Ilmaa polttoainelinjastossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Lestrange kirjoitti:
Risto113 kirjoitti:Itsellä oli halkeama juuri tankilta tulevan putken ja suodattimen välisessä mustassa kumiletkussa.
Joku suojasukka tms. oli päällä, ettei edes nähnyt halkeamaa ennen "riisumista".

...ja kuplia kulki.
Miten Risto113, vuotiko polttoainetta ulospäin? Siis niin, että näkyi oikein pavuoto?
Ei vuotanut.
Ilma kulki läpinäkyvissä vain.

Eihän nämä herkästi vuodakkaan ulos, kun tankissa ei ole pumppua vaan koneelta imetään => letkuissa alipaine eikä siksi vuoda.
Imee vain ilmaa sekaan.

Uudemmissa, missä aine pusketaan tankilta pumpulla konetta kohti, näkyvää vuoto on herkemmin, mutta ilmaa ei mene taas sekaan.

Ota vaan rohkeasti letkuja irti ja tutki ne!
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Risto113 kirjoitti:
Lestrange kirjoitti:
Risto113 kirjoitti:Itsellä oli halkeama juuri tankilta tulevan putken ja suodattimen välisessä mustassa kumiletkussa.
Joku suojasukka tms. oli päällä, ettei edes nähnyt halkeamaa ennen "riisumista".

...ja kuplia kulki.
Miten Risto113, vuotiko polttoainetta ulospäin? Siis niin, että näkyi oikein pavuoto?
Ei vuotanut.
Ilma kulki läpinäkyvissä vain.

Eihän nämä herkästi vuodakkaan ulos, kun tankissa ei ole pumppua vaan koneelta imetään => letkuissa alipaine eikä siksi vuoda.
Imee vain ilmaa sekaan.

Uudemmissa, missä aine pusketaan tankilta pumpulla konetta kohti, näkyvää vuoto on herkemmin, mutta ilmaa ei mene taas sekaan.

Ota vaan rohkeasti letkuja irti ja tutki ne!
Joo pitää ottaa itteä niskasta kiinni ja rohkiasti vaan tutkimaan.

Pieni pelko kokoajan, että joku paikka rikkoutuu ja sen jälkeen autolla ei enää ajetakkaa. Autojen kanssa, kun ei liikoja ole tullut painittua.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja johani »

tuloletku irroitettu, joka mene esilämmittimelle, mutkakohdassa murtumia/halkeamia, tulppaamalla toisen pään ja puhaltamalla suhinaa, pihinää halkeamista.

Voiko mahdollisesti nuinkin pieni halkeama aiheuttaa käyntiin ongelmia?

Vai kuin iso reikä tai halkeama pitää olla, että näkyy kirkkaissa letkuissa kuplina?
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Musta tuloletku vaihdettu ja samalla myös suodatin ja imusarjan tiivisteet..

Auto lähti käyntiin hyvin, kävi noin 5-10s , alkoi röpeltämään ja sammui.. Ei muuta kun startaten, mutta akku alkoi tyhjenemään niin paljon, että ei jaksanu enää pyörittää..

Starttaamisen jälkeen katoin suodattimen niin oli täynnä polttoainetta, mutta ei siltikään käy..
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Noniin, nyt on remonttia taas tehty ja seuraavaa on nyt tehty:

- Vaihdettu O-renkaat kirkkaisiin polttoaineputkiin, 9 kappaletta
- Vaihdettu musta polttoaineletku ennen esilämmitintä
- Vaihdettu suodatin

Siltikin ilmaa menee seuraavissa letkuissa:

- Esilämmittimeltä karkeasuodattimelle menevä letku
- Syöttöpumpulta hienosuodattimelle nouseva letku

Tuossa kuva, eli tuossa oikean puolimmaisessa letkussa kulkee ilmaa:

Kuva

Tarkastamatta on se, että meneekö ilmaa letkussa, joka lähtee karkeasuodattimen alaosasta ja päättyy syöttöpumpulle.
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Lisäyksenä vielä, auto lähtee käyntiin hyvin niin kylmänä kuin lämpimänä. Tyhjäkäynti on sulavaa korotuksen kanssa sekä ilman. Myös moottorin ollessa normaalissa käyntilämpötilassa, ei tyhjäkäyntiongelmia ole.

Kulkupuolessa ei ole muita ongelmia kuin kaksi kertaa sammunut suoraan ajosta.

TURHAANKO näinä letkuja ynnä muita tutkin, kun auto muuten toimii moitteettomasti?

Eritoten Felmitin vastausta odotan.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

:silent: on täällä monta pätevämpää miestä :wave:
Esim. Mestari-diesel mies :arrow: PPD on asuinpaikkasi vieressä
Lähtökohta on: ettei kunnossa olevassa järjestelmässä ilmaa kulje, vaan polttoainetta
ei tee hyvää suuttimille, eikä kyyti ole aina miellyttävää, jos saa käyntiin :D

Onko ajonestoa?
Onko ne polttoainelinjastossa?
Omassani auttoi myös O-renkaiden vaihto moottorin kyljessä olevan polttoainepumpun sisälle.
Stooriakin joskus siitä kirjoitellut, kun omastani noita ilmavaivoja etsin monta päivää.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&p=85522&
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=25787&
autodidakti
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

felmit kirjoitti:Esim. Mestari-diesel mies :arrow: PPD on asuinpaikkasi vieressä
Ammattilaiset on erikseen ja ne velottavat tehdystä työstä. Itse kun värkkäilen ei tarvi keneltäkään velottaa ja samallahan tässä itsekin oppii kokoajan uutta. Eikä tässä tilanteessa ole mahdollista viedä mihinkään pajalle "korjaukseen".

Lähtökohta on: ettei kunnossa olevassa järjestelmässä ilmaa kulje, vaan polttoainetta
felmit kirjoitti:ei tee hyvää suuttimille, eikä kyyti ole aina miellyttävää, jos saa käyntiin :D
Kyytipuoli ei ole tässä autossa ongelma. Auto ei ainakaan vielä nyi, eikä ole myöskään viimeisen sammumisen jälkeen toistanut tapahtunutta.
felmit kirjoitti:Onko ajonestoa?
Onko ne polttoainelinjastossa?
Ei starttaa, jos ei aukaise ovia keskuslukituksen kautta. Eli jonkun sortin ajonesto tässä on, mutta sitä en tiedä, että missä se on.

Mistä päin polttoainelinjastoa tuo ajonesto pitäisi olla, jos sellainen on? Epäilen kyllä, että se polttoainepuolella ois.
felmit kirjoitti:Omassani auttoi myös O-renkaiden vaihto moottorin kyljessä olevan polttoainepumpun sisälle.
Tarkoitatko jotakin siirtopumppua, mistähän tämmönen mahtaa löytyä? Ja minkälainen homma on vaihtaa ne o-renkaat sinne?

Stooriakin joskus siitä kirjoitellut, kun omastani noita ilmavaivoja etsin monta päivää.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&p=85522&
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=25787&
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ammattimiehiltä saa usein hyviä vinkkejä, hyviltä miehiltä jopa ilman laskua...
Tekevät päivittäin töitä asian parissa ja heillä voi olla selkeä näkemys ongelman perusjutuista

Ajonestolaite, jos on polttoainelinjassa, huomaat seuraamalla tankilta lähtevää putkea aina polttoaineen lämmittimelle asti.
Jos välillä on "mötikkä", johon tulee sähköjohdot niin bingo
Omassani noita on kaksi. Ohittamalla letkulla "mötikän" selviää tuleeko niistä imuvuotoa. Omassani vuoti molemmat.

Polttoainepumppu josta puhun on:
Kuva
Löytyy kyljestä suodattimen takaa alhaalla
Kuvassa näkee selkeästi O-renkaat
Ja purkaminen on yksinkertaisimmasta päästä. Puhtaus on A & O diesel puolen jutuissa tehtäessä

:clap: Jos auto pysyy hyvin käynnissä ja kylmänä liikkeelle lähdössä ei ole engelmia niin voi mersulla ajaakin väliin :thumbup:
autodidakti
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

felmit kirjoitti:Jos auto pysyy hyvin käynnissä ja kylmänä liikkeelle lähdössä ei ole engelmia niin voi mersulla ajaakin väliin :thumbup:
Eipä ole tullu tähänkää topiciin päiviteltyä mitään.

Hapertuneen polttoaineletkun vaihdon jälkeen autolla on ajettu ongelmitta satoja kilometrejä. Tulihan siinä vaihdettua jälkeenpäin myös suuttimien ylivuotoletkut, kun rupesivat kusemaan dieseliä oikein kunnolla.

Käynnistäminen niin kylmänä kuin kuumana toimii normaalisti. Ajossa auto toimii hyvin, vastaa kaasuun ja myös pysähtyy, kun jarruttaa. Ei ole sammunut kertaakaan vielä "remonttien" jälkeen, pitää koputtaa puuta.

Tämmöstä täältä.

Tuossapa listaa ja hintoja varaosista mitä tuli siis vaihettua:

Kirkkaiden polttoaineletkujen o-renkaat(12kpl, 21€)
Polttoainesuodatin(7€)
Polttoaineletku(välille metallinen polttoaineletku-polttoaineen esilämmitin)(4€)
Imusarjan tiivisteet(10kpl, 9€)
Suuttimien ylivuotoletkut(1m, 11€)

Kaikki yhteensä 52€

Jatkamme taas aiheesta, jos vielä jotakin ilmenee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Älä ressaa, ajat vain ja jos toimii niin älä katsele niitä letkuja turhaan :thumbup: Vika kyllä kertoo itsestään sitten jos sellainen on.

Ajonestot näissä tosiaan on aina pumpun kyljessä...niiden ongelmat huomaa heti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaa polttoainelinjastossa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tarvikkeet OM 606 ovat O-renkaiden osalta:
Polttoaine putket tarvitsevat 3 kpl No: 6019970445 ja 5 kpl No: 6019970345. Jos putket ovat kovin hauraat (kynnet kiinnityksissä katkeavat), kannattaa miettiä putkien ostoa. Hinnanero ei ole suuri
+ Karkeasuodatin ja huomaa siihen pitää ostaa erikseen O-rengas 6019970148
autodidakti
Vastaa Viestiin