W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jos tämä tulee kulkemaan vähänkään niin vikkelästi ja ottaa kulmat niin tarkasti kuin olen suunnitellut, niin nykyistuimilla ei tule todennäköisesti pysymään ilman 4-piste vöitä. Hankin ajanmukaiset Recarot 8)

Kuva

Kuva
80-luvun alun 6-sarjan BMW:n (E24) penkit. Parempi sivuttaistuki kuin saman ajan pikkubemarin (E21) Recaroissa, reisituen säätö, tiltti ja korkeussäätö. Ei kuitenkaan mitään darthvadereita kuten uudemmissa ja nykyautoissa.

Nyt pitää vielä miettiä verhoilu. Yksi mahdollisuus on purkaa Coupen alkuperäiset penkkiverhoilut ja käyttää niitä. Tai sitten vaihtaa sisusta mustaksi tai sini/mustaksi. 2002 BMW:ssä on muistaakseni aikoinaan ollut aika magee sini/musta sisusta.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alusta kasassa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tietääkö joku millä momentilla pakosarjan pinnapultit/kuparimutterit kiristetään? Entäs venttiilikopan kannen?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alusta kasassa...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

hismajestics kirjoitti:Tietääkö joku millä momentilla pakosarjan pinnapultit/kuparimutterit kiristetään? Entäs venttiilikopan kannen?
En tiedä momenttia, mutta laita pakosarjan mutterit kiinni.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alusta kasassa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Tietääkö joku millä momentilla pakosarjan pinnapultit/kuparimutterit kiristetään? Entäs venttiilikopan kannen?
En tiedä momenttia, mutta laita pakosarjan mutterit kiinni.
:lol:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alusta kasassa...

Viesti Kirjoittaja unski »

Nyt hokasin, miksi itse vaihdan aina jouset puoli kerrallaan...minulla on pakoputket paikoilaan. Tuohon malliin jos irrottaa jouset, joutuu pakoputket tiputtamaan melko alas tai pois kokonaan. Mutta hyvä muistaa, kun ensi talvena vaihtelen jousia muutamaan w107:aan...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alusta kasassa...

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

saanen kysyä mistä matalemmat jouset hankit?
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alusta kasassa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jonte89 kirjoitti:saanen kysyä mistä matalemmat jouset hankit?
Tilasin jouset iskareineen Saksasta, http://www.tuningstudio.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Nopea toimitus ja ainakin oman selvityksen mukaan Euroopan edullisin.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jämäkämpi vaihteensiirto tulisi tapahtua mm. seuraavien puslien vaihdolla.

Laatikon pään kumipuslat vaihdetaan messinkisiin.

Kuva

Kuva

Puslien korkeus on 25mm kohdasta, joka menee siirtäjien aukkoon, 30mm koko korkeus kauluksineen, kauluksen paksuus 2mm.

Pusla on 3,5mm syvällä siirtäjässä ja reikä vaihteensiirtäjän tagoille on 9mm.

Vaihdetankojen muovipuslat kepin päässä vaihdetaan myös messinkisiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Korkeus kauluksineen 25mm, läpiviennin kohdasta 15mm korkea ja 3mm vaihdekepin siirtäjän "reiän sisällä". Reikä laatikolle meneville tangoille 9mm.

Vaihdekepille siirtäjineen ei tehdä tässä vaiheessa mitään. Itse kepin mekanismissa näyttikin jo olevan messinkipusla.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kannata sitten ihmetellä jos laatikon jurinat kuuluu kepinjuuresta selvästi sisään...
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Mistä hommasit nuo.. kiinostais itteäki
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Tupix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 15.01.2012 21:49

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja Tupix »

Joko olet saanut tuon öljynsiirto ongelman ratkaistua?

Itsellä oli vastaava ongelma entisessä G:ssä kolarin jälkeen, kun varaosaletkut eivät sopineet mitoiltaan... Asian ratkaisin katkaisemalla alkuperäiset liittimet ja hitsaamalla niihin R-kierteiset perushydrauliliittimet... Öljyletkut sai sitten teettää mittojen mukaan hydrauliletkuista... Ajoi asiansa niin pitkään kuin tuo auto mulla oli...

Kuvia ei asiasta valitettavasti tullut otettua, mutta halpa ja helppo ratkaisu oli...
Puheenjohtaja

Suomen Mercedes autoilijat ry

Exät: w123 200D -84, W202 200D -94,
GD 300D -82, S202 220D -96, GD 300D -82, W124 200D -89, W210 200 CDI -02

Nyksät: W639 109 CDI -06, W202 200E Sport -94, W201 230E -88
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mr300 kirjoitti:Mistä hommasit nuo.. kiinostais itteäki
Moi. Näitä ei taida olla hyllyssä, pitää sorvata. Tsekkaa varmuuden vuoksi kuitenkin esim. täältä http://forum.190rev.net/forum.php" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tupix kirjoitti:Joko olet saanut tuon öljynsiirto ongelman ratkaistua?
Asian ratkaisin katkaisemalla alkuperäiset liittimet ja hitsaamalla niihin R-kierteiset perushydrauliliittimet... Öljyletkut sai sitten teettää mittojen mukaan hydrauliletkuista...
Tätä suunnitelmaa olen itsekin toteuttamassa.

Mutta mitä tarkoittaa "R-kierteiset perushydrauliliittimet"?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

hismajestics kirjoitti:
Tupix kirjoitti:Joko olet saanut tuon öljynsiirto ongelman ratkaistua?
Asian ratkaisin katkaisemalla alkuperäiset liittimet ja hitsaamalla niihin R-kierteiset perushydrauliliittimet... Öljyletkut sai sitten teettää mittojen mukaan hydrauliletkuista...
Tätä suunnitelmaa olen itsekin toteuttamassa.

Mutta mitä tarkoittaa "R-kierteiset perushydrauliliittimet"?
R-kierre = lieriömäinen putkikierre

Rk kierre taasen on kartiomainen putkikierre
-s124 300tdt -92
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

Sekoitetaan vielä lisää pakkaa. Nyky standardilla tuo R-kierre on G-kierre ja kartiomainen itsetiivistyvä on nykyään R. :D

Kätevää kun noita standardeja muutellaan vähän väliä. Käytännössä noista käytetään edelleen samoja termejä joita Mgo- tuossa kertoi.

tuossa linkkiä noista putkikierteistä.

http://www.genesiskirjat.fi/pdf/TTK_hydrauliikka.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

jos oon yhtään intuitioni kanssa samalla aaltopituudella kuin topiccin omistaja, niin kipaisisin siinä LiminGantien autoverhoomossa juttusilla tuossa penkkiasiassa ... Löytyy:

- oikea asenne
- oikeat materiaalit MB autoihin
- ammattitaitoa
- entistämiskykyä
- kohtuu hinnat


sanot vaikka vaan mennessäs, että yks "taksimies" suositteli :thumbup:
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mgo- kirjoitti:R-kierre = lieriömäinen putkikierre

Rk kierre taasen on kartiomainen putkikierre
hippinakki kirjoitti:Sekoitetaan vielä lisää pakkaa. Nyky standardilla tuo R-kierre on G-kierre ja kartiomainen itsetiivistyvä on nykyään R. :D

Kätevää kun noita standardeja muutellaan vähän väliä. Käytännössä noista käytetään edelleen samoja termejä joita Mgo- tuossa kertoi.

tuossa linkkiä noista putkikierteistä.

http://www.genesiskirjat.fi/pdf/TTK_hydrauliikka.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nää kierteet ei selvästikään ole mun juttuja, joten kiitos oppitunnista ja linkistä :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vaihteensiirtoa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

pekkovee kirjoitti:jos oon yhtään intuitioni kanssa samalla aaltopituudella kuin topiccin omistaja, niin kipaisisin siinä LiminGantien autoverhoomossa
Sama aaltopituus löytyy :) Itseasiassa toi mesta onkin tuttu ja ihan tossa kukkulan takana. Pitää käydä tervehtimässä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vetolinjaa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kardaani tuli. Tai siis kävin moikkaamassa ja siellähän se valmiina odotti. Joku kommunikaatiokatkos ilmeisesti kun ei tieto liikkunut. Henry oli muuten telonut pahasti jalkansa veneenlaskuhommissa ekana lomapäivänä ja vielä mentiin konkaten. Sitkeä äijä ja aina hyväntuulinen :)

Tämmönen kuitenkin.

Kuva

50mm lyhennys. Alkupää otettiin W124 ja loppupää on originaali W114. Kannatinlaakerikin tuli ehjättyä samalla.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vetolinjaa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tähän väliin voisi kysäistä josko joku tietäisi mistä löydän MB:n mustaa, harmaa/mustaa penkkiverhoilua, jota voisin käyttää noiden Recaroiden verhoiluun. Uusi verhoilu on pikkasen overkill ja pistää liikaa silmään. Hyvä käytetty olisi optimaalisin. Kangas/vinyyliversio.

Tässä kuva frendin projektista.

Kuva

Kännykkäkuva ja salama vaalentaa kangasverhoilua merkittävästi mutta ammatilaisen silmä tietää mistä on kysymys.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Tupix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 15.01.2012 21:49

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vetolinjaa...

Viesti Kirjoittaja Tupix »

Työkoneissa käytetään useita erilaisia liittimiä, kuten R ja Jic... Näistä yleisin (ja halvin) lienee juuri tuo R, joka on juurikin kartiomainen itsetiivistyvä liitin... Löytyy joka hydrauliikkaputkasta...

Kannattaa marssia vaan johonkin hydrauliikkaliikkeeseen ja pyytää tarvittava määrä R:n perusliittimiä (koko joko 3/8" tai 1/2", riippuen kuinka suuren sisäreiän tarvitset. Itse taisin tehdä 1/2"!) Perusliittimestä kannattaa katkaista tuo suora osa osittain pois, siten että kuitenkin saa hitsattua tuhoamatta avainosaa.
Kuva

Kartiomainen pääty ei saa vaurioitua! Letkut kannattaa tehdä 1-kudosletkusta, sillä on halpaa ja kestää kyllä!
Puheenjohtaja

Suomen Mercedes autoilijat ry

Exät: w123 200D -84, W202 200D -94,
GD 300D -82, S202 220D -96, GD 300D -82, W124 200D -89, W210 200 CDI -02

Nyksät: W639 109 CDI -06, W202 200E Sport -94, W201 230E -88
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vetolinjaa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vaihteensiirron messinkipuslat valmiit.

Kuva

Keskireikä jätettiin hieman "väljäksi" että siirtäjätangon/vaihdekepin liike olisi sujuva. Kannattaa huomata, että siirtäjätankojen päiden reiän halkaisija (säädettävä valuosa) ei ole symmetrinen. 15mm vetosuuntaan ja 14mm pystysuuntaan. Miksi ne on alunperin tällaiseksi suunniteltu on pieni kysymysmerkki. Jollain tähän näkemystä?

Hyvältä vaikuttaa :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Näiden öljypuolen letkujen, liittimien ja kierteiden tms. yhteensovittamisessa saa kyllä juosta ja googlata. Eikä sittenkään oikein löydy. Hydromarketissa ollaan muuten auttavaisia mutta sanovat melko suoraan, että autopuolen hommiin ei oikein ratkaisuja löydy...

Tänään kävin kyselemässä adapteria M103 sähköisen öljykellon tilalle, suodattimen jalkaan sopivaan M12 kierteeseen. Coupessa on paineella toimiva mittari ja toinen pää pitäisi saada kiinni suodattimen jalkaan.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Oil_pressure_gauge__M103_zpsc1db3040.jpeg] ][/url]

Eioota tuli ostettua. Googlaamalla löytyy sopivaa millikokoa, mutta kierteen nousu on kaikissa löytämissäni 1, pitäisi olla 1,5. Jollain vinkkiä ratkaisuksi?
Nyt on tämä PITA ratkaistu:

Kuva

Ville tigasi yhteen sähköisen öljykellon kierrepään ja pystärin mittarille menevän öljyputken pään. Hyvä tuli :P
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Osaako joku sanoa puuttuuko mun M103 öljynlauhduttimen rungosta joku venttiili tms., joka näyttäisi olevan M104 vastaavassa?

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Oil_filters_M103_104_zpsb786831b.jpeg] ][/url]

Tuo pyöreä kolo rungon oikeassa alareunassa.
Kuva

Tietääkö joku miten M104 jalassa olevan takaiskuventtiilin saa ehjänä irti? Siinä ei ole mitään lukitetta näkyvissä.

Tai tietääkö joku kertoa mistä löytyisi öljynsiirtoletkuun asennettava venttiili?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3975
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vetolinjaa...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

hismajestics kirjoitti:... Kannattaa huomata, että siirtäjätankojen päiden reiän halkaisija (säädettävä valuosa) ei ole symmetrinen. 15mm vetosuuntaan ja 14mm pystysuuntaan. Miksi ne on alunperin tällaiseksi suunniteltu on pieni kysymysmerkki. Jollain tähän näkemystä?
...
Ei mitään tietoa ole, mutta arvailla osaan kyllä...

Olisko niin, että kun se alkuperäinen nylonholkki kuitenkin muotoutuu, niin se holkin läpi tuleva siirtotanko saadaan tuolla systeemillä siihen tiiviisti, muttei liian ahdistavasti. Eli pystysuunnassa puristaa vähän koko ajan, ettei tanko pääse tärisemään/pärisemään/kolisemaan, mutta puristusta ei ole niin paljoa joka suunnasta, että sen aiheuttama turhanpäiväinen kitka tekisi vaihteensiirtoa tahmeaksi. Semmoinen siitä nimittäin oman kokemukseni mukaan tulee yllättävän helposti, jos holkinreikä ahdistaa.

Sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu, että tuommoisen valmistaminen vaatii aina ylimääräisen työvaiheen, kun aika harvalla poralla saa soikeaa reikää toimeksi. Jollei se sitten ole niin tarkasti valettu, ettei kaipaa reiän koneistusta enää jälkikäteen - voihan se tietty niinkin olla. Sen verran harvoin noita tulee availtua, ettei juuri ole kyseisen kohdan mahdollista koneistusjälkeä tullut tarkkailtua...

Mutjoo, projekti on mielenkiintoinen ja etenemisen raportoinnin taso sen verran korkealuokkainen, että tätä seurailee mielellään. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

hismajestics kirjoitti:
Tai tietääkö joku kertoa mistä löytyisi öljynsiirtoletkuun asennettava venttiili?
Kylläkai niitä luulis hydrauliikka osista löytyvän. Kysy jostakin ammattitaitoisesta liikkeestä.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Vetolinjaa...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nozki kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:... Kannattaa huomata, että siirtäjätankojen päiden reiän halkaisija (säädettävä valuosa) ei ole symmetrinen. 15mm vetosuuntaan ja 14mm pystysuuntaan. Miksi ne on alunperin tällaiseksi suunniteltu on pieni kysymysmerkki. Jollain tähän näkemystä?
...
Ei mitään tietoa ole, mutta arvailla osaan kyllä...

Olisko niin, että kun se alkuperäinen nylonholkki kuitenkin muotoutuu, niin se holkin läpi tuleva siirtotanko saadaan tuolla systeemillä siihen tiiviisti, muttei liian ahdistavasti. Eli pystysuunnassa puristaa vähän koko ajan, ettei tanko pääse tärisemään/pärisemään/kolisemaan, mutta puristusta ei ole niin paljoa joka suunnasta, että sen aiheuttama turhanpäiväinen kitka tekisi vaihteensiirtoa tahmeaksi. Semmoinen siitä nimittäin oman kokemukseni mukaan tulee yllättävän helposti, jos holkinreikä ahdistaa.

Sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu, että tuommoisen valmistaminen vaatii aina ylimääräisen työvaiheen, kun aika harvalla poralla saa soikeaa reikää toimeksi. Jollei se sitten ole niin tarkasti valettu, ettei kaipaa reiän koneistusta enää jälkikäteen - voihan se tietty niinkin olla. Sen verran harvoin noita tulee availtua, ettei juuri ole kyseisen kohdan mahdollista koneistusjälkeä tullut tarkkailtua...

Mutjoo, projekti on mielenkiintoinen ja etenemisen raportoinnin taso sen verran korkealuokkainen, että tätä seurailee mielellään. :thumbup:
:thumbup:

Voi hyvinkin olla juuri noin ajateltu. Ainakaan en itse osaisi paremmin arvailla... :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jukkis. kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Tai tietääkö joku kertoa mistä löytyisi öljynsiirtoletkuun asennettava venttiili?
Kylläkai niitä luulis hydrauliikka osista löytyvän. Kysy jostakin ammattitaitoisesta liikkeestä.
Luovuin koko ajatuksesta laittaa takaiskuventtiiliä. Juttelin nimim. unskin kanssa ja sain vahvistusta ajatuksilleni.

Että homma menisi tämänkin suhteen eteenpäin aloin mallittamaan siirretyn öljysuodattimen paikkaa ja mittailla letkujen pituuksia.

Nuolen kohdalle ajattelin filtterin asentaa.

Kuva

Öljynlauhdutin/-jäähdytin(?) on W114 alkuperäisessä paikassa.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa tarvitaan lauhduttimelle tuloon uusi 90 asteen liitin ja ajatus on saada se suoraan Mocalin 90 asteen liittimeen. Ehkä kuitenkin tarvitaan tärinöiden vuoksi kumia väliin. Erittän lyhyt liitos kuitenkin.

Kuva

Lauhduttimen millikierteistä johtuen pitää lauhduttimelle tulevien ja lauhduttimelta lähtevien letkujen toiseen päähän jokatapauksessa teetättää uudet liittimet (Hydromarket/Hiflex), jotta saadaan oikea liitos Mocalin pushlock-letkulle. Näissä ei käytetä/saa käyttää klemmaria, letkua lämmitetään ja se työnnetään liittimeen kiinni. Filtterissä kiinni olevat liittimet ovat pushlock-tyyppiset.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Osaako joku sanoa miksi E320 (W124) farmarissa on kaksi polttoainepumppua? Sedanissa niitä on yksi. Kävin nimim. petri luona osia hakemassa ja asia tuli puheeksi. Arvelimme, että bensatankin sijainnilla on jotain tekemistä asian kanssa...? Jollain absoluuttista tietoa? :)

Tästä päästään siihen, että Coupessa on yksi pumppu (kuvassa alaoikealla), jonka kapasiteetti pitäisi riittää mutta paineentuotto ei.

Kuva

E320 kahden pumpun välissä on n. metrin pituinen putki ja alunperin toinen pumppu oli sijoitettu apukuskin puolen takalattian taakse. Onko tällä putken pituudella jotain suurempaakin merkitystä? Vai voiko tuplapumput (tilanpuutteen vuoksi) sijoittaa yhteen "könttään" Coupen alkuperäisen pumpun paikalle lyhyemmällä väliputkella?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja karra »

hismajestics kirjoitti: Vai voiko tuplapumput (tilanpuutteen vuoksi) sijoittaa yhteen "könttään" Coupen alkuperäisen pumpun paikalle lyhyemmällä väliputkella?
W124 E420 sekä 560SEC tuplapumput on paketissa vierekkäin, ja sarjassa. Eli varmaan toimii jos laitat nuo vierekkäin lyhyemmällä väliputkella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin