Tänään tuli hierottua tuota peräpäätä ja vanteiden istuvuutta. Jo ilman speicereitä tuntuu istuvan melko kivasti, tipahtanee tuosta 15mm kun saa kaiken malmin kasattua takkaisin autoon.
Ohos, mikä rojekti! Hattua kyllä nostelen sulle Koitin hakea x pipe sanalla tietoa ja sit jumituinkin lukemaan tätä sun aihetta! Teitkös muuten autoosi tuon putki muutoksen?
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
van_gils kirjoitti:Ohos, mikä rojekti! Hattua kyllä nostelen sulle Koitin hakea x pipe sanalla tietoa ja sit jumituinkin lukemaan tätä sun aihetta! Teitkös muuten autoosi tuon putki muutoksen?
Kiitoksia! =) En ole vielä tehnyt, jätän sen ihan loppupään rahareijäksi.
tsekkaa onko se venyny. vai olikos sulla niitä nokka-akseleita nyt siinä, vai onko ne jossain konesitamolla? tarvis olla paketti kasassa, niin vois mitata tuon ketjun venymän. siis verrata vaan kampuran ajotus merkkejä nokkien ajotusmerkkeihin. jos heittää kovasti, niin on venymää. onhan tuossa kai aika pitkä tuo ketju, että luultavasti pienikin venymä tekee jo ejotukseen hallaa..
pera8x kirjoitti:tsekkaa onko se venyny. vai olikos sulla niitä nokka-akseleita nyt siinä, vai onko ne jossain konesitamolla? tarvis olla paketti kasassa, niin vois mitata tuon ketjun venymän. siis verrata vaan kampuran ajotus merkkejä nokkien ajotusmerkkeihin. jos heittää kovasti, niin on venymää. onhan tuossa kai aika pitkä tuo ketju, että luultavasti pienikin venymä tekee jo ejotukseen hallaa..
Kiitos neuvosta, hain nokat eilen ja tänään ois tarjoitus laittaa ne paikoilleen, tarkastan ajotuksen vielä illalla.
Nokat käytetty paikoillaan ja ketju on aavistuksen venynyt. Samalla huomasin, että kansien välissä olevasta ketjunohaimesta on murtunut pieni pala, joka on kuitenkin osittain paikoillaan. Näistä ja siitä, että koneella on ajettu se 250tkm tuumasin, että ketju ja tuo yksi ohjuri menee vaihtoon.
Harmittavaisinta tässä on se, että osat on kalliita ja toimitusaika on 1-2vko. No, kelmu koneen päälle ja pitää vaikka vähän taukoa rojektista.
kun alkaa tekeen noinkin isoa rojektia, niin kyllä se melkein kannattaa kunnolla tehdä, eikä säästele väärissä paikoissa. pahimmillaan tässä nyt laittelisit uudet nokat sinne ja koneet kasaan ja sitten hajookin se kulunut ketjun ohjuri ja jako pääsee hyppään pari hammasta, venttiilit männissä kiinni ja uudet nokat katki. jne.
jakopäässä ei ole mielestäni kauheesti varaa mennä minkään vikaan. pikkujutut saattaa aiheuttaa suurta tuhoa. eli ihan hyvä ratkasu ainakin toi ketjunohjaimen uusiminen. eikä se ketjunkaan uusiminen huonoa tee. siellä on kuitenkin tulleet nokat jo jonkun verrän perässä, jos on sitä venymää.
Mika.T kirjoitti:300tkm ajettu 600sen ketju oli mulla sinkunut 4mm. Ei vaikutusta oikeastaan mihinkään.
Suurin piirtein saman verran tuossa minun koneessa. Ketju veholta alle 200€ kaiken lisäksi tulee vielä tällä viikolla. Se kansien välinen muoviohjuri hieman kompensoi hinnallaan 150€!!
Ketju on ainakin helpppo vaihtaa kun on nokat ja irti, vanha ketju prässätään auki ja liitetään uus ketju vahan jatkoksi, sitten kampiakselista pyöritellen uus ketju sisän ja hakee kampuran hihnapyörän kehältä sen 30'c jonka jälkeen alkaa tiputtelemaan nokkia paikoilleen. Nokkien rattaiden sisäpuolilla reijät johon menee 4mm tanko, tämän pitäisi kohdata kannen yläpinta. Imujen merkit vasten toisiaan ja pakonokkien merkit koneesta pois päin. Sitten minulla on vielä naputettu omat varmistusmerkit kun pyöräyttää kampuran 0'c
Mika.T, osaat varmasti kommentoida, että meneekö homma nuin kun kuvailin?
Viimeksi muokannut Ilmaister, Ma 24.02.2014 22:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itte kasasin ihan vaan kampura YKK merkkiin ja siihen eka kuskinpuolen nokat paikoilleen ja sitten pelkääjänpuoleiset, jolloin ketjuun ei jää välyksiä väärään paikkaan.
Ketjun löysät siis kasatessa sinne pelkääjänpuolelle missä kiristinkin on.
Imunokissa pitää huomioida niiden muuttuva ajoitus... Pidä nokka merkissään ja käännä hammasrattaassa oleva liikerata edestäpäin katsottuna täysin vastapäivään, ja sitten vasta hampaat ketjulle.
Mulla makso ketju 140€ KL:stä ostettuna.
EDIT:Saatto siellä olla useammatkin "merkkireiät" mutta jotku osu kohdalleen kun kampura on YKK:ssa.
Aivopieru minulta ku illalla lueskelin wissistä noita ajotuksen tarkistuksia. Mutta nollassa merkit kohdilleen, myös omat merkit. Kyllä tuokin ketju jäi muutaman kympin alle kahden sadan ja oishan tarvikeketjun saanut rapialla satasella mutta en lähteny siihen leikkiin.
Nyt kun koitan vamistella ja miettiä kaiken mahdollisimman hankalasti. niin kampuranhan pitäää pyörähtää 2 kierrosta, että nokat menee yhden kierroksen.
jos kampura on 0'c merkissä ja nokkien ajotusmerkit on kannen tiivistepinnan tasossa mutta väärään suuntaan. Niin voiko nokat kasata takaisin ns oikeisiin merkkeihin eli merkit ulos päin? Männäthän ovat samassa korkeudessa mutta muuttuuko jokin muu?
Jutzk kirjoitti:Taitaa silloin tulla kipinä väärään aikaan, poistotahdin loppuun. Kuitenkaan tämä ei ole hukkakipinäperiaatteella?
Jos nyt nokat irraallaan pyöräytän kampuraa kierroksen ja kasaan nokat siten, että ajotukset on ohjeiden mukaan oikein. Niin onko jotain keinoa tarkastaa, että tuo kampura on nokkien kanssa oikealla kierrolla. Eikä nokat 180'c pielessä.
Nyt kun mietin tarkemin niin, eihän kampuralta oteta kuin moottorin kierrosnopeus? Eikös kipinän ajankohta lueta nokka-akseleiden asentotunnistimien avulla?
Ilmaister kirjoitti:Nyt kun mietin tarkemin niin, eihän kampuralta oteta kuin moottorin kierrosnopeus? Eikös kipinän ajankohta lueta nokka-akseleiden asentotunnistimien avulla?
Ei lueta kipunaa nokalta! Eihän siellä nokalla ole kuin yksi haitta jonka anturi lukee/nokan kierros.
Kipinä luetaan kampuralta ja ilmeisesti jos olen jotain ymmärtäny oikein niin käynistysvaiheessa nokan anturilta tahdistetaan nollakohta kampura anturin kans...
Uudemmat motit varmaan käyttää enemmänkin nokka-anturin tietoa... mm. onko ketju venynyt, toimiiko nokan ennakonsäätö oikein... jne
Ilmaister kirjoitti:Nyt kun koitan vamistella ja miettiä kaiken mahdollisimman hankalasti. niin kampuranhan pitäää pyörähtää 2 kierrosta, että nokat menee yhden kierroksen.
jos kampura on 0'c merkissä ja nokkien ajotusmerkit on kannen tiivistepinnan tasossa mutta väärään suuntaan. Niin voiko nokat kasata takaisin ns oikeisiin merkkeihin eli merkit ulos päin? Männäthän ovat samassa korkeudessa mutta muuttuuko jokin muu?
Ja nokkien pukit tulee kiinni 21nm niin alkaa olemaan paletti kasassa. Tuo egr poisto olisi varmaan suotavaa kun konettaa koitetaan hellin ottein piristää.
Mikä olisi paras keino tehda se?
Onko tuon ilmapumpun ainoa tehtävä ylläpitää egr'än toimintaa? Millä kierrosluvulla egr-venttiileiden pitäisi aueta?
Tätä kun ajattelee hieman pidemmälle viemättä ajatusta kuitenkaan loppuun asti... Jättää pumpun ja venttiilit paikoilleen ja tekee niistä putkistoon niin sanotun cutout valven jolloin hiljaistesta herrasmieslaitteesta saisi repimistilanteesta hieman luonnetta pihalle..
[edit] nuo venttiilithän toimii tietysti toisin päin.... tyhjäkäynnillä auki ja tietyllä kiekkaluvulla menevät kiinni.....
Mielestäni EGR ja ilmapumppu ei ole niinkään tekemisissä keskenään. Ilmapumpun tehtävähän on lämmittää katteja kylmästartissa ja kaiketi ylläpitää lämpöä äärimmäisen kylmissä olosuhteissa jossa madellaan pintakaasulla. Eli sillä ei sen tärkeämpää tekemistä ole. Varsinkin jos tähän teet katit laipoilla katsastuskäyttöön.
EGR sensijaan kaikesta huolimatta laskee palotilan lämpöjä ja nakutusriski pienenee. Esim aikoinaan omassa silloisessa Mustangissa tehodynossa huomasi miten EGR tulpattuna naku-anturi puuttui sytytyskarttaan ja tehon nousu stoppasi heti. Jos naku-anturin ja EGR:än olisi saatu disabloitua softasta, niin sitten hyötyä olisi ollut konkreettisempi. Stadian penkissä pystyi dataloggaamaan OBDII portin kautta vedon aikana.
Nykyiset... '14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus... '07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6 ...Ja pienet sille!
Tuossa m104 poistin tuon ilmapumpun. Liitin vaan irti ja tulppasi putken.
en tiedä onko tässä koneessa samanlainen systeemi. Veikkaan että on. Omassa pumppu piti jo ääntä, eli lakrut oli menossa. Osalla tuo on hirttännyt kiinni ja hajoittannut paikkoja. Ainakin näissä m104 koneissa.
Sille ilmapumpulle ei tarvi tehdä muuta kuin hommata hieman lyhyempi remmi jolloin pumppu jää pois pelistä.
Siitä pumpun hihnapyörän johdon irrotuksesta jää vikakoodi mutta en tiedä aiheuttaako sen kummempaa "vikatilaa" moottoriohjaimeen.
minusta EGR:n venttiilien avautuminen riippuu ihan moottorin kuormituksesta kulloisessakin tilanteessa. Ei kierrosluvusta.
Kokeile tulpata egr vaikka sokeilla tiivisteillä sinne imusarjan alle.
Ei tullut itsellä kokeiltua onko tuo moottoriohjaus jo niin viisas että huomaa tulppaamisen ilmamäärämittarien signaaleista... Tuskin.
Tai no... eihän se tarvi kuin tukkia ne pakosarjojen venttiileille menevät alipaineletkut.
Jos nuo egr venttiilit ja putket poistaa tuolta kokonaan ja tulppaa pakosarjan sekä imupuolen...
Puhdistelinpa äsken moottoritilaa ja nesteputkia hinkatessa osu silmään ruostetta....
Jokaisen korvakkeen kohdalta lähes puhki ruostuneita, epäilen vieläpä suuresti, ettei näitä vältämmättää saa edes tehtaalta enää.
Kyllä kait rosteri kestää jos hakee muutaman metrin vastaavan paksuista rosteriputkea ja taivuttelee tuommoset, lopuksi tigittää noi korvakot.