
W123 300 24v turpo diesel
Juu kyllä se rata kieltämättä lipokas oli, mutta saattaisi se muutenkin vaatia pikkuisen tuhdimpaa pyörää alle, näytti se pito todellakin olevan aika rajallinen, vaikka lämmitys onnistuikin. Mutta hurja suoritus siinä kelissä, eli onnea kaimalle 

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vasta tuossa Rehdin kanssa rupateltiin ja oli puhetta tuosta turbon koosta. Isojakin turboja on ollut... Mutta eikös semmonen käyttöauto-automaatti ole ihan per""ä, että pitää alkaa pienentämään pykälää ennenkuin voima pääsee irti? Menee automaattilaatikko ihan hukkaan.... asiasta voi tietenkin olla montaa mieltä 

Joku mersupurkaamo??
kyllä semmonen iso ahdin osaa sitte ####""taa!!!! ennen kun herää.
hyvä että jaksaa paikaltaan lähteä....
vaikka kyllähän se sitte potkii KUN ne paineet saa hinattua sinne kilon paikkeille....
ei ikinä enään mitään luola mies turboja....
garretin gt:teet kunniaan!!! (vaikka maksaaki monesti puolet auton hinnasta
)
hyvä että jaksaa paikaltaan lähteä....

ei ikinä enään mitään luola mies turboja....
garretin gt:teet kunniaan!!! (vaikka maksaaki monesti puolet auton hinnasta

www.thaiklupi.fi
No kun olen oikeasti muutaman kilometrin ajanut 3-litraisen dieselin ja HX40:n yhdistelmää, niin huvittaa noi puheet. Heräävyydessä ei ole mitään vikaa. Kun turbiini tarraa kiinni, ahdot nousee. (nelosella vaikkapa 60 km/h ja ahdot ylhäällä kun polkaisee)
Rehti on tietääkseni kokeillut HX50 tai 55:sta, joka on "hiukan" eri juttu kuin 40:nen.
Tosiasia on vaan että tuollainen 54/60 ahdin pienillä pesillä antaa varmasti karmeat vastapaineet jo noilla 400 hv tehoilla, on se aivan liian pieni, kun tahtoi 40:selläkin olla siinä ja siinä ettei vastapaineet olleet ahtojen tasalla.
Kyllä omasta mielestäni ahtimen pitää olla niin mitoitettu että voi vedättää kunnolla ylös asti ilman että alkaa ahdistamaan. Tämä oli siis vaan minun mielipide, ja tiedän kyllä että Rehti tykkää siitä että ahdin reagoi mahdollisimman herkästi.
ps. iso turbo ei välttämättä meinaa hirveää lagia.
Rehti on tietääkseni kokeillut HX50 tai 55:sta, joka on "hiukan" eri juttu kuin 40:nen.
Tosiasia on vaan että tuollainen 54/60 ahdin pienillä pesillä antaa varmasti karmeat vastapaineet jo noilla 400 hv tehoilla, on se aivan liian pieni, kun tahtoi 40:selläkin olla siinä ja siinä ettei vastapaineet olleet ahtojen tasalla.
Kyllä omasta mielestäni ahtimen pitää olla niin mitoitettu että voi vedättää kunnolla ylös asti ilman että alkaa ahdistamaan. Tämä oli siis vaan minun mielipide, ja tiedän kyllä että Rehti tykkää siitä että ahdin reagoi mahdollisimman herkästi.
ps. iso turbo ei välttämättä meinaa hirveää lagia.
Mauri H. kirjoitti:No kun olen oikeasti muutaman kilometrin ajanut 3-litraisen dieselin ja HX40:n yhdistelmää, niin huvittaa noi puheet. Heräävyydessä ei ole mitään vikaa. Kun turbiini tarraa kiinni, ahdot nousee. (nelosella vaikkapa 60 km/h ja ahdot ylhäällä kun polkaisee)
Rehti on tietääkseni kokeillut HX50 tai 55:sta, joka on "hiukan" eri juttu kuin 40:nen.
Tosiasia on vaan että tuollainen 54/60 ahdin pienillä pesillä antaa varmasti karmeat vastapaineet jo noilla 400 hv tehoilla, on se aivan liian pieni, kun tahtoi 40:selläkin olla siinä ja siinä ettei vastapaineet olleet ahtojen tasalla.
Kyllä omasta mielestäni ahtimen pitää olla niin mitoitettu että voi vedättää kunnolla ylös asti ilman että alkaa ahdistamaan. Tämä oli siis vaan minun mielipide, ja tiedän kyllä että Rehti tykkää siitä että ahdin reagoi mahdollisimman herkästi.
ps. iso turbo ei välttämättä meinaa hirveää lagia.
No tarkennetaan tähän väliin sen verran , että tähän minun kokoonpanoon
ei sovellu isommat ahtimet menettämättä käyttömukavuutta.

kokoon panossa määräävinä tekijöinä ovat olleet piiiitkä perävälitys , pureva turpiini , huono ilmanvastus ja kohtuullisen suuri paino , mikä tietysti on muillakin kiusana. Ei ollu kiva kun ei nelosella pysty lähtä ohittamaan rekan perästä (80 km/h-n.1700rpm), vaan edellä mainituista tekijöistä tuo välitys ja turpiini ovat nyt semmoset , että nelos vaihteella vedätyksessä vasta 130 km /
h:n jälkeen alkaa moottorin kierrosluku nousta sille tasolle
(n.2800 rpm) ,että alkaa ahtopaineet nousta sille tasolle että ahdosta alkaa olemaan hyötyä , joten jos rekkaa meinas ohittaa niin ei auttanu ku panna kolomosta pesään. Tässä suurin syy isompien ahtimien hylkäämiseen.
Hx 55:n toimii kyllä isoksi ahtimeksi yllättävänki hyvin ja varmasti manuaali
autoon tai muokatulla turpiinilla ja järkevämmällä perävälityksellä olevissa automaateissa ihan ok.
On muuten yllättävän pieni ero hx55:n ja garrett gt 40:n välillä toimivuudessa.
Kyllä nuo pakopaineasiat on ihan hyvin hallinnassa tuolla pienemmälläkin ahtimella - pienen , mutta aikaa vievän jalostuksen jälkeen.

.
Jep, tärkeintä että oma persus tykkää.
Mutta tämä suuremman ahtimen vaihtojuttuhan lähti juuri siitä varttituloksen parantamisesta, ja siihen suurempi ahdin varmasti olisi hyvä lisä.
Turbiinin muokkaus on tietty kanssa ihan jees.
Vääntökone ja kierroskone ei tässäkään tapauksessa tule samassa paketissa ihan helposti.
Mutta tämä suuremman ahtimen vaihtojuttuhan lähti juuri siitä varttituloksen parantamisesta, ja siihen suurempi ahdin varmasti olisi hyvä lisä.
Turbiinin muokkaus on tietty kanssa ihan jees.
Vääntökone ja kierroskone ei tässäkään tapauksessa tule samassa paketissa ihan helposti.
Juu varttimailin ajan parantaminen se oli mullaki mielessä , mutta kunMauri H. kirjoitti:Jep, tärkeintä että oma persus tykkää.
Mutta tämä suuremman ahtimen vaihtojuttuhan lähti juuri siitä varttituloksen parantamisesta, ja siihen suurempi ahdin varmasti olisi hyvä lisä.
Turbiinin muokkaus on tietty kanssa ihan jees.
Vääntökone ja kierroskone ei tässäkään tapauksessa tule samassa paketissa ihan helposti.
ei tällä mun kokoonpanolla pääse liikkeelle sillä isolla ahtimella senkään vertaa ku tuolla pienellä (ei saa viivalla ahtopainetta yhtään). Hyvä jos olis alle 15 s menny karretilla , niin paljo oli eroa heräämisessä.
Tuossa turpiinin muokkauksessa varmaan olis ideaa
,mutta kun ei sitäkään kaipaa ku tuolla varttimailin lähössä.
Pitäs päästä ajamaan tuommosella muokatulla turpiinilla , että tietäs onko se taas käyttöautossa hyvä vai "huudattaako" liikaa normaaliajossa.
Kyllä HX 40 tuntuu heräävään siinä missä t03 carrettikin. Luucaksen ja wil_man auton kyydillä istuneena sen voi todeta, että hyvin herää. Muita kokemuksia ei ole. Mutta niissä on tosiaan eri välitykset, getrakki ja pikkusen pienempi auto. Sehän tässä onkin mielenkiintoista kun kaikkia supereita ei tehdä samalla kaavalla 

Joku mersupurkaamo??
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Niinpä.. Ai niin muuten, ei Garrett GT40:kään huonosti toimikonjamiini kirjoitti:Onneks näitä kaikkia ei tehä samalla kaavalla.

MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Uskoisin että teettämällä hybridin saa itseään paremmin miellyttävän kombinaation. Heräämisen ja vastaavasti yläkierrosten välinen suhde on varmaan se, joka aiheuttaa eniten mielipide-eroja. Minä kyllä tykkään että tuntuu hevosen potku persauksissa kierroksilla ja jos ei savua pelkää, niin kyllähän alarekisteriinkin saa actionia lisäämällä alasyöttöä.
Terve! Ei muuten hirveitä puutu enää ettei kokeiltas, joka tapauksessa vielä tänä vuonna on tarkoitus penkittää. Auto nyt työn alla vihdoin ja viimein.Turbo-eemeli kirjoitti:Kyllä on tehty mutta ei ole viälä ajossaPaitsi yks kevyt viritys ilman välijäähdytintä ja vakio putki antoi 200 hv 385nm/ 2900 r min. 1500 tuli 300nm.
Kone oikealla paikallaan ja pakoputkiston teko vielä alkutekijöissään.
Ahtoilmaputket on tehty turbolta coolerille ja coolerilta muokattuun imusarjaan 3" putkella.
Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.[/quote]
Aikas PIENELLÄ putkella ajattelit koittaa
Jään mielenkiinolla odottaan tuloksia
Päivitetään huistenkuivaajaa jos on tarvis suuntaan tai toiseen 
Aikas PIENELLÄ putkella ajattelit koittaa



Turbo-eemeli kirjoitti:Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.
Aikas PIENELLÄ putkella ajattelit koittaa



Mahottomia savupiippuja ne suunnittelee


Kohta täälläkin puhutaan "yhdenkiven " ja "puolenkiven" pakoputkista....
Joku mersupurkaamo??
Turbo-eemeli kirjoitti:Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.
Aikas PIENELLÄ putkella ajattelit koittaa



http://www.proarm.com/images/mersu3/ima ... 55_JPG.jpg
Tommonen siit nyt sit tuli, muistin väärin tuon putken koon on päältä tuon 110 ja sisältä vain 106mm
Olis saanu viel sopimaan 4.5" halkaisijaltaankin olevan kun hiukan soviteltiin, mutta kokeillaan jos tuo nyt riittäs alkuun ainakin.
Petri K kirjoitti: http://www.proarm.com/images/mersu3/ima ... 55_JPG.jpg
Tommonen siit nyt sit tuli, muistin väärin tuon putken koon on päältä tuon 110 ja sisältä vain 106mm
Olis saanu viel sopimaan 4.5" halkaisijaltaankin olevan kun hiukan soviteltiin, mutta kokeillaan jos tuo nyt riittäs alkuun ainakin.
Ettei se Petri nyt sittenkin vaan ole pikkusen ahdas


Tässä alkaa tulee vanhat VFTS:ät mieleen, kun apukuskin jalkatilaa pienennettiin puoleen, että saatiin pakosarja mahtumaan
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
- simppa1048
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ma 28.03.2005 17:30
- Paikkakunta: laukaa