ei ole varsin paljoa tullut tätä topiccia päivitettyä. Auto on syyskuusta asti ollut tallissa – tarkoitushan oli vain pikaisesti vähän availla kylkipaneeleja yms. ja katsoa, että eihän siellä ole mitään alkavaa ruostetta missään ja samalla päivittää äänieristystä, stereoita ja sen sellaista. Ensin näytti oikein hyvältä, kunnes aloin pyyhkiä tarkemmin pintoja puhtaaksi. Olihan siellä monestakin kohdasta lähinnä käynyt niin, että maali on hankautunut puhki ja ruoste yrittää tulla esille. Onneksi olin liikkeellä nyt, jolloin kaikki kohdat sai ainakin tähän mennessä vielä putsattua ja maalattua päälle ilman minkään sortin tarvetta hitsaamiselle. No, voisin niistä laittaa enemmänkin sitten, kun kori on kasattu – tällä hetkellä menossa maalipintojen myllytys, jonka jälkeen kotelosuojaa muutamiin paikkoihin ja lopulta puretut osat takaisin paikoilleen. Sitten ollaankin jo aika pitkällä. Viikkoja ja kuukausia on kulunut, kun erinäisten esteiden takia tätä ei pääse tekemään kuin enintään parina arki-iltana per viikko. :-/
Mutta jos vaikka tähän kohtaan laittaisi esimerkinomaisesti juttua tavaratilan kunnostamisesta. Tämmöistä on tullut tehtyä.
- Irtotavarat ja verhoukset pois
- Tankki pois. Halusin saada laitettua vaimennusmateriaalia tankin päälle ja tavaratilaan sen ympärille, ettei tarvitse kuunnella polttoaineen loisketta pienissä vauhdeissa. Lisäksi halusin päästä näkemään, mitä tankin takaa tulee näkyviin; mahdollisia ruosteita ja muita.
- Tankin pesu. Oli muuten törkeän likainen, syylliseksi epäilisin ranskalaista biodieseliä auton menneiltä ajoilta. Tässä enempi siitä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... loharja%2A
- Tavaratilan puhdistus ympäriinsä. Siinä oli kotelosuoja-ainetta Finikor-käsittelyn jäljiltä vähän joka puolella. Ja paljon.
- Vanhat vaimennusmatot pois. Varsinkin tuo varapyöräkotelon vasemmalla puolella oleva kama oli aika erikoisen tuntuista. Kuumailmapuhaltimella sen sai pois, mutta poiston jälkeen se oli kovaa ja haurasta.



Ruosteet eivät olleet pahat, kuten kuvista näkyy. Ajatus oli kuitenkin, että kaikki pienimmätkin ruosteet pitää saada pois.


- Ruostuneiden kohtien tarkastelu ja merkkaus. Pintaruostetta siellä täällä – lähinnä varapyöränkotelon pohjassa ja yläkulmissa, joista kansi on hangannut maalia puhki. Niin, ja vedenpoistoreikien ympärillä myös jonkin verran.

- Ruostuneiden kohtien hiekkapuhallus pistepuhalluspistoolilla.
- Muiden pintojen karhennus ja puhdistus
- Maalaus happopohjamaalilla; myös takalamppujen ympärystät, vaikka ei niissä enää korjattavaa ruostetta ollutkaan. Vasenta lokasuojaa on joskus ilmeisesti vuosia sitten kolhittu ja suoristettu, joten sinne tuli laitettua vähän isommalle alueelle pohjamaalia.



- Maalaus kirkkaalla mustalla - tästä unohtui foto vallan...
- Tavaratilan kannen hiekkapuhallus + paikkamaalaus:
- Irtokamojen, kuten merkkien ja verhousten + listojen ja lamppujen irrotus
- MB-tähden yhden reiän ympärystän puhallus + happopohja + hiontapohja + basecoat + lakka. Rajaus tähden ympärillä olevan kehän alle. Todella typerän näköinen, kun tähti ei ole paikalla, mutta tähden kanssa ihan ok näköinen lopulta (itse tekemäkseni…)
- Rekisterikilven valojen ympäryksen ja kilven taustan ruostekohtien puhallus + maalaus + lakkaus, kuvassa puhallettu ja karhennettu sekä teipattu pohjamaalausta varten.

- Muutaman naarmun päällemaalaus pienellä siveltimellä + siistiminen vesihionnalla ja myllytyksellä
- StP Silver –vaimennusmaton kiinnitys tavaratilan pohjaan ja varapyöräkoteloon sekä pyöränkoteloihin. En laittanut ensimmäistä kerrosta peltien limisaumojen päälle lainkaan, koska laitoin niihin myöhemmin sitten kotelosuoja-ainetta.
- StP Gold-mattoa tavaratilan ja matkustamon väliseen seinään
- JC Elementsin Dual- mattoa lokasuojien sisäpuolille

- Takakaiuttimien poisto ja reikien tukkiminen molemmin puolin liimatuilla StP Silverillä ja Biplast 10:llä.
- Toinen kerros StP Silveriä pyöränkoteloiden päälle ja lattiapintoihin + varapyörän tilaan myös. Ja tätä ennen limisaumoihin kotelonsuojaa, joka jäi nyt sitten toisen matokerroksen alle melkein kaikissa saumoissa.
- Tavaratilan väliseinään JC Elementsin Wind12 – solumuovimattoa ja muualle soveltuviin kohteisiin StP Biplast 10 –solumuovimattoa pysäyttämään korkeita ääniä ja imemään kaikuja.

- Tankkiin StP Silveriä, JC Elements Wind 12:a ja StP Biplast 10:ä ja tankki paikalleen.


- Tavaratilan lattiaan, varapyöräkotelon viereen JC Elements Wind 6- mattoa.


- Varapyöräkotelon kanteen Biplast 10 –mattoa estämään kolinoita / räminöitä


- Tavaratilan kannen pohjalta ylimääräistä rompetta pois. Vanhoja kilven kiinnitykseen käytettyjä niittejä yms. tosi oleellista tavaraa, joka oli sinne vuosien saatossa jäänyt ja Finikor-käsittelyssä hienosti ”liimattu” kotelosuoja-aineella sinne.

- Tavaratilan kanteen vaakasuoraan osaan JC Elements Dual mattoa sekä takaseinän taustalle pariin kohtaan StP Gold + Biplast 10. Goldia ja Biplastia on tarkoitus laittaa myös rekisterikilven telineen ja pellin sekä itse kilven ja telineen väliin. Tällä saa peitettyä vanhat kilven reiät luukusta ja estettyä räminät.

- Takaluukun saranajousien sisälle solumuovimattoa. Nehän muuten soivat niin helkutisti, enkä sitä kokonaan tuollakaan systeemillä saanut loppumaan, vaikka merkittävästi paremmaksi ne tulivat kyllä. Onko jollakin hyvä keino, jolla nuo saisi vallan hiljaiseksi?
- Seuraavaksi ensin kotelosuojaa vielä kannen sisäpuolisiin osiin, sitten antenni + lamput + paneelit ja verhoukset sekä uudet takaluukun merkit paikalleen, niin se on siinä. Ja sitä ennen vielä vielä toinen kerros Colliniten vahaa pintaan – ensimmäisen kerroksen laitoin heti myllytyksen jälkeen.
Jos joku ihmettelee, että mikä järki on laittaa kahta kerrosta Silveriä tavaratilaan, josta äänet eivät niin kovasti muutenkaan näissä vehkeissä kuulu, niin en tiedä itsekään, onko siinä järkeä. Kai se jotain voi vähän auttaa – tuossapa sen nyt samalla laittoi, kun oli aloittanut. Ja ainakin lattiassa ollut ensimmäinen kerros oli melko kuoppainen sen jälkeen, kun ensin olin niiden päällä istunut / pyörinyt asentaessani tavaratilan etuosan mattoja ja tankkia jne., joten toisella kerroksella siitä sai paljon nätimmän. Ja vaikutti se kaikumiseenkin jotakin, kun sitä peltiä koputtamalla testaili.
Niin, sehän pitää vielä näissä hommissa muistaa, ettei mene epähuomiossa tukkimaan ilman kulkureittejä – lämmityslaitteen puhaltama ilmahan tulee osin C-pilarien läpi ja suurimmaksi osaksi hattuhyllyn läpi tavaratilaan, josta se sivuilla puskurin alla olevien ritilöiden läpi menee ulos. Tämän vuoksi en aio kajota millään tavalla hattuhyllyn yläpuolen eristykseen, ja alapuolelle jätin auki ne kolme isoa reikää, joiden läpi ilma kulkee.
Oli tuossa ihan hemmetinmoinen duuni. Äkkiä ajattelisi, ettei tuohon nyt kauaa mene, mutta ei edes huvita ajatella tuohon käytettyä tuntimäärää. Noiden kaksoiskaarevien pintojen päällystäminen matolla ahtaassa tilassa ei sittenkään ole niin simppeliä… Harmi, ettei vielä pääse testaamaan vaimennuksen vaikutusta meteliin. Olis sen todellakin syytä jotain vaikuttaa, ettei mennyt kaikki työ ja kustannukset hukkaan…