
Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Säätämällä saat ainakin parikymmentä hevosta lisää. Ammattilainen voi myös säätää sylinterikohtaset syötöt kohilleen jolloin käynti paranee, kulutus laskee ja auto piristyy. Ennakon voit myös säätää 13 jykk niin tehoja tulee taas lisää. Tuolla budjetilla tosin saisit mynädieseliltä isotappisen pumpun ja mahollisesti voisit ostaa myös käytetyn ahtimen. Sitten vielä cooleri, pakosarja ja imusarja niin tehot onkin jo melkeinpä kolminkertaset
eli riippuu haluatko superin vai pirteän käyttiksen?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- Nokivasara
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su 23.11.2003 19:46
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Pirteää käyttistä tässä vaan haen, tällähetkellä ei ole tiloja isompaa projektia varten. Tuo pumppu ja ennakkon muuttaminen kuulostaa sopivalta hommalta, ennakon saan varmaankin säädätettyä, koska olen mersupajalla töissä, pumpun irroitus ja asennus sujuvat luultavammin itseltäkin. Jos moottorissa ei muuteta muuta, hyödyttääkö pumpun sisuskaluihin kajoaminen, vai riittääkö säätö?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Säätö riittää ellet halua laittaa/laitattaa isompia elementtejä. Sylinterikohtasten säätöön tarvihtee pumppupenkin ja se kannattaakin tehdä jos autolla on ajettu se puoli milliä. Pumpun irrotus ja asennus on nopea ja melko yksinkertanen homma. Yks asia minkä siinä voi tehdä väärin on pultin kiristys (pultti on muuten vasenkätinen). Autodata näyttää 65Nm kiristysmomenttia mutta tuo pultti ei kestä edes 40Nm katkeamatta. Tämä olen joutunut toteamaanNokivasara kirjoitti:Pirteää käyttistä tässä vaan haen, tällähetkellä ei ole tiloja isompaa projektia varten. Tuo pumppu ja ennakkon muuttaminen kuulostaa sopivalta hommalta, ennakon saan varmaankin säädätettyä, koska olen mersupajalla töissä, pumpun irroitus ja asennus sujuvat luultavammin itseltäkin. Jos moottorissa ei muuteta muuta, hyödyttääkö pumpun sisuskaluihin kajoaminen, vai riittääkö säätö?

Isommilla elementeillä saisit syöttöjen säätöön lisää varaa mutta onhan tuo melko hintava homma. Sitten sulla olis kuitenkin pumppu valmiina jos joskus alkaa himottaa isommat tehot

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- Nokivasara
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su 23.11.2003 19:46
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Jep, kiitoksia neuvoista. Näillä yksinkertaisilla pikkumuutoksilla mennään, koska st-touhu vaatisi lämpimän tallin vuodeksi, sekä liian suuren osan vapaa-ajasta ja rahoista. 

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ei pidä paikkaansa
eihän turbon vaihtoon ja muuhun mene kun viikko, loppu riippuu ajotyylistä

eihän turbon vaihtoon ja muuhun mene kun viikko, loppu riippuu ajotyylistä

w201 om605
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Todella hyvän st:n tekeminen vaatii mutta ei noi yleensä niin kauaa vie. Mutta saahan niitä vähän väliä jostain korjaillaNokivasara kirjoitti:Jep, kiitoksia neuvoista. Näillä yksinkertaisilla pikkumuutoksilla mennään, koska st-touhu vaatisi lämpimän tallin vuodeksi, sekä liian suuren osan vapaa-ajasta ja rahoista.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tuossa zoomailin tota pumppu hommaa tos omas värkis. viikonloppuna ottais ja tekis, niin että
Tyhjäkäyntiruuvi niin ulos kun tulee. vai tippuuko se irti johnaki välis?
Syöttöä aivan ketusti lisää. Tippuuko tästä ruuvi kun tarpeeksi ruuvaa auki?
Ennakko vissiin 13JYKK
jos sinne ny sais enemmän höpöä.
Tyhjäkäyntiruuvi niin ulos kun tulee. vai tippuuko se irti johnaki välis?
Syöttöä aivan ketusti lisää. Tippuuko tästä ruuvi kun tarpeeksi ruuvaa auki?
Ennakko vissiin 13JYKK
jos sinne ny sais enemmän höpöä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tyhjäkäyntiruuvi ei pääse tippumaan. Syöttöruuvia ruuvaat ulos puoli kierrosta vähemmän kuin tyhjäkäyntiruuvia niin vois tulla hyvä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Noniin itse yritin ruuvata syöttöjä sen kaksi kierrosta pyöritin ja tyhjäkäyntiä pyöritin saman verran (yli ruuvi?) ja sitten käyntiin nii lähti ottaan suoraan kierroksia tappiin säätiin ja säätiin ja sitä ylimmäistä ruuvia vedin sisäänpäin mutta ei auttanu tyhjäkäyntiin ollenkaan? ja mietin että mikä noista on se vetävien kierrosten ruuvi ja mikä virka sillä on? kuvissa ei näkynyt vai meinaako se tuota maksimikierrosruuvia? nyt sain noin 1kierroksen syöttöjä mutta ei auttanu oikastaan muuten kuin tasaisemmin lähti vääntään? no viikolla pitää taistella lisää 

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ja ruuvasit oikealta yläkulmasta tyhjäkäyntiä 2.5-3 kierrosta AUKI?
vasemmasta ala laidasta syöttöä 2-2.5 rinkiä AUKI?
vasemmasta ala laidasta syöttöä 2-2.5 rinkiä AUKI?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Katso ettei kaasuvaijeri jäänyt nyt panttaamaan vivun liikettä, se tapahtuu helposti kun tyhjäkäyntiruuvista vapautetaan liikettä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ketun kettu että ketuttaa. pitäs pumppu ny ottaa irti ja kääntää enemmän kyljellensä. ottaa kaasuvipu kannes olevaan lämpötila anturiin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Käänsin ensin puoliväliin siitä mitä oli varaa. Edelleen luiskautti 2->3 ja 3->4 vaihdoissa mutta ei enää niin paljon. (luistohan tuli kun lisäsin syöttöä 3 kierrosta kuten lukijat muistavat)Siekkinen kirjoitti:... Sen voi tehdä vaikka niin että käännät kaasuvivusta kaasun pohjaan ja käännät modulaattoria niin paljon kuin saa ja sitten vähän takasin päin. Vaikka maksimin ja nykysen asennon puoliväliin. Jos sitä kaasua ei laita pohjaan niin modulaattori kääntyy liikaa ja kaasu ei enää pääse pohjaan asti...
Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa, ja siitä seuraavaan kysymykseen;
Jos käännän laatikon kyljestä painetta lisää vaikkapa kierroksen ja vaihdoista tulee liian teräviä voin taas säätää modulaattoria toiseen suuntaan ja korjata vaihtoja aiheuttamatta ongelmia vaihteistolle ?
wiimax.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei kannata säätää enempää mitä kaasu pohjassa pystyy. Muuten voi uupua tehojadealer kirjoitti:Käänsin ensin puoliväliin siitä mitä oli varaa. Edelleen luiskautti 2->3 ja 3->4 vaihdoissa mutta ei enää niin paljon. (luistohan tuli kun lisäsin syöttöä 3 kierrosta kuten lukijat muistavat)Siekkinen kirjoitti:... Sen voi tehdä vaikka niin että käännät kaasuvivusta kaasun pohjaan ja käännät modulaattoria niin paljon kuin saa ja sitten vähän takasin päin. Vaikka maksimin ja nykysen asennon puoliväliin. Jos sitä kaasua ei laita pohjaan niin modulaattori kääntyy liikaa ja kaasu ei enää pääse pohjaan asti...
Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa, ja siitä seuraavaan kysymykseen;
Jos käännän laatikon kyljestä painetta lisää vaikkapa kierroksen ja vaihdoista tulee liian teräviä voin taas säätää modulaattoria toiseen suuntaan ja korjata vaihtoja aiheuttamatta ongelmia vaihteistolle ?


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ny on ennakko kohillaan mutta muut ei. mustaa tulee tyhjäkäynnilläkin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kokeileppa huvikseen loppuuko se savutus kun aukaset suutinputkia yks kerrallaan.TUUTTERO kirjoitti:Ny on ennakko kohillaan mutta muut ei. mustaa tulee tyhjäkäynnilläkin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tai sitten se ennakko on tosi paljon persiillään. mutta tuskin on.
w201 om605
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
No se ennakko. V*ttu ku meinasin et nopeesti säädän kaikki kohilleen. Pumppu irti kun äiree soittaa, että auto vilkuttaa varotusvaloja kojetaulus. No kiireesti vähän kasailemaan ja ennakko menikin 13eykk.jekku90 kirjoitti:tai sitten se ennakko on tosi paljon persiillään. mutta tuskin on.
No ny on opittu kantapäänkautta monta asiaa. pumppu käytetty irti kahteen kertaan ja taka kansi oli 4 kertaa auki.
Ny selkä kipiänä nukkumaan ja huomenna vielä kerran pumpun takakansi auki.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ota se pötikkä irti ja tee siihen vaikka moottorisahan viilalla lisää säätöaluetta.dealer kirjoitti: Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
loputon suo edessädealer kirjoitti:Käänsin ensin puoliväliin siitä mitä oli varaa. Edelleen luiskautti 2->3 ja 3->4 vaihdoissa mutta ei enää niin paljon. (luistohan tuli kun lisäsin syöttöä 3 kierrosta kuten lukijat muistavat)Siekkinen kirjoitti:... Sen voi tehdä vaikka niin että käännät kaasuvivusta kaasun pohjaan ja käännät modulaattoria niin paljon kuin saa ja sitten vähän takasin päin. Vaikka maksimin ja nykysen asennon puoliväliin. Jos sitä kaasua ei laita pohjaan niin modulaattori kääntyy liikaa ja kaasu ei enää pääse pohjaan asti...
Seuraavaksi käänsin niin paljon kuin oli kaasu pohjassa varaa. Nyt on aika hyvä. Vieläkin kääntäisin jos olisi säätövaraa, ja siitä seuraavaan kysymykseen;
Jos käännän laatikon kyljestä painetta lisää vaikkapa kierroksen ja vaihdoista tulee liian teräviä voin taas säätää modulaattoria toiseen suuntaan ja korjata vaihtoja aiheuttamatta ongelmia vaihteistolle ?
karvas totuushan on että syötön lisäyksen jälkeen ei sellaista seppää ole syntynytkään joka saa säädettyä vaihteiston toiminnan sellaiseksi kun se on ollut ennen pumpun säätöä
syy tähän on ruiskutus pumpun säätimen rakenne kun syötön lisäys muuttaa kaasuvivun geometriaa siten ettei kaasua tarvi enää painaa kun sentti ja auto vetää hyvin (pumpun kyljessä oleva alipaine säädin sekoaa tämän seurauksena) aluksi vaihdot luistaa jonka jälkeen on pakko nostaa painetta
vaihto hetket voi vielä saada säädettyä jokseenkin siedettäviksi mutta sitten kun nostat jalan kaasulta ja isompi vaihde menee päälle niin taas lyödään lekalla selkään seuraavaksi vähennetään painetta ja taas luistaa vaihtohetkellä
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tottahan se on että tehoja lisäämällä ajo-ominaisuudet huononee mutta säätämällä pitää kuitenkin saada luisto pois. Luistaminen tuhoaa laatikon ennenpitkää. Onhan se vaihtaminen semmosta repimistä mutta parempi se on kuin luistaminen jos syöttöä haluaa nostaa. Ei kuitenkaan kannata liiotella paineen säädön kanssa vaan säätää vaan sen verran kuin on pakko niin saa pelastettua osan ajomukavuudesta. Sitten kun lisää ahtimella varustettuun autoon painekytkimen ja alipaineventtiilin niin saa ajomukavuudet kohilleen. Morkoolilla voi sitten säätää kaasuun vastaavuuden. Vaparissa taas on vähemmän tehtävissä.xr kirjoitti:loputon suo edessä
karvas totuushan on että syötön lisäyksen jälkeen ei sellaista seppää ole syntynytkään joka saa säädettyä vaihteiston toiminnan sellaiseksi kun se on ollut ennen pumpun säätöä
syy tähän on ruiskutus pumpun säätimen rakenne kun syötön lisäys muuttaa kaasuvivun geometriaa siten ettei kaasua tarvi enää painaa kun sentti ja auto vetää hyvin (pumpun kyljessä oleva alipaine säädin sekoaa tämän seurauksena) aluksi vaihdot luistaa jonka jälkeen on pakko nostaa painetta
vaihto hetket voi vielä saada säädettyä jokseenkin siedettäviksi mutta sitten kun nostat jalan kaasulta ja isompi vaihde menee päälle niin taas lyödään lekalla selkään seuraavaksi vähennetään painetta ja taas luistaa vaihtohetkellä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tuohan on muutenkin aika yleistä näille vanhemmiten, kaasua löysätessä isommalle vaihto paukauttaa. Liekö sitten painetta nostettu syystä tai toisesta jos niin tekee.loputon suo edessä
karvas totuushan on että syötön lisäyksen jälkeen ei sellaista seppää ole syntynytkään joka saa säädettyä vaihteiston toiminnan sellaiseksi kun se on ollut ennen pumpun säätöä
syy tähän on ruiskutus pumpun säätimen rakenne kun syötön lisäys muuttaa kaasuvivun geometriaa siten ettei kaasua tarvi enää painaa kun sentti ja auto vetää hyvin (pumpun kyljessä oleva alipaine säädin sekoaa tämän seurauksena) aluksi vaihdot luistaa jonka jälkeen on pakko nostaa painetta
vaihto hetket voi vielä saada säädettyä jokseenkin siedettäviksi mutta sitten kun nostat jalan kaasulta ja isompi vaihde menee päälle niin taas lyödään lekalla selkään seuraavaksi vähennetään painetta ja taas luistaa vaihtohetkellä
Tämä ei nyt tee sitä, enkä ole vielä kokeillut painetta nostaa.
Ajelin eilen autolla vähän enemmän ja pyörittelin tuossa kylillä kun oli asiaa kauppaan jos toiseenkin - saattaapa olla etten säätelekään mitään enää, kyllä tuo niin hyvin toimii.
Säätelyjen jälkeen koeajaminen on vähän sellaista hommaa ettei totuus tahdo selvitä jos koko ajan ajattelee että miten se nyt vaihtaa ja miten se nyt vaihtaa, vasta sitten toiminta oikein selviää kun ajelee muut asiat mielessä enemmälti. Ellei ajellessa "herää" huomaamaan ongelmai on syytä olla tyytyväinen...
Miten meinasit ? Kiinnityksen puolesta olisi vielä mahdollista kääntää mutta "pötikän" sisältä loppuu varat.Tompa124 kirjoitti:Ota se pötikkä irti ja tee siihen vaikka moottorisahan viilalla lisää säätöaluetta.
wiimax.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Miten nykimisenestolla varustetusta pumpusta pyöritellään lisää syöttöä
?
Löytyy "Ontto kierretanko" jossa 22mm kannalla oleva lukitusmutteri. Tämän sisällä on tappi joka, vastaa siihen nykimisenesto morkulaan.. Riittääkö pelkästään, että jättää sitä morkulaa ulommas jollain rautalanka patentilla, vai täytyykö tuota "kierretankoa" saada jotenkin ulospäin?

Löytyy "Ontto kierretanko" jossa 22mm kannalla oleva lukitusmutteri. Tämän sisällä on tappi joka, vastaa siihen nykimisenesto morkulaan.. Riittääkö pelkästään, että jättää sitä morkulaa ulommas jollain rautalanka patentilla, vai täytyykö tuota "kierretankoa" saada jotenkin ulospäin?
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
pyöritetään normaalisti sitä "kierretankoa" niinku syöttöruuvia, ruuvataan samanverran tyhjäkäyntiruuvia ulos, sitä nykimisenesto mokkulan tappia pitää lyhentää esim 3mm jos kierteen nousu on 1,5mm ja syöttöä ruuvataan 2 kierrosta tai vastaavasti korottaa sitä morkulaa 3mm, ppd jäljiltä oli mokkulan tappia lyhennetty.jk25 kirjoitti:Miten nykimisenestolla varustetusta pumpusta pyöritellään lisää syöttöä?
Löytyy "Ontto kierretanko" jossa 22mm kannalla oleva lukitusmutteri. Tämän sisällä on tappi joka, vastaa siihen nykimisenesto morkulaan.. Riittääkö pelkästään, että jättää sitä morkulaa ulommas jollain rautalanka patentilla, vai täytyykö tuota "kierretankoa" saada jotenkin ulospäin?
Viimeksi muokannut johani, Ti 29.05.2012 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Pitänee alkaa veistelemään sopevaa työkalua, millä tuota tankoa sais pyöriteltyä 

E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
omassa samanlainen nykimisenesto, mielestäni se ilman työkalujaki pyöri, sormilla taisin pyörittää



Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niin se tappi pyörii, joka on "kierretangon" sisällä. Tämä tankohan sen pitää tietyllä etäisydellä taas nykimisenesto morkulan tapista..
Pitää vielä heittää kuva tuosta omasta, liekkö sitten vielä erilainen
Pitää vielä heittää kuva tuosta omasta, liekkö sitten vielä erilainen

E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tämä topicci oli lähinnä aihettani joten kirjotetaan tänne. eli olen ostamassa syöttöpumppua 7mm tapeilla ja siinä pumpussa ei ole sähköistä tyhjäkäynnin säätöä ja itselläni on. Saako siihen laitettua sen säätimen vai voiko sen jättää laittamatta?
-s124 300tdt -92
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Eiköhän se siihen passaa. Ei se pakollinen osa ole mutta parempi käynti on mikäli on ilmastointia sun muuta kuluttajaa päällä. Jos et sitten halua säätää tyhjäkäyntiä siihen 800-950 kierroksen hujakoille niin sitten jaksaa käydä ilmastointi ja vaihde päällä (automaattivaihteisessa). Ja auttaa tuo mötikkä kylmänäkin kun on vasta käynnistänyt mutta ei siinäkään ole pakollinen.Mgo- kirjoitti:tämä topicci oli lähinnä aihettani joten kirjotetaan tänne. eli olen ostamassa syöttöpumppua 7mm tapeilla ja siinä pumpussa ei ole sähköistä tyhjäkäynnin säätöä ja itselläni on. Saako siihen laitettua sen säätimen vai voiko sen jättää laittamatta?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103