W123 300 24v turpo diesel

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Juu kyllä se rata kieltämättä lipokas oli, mutta saattaisi se muutenkin vaatia pikkuisen tuhdimpaa pyörää alle, näytti se pito todellakin olevan aika rajallinen, vaikka lämmitys onnistuikin. Mutta hurja suoritus siinä kelissä, eli onnea kaimalle :shock:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä noi renkaat pitää riittää, kunhan asfaltti on kuuma, ja saa lukkoperän.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Minusta tuntuu että rehdin palstalla ei taida olla sivut vielä täynnä.. Vartokaahan muut. Ennustan että täältä tulee vielä pohjat. Jos ei heti tapahdu, niin otetaan peräkontista työkalupakki, vararengas ja ostoskassi pois! :wink: :shock:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei tarvii kuin vaihtaa se turbo suurempaan.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mauri H. kirjoitti:Ei tarvii kuin vaihtaa se turbo suurempaan.
On siellä isompiakin näkynyt paikalla mutta eipä ole tainnut mieleistä löytyä...
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Kyllä noi renkaat pitää riittää, kunhan asfaltti on kuuma, ja saa lukkoperän.
Olikos se Mauri kun siinä Ajarolin videolla kommentoi Antero Mertaranta tyyliin ?

Montako kunnon lähtöä muuten slikseillä pystyy ajamaan, eli kuluuko ne mihin tahtiin, jos tuolleen kunnolla lämmittää ?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vasta tuossa Rehdin kanssa rupateltiin ja oli puhetta tuosta turbon koosta. Isojakin turboja on ollut... Mutta eikös semmonen käyttöauto-automaatti ole ihan per""ä, että pitää alkaa pienentämään pykälää ennenkuin voima pääsee irti? Menee automaattilaatikko ihan hukkaan.... asiasta voi tietenkin olla montaa mieltä :?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

kyllä semmonen iso ahdin osaa sitte ####""taa!!!! ennen kun herää.
hyvä että jaksaa paikaltaan lähteä.... :evil: vaikka kyllähän se sitte potkii KUN ne paineet saa hinattua sinne kilon paikkeille....
ei ikinä enään mitään luola mies turboja....
garretin gt:teet kunniaan!!! (vaikka maksaaki monesti puolet auton hinnasta :roll: )
www.thaiklupi.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No kun olen oikeasti muutaman kilometrin ajanut 3-litraisen dieselin ja HX40:n yhdistelmää, niin huvittaa noi puheet. Heräävyydessä ei ole mitään vikaa. Kun turbiini tarraa kiinni, ahdot nousee. (nelosella vaikkapa 60 km/h ja ahdot ylhäällä kun polkaisee)

Rehti on tietääkseni kokeillut HX50 tai 55:sta, joka on "hiukan" eri juttu kuin 40:nen.

Tosiasia on vaan että tuollainen 54/60 ahdin pienillä pesillä antaa varmasti karmeat vastapaineet jo noilla 400 hv tehoilla, on se aivan liian pieni, kun tahtoi 40:selläkin olla siinä ja siinä ettei vastapaineet olleet ahtojen tasalla.

Kyllä omasta mielestäni ahtimen pitää olla niin mitoitettu että voi vedättää kunnolla ylös asti ilman että alkaa ahdistamaan. Tämä oli siis vaan minun mielipide, ja tiedän kyllä että Rehti tykkää siitä että ahdin reagoi mahdollisimman herkästi.

ps. iso turbo ei välttämättä meinaa hirveää lagia.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Mauri H. kirjoitti:No kun olen oikeasti muutaman kilometrin ajanut 3-litraisen dieselin ja HX40:n yhdistelmää, niin huvittaa noi puheet. Heräävyydessä ei ole mitään vikaa. Kun turbiini tarraa kiinni, ahdot nousee. (nelosella vaikkapa 60 km/h ja ahdot ylhäällä kun polkaisee)

Rehti on tietääkseni kokeillut HX50 tai 55:sta, joka on "hiukan" eri juttu kuin 40:nen.

Tosiasia on vaan että tuollainen 54/60 ahdin pienillä pesillä antaa varmasti karmeat vastapaineet jo noilla 400 hv tehoilla, on se aivan liian pieni, kun tahtoi 40:selläkin olla siinä ja siinä ettei vastapaineet olleet ahtojen tasalla.

Kyllä omasta mielestäni ahtimen pitää olla niin mitoitettu että voi vedättää kunnolla ylös asti ilman että alkaa ahdistamaan. Tämä oli siis vaan minun mielipide, ja tiedän kyllä että Rehti tykkää siitä että ahdin reagoi mahdollisimman herkästi.

ps. iso turbo ei välttämättä meinaa hirveää lagia.

No tarkennetaan tähän väliin sen verran , että tähän minun kokoonpanoon
ei sovellu isommat ahtimet menettämättä käyttömukavuutta. :!: Ja tässä minun
kokoon panossa määräävinä tekijöinä ovat olleet piiiitkä perävälitys , pureva turpiini , huono ilmanvastus ja kohtuullisen suuri paino , mikä tietysti on muillakin kiusana. Ei ollu kiva kun ei nelosella pysty lähtä ohittamaan rekan perästä (80 km/h-n.1700rpm), vaan edellä mainituista tekijöistä tuo välitys ja turpiini ovat nyt semmoset , että nelos vaihteella vedätyksessä vasta 130 km /
h:n jälkeen alkaa moottorin kierrosluku nousta sille tasolle
(n.2800 rpm) ,että alkaa ahtopaineet nousta sille tasolle että ahdosta alkaa olemaan hyötyä , joten jos rekkaa meinas ohittaa niin ei auttanu ku panna kolomosta pesään. Tässä suurin syy isompien ahtimien hylkäämiseen.
Hx 55:n toimii kyllä isoksi ahtimeksi yllättävänki hyvin ja varmasti manuaali
autoon tai muokatulla turpiinilla ja järkevämmällä perävälityksellä olevissa automaateissa ihan ok.
On muuten yllättävän pieni ero hx55:n ja garrett gt 40:n välillä toimivuudessa.

Kyllä nuo pakopaineasiat on ihan hyvin hallinnassa tuolla pienemmälläkin ahtimella - pienen , mutta aikaa vievän jalostuksen jälkeen. :wink:

.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, tärkeintä että oma persus tykkää.

Mutta tämä suuremman ahtimen vaihtojuttuhan lähti juuri siitä varttituloksen parantamisesta, ja siihen suurempi ahdin varmasti olisi hyvä lisä.

Turbiinin muokkaus on tietty kanssa ihan jees.

Vääntökone ja kierroskone ei tässäkään tapauksessa tule samassa paketissa ihan helposti.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Mauri H. kirjoitti:Jep, tärkeintä että oma persus tykkää.

Mutta tämä suuremman ahtimen vaihtojuttuhan lähti juuri siitä varttituloksen parantamisesta, ja siihen suurempi ahdin varmasti olisi hyvä lisä.

Turbiinin muokkaus on tietty kanssa ihan jees.

Vääntökone ja kierroskone ei tässäkään tapauksessa tule samassa paketissa ihan helposti.
Juu varttimailin ajan parantaminen se oli mullaki mielessä , mutta kun
ei tällä mun kokoonpanolla pääse liikkeelle sillä isolla ahtimella senkään vertaa ku tuolla pienellä (ei saa viivalla ahtopainetta yhtään). Hyvä jos olis alle 15 s menny karretilla , niin paljo oli eroa heräämisessä.

Tuossa turpiinin muokkauksessa varmaan olis ideaa
,mutta kun ei sitäkään kaipaa ku tuolla varttimailin lähössä.

Pitäs päästä ajamaan tuommosella muokatulla turpiinilla , että tietäs onko se taas käyttöautossa hyvä vai "huudattaako" liikaa normaaliajossa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

mahtaa ainakin laatikon öljyt kuumentua enempi muokatulla turbiinilla...
Itse tein ja säästin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei huuda normiajossa, eikä kuumene öljyt kun on jäähdytinpuoli kondiksessa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä HX 40 tuntuu heräävään siinä missä t03 carrettikin. Luucaksen ja wil_man auton kyydillä istuneena sen voi todeta, että hyvin herää. Muita kokemuksia ei ole. Mutta niissä on tosiaan eri välitykset, getrakki ja pikkusen pienempi auto. Sehän tässä onkin mielenkiintoista kun kaikkia supereita ei tehdä samalla kaavalla :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Onneks näitä kaikkia ei tehä samalla kaavalla.
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

konjamiini kirjoitti:Onneks näitä kaikkia ei tehä samalla kaavalla.
Niinpä.. Ai niin muuten, ei Garrett GT40:kään huonosti toimi :wink:
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Oletteko mitenkä paljon käyttäneet modifioituja turboja, vai onko sellaista edes harkittu. ?

tai onko diesel ahtamisessa turbon "mittatilaus työnä" tekeminen kannattavaa/hyödyllistä ?

Bensa koneissa tämä on vallan normaalia, ellei jopa suotavaa.


jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä minä edelliseen moottoriin tietätin Pro Turbolla ja toimiva peli. Käytössä edelleen foorumilaisen mersussa :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Kyllä on tehty mutta ei ole viälä ajossa :evil: Paitsi yks kevyt viritys ilman välijäähdytintä ja vakio putki antoi 200 hv 385nm/ 2900 r min. 1500 tuli 300nm.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Uskoisin että teettämällä hybridin saa itseään paremmin miellyttävän kombinaation. Heräämisen ja vastaavasti yläkierrosten välinen suhde on varmaan se, joka aiheuttaa eniten mielipide-eroja. Minä kyllä tykkään että tuntuu hevosen potku persauksissa kierroksilla ja jos ei savua pelkää, niin kyllähän alarekisteriinkin saa actionia lisäämällä alasyöttöä.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Turbo-eemeli kirjoitti:Kyllä on tehty mutta ei ole viälä ajossa :evil: Paitsi yks kevyt viritys ilman välijäähdytintä ja vakio putki antoi 200 hv 385nm/ 2900 r min. 1500 tuli 300nm.
Terve! Ei muuten hirveitä puutu enää ettei kokeiltas, joka tapauksessa vielä tänä vuonna on tarkoitus penkittää. Auto nyt työn alla vihdoin ja viimein.

Kone oikealla paikallaan ja pakoputkiston teko vielä alkutekijöissään.
Ahtoilmaputket on tehty turbolta coolerille ja coolerilta muokattuun imusarjaan 3" putkella.

Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.[/quote]


Aikas PIENELLÄ putkella ajattelit koittaa :roll: Jään mielenkiinolla odottaan tuloksia 8) Päivitetään huistenkuivaajaa jos on tarvis suuntaan tai toiseen :!:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Turbo-eemeli kirjoitti:Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.

Aikas PIENELLÄ putkella ajattelit koittaa :roll: Jään mielenkiinolla odottaan tuloksia 8) Päivitetään huistenkuivaajaa jos on tarvis suuntaan tai toiseen :!:[/quote]

Mahottomia savupiippuja ne suunnittelee :shock: Meillä pitäis kohta koeajaa puuhellaa tuommosella hormilla, pakopaineita en ajatellu mitata :wink:
Kohta täälläkin puhutaan "yhdenkiven " ja "puolenkiven" pakoputkista....
Joku mersupurkaamo??
VMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 13.01.2005 00:10
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja VMG »

No nyt ollaan asian ytimessä!!Kyllähän tollanen takkaluukullinen kamina vähintään kiven hormin vaatii.Onhan se hyvä kun vetää kunnolla,oli ilmapuntarissa minkälaisia lukuja hyvänsä.Eikä ihmetellä kun ei syty ja tupa vaan on täynnä savua :roll:
Autosporting
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Turbo-eemeli kirjoitti:Pakoputkea yritellään vetää 110mm alkuputkella ja auton alta jako kahteen 100mm putkeen. Mutta tuo ei vielä varmaa kun en ole varma saadaanko tuo downpipe vedettyä tuolla 110 röörillä.

Aikas PIENELLÄ putkella ajattelit koittaa :roll: Jään mielenkiinolla odottaan tuloksia 8) Päivitetään huistenkuivaajaa jos on tarvis suuntaan tai toiseen :!:[/quote]

http://www.proarm.com/images/mersu3/ima ... 55_JPG.jpg

Tommonen siit nyt sit tuli, muistin väärin tuon putken koon on päältä tuon 110 ja sisältä vain 106mm

Olis saanu viel sopimaan 4.5" halkaisijaltaankin olevan kun hiukan soviteltiin, mutta kokeillaan jos tuo nyt riittäs alkuun ainakin.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Petri K kirjoitti: http://www.proarm.com/images/mersu3/ima ... 55_JPG.jpg

Tommonen siit nyt sit tuli, muistin väärin tuon putken koon on päältä tuon 110 ja sisältä vain 106mm

Olis saanu viel sopimaan 4.5" halkaisijaltaankin olevan kun hiukan soviteltiin, mutta kokeillaan jos tuo nyt riittäs alkuun ainakin.

Ettei se Petri nyt sittenkin vaan ole pikkusen ahdas :wink: :wink:

Tässä alkaa tulee vanhat VFTS:ät mieleen, kun apukuskin jalkatilaa pienennettiin puoleen, että saatiin pakosarja mahtumaan
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
VMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 13.01.2005 00:10
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja VMG »

On se mahoton!! :shock: Näyttää toi HX-50 ja 24/6 die-sel sarja jotenkin pieneltä,vehkeet on kohta kun puimakoneen lietsot :lol:
Autosporting
Avatar
simppa1048
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 28.03.2005 17:30
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja simppa1048 »

aika hyvin niittänyt mainetta toi rehtiin auto, kun siitä kuulee juttuja vähän joka puolella suomea :lol:
Avatar
rodion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 11.11.2004 23:23

Viesti Kirjoittaja rodion »

Hello,

how did you adapt the engine? Normally it has CAN-Bus in W210/ W140. What did you modify technically and how much HP do you have? I read 700Nm... WOW :!: Ah High Speed 250 KM/h - at how much rpm?

Thx
Bye Rodion
Vastaa Viestiin