Mulsu kirjoitti:Tällä seikalla, että ne on venäjällä tehty, onkin tosiaan huikea merkitys. Niissä ei ole mitään eroa suomessa valmistettuihin. Venäjällä ne koneet ovat itseasiassa vieläpä uudemmat kuin suomen tehtailla.
HKPL 4 on ikivanha rengas vaikka olisikin ihan uusi. Noin vanhoissa renkaissa voi odottaa runkovikoja missä tahansa muussakin merkissä.
4:stä renkaasta kahdessa kys. runkovika.
Pitoa renkaissa kyllä on, kuluneenakin. Ja nämä ko. renkaat ovat paistettu loppuvuodesta 2008 tai alkuvuodesta 2009. Toinen talvi alla menossa ja jo viime talvena esiintyi tuota vetelyä. Paineita on käytetty aina 2.8 bar, joten näistä seikoista ei ainakaan pitäisi olla kiinni. Edelliset 2 sarjaa made in Finland HKPL 4:sia (195/65r15) vuosina 2003-2006 pelasivat kuin unelma.
En minäkään tosipuheessa usko, että valmistusmaalla sinänsä olisi väliä. Ens talvena ehkä varmaan jotain muun merkkistä rengasta alle.
2,8 bar tuommoselle renkaalle on hieman liikaa.
kun käytän 3 bar painetta 225/35zr20 renkaissa.
olisko sellainen 2,4 sopiva tuommoseen renkaaseen. ei tule enää ongelmia
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Ei ole liikaa. Sanotaanko vaikka näin, että renkaassa LIIKAA on oikeasti LIIKAA sitten kun renkaan runkorakenne rupeaa menemään oudon muotoiseksi paineen takia. Ja tätähän se ei tee vielä alle 4 barin paineilla ollenkaan. On huomattavasti pahempi juttu ajaa liian pienillä rengaspaineilla (kuten suurin osa autoilijoista tekee) kuin pitää siellä hieman ylimääräistä painetta (joka taas ei haittaa yhtikäs mitään.)
En ymmärrä mikä logiikka niitä renkaita on pitää sellaisina velttoina perunasäkkeinä? Ja osa laittaa kesärenkaisiinsa vielä enemmän painetta kuin talvirenkaisiin? Ehhehh Jokainen kai ymmärtää että jos renkaaseen laittaa kesähelteillä painetta sen 2.7 ja lähtee ajamaan vaikka baanalle sitä 120km/h, niin se rengaspaine on siinä nopeudessa/lämmössä siinä 4 barin pintaan. Mutta aiheutuuko siitä renkaalle vaurioita? No ei.
Järki käteen näissä. Ei ole kuitenkaan ydinfysiikasta kysymys.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Mulsu kirjoitti:Ei ole liikaa. Sanotaanko vaikka näin, että renkaassa LIIKAA on oikeasti LIIKAA sitten kun renkaan runkorakenne rupeaa menemään oudon muotoiseksi paineen takia. Ja tätähän se ei tee vielä alle 4 barin paineilla ollenkaan. On huomattavasti pahempi juttu ajaa liian pienillä rengaspaineilla (kuten suurin osa autoilijoista tekee) kuin pitää siellä hieman ylimääräistä painetta (joka taas ei haittaa yhtikäs mitään.)
niin, kyllä renkaan kyljestä se max. paine pitää löytyä... itse pidin tämän talven 3 bar. emännän rellussa (nokia 7) ja tuossa w124 oli myös 3 bar. rullaa paljon paremmin ja taitaa pitokin olla parhaimmillaan, kun rengas ei tosiaan ole perunasäkki jota siinä vatkataan... molemmissa siis 195/65 15" rengastus...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
E606 kirjoitti:
2,8 bar tuommoselle renkaalle on hieman liikaa.
kun käytän 3 bar painetta 225/35zr20 renkaissa.
olisko sellainen 2,4 sopiva tuommoseen renkaaseen. ei tule enää ongelmia
Joo unohtu laittaa noihin aiempiin viesteihin tuo renkaan koko, joka tässä tapauksessa on 225/55r16.
Noissa aiemmin mainitsemissani 195/65r15 kokoisissa käytin muistaakseni paineina noin 2,2-2,4bar. Muissakin 55-profiilisissa ollaan käytetty 2,6-2,8bar ja tasaisesti on kuluneet, poikkeuksena nyt nämä mainistsemani Hakkapeliitta 4:set.
sotka1 kirjoitti:Sama pää talvet ja kesät, miten se olikaan. .
Rek otteessa on 235/60/R16 minkäkokoiset sai laittaa ilman muutos leimaa?
Olis 235/40 /18 ja 245/40 /18 . .
Eikös se mennyt niin, että +/- 30mm ja +/-1 tuuma, eli 205-265 on lailliset leveydet ja 15-17 lailliset vannehalkaisijat. Profiilit sitten sen mukaan ettei kehän pituus muutu liikaa (en muista oliko sille joku säädetty raja)
E606 kirjoitti:no minkälaista painetta sitten pitäis käyttää 225/45r17 nastarenkaassa talvisin napapiirin olosuhteissa???
ja kesällä 225/35zr20
255/30zr20
Noihin nastoihin vähintään 3bar.
Kesäksi n. 3 bar. superhelteillä ei tarvitse sitäkään. Mikä auto muuten jossa nuo 20" renkaat ovat? väykky? noissa 225/35R20 on kyllä säälittävän pieni kantavuus. En jaksa kiloja laskea mutta kaipa ne riittää taikka ovat edes XL:t
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
E606 kirjoitti:no minkälaista painetta sitten pitäis käyttää 225/45r17 nastarenkaassa talvisin napapiirin olosuhteissa???
ja kesällä 225/35zr20
255/30zr20
Noihin nastoihin vähintään 3bar.
Kesäksi n. 3 bar. superhelteillä ei tarvitse sitäkään. Mikä auto muuten jossa nuo 20" renkaat ovat? väykky? noissa 225/35R20 on kyllä säälittävän pieni kantavuus. En jaksa kiloja laskea mutta kaipa ne riittää taikka ovat edes XL:t
20" on väykyssä kuten avatarissa näkyy. ne nangangit oli siinä paikoillaan kun ostin, olivat ennen kaverin 2005 c koppasesssa-mutta ei mahtunu pyörimään kunnolla. tälle kesälle onkin tarkoitus hommata taakse 255 ja eteen jättää vielä samat koska ne on vielä aivan uudet, takarenkaat olen ruukannu aina kesäkauden päätteeksi jättää rovaniemen URHEILUKADU-n suoralle....
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
taitaa tulla kyllä aika lähelle kaarta, en ehkä laittais jos on vakio classicin veltto alusta, mutta vianorilta saa niitä kumeja mitä pannaan jousien väliin että alusta jäykistyis. niiten kans jopa saattais onnistua.
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
E606 kirjoitti:taitaa tulla kyllä aika lähelle kaarta, en ehkä laittais jos on vakio classicin veltto alusta, mutta vianorilta saa niitä kumeja mitä pannaan jousien väliin että alusta jäykistyis. niiten kans jopa saattais onnistua.
W210:ssä on muistaakseni 35 tai 37 ET ja tuo 42 ET tulisi siis täten sisemmäs kuin alkuperäinen. Eli tuon puolesta pitäisi mahtua.
Suurempi ET luku = Sisäänpäin
Pienempi ET luku = Ulospäin
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
E606 kirjoitti:taitaa tulla kyllä aika lähelle kaarta, en ehkä laittais jos on vakio classicin veltto alusta, mutta vianorilta saa niitä kumeja mitä pannaan jousien väliin että alusta jäykistyis. niiten kans jopa saattais onnistua.
W210:ssä on muistaakseni 35 tai 37 ET ja tuo 42 ET tulisi siis täten sisemmäs kuin alkuperäinen. Eli tuon puolesta pitäisi mahtua.
Suurempi ET luku = Sisäänpäin
Pienempi ET luku = Ulospäin
mulla oli edelliset talvirenkaat 235/45r17-----vastasi joskus möykyssä kaareen ET37
nyt uuet talvirenkaat 225/45r17----ei vastaa kaareen(samat vanteet eli et37)
ja mulla on avantgarde(jäykemmällä alustalla)
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
muistan joskus löytäneeni sellaisen sivun jossa oli sellainen "simulaattori" jossa valittiin ensin vakio vanteen koko(halkaisija,leveys, et ja tms) ja sitten sellainen malli tuli tauluun ja sitten siihen sai toisen mallipaikan jossa sai verrata erikokoisia vanteita,, tai vai jotain ,,sivu hukkunut..oliko siinä sitten jotain rengas touhuakin...
Tuntuu olevan vaikea saada isoina (18-20") vanteina vanteita joissa on huulta.
Onko ehdotuksia vannemalleista jossa olisi reippaasti huulta? W140:seen 18-20" saisi kokoa olla.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Surkean pienesti huulta kyllä noissakin. Kaipa se taitaa olla vain niin, että isompia vanteita ei kunnon huulella saa (eivät kyllä mitään kestäisikään), vaan ne kunnon lippavanteet on 15-17". Olisi jees jos ne vanteet saisi vielä täältä suomenmaalta. Tosin nyt rupeaa olemaan vissiin jo mahdottomat toiveet
Hmm.
GMP Victoria näyttää ihan jees vanteelta
Jaa, löytyyhän näitä näköjään suomestakin...
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me