W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Wilhelm_Maybach kirjoitti: Tosin kannattanee tarkkaan harkita ennen ostopäätöstä. Itselleni herää heti kysymys, miten autoa on käytetty. Jos ajat Suomen maantiellä vakionopeudella, moottorista otetaan tehoja muutamia kymmeniä kilowatteja. Jos ajat Saksan moottoritiellä vakionopeudella 300 km/h, moottorista otettava jatkuva teho voi olla jopa 400 kW.

Tuosta voit jo päätellä, että Suomessa 100 tuhatta kilometriä ajettu on huomattavasti vähemmän kulunut kuin Saksassa 100 tuhatta kilometriä ajettu. Sielä joku mainosti, että "ei talviajoa Suomessa".. ei ole mikään myyntiargumentti. Jos nuo kilometrit on ajettu Saksan autobaanalla, sielä on moottori jo elinkaarensa loppupuolella.

[ https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/b932012104d3739e8e98daa43ddf5380d3c46f0b ]
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)#Power

Lisään vielä oman laskelman ilmanvastuksen tehoista eri nopeuksilla.(lasketaan siis PELKKÄ ilmanvastuksen teho)

Jos 300 km/h vauhdissa tehoja otetaan 400 kW, niin

Teho, kun 300 km/h: 400 kW
Teho, kun 100 km/h: 15 kW
Ihan hyvä teoria. Ja vielä fysiikkakin täsmää. Mutta käytäntö ei osu lähellekkään, harvinaisia ovat moottoriviat jotka johtuvat nimenomaan suuresta käytetystä tehosta.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3114
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja jysi »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:Jos ajat Saksan moottoritiellä vakionopeudella 300 km/h, moottorista otettava jatkuva teho voi olla jopa 400 kW.

Tuosta voit jo päätellä, että Suomessa 100 tuhatta kilometriä ajettu on huomattavasti vähemmän kulunut kuin Saksassa 100 tuhatta kilometriä ajettu.
Aika harvassa ovat varmaan Saksassakin ne jotka pääsevät 100 tkm matkalla yli 100 km/h keskinopeuksiin. Jotkut käytännön asiat rajoittavat 300 km/h ajelua aika tehokkaasti (reitti=nopeusrajoitukset, muu liikenne, säätila, tietyöt, polttoainekustannukset).
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Usein vaan tuntuu kuin merkkiliikkeet hyljeksisivät AMG-malleja käytettyinä, koska järjestäen kaikki käytetyt AMG-mallit ovat myynnissä yksityisillä. :eh:
Onko noin?

Autoliike: Kamux Lahti
Autoliike: Eitapp Oy Ab
Autoliike: Auto-Expert Ekroos Oy
Autoliike: Tampereen AutoCenter
Autoliike: Villen Automyynti

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... cle_type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitin merkkiliikkeellä, myymälää, jossa myös Mersun uusien autojen edustus (Vehot, Mega-Auto, Auto-Suni...). :geek:
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja simosami »

Laaksonen kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Usein vaan tuntuu kuin merkkiliikkeet hyljeksisivät AMG-malleja käytettyinä, koska järjestäen kaikki käytetyt AMG-mallit ovat myynnissä yksityisillä. :eh:
Onko noin?
Autoliike: Kamux Lahti
Autoliike: Eitapp Oy Ab
Autoliike: Auto-Expert Ekroos Oy
Autoliike: Tampereen AutoCenter
Autoliike: Villen Automyynti
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... cle_type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitin merkkiliikkeellä, myymälää, jossa myös Mersun uusien autojen edustus (Vehot, Mega-Auto, Auto-Suni...). :geek:

Taitaa AMG mallit 99% olla ns. harmaa tuotuja.

btw. Ottavatko merkkiliikkeet yleensäkään vieläkään harmaa tuotuja, tavallisempia mersuja, vaihdossa?
Ja vielä omaan myymälään myyntiin?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

simosami kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Usein vaan tuntuu kuin merkkiliikkeet hyljeksisivät AMG-malleja käytettyinä, koska järjestäen kaikki käytetyt AMG-mallit ovat myynnissä yksityisillä. :eh:
Onko noin?
Autoliike: Kamux Lahti
Autoliike: Eitapp Oy Ab
Autoliike: Auto-Expert Ekroos Oy
Autoliike: Tampereen AutoCenter
Autoliike: Villen Automyynti
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... cle_type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitin merkkiliikkeellä, myymälää, jossa myös Mersun uusien autojen edustus (Vehot, Mega-Auto, Auto-Suni...). :geek:

Taitaa AMG mallit 99% olla ns. harmaa tuotuja.

btw. Ottavatko merkkiliikkeet yleensäkään vieläkään harmaa tuotuja, tavallisempia mersuja, vaihdossa?
Ja vielä omaan myymälään myyntiin?
Minulle taas pistänyt silmään, etten muista nähneeni Suomessa myynnissä vielä ainuttakaan AMG mallia AMG keraamisilla suurtehojarruilla.
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

simosami kirjoitti:
btw. Ottavatko merkkiliikkeet yleensäkään vieläkään harmaa tuotuja, tavallisempia mersuja, vaihdossa?
Ja vielä omaan myymälään myyntiin?
Saattaa olla liikekohtaista, veikkaan että eniten riippuu autoliikkeen myyjästä. Ehkä vuosia sitten on voinut olla ohjeistettuakin, silloin kun kuvittelivat saavansa harmaatuonnin kuriin. Meillä paikallinen mersuliike perinteisesti karsasti tuontiautoja mutta kyllä sielläkin nyt on monta Saksan-tuontia vaihtoautokalustossa (myyjät nuorentuneet, itse eivät kuitenkaan niitä tuo myytäväksi).

Velipojan tuontiauto meni Veholle (vaihdossa uuteen) ja myyjä oli enemminkin tyytyväinen kun tiesi että auton alkutaival oli ajettu Saksassa. Joku toinen myyjä olisi varmasti katsonut pitkin nenänvartta.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

All Terrain -mallin teknisiä tietoja:
Kuva
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... l-terrain/" onclick="window.open(this.href);return false;
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.
Wilhelm Maybach
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja RH »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.
... ja molemmissahan oli Suomen teille fiksun kokoiset, ei niin näyttävät renkaat, vai oliko... :roll:
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja simosami »

monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Selvin ero oli jousituksessa. Volvo **, MB ****. Muuten oli tasaiset

Oma vertailu 350/s212/AirM/4M.Volvossa takana ilmat. Omassa GY 18" nastat, Volvossa NokianRS2 18" kitkat.
Aivan sama tulema: Oma ei edes sportilla nypytä yhtään, Volvo nypyttää comfortilla, puhumattakaan sportilla.
Volvo oli ladattu nippeleillä, v90,d5,4wd 90t€
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

w213:ssa on kyllä vakio (avantgarde) jousitus valovuosia edellä vanhaa, vaikkei se vanhakaan nyt huono ole. Monessa suhteessa w213 rautajousilla on vähintään yhtä hyvä, kun w212 airmaticilla. Tämä on yllättänyt kaikki, joiden kanssa aiheesta on tullut puhetta (taksikuskit), enkä kenenkään ole kuullut vielä moittivan. Tällä perusteella on kyllä helppo uskoa tuota testiä, vaikka olenkin vain ollut uuden S90 kyydissä, enkä ole itse ajanut.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
harrives
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 19.06.2009 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja harrives »

RH kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:
monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.
... ja molemmissahan oli Suomen teille fiksun kokoiset, ei niin näyttävät renkaat, vai oliko... :roll:
Mersussa oli 225/55/17
Volvossa oli 245/45/18
EQE AMG 43 -22
V447 EQV -20
Ex W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Nämähän olivat vakiorenkailla ja alustoilla, Volvo lehtijousella varustettuna.
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Sehän nyt on päivänselvä asia että Mese pesee kinukki Vollen mennentullen. Turha edes verrata keskenään,kuitenkin eri tason autoja. Volvo tulee saamaan uudesta Insigniasta kovan haasteen tähän alempaan luokkaan.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

ennentauti kirjoitti:Sehän nyt on päivänselvä asia että Mese pesee kinukki Vollen mennentullen. Turha edes verrata keskenään,kuitenkin eri tason autoja. Volvo tulee saamaan uudesta Insigniasta kovan haasteen tähän alempaan luokkaan.
Wikipedian mukaan:

Mittelklasse: Mercedes-Benz C-Klasse, Opel Insignia, Volvo S60 ja Volvo V60
Obere Mittelklasse: Mercedes-Benz W213, Volvo S90

https://de.wikipedia.org/wiki/Mittelklasse" onclick="window.open(this.href);return false;
https://de.wikipedia.org/wiki/Obere_Mittelklasse" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mitähän mieltä ruotsalaiset on tästä? Suomalaiset on varmaan ihan eri mieltä kuin mersufoorumi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/E-segmentti" onclick="window.open(this.href);return false;

Väliäkö tuolla, saman hintaluokan autoja kannattaisi verrata, ei kokoluokan perusteella (toki saman kokoiset saa olla saman hintaisia).
Viimeksi muokannut DBFI, To 08.12.2016 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Korjattu
Viimeksi muokannut DBFI, To 08.12.2016 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Mitähän mieltä ruotsalaiset on tästä? Suomalaiset on varmaan ihan eri mieltä kuin mersufoorumi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/E-segmentti" onclick="window.open(this.href);return false;
Väliäkö tuolla, saman hintaluokan autoja kannattaisi verrata, ei kokoluokan perusteella (toki saman kokoiset saa olla saman hintaisia).
Ei kai se voi niin mennä, että jokainen määrittää itse luokat?

tuohan on kuitenkin COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES, joka niitä määrittää, niin eikö meidän kuuluisi kiltisti mennä sillä?
http://ec.europa.eu/competition/mergers ... 406_en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja simosami »

simosami kirjoitti:
monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Selvin ero oli jousituksessa. Volvo **, MB ****. Muuten oli tasaiset

Oma vertailu 350/s212/AirM/4M.Volvossa takana ilmat. Omassa GY 18" nastat, Volvossa NokianRS2 18" kitkat.
Aivan sama tulema: Oma ei edes sportilla nypytä yhtään, Volvo nypyttää comfortilla, puhumattakaan sportilla.
Volvo oli ladattu nippeleillä, v90,d5,4wd 90t€

Onko linkkiä/palvelua, mihin voisi laittaa kopion koko testistä PDF:nä, luettavaan/selattavaan muotoon. Siinä on 8 sivua.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tästä pääsee lukemaan vertailun V90:piin selaimessa


http://docdro.id/SCT1r5W" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja RH »

harrives kirjoitti:
RH kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:
monsteri kirjoitti:Uusimmassa moottorilehdessä parivertailu farkku E ja Volvon V90. Volvokaan ei huono auto, mutta hävisi käytännössä joka alueella mersulle" Mukavuudessa on huikea ero mersun hyväksi. Volvo tärskäyttelee kuopissa ja vahvistaa tienpinnan pienempiäkin epätasaisuuksia. Välillä mennään tasaisestikin, mutta useimmiten tutinan vallitessa."
Ja molemmat olivat kierrejousilla? E sarjaanhan saa myös AIR BODY CONTROL -ilmajousituksen.
... ja molemmissahan oli Suomen teille fiksun kokoiset, ei niin näyttävät renkaat, vai oliko... :roll:
Mersussa oli 225/55/17
Volvossa oli 245/45/18
Kun en ole Volvolla ajanut ja Mersuakin vain perusmallin diisseliä pikatyypit, niin ei tuo rengastus ainakaan Volvoa paranna mukavuusvertailussa MB:n kanssa. Tiedä sitten, paljonko pienempi ja korkeampiprofiilinen toisi parannusta. jos oikein muistan, niin Volvollahan on näistä asioista jo kaukaista kokemusta 90-luvun 40-sarjan kanssa, jossa nypyttävää pintakovuutta korjattiin vaihtamalla 15" pyörät 14- tuumaisiin. Ei kyllä anna kilpailussa tämän luokan autojen ostajien sieluista ainakaan itselleen plussaa, jos ottaa mukavuudessa takkiin raskaasti kilpailijoita vastaan.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

RH kirjoitti:ottaa mukavuudessa takkiin raskaasti kilpailijoita vastaan.
Tuohon kun vielä lisää, että jousituksella on muutakin merkitystä kuin vain mukavuuden suhteen:

Ralliautokoulu Jousitus ja säätäminen
https://www.youtube.com/watch?v=MklK9fiHSCs" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja simosami »

Kun Volvosta kesällä otettiin lehdistössä ensi tyyppejä, niin alla oli yleensä 20" matalat ja näyttävät kummit. Silloin toimittajille tuli ikäänkuin pakon sanelemaa ymmärrystä, että tärinät johtuu varmaan niistä.
Omat testi Volvolla, Nokian 18" kitkoilla, kuitenkin kertoo, että vika ei johdu renkaista, vaan jousituksen iskunvaimentimien pintakovuudesta.
Vertailussa on helpompi saada ongelma esiin, kun on mahdollisuus ajaa samoissa olosuhteissa molemmilla autoilla.
Nokian talvikiekot on kait yleisestikin tunnustettu olevan lötköjä käytökseltään, ei siis tärinä johdu renkaista.

Mersu on onnistunut iskuvaimentimien kanssa ainakin w204 ja w212 malleista lähtien. Näin ainakin Avantgardessa.
Niissä on pintapehmeä toiminta alue pieniin epätasaisuuksista ja sitten vielä isompiin töysyihin tiukentuva vaimennus. Ja hyvin toimii myös perus vietäreillä. Niin rauhallisessa matka-ajossa, kuin sportissa kurvailussa
Viimeksi muokannut simosami, Su 11.12.2016 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

For your eyes only:
Kuva
http://www.motor1.com/news/130861/merce ... pe-leaked/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja RH »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
RH kirjoitti:ottaa mukavuudessa takkiin raskaasti kilpailijoita vastaan.
Tuohon kun vielä lisää, että jousituksella on muutakin merkitystä kuin vain mukavuuden suhteen:

Ralliautokoulu Jousitus ja säätäminen
https://www.youtube.com/watch?v=MklK9fiHSCs" onclick="window.open(this.href);return false;
Vallan oikeassa olet, vaikken tätä ralliautokouluaesimerkkiä tässä asiayhteydessä ihan ymmärrä. Tosiasia lienee kuitenkin, että tämäntapaisia autoja uutena ostavat ihmiset arvostavat todennäköisesti mukavuutta sen eri ilmenemismuodoissaaan, myös ajettavuuden osatekijänä, varsin korkealle. Eihän se tietenkään saa tarkoittaa, ettei millään muilla ominaisuuksilla ole väliä, muutoin voi tipahtaa aikakoneesta vuosikymmenten takaiselle uudelle mantereelle :wink: .
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1189
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:

An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW:n vastine:
Tuleva kuudennen sukupolven BMW M5 muuntuu napin painalluksella nelivedosta takavedoksi
http://autot.fi/2016/12/13/tuleva-uusi- ... kavedoksi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Laaksonen kirjoitti:
Wilhelm_Maybach kirjoitti:Sielä on keskitasauspyörästö korvattu jakolaatikolla:

An electromechanically controlled coupling connects the permanently driven rear axle variably to the front axle.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... -s-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW:n vastine:
Tuleva kuudennen sukupolven BMW M5 muuntuu napin painalluksella nelivedosta takavedoksi
http://autot.fi/2016/12/13/tuleva-uusi- ... kavedoksi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu ei ole yksin mikään autovalmistaja asian kanssa. Kaikilla sama asia vastassa: Henkilöautojen päästömääräykset

"Autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoksi on asetettu 130 g/km vuodesta 2012 alkaen. Päästöraja-arvoa ei sovelleta jokaiseen ajoneuvoon erikseen, vaan EU:hun rekisteröityneen valmistajan vuoden aikana valmistamien ajoneuvojen keskimääräiseen tasoon. Jos valmistajakohtainen keskiarvo on suurempi kuin raja-arvo, autonvalmistaja joutuu maksamaan sanktioita. Maksun suuruus on jokaiselta valmistetulta autolta 40 €/rajan ylittävä gramma. Summa nousee 95 euroon vuonna 2019."
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... maaraykset" onclick="window.open(this.href);return false;

Tästä samasta syystä jokainen autovalmistaja joutuu miettiä nelivetojärjestelmänsä uusiksi:

"Nyt Audi uhkaa rikkoa hyväksi havaitun reseptin. Uusi Quattro with Ultra Technology –nelivetojärjestelmä sanoo hyvästit keskitasauspyörästölle ja jatkuvalle nelipyörävedolle.

Syynä ovat taloudellisuuspaineet. Kuivalla asfaltilla nelivedon hyödyt ovat pienet, mutta kitkahäviöihin kuluu Audin mukaan 0,3 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.

Kitkahäviöt minimoidaan uudella nelivetojärjestelmällä, joka irrottaa vaihteiston kardaaniakselista monilevykytkimellä. Sen lisäksi takatasauspyörästöön rakennettu järjestelmä irrottaa oikean vetoakselin. Silloin vasen vetoakseli pyörittää avointa tasauspyörästöä tyhjään, hieman kuin lumeen juuttunut auto sutii vain yhdellä pyörällä.

Ratkaisun ansiosta kardaaniakseli saadaan pysäytettyä, ja tarpeettomana pyörivien osien kitkahäviöt minimoidaan.

Ekonäkökulmasta kaikki on hyvin. Audifanit ja mekaanisia nelivetojärjestelmiä arvostavat kuitenkin kyseenalaistanevat mahdolliset vaikutukset ajettavuuteen. Sähköohjattu järjestelmä luottaa antureihin ja ohjelmakoodiin, jonka pohjalta se reagoi tilanteisiin. Perinteinen mekaaninen neliveto taas ohjaa voimaa jatkuvasti molemmille akseleille, eikä sen tarvitse erikseen reagoida pidonvaihteluihin."
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... uattrolle/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aivan saman asian kanssa painii jokainen autovalmistaja, joten ei ole mitenkään erikoisen ihmeellistä, että jokainen lopulta päätyy samankaltaiseen ratkaisuun. Takaveto tai etuveto normaaliajossa ja kytkeytyvä neliveto sitä tarvittaessa.

Tässä taas videota siitä, mikä nelivetojärjestelmä toimisi parhaiten talviliukkaalla: https://www.youtube.com/watch?v=NUKtdMYnBNU" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse sitä pohdin niin päin, että millainen se neliveto olisi, jos hinnasta tai kulutuksesta ei tarvitse välittää lainkaan. Vastausta hain autosta Bugatti Chiron.

"The colossal reserves are channeled through a reworked version of the Veyron’s seven-speed dual clutch gearbox and multi-plate clutch four-wheel-drive system; the latter has an electronically controlled differential that provides a torque-vectoring function to vary the amount of drive apportioned to each of the rear wheels and the basis for what Bugatti dubs an “easy to drift” function."
http://www.autocar.co.uk/car-news/2016- ... -successor" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo olisi varmasti se paras ja hienoin, mutta myös kallein, veisi enemmän polttoainetta per 100 km/h ja päästöarvot olisivat jotain järkyttävää. Tosin Chironia ei valmisteta montaa autoa.
Wilhelm Maybach
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Tässä taas videota siitä, mikä nelivetojärjestelmä toimisi parhaiten talviliukkaalla: https://www.youtube.com/watch?v=NUKtdMYnBNU" onclick="window.open(this.href);return false;
Haiskahtaa Audin mainokselle?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: Tulossa: W213 E-sarja 2016

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Pikku Mersu kirjoitti:Tässä taas videota siitä, mikä nelivetojärjestelmä toimisi parhaiten talviliukkaalla: https://www.youtube.com/watch?v=NUKtdMYnBNU" onclick="window.open(this.href);return false;
Haiskahtaa Audin mainokselle?
Audin mainos se onkin, mutta asiassa olen Audin mainosmiehen kanssa samaa mieltä, että Suomen talvessa paras ratkaisu on avoin keskitasauspyörästö. Perusteluna videossa kohdassa 3:35 - 50 km/h vauhdissa kaarreajossa ajaudut Xdrivellä vastaantulevan kaistalle, vastaan tulee linja-auto ja ajat kolarin. Et ole huomenna sitä täällä enää kertomassa.

Mielestäni sekin on vastuutonta, että sen enempää näitä pohtimatta julistetaan, ettei neliveto paranna liikenneturvallisuutta. Käytännössähän taajama-alueella talvellakin pyritään ajamaan aina sen 50 km/h, sen kun säännöt sallivat. Tuossa vauhdissa talviliukkaalla takaveto usein vain yliohjaa liikaa.

"Silminnäkijän mukaan auton nopeus oli alle alueen rajoituksen, joka oli 80 km/h."
http://yle.fi/uutiset/3-9345112" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Vastaa Viestiin