Ihan hyvä teoria. Ja vielä fysiikkakin täsmää. Mutta käytäntö ei osu lähellekkään, harvinaisia ovat moottoriviat jotka johtuvat nimenomaan suuresta käytetystä tehosta.Wilhelm_Maybach kirjoitti: Tosin kannattanee tarkkaan harkita ennen ostopäätöstä. Itselleni herää heti kysymys, miten autoa on käytetty. Jos ajat Suomen maantiellä vakionopeudella, moottorista otetaan tehoja muutamia kymmeniä kilowatteja. Jos ajat Saksan moottoritiellä vakionopeudella 300 km/h, moottorista otettava jatkuva teho voi olla jopa 400 kW.
Tuosta voit jo päätellä, että Suomessa 100 tuhatta kilometriä ajettu on huomattavasti vähemmän kulunut kuin Saksassa 100 tuhatta kilometriä ajettu. Sielä joku mainosti, että "ei talviajoa Suomessa".. ei ole mikään myyntiargumentti. Jos nuo kilometrit on ajettu Saksan autobaanalla, sielä on moottori jo elinkaarensa loppupuolella.
[ https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/b932012104d3739e8e98daa43ddf5380d3c46f0b ]
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)#Power
Lisään vielä oman laskelman ilmanvastuksen tehoista eri nopeuksilla.(lasketaan siis PELKKÄ ilmanvastuksen teho)
Jos 300 km/h vauhdissa tehoja otetaan 400 kW, niin
Teho, kun 300 km/h: 400 kW
Teho, kun 100 km/h: 15 kW
W213 E-sarja topikki
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Aika harvassa ovat varmaan Saksassakin ne jotka pääsevät 100 tkm matkalla yli 100 km/h keskinopeuksiin. Jotkut käytännön asiat rajoittavat 300 km/h ajelua aika tehokkaasti (reitti=nopeusrajoitukset, muu liikenne, säätila, tietyöt, polttoainekustannukset).Wilhelm_Maybach kirjoitti:Jos ajat Saksan moottoritiellä vakionopeudella 300 km/h, moottorista otettava jatkuva teho voi olla jopa 400 kW.
Tuosta voit jo päätellä, että Suomessa 100 tuhatta kilometriä ajettu on huomattavasti vähemmän kulunut kuin Saksassa 100 tuhatta kilometriä ajettu.
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Tarkoitin merkkiliikkeellä, myymälää, jossa myös Mersun uusien autojen edustus (Vehot, Mega-Auto, Auto-Suni...).Wilhelm_Maybach kirjoitti:Onko noin?Laaksonen kirjoitti:Usein vaan tuntuu kuin merkkiliikkeet hyljeksisivät AMG-malleja käytettyinä, koska järjestäen kaikki käytetyt AMG-mallit ovat myynnissä yksityisillä.
Autoliike: Kamux Lahti
Autoliike: Eitapp Oy Ab
Autoliike: Auto-Expert Ekroos Oy
Autoliike: Tampereen AutoCenter
Autoliike: Villen Automyynti
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... cle_type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
![Geek :geek:](./images/smilies/icon_e_geek.gif)
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Laaksonen kirjoitti:Tarkoitin merkkiliikkeellä, myymälää, jossa myös Mersun uusien autojen edustus (Vehot, Mega-Auto, Auto-Suni...).Wilhelm_Maybach kirjoitti:Onko noin?Laaksonen kirjoitti:Usein vaan tuntuu kuin merkkiliikkeet hyljeksisivät AMG-malleja käytettyinä, koska järjestäen kaikki käytetyt AMG-mallit ovat myynnissä yksityisillä.
Autoliike: Kamux Lahti
Autoliike: Eitapp Oy Ab
Autoliike: Auto-Expert Ekroos Oy
Autoliike: Tampereen AutoCenter
Autoliike: Villen Automyynti
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... cle_type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Taitaa AMG mallit 99% olla ns. harmaa tuotuja.
btw. Ottavatko merkkiliikkeet yleensäkään vieläkään harmaa tuotuja, tavallisempia mersuja, vaihdossa?
Ja vielä omaan myymälään myyntiin?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Minulle taas pistänyt silmään, etten muista nähneeni Suomessa myynnissä vielä ainuttakaan AMG mallia AMG keraamisilla suurtehojarruilla.simosami kirjoitti:Laaksonen kirjoitti:Tarkoitin merkkiliikkeellä, myymälää, jossa myös Mersun uusien autojen edustus (Vehot, Mega-Auto, Auto-Suni...).Wilhelm_Maybach kirjoitti:Onko noin?Laaksonen kirjoitti:Usein vaan tuntuu kuin merkkiliikkeet hyljeksisivät AMG-malleja käytettyinä, koska järjestäen kaikki käytetyt AMG-mallit ovat myynnissä yksityisillä.
Autoliike: Kamux Lahti
Autoliike: Eitapp Oy Ab
Autoliike: Auto-Expert Ekroos Oy
Autoliike: Tampereen AutoCenter
Autoliike: Villen Automyynti
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... cle_type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Taitaa AMG mallit 99% olla ns. harmaa tuotuja.
btw. Ottavatko merkkiliikkeet yleensäkään vieläkään harmaa tuotuja, tavallisempia mersuja, vaihdossa?
Ja vielä omaan myymälään myyntiin?
Wilhelm Maybach
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Saattaa olla liikekohtaista, veikkaan että eniten riippuu autoliikkeen myyjästä. Ehkä vuosia sitten on voinut olla ohjeistettuakin, silloin kun kuvittelivat saavansa harmaatuonnin kuriin. Meillä paikallinen mersuliike perinteisesti karsasti tuontiautoja mutta kyllä sielläkin nyt on monta Saksan-tuontia vaihtoautokalustossa (myyjät nuorentuneet, itse eivät kuitenkaan niitä tuo myytäväksi).simosami kirjoitti:
btw. Ottavatko merkkiliikkeet yleensäkään vieläkään harmaa tuotuja, tavallisempia mersuja, vaihdossa?
Ja vielä omaan myymälään myyntiin?
Velipojan tuontiauto meni Veholle (vaihdossa uuteen) ja myyjä oli enemminkin tyytyväinen kun tiesi että auton alkutaival oli ajettu Saksassa. Joku toinen myyjä olisi varmasti katsonut pitkin nenänvartta.
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
All Terrain -mallin teknisiä tietoja:
![Kuva](http://blog.mercedes-benz-passion.com/wp-content/uploads/2048_9009099090.jpg)
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... l-terrain/" onclick="window.open(this.href);return false;
![Kuva](http://blog.mercedes-benz-passion.com/wp-content/uploads/2048_9009099090.jpg)
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... l-terrain/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Wilhelm Maybach
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
... ja molemmissahan oli Suomen teille fiksun kokoiset, ei niin näyttävät renkaat, vai oliko...Wilhelm_Maybach kirjoitti:Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Selvin ero oli jousituksessa. Volvo **, MB ****. Muuten oli tasaisetmonsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Oma vertailu 350/s212/AirM/4M.Volvossa takana ilmat. Omassa GY 18" nastat, Volvossa NokianRS2 18" kitkat.
Aivan sama tulema: Oma ei edes sportilla nypytä yhtään, Volvo nypyttää comfortilla, puhumattakaan sportilla.
Volvo oli ladattu nippeleillä, v90,d5,4wd 90t€
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
w213:ssa on kyllä vakio (avantgarde) jousitus valovuosia edellä vanhaa, vaikkei se vanhakaan nyt huono ole. Monessa suhteessa w213 rautajousilla on vähintään yhtä hyvä, kun w212 airmaticilla. Tämä on yllättänyt kaikki, joiden kanssa aiheesta on tullut puhetta (taksikuskit), enkä kenenkään ole kuullut vielä moittivan. Tällä perusteella on kyllä helppo uskoa tuota testiä, vaikka olenkin vain ollut uuden S90 kyydissä, enkä ole itse ajanut.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Mersussa oli 225/55/17RH kirjoitti:... ja molemmissahan oli Suomen teille fiksun kokoiset, ei niin näyttävät renkaat, vai oliko...Wilhelm_Maybach kirjoitti:Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Volvossa oli 245/45/18
EQE AMG 43 -22
V447 EQV -20
Ex W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
V447 EQV -20
Ex W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Nämähän olivat vakiorenkailla ja alustoilla, Volvo lehtijousella varustettuna.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Sehän nyt on päivänselvä asia että Mese pesee kinukki Vollen mennentullen. Turha edes verrata keskenään,kuitenkin eri tason autoja. Volvo tulee saamaan uudesta Insigniasta kovan haasteen tähän alempaan luokkaan.
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Wikipedian mukaan:ennentauti kirjoitti:Sehän nyt on päivänselvä asia että Mese pesee kinukki Vollen mennentullen. Turha edes verrata keskenään,kuitenkin eri tason autoja. Volvo tulee saamaan uudesta Insigniasta kovan haasteen tähän alempaan luokkaan.
Mittelklasse: Mercedes-Benz C-Klasse, Opel Insignia, Volvo S60 ja Volvo V60
Obere Mittelklasse: Mercedes-Benz W213, Volvo S90
https://de.wikipedia.org/wiki/Mittelklasse" onclick="window.open(this.href);return false;
https://de.wikipedia.org/wiki/Obere_Mittelklasse" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Mitähän mieltä ruotsalaiset on tästä? Suomalaiset on varmaan ihan eri mieltä kuin mersufoorumi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/E-segmentti" onclick="window.open(this.href);return false;
Väliäkö tuolla, saman hintaluokan autoja kannattaisi verrata, ei kokoluokan perusteella (toki saman kokoiset saa olla saman hintaisia).
https://fi.wikipedia.org/wiki/E-segmentti" onclick="window.open(this.href);return false;
Väliäkö tuolla, saman hintaluokan autoja kannattaisi verrata, ei kokoluokan perusteella (toki saman kokoiset saa olla saman hintaisia).
Viimeksi muokannut DBFI, To 08.12.2016 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Korjattu
Viimeksi muokannut DBFI, To 08.12.2016 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Ei kai se voi niin mennä, että jokainen määrittää itse luokat?DBFI kirjoitti:Väliäkö tuolla, saman hintaluokan autoja kannattaisi verrata, ei kokoluokan perusteella (toki saman kokoiset saa olla saman hintaisia).DBFI kirjoitti:Mitähän mieltä ruotsalaiset on tästä? Suomalaiset on varmaan ihan eri mieltä kuin mersufoorumi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/E-segmentti" onclick="window.open(this.href);return false;
tuohan on kuitenkin COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES, joka niitä määrittää, niin eikö meidän kuuluisi kiltisti mennä sillä?
http://ec.europa.eu/competition/mergers ... 406_en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
simosami kirjoitti:Selvin ero oli jousituksessa. Volvo **, MB ****. Muuten oli tasaisetmonsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Oma vertailu 350/s212/AirM/4M.Volvossa takana ilmat. Omassa GY 18" nastat, Volvossa NokianRS2 18" kitkat.
Aivan sama tulema: Oma ei edes sportilla nypytä yhtään, Volvo nypyttää comfortilla, puhumattakaan sportilla.
Volvo oli ladattu nippeleillä, v90,d5,4wd 90t€
Onko linkkiä/palvelua, mihin voisi laittaa kopion koko testistä PDF:nä, luettavaan/selattavaan muotoon. Siinä on 8 sivua.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Tästä pääsee lukemaan vertailun V90:piin selaimessa
http://docdro.id/SCT1r5W" onclick="window.open(this.href);return false;
.
http://docdro.id/SCT1r5W" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Kun en ole Volvolla ajanut ja Mersuakin vain perusmallin diisseliä pikatyypit, niin ei tuo rengastus ainakaan Volvoa paranna mukavuusvertailussa MB:n kanssa. Tiedä sitten, paljonko pienempi ja korkeampiprofiilinen toisi parannusta. jos oikein muistan, niin Volvollahan on näistä asioista jo kaukaista kokemusta 90-luvun 40-sarjan kanssa, jossa nypyttävää pintakovuutta korjattiin vaihtamalla 15" pyörät 14- tuumaisiin. Ei kyllä anna kilpailussa tämän luokan autojen ostajien sieluista ainakaan itselleen plussaa, jos ottaa mukavuudessa takkiin raskaasti kilpailijoita vastaan.harrives kirjoitti:Mersussa oli 225/55/17RH kirjoitti:... ja molemmissahan oli Suomen teille fiksun kokoiset, ei niin näyttävät renkaat, vai oliko...Wilhelm_Maybach kirjoitti:Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Volvossa oli 245/45/18
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Tuohon kun vielä lisää, että jousituksella on muutakin merkitystä kuin vain mukavuuden suhteen:RH kirjoitti:ottaa mukavuudessa takkiin raskaasti kilpailijoita vastaan.
Ralliautokoulu Jousitus ja säätäminen
https://www.youtube.com/watch?v=MklK9fiHSCs" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Kun Volvosta kesällä otettiin lehdistössä ensi tyyppejä, niin alla oli yleensä 20" matalat ja näyttävät kummit. Silloin toimittajille tuli ikäänkuin pakon sanelemaa ymmärrystä, että tärinät johtuu varmaan niistä.
Omat testi Volvolla, Nokian 18" kitkoilla, kuitenkin kertoo, että vika ei johdu renkaista, vaan jousituksen iskunvaimentimien pintakovuudesta.
Vertailussa on helpompi saada ongelma esiin, kun on mahdollisuus ajaa samoissa olosuhteissa molemmilla autoilla.
Nokian talvikiekot on kait yleisestikin tunnustettu olevan lötköjä käytökseltään, ei siis tärinä johdu renkaista.
Mersu on onnistunut iskuvaimentimien kanssa ainakin w204 ja w212 malleista lähtien. Näin ainakin Avantgardessa.
Niissä on pintapehmeä toiminta alue pieniin epätasaisuuksista ja sitten vielä isompiin töysyihin tiukentuva vaimennus. Ja hyvin toimii myös perus vietäreillä. Niin rauhallisessa matka-ajossa, kuin sportissa kurvailussa
Omat testi Volvolla, Nokian 18" kitkoilla, kuitenkin kertoo, että vika ei johdu renkaista, vaan jousituksen iskunvaimentimien pintakovuudesta.
Vertailussa on helpompi saada ongelma esiin, kun on mahdollisuus ajaa samoissa olosuhteissa molemmilla autoilla.
Nokian talvikiekot on kait yleisestikin tunnustettu olevan lötköjä käytökseltään, ei siis tärinä johdu renkaista.
Mersu on onnistunut iskuvaimentimien kanssa ainakin w204 ja w212 malleista lähtien. Näin ainakin Avantgardessa.
Niissä on pintapehmeä toiminta alue pieniin epätasaisuuksista ja sitten vielä isompiin töysyihin tiukentuva vaimennus. Ja hyvin toimii myös perus vietäreillä. Niin rauhallisessa matka-ajossa, kuin sportissa kurvailussa
Viimeksi muokannut simosami, Su 11.12.2016 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
For your eyes only:
![Kuva](http://icdn-6.motor1.com/images/mgl/e1yO6/s1/2018-mercedes-e-class-leaked-brochure.jpg)
http://www.motor1.com/news/130861/merce ... pe-leaked/" onclick="window.open(this.href);return false;
![Kuva](http://icdn-6.motor1.com/images/mgl/e1yO6/s1/2018-mercedes-e-class-leaked-brochure.jpg)
http://www.motor1.com/news/130861/merce ... pe-leaked/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Vallan oikeassa olet, vaikken tätä ralliautokouluaesimerkkiä tässä asiayhteydessä ihan ymmärrä. Tosiasia lienee kuitenkin, että tämäntapaisia autoja uutena ostavat ihmiset arvostavat todennäköisesti mukavuutta sen eri ilmenemismuodoissaaan, myös ajettavuuden osatekijänä, varsin korkealle. Eihän se tietenkään saa tarkoittaa, ettei millään muilla ominaisuuksilla ole väliä, muutoin voi tipahtaa aikakoneesta vuosikymmenten takaiselle uudelle mantereelleWilhelm_Maybach kirjoitti:Tuohon kun vielä lisää, että jousituksella on muutakin merkitystä kuin vain mukavuuden suhteen:RH kirjoitti:ottaa mukavuudessa takkiin raskaasti kilpailijoita vastaan.
Ralliautokoulu Jousitus ja säätäminen
https://www.youtube.com/watch?v=MklK9fiHSCs" onclick="window.open(this.href);return false;
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
BMW:n vastine:Wilhelm_Maybach kirjoitti:Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:
An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuleva kuudennen sukupolven BMW M5 muuntuu napin painalluksella nelivedosta takavedoksi
http://autot.fi/2016/12/13/tuleva-uusi- ... kavedoksi/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Juu ei ole yksin mikään autovalmistaja asian kanssa. Kaikilla sama asia vastassa: Henkilöautojen päästömääräyksetLaaksonen kirjoitti:BMW:n vastine:Wilhelm_Maybach kirjoitti:Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:
An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuleva kuudennen sukupolven BMW M5 muuntuu napin painalluksella nelivedosta takavedoksi
http://autot.fi/2016/12/13/tuleva-uusi- ... kavedoksi/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoksi on asetettu 130 g/km vuodesta 2012 alkaen. Päästöraja-arvoa ei sovelleta jokaiseen ajoneuvoon erikseen, vaan EU:hun rekisteröityneen valmistajan vuoden aikana valmistamien ajoneuvojen keskimääräiseen tasoon. Jos valmistajakohtainen keskiarvo on suurempi kuin raja-arvo, autonvalmistaja joutuu maksamaan sanktioita. Maksun suuruus on jokaiselta valmistetulta autolta 40 €/rajan ylittävä gramma. Summa nousee 95 euroon vuonna 2019."
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... maaraykset" onclick="window.open(this.href);return false;
Tästä samasta syystä jokainen autovalmistaja joutuu miettiä nelivetojärjestelmänsä uusiksi:
"Nyt Audi uhkaa rikkoa hyväksi havaitun reseptin. Uusi Quattro with Ultra Technology –nelivetojärjestelmä sanoo hyvästit keskitasauspyörästölle ja jatkuvalle nelipyörävedolle.
Syynä ovat taloudellisuuspaineet. Kuivalla asfaltilla nelivedon hyödyt ovat pienet, mutta kitkahäviöihin kuluu Audin mukaan 0,3 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.
Kitkahäviöt minimoidaan uudella nelivetojärjestelmällä, joka irrottaa vaihteiston kardaaniakselista monilevykytkimellä. Sen lisäksi takatasauspyörästöön rakennettu järjestelmä irrottaa oikean vetoakselin. Silloin vasen vetoakseli pyörittää avointa tasauspyörästöä tyhjään, hieman kuin lumeen juuttunut auto sutii vain yhdellä pyörällä.
Ratkaisun ansiosta kardaaniakseli saadaan pysäytettyä, ja tarpeettomana pyörivien osien kitkahäviöt minimoidaan.
Ekonäkökulmasta kaikki on hyvin. Audifanit ja mekaanisia nelivetojärjestelmiä arvostavat kuitenkin kyseenalaistanevat mahdolliset vaikutukset ajettavuuteen. Sähköohjattu järjestelmä luottaa antureihin ja ohjelmakoodiin, jonka pohjalta se reagoi tilanteisiin. Perinteinen mekaaninen neliveto taas ohjaa voimaa jatkuvasti molemmille akseleille, eikä sen tarvitse erikseen reagoida pidonvaihteluihin."
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... uattrolle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aivan saman asian kanssa painii jokainen autovalmistaja, joten ei ole mitenkään erikoisen ihmeellistä, että jokainen lopulta päätyy samankaltaiseen ratkaisuun. Takaveto tai etuveto normaaliajossa ja kytkeytyvä neliveto sitä tarvittaessa.
Tässä taas videota siitä, mikä nelivetojärjestelmä toimisi parhaiten talviliukkaalla: https://www.youtube.com/watch?v=NUKtdMYnBNU" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse sitä pohdin niin päin, että millainen se neliveto olisi, jos hinnasta tai kulutuksesta ei tarvitse välittää lainkaan. Vastausta hain autosta Bugatti Chiron.
"The colossal reserves are channeled through a reworked version of the Veyron’s seven-speed dual clutch gearbox and multi-plate clutch four-wheel-drive system; the latter has an electronically controlled differential that provides a torque-vectoring function to vary the amount of drive apportioned to each of the rear wheels and the basis for what Bugatti dubs an “easy to drift” function."
http://www.autocar.co.uk/car-news/2016- ... -successor" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo olisi varmasti se paras ja hienoin, mutta myös kallein, veisi enemmän polttoainetta per 100 km/h ja päästöarvot olisivat jotain järkyttävää. Tosin Chironia ei valmisteta montaa autoa.
Wilhelm Maybach
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Tässä taas videota siitä, mikä nelivetojärjestelmä toimisi parhaiten talviliukkaalla: https://www.youtube.com/watch?v=NUKtdMYnBNU" onclick="window.open(this.href);return false;
Haiskahtaa Audin mainokselle?
Haiskahtaa Audin mainokselle?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016
Audin mainos se onkin, mutta asiassa olen Audin mainosmiehen kanssa samaa mieltä, että Suomen talvessa paras ratkaisu on avoin keskitasauspyörästö. Perusteluna videossa kohdassa 3:35 - 50 km/h vauhdissa kaarreajossa ajaudut Xdrivellä vastaantulevan kaistalle, vastaan tulee linja-auto ja ajat kolarin. Et ole huomenna sitä täällä enää kertomassa.Pikku Mersu kirjoitti:Tässä taas videota siitä, mikä nelivetojärjestelmä toimisi parhaiten talviliukkaalla: https://www.youtube.com/watch?v=NUKtdMYnBNU" onclick="window.open(this.href);return false;
Haiskahtaa Audin mainokselle?
Mielestäni sekin on vastuutonta, että sen enempää näitä pohtimatta julistetaan, ettei neliveto paranna liikenneturvallisuutta. Käytännössähän taajama-alueella talvellakin pyritään ajamaan aina sen 50 km/h, sen kun säännöt sallivat. Tuossa vauhdissa talviliukkaalla takaveto usein vain yliohjaa liikaa.
"Silminnäkijän mukaan auton nopeus oli alle alueen rajoituksen, joka oli 80 km/h."
http://yle.fi/uutiset/3-9345112" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach