 Jos lanka menee sykkyrälle niin poltinkaapelissa on jotain, kokeile puhaltaa se paineilmalla puhtaaksi. Vetorullia voi säätää löysemmäksi että luistaa ennemmin kuin sylttää langan.
Joo tuouta täytyy kokeilla paineilmalla puhaltaa läpi. Joo tuon tiesin kuitenkin että rullaa voi säätää :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

räimänparoni kirjoitti: Ke 30.10.2024 09:42 Itse olen säätänyt langan syötön silleen että pysyy kolvin päässä pihdeillä paikoillaan kun painaa liipaisinta.
Jostain luin että ei saa olla liiaan kovalla langansyöttömekanismi koska silloin lanka väkisin menee peltiin vaikka ei sula/poltto olis hyvä.. Ite olen säätänyt sen niin että sormen kun laittaa langan päähän niin luistaa..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt olen mitanut hitsistä diodit ja kaikki on ehjiä eli en usko että hitsissä on mitään vikaa. Letkupaketin tähän uusin joku vuos sitten. Otin pikaliitoksen irti letkulle ja huomasin että suojakaasun liitoksen o-rengas oli mennyt huonoks. Vaihoin sen ja sitten samalla säädin kaasunsyötön niin pieneks ku pysty, eli niin pieneks että justiin kuulee että sitä tulee. Ja nyt näyttää että onnistuu paremmin, ja täytyy uskaltaa laittaa virtaa isommalle.. täytyy harjoitella vielä lisää..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt oon kattonut hitsiä vielä uudestaan ja yhestä myyntikuvasta samanlaisesta hitsistä huomasin mikä mun hitsissä on vikana. Silloin kun vaihoin letkun siihen tuohon eurotyyppiseen niin en ajatellut yhtä hommaa.. Kuka näkee tässä kuvassa jotain vikaa?
Kuva
Ostin sitten toisen tuollasen liitoksen ja laitoin pitemmän putken siitä ja nyt näyttää tälle:
Kuva
Keskimmäinen sauma on nyt sit tällä asetelmalla:
Kuva
Eli nyt mulla on 0,6mm lankaa ja sulaa paljon paremmin nyt, täytyy vaan uskaltaa virran ja langansyötön kanssa kokeilla eri asetuksilla. Eiköhän se tästä tule paremmaks. Haluan kiittää kaikkia vinkeistä kokeilla 0,6mm langalla ja muistakin vinkeistä, kiitän sydämen pohjasta avusta :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noniin, ei ole ihme jos lanka meni sykkyrään. Laita kaasunvirtausta 7-8 litraa/min
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Pe 01.11.2024 20:07 Noniin, ei ole ihme jos lanka meni sykkyrään. Laita kaasunvirtausta 7-8 litraa/min
Joo ei :lol: Okei, kokeilen huomena. Nyt mulla on kaasuvirtaus noin 6lit/min. Kuulee just että sitä tulee suuttimesta.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kokeilin 7-8lit/min kaasuvirtausta ja sillein tulee huonompaa saumaa..
Nyt on sivupelti hitsattu paikalleen, on jälellä laittaa sivukotelon pohjapelti ja äänenvaimentimen takimmainen kiinnike.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tullut pikkusen touhuttua tämän kanssa. Tallista lakkas lämpö toimimasta (ollut iso diesellämmitin) joten tilasin firman kautta ilmapumpun joka asennetaan keskiviikkona.
Pakopuktelle hitsasin takimmaisen kiinnikkeen varaosa palasta takasin kiinni.
Kuva
hitsisaumat saumattu saumausaineella
Kuva
Kuva
pari kerrosta maalia vielä pohjamaalin päälle
Kuva
Kuva

Seuraavaks sitten hion noita pakkelikohtia ja sitten maaalaan myös tavaratilan sivulokeron mustalla.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin sitä taas tehdään rojektia, mennyt ohi tämä vallan.
Hyvältä näyttää ja taas yksi auto pelastuu. :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 24.11.2024 19:52 No niin sitä taas tehdään rojektia, mennyt ohi tämä vallan.
Hyvältä näyttää ja taas yksi auto pelastuu. :thumbup:
Kiitos :) Mitään näyttelyautoa tästä ei tule, itelle käyttöautoksi tulee tämä..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Taas on saatu hommaa eteenpäin, ei aina tule päivitettyä vaan..
Pakkeloitu.. ja sitten hioin vielä vähäsen..
Kuvafree photo hosting
Siinä maalattu, loppu maali vähän kesken että täytyy sitten lisätä. Tavallisella spraymaalilla maalattu..
Kuva
Kuva
Pakkelikohat näkyy jostain kun kattelee ja jotain pientä lommoa on jossain mutta nyt saa välttää, en ole maalari ja en saa ikinä muuten valmiiks tätä. Käyttöautoks saa välttää, uskaltaa ainakin käyttää autoa niinkuin ja milloin haluaa :mrgreen:
Tuossa kuva mille konehuone ja turbon letkut näytti, ollut siitä lähtien kun ostin auton. Ahtoputki imusarjaan on niin pehmonen että kun turbo alko lataan niin se paisu jonkun verran ja aika mutkaa siinä on myös..
Kuva
Uusi imu/pakosarjan tiiviste koska vanha oli mennyt huonoksi koska keskimmäisiä pakosarjan muttereita ei oltu tiukattu kunnolla..
Kuva
Imusarjaan hitsasin isomman putken koska entinen oli liian pieni turbon lähtöön nähen..
Kuva
samalla putsasin turbon ja myös hukkaportin kellon putsasin sisältä myös..Turbo on rotomaster mutta tyyppiä en näe valitettavasti..
Kuva
Kuva
Siinä on nyt jykevämmät putket paikallaan :)
Kuva
Kuva

Siirsin ilmaputsaria kauemmaksi valonheittäjän takaa koska oli ennen niin lähellä että ei ois voinut lamppuja vaihtaa ennenkuin ottaa koko ilmaputsarin irti.. Ilmaputsari on Saab 900 sarjasta ja siinä on 60mm putkikoko, turbossa on myös 60mm sisääntulo ilma joten annoin sen olla jälellä.
Ainut mitä aattelen on tuo huohotusputki.. tarviisko siihen olla sellainen "catchcan"? Koska turbo imee aika hyvin joten sinne väkisin menee öljyä imusarjaan myös sitten..
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2160
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Meinaatko irrottaa takalasin, kun sieltä tiivisteen alta tulee ruostevana niin siellä on varmaankin jotain tekemistä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Su 12.01.2025 14:07 Meinaatko irrottaa takalasin, kun sieltä tiivisteen alta tulee ruostevana niin siellä on varmaankin jotain tekemistä.
Joo irrotan takalasin koska lasin raami on varmasti ruostunut :D Uus tiiviste on siihen ja myös tuulilasiin valmiina :)
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja hennse »

Hienoa työtä! Minua erityisesti tyydyttää kun vähän rupisempi aihio kunnostetaan takaisin tienpäälle :D
Tästä tulee täydellinen käyttöauto
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

hennse kirjoitti: Ma 13.01.2025 10:15 Hienoa työtä! Minua erityisesti tyydyttää kun vähän rupisempi aihio kunnostetaan takaisin tienpäälle :D
Tästä tulee täydellinen käyttöauto
Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tarviin apua, kaks johon päätä mitä en tiiä mihin ne kuuluu.. menee samassa laturijohtojen kanssa..Laturin johot korjaan koska kupari näkyy paikottain.
Kuva
tuon väriset johot on
Kuva
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 581
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Yltäiskö ne töötille? Värit ainakin täsmää
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

racer123 kirjoitti: Ma 13.01.2025 22:56 Yltäiskö ne töötille? Värit ainakin täsmää
Kiitos vinkistä, löysin sen töötin paikan.. pelkkä kiinnike siinä jälellä ja ite töötti poissa.. Onko 123 korissa vaan yks töötti vai kuuluko myös kuskin puolella olla ? Sinne on laitettu kaks tööttiä jotka ei ole ainakaan orkkismallia..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kun ei oikein ole vielä huvittanut alkaa ruostekorjauksiin toisella puolella niin aloin selvitteleen sähköjä autosta.. siis huhhuh mitä hommaa on tehty aikasemmin ja pilattu koko auton sähköt. Sitten ihmetellään miks valot autossa ei toimi kun niittenkin johtosarjoja on räpelöity. Minä ihmettelisin jos toimis tuossa kunnossa.. Muutenkin auton verhoilua pilattu hirveillä kajareilla..
Kuva
tuulilasin pyyhkijänmoottorille oli kanssa johtosarjaan tehty omia virityksiä, erillinen aikarele laitettu koelautaan..pois kaikki roskat sieltä..
Kuva
aika hyvin sitä puolessa tunnissakin kerkee irrotteleen :D
Kuva
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 581
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja racer123 »

pasi84 kirjoitti: Ti 14.01.2025 21:24
racer123 kirjoitti: Ma 13.01.2025 22:56 Yltäiskö ne töötille? Värit ainakin täsmää
Kiitos vinkistä, löysin sen töötin paikan.. pelkkä kiinnike siinä jälellä ja ite töötti poissa.. Onko 123 korissa vaan yks töötti vai kuuluko myös kuskin puolella olla ? Sinne on laitettu kaks tööttiä jotka ei ole ainakaan orkkismallia..
2 tööttiä kuuluu olla, toinen kuskin puolella ja toinen apumiehen puolella
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Vastaa Viestiin