Kummeli kirjoitti:No pumpun kylessä lukee se 20 astetta ennen ykk, mutta todellisen ruiskutuken alkamista en tiiä, ja sitä ei tunnu tietävän kukaan. Mikä se siis kuuluis oikeasti olla. Huhuja oon vaan kuullu, että se tosissaan alkais tuosta 20 astetta ennen ykk:ta, mutta toisaalta vähän ihmetyttää. Äkkiähän se olis joutsenkaulalla koitettu jos vaan jaksais ylimäärästä rassata. Miksei sitäki oo joku koittanu.
Mersun esikammio koneitten todelliset ruiskutushetket on jossain 24 asteen paikkeilla ennen ykk:ta 5,5 millisillä elementeillä ja 5 millisillä 26 astetta. Tämä koskee siis w123 rautapannuja. Kuten tästä voidaan päätellä mitä isompi elementti sitä myöhemmin voidaan annos ruikata männänpäälle koska ruiskutusaika on lyhyempi isommalla elementillä. Samaa luokkaa nuo todelliset ennakot taitaa olla uudemmissa 603 ja 606 moottoreissakin jos niitä alettais hanhenkaulalla tiputteleen.
linttaracing kirjoitti:no nyt ois tuotto 145ml jos tuo nyt yltäis sinne viiteensataan...
öö.. eikös tuo oo aikas vähän?? ei sillä etteikö tuollakin pääse viiteensataan jonsei muuten niin lahjapenkissä sitte
Aika vähä on vieläkin kun muistaakseni mynäpumpun 7mm on tuotto 160 tai 170ml. Kyllä tuolla pitäis päästä 500 voi olla kyllä' että voima pitää tuoda kieroksilla
linttaracing kirjoitti:no nyt ois 8mm tapit ja tuottoo 173ml....
Toimiiko moottorin kyljessä?
todella kauniisti nyt voi jopa olla tehoa, tai tehoa ja tehoa... mutta yli viissattaa, ja sehän mulle riittää...
vaihda turbo vaihda turbo!. . liian vähä tuo 500. ja tuotot aika huonot 8mm ku mynäpumppus 228ml suurinpiirtein. miks et osta suoraan mynäpumppua niin ei tarvi taikinoora?
linttaracing kirjoitti:no nyt ois 8mm tapit ja tuottoo 173ml....
Toimiiko moottorin kyljessä?
todella kauniisti nyt voi jopa olla tehoa, tai tehoa ja tehoa... mutta yli viissattaa, ja sehän mulle riittää...
vaihda turbo vaihda turbo!. . liian vähä tuo 500. ja tuotot aika huonot 8mm ku mynäpumppus 228ml suurinpiirtein. miks et osta suoraan mynäpumppua niin ei tarvi taikinoora?
Täysin samaa mieltä. Mynäpumppu kiinni ja isompaa turboa = samantien eri sataluvuille!
linttaracing kirjoitti:saahan tuohonki syöttöä. ihan on tarkotuksella jätetty "vähäks" tuo syöttö... jos se nyt pysyis jotenki kasassa moottori, alakertahan on vakio..
mynäpumppu 8mm 50 tai 55 holosetti tai miks ei isompikin kun on remmiahdin. Siinä mynäpumpus on huomattavasti parempi tuotto kun vertaa tohon 173ml. esim 228 ml on jo paljon parempi sillä saakin jo sitä voimaa. 7mm mynäpumpus on toi 170ml hoks hoks mikä ero? Kyllä se alakerta sen yli 600hp kestää helposti
Kummeli kirjoitti:Ehkä "vähän" joutuu kannelle näyttään paineilmavinkua
Ei noin hyvää kantta kannata mennä sorkkimaan. Lisää ahtoo vaan....
ei sitä kantta kandee mennä sorkkii jos meinaa sorkkii niin sit vaatii jo isompia venttiilejä ihan turha sitä on vinguttaa alkaa. Niinku edeltävä jo mainaasi lisää ahtoja ja ennenkaikke ruokaa siitä tuo teho on kiinni.
Tos huomasin muuten oikeen kötystyksen. Miks oot laittanu hukkaportin pakopesään suoraan kiinni?? :O. Mietippä vähä mihinkä ne pakokaasut tormii sielä aina juoksee kaikki päin seinää ei hyvä millään lailla. Vaikuttaa heräämiseen aikalailla ja turbon toimintaa todella merkittävästi. Kyllä hukkaportti kuuluu sinne paksarjaan ja jos on jaettu pakopesä niin hukkaportti kans venttiilille asti väliseinällä ettei mee kaasut sekasin vaikuttaa todella paljon pakopaineisiin ja heräämiseen. Että sikäli!
Kummeli kirjoitti:Ehkä "vähän" joutuu kannelle näyttään paineilmavinkua
Ei noin hyvää kantta kannata mennä sorkkimaan. Lisää ahtoo vaan....
ei sitä kantta kandee mennä sorkkii jos meinaa sorkkii niin sit vaatii jo isompia venttiilejä ihan turha sitä on vinguttaa alkaa. Niinku edeltävä jo mainaasi lisää ahtoja ja ennenkaikke ruokaa siitä tuo teho on kiinni.
Jahas... No niin taas, ei se nyt ihan noinkaan oo. Olikos se niin, että kanavien siistiminen ja pieni hipostelu venttiilien ja seetien koneistuksessa auttaa saman verran ku sitten isot venttiilit ja nosto? Elikkä mun mielestä ei ollenkaa huono paikka parantaa, jos voimaa haluaa. Ajatuksena, että sama voima saahaan 1.5bar ku että olis melkeen 3 bar... Ei ehkä ihan noin rajusti, mutta kumminkin. Ja mites se turbon toiminta tässä? Jos paineen nousu on samanlaista, niin tarvitaan saman ilmamäärän saavuttamiseks paljon pienempi ahto ja pakopaine, eli voimaa on ihan eritavalla jo pienessä hönkäyksessä.
Blacklandracing kirjoitti:Tos huomasin muuten oikeen kötystyksen. Miks oot laittanu hukkaportin pakopesään suoraan kiinni?? :O. Mietippä vähä mihinkä ne pakokaasut tormii sielä aina juoksee kaikki päin seinää ei hyvä millään lailla. Vaikuttaa heräämiseen aikalailla ja turbon toimintaa todella merkittävästi. Kyllä hukkaportti kuuluu sinne paksarjaan ja jos on jaettu pakopesä niin hukkaportti kans venttiilille asti väliseinällä ettei mee kaasut sekasin vaikuttaa todella paljon pakopaineisiin ja heräämiseen. Että sikäli!
mielenkiinnolla odottelen että alkaako lämpö-ongelmia tulemaan kun alkaa olemaan voimaa ja tuo ei ole aivan kevyttä kiusausta ja lisätään siihen vielä kesän kuumat päälle niin jo on kumma jos ei ole ongelmia mutta toivotaan että ei ole onkelmia ja onkelmia tulee nätysti kun voimaa lisätään jne
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Joo rankkaa rääkkiä on jäähdytykselle, carinalla kun grippi ajona kiersin testeissä botniaringgiä niin ei meinannukaan lämmöt nousta, mutta joka driftaus vetäisyn jälkeen lämmöt käväisi lähes punaisella (noin 110 astetta). Jäähtyi kyllä normaaliin ennen ku kerkis lineuppiin takaisin. Tuskin kuitenkaan kuumemmallakaan kelillä vedossa nousee liikaa, mutta osassa kisoja ei taida olla juuri minkäänlaista jäähdyttely lenkkiä joten lämmöt ei välttämättä kerkiä laskemaan vetojen välissä
Kummeli kirjoitti:Ehkä "vähän" joutuu kannelle näyttään paineilmavinkua
Ei noin hyvää kantta kannata mennä sorkkimaan. Lisää ahtoo vaan....
ei sitä kantta kandee mennä sorkkii jos meinaa sorkkii niin sit vaatii jo isompia venttiilejä ihan turha sitä on vinguttaa alkaa. Niinku edeltävä jo mainaasi lisää ahtoja ja ennenkaikke ruokaa siitä tuo teho on kiinni.
Jahas... No niin taas, ei se nyt ihan noinkaan oo. Olikos se niin, että kanavien siistiminen ja pieni hipostelu venttiilien ja seetien koneistuksessa auttaa saman verran ku sitten isot venttiilit ja nosto? Elikkä mun mielestä ei ollenkaa huono paikka parantaa, jos voimaa haluaa. Ajatuksena, että sama voima saahaan 1.5bar ku että olis melkeen 3 bar... Ei ehkä ihan noin rajusti, mutta kumminkin. Ja mites se turbon toiminta tässä? Jos paineen nousu on samanlaista, niin tarvitaan saman ilmamäärän saavuttamiseks paljon pienempi ahto ja pakopaine, eli voimaa on ihan eritavalla jo pienessä hönkäyksessä.
Mutta kukin tyylillään...
kosjaus omaan kommenttiin että jos sorkkii niin sitten kannattaa jo alkaa laittaa isompia venttiilejä aika pitkälle toi vakionaki virtaa ja siis onhan se totta että aina kun on lisäätilaa niin parempi mahtuuhan sinne lisää ilmaa en siitä todellakaan ala väittää etteikö siitä hyötyä olisi . mutta jos kaveri ei kerran halua pysyä muutakun tuos 500 hp niin onko sitä nyt sitte järkee alkaa vinguttaa ?. kun vakio kansi kyllä pysyy sielä vielä joukos ja mynä 8mm 50 ilman remmiahdinta niin 600hp helposti pyöriin ja hox hox! vakio alakerta myös.
Viimeksi muokannut Blacklandracing, Ma 30.05.2011 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Blacklandracing kirjoitti:Tos huomasin muuten oikeen kötystyksen. Miks oot laittanu hukkaportin pakopesään suoraan kiinni?? :O. Mietippä vähä mihinkä ne pakokaasut tormii sielä aina juoksee kaikki päin seinää ei hyvä millään lailla. Vaikuttaa heräämiseen aikalailla ja turbon toimintaa todella merkittävästi. Kyllä hukkaportti kuuluu sinne paksarjaan ja jos on jaettu pakopesä niin hukkaportti kans venttiilille asti väliseinällä ettei mee kaasut sekasin vaikuttaa todella paljon pakopaineisiin ja heräämiseen. Että sikäli!
hyvä se on.
tollaset "pikku asiat" vaan vaikuttaa kaikkeen. jos oikeesti haluaa voimaa ja virittää niin ei niitä osia nyt kannata sinne tänne nakella? :O
Kummeli kirjoitti:Ehkä "vähän" joutuu kannelle näyttään paineilmavinkua
Ei noin hyvää kantta kannata mennä sorkkimaan. Lisää ahtoo vaan....
ei sitä kantta kandee mennä sorkkii jos meinaa sorkkii niin sit vaatii jo isompia venttiilejä ihan turha sitä on vinguttaa alkaa. Niinku edeltävä jo mainaasi lisää ahtoja ja ennenkaikke ruokaa siitä tuo teho on kiinni.
Blacklandracing kirjoitti:
tollaset "pikku asiat" vaan vaikuttaa kaikkeen. jos oikeesti haluaa voimaa ja virittää niin ei niitä osia nyt kannata sinne tänne nakella? :O
Noo, onkos tästä surullisenkuuluisasta hukkaporttiasennuksesta jotain kuvia löydettävissä? Itse en äkkiseltään löytänyt. Pääsis oikein itse tuomitsemaan (helpointa on toisten töiden arvosteleminen - sen nyt osaa kuka tahansa...).
Itse en nyt tosta luisuttelusta mitään tiedä, mutta hauskaahan tuo on katsella. Varmaan siinä tuota tehoakin tarvitaan, mutta uskoisin pedaalivasteen (=alavääntö + ahtojen nousunopeus) olevan kuitenkin tärkeämpi kuin kuusisataa heppaa tai enemmän. Jos teho olisi tärkeää, niin kaks ja puol litrasesta tärpätistä ottaa kotikonstein kilohepan verran helposti. Silti kaikissa luisupulkissa on speksattuna 5-600hv ja 6-800Nm...
Itse en usko isomman ahtimen parantavan ajo-ominaisuuksia, päinvastoin. Ainakin Eattonin rajallisuus nakun alavedon parantajana tulee selvemmin esille.
Uskoisin eniten olevan apua vetävien kierrosten nostamisella, mutta jossain kohtaa nuo mekkerin painavat sisuskalut antavat merkkejä olemassaolostaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Blacklandracing kirjoitti:
kosjaus omaan kommenttiin että jos sorkkii niin sitten kannattaa jo alkaa laittaa isompia venttiilejä aika pitkälle toi vakionaki virtaa ja siis onhan se totta että aina kun on lisäätilaa niin parempi mahtuuhan sinne lisää ilmaa en siitä todellakaan ala väittää etteikö siitä hyötyä olisi . mutta jos kaveri ei kerran halua pysyä muutakun tuos 500 hp niin onko sitä nyt sitte järkee alkaa vinguttaa ?. kun vakio kansi kyllä pysyy sielä vielä joukos ja mynä 8mm 50 ilman remmiahdinta niin 600hp helposti pyöriin ja hox hox! vakio alakerta myös.
No johan nyt on maaliman kirjat sekasin. Ei ikuna tuu nuon. Ei oo yhtäkään penkkilappua tuollasta vielä, ja jos vakiokannella ja alle 4bar aholla tulee tuollanen lappu, niin penkissä vika.
Blacklandracing kirjoitti:Tos huomasin muuten oikeen kötystyksen. Miks oot laittanu hukkaportin pakopesään suoraan kiinni?? :O. Mietippä vähä mihinkä ne pakokaasut tormii sielä aina juoksee kaikki päin seinää ei hyvä millään lailla. Vaikuttaa heräämiseen aikalailla ja turbon toimintaa todella merkittävästi. Kyllä hukkaportti kuuluu sinne paksarjaan ja jos on jaettu pakopesä niin hukkaportti kans venttiilille asti väliseinällä ettei mee kaasut sekasin vaikuttaa todella paljon pakopaineisiin ja heräämiseen. Että sikäli!
Miksi sitten Toyotan tai Mitsubishin turboissa jaetulla pakopesällä olevissa ahtimissa integroidut hukkaportit toimivat oikeinkin mainiosti?
Tuskin tehdas huvikseen niitä sinne tänne on nakellut kun useampiakin maailman- yms mestaruuksia on tullut aika paljon.
Ikivanha hieno keksintö joka vielä toimii jopa ilman myytinmurtajien testaamista.
Tästä on ollu juttua aika monesti, aina on päädytty siihen että ei se oma integroitu riitä. Hyvä paikka se on mistä kaasu tulee ulos, mutta ei vaan riitä. Verraten siihen mitä sillä haetaan kuorma-autossa ja superissa.
Blacklandracing kirjoitti:
kosjaus omaan kommenttiin että jos sorkkii niin sitten kannattaa jo alkaa laittaa isompia venttiilejä aika pitkälle toi vakionaki virtaa ja siis onhan se totta että aina kun on lisäätilaa niin parempi mahtuuhan sinne lisää ilmaa en siitä todellakaan ala väittää etteikö siitä hyötyä olisi . mutta jos kaveri ei kerran halua pysyä muutakun tuos 500 hp niin onko sitä nyt sitte järkee alkaa vinguttaa ?. kun vakio kansi kyllä pysyy sielä vielä joukos ja mynä 8mm 50 ilman remmiahdinta niin 600hp helposti pyöriin ja hox hox! vakio alakerta myös.
No johan nyt on maaliman kirjat sekasin. Ei ikuna tuu nuon. Ei oo yhtäkään penkkilappua tuollasta vielä, ja jos vakiokannella ja alle 4bar aholla tulee tuollanen lappu, niin penkissä vika.
Ps. ei taida liittyä driftaamiseen enään...
580hp vakio hilppeilä on penkitelty. ahdot n. 3bar. Ja ei kyllä penkis oo ollu vika.
Blacklandracing kirjoitti:Tos huomasin muuten oikeen kötystyksen. Miks oot laittanu hukkaportin pakopesään suoraan kiinni?? :O. Mietippä vähä mihinkä ne pakokaasut tormii sielä aina juoksee kaikki päin seinää ei hyvä millään lailla. Vaikuttaa heräämiseen aikalailla ja turbon toimintaa todella merkittävästi. Kyllä hukkaportti kuuluu sinne paksarjaan ja jos on jaettu pakopesä niin hukkaportti kans venttiilille asti väliseinällä ettei mee kaasut sekasin vaikuttaa todella paljon pakopaineisiin ja heräämiseen. Että sikäli!
Miksi sitten Toyotan tai Mitsubishin turboissa jaetulla pakopesällä olevissa ahtimissa integroidut hukkaportit toimivat oikeinkin mainiosti?
Tuskin tehdas huvikseen niitä sinne tänne on nakellut kun useampiakin maailman- yms mestaruuksia on tullut aika paljon.
Ikivanha hieno keksintö joka vielä toimii jopa ilman myytinmurtajien testaamista.
Mieti maalaisjärjellä jos sulla on jaettu pesä ja toisesta pesästä päästetään paineet pois niin mitä sielä toises sit tapahtuu?