W109 300 SE L 6.3 1971, kovaa ajoa (edelleen vailla)
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Eikai näin uudet mersut tarvi sitä venttiilinsuoja ainetta. Laita vpower 99:ä, sillä vanha mersu alkaa kehräämään.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
lainaus tuolta SEC-tarinasta:
Muistaaksini sinulla oli vielä joku tarvike/viritetty jakaja suosittelisin vielä lämpimämmin tutkimista miten tuo jakaja säätää ennakkoa. Maksimiennakko saa olla korkeintaan 36-38 astetta missään tilanteessa...ihan sama onko alipaineletkuja vai ei. Myöskään ennakko ei saa alkaa liian aikaisin. Onko tuossa jakajassa myöhästys ja aikaistus? Mikä lienee kokonaisennakko keskipakosäädöllä....senkin voi mitata lampulla, letkut irti jakajasta, kone käymään ja mittaamaan n. 3000 1/min pitäisi jo kaikki ennakot olla säätyneet.
Timppa
Suosittelisin lämpimästi sytytyksen säätöä. Mikäli nakutus ei tosiaan lopu noilla lisäaineilla, niin sytytys on todennäköisesti päin......seiniä300 SEL 6.3 kilistää vaikka ajaa venäjän 98:lla ja käyttäisi lisänä oktaanibuusteria.
Muistaaksini sinulla oli vielä joku tarvike/viritetty jakaja suosittelisin vielä lämpimämmin tutkimista miten tuo jakaja säätää ennakkoa. Maksimiennakko saa olla korkeintaan 36-38 astetta missään tilanteessa...ihan sama onko alipaineletkuja vai ei. Myöskään ennakko ei saa alkaa liian aikaisin. Onko tuossa jakajassa myöhästys ja aikaistus? Mikä lienee kokonaisennakko keskipakosäädöllä....senkin voi mitata lampulla, letkut irti jakajasta, kone käymään ja mittaamaan n. 3000 1/min pitäisi jo kaikki ennakot olla säätyneet.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Juu, tilanteen mukaan saattaa joskus nakuttaa, täyskaasukiihdytyksessä. Mutta en sellaisia juurikaan tee vaan ajelen rauhallisesti.unski kirjoitti:Suosittelisin lämpimästi sytytyksen säätöä. Mikäli nakutus ei tosiaan lopu noilla lisäaineilla, niin sytytys on todennäköisesti päin......seiniä
Muistaaksini sinulla oli vielä joku tarvike/viritetty jakaja suosittelisin vielä lämpimämmin tutkimista miten tuo jakaja säätää ennakkoa. Maksimiennakko saa olla korkeintaan 36-38 astetta missään tilanteessa...ihan sama onko alipaineletkuja vai ei. Myöskään ennakko ei saa alkaa liian aikaisin. Onko tuossa jakajassa myöhästys ja aikaistus? Mikä lienee kokonaisennakko keskipakosäädöllä....senkin voi mitata lampulla, letkut irti jakajasta, kone käymään ja mittaamaan n. 3000 1/min pitäisi jo kaikki ennakot olla säätyneet.
Timppa
Autossani on se Randy Durrancen jakaja ja kukaanhan ei tiedä miten se toimii nyt kun Randy on poissa keskuudestamme. Sain M100 foorumilta sellaiset ohjeet että niin aikaiselle kuin mahdollista ja kun alkaa nakuttaa niin aavistus myöhäiselle. Normi ajossa toimii ihan hyvin.
Sen olen todennut että jos myöhäistää niin se tuntuu selvästi moottorin vedossa eli terä menee pois.
Minulla kun ei ole taitoa hipistellä noita niin olkoon tuolla lailla vaan, eihän sille jakajalle voi tehdä edes mitään, kait? Kun ei tiedä mistä se on rakennettu, oisko 6.9 jakaja?
Asiasta kukkaruukkuun, yritin vaihtaa niitä jousipalkeita korjaamokäsikirjan mukaan, pieleen meni. Edessä (sekä "pönde":n mukaan myös takana) pitää irroittaa tukivarresta se kartio kuten sinäkin teit. Ei mahdu muuten se elementti ulos. Ne M6 ruuvit siis pyörii läpi joten ne täytyy taltata taikka rälläköidä poikki mutterin puolelta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Niissä alakartion M6:ssa on tasakanta, josta on todella huono pitää kiinni.
Tuollaisella ne ruuvit lähtee parissa sekunnissa. Täräyttää prikan ja mutterin väliin.
Voisit ottaa alipaineletkun irti ja säätää sytytystä pari astetta aikaisemmalle, näin alakierrosten ennakko pienenee, mutta kokonaisennakko pysyy samana. Nakutus esiintyy yleensä vain vääntöhuipussa, jossa palopaine on kovin. Täypuristeisissa US-malleissa homma toimii näin. Mihin muuten alipaineletku on vedetty?
Nakutuksen kuulee tarkasti vain jos on letku konehuoneessa lohkon kyljessä tiukasti ja toinen pää korvassa. Pitkässä juoksussa pienikin nakutus hajottaa männät ja kannet...mutta 6.3:n osiahan on kaikilla nurkat täynnä
Timppa
Tuollaisella ne ruuvit lähtee parissa sekunnissa. Täräyttää prikan ja mutterin väliin.
Voisit ottaa alipaineletkun irti ja säätää sytytystä pari astetta aikaisemmalle, näin alakierrosten ennakko pienenee, mutta kokonaisennakko pysyy samana. Nakutus esiintyy yleensä vain vääntöhuipussa, jossa palopaine on kovin. Täypuristeisissa US-malleissa homma toimii näin. Mihin muuten alipaineletku on vedetty?
Nakutuksen kuulee tarkasti vain jos on letku konehuoneessa lohkon kyljessä tiukasti ja toinen pää korvassa. Pitkässä juoksussa pienikin nakutus hajottaa männät ja kannet...mutta 6.3:n osiahan on kaikilla nurkat täynnä
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Ok pitää tsekata tuo alipainelinja että mihin menee. En nyt muista ulkoa. Mutta jos aikaistaa niin ennakohan suurenee. Ja alipaine-ennakkohan vissiin astuu mukaan kun seos on laihalla ja alipaine siinä kaasuläpän kohdalla suuri, taikka paine-ero ainakin kun läppä on osittain auki.unski kirjoitti:Voisit ottaa alipaineletkun irti ja säätää sytytystä pari astetta aikaisemmalle, näin alakierrosten ennakko pienenee, mutta kokonaisennakko pysyy samana. Nakutus esiintyy yleensä vain vääntöhuipussa, jossa palopaine on kovin. Täypuristeisissa US-malleissa homma toimii näin. Mihin muuten alipaineletku on vedetty?
Nakutuksen kuulee tarkasti vain jos on letku konehuoneessa lohkon kyljessä tiukasti ja toinen pää korvassa. Pitkässä juoksussa pienikin nakutus hajottaa männät ja kannet...mutta 6.3:n osiahan on kaikilla nurkat täynnä
Timppa
Ilmiö vaikuttaa tuolta mitä kuvasit, oikeastaan detonointi kuuluu jo alemmilla kierroksilla kuin huipputehot 4000 rpm. Vääntöhuippuhan on 2500 rpm. Sen kyllä kuulee rätinänä kabiiniin ja sen tapahtuessa olen heti keventänyt, en halua hajottaa moottoria kun omat nurkat on M100 osista aika tyhjänä
Mielestäni jos tuo Durrancen jakaja on kompromissi luotettavuuden/huollettavuuden/käyttömukavuuden ja maksimisuorituskyvyn välillä niin valitsen painoarvon noille ensimmäisille . Ja normiajo suht reippailla kiihdytyksillä (liikkeellelähtö ja ohitukset) sujuu ilman nakuttamista. Paitsi jos en kuule sitä... no moottori ei ole vielä poikinut .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Otin tänään silmän käteen ja luin korjaamokäsikirjaa uudelleen. Ihan selväksi saksaksi siinä sanottiin että ne alatukivarren "männät" eli kartiot tarvii ottaa irti, sitten vasta mahtuu ulos se purnukka. Ja raidetangon päät myös. Korkeudensäätöventtiilien tangot minulla on kiinni, nostaahan ne katsastuksessakin eturenkaat ilmaan eli liikeradan loppumisesta ei ole kyse, mistähän?
Minulla kun ei ole pneumaattista talttakonetta käytin näkkileipäkonetta eli isoa talttaa ja isoa vasaraa. Muutama isku per mutteri ja nehän irtos kauniisti. Eikä kestänyt kauaa .
Minulla kun ei ole pneumaattista talttakonetta käytin näkkileipäkonetta eli isoa talttaa ja isoa vasaraa. Muutama isku per mutteri ja nehän irtos kauniisti. Eikä kestänyt kauaa .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Ilmajousiremontti on hyvällä mallilla. Etujousipurnukat on nyt illalla irti ja ne kartiot on olleet tänään raepuhalluksessa ja maalauksessa. Nuo jousipurnukat on sen verran hyvässä kunnossa että hion ruostelaikut pois ja maalaan ne (toki punaiseksi). Oikea ilmaliitäntä oli sen verran jumissa että vaati tällaista:
Takaa on ilmalinjat kaikki irti, sekä ne tukivarsissa kiinniolevat "kartiot". Jousielementit on enää niillä kolmella mutterilla per puoli, tarttee takapenkki ottaa ulos jotta pääsee niihin käsiksi.
Tallissani touhuan ilman monttua, nostureita, paineilmavehkeitä eikä ole edes kaasupillejä paitsi tuon pienen tohon kävin lainaamassa.
Kyl se siitä pikkuhiljaa, pitää samalla alustaa putsailla ja korjailla alustasuojausta.
Takaa on ilmalinjat kaikki irti, sekä ne tukivarsissa kiinniolevat "kartiot". Jousielementit on enää niillä kolmella mutterilla per puoli, tarttee takapenkki ottaa ulos jotta pääsee niihin käsiksi.
Tallissani touhuan ilman monttua, nostureita, paineilmavehkeitä eikä ole edes kaasupillejä paitsi tuon pienen tohon kävin lainaamassa.
Kyl se siitä pikkuhiljaa, pitää samalla alustaa putsailla ja korjailla alustasuojausta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Piti vetää puukolla ilmapussit halki jotta sai ne "männät" irti alatukivarsista ja nuo purnukat sieltä välistä pois. Ne männät on raepuhallettu ja epoksimaalattu harmaiksi.
Ilmajousipurnukat kävi myös raepuhalluksessa. Kiinnitin ilmalinjoihin vanhat nipat jotta kierteet ei vahingoittuisi.
Pillillä vastamutterit kuumiksi ja pultit auki, panta ja kumin riekale irti.
Nämä puhalletaan nyt uudestaan ja maalataan punaisiksi, pannat harmaiksi.
Pultti- ja mutterikalusto tulee kaikki uutta; palkeisiin, kiinnityksiin sekä alatuksivarsiin. Kuten luonnollisesti kumipalkeet, sehän tässä oli ydinasia:
Ilmajousipurnukat kävi myös raepuhalluksessa. Kiinnitin ilmalinjoihin vanhat nipat jotta kierteet ei vahingoittuisi.
Pillillä vastamutterit kuumiksi ja pultit auki, panta ja kumin riekale irti.
Nämä puhalletaan nyt uudestaan ja maalataan punaisiksi, pannat harmaiksi.
Pultti- ja mutterikalusto tulee kaikki uutta; palkeisiin, kiinnityksiin sekä alatuksivarsiin. Kuten luonnollisesti kumipalkeet, sehän tässä oli ydinasia:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Tiukalla oli sinulla pultit. Omassa ei tarvinnut voimaa yhtään, ihan kiintoavaimella ja yhdellä kädellä aukesi. Alakartiot lähti kerran vasaralla kopauttamalla. Omat osat hiekkapuhalsin ja lähetin keltapassivointiin, myöskin alakartiot. Purnukat maalasin tietysti punaisiksi, hiekkapuhalsin niistä vain pienet pintaruosteet. Maaliksi tuli hieman liian punainen Hammerlite...mutta menköön, täytyy vaihtaa joskus sävy , jos alkaa ärsyttämään.. Yhtään uutta osaa ei tarvinnut laittaa ilmapussien lisäksi. Kaikki osat erittäin hyväkuntoisia, vain pienessä pintaruosteessa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Ei nuo kaikki niin tiukalla olleet, muutama tiukka että se lämpö oli hyvä olla mukana.unski kirjoitti:Tiukalla oli sinulla pultit. Omassa ei tarvinnut voimaa yhtään, ihan kiintoavaimella ja yhdellä kädellä aukesi.
Me käytimme RAL3002-sävyä:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, viides kesä ajossa
Tässä köyhän miehen keltapassivointi:unski kirjoitti:Omat osat hiekkapuhalsin ja lähetin keltapassivointiin, myöskin alakartiot.
Pannat on raepuhallettu ja lipareet teräsharjattu penkkismirgelissä, ne on nyt pohjamaalissa. Huomenna saavat niskaan sitä "keltapassivointiväriä"
Kiinnitystarvikkeet tulee uudet:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
laita kuusiokolo ruuvina nuo uppokantaset, ovat huomattavasti helepommat avata mitä uraruuvi
nuo ruuvit näyttää hiukan vapaa-ajan ruuveilta (happosilta) niitten pariks kyllä kannattaa laittaa mustat mutterit ettei seuraavan kerran avatessa leikkaa kiinni ja muutenki kannattaa voidella nuo kiinnitys ruuvit aukeevat yhtä helposti kun ulko paskahuussin ovi
komeen näkösiä osia tulee, tartteskohan munki purkaa ässän etupää ja maalailla osat, olis kiva kattella sitä
nuo ruuvit näyttää hiukan vapaa-ajan ruuveilta (happosilta) niitten pariks kyllä kannattaa laittaa mustat mutterit ettei seuraavan kerran avatessa leikkaa kiinni ja muutenki kannattaa voidella nuo kiinnitys ruuvit aukeevat yhtä helposti kun ulko paskahuussin ovi
komeen näkösiä osia tulee, tartteskohan munki purkaa ässän etupää ja maalailla osat, olis kiva kattella sitä
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Ajattelin tuota samaa, mutten kehdannut sanoa. karralla varmaan joku ajatus tuon suhteen? 40 vuoden päästä hän itse niitä tuskin enää uusii, eli ei väliä?? Ei kai? Kyydissä hän kuitenkin vielä silloin istuu, ellei jopa ajeletouhottaja kirjoitti:laita kuusiokolo ruuvina nuo uppokantaset, ovat huomattavasti helepommat avata mitä uraruuvi
nuo ruuvit näyttää hiukan vapaa-ajan ruuveilta (happosilta) niitten pariks kyllä kannattaa laittaa mustat mutterit ettei seuraavan kerran avatessa leikkaa kiinni ja muutenki kannattaa voidella nuo kiinnitys ruuvit
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Laitoin vähän voitelua noihin laippapultteihin, oli sen verran hankalat laittaa että en kuparitahnaa tuohon väliin alkanut sotkemaan. Laipoissa oli itse asiassa ristikantaruuvit alunperin. Jos palkeita vaihdetaan nuo jouset pitää joka tapauksessa ottaa pöydälle. Ja noita ei vedetty hirveän kireälle, sen verran että laippa ja jousikammio kohtasivat jolloin kumi litistyy oikeaan mittansa.
Alakartion ja alatukivarren pultti/mutterit sai kuparitahnaa kuten jousikammioiden kiinnitysmutteritkin, pultithan on mustaa kun ne on kiinni jousikammioissa. Alatukivarteen tuli uraruuvi myös kuten alunperin on ollutkin. Syy uppokantaisten käyttöön on vissiin se kun ilmat karkaa palkeista niin ne lepää noiden pultinkantojen päällä.
Ainakin kerran on autooni nuo vaihdettu, jäljistä päätellen . Ilmeisimmin en ole enää ajokykyinen kun noita tarvii alkaa entraamaan, tai mistäs sitä tietää. Voi olle että bensiiniäkään ei enää silloin saa niin tuo auto toimii koristeena
Alakartion ja alatukivarren pultti/mutterit sai kuparitahnaa kuten jousikammioiden kiinnitysmutteritkin, pultithan on mustaa kun ne on kiinni jousikammioissa. Alatukivarteen tuli uraruuvi myös kuten alunperin on ollutkin. Syy uppokantaisten käyttöön on vissiin se kun ilmat karkaa palkeista niin ne lepää noiden pultinkantojen päällä.
Ainakin kerran on autooni nuo vaihdettu, jäljistä päätellen . Ilmeisimmin en ole enää ajokykyinen kun noita tarvii alkaa entraamaan, tai mistäs sitä tietää. Voi olle että bensiiniäkään ei enää silloin saa niin tuo auto toimii koristeena
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
äläs sano, että tartteeko sun enään niitä vaihtaa, kun nykyään ei oikein kunnon kumisia saa taitavat olla muovi seosteisia kaikki en halua arvostella mutta nuo pussin kiinnityslaipan ruuvit on kyllä hiukka liian pitkät, milli ruuvin päätä näkyvissä mutterista olis hyvä
tuolleen ne kun kunnostaa niin on ne mukava laitella paikalleen
tuolleen ne kun kunnostaa niin on ne mukava laitella paikalleen
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Noissa on sellainen homma että kun sen asettaa paikoilleen niin pituutta pitää olla 3-4 milliä reilusti jotta tapaa mutteri kierteelle. Sitten kumi kiristetään kasaan ja se kolmisen milliä tulee näkyviin. Laiskuuttani jätin ne 6 täysipitkiksi kun ajattelin ettei niitä kukaan siellä katsele .touhottaja kirjoitti:äläs sano, että tartteeko sun enään niitä vaihtaa, kun nykyään ei oikein kunnon kumisia saa taitavat olla muovi seosteisia kaikki en halua arvostella mutta nuo pussin kiinnityslaipan ruuvit on kyllä hiukka liian pitkät, milli ruuvin päätä näkyvissä mutterista olis hyvä
tuolleen ne kun kunnostaa niin on ne mukava laitella paikalleen
Toivottavasti ei joudu ihan heti vaihtamaan, reilut 700,- maksoi tuo setti. Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla. Sen jälkeen on olleet autoklaavimuotit viileinä . Näiköhän noita enää valmistaja paistaakaan, jos vaikka muotit sulatettu kiinalaisten silllanrakennusmateriaaliksi .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla.
tais MB-classic jättää hieman asiaa mainitsematta, sanovat vaan "tuoreita 2005 paistettuja", eivät mainitse josko niitä olisi tehty senkin jälkeen. Minulla on nimittäin 07 paistettuja ja ainakin ne on vielä valmistajan tuoteluettelossakin...
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Myyvät siis vanhaa varastoa pois . No kauppa se on mikä kannattaa, hyvä kumminkin että ko puulaaki on olemassa ei sillä .unski kirjoitti:Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla.
tais MB-classic jättää hieman asiaa mainitsematta, sanovat vaan "tuoreita 2005 paistettuja", eivät mainitse josko niitä olisi tehty senkin jälkeen. Minulla on nimittäin 07 paistettuja ja ainakin ne on vielä valmistajan tuoteluettelossakin...
Timppa
Niin voisinkin vielä katsoa tuon paistoleiman, takajouset on vielä tallin lattialla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
no tuskimpa kattelee, mutta jos joudut tuollasen pitkän ruuvin aukasee myöhemmin ja toinen pää on uraruuvinpää niin alkaa olla hiukan hankala pitää vastaan sitä kun vääntää mutterin aiki, mutta voihan siihen laittaa ihan sopivan ruuvin, kun laittaa ensin pisemmällä ruuvilla aluksi ja vierestä lähtee sitten kiristelee sopivan pituisella ruuvilla ja viimeseks sitten poistaa ne pitkät ruuvit ja laittaa sopivat tilalle näin minä tekisin, äläkä sano että turhaa ruuvaamistakarra kirjoitti:Noissa on sellainen homma että kun sen asettaa paikoilleen niin pituutta pitää olla 3-4 milliä reilusti jotta tapaa mutteri kierteelle. Sitten kumi kiristetään kasaan ja se kolmisen milliä tulee näkyviin. Laiskuuttani jätin ne 6 täysipitkiksi kun ajattelin ettei niitä kukaan siellä katsele .touhottaja kirjoitti:äläs sano, että tartteeko sun enään niitä vaihtaa, kun nykyään ei oikein kunnon kumisia saa taitavat olla muovi seosteisia kaikki en halua arvostella mutta nuo pussin kiinnityslaipan ruuvit on kyllä hiukka liian pitkät, milli ruuvin päätä näkyvissä mutterista olis hyvä
tuolleen ne kun kunnostaa niin on ne mukava laitella paikalleen
Toivottavasti ei joudu ihan heti vaihtamaan, reilut 700,- maksoi tuo setti. Viimeisin paistoerä näillä osilla oli muistaakseni siellä 2005 paikkeilla. Sen jälkeen on olleet autoklaavimuotit viileinä . Näiköhän noita enää valmistaja paistaakaan, jos vaikka muotit sulatettu kiinalaisten silllanrakennusmateriaaliksi .
ps. käytä molypin rasvaa kasatessa, terva olis hyvää mutta se liottaa tuon uuden maalin irti
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Joo, tuolla lailla laittelinkin kun katkasin pari-kolme ruuvia liian lyhyeksi eikä niitä ollut kuin pari ylimääräistä. Nuo laipat ei ole mitään paksua terästä vaan paksua peltiä niin ei ne oikein tahdo vajailla painua kasaan enkä halunnut niitä alkaa vääntämään jotteivat rupee vuotamaan. Teollisuusputkistolaipat on vähän järeempiä mitä nämä taas ei.
Tuos on ollut ihan tarpeeksi savottaa sairaalla kropalla yksinään tehdä ja olen onnellnen jos vaan saan valmiiksi ja toimimaan ilman mitään hifistelyjä .
Tuos on ollut ihan tarpeeksi savottaa sairaalla kropalla yksinään tehdä ja olen onnellnen jos vaan saan valmiiksi ja toimimaan ilman mitään hifistelyjä .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
kyllä ne on samanlaisia laippoja teollisuudessakin nuin pienelle pussille, myöhemmin alko tulee uusia laippoja alumiinisenä (putkilaippa on ihan eri asia)karra kirjoitti:Joo, tuolla lailla laittelinkin kun katkasin pari-kolme ruuvia liian lyhyeksi eikä niitä ollut kuin pari ylimääräistä. Nuo laipat ei ole mitään paksua terästä vaan paksua peltiä niin ei ne oikein tahdo vajailla painua kasaan enkä halunnut niitä alkaa vääntämään jotteivat rupee vuotamaan. Teollisuusputkistolaipat on vähän järeempiä mitä nämä taas ei.
Tuos on ollut ihan tarpeeksi savottaa sairaalla kropalla yksinään tehdä ja olen onnellnen jos vaan saan valmiiksi ja toimimaan ilman mitään hifistelyjä .
juu yksin tehen minäkin enkä kaveria ole vielä kaivannut, mutta tieten jos ei ikein ole kunnossa onhan se keljua tehä tuollasta hommaa, mutta eipä tuohon oikein kaverikaan sovi
älä hosu sen kunnostuksen kanssakun et itekkään niin kunnossa ole, tehe hissukseen sillai määkin pajottelen
mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Ihime nilliitystä ruuvveista taeis iskiä ruuvvi katteus ku kaverilla ompi pitemppi
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Valmis!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Tää lähti illalla talvehtimaan lämpöiseen talliin. Tulihan samalla vajaat parikytä kilsaa koeajoa uusilla pusseilla
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Kahden kuukauden seisotus osoitti että etupää oli jo pudonnut. Ei ollut pohjauskumeissa kiinni vielä, kokeilin heiluttamalla. Kuukauden seisotus ei vielä näkynyt ryhdissä. Käyttelin maanantaina koneen lämpimäksi ja auton samalla ylös. En laittanut pukkeja alle, seurailen tilannetta. Renkaisiin laitoin "säilönnässä" kolmisen bar painetta ihan varuiksi vaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
HEP!!
Tutun autossa sama "vika" et keula tippuu reilusti mut perä ei juurikaan.
Kun auton käynnistää niin perä nousee heti ja keula TODELLA hitaasti.
Autoon on vaihdettu uudet palkeet muutama vuosi sitten.
Onko linjaston kasauksessa mahdollista mennä jotain väärin?
~KOS~
Tutun autossa sama "vika" et keula tippuu reilusti mut perä ei juurikaan.
Kun auton käynnistää niin perä nousee heti ja keula TODELLA hitaasti.
Autoon on vaihdettu uudet palkeet muutama vuosi sitten.
Onko linjaston kasauksessa mahdollista mennä jotain väärin?
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Noin ne näyttävät nousevan yleensä, kun noita videoita maailmalta katselee, niin perä nousee aina ensin. Johtunee siitä, että keula painaa tonnin ja perä 500 kg...noin kuvanollisesti. Kompuran tuotto ei ole mikään valtava ja keulan nosto vaatii melkein 9 baria, perä nousee 6:lla. Mutta lastaappa takapenkille kolme karjua ja kontti täyteen tavaraa...veikkaisin, että nousunopeus on sama.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
En nyt sopivampaa topikkia löytänyt tälle kuvalle tuo löytyi kun etsin ilmajousituksen kaaviota...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109 300 SEL 6.3 1971, ilmajousiremppaa
Widu 15" peltipölärit. Siistii.karra kirjoitti:En nyt sopivampaa topikkia löytänyt tälle kuvalle tuo löytyi kun etsin ilmajousituksen kaaviota...
[ http://www.benzworld.org/forums/attachments/w126-s-se-sec-sel-sd/205402d1227007874-im-love-w108-w109-image1.jpg ]