Ajattelin muutaman vuoden tauon jälkeen päivitellä vanhaa topiccia ja kertoa miten SL on pärjännyt. Mittariin on kertynyt nyt 194tkm.
SL on siis edelleen minulla ympärivuotisessa / jokapäiväsessä käytössä ja seisoo kadulla. Pesen auton käsin kerran viikossa ja pellit ovat edelleen ruosteettomat ja hyväkuntoiset. Auto on toiminut kovillakin pakkasilla hyvin ja käynistän sen raa'asti vaan suoraan kadulta. Lohkoa vai webaa autossa ei ole.
Mitä olen joutunut korjaamaan? Täydellinen jarruremontti tehtiin syksyllä 2013 = levyt ja jarrupalat ympäri auton + tunnistimet. Hinta 730€. Taakse jouduttiin tilaamaa orggikset levyt koska tarvikkeena ei löytynyt.
Rättikaton sivuikkunat olivat halki jo kun ostin auton ja mietin aluksi pelkkien ikkunoiden vaihtoa. Katto oli kuitenkin niin hapero monesta kohtaa, että (onneksi) vaihdoin koko rättikaton. Työ tehtiin Tapiolan autoverhoilussa vuonna 2014 ja hinta 1800€. Uusi katto on aina uusi ja kyllä sen näkee pitkälle. Monet paikat eivät tähän malliin kattoa suostuneet edes vaihtamaan ja tästä oli juttua toisessa topicissakin.
Viime keväänä auton alta alkoi kuulua pientä kilinää kun se seisoi joutokäynnillä ja kyllä... toisen katalysaattorin sisältä oli lähtenyt lamellit irti. Auto meni kuitenkin rikkinäisellä katilla katsastuksesta läpi mutta ääni ***utti, eikä tälläisellä luonteella sitä jaksanut kuunnella yhtään. Soittelin ympäriinsä, mutta ilmassa oli todellisen jackpotin makua: Vehon hinnat n 2600€ + asennus, Merteilistä 1500 - 2700€ hintahaarukka koska ei ollut selvää kumpi kattimalli autoon sopisi (tuohoon lisäksi siis asennus). Lopulta soitin Martelius Exhaust:ille ja siellä minulle räätälöitiin Ecocatin 2,5" metallinen ns. kilpakatalysaattori asennuksineen hintaan 490€. Uudella paremmin virtaavalla katilla suoran kutosen ääni muuttui oktaavia raaemmaksi/paremmiksi vaikka desibelit eivät nousseet. Myös menohalut tuntuva piristyneen (vanhat katit olivat varmasti tukossakin) ja voin suositella yhden vuoden ajelujen perusteella tätä ratkaisua. Kestävyys on tietysti kysymysmerkki mutta siedän 5 kertaa lyhyemmän kestoiän kuin originaalissa koska hintakin oli yli 5 kertaa halvempi!

Tulevaisuus näyttää kestävyyden.
Seuraavaksi vaihdatan moottorin tukityynyt jotka ovat alkuperäiset. Valoissa seisoessa koriin pääsee läpi pientä tärinää ja diagnoosi on 20v vanhat tyynyt jotka ovat antaneet periksi. Näiden hintahaarukka on 125 - 250€ kpl.
Ei muuta kuin kevättä ja avoautokelejä kohti
