Eilen oli sitten vuorossa syventyminen vaihteiston vaihtohetkien ihmeellisen maailmaan. Itse vaihdot toimivat suht hienosti, mutta 3-4 välin ylös- ja alasvaihdot tapahtuu n 10km liian ylhäällä kevyellä kaasulla ajettaessa. Muutenhan se ei haittaisi mitään, mutta kun vaihtohetki siirtyy ärsyttävästi n. 55 km/h -> 65 km/h ja koko matka kaupunkiin ajettaessa on 60 km alue, niin jonossa on pakko ajella 3:lla, kun jonossa ei mahdu kiihdyttämään lähelle 70:iä.
Asiaan.
Mittailin modulaattoripaineen, eli alipaineen ohjaaman ohjauspaineen. Säädin sen ja sitten siirryin nopeuden tunnistavaan ohjauspaineeseen. (Virallinen suomalainen termi pitää tarkistaa jostain). Tässä K4B 050 laatikossahan ei ole mitään mekaanista yhteyttä kaasuläpän välillä, laatikon vaihtohetkiä ohjataan sähköisen, kaksisuuntaisen venttiilin, modulaattoripaineventtiilin ja nopeuden tunnistavan ohjauspaineventtiilin avulla. Eli letkut paikalleen, mittari ikkunasta sisään ja matkaan!


(Kuvassa myös taas pitkäaikaiseksi osoittuneet, väliaikaiseksi tarkoitetut, neljän auton osista kasaaan harsitut pakoputket ja itseä harmittava auton alla hitsattu (lue: räitty) hätäpaikkaus)
Syyksi löytyi sitten nopeuden tunnistava ohjauspaineventtiili, engl. govenor. (Kuva lainattu m-100 forumilta)

Venttiili toimii neljässä vaiheessa jousien ja painojen avulla. Käytön se ottaa kardaanin laipan vierestä, jolloin se on riippuvainen nopeudesta. Paine muuttuu siis 4-vaiheessa, tarkasti, ilman minkäänlaisia hitaita paineennousuja, hypähtäen paineesta toiseen. Paineen avulla vaihteisto ajettavan nopeuden ja pystyy määräämään vaihtohetken. 3. Vaihteen venttiili takertelee jostain syystä. Mutta nopeus ei vaihtele yhtään, joten syy on todennäköisesti mekaaninen.
Vekottimeen pääsee käsiksi, kun purkaa vaihteiston takapään, se onnistuu vaihteisto autossa paikallaankin. Sitä en nyt kuitenkaan tee, vaan kärsin.
Timppa