Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Saako ison painesuhdetta tiputettua tuosta? Ahto-pako -suhde huononee kun ison pr menee kakkosen yli, ja minusta tuo pakopainelukema itsessäänkin on vielä turhan kova (vrt yhdellä ahtimella helposti ap >> pp). Mutta suunta on oikea, lisää säätöä vaan 8)

Juu saa varmasti vieläkin tuo oli ihan eka kokeilu ja tosiaan heti meni parempaan suuntaan.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

JSJ kirjoitti:
muuris kirjoitti:Saako ison painesuhdetta tiputettua tuosta? Ahto-pako -suhde huononee kun ison pr menee kakkosen yli, ja minusta tuo pakopainelukema itsessäänkin on vielä turhan kova (vrt yhdellä ahtimella helposti ap >> pp). Mutta suunta on oikea, lisää säätöä vaan 8)

Juu saa varmasti vieläkin tuo oli ihan eka kokeilu ja tosiaan heti meni parempaan suuntaan.
Paskot se mihinkään parantanut pakopaine anturille menevä letku vain vuoti.. Nyt sain pr:t 2 ja 2 mutta pakopaine huitelee edelleen jossain omissa sfääreissä:
pakottaa.png
Kellään hyviä ideota mikä tässä nyt mättää..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Otin pakoputken pois ja hitsailin neljäntuuman putkesta pätkän alkukäyrää:
eipakota.png
Eli kolmen tuuman putki vaihtuu nyt neloseen. Kiitokset Jeemulle, kun laitoit tarvikemotissa ajatuksen kuumanpuolen putkien mitoituksesta hautumaan päähän :) Alla vielä muutama otos paine vs. pakopaine:

Koodi: Valitse kaikki


AHTO   PAKO 3"   PAKO 4"  PUDOTUS
1.0       2.2         1.55      0.65
1.5       3.2         2.17      1.03 
2.0       4.0         2.70      1.30
2.5       4.9         3.14      1.76
3.0       5.2         3.81      1.39
Kunhan saan putken tehtyä niin eiköhän tämän nyt saa säätämällä aika hyväksi..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mitähän pakopaineelle tekis vielä se hyvin hengittävä pakosarja moottorin ja pienen turbon väliin?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Piti vielä käydä vähän kokeilemassa pelkällä downpipellä. Pikku säätämisellä pakoset menee melkein samassa ahtojen kanssa:
eipakota2.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Hienoa että alkaa rokkaamaan! Tuosta käppyrästäkin päätellen paras tilanne on kun molemmilla pr 2,0, silloin on pakopaine käytännössä ahtojen tasalla.

Paljonko nostaa ahtoja stallia vasten, ootko uskaltanu kokeilla? :twisted:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Hienoa että alkaa rokkaamaan! Tuosta käppyrästäkin päätellen paras tilanne on kun molemmilla pr 2,0, silloin on pakopaine käytännössä ahtojen tasalla.

Paljonko nostaa ahtoja stallia vasten, ootko uskaltanu kokeilla? :twisted:
Juu kyllä nyt alkaa näyttään hyvältä meinasi jo välillä usko loppua koko tuplaturbo homman kanssa.. En oo kokeillu.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja johani »

Hirvee vaikutus turbon jälkeisellä putkella tohon pakopaineeseen :wtf: tiedän kyllä tapauksia jossa pelkällä turbon jälkeisen putken teolla ahdot noussu ~0,5bar. Ite vähä "ylimitotin" ? prätkässä tuon putken ja eipä tuosta ainakaa haittaa näytä olevan :D

Pakosiiven halkasija 31mm (1.2TSI 86hp turbo) :lol: pakoputken sisähalkasija ~37mm ja pituutta ~30cm

Kuva

PS: ois mukava nähän siitä konehuoneesta kuvaa vaikkei viimesenpäälle siisti oiskaa, ihan vaan että miten se ahtoputki kiemurtelee sielä ja miten mahtuu yms 8)
Viimeksi muokannut johani, Ke 29.10.2014 12:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Peijooni. Kyllä siitä hyvä tulee.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Palapelin osasia:
IMG_20141031_122115.jpg
Aika pieneltä näyttää tuo kolmetuumainen mutka tuossa vieressä :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

JSJ kirjoitti:Palapelin osasia:

Aika pieneltä näyttää tuo kolmetuumainen mutka tuossa vieressä :)
Tuonnehan mahtuu jo karvanen katti putkeen :D Enkä tarkoita katalysaattoria :clap:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Putki tehty ja hyvin tuntuu nyt pelaavan. Kaasuun vastaa nopeammin ku perheen käyttis joka on 2003 320cdi. Ohituskiihtyvyyskin näyttäs olevan mallillaan. Seisova lähtö 80kmh vauhdista nelonen silmässä ja lappu lattiaan heti lähtee repimään niin että meinaa 265 levestä nakista pito karata silti 80-120 aika 3.157s.

Eli pelkkiin kait tämä pitää viedä..
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Asiallista :D
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Viikonlopulle penkkiaika varattuna. Saapas nähdä miten käy :)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Nyt penkitetty. Väännöt kohdallaan, mutta tehoja puuttuu vielä. Sitten kun oli irroitettu penkistä niin tuli mieleen että oiskohan tuo ilmansuodatin (n23cm kartio) voinut ahdistaa tai vakio imusarja? Mitäs on viisaammat mieltä?
IMG_20141129_121651.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Tolkuton alavääntö, menee kardaanit rusetille :). Vaikka yläpää onkin potentiaaliin nähden vajaa niin silti mahtavasti onnistunut viritys. Ilmansuodatin voi hyvinkin ahdistaa, vakio imusarja ei, mites pakopaineet oli? Entäs polttoainelinjasto, minkä kokoista putkea ja onko riittävä siirtopumppu?

Jos putsari ahdistaa nii koevedolla ilman sitä huomaa varmasti eron, tai sitten voit viritellä alipainemittauksen Holsetin ja putsarin väliin.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

:shock: :o :thumbup: 8)
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Petehri »

No niin... alarekisteri alkaa vaikuttamaaan lupaavalta! :thumbup:

Miten paineet käyttäytyi tässä viimeisimmässä penkityksessä?
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja BTriker »

:thumbup: :thumbup:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Polttoaine puoli pitäis olla kunnossa koska savua tuli ihan yläkierroksille asti. Alla näkyy paineet tuossa viimeisessä vedossa:
1027nm.png
Pakosia on tuossa vedossa näköjään ollut taas ihan reippaasti ja ahtopainekkin laskee yläkierroksille mennessä. Lisää penkkiaikaa vaatisi että kerkeäisi kunnolla säätämään tuon pienen ja ison ahtimen suhteet kohdalleen. Välissä koetettiin ajaa pikkuturboakin kovemmin yläkierroksilla, mutta pakoset piikkasi ja joutui jättämään vedon kesken.

Seuraavalla kerralla kuitenkin ekana putsari irti ja samoilla säädöillä katsotaan ahdistaako. Sitten voisi säätää tuolle pikkuturbolle enemmän hommia niin ei tarvi ison tehdä kaikkea..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

No onpa ollu pakopainetta.. Se pitäs saada vähintään ahtojen tasalle tai mielellään allekin niin alkaa ilma virtaamaan koneen läpi. Se filtterin riittävä hengittävyys kannattaa selvittää ennen kuin säätöjä jatkaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Penkissä kerättyjen datojen perusteella tein vähän säätöjä ja alkaa näyttään ihan mukavalta:
uudetsaadot.png
Uusi penkkiaika tilattuna taas viikonlopulle..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Mikäli ei luistanut rullilla, niin onnittelut 1000 rikkomisesta. Kuvia pannuhuoneesta ?
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Se tuollainen pakosarja ahdistaa isoilla kierroksilla ja muutenkin. Kunnon sarja koneen kylkeen niin kumma, jos ei tule eroa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Turbiini varmaan luisteli reiluun kolmeen tonniin hieman? Login kok ahtopaine on kovin pieni vääntöön nähden esim 2800 kohdalla, ts todelliset kierrokset lienee huippuväännön kohdalla hieman enemmän.

En usko että pakosarjassa on vika, vakio pakosarjakin riittää suurennetulla ahtimen laipan reiällä 450 heppaan ja tämän sarja virtaa taatusti paremmin.

Ootko katsellut kompurakartoista millä alueella pieni menee nykyisillä painesuhteilla isoilla kierroksilla? Iso on varmaan ok, mutta olisi ok pienemmälläkin. Itse kokeilisin edelleen nostaa pienen painesuhdetta ja isompaa pakopesää siihen, jos sais vaikka lainaan :wink:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Rattaisiin suihkutettiin jotain liimaa / kitkanlisäys ainetta eikä ainakaan huomattu että olisi luistanut. Turbiinin luistosta en osaa sanoa. Tarkoitus on tosiaan ajaa pikku turboa pidemmälle kuin viimeksi jos vain ppaineet saadaan pidettyä kurissa. Ei ainakaan minulla ole tiedossa löytyykö tuohon masterin pikkuturboon eri kokoisia pakopesiä?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Penkissä käyty ja ei merkittäviä parannuksia :/ aina sama kuoppa tuossa 4800rpm paikkeilla kuin edelliselläkin kerralla. No jotain positiivistakin, eli huomattiin että vedossa korkeammilla kierroksilla alkaa pakosarja punottamaan heti tuosta ensimmäisen (pikkuturbon ohittavan) hukkaportin alta ja välillä koko portti alkoi menemään alhaalta punaiseksi. Tästä pääteltiin että pakosarja täytyy tehdä uusiksi.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

:thumbup:

Ei ois kyllä uskonu tuon pelkän pakoputken vaikuttavan nui paljo.

Hyvää dataa muutenki toi mitä oot keränny, näkee oikeesti mitä koneessa tapahtuu eikä tartte enää arvailla "mite muillaki on ollu" :geek:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kummeli kirjoitti::thumbup:

Ei ois kyllä uskonu tuon pelkän pakoputken vaikuttavan nui paljo.

Hyvää dataa muutenki toi mitä oot keränny, näkee oikeesti mitä koneessa tapahtuu eikä tartte enää arvailla "mite muillaki on ollu" :geek:
Juu on kyllä hyvä kun saa datat koneelle niin voi jälkikäteen ihmetellä mikä on ollut vialla.

Pakosarjan mallailua:
uusisaja.jpg
Tuosta saa sitten pakosarja guru jatkaa :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin