Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mistä ruuvista sää sen säätelit?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
syöttöä pois niin paljon, että kierrokset sai putoamaan tyhjäkäynnillä... sitten tyhjäkäynnin hienosäätöä auki, niin paljon, että ei sammu, kun laittaa vaihteen päälle/kääntää rattia jne.Siekkinen kirjoitti:Mistä ruuvista sää sen säätelit?
alkutilanne oli se, että tyhjäkäynnin hienosäätö oli pohjassa...
syöttöä en kyllä ottanut pois, kuin n. 1,5 kierrosta max., joten tuolla on syöttöä vieläkin lisätty se n. 4 kierrosta ostohetken tilanteesta...
tuo pumppu tuntuu olevan ihan sekaisin, kun savua/voimaa ei saanut tulemaan, vaikka syöttöruuviakin joutui lyhentämään, ettei ota takakanteen... no, huomenna tai viikoloppuna sitten otetaankin oikein ajan kanssa tuo pumppu käsittelyyn, nyt säädin vain pikapikaa tuon tyhjäkäynnin, kun kerran imusarja oli irti hehkun vaihto yrityksen takia (jäi se hehkukin vaihtamatta, kun pimeys aikoi yllättää...)
tyhjäkäynti olis nyt kuitenkin ihan ok. ei stumppaa vaikka tekee mitä liikeitä ohjaamossa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tuolla ylempänä lukee varmaan sata kertaa mutta kysyn taas että otitko huomioon että kaasuvivun liike kasvaa kun syöttöä ruuvaa? Että meneehän se pohjaan varmasti? Ruuvasitko lisää kierroksia koneeseen?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mitehän noihi ruuveihi oikeesti pääsee käsiks, toi suodattimen jalka ei oikee irronnut ainakaa
Ilmeisesti imusarjan jos ottaa auki vielä nii saattas jotenki kummasti päästä johonki käsiks

Ilmeisesti imusarjan jos ottaa auki vielä nii saattas jotenki kummasti päästä johonki käsiks

Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kyllä kaasu menee pohjaan... ja nyt siis pienensin syöttöä, en suurentanut, koska se oli jo tapissa... en vain huomannut siinä ruuvatessa tarkistaa mitä oikeasti tapahtuu, kun antaa kaasuaSiekkinen kirjoitti:Tuolla ylempänä lukee varmaan sata kertaa mutta kysyn taas että otitko huomioon että kaasuvivun liike kasvaa kun syöttöä ruuvaa? Että meneehän se pohjaan varmasti? Ruuvasitko lisää kierroksia koneeseen?

ajossa ei huomaa oikeastaan mitään vaikutusta, oli kaasu sitten pohjassa tai painettu 1/4

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
aika montaa meisselin pumppua olen säätäny ja 99% siinä sillain onnistunu, että savua tulee ja kone toimii hyvin niin kylmänä, kun kuumanakin. yhden ainoan poikkeuksen olen käsiini saanu ja se oli 200D. siitä vaan ei saanu soppaa tuleen niin paljoa, että olis kunnolla tullu mustaa pakarin päästä. pikkasen sai vakioon nähden enemmän soppaa, pienen harmaan hunnun pysty havaitseen. ja jos siitä koitti vielä ottaa lisää, niin alko tuleen kaiken näkösiä oireita. kylmänä ei käyny kunnolla ja kuumana huusi yms yms. vaikka kuinka sääti ja sääti, niin hyvää siitä ei saanu millään.
ettei vaan napalla olis nyt joku vastaavanlainen pumpputyyppi seillä sekottamassa pakkaa? ei vaan saa sitä soppaa enempää.
ettei vaan napalla olis nyt joku vastaavanlainen pumpputyyppi seillä sekottamassa pakkaa? ei vaan saa sitä soppaa enempää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
luultavasti... tämä on kuitenkin -94 mallinen ja kaiken maailman egr ym. systeemejä on ollut uutena... tai sitten tuo ei edes ole tämän autoa alkuperäinen pumppu, kun kaikki muukin tuntuu olevan mistä sattuu...pera8x kirjoitti:aika montaa meisselin pumppua olen säätäny ja 99% siinä sillain onnistunu, että savua tulee ja kone toimii hyvin niin kylmänä, kun kuumanakin. yhden ainoan poikkeuksen olen käsiini saanu ja se oli 200D. siitä vaan ei saanu soppaa tuleen niin paljoa, että olis kunnolla tullu mustaa pakarin päästä. pikkasen sai vakioon nähden enemmän soppaa, pienen harmaan hunnun pysty havaitseen. ja jos siitä koitti vielä ottaa lisää, niin alko tuleen kaiken näkösiä oireita. kylmänä ei käyny kunnolla ja kuumana huusi yms yms. vaikka kuinka sääti ja sääti, niin hyvää siitä ei saanu millään.
ettei vaan napalla olis nyt joku vastaavanlainen pumpputyyppi seillä sekottamassa pakkaa? ei vaan saa sitä soppaa enempää.
alkuperäisen vian sain kuitenkin heti ekalla kertaa pois pumpusta, eli sitä ei voinut pitää tasakaasulla ollenkaan, kierrokset karkaili paikallaan jos yritti pitää esim. 2000 rpm (pian oli 4000 rpm jne.) ja ajossakin piti kaasua säätää jatkuvasti, jos ei hyytynyt, niin sitten kiihtyi... eli tuolla on joku ruuvaillut jo aikaisemminkin ja nyt pitäis saada pumppu ensin lähelle tehdas säätöjä...
joskus oli valmetin mettäkone, josta ei saatu myöskään tulemaan mustaa/voimaa, en vain enää muista mikä siinä oli vialla, kun aikaa on kulunut jo yli 25 vuotta siitä probleemasta, jotenkin se kuitenkin ratkes, mutta en muista enää miten...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tai ettei ole ennakko niin persiillään ettei sen takia tule tehoa normaaliin tapaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tuota olen itsekkin epäillyt jo monesti, mutta kun ei tule savuakaan... ja sitä nyt ainakin pitäis tulla, jos ruokaa saa ja varsinkin jos myöhäisellä vielä oltais...Siekkinen kirjoitti:Tai ettei ole ennakko niin persiillään ettei sen takia tule tehoa normaaliin tapaan.
äsken kävin kokeilemassa kuinka käy "kylmällä koneella" (2.5 h ollut ajamatta, että ei se nyt ihan kylmä vielä ole, mutta riittävän viileä, että jotain huomaa normaali lämpöiseen verrattuna...) ja tyhjäkäynti oli "täydellinen"... enää ei tarvinnut pitää kaasulla käynnissä ensimmäisiä 15-30 sek. vaan tyhjäkäynti napitti 900 rpm. (eli n. 100 rpm korkeampi, kuin lämpimällä koneella, "kylmärikastus" siis toimii, eli siis se, jota ohjataan alipaineella siinä tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvin perässä) oli sitten vapaalla tai vaihde päällä ja rattilinkussa (lisärasitusta koneelle...)
nyt tuli mieleen, että olisko se syöttöruuvi voinut pyöriä siellä itsestään liika paljon pienemmälle, kun säätelin, en sitä lukinnut aina kunnolla, vaan oli ns. sormitiukkuudessa ja aina ei varmaan edes siinä

pumpun "säädöt" tosiaan nyt tälläiset... tyhjäkäynti ruuvi niin ulkona kuin tulee (lyhennetty, ettei ota takakanteen), syöttöruuvia otettu max. säädöstä niin paljon pois, että tyhjäkäynti inhimillinen (n. 800 rpm lämpimällä koneella), tyhjäkäynnin hienosäätö aika paljon ruuvattu ulos, arviolta 2/3 max. asennosta (aikaisemmin oli ihan kiinni), alppikello ruuvattu täysin auki (max. syöttö asento) ollut siinä ensimmäisestä säätämis sessiosta asti... eli pitääkö se vain hieroa sitten tuolla tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvin ja syöttöruuvin suhteella niin, että tyhjäkäynti on sellainen, että kylmänä käy hyvin tyhjäkäyntiä ja lämpimänä kierrokset sitten on mitä on, nyt tuolla ei kuitenkaan ole hyvä ajaa, kun vakio 200D:t painaa edelle, kuin kintaalla heittäis

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Onhan siinä syöttöruuvissa vielä kierteet tallella ettet ole epähuomiossa kiristänyt takakantta syöttöruuvia vasten niin että olis kierteet mennyt?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
on, kyllä mä nyt niin paljon olen ollut kuusalla asiasta, kun tuota ruuvailinSiekkinen kirjoitti:Onhan siinä syöttöruuvissa vielä kierteet tallella ettet ole epähuomiossa kiristänyt takakantta syöttöruuvia vasten niin että olis kierteet mennyt?

mutta nyt kun tätä on tässä analysoinut illan ratoksi omassa päässään, niin tulin siihen lopputulokseen, että se syöttö on nyt kyllä lipsahtanut liian pienelle, joko itse ruuvasin epähuomiossa liikaa, tai se ruuvi tosiaan pääsi itsestään pyörimään, kun käydä klonksotteli siinä melkein vartin, että lämpenis... keskityin tosiaan vain tyhjäkäyntiin, enkä kokeillut yhtään edes kuinka kiertää/savuttelee

kierrokset toppaa (voima loppuu kuin seinään...) nyt ajossa tosiaan siihen n. 3000 rpm, eli pumppu alkaa näköjään jo siinä vaiheessa leikata niitä vetäviä kierroksia, itse olin pitänyt tuota rajaa kyllä korkeammilla kierroksilla olevana

mutta on tässä jotain hyvääkin... tyhjäkäynti on nyt niin mahtava, että ei paremmin voisi olla


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Syöttöhän alkaa leikkautua 1000 kierrosta ennen maksimikierroksia. Eli ehkä vähän ennen 4000 kierrosta sun tapauksessa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
no niin minäkin muistelin, että jotain tuollaista se pitäis olla... mutta kai tuosta vain loppuu nyt voima jo siinä 3000 rpm paikkeilla ja se käyttäytyy siten, kuin pumppu alkais leikata sitäSiekkinen kirjoitti:Syöttöhän alkaa leikkautua 1000 kierrosta ennen maksimikierroksia. Eli ehkä vähän ennen 4000 kierrosta sun tapauksessa.

no, huomenna/viikonlopun jälkeen viimeistään ollaan taas viisaampia tässä asiassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Eipä mennyt kaasu pohjaan ja muutin yhtä kohtaa vivustosta, mutta mistä tiedän et se menee nyt pohjaan?Siekkinen kirjoitti:Taas se peruskysymys että pääseekö sulla menemään kaasuvipu pohjaan asti? Ja eihän turbokoneen kuulukkaan paikallaan savutella eikä pahemmin osakaasullakaan vaan kaasu pohjassa vasta.escortmk2 kirjoitti:Onkohan mun 300tdt:ssä jotain häikkää, ku olen syöttöä ruuvannut ainakin 2.. kierrosta lisäã ja vedossa ei tule yhtään mustaa? Kaasun ku polkaisee pohjaan, ni sit pöllättää mustaa. 0-100 kiihtyy tällä hetkellä noin 10.5-11 sekkaa, jotenkin vaan aika laskalta tuntuu, mutta en ole ennen vastaavalla koneella ajanut, nin vaikea sanoa...
Kulku sentään jo vähän parani
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
pumpussa on ulkopuolella, lohkonpuolella, takapäässä sellainen pyöreä tynkä joku 8mm tappi.
kun kaasua painaa niin lohkonpuolella oleva "keinuvipu" joka menee pumpun sisälle liikkuu niin katselee taka osaan pumppua niin sen näkee sieltä kun hieman etsiskelee. hankala selittää
kun kaasua painaa niin lohkonpuolella oleva "keinuvipu" joka menee pumpun sisälle liikkuu niin katselee taka osaan pumppua niin sen näkee sieltä kun hieman etsiskelee. hankala selittää

w201 om605
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Jos englantia osaatte ja pumpun sielunelämä kiinnostaa niin kannattaa kattoa tämä!!
http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
syöttöä säädetty ohjeiden mukaisesti, tulos tehoa ehkä hieman lisää, tyhjäkäynti 2500/rpm auton ollessa lämmin vaikka tyhjäkäynnin säätöruuvi on tapissa eikä mustaa tule juurikaan. vikana ammattitaidonpuute tai jätinkö jotain huomioimatta? 250td vm91
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Jortonki kirjoitti:syöttöä säädetty ohjeiden mukaisesti, tulos tehoa ehkä hieman lisää, tyhjäkäynti 2500/rpm auton ollessa lämmin vaikka tyhjäkäynnin säätöruuvi on tapissa eikä mustaa tule juurikaan. vikana ammattitaidonpuute tai jätinkö jotain huomioimatta? 250td vm91
lukaseppa tämä topikki uusiks.. on sitte jokanen suomen syöttöpumppu käsitelty tässä topikissa

bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tänään otin sitten kylmän viileästi kaikki syöttöpumpun ruuvit käsittelyyn...(paitsi tyhjäkäynti ruuvi, koska se on jo niin ulkona, kuin tulee ja se syöttöruuvin ja vetävien välissä oleva ruuvi jäi rauhaan, kun ei ollut oiretta siitä, että kierrokset jäis huutamaan...) tuli aika hyvä, mutta voima puuttuu vieläkin
ajossa tuo on nyt eniten miellyttävän tuntuinen, mitä se mun aikana on ikinä ollut
eli nyt kiertää paikallaan n. 5750 rpm (n. 1 kierroksen ruuvasin vetäviä lisää), eikä hyydy ajossa siihen 3000 rpm, kuten eilisen ruuvauksen jälkeen... tyhjäkäynti on yhtä hyvä, kuin eilenkin, eli n.700 rpm lämpimällä koneella, eikä viisari edes heilahda, kun laittaa vaihteen päälle tai kääntää ratin linkkuun, lisäksi hehkutuksen lakkaaminenkaan ei saa tyhjäkäyntiä suurenemaan... ennen tuo teki niin, että kun hehkutus lakkas, niin kierrokset pomppas + 200 rpm ylemmäs... eli tuo osasto on nyt kunnossa... kylmän koneen tyhjäkäynti selviää vielä tänä iltana, kun kone tuossa hieman viilenee muutaman tunnin...
tehot on nyt luultavasti jossain vakion/lievästi ruuvatun paikkeilla, eli ei hääppöiset, mutta nyt tuo kuitenkin kiihtyy ainakin 0-100 km/h ihan siedettävästi (huomattavasti parempi kuitenkin kuin manuaali 200D) suomeksi sanottuna, laiska kuin saapas tuo on siis vieläkin
ja älkää kysykö mitä ruuvia ruuvasin mihinkin suuntaan, en minä enää muista, kun käytännössä kaikkia (paitsi niitä jotka tuolla alussa jo mainitsin) takakannen alta löytyviä tuli pyöriteltyä korvakuulolla ja välillä testaten tyhjäkäynnin/alakierrosten voimaa (vaihde päälle ja ratti linkkuun) herkkää touhua ja meni aika paljon opetteluksi/kertaamiseksi, kun ei ole mersun pumppua tosiaan muutamaan vuosikymmeneen tullut ruuvailtua, joskus -90 luvulla viimeksi
huomenna ehkä jatketaan tai sitten ensiviikolla, ei tuo enää kaukana ole siitä, mitä itse haluan, voimaa sais olla vielä muutama 10 heppaa enemmän, mutta se taitaa olla mahdotonta, jos tyhjäkäynnin haluaa pitää noin hyvänä
katsotaan nyt miten tuo vastaa seuraavalla kertaa säätötoimenpiteisiin... hätätapauksessa tuo kelpaa noinkin, jos ei parannusta tehoihin enää saa tyhjäkäyntiä menettämättä...
sellaisen päätelmän kyllä tein, ettei näillä netin ohjeilla mitään hyvää pumppua saa kotioloissa säädeltyä, eli mikään "kierros sitä ruuvia jo toista samaverran" ei ole hyvä ohje
1/10 kierroksen kääntäminenkin yhtä ruuvia ja toista vastakkaiseen suuntaan saman verran, kun vaikuttaa jo melkoisesti koneen käytökseen...


eli nyt kiertää paikallaan n. 5750 rpm (n. 1 kierroksen ruuvasin vetäviä lisää), eikä hyydy ajossa siihen 3000 rpm, kuten eilisen ruuvauksen jälkeen... tyhjäkäynti on yhtä hyvä, kuin eilenkin, eli n.700 rpm lämpimällä koneella, eikä viisari edes heilahda, kun laittaa vaihteen päälle tai kääntää ratin linkkuun, lisäksi hehkutuksen lakkaaminenkaan ei saa tyhjäkäyntiä suurenemaan... ennen tuo teki niin, että kun hehkutus lakkas, niin kierrokset pomppas + 200 rpm ylemmäs... eli tuo osasto on nyt kunnossa... kylmän koneen tyhjäkäynti selviää vielä tänä iltana, kun kone tuossa hieman viilenee muutaman tunnin...
tehot on nyt luultavasti jossain vakion/lievästi ruuvatun paikkeilla, eli ei hääppöiset, mutta nyt tuo kuitenkin kiihtyy ainakin 0-100 km/h ihan siedettävästi (huomattavasti parempi kuitenkin kuin manuaali 200D) suomeksi sanottuna, laiska kuin saapas tuo on siis vieläkin

ja älkää kysykö mitä ruuvia ruuvasin mihinkin suuntaan, en minä enää muista, kun käytännössä kaikkia (paitsi niitä jotka tuolla alussa jo mainitsin) takakannen alta löytyviä tuli pyöriteltyä korvakuulolla ja välillä testaten tyhjäkäynnin/alakierrosten voimaa (vaihde päälle ja ratti linkkuun) herkkää touhua ja meni aika paljon opetteluksi/kertaamiseksi, kun ei ole mersun pumppua tosiaan muutamaan vuosikymmeneen tullut ruuvailtua, joskus -90 luvulla viimeksi

huomenna ehkä jatketaan tai sitten ensiviikolla, ei tuo enää kaukana ole siitä, mitä itse haluan, voimaa sais olla vielä muutama 10 heppaa enemmän, mutta se taitaa olla mahdotonta, jos tyhjäkäynnin haluaa pitää noin hyvänä

sellaisen päätelmän kyllä tein, ettei näillä netin ohjeilla mitään hyvää pumppua saa kotioloissa säädeltyä, eli mikään "kierros sitä ruuvia jo toista samaverran" ei ole hyvä ohje

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
jep... tai sitten vaadin enemmänveskola kirjoitti:amatööri


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mites paljon mahtaa olla eroa itse säätämällä pumpulla ja pajan säätämällä?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mahdoton kysymys, kun on niin montaa lajia "itse" ja montaa lajia pajoja, mutta onhan se paljon helpompi tehdä pieniä muutoksia sinne pumpun sisälle pajalla ja sitten ajella se säätöihin penkissä. Samalla tulee se ajoitusmerkkikin kohdilleen, pieniä asioita, joista syntyy ne 20-30 ylimääräistä hp.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Se on aivan totta. Paitsi jos haluaa vakiopumppua säätää vaan ne maltilliset kaks kierrosta. Sitten kun säätelee isotappista tai haluaa säätää vähän lisää niin menee monimutkasemmaks.napa kirjoitti:sellaisen päätelmän kyllä tein, ettei näillä netin ohjeilla mitään hyvää pumppua saa kotioloissa säädeltyä, eli mikään "kierros sitä ruuvia jo toista samaverran" ei ole hyvä ohje1/10 kierroksen kääntäminenkin yhtä ruuvia ja toista vastakkaiseen suuntaan saman verran, kun vaikuttaa jo melkoisesti koneen käytökseen...
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kotioloissa saa käyttäytymisen ruuvailtua välttäväksi, pumppupenkissä vasta voidaan puhua säätämisestä... onhan se nyt selvä, jos pumppupenkissä päästään tekemään kaikki mahdollinen (sylinterikohtaisen ruiskutusmäärän tasaus jne.) lisäksi voidaan vaihtaa nokkaa jne. sitten tietysti vielä lisäksi ne joissa vaihtuu elementitkin, niiden kanssa pitää ainakin käyttää pajalla, että alkaa pelittää kunnolla...escortmk2 kirjoitti:Mites paljon mahtaa olla eroa itse säätämällä pumpulla ja pajan säätämällä?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kävin äsken kokeilemassa käyntiin kylmänä (no, viileänä nyt ainakin...) ja toimii
tyhjäkäynti on 700 rpm. vapaalla ja vaihde päällä, eikä tarvitse koskea kaasuun, että lähtee yleensä käyntiin, kuten tähän asti on pitänyt tehdä... eikä tule sitä sepelimyllyn ääntä enää
tuo on ollut aikaisemmin myös sellainen, että jotku on voineet luulla tuolla olevan 7 mm elementit pumpussa, tyhjäkäynti äänestä päätellen...
nyt vain vielä ruokaa lisää, niin eiköhän se ole siinä...


nyt vain vielä ruokaa lisää, niin eiköhän se ole siinä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niin palataan lähtöruutuun eli tämän sivun ylälaitaannapa kirjoitti:nyt vain vielä ruokaa lisää, niin eiköhän se ole siinä...

Nuo Viton pumput missä on 6mm elementit nelisylinteriseen. Niistä on todella helppo säätää semmonen 50-60hp lisää tehoa, jopa 80 hp jos tehdään samalla muita päivityksiä muualle moottoriin. Se tarkoittaa +20hp per sylinteri eli lähes 100% tehonlisäys.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
onko vitoissa mitään pumppua 6mm tapeilla mikä sopis 601:een
:D ??

bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ei tuollaiseen tonnin paskakasaan todellakaan kehtaa mitään samanhintaista pumppua laittaa kiinniveskola kirjoitti:Niin palataan lähtöruutuun eli tämän sivun ylälaitaannapa kirjoitti:nyt vain vielä ruokaa lisää, niin eiköhän se ole siinä...Kokeilisit sinäkin joskus kunnollisella eli teetetyllä pumpulla.

tuohon tilanteeseen tuskin enää joudutaan, mikä sivun ylälaidassa on...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tokihan se passaa.killerimersu kirjoitti:onko vitoissa mitään pumppua 6mm tapeilla mikä sopis 601:een:D ??
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103