c32 amg

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Zamppa kirjoitti:
KimmoN kirjoitti:
Kakemake kirjoitti:Kivasti ääntää Pansun auto :thumbup:.

Tosta Rasmus Speedistä vähän erilainen kuva: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... dWjY-fL9Jg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei taatusti ole ensimmäinen eikä viimeinen moottori joka oksentaa dynossa... Tuon videon perusteella (eikä sen kommenttien :D ) ei kannattaisi ihan kauheita johtopäätöksiä vetää. Moottoririkko on hyvin harvoin penkittäjän vika, useimmiten se "syyllinen" löytyy padan tekijästä/osista. Aika paljon vaativampia vehkeitä tuolla yleensä pyörii penkissä kuin tuo Ford, vaikkapa Rassen oma Skyline tai parhaillaan rakenteilla oleva 7ltr. uusikoppainen Corvette...

http://www.youtube.com/watch?v=rfdcyZ24r8M" onclick="window.open(this.href);return false;
Totta. Eniten tossa videossa ihmetyttää miten kukaan paikallaolija ei huomaa tota kolinaa toiseksviimesen vedon jälkeen. Videolla ainakin kuulee selkeästi, että joku petti.
Minua ihmetyttää että miksi edes suostui tuota autoa säätämään, eikä hälytyskellot soineet edes siinä vaiheessa kun teho laski jokaisen vedon jälkeen. Videon alussa näkyy jonkun pienen suodattimen läpi huohottavankin reippaasti.

En ollut edes lukenut noita kommentteja ennen kuin nyt mainitsit niistä :D.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Zamppa »

Pansu kirjoitti:
amgenter kirjoitti:
Zamppa kirjoitti:Voiko tolla vetää kun laittaa vaan luistoneston pois ja "manuaalilla" valitsee vaihteen vai onko muita hyviä kikkoja penkitystä varten?
Dyno mode:

http://www.youtube.com/watch?v=E5ES3yFl-Tc
Tuu sit kertomaan jos tuossa dynomodessa ei odotettuja tehoja löytynyt :lol:

Mitä meinaat? Ei toimi vai joku parempi konsti olemassa?

Mulla ei oo paljoo mihin verrata. Vai mitä teidän laitteet on antanu perusvireillä? 65 rulla, jos taaemmat katit ottas pois ja säätö. Jotain 400 lupaavat, niin kai tolla oikeesti jotain 380 luokkaa pitäs sit irrota, jos näissä tavalliseen tapaan on myyntipuhetta mukana.
amgenter
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:
amgenter kirjoitti:
Zamppa kirjoitti:Voiko tolla vetää kun laittaa vaan luistoneston pois ja "manuaalilla" valitsee vaihteen vai onko muita hyviä kikkoja penkitystä varten?
Dyno mode:

Vinkkejä kysyttiin. Niitä ja kokemusta voi myös jakaa. Ilmeisesti tuo kuitenkin poistaa käytöstä ESP:n ja jarruavustimet. Varmaan jotain muutakin menee pois päältä.
Pansu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Pansu »

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:
amgenter kirjoitti:
Dyno mode:

Vinkkejä kysyttiin. Niitä ja kokemusta voi myös jakaa. Ilmeisesti tuo kuitenkin poistaa käytöstä ESP:n ja jarruavustimet. Varmaan jotain muutakin menee pois päältä.
En minä vinkkejä moittinut. Itsellä vaan uupuu ne tehot jonkun asian takia ja dyno modessa ollu molemmilla kerroilla kun penkis käyny. Niin ajattelin vain jos siinä onkin joku mikä jarruttaa menoa ja joku toinenkin törmäisi samaan asiaan. Tuolla jenkkien foorumeillakin ollut valituksia että dyno modessa auto tuntuu laiskemmalta, että liekö se ei toimi kaikilla kunnolla tai jotain, mutta imbesilli jenkkien horinoista voi paljon johtopäätöksiä vetää on se vaan niin monesti nähty. Siksi näitä ihan suomalaisia kokemuksia kaipasin, ei vain tunnu vielä löytyvän ainuttakaan suomalaista kuka olisi tälläistä penkissä käyttänyt(itseäni lukuunottamatta)

Jerrystä sain irti vain sen verran, että ajaa penkissä M modessa (mikä löytyy vain TCU päivityksen myötä). Itse haluaisin tuon vakio TCU:n S moden takaisin, mutta en menettää M modea :|

Taaempia katteja tuskin tarvitsee alkaa poistamaan, jos tavoite on ~400hv. Hyvin harvoin katti muodostuu pullonkaulaksi näissä pikkuvirityksissä.
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pansu kirjoitti:
En minä vinkkejä moittinut. Itsellä vaan uupuu ne tehot jonkun asian takia ja dyno modessa ollu molemmilla kerroilla kun penkis käyny. Niin ajattelin vain jos siinä onkin joku mikä jarruttaa menoa ja joku toinenkin törmäisi samaan asiaan. Tuolla jenkkien foorumeillakin ollut valituksia että dyno modessa auto tuntuu laiskemmalta, että liekö se ei toimi kaikilla kunnolla tai jotain, mutta imbesilli jenkkien horinoista voi paljon johtopäätöksiä vetää on se vaan niin monesti nähty. Siksi näitä ihan suomalaisia kokemuksia kaipasin, ei vain tunnu vielä löytyvän ainuttakaan suomalaista kuka olisi tälläistä penkissä käyttänyt(itseäni lukuunottamatta)

Jerrystä sain irti vain sen verran, että ajaa penkissä M modessa (mikä löytyy vain TCU päivityksen myötä). Itse haluaisin tuon vakio TCU:n S moden takaisin, mutta en menettää M modea :|

Taaempia katteja tuskin tarvitsee alkaa poistamaan, jos tavoite on ~400hv. Hyvin harvoin katti muodostuu pullonkaulaksi näissä pikkuvirityksissä.
Jep jep. Laitetaan tuloksia, kun saan palikat kiinni ja auton rullille. Menee kyllä jonkun aikaa, kun pitää toinenkin auto laittaa penkkikuntoon. Jos pyörittäs molemmat samalla ja toivois, että ei molemmat porsi. Etummaiset katit siellä varmasti enemmän tukkona on, mutta takimmaiset on helppo poistaa ja turhaa nuo siellä on vastustamassa vaikka isoa eroa ei olisikaan. Päästöjen puolesta kun riittää yhdet.
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Mun cdi:ssä dynomodessa kaasunvastaavuus on kehnompi kuin normaalisti, en tiedä minkä takia. Jotakin siellä ohjelmassa on rauhoittamassa menoa. Mahtaisikohan tämä juttu olla jenkkipoikien laiskemmalta tuntuminen? Vaikkapa vaihdetta vaihtaessa (manuaalilaatikolla kun on) tulee ihan 80-luvun turboautot mieleen. Väännössä tai tehossa en sentään ole huomannut mitään eroa.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
amgenter
Mersumies
Mersumies

Pansu kirjoitti:En minä vinkkejä moittinut. Itsellä vaan uupuu ne tehot jonkun asian takia ja dyno modessa ollu molemmilla kerroilla kun penkis käyny. Niin ajattelin vain jos siinä onkin joku mikä jarruttaa menoa ja joku toinenkin törmäisi samaan asiaan.
Ok, nettikirjoittelun perusongelma kun kirjoituksia voi tulkita monella tavalla. :D

Oma auto menee penkkiin vasta aikaisintaan tuossa touko-kesäkuun vaihteessa mutta laittelen kyllä tuloksia sitten esille.
Pansu kirjoitti:Itse haluaisin tuon vakio TCU:n S moden takaisin, mutta en menettää M modea :|
Olen ollut yhteydessä CDI203:een tuosta TCU:n ohjelmasta ja laitoin hänelle jo vakio-ohjelman ja voisin lähettää tuon boksinkin mutta en ole vielä kuullut takaisin. Liekö lomilla?

Jos joku tietää paikan, jossa tuon TCU:n voi lukaista niin vinkkiä vaan tänne päin.
Pansu
Mersumies
Mersumies

Zamppa kirjoitti:Jep jep. Laitetaan tuloksia, kun saan palikat kiinni ja auton rullille. Menee kyllä jonkun aikaa, kun pitää toinenkin auto laittaa penkkikuntoon. Jos pyörittäs molemmat samalla ja toivois, että ei molemmat porsi. Etummaiset katit siellä varmasti enemmän tukkona on, mutta takimmaiset on helppo poistaa ja turhaa nuo siellä on vastustamassa vaikka isoa eroa ei olisikaan. Päästöjen puolesta kun riittää yhdet.
Noilla viritelmillä siellä putkistossa ahdista yhtään mikään. En tiedä mistä tämä harhakäsitys aina kattien ahdistuksesta tulee, kun niitä porukka kovin innokkaasti on poistelemassa ties mistä 100hv corolloista. Päinvastoin katit virtaa yllättävänkin hyvin, vaikka silmä sanoisi toista kennoa katsellessa. Netistä löytyy paljonkin juttua useampi sata heppaisista autoista, missä katin poistoilla ei ole saavutettu yhtään mitään. Haluaisin nähdä sen luotettavan dynolapun jossa katin poistolla olisi jotain merkittävää saavutettu, yleensä kun samalla kertaa on jotain muutakin tehty ja uskotellaan että kaipa siitäkin jotain hyötyä oli. Nyt kun kuitenkin kohtuu laadukas AMG putkisto kyseessä, eikä mikään mehupilli keraamisilla bilteman tarvike kateilla :D
Siellä imupuolella on sellainen välijäähdytin, sitä kun katselet niin se on paljon ahdistavampi kuin ne katit, aloita sen poistamisesta :lol: Noo saahan sitä jokainen tehdä omalle autolleen mitä haluaa, tuleehan siitä varmaan vähän mukavempaa ääntä kun katteja poistelee, ajattelin vain ettet turhaaa hommaa tee tehon toivossa :wink:

Btw. oiskos kukaan ollut kiinnostunut päivittelemään bensapumppua? Ei olis pelkoa laihalle menosta kuluneen pumpun takia.. Mulla voisi olla lähes uusi Walbro ja uusi siirtopumppu kaupan hintaan 100euroa, nopeet syö hitaat :thumbup:
Pansu
Mersumies
Mersumies

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:En minä vinkkejä moittinut. Itsellä vaan uupuu ne tehot jonkun asian takia ja dyno modessa ollu molemmilla kerroilla kun penkis käyny. Niin ajattelin vain jos siinä onkin joku mikä jarruttaa menoa ja joku toinenkin törmäisi samaan asiaan.
Ok, nettikirjoittelun perusongelma kun kirjoituksia voi tulkita monella tavalla. :D

Oma auto menee penkkiin vasta aikaisintaan tuossa touko-kesäkuun vaihteessa mutta laittelen kyllä tuloksia sitten esille.
Pansu kirjoitti:Itse haluaisin tuon vakio TCU:n S moden takaisin, mutta en menettää M modea :|
Olen ollut yhteydessä CDI203:een tuosta TCU:n ohjelmasta ja laitoin hänelle jo vakio-ohjelman ja voisin lähettää tuon boksinkin mutta en ole vielä kuullut takaisin. Liekö lomilla?

Jos joku tietää paikan, jossa tuon TCU:n voi lukaista niin vinkkiä vaan tänne päin.
Joo ilmaisin hieman huonosti itseäni :D

Mutta tuo TCU homma...täytyy koittaa jos tuon saisi joku päivä luettua ilman piirin irroitusta, pitäis vain vähän perehtyä sähkökaavioihin ja arpoa missä modessa tuon saa luettua ilman että boxi kärähtää :lol:
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pansu kirjoitti: Noilla viritelmillä siellä putkistossa ahdista yhtään mikään. En tiedä mistä tämä harhakäsitys aina kattien ahdistuksesta tulee, kun niitä porukka kovin innokkaasti on poistelemassa ties mistä 100hv corolloista. Päinvastoin katit virtaa yllättävänkin hyvin, vaikka silmä sanoisi toista kennoa katsellessa. Netistä löytyy paljonkin juttua useampi sata heppaisista autoista, missä katin poistoilla ei ole saavutettu yhtään mitään. Haluaisin nähdä sen luotettavan dynolapun jossa katin poistolla olisi jotain merkittävää saavutettu, yleensä kun samalla kertaa on jotain muutakin tehty ja uskotellaan että kaipa siitäkin jotain hyötyä oli. Nyt kun kuitenkin kohtuu laadukas AMG putkisto kyseessä, eikä mikään mehupilli keraamisilla bilteman tarvike kateilla :D
Siellä imupuolella on sellainen välijäähdytin, sitä kun katselet niin se on paljon ahdistavampi kuin ne katit, aloita sen poistamisesta :lol: Noo saahan sitä jokainen tehdä omalle autolleen mitä haluaa, tuleehan siitä varmaan vähän mukavempaa ääntä kun katteja poistelee, ajattelin vain ettet turhaaa hommaa tee tehon toivossa :wink:

Btw. oiskos kukaan ollut kiinnostunut päivittelemään bensapumppua? Ei olis pelkoa laihalle menosta kuluneen pumpun takia.. Mulla voisi olla lähes uusi Walbro ja uusi siirtopumppu kaupan hintaan 100euroa, nopeet syö hitaat :thumbup:
No ei tällä nyt mitään isoja tehoja olla hakemassa, mutta kuten sanottua tämä on mulla käyttöautona ja koitan pitää tän luotettavana, joten mitkään kovin merkittävät tehonhaut ei nyt ole tavoitteena. Ainoastaan kevyet helposti toteutettavat peruspiristykset ajattelin tehdä. Leikitään tolla toisella laitteella sitten enemmän keston rajoilla joka on harrastamista varten hommattu. Se mitä kattien ahdistavuuteen tulee, niin itsellä ainakin useita kokemuksia turboautoista siitä, että katti poistamalla/vaihtamalla saadaan tehoja otettua enemmän. Tietty nyt puhutaan remmiahdetusta autosta, niin tilanne ei ole aivan sama. Mutta jo virtausoppien pohjalta voisi päätellä, että ritilä ja laajennettu putkenpätkä keskellä putkea ei ainakaan virtausta paranna. Hommana tuo ei niin iso ole, että siitä olisin huolissani. Jos sopivasti löytyy aikaa, niin nappaan pois ja hitsaan putket tilalle. Mitään haittaa kun en tuossa toimenpiteessä näe ajankulun lisäksi.
amgenter
Mersumies
Mersumies

Zamppa kirjoitti:No ei tällä nyt mitään isoja tehoja olla hakemassa, mutta kuten sanottua tämä on mulla käyttöautona ja koitan pitää tän luotettavana, joten mitkään kovin merkittävät tehonhaut ei nyt ole tavoitteena. Ainoastaan kevyet helposti toteutettavat peruspiristykset ajattelin tehdä.
Perushommat: ahtimen rulla ja ECU. Muuta ei tarvii tehdä. Kannattaa kuitenkin eristää ahtimen jäähdytys moottorista.

Minulla on takimmaiset katit ja resonaattori poistettu. Mörisee vähän enemmän mutta ei juuri muuta muutosta.
Pansu
Mersumies
Mersumies

Tuosta pumppu asiasta vielä.. Eli vanha ja väsynyt vakio pumppu voi tiputtaa paineet jo 400hv:n tehoilla. Pumppu löytyy takapenkin alta apukuskin puolelta, luukku auki ja sieltä pääsee irroittamaan tuollaisen muovisäiliön mikä on tankin sisällä. Itse pumppu on tuon säiliön sisällä ja kyljessä on siirtopumppu mikä pumppaa tuon säiliön täyteen. Ei vaadi rakettitiedettä tuon vaihtoon ja toimii moottorin henkivakuutuksena, kun monellakaan tuskin on bensanpainemittaria autossa kiinni, saati seosmittaria. Yleensähän pitäisi ensin varmistaa bensansaanti ja sitten viritetään, eikä toisinpäin :lol:
Vakio pumpun tuotto taisi olla luokkaa 140/l ja tuon Walbron 255/l, Walbron sanotaan riittävän 400-500hv tuotoksiin, niin jokainen voi miettiä kuinka tiukalla tuo vakio pumppu käy.

Kuva
Lape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Lape »

Millä kilsoilla pumppu vanhenee ja väsyy? Terveisin 120tkm.
Pansu
Mersumies
Mersumies

Zamppa kirjoitti:
Pansu kirjoitti: No ei tällä nyt mitään isoja tehoja olla hakemassa, mutta kuten sanottua tämä on mulla käyttöautona ja koitan pitää tän luotettavana, joten mitkään kovin merkittävät tehonhaut ei nyt ole tavoitteena. Ainoastaan kevyet helposti toteutettavat peruspiristykset ajattelin tehdä. Leikitään tolla toisella laitteella sitten enemmän keston rajoilla joka on harrastamista varten hommattu. Se mitä kattien ahdistavuuteen tulee, niin itsellä ainakin useita kokemuksia turboautoista siitä, että katti poistamalla/vaihtamalla saadaan tehoja otettua enemmän. Tietty nyt puhutaan remmiahdetusta autosta, niin tilanne ei ole aivan sama. Mutta jo virtausoppien pohjalta voisi päätellä, että ritilä ja laajennettu putkenpätkä keskellä putkea ei ainakaan virtausta paranna. Hommana tuo ei niin iso ole, että siitä olisin huolissani. Jos sopivasti löytyy aikaa, niin nappaan pois ja hitsaan putket tilalle. Mitään haittaa kun en tuossa toimenpiteessä näe ajankulun lisäksi.
Esimerkiksi tuo sigun evo5, minkä olen itsekin omistanut ja hieman ropeltanut(virittänyt), niin tuossakaan ei katti ahdista vielä pienillä muutoksilla. Ainoastaan tuon auton koko pakoputkisto on ahdistava jos tehoa on tavoite lisätä ~100hv.
Kuulisin mielelläni mistä autosta ne tehot on nousseet katin poistolla ja onko tuolle jotain todistettakin, mieli tekee helposti kepposet kun takaraivossa jyskyttää että jotain on tehty, joten pakkohan sen on muuttua. Esimerkiksi lisääntynyt ääni voi luoda jo mielikuvaa lisääntyneestä tehosta, vaikka tilanne olisi päinvastainen :D

Jos olisi tuo kaverin dyno vapaasti omassa käytössä, niin voisi helposti näitäkin asioita näyttää/todentaa. Olisin mielellään dynottanut tuon kaasuläpänkin muutokset, koska olen itsekin hieman skeptinen tuon tuomista hyödyistä. Noh, jos tänään euro jackpot osuu, niin ostetaan oma dyno :lol:
Pansu
Mersumies
Mersumies

Lape kirjoitti:Millä kilsoilla pumppu vanhenee ja väsyy? Terveisin 120tkm.
Kai tuo on samanlainen arvoitus kuin se välärin pumppukin, kesto voi olla kuun asennon mukaan 20tkm aina lähes äärettömään :lol:

Mutta jos tuo 140/l speksi pitää paikkansa, niin eihän tuo tuota edes uutena juuri mitään :roll:

Ainiin ja bensansuodatinkin kannattaa joskus vaihtaa, ei nekään ikuisesti virtaa. Saattais pumppujen mukaan löytyä koekäytetty Framin suodatinkin parilla kympillä(uusi tais olla noin 50e), ellei tuo kaveri kerenny laittaa sitä omaansa jo kiinni.
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pansu kirjoitti: Esimerkiksi tuo sigun evo5, minkä olen itsekin omistanut ja hieman ropeltanut(virittänyt), niin tuossakaan ei katti ahdista vielä pienillä muutoksilla. Ainoastaan tuon auton koko pakoputkisto on ahdistava jos tehoa on tavoite lisätä ~100hv.
Kuulisin mielelläni mistä autosta ne tehot on nousseet katin poistolla ja onko tuolle jotain todistettakin, mieli tekee helposti kepposet kun takaraivossa jyskyttää että jotain on tehty, joten pakkohan sen on muuttua. Esimerkiksi lisääntynyt ääni voi luoda jo mielikuvaa lisääntyneestä tehosta, vaikka tilanne olisi päinvastainen :D

Jos olisi tuo kaverin dyno vapaasti omassa käytössä, niin voisi helposti näitäkin asioita näyttää/todentaa. Olisin mielellään dynottanut tuon kaasuläpänkin muutokset, koska olen itsekin hieman skeptinen tuon tuomista hyödyistä. Noh, jos tänään euro jackpot osuu, niin ostetaan oma dyno :lol:
Sanotaanko nyt näin, että jossain ne rajat tulee aina vastaan ja paremmasta virtauksesta putkessa tuskin haittaa on. Ehkä se on sitten tuo Evon ääni mikä sotkee mielikuvia, mutta omassa alkaa tuo 3,5" dp + 3" loppupätkä ilman kattiakin olemaan rajoilla, kun hukkaportti sylkee samaan putkeen. Bensapuolella tollanen perus Walbron 255 syöttää 044 Boschia ja uskoakseni seuraava säätö kusee siihen, että soppa loppuu ja joutuu rakentamaan linjat uusiksi, lisäämään toisen 044:n ja tuplaamaan suuttimien koon, koska samalla vaihtuu sitten polttoaine, jos pata pysyy kasassa muilta osin. Oon aika saletti, että jos lyön vakio katin paikalleen, tapahtuu tehoissa jotain. Sen meinaa huomasi herkkyytenä jo 100hv pienemmillä tehoilla. Tai vaikka tuon 100cel metallikatin mikä tossa on myös.

Se mitä tulee Bilteman katteihin ja 100hv Corolloihin jätän omaan arvoonsa. Miehet potee samaa autonrakennustautia ja ovat rakentaneet mersun pataan kaikki oheislaitteet ympärille uusiksi, mutta sit ne on huolissaan, jos kotitallissa sipasen rälläkällä pari turhaa kattia mäkeen käyttiksestä. Älkääs nyt :lol:
Pansu
Mersumies
Mersumies

Niin, paljonkos evossa sitä tehoa nyt onkaan? Vajaasta 300hummasta noussut 500hevoseen? Ja vertaat että jos tuohon laitat nyt vakio katin takaisin...kysehän kuitenkin oli noin 50hevosen virityksestä autoon missä on entuudestaan jo ihan hyvä putkisto ja katit :roll: Siitä evon vitosesta saa sormia napsauttamalla 50hv lisää ja tuossa ei ole osaa eikä arpaa katalysaattorilla, uskoo ken mitä lystää.

Minullehan on yksi lysti mitä autollesi teet, koitin vain valistaa näissä harhakäsityksissä, että aivan turhaa hommaa ja siitä jos itseesi otat niin ota :eh: Tee toki kuten parhaaksi näet :thumbup:

Mutta kuten olen todennut, niin jos jokaista juttua netissä uskoo, että mistä tulee minkäkin verran lisää tehoa, niin omassa autossani olisi jo 600hv :lol:

Ja mitä pakoputkien virtaukseen tulee, niin kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin, se ämpärin kokoinen putkisto ei aina ole avain onneen.
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pansu kirjoitti:Niin, paljonkos evossa sitä tehoa nyt onkaan? Vajaasta 300hummasta noussut 500hevoseen? Ja vertaat että jos tuohon laitat nyt vakio katin takaisin...kysehän kuitenkin oli noin 50hevosen virityksestä autoon missä on entuudestaan jo ihan hyvä putkisto ja katit :roll: Siitä evon vitosesta saa sormia napsauttamalla 50hv lisää ja tuossa ei ole osaa eikä arpaa katalysaattorilla, uskoo ken mitä lystää.

Minullehan on yksi lysti mitä autollesi teet, koitin vain valistaa näissä harhakäsityksissä, että aivan turhaa hommaa ja siitä jos itseesi otat niin ota :eh: Tee toki kuten parhaaksi näet :thumbup:

Mutta kuten olen todennut, niin jos jokaista juttua netissä uskoo, että mistä tulee minkäkin verran lisää tehoa, niin omassa autossani olisi jo 600hv :lol:

Ja mitä pakoputkien virtaukseen tulee, niin kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin, se ämpärin kokoinen putkisto ei aina ole avain onneen.

Ei tässä ole itseen otettu. Kunhan kummastelin tuota 100hv Corolla ja Biltemaheittoja, kun kerroin sipasevani katit pois. En tiedä mistä harhakäsityksistä puhut, mutta missään en ole väittänyt, että sillä mitään isoja muutoksia saataisiin aikaan. Ainoastaan maininnut, että paremmasta virtauksesta tuskin haittaa on ja suora putki virtaa varmasti paremmin kuin sellainen jossa on kennosto välissä ja laajennus. Se kuinka paljon sillä on merkitystä missäkin tapauksessa on eri asia. Lisäksi tuolla on ne esikatit edelleen paikallaan, niin tuskin tuolla toimenpiteellä maailmakaan tuhoutuu ja pitäisihän tuon alittaa päästörajat kahdellakin katilla.

Voitko vielä tarkentaa missä kohdalla olen sanonut, että ämpärin kokoinen putkisto olisi aina se avain onneen, kun kehotat opiskelemaan asiaa enemmän?

En myöskään käsittääkseni ole missään vaiheessa laskenut tehoja minkään nettimainosten mukaan?

Ohjeista ja neuvoista kiitos. Eri autossa on eri pullonkaulat ja ne on minusta fiksu selvittää etukäteen ennen kuin jotain muutoksia alkaa tekemään.
Kiva nähdä mitä tuo oma autosi antaa ulos noilla muutoksiaa, jos tulokset jossain julkaiset. Tulee ainakin tuon ahtimet rajat selväksi.
Pansu
Mersumies
Mersumies

Zamppa kirjoitti:Voitko vielä tarkentaa missä kohdalla olen sanonut, että ämpärin kokoinen putkisto olisi aina se avain onneen, kun kehotat opiskelemaan asiaa enemmän?
No kun sanot ettei paremmasta virtauksesta haittaakaan olisi. Nimenomaan parempia tuloksia ollaan saatu esim. putkistoja kuristamalla, saatu oikea paine putkeen jne.
Eri autossa on eri pullonkaulat ja ne on minusta fiksu selvittää etukäteen ennen kuin jotain muutoksia alkaa tekemään.
No tässähän tämä koko pointti on, et saavuta yhtään mitään noiden kattien poistolla. Haluat siis ottaa selvää ensin ja tulos kun on selvillä, haluat silti toteuttaa turhan toimenpiteen, mitäs fiksua tässä on :D Sanoihan amgenterkin tuossa että hänellä on katit poistettu ja resonaattorikin jopa, eikä hän eroa huomaa.

Eihän minua pakko ole uskoa, missään asiassa, mutta jos joku on skeptinen jostain ja toinen haluaa silti vängätä, niin olisihan se kiva jos tueksi on esittää jotain faktaa esim. dynotuloksia tehdyistä muutoksista, niin ollaan asiassa. Tuolta jenkkien foorumilta kun lueskelee näistä kaasuläppä virityksistä, niin ei siellä oikein tunnu silti olevan mitään luotettavaa faktaa niiden tueksi. Joku esittää jonkun käppyrän, missä on sitten jotain muutakin muutoksia tehty, niin kuka sen vannoo että juuri se on asiaan vaikuttanut, eikä se toinen muutos. Tälläisillä käppyröillä ei tee yhtään mitään. Itse olen näitä hommia harrastanut parikymmentä vuotta ja rakentanut jos jonkinlaista vekotinta, niin monesti on nähty ettei siihen pelkkään sanaan voi aina luottaa. Mutta eipä tässä ole minullakaan tähän hätään mitään konkreettista esittää, etteikö se katin poisto tuossa voisi jotain auttaa, puhun ainoastaan omasta kokemuksesta ja mitä on vähän nimekkäimpien virittäjien/dynottajien suusta kuultua. Ja onhan tätä vekotinta tullut räpellettyä aika ahkeraan vuoden päivät, niin melkein tietää mitä mikäkin muutos on tuonut tullessaan.

Viittasin tuolla 600hepalla juuri siihen, että kun joku sanoo että se auttaa sen ja sen verran, niin omien kokemusten mukaan asiat eivät todellakaan näin ole, sen kertoo raaka fakta dynossa. Jos katsoo kaikki muutokset mitä autoon olen tehnyt, niin foorumijuttujen mukaan laskemalla esim. paineet + ohjelmointi 60+hv, isompi kaasuläppä + imupuoli 10+hv, pakosarjat 20hv, putkisto + kattien poisto 10hv, nokat 30hv, parempi välijäähdytys, imusarjojen kohdistus yms pikkujutut. Eli kasassa pitäisi olla yli 480hevosvoimaa, mistä olen hieman skeptinen, toki sen näkee sitten joskus. Tietty onhan dynojenkin välillä jo niin paljon eroja, että mittatarkkuus +/- 50hv ainakin :lol:

Ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, itse olen vähän sillä asenteella että tee näin, älä niin kuin minä :D

Peace vaan, lähdenkin tästä purkamaan vaihdelaatikkoa..
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pansu kirjoitti: No kun sanot ettei paremmasta virtauksesta haittaakaan olisi. Nimenomaan parempia tuloksia ollaan saatu esim. putkistoja kuristamalla, saatu oikea paine putkeen jne.
Tästä olisi kiva nähdä niitä dynolappuja. Saatan olla väärässä, mutta nelitahtikoneessa ja varsinkin ahdetussa sellasessa on vaikea kuvitella tapausta missä huipputeho nousisi lisäämällä vastapainetta pakoputkeen. Oikea putken mitoitus mahdollistaen nopean virtauksen vielä ymmärrän, eli optimoidessa putken kokoa voisi joutua pienentämään, mutta pelkkä tulppa putkessa virtausta hidastamassa kyllä arveluttaa. Laita ihmeessä linkkejä, jos tästä löytyy tietoa.
Pansu kirjoitti: No tässähän tämä koko pointti on, et saavuta yhtään mitään noiden kattien poistolla. Haluat siis ottaa selvää ensin ja tulos kun on selvillä, haluat silti toteuttaa turhan toimenpiteen, mitäs fiksua tässä on :D Sanoihan amgenterkin tuossa että hänellä on katit poistettu ja resonaattorikin jopa, eikä hän eroa huomaa.
Kattien poistosta en ole esittänyt yhtään kysymystä. Ainoastaan todennut mahdollisesti poistavani ne taaimmaiset. Tämän toimenpiteen hyödystä mulla ei ole ollut mitään epäselvää. Odotukset tehonnousuun on ollut jatkuvasti lähellä nollaa, mutta en usko että tuosta mitään haittaakaan on. Kuten sanottu homma ei ole suuri ja ei maksa oikeastaan mitään. Eikä myöskään aiheuta lisäjumppaa leimalle, koska katteja on edelleen kaksi ja auto alittaa päästörajat. Putkiston muokkauksen idea lähti siitä, että haen lievää muutosta äänimaailmaan ja uskon edelleen, että jos jotain hyötyä on tehopuolella, niin sen saa ennemmin noista kateista, kuin pelkästä resonaattorin poistosta. Vai onko tästä jotain printtejä, että kattien poisto C32:ssa laskisi tehoa?

Jep ei muuta kuin rakentamaan ja testaamaan. Viikonloppuja :thumbup:
Pansu
Mersumies
Mersumies

En tiedä millä säädöksillä katit saa poistaa, vaikka päästöt menisikin läpi. Sama koskee montaa muutakin muuttujaa vähäpäästöisessä autossa, auton kokonaispäästöt minkä mukaan sitä veroakin maksetaan muuttuu, ei sitä putken päästä näe. Sama koskee tuota ilmapumppua jne. Eihän siinä, kunhan ei satu huonoa päivää katsurille. Ei minullakaan katsuri vilkaissut koko putkea, vaikka periaatteessa tuosta Supersprintin putkistostakin pitäisi esittää laput, mutta sellainen mahdollisuus on olemassa että hylkäys tulee.

Kattien poistosta en tiedä, mutta maailmalla on raportoitu resonaattorin poiston vähentäneen vakio autossa. Toki nämä on niitä juttuja, enkä nyt tähän hätään jaksa alkaa näitä juttuja etsimään. Enkä usko kattien poiston kyllä tässä tapauksessa mitään haittaavan, mutta turhaa se joka tapauksessa on, sen 400hv noilla muutoksilla saa ilman putkeen kajoamistakin. Äänihän on aina plussaa :thumbup:

Ja näihin putken kuristamisiin olen törmännyt tuolla ralliauto puolella. Samat lait ne pätee siihen putkeen kuin pakosarjojenkin pulsseihin/primäärien mittoihin jne. Mutta nämä nyt menee sinne hifistelyn puolelle niin sanotusti, ja pakokaasuahdetussa yleensä riittää että kaasut poistuu tarpeeksi nopeasti. Tarkoitin mitä sanoin, eli aina se suurempi=parempi virtaus, ei ole paras mahdollinen. Myös lämmöllä on tähän suuri vaikutus, sen takia se dp:kin on yleeensä isompaa rööriä, kun kaasut ovat kuumia, putken lopussa kaasut kylmempiä joten riittää pienempikin putki. Pakokaasuahdetuissa on pienellä pellin palallakin saatu tuloksia ihan dynossa, mutta ei siitä sen enempää.

Mutta jooh, eiköhän tämä ollut tässä, jokainen voi näitä halutessaan opiskella. Itse alan opiskelmaan miten saan tuon laatikon venttiilikoneiston takaisin kasaan :lol:
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Juu eihän näihin mitään muutoksia saisi oikeasti tehdä.

Pansu kirjoitti: Ja näihin putken kuristamisiin olen törmännyt tuolla ralliauto puolella. Samat lait ne pätee siihen putkeen kuin pakosarjojenkin pulsseihin/primäärien mittoihin jne. Mutta nämä nyt menee sinne hifistelyn puolelle niin sanotusti, ja pakokaasuahdetussa yleensä riittää että kaasut poistuu tarpeeksi nopeasti. Tarkoitin mitä sanoin, eli aina se suurempi=parempi virtaus, ei ole paras mahdollinen. Myös lämmöllä on tähän suuri vaikutus, sen takia se dp:kin on yleeensä isompaa rööriä, kun kaasut ovat kuumia, putken lopussa kaasut kylmempiä joten riittää pienempikin putki. Pakokaasuahdetuissa on pienellä pellin palallakin saatu tuloksia ihan dynossa, mutta ei siitä sen enempää.
Eikös tämä ole juuri sitä virtausnopeuden maksimointia halutulle kierrosalueelle poislukien tuo pellinpala? Ei siellä pakosarjoissakaan törmää ritilöihin tai ylimääräisiin laajennuksiin. Lähinnä mahdollisimman jouheita kurveja ja sulavia kollektoreita. Tai onhan noita kynttilänjalkoja ja pakohalkoja kaupan, mutta siis oikeasti hyvinä pidetyissä sarjoissa :)
amgenter
Mersumies
Mersumies

Äänimaailmasta:

Vakioputkisto
http://www.youtube.com/watch?v=_pnb2wLRZns

Pelkästään katit poistettu
http://www.youtube.com/watch?v=Idfu7asB5rU

Kylmäkäynnistys, katit ja resonaattori poistettu
http://www.youtube.com/watch?v=qgdxwbnwqic

2,5" putki molemmalla puolella
http://www.youtube.com/watch?v=0gsBIiHlME0
Pansu
Mersumies
Mersumies

Zamppa kirjoitti:Juu eihän näihin mitään muutoksia saisi oikeasti tehdä.

Pansu kirjoitti: Ja näihin putken kuristamisiin olen törmännyt tuolla ralliauto puolella. Samat lait ne pätee siihen putkeen kuin pakosarjojenkin pulsseihin/primäärien mittoihin jne. Mutta nämä nyt menee sinne hifistelyn puolelle niin sanotusti, ja pakokaasuahdetussa yleensä riittää että kaasut poistuu tarpeeksi nopeasti. Tarkoitin mitä sanoin, eli aina se suurempi=parempi virtaus, ei ole paras mahdollinen. Myös lämmöllä on tähän suuri vaikutus, sen takia se dp:kin on yleeensä isompaa rööriä, kun kaasut ovat kuumia, putken lopussa kaasut kylmempiä joten riittää pienempikin putki. Pakokaasuahdetuissa on pienellä pellin palallakin saatu tuloksia ihan dynossa, mutta ei siitä sen enempää.
Eikös tämä ole juuri sitä virtausnopeuden maksimointia halutulle kierrosalueelle poislukien tuo pellinpala? Ei siellä pakosarjoissakaan törmää ritilöihin tai ylimääräisiin laajennuksiin. Lähinnä mahdollisimman jouheita kurveja ja sulavia kollektoreita. Tai onhan noita kynttilänjalkoja ja pakohalkoja kaupan, mutta siis oikeasti hyvinä pidetyissä sarjoissa :)
Niin, kuten sanoin yleinen harhakäsitys on kun katsoo kennoa ettei se virtaisi, silmään kun se saattaa näyttää ahtaalle. Sama se on kun purat sen alkuperäisen välijäähdyttimen irti ja katsot sitä, se näyttää vielä huonommin virtaavalta kuin yksikään katti ja sen läpi kulkee kuitenkin koko koneen ilma. Toki niillä kateillakin on rajansa, mutta kuten todettua ei se näillä vireillä vielä muodostu pullonkaulaksi. Enempää en jaksa jauhaa.

Sitten asiaan, onkohan kukaan törmännyt tuon laatikon räjäytyskuvaan, missä olisi venttiilikoneisto? Tiedossa oli kyllä irtokuulat sun muut, mutta tietenkin sieltä yksi muovinippeli tippui paikoiltaan vaikka kuinka varovasti koitti raottaa :oops: Pitäis sille löytää oma paikkansa, niin sais lootan vielä kasaankin :lol:

Tarkoitus oli siis putsata koneisto ja vaihtaa öljyt, jos tuo loota tuosta vähän jouhevoituisi. Tuo lootan käyttäytyminen on kyllä ollut yhtä pers**tä tuon TCU modin jälkeen :evil:
amgenter
Mersumies
Mersumies

Pansu kirjoitti:Sitten asiaan, onkohan kukaan törmännyt tuon laatikon räjäytyskuvaan, missä olisi venttiilikoneisto? Tiedossa oli kyllä irtokuulat sun muut, mutta tietenkin sieltä yksi muovinippeli tippui paikoiltaan vaikka kuinka varovasti koitti raottaa Pitäis sille löytää oma paikkansa, niin sais lootan vielä kasaankin
Olisko tuosta apua:

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386. Multa löytyy EPC ja WIS, joten sieltä voi vielä jotain lisäinfoa löytyä.
Pansu kirjoitti:Tuo lootan käyttäytyminen on kyllä ollut yhtä pers**tä tuon TCU modin jälkeen
Suomi-softan kehittely käynnissä. Aikataulusta ei vielä tarkempaa tietoa.
Lape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pansu kirjoitti:
Zamppa kirjoitti:Juu eihän näihin mitään muutoksia saisi oikeasti tehdä.

Niin, kuten sanoin yleinen harhakäsitys on kun katsoo kennoa ettei se virtaisi, silmään kun se saattaa näyttää ahtaalle. Sama se on kun purat sen alkuperäisen välijäähdyttimen irti ja katsot sitä, se näyttää vielä huonommin virtaavalta kuin yksikään katti ja sen läpi kulkee kuitenkin koko koneen ilma. Toki niillä kateillakin on rajansa, mutta kuten todettua ei se näillä vireillä vielä muodostu pullonkaulaksi. Enempää en jaksa jauhaa.

Sitten asiaan, onkohan kukaan törmännyt tuon laatikon räjäytyskuvaan, missä olisi venttiilikoneisto? Tiedossa oli kyllä irtokuulat sun muut, mutta tietenkin sieltä yksi muovinippeli tippui paikoiltaan vaikka kuinka varovasti koitti raottaa :oops: Pitäis sille löytää oma paikkansa, niin sais lootan vielä kasaankin :lol:

Tarkoitus oli siis putsata koneisto ja vaihtaa öljyt, jos tuo loota tuosta vähän jouhevoituisi. Tuo lootan käyttäytyminen on kyllä ollut yhtä pers**tä tuon TCU modin jälkeen :evil:
Samaa mieltä tosta lootasta, tuntuu että ei se oikeen itekkään tiedä miten sen pitäisi toimia. Soutaa ja huopaa. Se ois kyllä kova sana saaha se vakiosofta tuohon naitettua.
amgenter
Mersumies
Mersumies

Lape kirjoitti:Samaa mieltä tosta lootasta, tuntuu että ei se oikeen itekkään tiedä miten sen pitäisi toimia. Soutaa ja huopaa. Se ois kyllä kova sana saaha se vakiosofta tuohon naitettua.
Minusta suurin ongelma on se, että vaihtaa liian helposti isommalle vaihteelle ja vaatii tosi kovan polkaisun, että vaihtaa pienemmälle. Sitten kun vedetään kaasu pohjassa niin kaikki tuntuisi olevan ok. Vähän tuntuu kyllä jääviltä kommentoida kun en ole ajanut 5 kuukauteen mutta nuo on ne tuntemukset viime vuodelta. Onneksi lumi sulaa nopeasti. :lol:
Pansu
Mersumies
Mersumies

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Sitten asiaan, onkohan kukaan törmännyt tuon laatikon räjäytyskuvaan, missä olisi venttiilikoneisto? Tiedossa oli kyllä irtokuulat sun muut, mutta tietenkin sieltä yksi muovinippeli tippui paikoiltaan vaikka kuinka varovasti koitti raottaa Pitäis sille löytää oma paikkansa, niin sais lootan vielä kasaankin
Olisko tuosta apua:

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386. Multa löytyy EPC ja WIS, joten sieltä voi vielä jotain lisäinfoa löytyä.
Pansu kirjoitti:Tuo lootan käyttäytyminen on kyllä ollut yhtä pers**tä tuon TCU modin jälkeen
Suomi-softan kehittely käynnissä. Aikataulusta ei vielä tarkempaa tietoa.
Joo tuon jo selasin läpi. Tässä kuvassa näkyy noi kaksi "lohkoa" päällekäin ja noi kun räjäyttää auki, niin tuolla välissä on kuulia ja kaikkea kivaa, niistä kun löytyis kuvaa

Kuva
Lape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

amgenter kirjoitti:
Lape kirjoitti:Samaa mieltä tosta lootasta, tuntuu että ei se oikeen itekkään tiedä miten sen pitäisi toimia. Soutaa ja huopaa. Se ois kyllä kova sana saaha se vakiosofta tuohon naitettua.
Minusta suurin ongelma on se, että vaihtaa liian helposti isommalle vaihteelle ja vaatii tosi kovan polkaisun, että vaihtaa pienemmälle. Sitten kun vedetään kaasu pohjassa niin kaikki tuntuisi olevan ok. Vähän tuntuu kyllä jääviltä kommentoida kun en ole ajanut 5 kuukauteen mutta nuo on ne tuntemukset viime vuodelta. Onneksi lumi sulaa nopeasti. :lol:
Joo hyvin toimii kaasupohjassa ja aivan pikkukaasulla, siltä väliltä ei niinkään. On/off softa siis.
Pansu
Mersumies
Mersumies

amgenter kirjoitti:
Juurikin näin, tuppaa ajamaan about aina yhden pykälän liian isolla vaihteella(painetta kaupunkiajossakin about puoli bar kun vähänkään painaa kaasua). Sitten kun lähdet liikkeelle ja kiihdytät vaikka kakkoselle, juuri kun ajattelet vähän polkaista, tai polkaiset niin vaihtaa kolmosen pesään ja BOOOOOO. Todella etanamainen ajaa, nimesinkin tuon jo pappa moodiksi :lol: Kaikki se rivakkuus loistaa poissaolollaan ja saa herkutella että vaihtaa pienempää. Kyllähän tuo sitten kaasu pohjassa jonnekin kiekuu, mutta jos ajattelee vaikka jotain rata-ajoa niin tuolla häviää varmaan minuutin kierroksella vs. vakio ohjelma :lol:

Olihan tuolla moni jenkkikin valitellut, että auto paljon hitaampi ja "sluggish" tuolla softalla ja osa taisi palatakin vakio softaan
Vastaa Viestiin