124 300d super turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa, herra on kyllä aika kova suunnitteleen, luulis että tolla suunnittelulla tulis jotain valmistaki?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

napa kirjoitti:
edit: nyt taas pystyy copypasteen :D

http://www.godspeedproject.com/store/in ... cts_id=849
Alasilimää joutus koneistaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:
napa kirjoitti:
edit: nyt taas pystyy copypasteen :D

http://www.godspeedproject.com/store/in ... cts_id=849
Alasilimää joutus koneistaa.
niin, mä luotan tässä tapauksessa taas siihen, että tuo BE bore onkin se kaulan halkaisija, eikä alasilmän :wink: vai tarkoitko, että pitäis ottaa leveydestä pois :roll:
Viimeksi muokannut napa, Pe 06.08.2010 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:napa, herra on kyllä aika kova suunnitteleen, luulis että tolla suunnittelulla tulis jotain valmistaki?
ilman valmistelevaa suunnittelua on turha taas lähteä mitään tekemäänkään... jos ei suunnittele ensin huolella mitkä osat käy/mitä saa suoraan "kaupan hyllyltä", voi kone tulla turhan kalliiksi tai muita mutkia matkaan... mua ei kiinnosta alkaa tilaamaan mitään mittatilausosia, vaan näitä koneita pitäis pystyä tekemään myös "sarjatuotantona" edullisesti... sellainen 4-6 moottoria olis aina hyvä olla valmiina kasattuna odottamassa keulalle nostamista, jos meinaa tosissaan alkaa kisaamaan...

lisäksi tämä "netissä ääneen ajattelu" on paljon tehokkaampaa, kuin yksin pähkiminen, usein joku huomaa jotain sellaista, mikä itseltä saattaa jäädä huomaamatta/on valmista tietoa jo asiasta...
Viimeksi muokannut napa, Pe 06.08.2010 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

napa kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
napa kirjoitti:
edit: nyt taas pystyy copypasteen :D

http://www.godspeedproject.com/store/in ... cts_id=849
Alasilimää joutus koneistaa.
niin, mä luotan tässä tapauksessa taas siihen, että tuo BE bore onkin se kaulan halkaisija, eikä alasilmän :wink: vai tarkoitko, että pitäis ottaa leveydestä pois :roll:
Nii, osa ilimottaa alasilimän ja osa kammen kaulan
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Napa: Nyt kun on kerta aihiokin hankittu, niin laita projektit osiolle oma keskustelu tästä bensiinikoneesta ja kaikki jutut sen alle. Noita bensaturboja ei täällä foorumilla ainakaan liiaksi ole.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

ja sitte herää kysymys mikä kans pahvi/pelti ja mistä kannattas hommata??
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

peltsi_racing kirjoitti:ja sitte herää kysymys mikä kans pahvi/pelti ja mistä kannattas hommata??
OM606 metallitiiviste on osoittautunut parhaimmaksi... vaatii pientä askartelua, mutta on kuulemma sitten myös paras...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joka vaatii, että ne tasopinnat on suorat ja puhtaat, sekä se liimataan kuparisprayllä. Paras olisi plaanata suoraksi/puhtaaksi sekä lohko, että kansi.

Mikään ei vituta niin paljon kuin saa koneen nippuun ja se vuotaa nestettä tai öljyä kannenvälistä. Mersun kansi on yksi syherökasa, ainakin vajaaventtiilinen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Ja se liima joka kerroksen väliin, ei oo yks ja kaks kertaa ku alakaa vuotaa välistä iliman liimaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vituiks meni mitsun kangilla suunnittelu :x niissä on tosiaankin se BE poraus 48 mm ja kaulan halkaisija vain 45 mm :cry: no, ne oliskin ollut liian hyvät muilta mitoiltaan...

nyt vain seuraavaa ehdokasta 22 mm m-tapille, jos pidetään edes ne mitsun männät vielä suunnitelmissa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

napa kirjoitti: mua ei kiinnosta alkaa tilaamaan mitään mittatilausosia, vaan näitä koneita pitäis pystyä tekemään myös "sarjatuotantona" edullisesti... sellainen 4-6 moottoria olis aina hyvä olla valmiina kasattuna odottamassa keulalle nostamista, jos meinaa tosissaan alkaa kisaamaan...
Omien kokemusten perusteella -> Oon ollut joskus vähän jossain kilpailuhommissa sivusta seuraajana, muutamassakin lajissa, mutta ikinä en ole nähnyt että olis ollut 4-6kpl moottoria valmiina kasattuna odottamassa keulalle nostamista. Varsinkaan jotain vanhoja mersun koneita, mitä järkeä kasata samanlaisia koneita toullainen määrä jos vaikka kaikki onki susia? Varamoottorin ymmärrän kyllä, sun juttuja vaan en.

Jossai radio-ohjattava pikku auto kuviossa voisin kuvitella että on noin monta varamoottoria :lol:

Missä lajissa ajattelit lähteä kilpailemaan?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ihan omaksi huvikseni ajattelin ajella :roll: tuskin ikinä mitään virallista kilpailua, mutta "harjoituksissa" vois joskus käydä (minä kun olen hieman allerginen säännöille ;))

jos/kun onnistuu suunnitelemaan edullisen ja suhteellisen kestävän koneen, niin kyllä niitä silloin kannattaa muutama tehdä heti kerralla varastoon, mulla kun ei ole tapana kovin usein vaihtaa automerkkiä/mallia jolla ajelen :wink: ja tässä omassa projektissa olen kyllä heti ottanut sellaisen asenteen, että ainakin 2-3 konetta tulee rähähtämään totaalisesti jossain vaiheessa, kun aletaan hakemaan oikeaa suhdetta turbon ja remmin yhteiseloon :P siksikin pitää löytää edulliset osat alakertaan, itse perusmoottoreita (m103 2.6 lohko ja kansi) saa n. 50 eurolla, eli ne ei maksa käytännössä mitään...

fiatin TC koneita oli joskus melkein ladollinen :wink: nyt olen loput niistä ja niiden osista lahjoitellut pois ja vaihtanut merkkiä mersuun...

tietysti ensin tehdään se 1 kpl "protokoneita" ja jos siitä tulee hyvä, niin sitten koitetaan seuraavasta tehdä parempi jne. siten niitä koneita vain kertyy markille...

yhdellä kaverilla taitaa olla nytkin 20 kpl volvon vinokoneita tallissa kasattuna :shock: ja se ajaa pääasissa vain jokkista ja autokrossia... toki tekee niitä myös tilauksesta myyntiin ;)

mutta kiertokanki asia näyttää nyt palautuneen lähtöpisteeseen, eli pikkulohko chevyn "hondan laakerilla" (1.889"/48 mm) oleva kanki näyttää olevan ainoa järkevä vaihtoehto, niitä saa laajalla skaalalla pituuksia (5,7"-6,3"), eikä maksa paljoa... jotain reilu 400 taalaa/8 kpl, m-tappi on .927"/23,5458 mm, eli ei taida valitettavasti auttaa diesel miehiä :cry: mutta riittää bensakoneeseen ja voi puslittaa tarvittaessa pienemmälle tapille... vai mikä dieselissä nyt taas olikaan se m-tapin koko (vaparissa ja turbossa oli kuitenkin eri, sen muistan)

edit: oliko niin, että vaparidieselissä 24 mm ja turbossa 26 mm :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

28 ja 26 mm
Lisää tietoa: www.skg.fi
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

kuinka paljon sitä tiivistettä pitää muokata?? kanava kohtia ko kö?????
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Noin pientä 5 (tai ehkä aika tarkalleenkin ) vesireikää pitää porata, yksinkertainen homma, joka selviää kun laitat vanhan tiivisteen ja uuden päällekkäin ja samalla katsot, ettet poraa turhia reikiä paikkoihin, joissa kansi tai lohko ei johda vettä.

Siistejä porauksia tietysti pitää tehdä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

joo on noita porailtu ennenkin varsinki ku harrastanu ooppeleita :D mut hyvä tietää ei kiinnosta sijoittaa mahdottomia tohon pataa ku tiiä kuinka kaua kasas pysyy...
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Massatiiviste ehkä olisi paras ratkaisu, se kyllä kestää liimattuna sen minkä se muukin kone.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jep, kai se uusi massatiiviste sen kestää, mitä muukin kone :roll:

sitten taas bensa asiaa...

onko kenelläkään kokemusta/kuulopuheita näistä evo mitsuun tarkoitetuista mahlen "uusista" powerpak plus männistä, vaikka nyt perinteisiin wisecoihin verrattuna :roll: tuollaiset männät ja joko nämä scat:n veivit :? tai nämä eaglen tekeleet

noilla osilla sais aika edullisen ja kuitenkin kestävän alakerran, ainakin vakioon verrattuna... kiertarin hinnaksi tulee jotain reilu 50-70 €/kpl ja männälle jotain 100-130 €/kpl, kun ottaa huomioon toimituskulut ja mahdolliset verot ym. maksut jenkeistä tilattuna... suomestahan vastaavia osia ei taida saada edes kaksinkertaisella hinnalla :x

edit: ei nuo mahlen männät oikein kestä päivävaloa, kun niitä ajan kanssa alkoi tutkimaan :? (4032 alumiinia) nämä JE:n männät pitäis olla paremmat (2618 alumiinia) tai sitten otetaan ne perinteiset wisecot (myös 2618 alumiinia)
Viimeksi muokannut napa, Su 08.08.2010 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

no se on hyvä jos kestäis sen 100,000km :DDDDDDDDDDDDD niinku muukin kone :)))) ehkä?! eivaa kuhan talven ja ens kesän pysyis läjäs... tietty jos töihin pääsee talvel nii ostan kyl toisen alakerran....
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

ja näin ahdin vaihdettu ja 3vaihteen jälkee toimii hyvin ja vetoja kyll on odotettua enemmän mutta 1ja2 vaihteel alle 2000kierrosta ahdota alle 0,4 rötää edelleen ja savuttaa sinistä.. outo homma ja vaihdan kans pahvin jokatapaukses mutta oisko vika suuttimis vai onko ilma vuotoja jossain mistä en ole niitä löytänyt. ei märkä mistää ja vaihdoin jo konehuoneen p-letkut ja suuttimien punos letkut.. vaihdan huomenna polttoaine suotimen ja kattoo taas sit.. mut outo vika ja ei loppunut ahtimen vaihdolla ees savutus...
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

siis 3 sen ku saa pesää nii sit mennää mut 1ja2 saa härkkiä et rupee pyörii...
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

En nyt enää tarkemmin muista tuota savutusoiretta eikä jaksa taaksepäin lukia, mutta millanen öljynpaluu sulla on turbolta? Et ahistaako sieltä ja siks savuttaa..?
Millhill Performance
-Built With Pride-
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

joo taisin kans unohtaa kirjottaa tosta et tos oli aivan liian pieni paluu jonka korjasin ahtimen vaihdon aikana nyt 22 putkel ja lohkos 18.. et kaikis vanhoissa kiuluissa riittäny kyll.. et ei kyll pitäs johtuu siitä.. otan ehkä jo ens viikol kannen pois ja suuttimet.. sit jos vikaa ei löydy vien pumpun mittariin jonnekkin.. on kyll outo juttu ja ideat meinaa loppua kesken..

mut kannatti tehä mulla ollu niin kivaa ajella tänää ku oikeesti sai tuntea vetoa mitä halusinkin ja nyt +500hv miehet nauraa mut olluu haaveena superturbo 300/124 ja nyt mulla pien haju siitä mitä pitää tehdä ja saanut kyytiläisetkin hymyilee :)

eli suosittelen kaikille ;)
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

nii ja unohtu sanoo uskokaa täi älkää mut vakio kytkin rupes luistaa :))))))))))
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Hienoa että pelaa jotenkuten, toivotaan että pelaa vielä kauan 8)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

tai pelais vähemmän aikaa kuha vaa kunnol...
johtaja: Antti Peltomäki
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

ny vaihdettu polttoaine suodin ja loput polttoaine letkut mut ei vaa toimi. syöttöjä veivannu ees taas auttanu sekää :( eli se kansi irti..

ja pääsinhän ekan kerra jo kyttienki jutuille tuli vastaa ja heti ympäri perää (varmaa saaneet soittoja) tuumas vaa et haiseepas sun auto pahalle :))))))))
johtaja: Antti Peltomäki
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

peltsi_racing kirjoitti:ny vaihdettu polttoaine suodin ja loput polttoaine letkut mut ei vaa toimi. syöttöjä veivannu ees taas auttanu sekää :( eli se kansi irti..

ja pääsinhän ekan kerra jo kyttienki jutuille tuli vastaa ja heti ympäri perää (varmaa saaneet soittoja) tuumas vaa et haiseepas sun auto pahalle :))))))))
Täytyis tehdä ilmoitus poliisin toimista, tässä tapauksessa olisi ehdottomasti pitänyt noudattaa rumiluksen teesejä...hengenvaarallisten pyydyksien paikka ei ole yleisessä liikenteessä.
Ei muutakuin asetyleeniä tai vetyä moottoriin, tai teet seoksen dieselistä ...asetonista...asetyleenistä....ja lisäksi seostat imupuolelle dityppioksidia niin eiköhän se siitä oikene ilman turboakin. Omalla vastuullasi ja enkä suosittele.
Ja jos hauluat vielä kiihkeämpää elämää isellesi ja moottorillesi, niin voin YV:llä antaa tarkempia ohjeita...mitä ja mistä niitä saa hankittua.
Meni vähän OT:n puolelle, mutta on ollut niin helevitin hauskaa, kun " hyvän suvun edustajat " lyövät päätään betoniseinään. :lol: :lol: :lol:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Arvelisin että sun päätä on lapsena lyöty siihen betoniseinään.
Vastaa Viestiin