Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Säätämällä saat ainakin parikymmentä hevosta lisää. Ammattilainen voi myös säätää sylinterikohtaset syötöt kohilleen jolloin käynti paranee, kulutus laskee ja auto piristyy. Ennakon voit myös säätää 13 jykk niin tehoja tulee taas lisää. Tuolla budjetilla tosin saisit mynädieseliltä isotappisen pumpun ja mahollisesti voisit ostaa myös käytetyn ahtimen. Sitten vielä cooleri, pakosarja ja imusarja niin tehot onkin jo melkeinpä kolminkertaset :D eli riippuu haluatko superin vai pirteän käyttiksen?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Nokivasara
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 23.11.2003 19:46

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Nokivasara »

Pirteää käyttistä tässä vaan haen, tällähetkellä ei ole tiloja isompaa projektia varten. Tuo pumppu ja ennakkon muuttaminen kuulostaa sopivalta hommalta, ennakon saan varmaankin säädätettyä, koska olen mersupajalla töissä, pumpun irroitus ja asennus sujuvat luultavammin itseltäkin. Jos moottorissa ei muuteta muuta, hyödyttääkö pumpun sisuskaluihin kajoaminen, vai riittääkö säätö?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Nokivasara kirjoitti:Pirteää käyttistä tässä vaan haen, tällähetkellä ei ole tiloja isompaa projektia varten. Tuo pumppu ja ennakkon muuttaminen kuulostaa sopivalta hommalta, ennakon saan varmaankin säädätettyä, koska olen mersupajalla töissä, pumpun irroitus ja asennus sujuvat luultavammin itseltäkin. Jos moottorissa ei muuteta muuta, hyödyttääkö pumpun sisuskaluihin kajoaminen, vai riittääkö säätö?
Säätö riittää ellet halua laittaa/laitattaa isompia elementtejä. Sylinterikohtasten säätöön tarvihtee pumppupenkin ja se kannattaakin tehdä jos autolla on ajettu se puoli milliä. Pumpun irrotus ja asennus on nopea ja melko yksinkertanen homma. Yks asia minkä siinä voi tehdä väärin on pultin kiristys (pultti on muuten vasenkätinen). Autodata näyttää 65Nm kiristysmomenttia mutta tuo pultti ei kestä edes 40Nm katkeamatta. Tämä olen joutunut toteamaan :D pultin kaula on noin 6mm paksu ja eihän sellanen kestä mitenkään 65 nyyttonia.

Isommilla elementeillä saisit syöttöjen säätöön lisää varaa mutta onhan tuo melko hintava homma. Sitten sulla olis kuitenkin pumppu valmiina jos joskus alkaa himottaa isommat tehot :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

602.sen meno muuttuu melkoisesti pumpun laitolla :wink:
w201 om605
Avatar
Nokivasara
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 23.11.2003 19:46

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Nokivasara »

Jep, kiitoksia neuvoista. Näillä yksinkertaisilla pikkumuutoksilla mennään, koska st-touhu vaatisi lämpimän tallin vuodeksi, sekä liian suuren osan vapaa-ajasta ja rahoista. :lol:
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei pidä paikkaansa :D
eihän turbon vaihtoon ja muuhun mene kun viikko, loppu riippuu ajotyylistä :wink:
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Nokivasara kirjoitti:Jep, kiitoksia neuvoista. Näillä yksinkertaisilla pikkumuutoksilla mennään, koska st-touhu vaatisi lämpimän tallin vuodeksi, sekä liian suuren osan vapaa-ajasta ja rahoista. :lol:
Todella hyvän st:n tekeminen vaatii mutta ei noi yleensä niin kauaa vie. Mutta saahan niitä vähän väliä jostain korjailla :D ja rahaa se vie.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Tuossa zoomailin tota pumppu hommaa tos omas värkis. viikonloppuna ottais ja tekis, niin että

Tyhjäkäyntiruuvi niin ulos kun tulee. vai tippuuko se irti johnaki välis?
Syöttöä aivan ketusti lisää. Tippuuko tästä ruuvi kun tarpeeksi ruuvaa auki?
Ennakko vissiin 13JYKK

jos sinne ny sais enemmän höpöä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tyhjäkäyntiruuvi ei pääse tippumaan. Syöttöruuvia ruuvaat ulos puoli kierrosta vähemmän kuin tyhjäkäyntiruuvia niin vois tulla hyvä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jani.A
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 09.04.2012 10:19

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jani.A »

Noniin itse yritin ruuvata syöttöjä sen kaksi kierrosta pyöritin ja tyhjäkäyntiä pyöritin saman verran (yli ruuvi?) ja sitten käyntiin nii lähti ottaan suoraan kierroksia tappiin säätiin ja säätiin ja sitä ylimmäistä ruuvia vedin sisäänpäin mutta ei auttanu tyhjäkäyntiin ollenkaan? ja mietin että mikä noista on se vetävien kierrosten ruuvi ja mikä virka sillä on? kuvissa ei näkynyt vai meinaako se tuota maksimikierrosruuvia? nyt sain noin 1kierroksen syöttöjä mutta ei auttanu oikastaan muuten kuin tasaisemmin lähti vääntään? no viikolla pitää taistella lisää :evil:
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Ja ruuvasit oikealta yläkulmasta tyhjäkäyntiä 2.5-3 kierrosta AUKI?
vasemmasta ala laidasta syöttöä 2-2.5 rinkiä AUKI?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katso ettei kaasuvaijeri jäänyt nyt panttaamaan vivun liikettä, se tapahtuu helposti kun tyhjäkäyntiruuvista vapautetaan liikettä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Ketun kettu että ketuttaa. pitäs pumppu ny ottaa irti ja kääntää enemmän kyljellensä. ottaa kaasuvipu kannes olevaan lämpötila anturiin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siekkinen kirjoitti:... Sen voi tehdä vaikka niin että käännät kaasuvivusta kaasun pohjaan ja käännät modulaattoria niin paljon kuin saa ja sitten vähän takasin päin. Vaikka maksimin ja nykysen asennon puoliväliin. Jos sitä kaasua ei laita pohjaan niin modulaattori kääntyy liikaa ja kaasu ei enää pääse pohjaan asti...
Käänsin ensin puoliväliin siitä mitä oli varaa. Edelleen luiskautti 2->3 ja 3->4 vaihdoissa mutta ei enää niin paljon. (luistohan tuli kun lisäsin syöttöä 3 kierrosta kuten lukijat muistavat)
Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa, ja siitä seuraavaan kysymykseen;

Jos käännän laatikon kyljestä painetta lisää vaikkapa kierroksen ja vaihdoista tulee liian teräviä voin taas säätää modulaattoria toiseen suuntaan ja korjata vaihtoja aiheuttamatta ongelmia vaihteistolle ?
wiimax.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

dealer kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:... Sen voi tehdä vaikka niin että käännät kaasuvivusta kaasun pohjaan ja käännät modulaattoria niin paljon kuin saa ja sitten vähän takasin päin. Vaikka maksimin ja nykysen asennon puoliväliin. Jos sitä kaasua ei laita pohjaan niin modulaattori kääntyy liikaa ja kaasu ei enää pääse pohjaan asti...
Käänsin ensin puoliväliin siitä mitä oli varaa. Edelleen luiskautti 2->3 ja 3->4 vaihdoissa mutta ei enää niin paljon. (luistohan tuli kun lisäsin syöttöä 3 kierrosta kuten lukijat muistavat)
Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa, ja siitä seuraavaan kysymykseen;

Jos käännän laatikon kyljestä painetta lisää vaikkapa kierroksen ja vaihdoista tulee liian teräviä voin taas säätää modulaattoria toiseen suuntaan ja korjata vaihtoja aiheuttamatta ongelmia vaihteistolle ?
Ei kannata säätää enempää mitä kaasu pohjassa pystyy. Muuten voi uupua tehoja :D periaatteessa säädön voi tehdä myös noin mutta en tiedä miten laatikko käyttääntyy jos modulaattori on ihan pehmeimmässä päässä ja lootan ruuvi pohjassa (tuskin kuitenkaan niin paljoa säädät) :D Ite säädin lootan kyljestä vähän ja kävin sitten kokeilemassa. Uskoisin että kierros myötäpäivään laatikon kyljestä riittää tuohon luistoon. Mutta toki voit pumpun kyljestä hienosäätää kun eihän niin pieni säätö vielä pahaa tee.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Ny on ennakko kohillaan mutta muut ei. mustaa tulee tyhjäkäynnilläkin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

TUUTTERO kirjoitti:Ny on ennakko kohillaan mutta muut ei. mustaa tulee tyhjäkäynnilläkin.
Kokeileppa huvikseen loppuuko se savutus kun aukaset suutinputkia yks kerrallaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

tai sitten se ennakko on tosi paljon persiillään. mutta tuskin on.
w201 om605
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

jekku90 kirjoitti:tai sitten se ennakko on tosi paljon persiillään. mutta tuskin on.
No se ennakko. V*ttu ku meinasin et nopeesti säädän kaikki kohilleen. Pumppu irti kun äiree soittaa, että auto vilkuttaa varotusvaloja kojetaulus. No kiireesti vähän kasailemaan ja ennakko menikin 13eykk.

No ny on opittu kantapäänkautta monta asiaa. pumppu käytetty irti kahteen kertaan ja taka kansi oli 4 kertaa auki.


Ny selkä kipiänä nukkumaan ja huomenna vielä kerran pumpun takakansi auki.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

dealer kirjoitti: Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa
Ota se pötikkä irti ja tee siihen vaikka moottorisahan viilalla lisää säätöaluetta.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

dealer kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:... Sen voi tehdä vaikka niin että käännät kaasuvivusta kaasun pohjaan ja käännät modulaattoria niin paljon kuin saa ja sitten vähän takasin päin. Vaikka maksimin ja nykysen asennon puoliväliin. Jos sitä kaasua ei laita pohjaan niin modulaattori kääntyy liikaa ja kaasu ei enää pääse pohjaan asti...
Käänsin ensin puoliväliin siitä mitä oli varaa. Edelleen luiskautti 2->3 ja 3->4 vaihdoissa mutta ei enää niin paljon. (luistohan tuli kun lisäsin syöttöä 3 kierrosta kuten lukijat muistavat)
Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa, ja siitä seuraavaan kysymykseen;

Jos käännän laatikon kyljestä painetta lisää vaikkapa kierroksen ja vaihdoista tulee liian teräviä voin taas säätää modulaattoria toiseen suuntaan ja korjata vaihtoja aiheuttamatta ongelmia vaihteistolle ?
loputon suo edessä
karvas totuushan on että syötön lisäyksen jälkeen ei sellaista seppää ole syntynytkään joka saa säädettyä vaihteiston toiminnan sellaiseksi kun se on ollut ennen pumpun säätöä
syy tähän on ruiskutus pumpun säätimen rakenne kun syötön lisäys muuttaa kaasuvivun geometriaa siten ettei kaasua tarvi enää painaa kun sentti ja auto vetää hyvin (pumpun kyljessä oleva alipaine säädin sekoaa tämän seurauksena) aluksi vaihdot luistaa jonka jälkeen on pakko nostaa painetta
vaihto hetket voi vielä saada säädettyä jokseenkin siedettäviksi mutta sitten kun nostat jalan kaasulta ja isompi vaihde menee päälle niin taas lyödään lekalla selkään seuraavaksi vähennetään painetta ja taas luistaa vaihtohetkellä
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

xr kirjoitti:loputon suo edessä
karvas totuushan on että syötön lisäyksen jälkeen ei sellaista seppää ole syntynytkään joka saa säädettyä vaihteiston toiminnan sellaiseksi kun se on ollut ennen pumpun säätöä
syy tähän on ruiskutus pumpun säätimen rakenne kun syötön lisäys muuttaa kaasuvivun geometriaa siten ettei kaasua tarvi enää painaa kun sentti ja auto vetää hyvin (pumpun kyljessä oleva alipaine säädin sekoaa tämän seurauksena) aluksi vaihdot luistaa jonka jälkeen on pakko nostaa painetta
vaihto hetket voi vielä saada säädettyä jokseenkin siedettäviksi mutta sitten kun nostat jalan kaasulta ja isompi vaihde menee päälle niin taas lyödään lekalla selkään seuraavaksi vähennetään painetta ja taas luistaa vaihtohetkellä
Tottahan se on että tehoja lisäämällä ajo-ominaisuudet huononee mutta säätämällä pitää kuitenkin saada luisto pois. Luistaminen tuhoaa laatikon ennenpitkää. Onhan se vaihtaminen semmosta repimistä mutta parempi se on kuin luistaminen jos syöttöä haluaa nostaa. Ei kuitenkaan kannata liiotella paineen säädön kanssa vaan säätää vaan sen verran kuin on pakko niin saa pelastettua osan ajomukavuudesta. Sitten kun lisää ahtimella varustettuun autoon painekytkimen ja alipaineventtiilin niin saa ajomukavuudet kohilleen. Morkoolilla voi sitten säätää kaasuun vastaavuuden. Vaparissa taas on vähemmän tehtävissä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

loputon suo edessä
karvas totuushan on että syötön lisäyksen jälkeen ei sellaista seppää ole syntynytkään joka saa säädettyä vaihteiston toiminnan sellaiseksi kun se on ollut ennen pumpun säätöä
syy tähän on ruiskutus pumpun säätimen rakenne kun syötön lisäys muuttaa kaasuvivun geometriaa siten ettei kaasua tarvi enää painaa kun sentti ja auto vetää hyvin (pumpun kyljessä oleva alipaine säädin sekoaa tämän seurauksena) aluksi vaihdot luistaa jonka jälkeen on pakko nostaa painetta
vaihto hetket voi vielä saada säädettyä jokseenkin siedettäviksi mutta sitten kun nostat jalan kaasulta ja isompi vaihde menee päälle niin taas lyödään lekalla selkään seuraavaksi vähennetään painetta ja taas luistaa vaihtohetkellä
Tuohan on muutenkin aika yleistä näille vanhemmiten, kaasua löysätessä isommalle vaihto paukauttaa. Liekö sitten painetta nostettu syystä tai toisesta jos niin tekee.
Tämä ei nyt tee sitä, enkä ole vielä kokeillut painetta nostaa.
Ajelin eilen autolla vähän enemmän ja pyörittelin tuossa kylillä kun oli asiaa kauppaan jos toiseenkin - saattaapa olla etten säätelekään mitään enää, kyllä tuo niin hyvin toimii.
Säätelyjen jälkeen koeajaminen on vähän sellaista hommaa ettei totuus tahdo selvitä jos koko ajan ajattelee että miten se nyt vaihtaa ja miten se nyt vaihtaa, vasta sitten toiminta oikein selviää kun ajelee muut asiat mielessä enemmälti. Ellei ajellessa "herää" huomaamaan ongelmai on syytä olla tyytyväinen...
Tompa124 kirjoitti:Ota se pötikkä irti ja tee siihen vaikka moottorisahan viilalla lisää säätöaluetta.
Miten meinasit ? Kiinnityksen puolesta olisi vielä mahdollista kääntää mutta "pötikän" sisältä loppuu varat.
wiimax.fi
jk25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 01.10.2007 20:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Miten nykimisenestolla varustetusta pumpusta pyöritellään lisää syöttöä :| ?
Löytyy "Ontto kierretanko" jossa 22mm kannalla oleva lukitusmutteri. Tämän sisällä on tappi joka, vastaa siihen nykimisenesto morkulaan.. Riittääkö pelkästään, että jättää sitä morkulaa ulommas jollain rautalanka patentilla, vai täytyykö tuota "kierretankoa" saada jotenkin ulospäin?
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

jk25 kirjoitti:Miten nykimisenestolla varustetusta pumpusta pyöritellään lisää syöttöä :| ?
Löytyy "Ontto kierretanko" jossa 22mm kannalla oleva lukitusmutteri. Tämän sisällä on tappi joka, vastaa siihen nykimisenesto morkulaan.. Riittääkö pelkästään, että jättää sitä morkulaa ulommas jollain rautalanka patentilla, vai täytyykö tuota "kierretankoa" saada jotenkin ulospäin?
pyöritetään normaalisti sitä "kierretankoa" niinku syöttöruuvia, ruuvataan samanverran tyhjäkäyntiruuvia ulos, sitä nykimisenesto mokkulan tappia pitää lyhentää esim 3mm jos kierteen nousu on 1,5mm ja syöttöä ruuvataan 2 kierrosta tai vastaavasti korottaa sitä morkulaa 3mm, ppd jäljiltä oli mokkulan tappia lyhennetty.
Viimeksi muokannut johani, Ti 29.05.2012 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jk25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 01.10.2007 20:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Pitänee alkaa veistelemään sopevaa työkalua, millä tuota tankoa sais pyöriteltyä :wink:
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

omassa samanlainen nykimisenesto, mielestäni se ilman työkalujaki pyöri, sormilla taisin pyörittää :shock: :)
jk25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 01.10.2007 20:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Niin se tappi pyörii, joka on "kierretangon" sisällä. Tämä tankohan sen pitää tietyllä etäisydellä taas nykimisenesto morkulan tapista..
Pitää vielä heittää kuva tuosta omasta, liekkö sitten vielä erilainen :?
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

tämä topicci oli lähinnä aihettani joten kirjotetaan tänne. eli olen ostamassa syöttöpumppua 7mm tapeilla ja siinä pumpussa ei ole sähköistä tyhjäkäynnin säätöä ja itselläni on. Saako siihen laitettua sen säätimen vai voiko sen jättää laittamatta?
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mgo- kirjoitti:tämä topicci oli lähinnä aihettani joten kirjotetaan tänne. eli olen ostamassa syöttöpumppua 7mm tapeilla ja siinä pumpussa ei ole sähköistä tyhjäkäynnin säätöä ja itselläni on. Saako siihen laitettua sen säätimen vai voiko sen jättää laittamatta?
Eiköhän se siihen passaa. Ei se pakollinen osa ole mutta parempi käynti on mikäli on ilmastointia sun muuta kuluttajaa päällä. Jos et sitten halua säätää tyhjäkäyntiä siihen 800-950 kierroksen hujakoille niin sitten jaksaa käydä ilmastointi ja vaihde päällä (automaattivaihteisessa). Ja auttaa tuo mötikkä kylmänäkin kun on vasta käynnistänyt mutta ei siinäkään ole pakollinen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin