Olin tuolla viime syksynä tuolla Mersut tapahtumassa, joten suunnittelin lähteväni Dieselillä. Tämän viikon lauantaina oli tarkoitus lähteä Cossulla klubin Concourse DeEleganceen Karkkilaan. Ja tosiaan ei toistaiseksi ole aktiivisessa myynnissä.Zac kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 09:44 Hienoahan se oli saada tämä harvinainen mersu jäämään Suomeen, mutta faktahan on se ettei täällä juurikaan ole markkinaa.
Tosin eihän se vaadi kuin sen yhden tosiostajan jolla on riittävästi pelimerkkejä...![]()
Mutta jollei tuo nyt ihan just ole tapahtumassa, niin oletko tuomassa tätä vielä 1kk päästä Kangasalalle Mersut -tapahtumaan näytille? Kiva olisi tuo vielä nähdä ihan livenä ennen kuin sen joku menee ja ostaa pois (täältä Suomesta...)
MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto - Uusia projekteja blogissa
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Kattelin Garage59:n sivuja ja siellä on hienoja pelejä! Etenkin tuo Caddy
Näinhän se on, että kun laitteiden hinnat karkaa tiettyyn pisteeseen niin kamelin selkä napsahtaa poikki, eikä ostajia härmästä enää löydy.
PS. Pitäisi itsekkin lähteä SL:n kanssa klubin Concourse DeEleganceen, mutta ilmat näyttää aika kurjille.


Näinhän se on, että kun laitteiden hinnat karkaa tiettyyn pisteeseen niin kamelin selkä napsahtaa poikki, eikä ostajia härmästä enää löydy.
PS. Pitäisi itsekkin lähteä SL:n kanssa klubin Concourse DeEleganceen, mutta ilmat näyttää aika kurjille.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Concourse deElegance olisi ollut kiva käydä mutta joutuu pakertamaan autotallissa (koska seur. viikonlopulle buukattu hääkuskiksi
No, kyllä se W124 dieselkin kelpaa katsella sitten Kangasalalla 


W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Juu, en ala tätä itse myymään kun aika koittaa, vaan annan suosiolla välittäjälle/liikkeeseen. Sieltähän sen saa ostaa mun puolesta kuka vaan haluaa. En itse jaksa sitä turhanpäiväistä lätinää mitä tällaisten autojen myynti aiheuttaa kun hinta on korkea.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Kiitokset, Caddy onkin ihan eri tasolla oleva harrastepeli, nämä mersut on tämmösiä leikkikaluja.E38 kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 12:48 Kattelin Garage59:n sivuja ja siellä on hienoja pelejä! Etenkin tuo Caddy![]()
![]()
Näinhän se on, että kun laitteiden hinnat karkaa tiettyyn pisteeseen niin kamelin selkä napsahtaa poikki, eikä ostajia härmästä enää löydy.
PS. Pitäisi itsekkin lähteä SL:n kanssa klubin Concourse DeEleganceen, mutta ilmat näyttää aika kurjille.
Täytyy kans seurata mihin tuo keli muuttuu, pikku sade ei vielä haittaa, mutta jos ihan karmea keli on niin jää menemättä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Tänään näin tämän nyt ensimmäistä kertaa tuolla Karkkilassa MB-klubin tapahtumassa. Sä olet taitava autonrakentaja, aivan täydellinen auto




W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
No kiitos vaan! Vaikka ainahan näissä jotakin parannettavaa löytyy. Kyllä mä sutkin näin ohimennen siinä alueella.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Aivan samaa mieltä. Näin auton ja tapasin miehen.

Mukava tavata ihminen, jolla on näkemystä, osaamista ja näyttöä (useilla on vain tuo ensimmäinen).

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Kiitos vaan

On mukava tavata ihmisiä nimimerkkien takaa, se avartaa melkoisesti näkemyksiä

MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Kunnostin varastossa jo tovin odotelleen toisen Ceginus sarjan valmiiksi asti. Nämä käytettiin tarkastuksessa ja olivat suorat, jonka jälkeen puhallettiin ja pulverimaalattiin uudelleen. Alusta alkaenkin nämä oli tarkoitus myydä, vaikka toki kutkuttaisi kokeilla cossun alle. Ilmoitus löytyy tuolta myytävien puolelta jos jonkun mielenkiinto heräsi.
EDIT: Nämä myyty


EDIT: Nämä myyty


Viimeksi muokannut EVO X, Ke 15.09.2021 08:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Minulla on menossa takapuskuri maalautukseen ja aikoinaan tein havainnon kuvia projektistasi katsoessa, että kylkimuovit ja puskurit näyttävät enempi matalta kuin mitä omassani on.
Tuohon ei taida oikein mitään tarkkaa ohjetta olla olemassa?
Haluaisin puskuriin tietysti saman kiiltoasteen kuin muissa osissa, ettei tarvitse kaikkia maalata.
Toinen kysymys: muistatko miten tankinluukun syvennyksestä lähtee se lukitusmekanismi irti?
Tuohon ei taida oikein mitään tarkkaa ohjetta olla olemassa?
Haluaisin puskuriin tietysti saman kiiltoasteen kuin muissa osissa, ettei tarvitse kaikkia maalata.
Toinen kysymys: muistatko miten tankinluukun syvennyksestä lähtee se lukitusmekanismi irti?
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Lakka asiaan sellanen että glasuritilla on pätevä systeemi sopivan matta-asteen tekemiseksi, eli 923-55 matta ja 923-58 puolikiiltävä. Näitä sekoittamalla saa tehtyä sopivan matta-asteen ja on todella hyvä lakka muutenkin.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Oma auto on maalattu Debeerin aineilla ja tuo helmalakka on debeerin valmis satiini. Sanoisin että oe on 10-20% kiiltävämpi, eli kiiltoasteeltaan 60-70% kun tämä on aikalailla 50%. Itse tulee käytettyä Standoxin maaleja kun paikallinen firma niitä myy, ja siellä on myös kahta eri vaihtoehtoa matalle: matta ja satiini. Noista kahdesta satiini on hyvin lähellä oikeaa kun puhutaan W124 mallin muoveista, mutta 16V:ssa on hieman kiiltävämmät muovit kuin w124:ssa tai edes vakio w201:ssa.Bemaristi kirjoitti: ↑Ti 14.09.2021 22:05 Minulla on menossa takapuskuri maalautukseen ja aikoinaan tein havainnon kuvia projektistasi katsoessa, että kylkimuovit ja puskurit näyttävät enempi matalta kuin mitä omassani on.
Tuohon ei taida oikein mitään tarkkaa ohjetta olla olemassa?
Haluaisin puskuriin tietysti saman kiiltoasteen kuin muissa osissa, ettei tarvitse kaikkia maalata.
Toinen kysymys: muistatko miten tankinluukun syvennyksestä lähtee se lukitusmekanismi irti?
Ainut tapa lienee pyytää maalaria tekemään koepalat tai mittaamaan kiiltoasteen muista osista kameralla, että tulee sitten saman näköiset.
Jos tarkoitat sitä alipaineella toimivaa lukkoa niin sisäpuolelta se taisi lähteä purkaantumaan. En muista enää kun olen tietääkseni vain kerran sen purkanut.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Glassulla on myös olemassa mattapastaa mitä pystyy sekoittaa haluamansa määrän, vaikka 70% normilakkaan. Sitä tuli usein käytettyä kun vielä hain Autoartalta maalit Seinäjoelta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Joo, artalta noi oon hakenu ja eivät taida muuta myydäkkään jos puokikiiltävää/mattaa haluaa. Tai jos ei nyt erikseen halua jotain mattapastaa käyttää. Mutta on tosiaan hyvä systeemi toi glasuritin, ja valmistajalta löytyy ohjeet millä sekoitussuhteilla saa oikeanlaisen kiiltoasteen.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Ne on haastavia nuo mattamuovit. 16v:ssä vähän helpottaa asiaa kun se on samanvärinen kun kori, vaikka onkin mattalakattu. Muissa 124/201 on haastavaa kun ne on vielä eriväriset kun koppa. Muistan ettei ne saaneet edes Valtuutetulla jälleenmyyjällä isän lankkuun vuosituhannen alussa kuskin oven panelia saman väriseksi kun muut.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Heinakuussa kun katsastin tämän 16v:n huomasin, että keskivaimentajaan oli tullut rupi. En silloin tehnyt asialle sen kunmemmin mitään eikä inssikään siihen puuttunut. Pari viikkoa sitten päätin että hipaisen ruven pois ja maalaan pöntön, mutta mutta.. vähän kun teräsharjaa näytti niin näkyvä kolikon kokoinen rupi suureni sellaiseksi 15cm leveäksi soiroksi. Sisäpuolelta tuli sitten ripakopallinen irtomujua, joten tilasin suosiolla uuden pöntön. Se löytyi onneksi näppärästi Profiteileltä ja oli vielä kohtuu edullinen. Ongelma oli vaan kun auto piti olla ajokuntoinen, niin jouduin paikka-aineella kittaamaan pöntön kasaan väliaikaisesti. Nyt sain auton takaisinkotiin niin vaihtelin pöntön paikalleen ja saa tämänkin lykätä talviunille pesun jälkeen.

MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Viime viikonloppuna kävin viemässä auton talvitalliin ja pesin sen. Vielä pitäis vaihdella nastat alle kun tätä joutuu aina siirrellä välillä ulos talvella.
Tähänkin päivitettiin Classic Data serti, sillä en ollut koskaan tyytyväinen ensimmäisen tarkistuksen markkina-arvoon. Se ei ollut mitenkään millään perusteilla oikea kun arvosana oli kuitenkin -1. Nyt kahden vuoden aikana myös arvot olivat tulleet ylöspäin melkein viis tuhatta euroa, joten tulkinnasta riippumatonta nousuakin on tapahtunut. Nyt hinta on mielestäni linjassa myös paperilla. Arvosanahan tässä pysyi samana -1. Mukavaa oli huomata, että paras mahdollinen note 1 luokan auto on viimein saavuttanut 50.000€ rajapyykin, 2.5-16 saavutti sen jo pari vuotta sitten.
Tähänkin päivitettiin Classic Data serti, sillä en ollut koskaan tyytyväinen ensimmäisen tarkistuksen markkina-arvoon. Se ei ollut mitenkään millään perusteilla oikea kun arvosana oli kuitenkin -1. Nyt kahden vuoden aikana myös arvot olivat tulleet ylöspäin melkein viis tuhatta euroa, joten tulkinnasta riippumatonta nousuakin on tapahtunut. Nyt hinta on mielestäni linjassa myös paperilla. Arvosanahan tässä pysyi samana -1. Mukavaa oli huomata, että paras mahdollinen note 1 luokan auto on viimein saavuttanut 50.000€ rajapyykin, 2.5-16 saavutti sen jo pari vuotta sitten.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Nyt kun näihin 16v muoviosien lakkaukseen on tullut perehdyttyä enempi, niin miksi päädyit/jätit mattalakalla vedettäviin osiin tuon "liian" mattamaisen pinnan?EVO X kirjoitti: ↑Ke 15.09.2021 07:58Oma auto on maalattu Debeerin aineilla ja tuo helmalakka on debeerin valmis satiini. Sanoisin että oe on 10-20% kiiltävämpi, eli kiiltoasteeltaan 60-70% kun tämä on aikalailla 50%. Itse tulee käytettyä Standoxin maaleja kun paikallinen firma niitä myy, ja siellä on myös kahta eri vaihtoehtoa matalle: matta ja satiini. Noista kahdesta satiini on hyvin lähellä oikeaa kun puhutaan W124 mallin muoveista, mutta 16V:ssa on hieman kiiltävämmät muovit kuin w124:ssa tai edes vakio w201:ssa.Bemaristi kirjoitti: ↑Ti 14.09.2021 22:05 Minulla on menossa takapuskuri maalautukseen ja aikoinaan tein havainnon kuvia projektistasi katsoessa, että kylkimuovit ja puskurit näyttävät enempi matalta kuin mitä omassani on.
Tuohon ei taida oikein mitään tarkkaa ohjetta olla olemassa?
Haluaisin puskuriin tietysti saman kiiltoasteen kuin muissa osissa, ettei tarvitse kaikkia maalata.
Toinen kysymys: muistatko miten tankinluukun syvennyksestä lähtee se lukitusmekanismi irti?
Ainut tapa lienee pyytää maalaria tekemään koepalat tai mittaamaan kiiltoasteen muista osista kameralla, että tulee sitten saman näköiset.
Jos tarkoitat sitä alipaineella toimivaa lukkoa niin sisäpuolelta se taisi lähteä purkaantumaan. En muista enää kun olen tietääkseni vain kerran sen purkanut.
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
En näe siinä mitään ongelmaa edelleenkään. Isompana mokana pidän jos nuo lakataan kiiltäväksi. Kiiltävämmäksi nuo mattapintaiset saa pelkällä puleerauksella, mutta kiiltävää et saa mattapintaiseksi. Ei toki ole myöskään varaa heitellä mitään tonneja ylimääräisiin uusintalakkauksiin, joten näillä mennään. Auto näyttää hyvältä ja se siitä.Bemaristi kirjoitti: ↑To 30.09.2021 21:36Nyt kun näihin 16v muoviosien lakkaukseen on tullut perehdyttyä enempi, niin miksi päädyit/jätit mattalakalla vedettäviin osiin tuon "liian" mattamaisen pinnan?EVO X kirjoitti: ↑Ke 15.09.2021 07:58Oma auto on maalattu Debeerin aineilla ja tuo helmalakka on debeerin valmis satiini. Sanoisin että oe on 10-20% kiiltävämpi, eli kiiltoasteeltaan 60-70% kun tämä on aikalailla 50%. Itse tulee käytettyä Standoxin maaleja kun paikallinen firma niitä myy, ja siellä on myös kahta eri vaihtoehtoa matalle: matta ja satiini. Noista kahdesta satiini on hyvin lähellä oikeaa kun puhutaan W124 mallin muoveista, mutta 16V:ssa on hieman kiiltävämmät muovit kuin w124:ssa tai edes vakio w201:ssa.Bemaristi kirjoitti: ↑Ti 14.09.2021 22:05 Minulla on menossa takapuskuri maalautukseen ja aikoinaan tein havainnon kuvia projektistasi katsoessa, että kylkimuovit ja puskurit näyttävät enempi matalta kuin mitä omassani on.
Tuohon ei taida oikein mitään tarkkaa ohjetta olla olemassa?
Haluaisin puskuriin tietysti saman kiiltoasteen kuin muissa osissa, ettei tarvitse kaikkia maalata.
Toinen kysymys: muistatko miten tankinluukun syvennyksestä lähtee se lukitusmekanismi irti?
Ainut tapa lienee pyytää maalaria tekemään koepalat tai mittaamaan kiiltoasteen muista osista kameralla, että tulee sitten saman näköiset.
Jos tarkoitat sitä alipaineella toimivaa lukkoa niin sisäpuolelta se taisi lähteä purkaantumaan. En muista enää kun olen tietääkseni vain kerran sen purkanut.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Ainahan sitä mieluummin pelkkää positiivista palautetta kuulisi, mutta jos en itse olisi saanut vuosien varrella negatiivista kritiikkiä projekteistani ja ottanut niitä oppina tekemään asiat vielä paremmin, niin aika monessa kohtaa voisi tulla vieläkin tehtyä asenteella nyt saa välttää ihan hyvä se on.
Omalla kohdallani vielä sellainen havainto, että mitä paremmin teet, sitä enempi niitä virheitä tullaan etsimään
Sinun helmat jne. näyttää hyvältä kuten totesit ja mitä mattamaisempi pinta, sitä vähempi vetely näkyy mm. kiinnikkeiden kohdalla.
Se, että uusinta lakkaus osaamisellasi ja suhteillasi olisi tonneja, niin luultavimmin oikea summa on joitakin satasia. Osat irrottaa, kiinnittää ja kiikuttaa kuudessa tunnissa jos ei maalaamo ihan tolkuttoman matkan päässä. Jos Sakemanni tulee ostamaan autoasi, niin kokemuksesta voin sanoa, että kaupat voi kaatua noinkin pieneen asiaan.
Kerron vielä tähän tarinan jossa kaverini entisöi 80-luvun taskurakettia uudenveroiseksi ja tarkoituksena myydä se ulkomaille. Autossa oli finlandia kattoluukku ja mainitsin todella usein tuon poistamisesta. Kaveri oli selvästi tympääntynyt ohjeistuksestani korvata katto ja kattoverhoilu ehjillä. Teettihän se lisää työtä, kustannuksia ja minä olin mulkku, mutta kyllä oli kaveri kiitollinen myöhemmin.
Rakentavin terveisin, Jani
Omalla kohdallani vielä sellainen havainto, että mitä paremmin teet, sitä enempi niitä virheitä tullaan etsimään
Sinun helmat jne. näyttää hyvältä kuten totesit ja mitä mattamaisempi pinta, sitä vähempi vetely näkyy mm. kiinnikkeiden kohdalla.
Se, että uusinta lakkaus osaamisellasi ja suhteillasi olisi tonneja, niin luultavimmin oikea summa on joitakin satasia. Osat irrottaa, kiinnittää ja kiikuttaa kuudessa tunnissa jos ei maalaamo ihan tolkuttoman matkan päässä. Jos Sakemanni tulee ostamaan autoasi, niin kokemuksesta voin sanoa, että kaupat voi kaatua noinkin pieneen asiaan.
Kerron vielä tähän tarinan jossa kaverini entisöi 80-luvun taskurakettia uudenveroiseksi ja tarkoituksena myydä se ulkomaille. Autossa oli finlandia kattoluukku ja mainitsin todella usein tuon poistamisesta. Kaveri oli selvästi tympääntynyt ohjeistuksestani korvata katto ja kattoverhoilu ehjillä. Teettihän se lisää työtä, kustannuksia ja minä olin mulkku, mutta kyllä oli kaveri kiitollinen myöhemmin.
Rakentavin terveisin, Jani
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
On se niinkin, enkä ainakaan itse säästele kovinkaan usein sanomisiani. Tutuiltahan se tulee vittuilun kautta, mikä on ihan ok, kun tunnetaan/tiedetään/nähdään livenä. Sitten on jotain autonäyttelyissä huutelijoita, joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta tuottaa minkäänlaista laatua tai edes saada ylipäätään mitään aikaiseksi. Jos kritisoija on harrastaja, kuten herra Bemaristi tässä, joka osaa ja tietää niin sehän on ihan rakentavaa, ehkä monesti lipsahtaa silti vittuilun puolelle, mutta silti.
Maalaamo on 400km päässä. Silloin kun nämä tehtiin, ne kiinnitettiin ehkä noin 3-4kk jälkeen vasta autoon. Sitä ennen ne olivat varastoituna talliin. Ei sitä pintaa silloin tullut niin tarkasti tutkittua, eikä ollut mitään vertailukohtaakaan. Itsehän tuon lakan speksasin "samaksi kun W124" muovit, ja sen ohjeen mukaan maalari on ne tehnyt. Jos nuo lakkaisi uudelleen, niin ne kannattaisi lakata autoon päin irrottamatta, sillä uudelleen irroittelu/kiinnittely on riskaabelimpaa kuin paikallaan teko. Noissa ei mitään ongelmaa olisi tehdä niin, sillä ne on jo kauttaaltaan maalattu aiemmin. En edelleenkään näe tuossa 10-20% kiiltoerossa mitään ongelmaa. Luulen ettet sinäkään jos näkisit auton livenä. Itse näen tuossa autossa kyllä paljon enemmän virheitä muualla kuin helmojen kiillossa. Tuskin missään alkuperäisessäkään on tasan sillä kiiltoasteella nuo muovit minkälaisena ne on tehtaalta lähtiessään olleet, sillä pelkästään pesu jo kiillottaa niitä vuosien saatossa, saati sitten vahaus. Hintapuoleen sen verran, että en minä itse ole tätä kyseistä auto maalannut ulkoa, enkä maalaa, joten kyllä se uusintalakkaus koko vessan ympäri sen tonnin on, ei tonneja, mutta yleisesti niitä tonneja ei ainakaan mulla ole hukattavaksi.. Sen takia teenkin suurimman osan hommista itse varsinkin noihin halvempiin yksilöihin, en suinkaan sen takia että nauttisin siitä jotenkin erityisesti. Kyllä motiivi on aina raha, joko sen saaminen tai sen säästäminen.
Liittymättä mitenkään tuohon lakka-asiaan, auto menee maalarille joskus ensi vuonna kunhan ehtii sen järjestää sinne, välimatkan takia se ei ole niin helppoa kun pitäisi päästä sitten takaisin kotiin ja takaisin hakemaankin. Tuotakin reissua on suunniteltu jo keväästä 2020. Ennen tuli käytyä Pohjanmaalla 1-2krt kuussa, nyt ehkä 4-5krt vuodessa. Koko perheen kanssa kun lähtee niin ei siinä mitään harrasteromuja samalla kuskata. Kunhan homma nyt toteutuu, niin muutama juttu korjataan, mitkä ovat ikäänkuin takuunalaisia maalaukseen liittyen. Voinhan siinä samalla keskustella aiheesta, että vähän ovat turhan mattaiset, mutta ihan puhtaasti pelkästään tuon kiiltoeron takia en auto sinne kyllä lähtisi kiikuttamaan.
Maalaamo on 400km päässä. Silloin kun nämä tehtiin, ne kiinnitettiin ehkä noin 3-4kk jälkeen vasta autoon. Sitä ennen ne olivat varastoituna talliin. Ei sitä pintaa silloin tullut niin tarkasti tutkittua, eikä ollut mitään vertailukohtaakaan. Itsehän tuon lakan speksasin "samaksi kun W124" muovit, ja sen ohjeen mukaan maalari on ne tehnyt. Jos nuo lakkaisi uudelleen, niin ne kannattaisi lakata autoon päin irrottamatta, sillä uudelleen irroittelu/kiinnittely on riskaabelimpaa kuin paikallaan teko. Noissa ei mitään ongelmaa olisi tehdä niin, sillä ne on jo kauttaaltaan maalattu aiemmin. En edelleenkään näe tuossa 10-20% kiiltoerossa mitään ongelmaa. Luulen ettet sinäkään jos näkisit auton livenä. Itse näen tuossa autossa kyllä paljon enemmän virheitä muualla kuin helmojen kiillossa. Tuskin missään alkuperäisessäkään on tasan sillä kiiltoasteella nuo muovit minkälaisena ne on tehtaalta lähtiessään olleet, sillä pelkästään pesu jo kiillottaa niitä vuosien saatossa, saati sitten vahaus. Hintapuoleen sen verran, että en minä itse ole tätä kyseistä auto maalannut ulkoa, enkä maalaa, joten kyllä se uusintalakkaus koko vessan ympäri sen tonnin on, ei tonneja, mutta yleisesti niitä tonneja ei ainakaan mulla ole hukattavaksi.. Sen takia teenkin suurimman osan hommista itse varsinkin noihin halvempiin yksilöihin, en suinkaan sen takia että nauttisin siitä jotenkin erityisesti. Kyllä motiivi on aina raha, joko sen saaminen tai sen säästäminen.
Liittymättä mitenkään tuohon lakka-asiaan, auto menee maalarille joskus ensi vuonna kunhan ehtii sen järjestää sinne, välimatkan takia se ei ole niin helppoa kun pitäisi päästä sitten takaisin kotiin ja takaisin hakemaankin. Tuotakin reissua on suunniteltu jo keväästä 2020. Ennen tuli käytyä Pohjanmaalla 1-2krt kuussa, nyt ehkä 4-5krt vuodessa. Koko perheen kanssa kun lähtee niin ei siinä mitään harrasteromuja samalla kuskata. Kunhan homma nyt toteutuu, niin muutama juttu korjataan, mitkä ovat ikäänkuin takuunalaisia maalaukseen liittyen. Voinhan siinä samalla keskustella aiheesta, että vähän ovat turhan mattaiset, mutta ihan puhtaasti pelkästään tuon kiiltoeron takia en auto sinne kyllä lähtisi kiikuttamaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
No niin, se on uusi vuosi ja uudet kujeet. Tammikuukin jo puolessa välissä, joten sieltä ne näyttelyt lähestyy, jos korona suo. Isoja juttuja ei tämän kanssa sinänsä ole, mutta tuossa syksyllä talviteloille viedessäni aloin katsomaan, että takapoileri oli entisestään pullistunut irti kontin kannesta. Irrottamattakin näki, että vasemman puolen kiinnikkeet oli ihan mädäntyneet. No, äkkiä ei uutta spoikkaa löytynyt, ja muutenkin teki mieli kokeilla saako tuon ehjättyä, joten nyppäsin soiron irti.

Alapuoleltahan näkyy, että ruuvinreijistä suorastaan pursuaa ruostetta. Niinpä suojasin maalipinnan teippaamalla ja leikkasin Dremelilla pienellä fiberlaikalla pohjan auki.


Tämä spoilerihan on siis PUR integraalivalua, eli polyuretaanivalua, jossa on teräsinsertti tukemassa rakennetta. Runko menee koko spoilerin läpi ja päädyissä on isommat laput, joissa on ollut mutterit kiinnitystä varten. Huono juttu on se, että pur imee kosteutta jos sen pinta vioittuu, joten vähän sama kun laittaisi metallinpalan pesusieneen. Sitten kun runko on siellä purrin sisällä pinteessä, niin se ruostuessaan pullistaa pinnat ja silloin spoileri ikään kuin irtoaa kontin kannesta.

Putsasin kaiken ruostemujun pois, ja puhdistin pinnat tinnerillä. Spoilerin läpi menevien runkoaisojen päät sentään oli vielä terästä, joten uuden lapun saisi hitsattua paikalleen. Seuraavaksi tein pahvimallin uutta teräskiinnikettä varten.

Pahvimallin avulla leikkasin palan 1,5mm pellistä, johon porasin reijät tulppahitsejä ja kiinnitysmuttereita varten. Mutterit hitsasin taustapuolelle ja ennen asennusta paikalleen pursotin pellin alle 2K koriliimaa.




Lopuksi levitin poteron umpeen samalla 2K koriliimalla. Toisella puolella kiinnike oli vielä ehjä ja mutterit ok, mutta hieman pursonnut ihan etureunasta. Sieltä avasin pohjaa vain kärjen alueelta ja pursotin sen umpeen koriliimalla. Nyt spoikka on kuivumassa ja sen jälkeen pinnat voi tarvittaessa maalata uusiksi, mutta eipä ne sieltä mihinkään toki näy, vaikkei maalaisikaan. Näkyvälle puolelle ei tullut mitään maalivaurioita, joten siiven saa pultata takaisin kiinni ja tutkia seuraavia ongelmia.


Alapuoleltahan näkyy, että ruuvinreijistä suorastaan pursuaa ruostetta. Niinpä suojasin maalipinnan teippaamalla ja leikkasin Dremelilla pienellä fiberlaikalla pohjan auki.


Tämä spoilerihan on siis PUR integraalivalua, eli polyuretaanivalua, jossa on teräsinsertti tukemassa rakennetta. Runko menee koko spoilerin läpi ja päädyissä on isommat laput, joissa on ollut mutterit kiinnitystä varten. Huono juttu on se, että pur imee kosteutta jos sen pinta vioittuu, joten vähän sama kun laittaisi metallinpalan pesusieneen. Sitten kun runko on siellä purrin sisällä pinteessä, niin se ruostuessaan pullistaa pinnat ja silloin spoileri ikään kuin irtoaa kontin kannesta.

Putsasin kaiken ruostemujun pois, ja puhdistin pinnat tinnerillä. Spoilerin läpi menevien runkoaisojen päät sentään oli vielä terästä, joten uuden lapun saisi hitsattua paikalleen. Seuraavaksi tein pahvimallin uutta teräskiinnikettä varten.

Pahvimallin avulla leikkasin palan 1,5mm pellistä, johon porasin reijät tulppahitsejä ja kiinnitysmuttereita varten. Mutterit hitsasin taustapuolelle ja ennen asennusta paikalleen pursotin pellin alle 2K koriliimaa.




Lopuksi levitin poteron umpeen samalla 2K koriliimalla. Toisella puolella kiinnike oli vielä ehjä ja mutterit ok, mutta hieman pursonnut ihan etureunasta. Sieltä avasin pohjaa vain kärjen alueelta ja pursotin sen umpeen koriliimalla. Nyt spoikka on kuivumassa ja sen jälkeen pinnat voi tarvittaessa maalata uusiksi, mutta eipä ne sieltä mihinkään toki näy, vaikkei maalaisikaan. Näkyvälle puolelle ei tullut mitään maalivaurioita, joten siiven saa pultata takaisin kiinni ja tutkia seuraavia ongelmia.

MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Toi on monessa vitsaus missä noita Puserrettuja siipiä on käytössä merkistä riippumatta. Siisti korjaus ja varmaan taas kestää hyvän aikaa.
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Ne on ihan siistejä niinkauan kunnes ne irrottaa. Niinhän tämäkin oli. Ainakin se pitäs olla nyt toimiva. Katotaan vielä miten tuo nyt istuu paikalleen, mutta oletan että ainakin paremmin kuin ennen.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Maalasin nuo korjatut päädyt nyt kuitenkin, niin ei sitten ainakaan imase sieltä niin herkästi kosteutta. Ennen maalausta hioin vaan enimmät epätasaisuudet pois vingulla.


Kiinnikkin kävin laittamassa. Nyt se taas on tukevasti paikallaan, mutta irvistää silti niinkuin ennenkin. Nähtävästi ainut tapa on saada se virheettömäksi olisi lisätä massaa noihin jalkoihin. Se nyt onnistuisi jos tuolla koriliimalla kittaisi aukot umpeen kantta vasten, ja sitten viimeisteli irrallaan. Toki tämän jälkeen tarvis uudelleen maalauksen, joten katsoo sitten jos se on ajankohtaista.



Seuraavaksi sitten yritänkin säädellä noita kylkimuovia paremmin. Ainakin etulokarin panelien ylemmät holkit täytyy vaihtaa toisiin kun ne on löysät ja pullahtaa ulos. Näihin kyllä löysin jo paremmat. Muutenhan tässä nyt ei ole juuri kun hirvee puunaus operaatio kevättä varten, lähinnä siis alustan, pyörankoteloiden jne. alueelta.


Kiinnikkin kävin laittamassa. Nyt se taas on tukevasti paikallaan, mutta irvistää silti niinkuin ennenkin. Nähtävästi ainut tapa on saada se virheettömäksi olisi lisätä massaa noihin jalkoihin. Se nyt onnistuisi jos tuolla koriliimalla kittaisi aukot umpeen kantta vasten, ja sitten viimeisteli irrallaan. Toki tämän jälkeen tarvis uudelleen maalauksen, joten katsoo sitten jos se on ajankohtaista.



Seuraavaksi sitten yritänkin säädellä noita kylkimuovia paremmin. Ainakin etulokarin panelien ylemmät holkit täytyy vaihtaa toisiin kun ne on löysät ja pullahtaa ulos. Näihin kyllä löysin jo paremmat. Muutenhan tässä nyt ei ole juuri kun hirvee puunaus operaatio kevättä varten, lähinnä siis alustan, pyörankoteloiden jne. alueelta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Koronarajoitukset ovat vihdoin poistuneet, ja kaksi kertaa peruttu näyttelykevät on täällä vihdoin. Suunnitelmat on pysyneet samana aina 2020 asti, eli Garage59 osallistuu kahden auton voimin Pääsiäisen American Car Showhun. Osastolle esille tulee 190E 2.3-16 ja Juhan 250 W123, ja eikähän sieltä jotakin muuta spesiaalia löydy. Myöhemmin vappuviikonloppuna 16v jatkaa näyttelykierrosta Classic Motor Showssa Lahdessa. Nyt kun näyttelyt on jo ovella, on syytä puunata parin kauden jälkeiset käytönjäljet piiloon. Ollessani yhteydessä Autodudeen Cadillacin alustan pinnoittamisen suhteen, sain testiin Gtechniqin Chrystal Serum Lightia. Mukaan tuli myös saman valmistajan EXO pinnoite. Pohjan pinnoittamisesta voit lukea artikkelin tuolta Garage-blogin jenkkipuolelta. Koska tuotteita jäi alkuperäisestä käyttökohteesta, niin päätin kokeilla ensimmäistä kertaa pinnoittaa koko auton. Kohteeksi valikoitui luonnollisesti Cosworth, koska se olisi ensimmäisenä viimeistelyvuorossa. 16v oli tietysti tarkoitus esitellä näyttelyissä jo siis keväällä 2020, heti valmistumisen jälkeen. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten autolla on ajeltu nyt pari kesää. Toki kilometrejä on tullut varsin maltillisesti, mutta kyllähän pientä pesuhuntua ja muutamia pikkujälkiä oli kuitenkin tullut.


Projekti alkoi pienten kiveniskujen korjaamisella. Olen jo useamman vuoden käyttänyt täysmustaan käyttöautoon mustaa maalitussia korjaukseen. Olen kokenut sen äärettömän paljon helpommaksi kuin pelleillä sen pensselipurkin kanssa, mistä ei tule kuin sanomista. Joskus hakiessani maalia Lahden Työkalumakasiinista, huomasin siellä erilaisia tyhjiä Molotowin Marker-tusseja, joihin sai ostaa tussien täyttöpulloissa maaleja. Mieleen juolahti ajatus, että saisiko tussiin sekoitettua ihan oikean kaavan mukaista automaalia! Vihdoin nyt tuli asialle tarve, ja Makasiinin herrojen kanssa sekoitettiin hieman normaalia ohennetumpaa Mersun Blauschwartz 199 värimassaa kynään. Niitä tehtiin testin vuoksi kahta erilaista, joista toiseen lisättii hieman kovetetta. Kovetteen kanssa värimassa on kestävämpää, ja toimii kiveniskuissa ilman lakkaa.


Tallille päästyäni pääsin vihdoin testihommiin, ja tuote toimi kuin ajatus. Kynään vaihdettu nylon kärki toimii hienosti, maali juoksee hyvin kärkeen ja sillä saa äärimmäisen tarkan pisteen. Tämän jälkeen puhdistin kohteen, eli puskurin rasvanpoistolla ja kiveniskut katosivat kynällä kuin taikaiskusta, ja helposti.

Pientä pesuhuntua ja naarmua näkyi jo pinnassa.
Seuraavana päivänä päästiinkin sitten itse asiaan, eli pinnoittamiseen. Koska auto oli läpikäyty viimeksi silloin pari vuotta sitten, se vaati myllytyksen. Päätin samalla poistaa muutaman virheen, joten tein lopulta myllytyksen 3-steppinä. Alkuun kävin Mirkan villalaikalla ja Rupeksen epäkeskolla muutaman isomman naarmun läpi, aineena TurtlePro T5. Tämän jälkeen kävin koko auton läpi 1step: epäkesko + sininen rupes vaahtolaikka + T10, 2-step: epäkesko + keltainen rupes vaahtolaikka + T20, 3-step: epäkesko + valkoinen rupes vaahtolaikka + T40. Pinnasta tuli erittäin siisti.



Myllytyksen jälkeen kävin kaikki kolot ja urat läpi vannepesuharjan ja Gyeon Prepin kanssa läpi, jonka jälkeen puhdistin kaikki loput pinnat mikrokuituliinalla ja Prepillä. Prep ei pettänyt tälläkään kertaa, ja sain kaikki ylimääräiset jäämät pois pinnoista, mikä on ollut itsellä aiemmin hieman ongelmana.


Lähes steriilin puhtaaseen pintaan oli mukava alkaa levittämään pinnoitetta. Duden ohjeet oli hyvä lukea, että pystyin asennoitumaan toimenpiteeseen. Jaoin pinnat mielessäni pääasiassa panelikohtaisiin alueisiin, mutta isommat pinnat kuten katon ja konepellin osioin noin puolen metrin neliöihin.



Pakkauksen mukana tuli oma levityssieni, johon laitoin pipetillä pari ruiskausta per alue. Sitten pyyhintä ristikkäisiin suuntiin, että varmistetaan tasainen levitys ja peitto. Otin kaksi uutta mikrokuituliinaa, Keltaisen ensimmäiseen karkeaan pyyhkimiseen ja pinkin loppukiillotukseen. Itse pinnoitteen kanssa saa olla melko tärällä, ettei se pääse kuivamaan asennettaessa. Käytännössä homma meni niin, että levitys ristiin, 1. liinalla nopea pyyhintä heti perään ja 2. liinalla tarkka kiillotus ja tsekkaus, ettei ainetta jäänyt pintaan näkyviin. Ero pinnan liukkaudessa tuntuu heti ja muutos oli huomattava.


Koko auton läpikäytyäni, oli hyvä aika pitää pieni ruokatunti. Auto ehti tässä välissä "cureutua" 2-tuntia, jonka jälkeen aloin pinnottaa sitä EXO:lla. Siinä missä CSL:lle luvataan huima, jopa viiden vuoden kesto ja huomattava lämmön ja erilaisten liuottimien kesto, tuo EXO pintaan ennennäkemättömän hydrofobisuuden, eli vedenhylkimisen. EXO pitää asentaa CSL:n päälle viimeistään 24-tunnin kuluessa, että se tarttuu pohjaan kunnolla. Exon asennus hoitui samaan tapaan CSL:n kanssa. Toinen pinnoituskerta oli hieman ensimmäistä nopeampi, sillä tekniikka oli jo hallussa. Pinnoitteen menekit oli seuraavat. CSL:ää meni ensimmäiseen vaiheeseen noin 25ml. Toki auto on melko pieni. EXO:a meni ehkä hivenen vähemmän, noin 20ml. Käsittelin aineilla myös vanteet.




Pieni video lopputuloksesta:
https://youtu.be/Pz9OE-RnRpU
Lopputulos oli mielestäni aivan älyttömän hyvä. Pinta on todella liukas ja kiiltävä, tasainen ja syvä väriltään. Rehellisyyden nimissä olen hieman suhtautunut skeptisesti varsinkin harrasteauton pinnoittamiseen, mutta en enää. Olen melko varma siitä, että meillä vahat vaihtuvat pinnoitteeseen tästä eteenpäin. Yhtä harrasteautoa kiillottelee ja vahailee kyllä ihan mielellään jopa useamman kerran vuoteen. Kun niitä on useita, niin se alkaa käydä jo työstä. Jos pinnoitteella saadaan pinnat kestämään siisteinä useamman kauden, vähintään niin ettei kaikki autot vaadi käsittelyä aina samaan aikaan, on ajallinenkin hyöty jo niin suuri, että se on ehdottoman kannattavaa. Pinnoitteen ja pinnan ylläpitoon ja kestoon palaamme myöhemmin, kun saamme hieman metrejä alle. Tämänhetkinen kevään sää näyttää siltä, että ensimmäinen ponnistus tulee heti pääsiäisenä kun auto ajetaan Messukeskukseen.


Projekti alkoi pienten kiveniskujen korjaamisella. Olen jo useamman vuoden käyttänyt täysmustaan käyttöautoon mustaa maalitussia korjaukseen. Olen kokenut sen äärettömän paljon helpommaksi kuin pelleillä sen pensselipurkin kanssa, mistä ei tule kuin sanomista. Joskus hakiessani maalia Lahden Työkalumakasiinista, huomasin siellä erilaisia tyhjiä Molotowin Marker-tusseja, joihin sai ostaa tussien täyttöpulloissa maaleja. Mieleen juolahti ajatus, että saisiko tussiin sekoitettua ihan oikean kaavan mukaista automaalia! Vihdoin nyt tuli asialle tarve, ja Makasiinin herrojen kanssa sekoitettiin hieman normaalia ohennetumpaa Mersun Blauschwartz 199 värimassaa kynään. Niitä tehtiin testin vuoksi kahta erilaista, joista toiseen lisättii hieman kovetetta. Kovetteen kanssa värimassa on kestävämpää, ja toimii kiveniskuissa ilman lakkaa.


Tallille päästyäni pääsin vihdoin testihommiin, ja tuote toimi kuin ajatus. Kynään vaihdettu nylon kärki toimii hienosti, maali juoksee hyvin kärkeen ja sillä saa äärimmäisen tarkan pisteen. Tämän jälkeen puhdistin kohteen, eli puskurin rasvanpoistolla ja kiveniskut katosivat kynällä kuin taikaiskusta, ja helposti.

Pientä pesuhuntua ja naarmua näkyi jo pinnassa.
Seuraavana päivänä päästiinkin sitten itse asiaan, eli pinnoittamiseen. Koska auto oli läpikäyty viimeksi silloin pari vuotta sitten, se vaati myllytyksen. Päätin samalla poistaa muutaman virheen, joten tein lopulta myllytyksen 3-steppinä. Alkuun kävin Mirkan villalaikalla ja Rupeksen epäkeskolla muutaman isomman naarmun läpi, aineena TurtlePro T5. Tämän jälkeen kävin koko auton läpi 1step: epäkesko + sininen rupes vaahtolaikka + T10, 2-step: epäkesko + keltainen rupes vaahtolaikka + T20, 3-step: epäkesko + valkoinen rupes vaahtolaikka + T40. Pinnasta tuli erittäin siisti.



Myllytyksen jälkeen kävin kaikki kolot ja urat läpi vannepesuharjan ja Gyeon Prepin kanssa läpi, jonka jälkeen puhdistin kaikki loput pinnat mikrokuituliinalla ja Prepillä. Prep ei pettänyt tälläkään kertaa, ja sain kaikki ylimääräiset jäämät pois pinnoista, mikä on ollut itsellä aiemmin hieman ongelmana.


Lähes steriilin puhtaaseen pintaan oli mukava alkaa levittämään pinnoitetta. Duden ohjeet oli hyvä lukea, että pystyin asennoitumaan toimenpiteeseen. Jaoin pinnat mielessäni pääasiassa panelikohtaisiin alueisiin, mutta isommat pinnat kuten katon ja konepellin osioin noin puolen metrin neliöihin.



Pakkauksen mukana tuli oma levityssieni, johon laitoin pipetillä pari ruiskausta per alue. Sitten pyyhintä ristikkäisiin suuntiin, että varmistetaan tasainen levitys ja peitto. Otin kaksi uutta mikrokuituliinaa, Keltaisen ensimmäiseen karkeaan pyyhkimiseen ja pinkin loppukiillotukseen. Itse pinnoitteen kanssa saa olla melko tärällä, ettei se pääse kuivamaan asennettaessa. Käytännössä homma meni niin, että levitys ristiin, 1. liinalla nopea pyyhintä heti perään ja 2. liinalla tarkka kiillotus ja tsekkaus, ettei ainetta jäänyt pintaan näkyviin. Ero pinnan liukkaudessa tuntuu heti ja muutos oli huomattava.


Koko auton läpikäytyäni, oli hyvä aika pitää pieni ruokatunti. Auto ehti tässä välissä "cureutua" 2-tuntia, jonka jälkeen aloin pinnottaa sitä EXO:lla. Siinä missä CSL:lle luvataan huima, jopa viiden vuoden kesto ja huomattava lämmön ja erilaisten liuottimien kesto, tuo EXO pintaan ennennäkemättömän hydrofobisuuden, eli vedenhylkimisen. EXO pitää asentaa CSL:n päälle viimeistään 24-tunnin kuluessa, että se tarttuu pohjaan kunnolla. Exon asennus hoitui samaan tapaan CSL:n kanssa. Toinen pinnoituskerta oli hieman ensimmäistä nopeampi, sillä tekniikka oli jo hallussa. Pinnoitteen menekit oli seuraavat. CSL:ää meni ensimmäiseen vaiheeseen noin 25ml. Toki auto on melko pieni. EXO:a meni ehkä hivenen vähemmän, noin 20ml. Käsittelin aineilla myös vanteet.




Pieni video lopputuloksesta:
https://youtu.be/Pz9OE-RnRpU
Lopputulos oli mielestäni aivan älyttömän hyvä. Pinta on todella liukas ja kiiltävä, tasainen ja syvä väriltään. Rehellisyyden nimissä olen hieman suhtautunut skeptisesti varsinkin harrasteauton pinnoittamiseen, mutta en enää. Olen melko varma siitä, että meillä vahat vaihtuvat pinnoitteeseen tästä eteenpäin. Yhtä harrasteautoa kiillottelee ja vahailee kyllä ihan mielellään jopa useamman kerran vuoteen. Kun niitä on useita, niin se alkaa käydä jo työstä. Jos pinnoitteella saadaan pinnat kestämään siisteinä useamman kauden, vähintään niin ettei kaikki autot vaadi käsittelyä aina samaan aikaan, on ajallinenkin hyöty jo niin suuri, että se on ehdottoman kannattavaa. Pinnoitteen ja pinnan ylläpitoon ja kestoon palaamme myöhemmin, kun saamme hieman metrejä alle. Tämänhetkinen kevään sää näyttää siltä, että ensimmäinen ponnistus tulee heti pääsiäisenä kun auto ajetaan Messukeskukseen.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto
Toi mikä sulle on pesuhuntua ja jälkiä on monelle muulle se täydellinen maalipinta!
Aivan jäätävän hyvää jälkeä taas tehtynä, oikein hävettää miten huonoon pintaan itse on jo tyytyväinen.
Vedin jokusen vuosi sitten ekan kerran pinnoitteen autoon ja oli se huomattavasti parempi kuin vahalla. Mutta ei se kesto nyt ihan niin hyvä ole mitä mainoksissa väitetään, puhtaana pysyy puolivuotta vähän helpommin ja siinä se oikeastaan on satunnaiselle auton puunaajalle se hyöty. Sit se pesun helppous on jo hävinnyt. Syksyllä ja keväällä ainakin käyttöautoon tarvii tehdä jota ei pestä ihan jokaviikko.
Aivan jäätävän hyvää jälkeä taas tehtynä, oikein hävettää miten huonoon pintaan itse on jo tyytyväinen.
Vedin jokusen vuosi sitten ekan kerran pinnoitteen autoon ja oli se huomattavasti parempi kuin vahalla. Mutta ei se kesto nyt ihan niin hyvä ole mitä mainoksissa väitetään, puhtaana pysyy puolivuotta vähän helpommin ja siinä se oikeastaan on satunnaiselle auton puunaajalle se hyöty. Sit se pesun helppous on jo hävinnyt. Syksyllä ja keväällä ainakin käyttöautoon tarvii tehdä jota ei pestä ihan jokaviikko.