Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja E606 »

RikuK kirjoitti:
Mulsu kirjoitti:Tällä seikalla, että ne on venäjällä tehty, onkin tosiaan huikea merkitys. Niissä ei ole mitään eroa suomessa valmistettuihin. Venäjällä ne koneet ovat itseasiassa vieläpä uudemmat kuin suomen tehtailla.

HKPL 4 on ikivanha rengas vaikka olisikin ihan uusi. Noin vanhoissa renkaissa voi odottaa runkovikoja missä tahansa muussakin merkissä.
4:stä renkaasta kahdessa kys. runkovika.

Pitoa renkaissa kyllä on, kuluneenakin. Ja nämä ko. renkaat ovat paistettu loppuvuodesta 2008 tai alkuvuodesta 2009. Toinen talvi alla menossa ja jo viime talvena esiintyi tuota vetelyä. Paineita on käytetty aina 2.8 bar, joten näistä seikoista ei ainakaan pitäisi olla kiinni. Edelliset 2 sarjaa made in Finland HKPL 4:sia (195/65r15) vuosina 2003-2006 pelasivat kuin unelma.

En minäkään tosipuheessa usko, että valmistusmaalla sinänsä olisi väliä. Ens talvena ehkä varmaan jotain muun merkkistä rengasta alle.

2,8 bar tuommoselle renkaalle on hieman liikaa.
kun käytän 3 bar painetta 225/35zr20 renkaissa.

olisko sellainen 2,4 sopiva tuommoseen renkaaseen. ei tule enää ongelmia
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Ei ole liikaa. Sanotaanko vaikka näin, että renkaassa LIIKAA on oikeasti LIIKAA sitten kun renkaan runkorakenne rupeaa menemään oudon muotoiseksi paineen takia. Ja tätähän se ei tee vielä alle 4 barin paineilla ollenkaan. On huomattavasti pahempi juttu ajaa liian pienillä rengaspaineilla (kuten suurin osa autoilijoista tekee) kuin pitää siellä hieman ylimääräistä painetta (joka taas ei haittaa yhtikäs mitään.)

En ymmärrä mikä logiikka niitä renkaita on pitää sellaisina velttoina perunasäkkeinä? Ja osa laittaa kesärenkaisiinsa vielä enemmän painetta kuin talvirenkaisiin? Ehhehh :D Jokainen kai ymmärtää että jos renkaaseen laittaa kesähelteillä painetta sen 2.7 ja lähtee ajamaan vaikka baanalle sitä 120km/h, niin se rengaspaine on siinä nopeudessa/lämmössä siinä 4 barin pintaan. Mutta aiheutuuko siitä renkaalle vaurioita? No ei.

Järki käteen näissä. Ei ole kuitenkaan ydinfysiikasta kysymys.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Berglund kirjoitti: Nankang on minun tietojeni mukaan BF Goodridgen ns. aasia 2 merkki,
Wat??? :shock:

Kyllä se taitaa ennemminkin michelinin sisarmerkkejä olla :shock:
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja napa »

Mulsu kirjoitti:Ei ole liikaa. Sanotaanko vaikka näin, että renkaassa LIIKAA on oikeasti LIIKAA sitten kun renkaan runkorakenne rupeaa menemään oudon muotoiseksi paineen takia. Ja tätähän se ei tee vielä alle 4 barin paineilla ollenkaan. On huomattavasti pahempi juttu ajaa liian pienillä rengaspaineilla (kuten suurin osa autoilijoista tekee) kuin pitää siellä hieman ylimääräistä painetta (joka taas ei haittaa yhtikäs mitään.)
niin, kyllä renkaan kyljestä se max. paine pitää löytyä... itse pidin tämän talven 3 bar. emännän rellussa (nokia 7) ja tuossa w124 oli myös 3 bar. rullaa paljon paremmin ja taitaa pitokin olla parhaimmillaan, kun rengas ei tosiaan ole perunasäkki jota siinä vatkataan... molemmissa siis 195/65 15" rengastus...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Paineet, joita nykypäivänä pidetään "ylipaineena" ovat sellaiset paineet joita jokaisen tulisi opetella käyttämään.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja E606 »

no minkälaista painetta sitten pitäis käyttää 225/45r17 nastarenkaassa talvisin napapiirin olosuhteissa???
ja kesällä 225/35zr20
255/30zr20
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja RikuK »

E606 kirjoitti: 2,8 bar tuommoselle renkaalle on hieman liikaa.
kun käytän 3 bar painetta 225/35zr20 renkaissa.

olisko sellainen 2,4 sopiva tuommoseen renkaaseen. ei tule enää ongelmia
Joo unohtu laittaa noihin aiempiin viesteihin tuo renkaan koko, joka tässä tapauksessa on 225/55r16.
Noissa aiemmin mainitsemissani 195/65r15 kokoisissa käytin muistaakseni paineina noin 2,2-2,4bar. Muissakin 55-profiilisissa ollaan käytetty 2,6-2,8bar ja tasaisesti on kuluneet, poikkeuksena nyt nämä mainistsemani Hakkapeliitta 4:set.
sotka1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 31.08.2009 12:34

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja sotka1 »

Sama pää talvet ja kesät, miten se olikaan. .
Rek otteessa on 235/60/R16 minkäkokoiset sai laittaa ilman muutos leimaa?

Olis 235/40 /18 ja 245/40 /18 . .
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

sotka1 kirjoitti:Sama pää talvet ja kesät, miten se olikaan. .
Rek otteessa on 235/60/R16 minkäkokoiset sai laittaa ilman muutos leimaa?

Olis 235/40 /18 ja 245/40 /18 . .
Eikös se mennyt niin, että +/- 30mm ja +/-1 tuuma, eli 205-265 on lailliset leveydet ja 15-17 lailliset vannehalkaisijat. Profiilit sitten sen mukaan ettei kehän pituus muutu liikaa (en muista oliko sille joku säädetty raja)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

E606 kirjoitti:no minkälaista painetta sitten pitäis käyttää 225/45r17 nastarenkaassa talvisin napapiirin olosuhteissa???
ja kesällä 225/35zr20
255/30zr20
Noihin nastoihin vähintään 3bar.

Kesäksi n. 3 bar. superhelteillä ei tarvitse sitäkään. Mikä auto muuten jossa nuo 20" renkaat ovat? väykky? noissa 225/35R20 on kyllä säälittävän pieni kantavuus. En jaksa kiloja laskea mutta kaipa ne riittää taikka ovat edes XL:t :mrgreen:
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja E606 »

Mulsu kirjoitti:
E606 kirjoitti:no minkälaista painetta sitten pitäis käyttää 225/45r17 nastarenkaassa talvisin napapiirin olosuhteissa???
ja kesällä 225/35zr20
255/30zr20
Noihin nastoihin vähintään 3bar.

Kesäksi n. 3 bar. superhelteillä ei tarvitse sitäkään. Mikä auto muuten jossa nuo 20" renkaat ovat? väykky? noissa 225/35R20 on kyllä säälittävän pieni kantavuus. En jaksa kiloja laskea mutta kaipa ne riittää taikka ovat edes XL:t :mrgreen:
20" on väykyssä kuten avatarissa näkyy. ne nangangit oli siinä paikoillaan kun ostin, olivat ennen kaverin 2005 c koppasesssa-mutta ei mahtunu pyörimään kunnolla. tälle kesälle onkin tarkoitus hommata taakse 255 ja eteen jättää vielä samat koska ne on vielä aivan uudet, takarenkaat olen ruukannu aina kesäkauden päätteeksi jättää rovaniemen URHEILUKADU-n suoralle....
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mulsu kirjoitti:
Berglund kirjoitti: Nankang on minun tietojeni mukaan BF Goodridgen ns. aasia 2 merkki,
Wat??? :shock:

Kyllä se taitaa ennemminkin michelinin sisarmerkkejä olla :shock:
Nankang on taiwanilainen oma premium merkki. Ei ole sidoksissa mihinkään "isoon"
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mursu190
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 15.03.2011 23:42

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mursu190 »

Nyt tälläinen nopea kysymys ku en ainakaa heti selaamalla löytäny samanmoista.. eli eli mahtuuko hyvin pyöriin eteen 245/40/17 rengas w210 classiciin?
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja E606 »

riippuu aikapaljon vanteen et-stä
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Mursu190
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 15.03.2011 23:42

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mursu190 »

muistaakseni 41 tai 42
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja E606 »

taitaa tulla kyllä aika lähelle kaarta, en ehkä laittais jos on vakio classicin veltto alusta, mutta vianorilta saa niitä kumeja mitä pannaan jousien väliin että alusta jäykistyis. niiten kans jopa saattais onnistua.
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Sergey kirjoitti:
Mulsu kirjoitti:
Berglund kirjoitti: Nankang on minun tietojeni mukaan BF Goodridgen ns. aasia 2 merkki,
Wat??? :shock:

Kyllä se taitaa ennemminkin michelinin sisarmerkkejä olla :shock:
Nankang on taiwanilainen oma premium merkki. Ei ole sidoksissa mihinkään "isoon"
Ei olekaan. Tarkoitin siis että BF goodrich on Michelinin heiniä... :mrgreen:
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

E606 kirjoitti:taitaa tulla kyllä aika lähelle kaarta, en ehkä laittais jos on vakio classicin veltto alusta, mutta vianorilta saa niitä kumeja mitä pannaan jousien väliin että alusta jäykistyis. niiten kans jopa saattais onnistua.
W210:ssä on muistaakseni 35 tai 37 ET ja tuo 42 ET tulisi siis täten sisemmäs kuin alkuperäinen. Eli tuon puolesta pitäisi mahtua.

Suurempi ET luku = Sisäänpäin
Pienempi ET luku = Ulospäin
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja E606 »

Mulsu kirjoitti:
E606 kirjoitti:taitaa tulla kyllä aika lähelle kaarta, en ehkä laittais jos on vakio classicin veltto alusta, mutta vianorilta saa niitä kumeja mitä pannaan jousien väliin että alusta jäykistyis. niiten kans jopa saattais onnistua.
W210:ssä on muistaakseni 35 tai 37 ET ja tuo 42 ET tulisi siis täten sisemmäs kuin alkuperäinen. Eli tuon puolesta pitäisi mahtua.

Suurempi ET luku = Sisäänpäin
Pienempi ET luku = Ulospäin
mulla oli edelliset talvirenkaat 235/45r17-----vastasi joskus möykyssä kaareen ET37
nyt uuet talvirenkaat 225/45r17----ei vastaa kaareen(samat vanteet eli et37)

ja mulla on avantgarde(jäykemmällä alustalla)
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja ET lukemalla ei juuri mitään tee ellei tiedetä vanteen leveyttä :roll: Mutta oletettaen se on n 7-8" joten ...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
E606
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 07.02.2011 19:50
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja E606 »

7,5 on mulla talvivanteet
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
APL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:54

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja APL »

Moi,
laitoinpa tähän ketjuun kysymykseni. Auto on 2007 syyskuun tuotantoa, E320 cdi 4matic.

Kesävanteisiin laitattaisin mielelläni rengaspaineen tunnistinanturit (VDO/...jokin muu, Siemenskö?) jos tietäisin etsiä niitä osanumerolla.

Tietäisikö joku nuille osanumeroa? Kiitos!
E320CDI
211.089
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Voisko olla sopivat? :idea:
Siemens A0025406717
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja nautseri »

http://www.alloywheelsdirect.net/option/tpm_sensors" onclick="window.open(this.href);return false;
eero1989
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

muistan joskus löytäneeni sellaisen sivun jossa oli sellainen "simulaattori" jossa valittiin ensin vakio vanteen koko(halkaisija,leveys, et ja tms) ja sitten sellainen malli tuli tauluun ja sitten siihen sai toisen mallipaikan jossa sai verrata erikokoisia vanteita,, tai vai jotain ,,sivu hukkunut..oliko siinä sitten jotain rengas touhuakin...
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Tarkottanet tätä.

Toinen hyvä.
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
eero1989
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

joo kyllä joku tämmänen se oli, Thanks!
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Tuntuu olevan vaikea saada isoina (18-20") vanteina vanteita joissa on huulta.
Onko ehdotuksia vannemalleista jossa olisi reippaasti huulta? W140:seen 18-20" saisi kokoa olla.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja epk »

etsit vääristä paikoista.

http://www.blocket.se/goteborg/AKTA_BRA ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/stockholm/Amg_20_ ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

ja ebaystä yms. lisää.
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Surkean pienesti huulta kyllä noissakin. Kaipa se taitaa olla vain niin, että isompia vanteita ei kunnon huulella saa (eivät kyllä mitään kestäisikään), vaan ne kunnon lippavanteet on 15-17". Olisi jees jos ne vanteet saisi vielä täältä suomenmaalta. Tosin nyt rupeaa olemaan vissiin jo mahdottomat toiveet :mrgreen:

Hmm.

GMP Victoria näyttää ihan jees vanteelta
Kuva

Jaa, löytyyhän näitä näköjään suomestakin...
Kuva
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Vastaa Viestiin