hismajestics kirjoitti:... Kannattaa huomata, että siirtäjätankojen päiden reiän halkaisija (säädettävä valuosa) ei ole symmetrinen. 15mm vetosuuntaan ja 14mm pystysuuntaan. Miksi ne on alunperin tällaiseksi suunniteltu on pieni kysymysmerkki. Jollain tähän näkemystä?
...
Ei mitään tietoa ole, mutta arvailla osaan kyllä...
Olisko niin, että kun se alkuperäinen nylonholkki kuitenkin muotoutuu, niin se holkin läpi tuleva siirtotanko saadaan tuolla systeemillä siihen tiiviisti, muttei liian ahdistavasti. Eli pystysuunnassa puristaa vähän koko ajan, ettei tanko pääse tärisemään/pärisemään/kolisemaan, mutta puristusta ei ole niin paljoa joka suunnasta, että sen aiheuttama turhanpäiväinen kitka tekisi vaihteensiirtoa tahmeaksi. Semmoinen siitä nimittäin oman kokemukseni mukaan tulee yllättävän helposti, jos holkinreikä ahdistaa.
Sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu, että tuommoisen valmistaminen vaatii aina ylimääräisen työvaiheen, kun aika harvalla poralla saa soikeaa reikää toimeksi. Jollei se sitten ole niin tarkasti valettu, ettei kaipaa reiän koneistusta enää jälkikäteen - voihan se tietty niinkin olla. Sen verran harvoin noita tulee availtua, ettei juuri ole kyseisen kohdan mahdollista koneistusjälkeä tullut tarkkailtua...
Mutjoo, projekti on mielenkiintoinen ja etenemisen raportoinnin taso sen verran korkealuokkainen, että tätä seurailee mielellään.
