Raptec - Projekteja Vol1

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hieno paketti, mutta kuinka paljon tuolla kokoonpanolla on tehoja ja vääntöä? Vapari 606 ei kestä ihan kauheita.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kardaani kirjoitti: Vapari 606 ei kestä ihan kauheita.
Taitaa se sen verran kestää mitä G:n ajo-omituisuudet antaa myöten.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Vähän toi Kilin imuputki mietityttää
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

johani kirjoitti:G-mersu pyöriny mielessä itselläkin useammin kun kerran mutta ovat aika hinnakkaita, ja ei niin polttoainetaloudellisia enemmän ajavalle, kesät ja ennenkaikkea talvella tosin hauskaa senkin edestä... :D
Pakko sellaien itsellekin on vielä joskus hankkia. Tosin tuollaista vanhaa "Lada Nivan" sisustalla olevaa en huoli.
PTracing kirjoitti:Millä numerolla nuo loivemman ärrän putkikäyrät kulkee. Lähinnä se 42 ulkomittanen? Viime pakosarjassakin olis tarvinnu
En muista numeroita, mutta kaikkien suurimpien putkitukkureiden kataloogeista löytyy varmasti.
eseestie kirjoitti:Komiaa kalustoa! Tuo Gee oli mielenkiintoinen yllätys. Näyttää se leveäkantinen jotenkin sopivan Geen konehuoneeseen (josko sitä tuon oman Geen konehuoneeseenkin saisi kuutoskoneen)...

Kuinkas paljolti tuossa Geen koneessa on potkua?
Tottakai se sinne sopii, kun saihan sitä aikanaa ihan tehdastekoisenakin noihin kuoriin. Tehoja ei vielä mitattu, mutta jossain 300hepan paikkeilla oli tavoitteet.
Mika.T kirjoitti:
kardaani kirjoitti: Vapari 606 ei kestä ihan kauheita.
Taitaa se sen verran kestää mitä G:n ajo-omituisuudet antaa myöten.
Kestää sen minkä kestää. Sitten kun hajoo niin tilalle vaan alkuperäistä turbokonetta. Yllättävän hyvät ajo-ominaisuudet tommosessa vanhassa laatikossa on sinne moottoritienopeuksiin asti ja vähän ylikin. :twisted:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tässä vuosien varrella on tullut kokeiltua monenlaista valmistustapaa moniventtiilin pakosarjan suhteen. Suurimmiksi ongelmiksi tahtoo aina muodostua soikean muotoinen pakoaukko, tilanahtaus ja sarjan valmistukseen kuluva järjetön aika. Perinteisesti prässätyllä supparilla tulee aina se muutama sentti suoraa ennen ensimmäistä kurvia joka hankaloittaa huomattavasti ison pakoputken rakentelua ainakin W124 ja W201 korimallin autoissa.

Lyhyiden "cummins" tyylisten sarjojen osien katkominen, sovittelu ja sisäpuolen siistiksi kalvaminen on todella aikaa vievää joten sellaisen teettäminen tulee monesti liian kalliiksi asiakkaalle.

Pikkuhiljaa olen kehitellyt yksinkertaista / kustannustehokasta pakosarjaa 605 ja 606 moottoreihin maltillisille tehotavoitteille.

Tein työkalun jolla saa prässättyä kurviin suoraan pakokanavan muotoisen levityksen.

Kuva

Tässä kurvit sopivasti lyhennettyinä ja hitsattuna laippaan.

Kuva

Om606 pakosarja valmiina T3 laipalla

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sarjasta tulee lyhyt ja yksinkertainen. Tällaisella sarjalla saa ainakin reilusti tilaa pakoputkelle ja pakosarjan mutterien kiristys on helppoa. Virtaus varmasti riittävä perus ST rakennelmiin.
Viimeksi muokannut Petehri, Pe 01.11.2013 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

ei voi kuin kiittää LVI alan ihmisiä kun ovat esim nuo T-haarat keksineet, niistä pikkuisen nätti tehdä nuo väliputket. eikä tartte vingulla ajella.

Komeaa jälkeä jälleen :clap:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kestääkö noin pitkä pakosarja yhtenäisellä laipalla lämpötilamuutoksia ja -eroja ilman ongelmia? Omassa M102-koneessa tein yhtenäisen järeän laipan 16-millisestä aineesta ja sarjan putket repesivät hitsisaumojen kohdilta pelkässä kesäajossa. Laippa, käyrät ja T-kappaleet olivat mustaa rautaa, jonka lämpölaajeneminen on pienempi kuin rosterin. Laipan katkaiseminen sylinterien välistä poisti ongelman.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jube kirjoitti:Laita kattotelineet tuohon :thumbup:
Sopivat kattotelineet tuli alkutalvesta yhden purkuauton mukana ja pakkohan ne oli asemoida paikoilleen. :roll:

Kuva

Kuva

Varastosta löytyneet järkyttävän rumat kiinalamput tuli sävytettyä vanteiden kanssa samaan sävyyn.

Kuva

Kuva

Linttaan tuli pitkä leimakin taas huomautuksetta joten se saa palvella edustus autona vielä ainakin vuodenpäivät. :wtf: Mittarissakin alkaa olemaan bensamersulle kunnioitettava puolenmiljoonan ylitys ihan lähiaikoina. :clap:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuossa vehkeessä on useampaa sorttia kukkastakin, eikä vähäisimpänä huumorin... :lol:
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Hage »

Eikö lintta ollut myynnisä yhessä kohtaa? Eikö kelvannu kelletkään?
Todella hieno linttarönttä, kelpaisi minullekkin vaikka se oranssi sopi paremmin noihin vanteisiin.. :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja aziz »

Ymmärrän toki, että noi tuikut on huumorilla laitettu, mutta silti sanon, että "ei helvetin helvetti"! Sitähän sää kysyit.. :)
Orkkikset hyttysverkoilla varustettuna sopis tohon tyyliin.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja eseestie »

aziz kirjoitti:Ymmärrän toki, että noi tuikut on huumorilla laitettu, mutta silti sanon, että "ei helvetin helvetti"! Sitähän sää kysyit.. :)
Orkkikset hyttysverkoilla varustettuna sopis tohon tyyliin.
:thumbup:
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

aziz kirjoitti:Ymmärrän toki, että noi tuikut on huumorilla laitettu, mutta silti sanon, että "ei helvetin helvetti"! Sitähän sää kysyit.. :)
Orkkikset hyttysverkoilla varustettuna sopis tohon tyyliin.
:D Kiinalamput ottikin jo sen verran pakkasesta nokkiinsa, että ne sai heittää romulavalle. Myöskin kattotelineet joutaa samaan kuormaan, kun alkaa tän talven hiihtokelit olemaan ohi täällä etelässä. :wink:
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja j.a »

onkos toi rönttä ihaltavana raptecin osastolla acs:ssä :?:
Diesel on puhtaampi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

j.a kirjoitti:onkos toi rönttä ihaltavana raptecin osastolla acs:ssä :?:
Ei valitettavasti ole.

Tämän vuoden messutouhuihin tuli erikoinen juonenkäänne. Näyttelyn järjestäjiltä tuli tieto paripäivää sitten meidän osaston olevan olevan huomattavasti sovittua suurempi. Alunperin messuille oli menossa vain 2 autoa, mutta osaston koko olikin nyt 144m2.

Meinasi tulla hieman kiire, kun oli kehitettävä jotain täytettä osastolle parinpäivän aikana.

Tervetuloa tutustumaan osastollemme nyt pääsiäisenä Helsingin Messukeskukseen!!!
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

hyvännäköstä kalustoa oli!
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja aziz »

Kyllä...ja lankku marjapuuron värisenä hemmetin hieno!
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja johani »

Ja sitte tänne pohojoosessa asuville niitä kuvia ku ei pääse paikanpäälle ihastelemaan :)
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja eseestie »

aziz kirjoitti:Kyllä...ja lankku marjapuuron värisenä hemmetin hieno!
Oli kyllä todella hieno, ainua mistä en itse pitänyt oli sivupeilit. Repsikan puolella olisi saanut olla myös "pitkä" peili.

Tuolla on paljolti kuvia, muistakin kun pelkästään Mersuista :arrow: http://kuvat.fi/yhteiso/tapahtumat/ACS2013" onclick="window.open(this.href);return false;
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Messuilta kotiuduttu. Loppupeleissä pitkä viikonloppu meni mukavasti vaikka ns. "väkisin tehty" kiire meinasikin käydä aluksi hermoille.

Kuva

Osastolla oli näytillä Petri Lemmetyn todella häijy 1100 hepppainen Drifting C126:

Kuva

Kuva

Kuva

Toisena Drifting autona esillä Onni Ojalan näyttävä W201 2.3 16v, OM606 moottorilla:

Kuva

Kuva

Onni nappasikin autollaan mukaansa Tuning puolen TOP-10 pokaalin. Onnittelut vielä kerran!

Kuva

Kuva

Oma 130Cdi Vito tuli osastolle lähinnä täytteeksi / liikkuvaksi mainoskyltiksi. Tässä vielä siitäkin pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
thenq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: La 11.06.2011 23:20
Paikkakunta: Kpo

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja thenq »

Petehri kirjoitti: ... 130Cdi Vito ...
Siis hetkinen, tästä voisi lukea enemmänkin :o
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

thenq kirjoitti:
Petehri kirjoitti: ... 130Cdi Vito ...
Siis hetkinen, tästä voisi lukea enemmänkin :o
Kyllä, tuntui kulkua olevan kohtuullisesti kerran Turkuhighwayllä.... :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1054
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja multiviri »

120cdi mihin on laitettu laadukas ohjelma ja tehty jotain muutakin?

Tai sitten siellä on vanha nokileka pellin alla ja 130cdi meinaa että kilowatit on neljännellä sadalla :twisted:
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

130 tarkoittaa 300 hp, jonka saa aika helposti 6 sylinterisestä cdi moottorista.

Pitkään vitoissa ollut tuo tehokoodaus käytössä:
120 = 200 hp
112 = 120 hp
108 = 80 hp

110d = paljon ongelmia, vähän tehoa :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
thenq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: La 11.06.2011 23:20
Paikkakunta: Kpo

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja thenq »

^^ Ko. faktat olikin tiedossa, silläpä juuri halusin kuulla lisää :D
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

veskola kirjoitti:130 tarkoittaa 300 hp, jonka saa aika helposti 6 sylinterisestä cdi moottorista.

Pitkään vitoissa ollut tuo tehokoodaus käytössä:
120 = 200 hp
112 = 120 hp
108 = 80 hp

110d = paljon ongelmia, vähän tehoa :D
No ei ollu ihme että 70% kaasulla piti pakun perässä könytä.... :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

thenq kirjoitti:^^ Ko. faktat olikin tiedossa, silläpä juuri halusin kuulla lisää :D
No mitä, softaa koneeseen, parempaa pakoputkea ja menoksi...ei mitään rakettitiedettä mitä täällä ei jo ole ollut. Siinä kohtaa kun alkaa olla 140 niin alkaa mennä jo jännäksi..
Lisää tietoa: www.skg.fi
grind
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 08.12.2012 00:50

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja grind »

190 tuli acs kuolattua:-). Asiallista työn jälkeä8)
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Oho...puolen vuotta näköjään vierähtänyt edellisestä projekti päivityksestä. :oops:

No eipä täällä silti ihan toimettomana olla oleskeltu. Kevät ja alkukesä meni vauhdikkaasti oman pihan ja autotallin kimpussa. Loppukesä ja syksy sitten taas hallin laajennuksen parissa. Omat autoprojektit ei siis ole kesän aikana juurikaan edistyneet, mutta asiakkaiden autoja on kuitenkin nypitty kuntoon aina kun aikaa on riittänyt. Nyt saa rakennus touhut rauhoittua toistaiseksi ja talvella keskitytään taas auto projekteihin.
thenq kirjoitti:
Petehri kirjoitti: 130Cdi Vito ...
Siis hetkinen, tästä voisi lukea enemmänkin :o
Tässä tarinaa:
Vito on alun perin siis 120Cdi -07 eli 3.0 V6 moottorilla. Siihen on muutama vuosi sitten vaihdettu ohjelma + 3" RST putki + DPF poisto yms pientä. Tehoa +285hp / 600nm.

Vuonna 2010 tein tähän vitoon 3" rst putkiston katilta taaksepäin. Putkesta löytyykin kuvia tämän projektitopicin 3 sivulta. Ostin auton valmiiksi rakennettuna kaveriltani nyt viime keväänä alle 200tkm ajettuna. Auton rakenteluvaiheita vierestä seuranneena tiesin sen olevan kaikin puolin moitteettomassa kunnossa, hyvin tehty ja palvelevan työkäytössä pitkään. Mikko oli ylimaalauttanut auton kauttaaltaan pari vuotta sitten alkuperäisellä värillä ja verhoiluttanut sisustan Design Eugenilla mustalla alcantaralla ja nahalla. Muutenkin auton varusteet ja varustelu vastasi niin tarkasti omaa makua, että auto oli pakko hankkia itselle. Alkukesän viton alla pyöri messukuvissa näkyneet 5-puolaiset 8.5" + 9.5" 19" Amg vanteet, mutta kesän aikana alkoi tekemään mieli kokeilla hieman tuhdimpaa rengastusta.

Kaverilla oli myynnissä harvinaiset Breyton Magic vanteet mersun jaolla koossa 9.5 x 20" + 11 x 20" ja pakkohan niitä oli sovittaa viton alle:

Kuva

Kuva

Kuva

Hyvinhän ne loppupeleissä viton alle sopi, mutta auto alkoi vaan näyttämään hävyttömän korkealta. :x No loppukesästä sattui pikku vahinko Breyton:inen kanssa ja vanteet oli vaihdettava vielä saman kokoisiin, mutta huomattavasti kapeampiin / ujompiin. :eh: Nyt alla pyörii toistaiseksi Oxigin Lexor 3-osaiset koossa 8.5" x 20 ja 10" X 20".

Kuva

Kuva

Viton sisustasta ja muista muutoksista ei löytynyt kunnollisia kuvia koneelta, mutta voin ottaa jokupäivä jos ne jotain täällä kiinnostaa!?
Avatar
hasa_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 04.07.2010 16:54
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja hasa_ »

on kyllä siisti vito :thumbup: ehdottomasti kuvia sisustasta...
S 350 TD -94
E 300 D -93

exät:
Bmw 325i coupe -93
Bmw 535iA -89
Bmw 520i -88
W210 E 200 CDI -00
W202 C 200 D -93
Vastaa Viestiin