W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:

An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

jysi kirjoitti:
Simo M. A. kirjoitti:Kyllä se alkaa olla uusien autojen kanssa niin että ei moottoria voi lämmittää jos haluaa ettei ohjauselektroniikka mene sekaisin
Näinhän se on ollut jo toistakymmentä vuotta, autot lähtee paremmin käyntiin lämmittämättä kun Webaston/Eberin kanssa. Mutta näistä huolista päästään kun mennään saman verran ajassa eteenpäin vuoteen 2030. Silloin kaikki autot kulkee sähköllä ja moottorinlämmitystä ei tarvita.

Paitsi meillä kylmissä olosuhteissa jolloin suuri osa sähköauton energiasta kuluu auton sisätilöjen lämmitykseen... tallin muuttaminen lämpimäksi on jo työn alla
Nyt on jo vähän offtopic, mutta kunhan tästä sähköauton nollapäästötrendikkyydestä, joka on muutenkin kohtalaisen lyhytkatseinen näkemys, päästään yli, niin eiköhän niissäkin rueta kabiinia lämmittämään naftalla tms. Lämmitystarkoitukseen naftan käyttöhän on ihan kannattavaa hyötysuhteeltaan. Joko valmistajat alkavat näitä tehtaalla asentamaan, tai sitten Webasto ym. firmat tekevät jälkiasennuksina alueilla, jossa sille on käyttöä (=sähkölämmitys söisi akkuun ladatusta virrasta liian suuren osan).
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:

An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
S-malli sisältää voimansiirrossa myös näyttävät luisut sallivan driftausmoodin:
http://media.daimler.com/marsMediaSite/ ... d=14320400" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Laaksonen kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:

An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
S-malli sisältää voimansiirrossa myös näyttävät luisut sallivan driftausmoodin:
http://media.daimler.com/marsMediaSite/ ... d=14320400" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ehtinyt olla lumet/jäät kauaa, kun jo veljeni leikki takavetoisella BMW:llä sillä seurauksella, että lopulta kylki edellä lyhtypylvääseen.

Nämä "leikkikalu" ominaisuudet ei yksinkertaisesti vain sovi Suomen talviolosuhteisiin. Radalla tuo toimii, mutta ei Suomessa osteta nelivetoa rata-ajoon, vaan nimenomaan talviliukkauden vuoksi.

Toivon, ettei tuollaisia tulla näkemään S sarjassa.
Wilhelm Maybach
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

No tuo E63 ei ehdi vielä tämän talven lumille, koska tulee myyntiin vasta ensi maaliskuussa; E43:n voimin driftattava tämä kaamosaika.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Eilen koeajoin kaverin kanssa tuon W213 hybridi version. Yllättävän hiljainen ja mukava auto ja tehoakin löytyi mukavasti. 8)
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti: Toivon, ettei tuollaisia tulla näkemään S sarjassa.
Tässähän ei ollutkaan kyse S-sarjasta vaan S-mallista (W213). :wink:
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti: Toivon, ettei tuollaisia tulla näkemään S sarjassa.
Tässähän ei ollutkaan kyse S-sarjasta vaan S-mallista (W213). :wink:
Tiedän - W222 kin menee uusiksi pian: 2018 Mercedes-Benz S-Class facelift

siksi pelkään, että ne tekee saman tempun S sarjassa, keskitasauspyörästö korvataan jakolaatikolla - periaatteessahan voisivat sen tehdä ja jättää keskitasauspyörästöt enää vain katumaastureihin
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
siksi pelkään, että ne tekee saman tempun S sarjassa, keskitasauspyörästö korvataan jakolaatikolla - periaatteessahan voisivat sen tehdä ja jättää keskitasauspyörästöt enää vain katumaastureihin
En sieltä linkistä löytänyt mitään jakolaatikon kuvausta, ehkä ei osunut silmään. Sen sijaan siellä puhuttiin samanlaisesta voimanjakosysteemistä kuin bemarissa on ollut jo pitkään, voimaa voidaan portaattomasti jakaa etu- ja taka-akselin kesken elektronisesti ohjattuna. Samapa se millä laatikolla tuon tekee mutta ei se kiinteä voi olla.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:
siksi pelkään, että ne tekee saman tempun S sarjassa, keskitasauspyörästö korvataan jakolaatikolla - periaatteessahan voisivat sen tehdä ja jättää keskitasauspyörästöt enää vain katumaastureihin
En sieltä linkistä löytänyt mitään jakolaatikon kuvausta, ehkä ei osunut silmään. Sen sijaan siellä puhuttiin samanlaisesta voimanjakosysteemistä kuin bemarissa on ollut jo pitkään, voimaa voidaan portaattomasti jakaa etu- ja taka-akselin kesken elektronisesti ohjattuna. Samapa se millä laatikolla tuon tekee mutta ei se kiinteä voi olla.
Kyllä se vain on - se on tämä:
Kuva

BMW:lläkin tuo toimii niin, että kun esim. pysäköintitilanteessa käännetään eturenkaita, otetaan edestä veto pois kokonaan:

"When parking, the system reacts to the need for high manoeuvrability at low speed by opening the clutch completely so the powertrain functions optimally."
http://www.bmw.com.cy/cy_rb/en/insights ... =mm_xdrive" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos jollain on enemmän tietoa näistä eri nelivetoratkaisuista, kuulisin mielelläni. Mutta ettehän voi vain sanoa: "tuo kuulostaa liian kamalalta ollakseen totta" - eihän se kamalaa olekaan Saksassa kuivalla asfaltilla suoraan ajettaessa, kun halutaan 450 kW tien pintaan.

Se ei välttämättä ole kuitenkaan se viisain valinta Suomen talveen.

Se voimaa portaattomasti jakava laitehan on kytkin, joka joko kytkee tai irrottaa etuakselin. Elektronisesti portaattomasti se jakaa niin, että taka-akselille menee 50 - 100 % ja etuakselille 0 - 50 %.

An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;

eikö? jos tiedätte paremmin, kertokaa vain
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei taida kuulua tähän threadiin mutta eihän tuo ole kiinteä jakolaatikko, eikä voikaan olla. Vai mitä tarkoitat kiinteällä? Nykyinen keskitasauspyörästöllä on jossain mielessä kiinteämpi kuin tämä, siinä kun on kiinteä kitkalukko (joskin pienellä momentilla). Jos bemarissa voi ottaa vedon pois etuakselilta, kuten tässäkin niin miten se on mahdollista kiinteällä jakolaatikolla.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:Ei taida kuulua tähän threadiin mutta eihän tuo ole kiinteä jakolaatikko, eikä voikaan olla. Vai mitä tarkoitat kiinteällä? Nykyinen keskitasauspyörästöllä on jossain mielessä kiinteämpi kuin tämä, siinä kun on kiinteä kitkalukko (joskin pienellä momentilla). Jos bemarissa voi ottaa vedon pois etuakselilta, kuten tässäkin niin miten se on mahdollista kiinteällä jakolaatikolla.
Kyllä se itse jakolaatikko on kiinteä. Siitä lähtee akselit taakse ja eteen. Taka-akseli on kiinteästi kytketty, mutta jakolaatikon ja etuakselin välissä on se kytkin, joka menee kiinni ja auki 0 - 100 %. Kuitenkin kun käännyt risteysalueella, kulkee eturenkaat suuremman kääntösäteen, tarvitset suuremman pyörimisnopeuden etuakselilla ja koska sinulla ei ole keskitasauspyörästöä, jää ainoaksi keinoksi irrottaa veto edestä siksi aikaa, kun ollaan kääntymässä.

Tutkin asiaa silloin, kun BMW:ltä tuli markkinoille M760Li xDrive. Silloin löysin jostain, että BMW:llä taka-akseli on suoraan kytketty ja etuakseli jakolaatikon jälkeen kytkimen kautta. En nyt löytänyt lähdettä enää, mutta silloin jäin siihen uskoon, ettei BMW käytä keskitasauspyörästöä.
Wilhelm Maybach
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Kas, samantyyppinen järjestelmä kun esimerkiksi Haldex. Onneksi näistä tulee sentään takavetoisia kun systeemi lakkaa toimimasta :D.

Nämä varmaan kyllä osaa lukita tuota kytkintä ennenkuin pito menetetään jommassa kummassa päässä autoa ettei ole samanlaista ilmiötä kun vanhoissa Haldexeissa että yksi akseli lyö joutavaa.

Eiköhän tuollaisella pärjää Suomen talvessakin, tuon kytkimen ohjauksella voi kuitenkin jäljitellä tasauspyörästön toimintaa - moottorin vääntömomentista sopiva osa voidaan kokoajan ohjata etuakselille sekä kiihdytyksessä että (moottori)jarrutuksessa. Melko jämpti kytkin on tosin oltava jos ajattelee vaikka täyskaasulla liikkeellelähtöä siten että takarenkaat on jäällä ja eturenkaat asfaltilla... vääntömomentissa puhutaan silloin helposti tuhannesta Newtonmetristä (olettaen että kytkin on vaihdelaatikosta seuraava osa ennen alennusvaihdetta).
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti: Kyllä se itse jakolaatikko on kiinteä. Siitä lähtee akselit taakse ja eteen. Taka-akseli on kiinteästi kytketty, mutta jakolaatikon ja etuakselin välissä on se kytkin, joka menee kiinni ja auki 0 - 100 %. Kuitenkin kun käännyt risteysalueella, kulkee eturenkaat suuremman kääntösäteen, tarvitset suuremman pyörimisnopeuden etuakselilla ja koska sinulla ei ole keskitasauspyörästöä, jää ainoaksi keinoksi irrottaa veto edestä siksi aikaa, kun ollaan kääntymässä.
En tiedä mikä on oikea autotekninen termi ja määritelmä mutta minusta se kytkin on osa jakolaatikkoa eikä silloin ole kiinteä. Ei kai se ratasvälitys itsessään voi muuta olla kuin kiinteä.

Totta että puskee tiukoissa kurveissa ellei etuvetoa löysää. Tästä sentään saa etuvedon pois, liukkaalla se vanhan 7G-tronicin lukko aiheuttaa ihan tuntuvaa puskemista. Eri juttu olisivatko voineet tehdä systeemin jossa ei kummankaan systeemin haittapuolia ole.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:

An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
S-malli sisältää voimansiirrossa myös näyttävät luisut sallivan driftausmoodin:
http://media.daimler.com/marsMediaSite/ ... d=14320400" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ehtinyt olla lumet/jäät kauaa, kun jo veljeni leikki takavetoisella BMW:llä sillä seurauksella, että lopulta kylki edellä lyhtypylvääseen.

Nämä "leikkikalu" ominaisuudet ei yksinkertaisesti vain sovi Suomen talviolosuhteisiin. Radalla tuo toimii, mutta ei Suomessa osteta nelivetoa rata-ajoon, vaan nimenomaan talviliukkauden vuoksi.

Toivon, ettei tuollaisia tulla näkemään S sarjassa.
-Toivottavasti S63 ///AMG:tä saa faceliftin jälkeenkin myös takavetoisena. :roll:
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Laaksonen kirjoitti: -Toivottavasti S63 ///AMG:tä saa faceliftin jälkeenkin myös takavetoisena. :roll:
Itseasiassa asiahan ei ole noin yksinkertainen. Korimalli on aina W222, vaikka akseliväli muuttuisi.

Lyhyen akselivälin S63 AMG:tä ei saa nelivetoisena.
Pitkän akselivälin S63 AMG:tä ei saa takavetoisena.

S65 AMG:tä ei saa lainkaan nelivetoisena.
S65 AMG:tä ei saa lainkaan lyhyellä akselivälillä.

isoveli on mutkikas tapaus
Wilhelm Maybach
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti: -Toivottavasti S63 ///AMG:tä saa faceliftin jälkeenkin myös takavetoisena. :roll:
Itseasiassa asiahan ei ole noin yksinkertainen. Korimalli on aina W222, vaikka akseliväli muuttuisi.
Pitkän akselivälin S63 AMG:tä ei saa takavetoisena.
Jaa, että kuinka?
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... odels.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Laaksonen kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti: -Toivottavasti S63 ///AMG:tä saa faceliftin jälkeenkin myös takavetoisena. :roll:
Itseasiassa asiahan ei ole noin yksinkertainen. Korimalli on aina W222, vaikka akseliväli muuttuisi.
Pitkän akselivälin S63 AMG:tä ei saa takavetoisena.
Jaa, että kuinka?
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... odels.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko noin? niin se maailma muuttuu - vasta eilen saksalaiselta sivustolta hain, että oli juuri, kuten kirjoitin.

Vehon sivuilla ei ole mitään mainintaa takavetoisesta S63 L:stä
http://autot.veho.fi/uudetautot/haku/" onclick="window.open(this.href);return false;

ja saksalainen sivusto näyttää ristiin suomalaisen sivuston kanssa - käy tarkistamassa vaikka.. mistähän saisi luotettavaa tietoa?
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... avi:models" onclick="window.open(this.href);return false;

ja lisäksi hinnastossa mainitaan vain Mercedes-AMG S 63 4Matic L
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... avi:models" onclick="window.open(this.href);return false;

täytyy olla virhe suomalaisella mersun sivulla

siis näinhän se oikeasti on:
"Ylivertaisuus on sitä, että mahdollisuuksia on enemmän: sitä tarjoavat S 63 AMG ja pitkän akselivälin S 63 AMG 4MATIC."
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... model.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wilhelm_Maybach kirjoitti: täytyy olla virhe suomalaisella mersun sivulla
l
-No, ei mahdotonta, koska esim. suomalainen sivusto ei tunne Ässän kohdalla 9G-Tronicia kuin S500-Maybach-version kohdalla. :?
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:Tästä sentään saa etuvedon pois, liukkaalla se vanhan 7G-tronicin lukko aiheuttaa ihan tuntuvaa puskemista.
Saisiko jotain arviota, kuinka liukasta täytyy olla, että tuo tuntuva puskeminen aiheuttaa harmia? Voisiko tuon tuntuvan puskemisen ajatella olevan jopa niin suuri ongelma, että jo sen vuoksi uskoisimme tämän uuden ratkaisun toimivan Suomen talviliukkailla paremmin?

Oletetaan nyt vaikka, että puhutaan jäästä ja nastarenkaista. Esim. Nokian Hakkapeliitta 8 ja kuivalla jäällä(kitkakerroin vähintään 0,2)

Itse en ole koskaan nelivetoisella mersulla ajanut.
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Laaksonen kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti: täytyy olla virhe suomalaisella mersun sivulla
l
-No, ei mahdotonta, koska esim. suomalainen sivusto ei tunne Ässän kohdalla 9G-Tronicia kuin S500-Maybach-version kohdalla. :?
Niimpä.. näitä autoja ei Suomessa näemmä myydä nettikaupoissa.

Mega-Auto myy näet vielä: GLK, ML, R ja SLS
http://www.mega-auto.fi/uudetautot/mercedesbenz/" onclick="window.open(this.href);return false;

vaikka ne todellisuudessa ovat poistuneet myynnistä aikaa sitten
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti: Saisiko jotain arviota, kuinka liukasta täytyy olla, että tuo tuntuva puskeminen aiheuttaa harmia? Voisiko tuon tuntuvan puskemisen ajatella olevan jopa niin suuri ongelma, että jo sen vuoksi uskoisimme tämän uuden ratkaisun toimivan Suomen talviliukkailla paremmin?

Oletetaan nyt vaikka, että puhutaan jäästä ja nastarenkaista. Esim. Nokian Hakkapeliitta 8 ja kuivalla jäällä(kitkakerroin vähintään 0,2)

Itse en ole koskaan nelivetoisella mersulla ajanut.
Ei pitäisi tätä kommentoida kun itselläkään ei ole kokemusta mersun nelimatikista kuin satalankusta ja vaimon 204:sta, siitäkin jos vuosia aikaa. Siinä 204.089:ssä oli kyllä uusimmat Nokialaiset nastarenkaat mitä 2009 sai. Hyvin subjektiivista miten sen puskemisen tuntee mutta lumisella pihalla autoa käännellessä tai kaupungissa risteyksissä sen huomaa jos tiet on jäiset (pääkaupunkiseudun ulkopuolella ei ole ihan harvinaista että kaupungillakin on liukasta, jopa lumiset tiet). Jossain risteyksessä puskeminen on yllättävää, selvästi häiritsevä jos ei välttämättä sentään vaarallinen.

Vaikea sanoa kumpi järjestely on parempi Suomen talveen. Vanhassa 7G-tronikissa tehonjako jäi jarrujen tehtäväksi jos etu- ja taka-akselin välillä oli iso pitoero (missä pieni kitkalukko ei riitä). Jättääkö tuo uusi taas etuvedon pois kokonaan jyrkissä kurveissa? Parempihan se olisi (Suomen talvessa) jos tuo portaaton voimanjako olisi toteutettu keskitasauspyörästön yhteydessä.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Tuohon aliohjaamiseen tekee mieleni vain sanoa sen verran, että näitä videoita

https://www.youtube.com/watch?v=XiG-dCPrCHE" onclick="window.open(this.href);return false;

katsellessa saa mieluummin vaikutelman ongelmasta nimeltään yliohjaus. Ei näissä ole nähtävillä minkäänlaista aliohjaamista - johtuuko sitten AMG mallin 33 % ja 67 % tehonjaosta...
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:Tuohon aliohjaamiseen tekee mieleni vain sanoa sen verran, että näitä videoita

https://www.youtube.com/watch?v=XiG-dCPrCHE" onclick="window.open(this.href);return false;

katsellessa saa mieluummin vaikutelman ongelmasta nimeltään yliohjaus. Ei näissä ole nähtävillä minkäänlaista aliohjaamista - johtuuko sitten AMG mallin 33 % ja 67 % tehonjaosta...
Juu, etsin juutuutista videota jossa joku kääntäisi nelimatikkia kotipihalla tai risteyksessä arkiseen tyyliin mutta jostain kumman syystä sellaisia ei ollenkaan löytynyt. Eikö nykynuorisoa ollenkaan kiinnosta. :)
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Mega-Auto myy näet vielä: GLK, ML, R ja SLS
http://www.mega-auto.fi/uudetautot/mercedesbenz/" onclick="window.open(this.href);return false;

vaikka ne todellisuudessa ovat poistuneet myynnistä aikaa sitten
-On muuten allekirjoittaneen lähin M-B-liike (Lahti). Netissä ei todellakaan ole aina joka asiasta viimeisin tieto. :problem:
Avatar
harrives
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 19.06.2009 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja harrives »

Pontus kirjoitti:Eilen koeajoin kaverin kanssa tuon W213 hybridi version. Yllättävän hiljainen ja mukava auto ja tehoakin löytyi mukavasti. 8)
Itsekin kävin koeajamassa tuon E 350e plug-in hybridin. Akku oli täynnä lähtiessä ja ensimmäiset puoli tuntia ajelin hybrid modella. Keskikulutus tuolla moodilla suhteellisen rauhallisella ajolla oli 3,4l/100km. Jäkimmäisen puoli tuntia ajoin polttomoottorilla hieman reippaammin (charge mode). Jolloin tunnin lenkin jälkeen keskikulutus näytti lukemaa 6,7 l/100km.

Kyllä toi tekniikka pelasi kertakaikkiaan hienosti yhteen. En huomannut katsoa oliko koeajoautossa kenties akustiikkamukavuuspaketti lisävarusteena, mutta hiljainen se oli myös kovemmilla nopeuksilla.

Suomeen tuotavissa E 350e autoissa on muuten vakiona maahantuojan lisäämä widescreen cockpit 12,3 tuumainen mittaristonäyttö ja kun tossa hybridissä on muutenkin vakiona Comand Online 12,3 tuuman näyttöineen, niin siinä on siis kokonaisuudessaan tuo digitaalinen kahden näytön paneeli automaattisesti. Tämä kompensoi mukavasti hiukan korkeampaa lähtöhintaa. Myös teknologiapaketti DK5 on tästä syystä hinnoiteltu halvemmaksi, kun ainoa lisäarvo siitä lienee tuo head-up heijastusnäyttö tuulilasissa. Itse en ainakaan pitänyt siitä laisinkaan, koska se vie liikaa huomiokykyä ja häiritsee ajamista eli sen voi tiputtaa kokonaan pois ja silti saa kaikki muut "hyödylliset" varusteet.

Tuossa E 350e mallissa ei ole myöskään 12v virtalähdettä keskikonsolissa edessä luukun alla, vaan se on korvattu USB portilla, kun siitä kulkee virran lisäksi samalla myös dataa Comand Online systeemin ja älykännykän välillä (esim. Apple car play tai Android Auto). Aluksi olin vähän huolissani tuleeko tuosta USB portista tarpeeksi virtaa ja lataako kännykän akkua yhtä tehokkaasti, kuin nykyisessä autossa käyttämäni 12V virtalähteeseen kytketty 2,4A teholaturi, mutta kävin mittaamassa USB portista milliampeerit, eikä eroa näiden kahden välillä käytännössä ollut.

Täällä kun juteltiin myös webastosta, niin toinen asia mikä kompensoi korkeampaa lähtöhintaa on, että tuossa hybridissä on vakiona yllättäen sähköllä toimiva lisälämmitin joka tietojeni mukaan lämmittää sekä moottorin, että sisätilan. Tehdasasennettava lisälämmitin, joka siis lämmittää pelkän sisätilan olisi joka tapauksessa kuulunut "pakollisiin" lisävarusteisiin, joten parempi näin.

Heikkona asiana tuossa hybridissä on, että vannevalikoima on erittäin suppea johtuen ilmeisesti tuosta CO2 arvosta ja vanteiden vaikutuksesta sen kautta verotukseen?? Tuli sellainenkin asia mieleen, että voisikohan tuon kiertää esim. tilaamalla auton pelkillä talvirenkailla ja perusvanteilla ja ostamalla erikseen kesärenkaisiin sellaiset vanteet kun oikeasti haluaa? Samalla voisi valita oikeasti mitkä kesärenkaat tuohon ottaa, kun tehtaalta saattaa tulla mitkä tahansa ilman, että siihen voi itse vaikuttaa...

Auto siis lähtee tilaukseen ensi viikolla ja luovutus on näillä näkymin huhtikuussa 2017.

Osaisiko joku antaa neuvoa kannattaako tuohon ottaa air body control vai dynamic body control jousitus/iskarit?
EQE AMG 43 -22
V447 EQV -20
Ex W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

harrives kirjoitti:
Heikkona asiana tuossa hybridissä on, että vannevalikoima on erittäin suppea johtuen ilmeisesti tuosta CO2 arvosta ja vanteiden vaikutuksesta sen kautta verotukseen?? Tuli sellainenkin asia mieleen, että voisikohan tuon kiertää esim. tilaamalla auton pelkillä talvirenkailla ja perusvanteilla ja ostamalla erikseen kesärenkaisiin sellaiset vanteet kun oikeasti haluaa?
Ei se vakiorengastus voi CO₂ juttu kun taakse menee pakolla kauhea nuorisorengas. Voisko olla enemmän sen takia että takarenkaat kuluu sekä kiihdytyksessä että jarrutuksessa (tavallista enemmän) kun yleensä eturenkaat ottaa suuremman osan jarrutusvastuusta? Eturengaskin voisi olla pienempi ja pienempi vannekin mahtuu eteen/taakse. Talvirenkailla saa asialliset vanteet mutta hölmöä kun joutuu lisähintaan hankkimaan halvemmat vanteet ja arveluttavat saksankitkat. Mitenkähän helposti takapyörät luistaa talvella kun nostaa kaasupolkimen? Et tainnut päästä lumessa kokeilemaan.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja simosami »

@harrives

Missä akku sijaitsee, onko edelleen peräkontissa, takapyörien välissä?
Hybrid mallia ei näköjään tarjota vielä farkkuun.

Koeajoauto oli varmaan kitkoilla varustettu? Itse huomasin nastojen aiheuttavan edellee turhan kovaa ääntä. Jos nastat haluaa, niiden ääniin pitänee kiinnittää huomiota. Muuten todella hiljainen auto.

Itse ottaisin varmaan säädettävän alustan, eli air body controlin, vaikkakin vakio alusta, vietäreilläkin, on erittäin hyvä.

Vakio LED-lähivalot ovat turhan vaatimattomat Suomen märkiin yö olosuhteisiin. Kapea ja lyhyt keila. Johtuu pesurien puutteesta, kun Xenon luokan valot vaativat pesurit. Eikä ne kaukovalotkaan mene paljoa yli 100m. Jostakin pitää säästää.

Hybrid kulutuksesta on monenlaista tietoa. Säätäväisellä ajolla ja kotilatauksella, kaupunki painottaisessa ajossa bensan kulutus jää varmasti miellyttävän alas. Mitähän kuluu esim Helsingistä Lahteen ajaessa kesänopeuksilla, 120-130 keskinopeudella?
Mutta hienosti tulee bensakone avuksi, kun voimaa haluaa. Ei todella nykäise yhtään.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
harrives
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 19.06.2009 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja harrives »

DBFI kirjoitti:
harrives kirjoitti:
Heikkona asiana tuossa hybridissä on, että vannevalikoima on erittäin suppea johtuen ilmeisesti tuosta CO2 arvosta ja vanteiden vaikutuksesta sen kautta verotukseen?? Tuli sellainenkin asia mieleen, että voisikohan tuon kiertää esim. tilaamalla auton pelkillä talvirenkailla ja perusvanteilla ja ostamalla erikseen kesärenkaisiin sellaiset vanteet kun oikeasti haluaa?
Ei se vakiorengastus voi CO₂ juttu kun taakse menee pakolla kauhea nuorisorengas. Voisko olla enemmän sen takia että takarenkaat kuluu sekä kiihdytyksessä että jarrutuksessa (tavallista enemmän) kun yleensä eturenkaat ottaa suuremman osan jarrutusvastuusta? Eturengaskin voisi olla pienempi ja pienempi vannekin mahtuu eteen/taakse. Talvirenkailla saa asialliset vanteet mutta hölmöä kun joutuu lisähintaan hankkimaan halvemmat vanteet ja arveluttavat saksankitkat. Mitenkähän helposti takapyörät luistaa talvella kun nostaa kaasupolkimen? Et tainnut päästä lumessa kokeilemaan.

Netistä löysin oheisen artikkelin, jonka perusteella voisi sanoa, että suppeahko vannevalikoima selittyy nimenomaan verotuksella ja CO2 päästöillä. Lieneekö sitten niin, että kyseisillä vanteilla on olemassa valmistajalla ja maahantuojalla arvot valmiina, jotka täyttävät auton CO2 kriteerit ja muilla ei. Onhan noi 19 tuuman viisipuolaiset vanteet kuitenkin varmasti esimerkiksi kevyemmät kuin 10 puolaiset vastaavat.

http://www.talouselama.fi/uutiset/il-va ... on-3425365" onclick="window.open(this.href);return false;

Se hyvä puoli on, että renkaat on enemmän kulutustavaraa ja halvemmat kuin vanteet, joten Saksan kitkat ajaa parissa talvessa vaihtokuntoon tai sitten suoraan nakkaa mäelle, jos eivät toimi ja hankkii kunnon rinkulat. Väärät vanteet on vaikeampi vaihtaa :D

En päässyt kokeilemaan liukkaalla/lumessa, joten tuosta takapyörien luistosta ei valitettavasti ole kokemusta.
EQE AMG 43 -22
V447 EQV -20
Ex W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
Avatar
harrives
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 19.06.2009 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja harrives »

simosami kirjoitti:@harrives

Missä akku sijaitsee, onko edelleen peräkontissa, takapyörien välissä?
Hybrid mallia ei näköjään tarjota vielä farkkuun.

Koeajoauto oli varmaan kitkoilla varustettu? Itse huomasin nastojen aiheuttavan edellee turhan kovaa ääntä. Jos nastat haluaa, niiden ääniin pitänee kiinnittää huomiota. Muuten todella hiljainen auto.

Itse ottaisin varmaan säädettävän alustan, eli air body controlin, vaikkakin vakio alusta, vietäreilläkin, on erittäin hyvä.

Vakio LED-lähivalot ovat turhan vaatimattomat Suomen märkiin yö olosuhteisiin. Kapea ja lyhyt keila. Johtuu pesurien puutteesta, kun Xenon luokan valot vaativat pesurit. Eikä ne kaukovalotkaan mene paljoa yli 100m. Jostakin pitää säästää.

Hybrid kulutuksesta on monenlaista tietoa. Säätäväisellä ajolla ja kotilatauksella, kaupunki painottaisessa ajossa bensan kulutus jää varmasti miellyttävän alas. Mitähän kuluu esim Helsingistä Lahteen ajaessa kesänopeuksilla, 120-130 keskinopeudella?
Mutta hienosti tulee bensakone avuksi, kun voimaa haluaa. Ei todella nykäise yhtään.
Akku sijaitsee juuri tuolla mainitsemassasi paikassa, joka nostaa tavaratilan lattiaa muutaman sentin akun kohdalta. Itsekin odottelin farkkua, mutta kuulin ettei sellaista ole tulossa ainakaan vuoden 2017 aikana, niin piti alkaa orientoitumaan sedaniin. Se on vähän outoa, koska C sarjan 350e farkku tuli sedanin perään. Onneksi ei tarvitse enää lastenvaunuja tai muuta sellaista kuljettaa, nimittäin olisi ollut tekemätön paikka. Hieman tuota orientaatiota helpottaa noi 40:20:40 täysin kääntyvät takapenkit, joista saa tarvittaessa auton takaosan kapasiteetin käyttöön ja kuljetustilaa pidennettyä sekä lisävarusteena saatava takaluukun mukavuussulkeminen eli kuljettajan ovessa ja takaluukun ovessa on painonapit, joilla saa takaluukun avattua ja suljettua. Siihen kun on tottunut nykyisessä w212 farkussa.

Olin niin täpinöissäni, ettet muuten huomannut katsoa oliko koeajoautossa kitkat vai nastat alla. Ilmankos oli hiljainen, jos kitkat :D

Joo noi vakiona olevat LED valot itselläni vaihtuu DK3 premium paketin myötä Multibeam LED valoiksi, joissa myös kaukovaloavustin plus eli entinen ns. ILS (Intelligent light system). Ei sitten tartte myöskään vaihdella pitkien ja lyhyiden välillä, kun 84 ledinen valaisin osaa varjostaa vastaantulijat ja edelläajavat pois valokeilasta pitkien valaistessa kaikkea muuta koko ajan.

Kulutuksesta uskoisin, että kyllä tuo Hybridi pidemmillä matkoilla ja suuremmilla nopeuksilla kuluttaa kyllä varmasti huomattavasti enemmän kuin esim. uusi Diesel moottori. Kaverilla on ollut vuoden verran tuo C 350e farkku ja keskikulutus tuhansien kilometrien ajolla oli asettunut jonnekin 8l/100km paremmalle puolelle. Muistaakseni ei kuitenkaan lataile autoa esimerkiksi työpaikalla lainkaan ja tuohon voi vaikuttaa myös täysi autoetu firmalta, joka sinällään ei motivoi lainkaan latailemaan autoa.
EQE AMG 43 -22
V447 EQV -20
Ex W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
Vastaa Viestiin