CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei se tehokkain ole välttämättä, eikä kovin pitkäikäinen.
Ajat ahdinta maksimi pyörintänopeuden yläpuolella reilusti. Kyllä sen sitten huomaa kun joko kompura räjähtää tai turbiini. Kannattaa sitten olla sammutin matkassa.
Jos se sattuu alkaa käymään omalla öljyllään kun ahdin räjähtää.
Ei olisi ensimmäinen, ja epäilen että olisi viimeinenkään.
Ajat ahdinta maksimi pyörintänopeuden yläpuolella reilusti. Kyllä sen sitten huomaa kun joko kompura räjähtää tai turbiini. Kannattaa sitten olla sammutin matkassa.
Jos se sattuu alkaa käymään omalla öljyllään kun ahdin räjähtää.
Ei olisi ensimmäinen, ja epäilen että olisi viimeinenkään.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mites tämmönen 1,6L om654, pystyykö tekemään mitään?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Oon tässä ostamassa W204 220cdi:tä, jossa on kuulemma ”joku softa” niin miten varmistan ettei oo tosiaa mikää tuhoboksi?
Tosiaa 380tkm rullattu ja vuosimallia -07.
Kestääkö kone vielä?

Tosiaa 380tkm rullattu ja vuosimallia -07.
Kestääkö kone vielä?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kone kestää, oikein tehty ohjelmointi ei aiheuta mitään ongelmia eikä nuo kilometrit ole yhtään mitään OM646:lle.
"Tuhoboksi" on erillinen boksi, kertokoon tietävämmät mihin se näissä yleensä on kytketty, railpaineentunnistimeen ?
"Tuhoboksi" on erillinen boksi, kertokoon tietävämmät mihin se näissä yleensä on kytketty, railpaineentunnistimeen ?
wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tietämisen määrästä tiedä mutta
Juurikin railipainen tunistimen johdonväliin,
jos on toisenlainen boxsi niin senkin näkee kerta vilakisulla kun suutimien johtojen välissä haara johdot itse bositkin yleensä näkee hiukan kone huonetta katselemalla tai sulke laatikon avamalla
Mökkillä
'
'
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kysytääs täällä, ettei tartte uutta topiccia turhaan avata..
Jos OM642 ohjelmoi egr:n pois päältä, ettei sotke koko konetta, niin kuinka paljon tuo vaikuttaa moottorin lämpenemiseen?
Eräs kaveri sanoi, että meni tosi kylmäksi talvella ja suositteli, että eberi tms pitää olla kaverina, toinen taas sanoi, ettei vaikuttanut hänellä mitenkään.
Nytkin normipakkasella eli sellainen reilu -20, kestää ajaa varmaan lähelle 20km 80-100 nopeutta ennen kuin lämmöt ovat normaalit, tuplaantuuko tuo matka jos ottaa sen egr:n pois päältä?
Pahvia keulassa olen myös testannut, ei juuri ollut vaikutusta, samalla matkalla lämpenee senkin kanssa vakiona.
Mieli tekisi se egr ohjelmoida pois sotkemasta, eikä kukaan kyllä ole mitään juuri järkevää syytä kertonut miksei kannattaisi, mutta jos tuosta tulee jääkalikka koko autosta, niin pitänee harkita uudestaan..
Jos OM642 ohjelmoi egr:n pois päältä, ettei sotke koko konetta, niin kuinka paljon tuo vaikuttaa moottorin lämpenemiseen?
Eräs kaveri sanoi, että meni tosi kylmäksi talvella ja suositteli, että eberi tms pitää olla kaverina, toinen taas sanoi, ettei vaikuttanut hänellä mitenkään.
Nytkin normipakkasella eli sellainen reilu -20, kestää ajaa varmaan lähelle 20km 80-100 nopeutta ennen kuin lämmöt ovat normaalit, tuplaantuuko tuo matka jos ottaa sen egr:n pois päältä?
Pahvia keulassa olen myös testannut, ei juuri ollut vaikutusta, samalla matkalla lämpenee senkin kanssa vakiona.
Mieli tekisi se egr ohjelmoida pois sotkemasta, eikä kukaan kyllä ole mitään juuri järkevää syytä kertonut miksei kannattaisi, mutta jos tuosta tulee jääkalikka koko autosta, niin pitänee harkita uudestaan..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei vaikuta moottorin lämpenemiseen. Laita termari kuntoon jos 20km kestää lämmetä. Mulla varmaan 5km.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tottakai se vaikuttaa. Eri asia sitten kuinka paljon.
Olen joskus ihmetellyt tällä foorumilla om648 heikkoa lämpeämistä talvella ja vastaukset egr:n vaikutuksesta ovat olleet hyvin saman tyylisiä, mitä kysyjäkin on saanut. Toiset ovat sitä mieltä, että vaikuttaa reippaasti ja osa sitä mieltä, että eroa tuskin huomaa. Termarin aion kyllä itse vaihtaa talveksi, koska termari on 92C, eivätkä lämmöt itselläni kesäaikaankaan nouse kuin 8xC lukemiin.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitä itse on tullut havaintoja tehtyä niin ei sillä suurta merkitystä ole ollut lämpenemiseen, kilometrin kaksi ehkä pidempään vei normi lämpöön. Om647 ja om651 koneissa.
Suurempi vaikutus oli termostaatin vaihdoilla uuteen.
Varsinkin 651 lämpeni todella sukkelaan uudella termarilla ja toimivalla säätyvällä vesipumpulla.
Suurempi vaikutus oli termostaatin vaihdoilla uuteen.
Varsinkin 651 lämpeni todella sukkelaan uudella termarilla ja toimivalla säätyvällä vesipumpulla.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sisätilan lämpenemiseen vaikuttaa ei moottorin.T-Row kirjoitti: ↑Ma 09.09.2024 10:24Tottakai se vaikuttaa. Eri asia sitten kuinka paljon.
Olen joskus ihmetellyt tällä foorumilla om648 heikkoa lämpeämistä talvella ja vastaukset egr:n vaikutuksesta ovat olleet hyvin saman tyylisiä, mitä kysyjäkin on saanut. Toiset ovat sitä mieltä, että vaikuttaa reippaasti ja osa sitä mieltä, että eroa tuskin huomaa. Termarin aion kyllä itse vaihtaa talveksi, koska termari on 92C, eivätkä lämmöt itselläni kesäaikaankaan nouse kuin 8xC lukemiin.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Teemu on oikeassa.
Lämpenemisestä tulee käyttäjälle helposti väärä kuva, kun kierrätys päällä sisätila lämpenee joutusammin. Sisätilan lämmittimen kenno ottaa lisälämpöä itseensä juurikin siitä moottorin takaosan "pikkuisesta" letkusta, jolla jäähdytetään lisäksi takaisinkierrätyksen pakokaasujen lämpötilaa. Tämä aiheuttaa tilanteen, jossa viilenneet pakokaasut mielellään pyrkivät sitten takertumaan kylmään imusarjaan.
Teemu on oikeassa.
Lämpenemisestä tulee käyttäjälle helposti väärä kuva, kun kierrätys päällä sisätila lämpenee joutusammin. Sisätilan lämmittimen kenno ottaa lisälämpöä itseensä juurikin siitä moottorin takaosan "pikkuisesta" letkusta, jolla jäähdytetään lisäksi takaisinkierrätyksen pakokaasujen lämpötilaa. Tämä aiheuttaa tilanteen, jossa viilenneet pakokaasut mielellään pyrkivät sitten takertumaan kylmään imusarjaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Eli jos -20 astetta niin 5km ja täydet lämmöt moottorissa ja diesel?

Ei edes oma 250d 124 tuohon pysty..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
no ei ehkä aivan 5km mutta alle 10km kuitenki. 124 ei paina mitään ota se huomioon. uudemmiis on moottorin "lämmitysrikastus" eli myöhempi ajoitus jne.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
kyllä dynoroad toistettavuus on riittävän tarkka vaikkei absoluuttisia lukuja annakaan (niin kuin ei mikään dyno). 320cdi joka mittauksen jälkeen laskettu syöttöä 1mm3 vakiosta.simppa80 kirjoitti: ↑Ke 24.04.2024 22:09Pitää puuttua asiaan.Motorbit kirjoitti: ↑Ti 23.04.2024 14:03Joo, aivan varmasti tulee.
Jotta asiasta ei jää mitään epäselvyyttä, tarjoan JP74:lle ilmaisen tehomittauksen vakiona/ohjelmoituna jos muutos ohjelmoinnilla on "satakunta heppaa ja ~parisataa nyyttonia". Sen lisäksi tarjoan tankin täyteen dieseliä paikallisella ST1:llä ja lounaan tuossa viereisessä Ph7 konditoriassa (tai pizzan oman valinnan mukaan).
Tämä kaikki siis täysin veloituksetta jos tuo olettama toteutuu pelkällä ECU-ohjelmoinnilla vakiokuntoiseen E 200 d (W213) 110 kW OM654.920 moottorilla. Mikäli ennustus ei käy toteen, JP74:lle jää maksettavaksi tehomittaus 50 % alennuksella (140,00 eur x 0,5 = 70,00 eur) sekä lähtö kotimatkalle vajaalla tankilla ja tyhjällä mahalla. Noh, eiköhän ne pullakahvit kuitenkin juoda talon piikkiin.
Jotta turhalta draamalta säästytään, tehomittaus tulee tosiaan tehdä myös vakiona ennen ohjelmointia, muuten riskinä on että dyno "mittaa väärin".
Vakiona tehtävä tehomittaus on hinnoiteltu tarjottuun pakettiin.
Motorbit Oy / Pekka Lahtinen
P. 09-753 7533
info@motorbit.fi
Oisko tuossa linkissä Pekalle vastinetta nyt näin aluksi? Pakopaine painaa vastaan 4000rpm jälkeen mutta ihan kelpo tulos +100hp tuolla vääntömäärällä. Vääntö kuristaa vielä tuossa mittauksessa, mutta tuostakin on jo edetty tästä mittauksesta. Uusi mittaus tulee vielä tälle keväälle. Paljonko on Pekka sulla maksimi OM654 single turbo? Minä olen ostanut tähän kehitystyökaluun softaa ympäri maailmaa. Kukaan ei tunnu saavan ko 210hp max. Useat jää alle 200hp. Jos olettaa että tästä ohjaimesta tulee peruskaavalla kaikki tehot pihalle kuten Vag tai BMW niin ajatus on pahoin metsässä. On niin moneen kertaan valvottua ilmaa, railia, ahtoa, vääntöä että aina löytyy uus valvoja. Sen varran voin avata että CPC ei rajoita yhtään mitään näissä perus 200-220d softissa, eikä sen uudistaminen ilman väännönrajoittimia tuo mitään lisäarvoa, kokeile jos et usko.
https://www.facebook.com/share/p/abMkcH2aYY73w1fu/

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Reilu vuoden ajellut tuikutetulla S213:lla, jossa alunperin 110 kW OM654. Tyytyväinen moottorin käytökseen, mutta mielestäni pöntön puhdistuspoltto kestää liian kauan. Kesällä tuli muutaman kerran seurattua, kestää noin puoli tuntia. Jos on lyhyempää ajoa, niin aloittaa usein alusta. Kulutusmittari näyttää polton ollessa päällä matka-ajossa (alle 100 km/h) 7..8 l/km lukemia, kun normaalista viiden luokkaa.
Mikä määrittelee polton keston? Kauanko muilla kestää? Ettei vaan olisi pönttö tulossa tiensä päähän. Kun otin pakoputken irti pöntöstä, niin kenno näytti ehjältä ja puhtaalta.
Mikä määrittelee polton keston? Kauanko muilla kestää? Ettei vaan olisi pönttö tulossa tiensä päähän. Kun otin pakoputken irti pöntöstä, niin kenno näytti ehjältä ja puhtaalta.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei saa Riksusta.alotteleva kirjoitti: ↑Ma 23.09.2024 10:35 Kari onko riihimäeltä missä lähin mistä saisi softaa teikäläisen?
Etelä Suomessa Parola/Turbotehoa/Aki Uppa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Polton kesto määräytyy varmaankin sen tekijän mukaisesti, joka on sen laukaissutkin.tulimäki kirjoitti: ↑Ti 24.09.2024 13:02 Reilu vuoden ajellut tuikutetulla S213:lla, jossa alunperin 110 kW OM654. Tyytyväinen moottorin käytökseen, mutta mielestäni pöntön puhdistuspoltto kestää liian kauan. Kesällä tuli muutaman kerran seurattua, kestää noin puoli tuntia. Jos on lyhyempää ajoa, niin aloittaa usein alusta. Kulutusmittari näyttää polton ollessa päällä matka-ajossa (alle 100 km/h) 7..8 l/km lukemia, kun normaalista viiden luokkaa.
Mikä määrittelee polton keston? Kauanko muilla kestää? Ettei vaan olisi pönttö tulossa tiensä päähän. Kun otin pakoputken irti pöntöstä, niin kenno näytti ehjältä ja puhtaalta.
Esim. Käytetyn polttoaineen määrä, kylmäkäynnistyksien määrä ...
Polttotapahtuman voi laukaista myös hiukkassuodattimen eropaineanturi, kun tietty arvo saavutetaan.
Se vaihtelee, mutta on käytännösssä hiukan yli baarin eropainetta.
Ensisijaisesti polttotapahtuman laukaisee jokin ohjelmassa oleva laskuri, siis kilometrit, kulutus, ym ym.
Huomioitavaa tässä on siis se, että polttotapahtuma noinnniinkuin "normiolosuhteissa" ei käynnisty erityisesti minkään akuutin tarpeen mukaisesti, vaan jokin laskuri käynnistää sen "kaiken varalta".
Hiukkassuodattimen eropaineanturia tarvitaan ikäänkuin vahtimaan niitä tilanteita, kun suodatin on täyttynyt epänormaalilla tavoin. Niihin tilanteisiin ei laskurit pysty reagoimaan, vaan tarvitaan anturi, joka kokoajan peilaa sitä suodattimen sisäistä paineroa ja päättelee siitä polttotarpeen.
Uusimmat autot pitää "kirjaa" siitä, mikä on polttotarpeen syy ollut ja kauanko se on kestänyt, ne ajat on yllättävän pitkiä.
Jos polttotapahtumissa on jotain epänormaalia, osaa auto (esim W213) kertoa siitä.
Jos polttotapahtuma on käynnistynyt kovin usein anturin antaman informaation perusteella ja suodatin on ehjä ja puhdas, niin luultavasti anturi alkaa olla tiensä päässä, tai/ja suodattimen päistä lähtevät putket tukossa/rikki. Kannattaa tarkistaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
En oikein ymmärrä tätä mailia kulttuuria. Itse kyllä soitan yleensä jos jotakin palvelua olen vailla.
-
- Mersumies
- Viestit: 677
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
En ymmärrä miksi ketään pitää häiritä puhelimella. Pienillä yrittäjillä ole aikaa mihinkään luuriin vastata, se vaatisi jonkun kyttäämään sitä puhelinta.. Mailiin voisivat vastata kun aika on sopiva, mutta sitähän nämä ei taas tee, joten pitäkööt tunkkinsa.
2007 R 320cdi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
2013 SLK 55 amg
2006 E280cdi
2006 E280cdi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kyllä molemmat on tavallaan oikeassa.Huttiainen kirjoitti: ↑Ke 25.09.2024 16:18En ymmärrä miksi ketään pitää häiritä puhelimella. Pienillä yrittäjillä ole aikaa mihinkään luuriin vastata, se vaatisi jonkun kyttäämään sitä puhelinta.. Mailiin voisivat vastata kun aika on sopiva, mutta sitähän nämä ei taas tee, joten pitäkööt tunkkinsa.
Itse kyllä arvostan puhelinta, syystäettä kirjoitettuun tekstiin vastaaminen kirjoittamalla aiheuttaa käytännössä aina vähintää kaksi uutta kysymystä.
Joskus tuntuu, ettei se kysyminen lopukkaan vastaamallla ollenkaan, tiedonjano on niin valtavaa.
Puhelimeen vastatessa voi samanaikaisesti tehdä jotain muutakin, kirjoittaessa loppuu kädet kesken.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sepä juuri kädet jää vappaaksi työn tekoon, samoin näyttötuikku kirjoitti: ↑Pe 11.10.2024 23:21Kyllä molemmat on tavallaan oikeassa.Huttiainen kirjoitti: ↑Ke 25.09.2024 16:18En ymmärrä miksi ketään pitää häiritä puhelimella. Pienillä yrittäjillä ole aikaa mihinkään luuriin vastata, se vaatisi jonkun kyttäämään sitä puhelinta.. Mailiin voisivat vastata kun aika on sopiva, mutta sitähän nämä ei taas tee, joten pitäkööt tunkkinsa.
Itse kyllä arvostan puhelinta, syystäettä kirjoitettuun tekstiin vastaaminen kirjoittamalla aiheuttaa käytännössä aina vähintää kaksi uutta kysymystä.
Joskus tuntuu, ettei se kysyminen lopukkaan vastaamallla ollenkaan, tiedonjano on niin valtavaa.
Puhelimeen vastatessa voi samanaikaisesti tehdä jotain muutakin, kirjoittaessa loppuu kädet kesken.
ja moni asia selviää kerralla vieläpä nopeasti,
eri juttu on sitten jos istuskelle päivät pitkät toimisto pöydän ääressä
vaikapa naama kirjaa selaamassa
puhelin on yhä edellen hyvä kapistus siihen mihin se on aikoinaan keksitty puhumiseen
sekin vielä että s posti hukkuu/unhotuu helposti jos niitä tulee hiukan enemän päiivässä kuin muutama saman kaltisista aiheista
Mökkillä
'
'
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kenenkä tekemät suuttimet tulee ruokaa tosi paljon onko kellään tietoa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
kysäsin bossilta eivät osaanneet auttaa...
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei noita niin montaa tekijää ole, Karjalainen, Herlevi, Diesel Mekkeni ja BS juutubi pojat.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ja sitten joku harrastajahan saattaa vaihtaa vaikka kuormurin suuttimet, mutta se vaatisi käytännössä suutinpenkin. Eihän sellaisia ole.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei tietenkään, varsinkaan mitään sorviin kiinnitettävää. 

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Vieläkö joku tekee ohjelmointeja autoihin? Päästölakihan mentiin muuttamaan kesällä ja siitä uhkailtiin firmoja jotka tekee ohjelmointeja/päästömanipulointeja niin kammo sakoilla... tekis mieli laitattaa ohjelma om648 moottoriin uudenmaan alueella.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mb-lab ainakin joskus teki yhteistyötä tuikun kanssa.
Mainostaminenkin kiellettiin uhkasakolla joten luulen että vastauksen saat vain puhelimitse.
Mainostaminenkin kiellettiin uhkasakolla joten luulen että vastauksen saat vain puhelimitse.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k