Kai tollanen kiintee hukkaportti sit muuten riittää rajottamaa tarpeeks ahtopaineita? Luulis ainakin... BTrikerilläki näyttää olevan maltilliset 1,2 bar paineet kiinteel portil.
lisää hönkää om603:seen
Re: lisää hönkää om603:seen
Nyt löytyis eräästä turbofirmasta KKK 27 ahdin 11 cm2 pakopesäl, kiinteel hukkaportil. kompressori- 54 ja turbiinisiipi 59 mm. Laippa vaan ei ollu kuulemma T3, mut ei oo kulemma amerikan temppu muuttaa pakosarjan laippa turbon laippaa vastaavaks. Mutta mutta... jätin nyt kuitenki viel asian hiukan hautumaan, kun oli aika suolasen hintanen. Yli 900 € ja Billet siivel yli 1000 €.
Täytyy kattoo, jos vaik käytettynä sattuis löytymään jostain.
Kai tollanen kiintee hukkaportti sit muuten riittää rajottamaa tarpeeks ahtopaineita? Luulis ainakin... BTrikerilläki näyttää olevan maltilliset 1,2 bar paineet kiinteel portil.
Kai tollanen kiintee hukkaportti sit muuten riittää rajottamaa tarpeeks ahtopaineita? Luulis ainakin... BTrikerilläki näyttää olevan maltilliset 1,2 bar paineet kiinteel portil.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
riippuu niin kaikesta. oli mullakin kiinteellä hukkaportilla ja 2 baaria paineita. siinä se pysy, mihin se oli säädetty. ahtimen hx40. jos on joku pieni ahdin, niin siinä on myös yleensä pieni hukkaportti. ja jos yhdistetään paljon tehoja ja pieni ahdin, niin kaasujen virtaus on niin suurta, ettei pienestä reijästä vaan kerta kaikkiaan mene määräänsä enempää.Elkku_ kirjoitti: Kai tollanen kiintee hukkaportti sit muuten riittää rajottamaa tarpeeks ahtopaineita? Luulis ainakin... BTrikerilläki näyttää olevan maltilliset 1,2 bar paineet kiinteel portil.
yks kokemus on volkkarin 1,9(eko)TD:stä, missä on vakiona jotain 70-75 heppaa. siitä, kun nosti pelkkää syöttöä ja ahtoja pikkasen, niin sen jälkeen ahtopainekset alko karkaileen. ja tehoa ei ollu varmasti edes sataa heppaa. tossa koneessa on kyllä sellanen rusina se turbo, että pienempiä saa jo hakemalla hakea.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Elkku, millä laipalla se k27 oli?
Re: lisää hönkää om603:seen
--
Viimeksi muokannut BTriker, Ma 07.01.2013 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: lisää hönkää om603:seen
Tai sitten lykkäät hx35 kiinni niin ei mee koko vuotta ahtimen etsimiseen ja varmasti hintansa väärti 
Re: lisää hönkää om603:seen
ollin kanssa samaa mieltä. hx35 super tai sit masterpowerilta joku samaa kokoluokkaa oleva tai vähän isompi on kyllä varmasti paras vaihtoehto jos 350hp riittää ja alhaalta heräävän koneen haluat. turha lähteä keksiin pyörää uudelleen. vakiopakosarja roskikseen ja vaikka raptecilta tilaat "halko" sarjan niin ei tule pakopaineiden kanssa ongelmia vielä noilla tehoilla, ja varmasti herää hyvin. putkeks riittää 3 tuumainen. kansipahvin kanssa teet siten että tilaat om 606 kannen tiivisteen ja otat sen vanhan tiivisteen ehjänä irti jos vaan saat ja vertaat reikien paikkoja kun tarvii lisäreikiä vähän porata siihen. kestää sit isotkin paineet. ihan turha puhua mistään helvetin sulakkeista ja ajaa vakiopahvilla. minäköhän sulakkeena se mahtaa toimia? ei noita koneita ole sillä terästiivisteellä rikottu. liian korkeilla pakopaineilla/lämmöillä saa koneen kyllä paskaksi mutta ei siinä kannen tiiviste auta vaan tarvii siihen vikaan puuttua mikä sen liian korkean paineen/lämmön aiheuttaa eikä mitään paska massatiivisteitä käyttää siksi että on joku sulake sit siellä kun on tietoisesti tungettu paskoja palikoita. vakio öljylauhdutinkin riittää jos ei vaan ole niin tukossa ettei ilma enää läpi kulje, mut eipähän siitä haittaa ole jos sinne vaikka 25 tai 30 rivisen vaihtaa tilalle niin ei mee sit öljyt vahingossakaan ihan kuseksi ja tule konerikkoa sen takia. tietysti sit kunnollinen cooleri täytyy olla eikä mikään röökiaskin kokoinen paska, kun pieni cooleri ahdistaa, huonontaa ahtimen toimintaa, rasittaa ahdinta turhaan kun tarvii liian pienestä lävestä änkee se ilma läpi eikä se pieni cooleri siellä oikeen mitään jäähdytäkkään. ei tarvi sit montaa kertaa tehdä, olla koko aikaa kädet öljyssä ja hajoittaa moottoria.
ihme ohjeita täällä väki antaa. tunge paska turbo, pidä vakio pakosarja ja kannen tiivisteeks viimeviikon iltasanomat
ihme ohjeita täällä väki antaa. tunge paska turbo, pidä vakio pakosarja ja kannen tiivisteeks viimeviikon iltasanomat
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: lisää hönkää om603:seen
Joo näinhän se on, että täällä ei passaakkaan kertoa vaihtoehtoja ja eri ratkaisuja vaan pitää toteuttaa "mersufoorumin kaavaa" ahtamisasioissa, eikä toimiville vaihtoehdoille ole sijaa. Perseestähän se olisi, jos takuukaavaan olisi jotain muutakin vaihtoehtoja kestävyydestä tinkimättä eri hintaluokissa. Kyllä tämä on mallillaan..ihme ohjeita täällä väki antaa. tunge paska turbo, pidä vakio pakosarja ja kannen tiivisteeks viimeviikon iltasanomat
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: lisää hönkää om603:seen
no jos ohjeet on suoraan sanoen perseestä niin ei siinä kannata alkaa kauheasti paukutteleen henkseleitä eritavalla tekemisestä. massatiiviste ei kestä. se on tieto. kkk27 on mooseksen aikainen ahdin jossa on huono painesuhde, sekin on tieto. vakio pakosarjan käyttökin on riski kun liikutaan edes 300 hp tietämillä eikä se ole muutenkaan hyvä heräämisen suhteen jaetulle pakopesälle kuten tuossa jo mainittiin. mikä tässä on vaikea ymmärtää: jos sen koneen paskoo huonojen osien vuoksi niin se tulee huomattavasti kalliimmaksi ostaa ehjä kone ja sit ne kunnon osat kuin se että ostaa kerralla ne kunnon osat ja moottorikin pysyy nipussa. ja kun on tarkoitus rakentaa päivittiäiseen ajoon hyvin toimivaa moottoria niin miksi sitten edes lähteä niitä romuja sinne tunkemaan? kun ei se jatkuva remppaaminenkaan mukavaa ole.BTriker kirjoitti:Joo näinhän se on, että täällä ei passaakkaan kertoa vaihtoehtoja ja eri ratkaisuja vaan pitää toteuttaa "mersufoorumin kaavaa" ahtamisasioissa, eikä toimiville vaihtoehdoille ole sijaa. Perseestähän se olisi, jos takuukaavaan olisi jotain muutakin vaihtoehtoja kestävyydestä tinkimättä eri hintaluokissa. Kyllä tämä on mallillaan..ihme ohjeita täällä väki antaa. tunge paska turbo, pidä vakio pakosarja ja kannen tiivisteeks viimeviikon iltasanomat
mulla tippui esikammion pää om 603:ssa männän päälle ja senhän tietää minkälaista jälkeä siitä tulee. syy: paska ahdin, tai pikemminkin liikaa ruokaa paskalle liian pienelle turbolle. enkä enään suo pientä ajatusta ppd:n pumpuille kun on mynä pellin alla. jos olisin itse uskonut pari vuotta sitten kaveria ja itseänikin kun tiesin millä palikoilla kannattaa tehdä, muutakun en uskonut niin ei siitä hyvää seurannut.
mulle on ihan sama vaikka jokainen foorumilainen koittaisi vaikka vakioturbolla vääntää 8mm pumpusta kaikki mitä tulee ja koittaa ajaa ivalosta helsinkiin torvi auki. ei se multa ole pois, mutta kun aletaan suoraan ohjeistaan muita tekeen päin persettä niin se mua suoraan sanoen ketuttaa kun tiedetään kyllä miten mersun dieselit saa kulkeen ja kestään, eikä siihen oikeen vaan ole oikotietä. hyvät osat ja hyvin tehty= tehokas kestävä mersu. huonot osat ja oli sit hyvin tai huonosti toteutettu on tehoton tai ehkä tehokas mutta ei ainakaan kestävä mersu. tulee halvemmaksi tehdä kerralla kunnolla kuin haaskata eka rahaa paskoihin osiin ja hajottaa kaikenlisäksi kone ja sit ostaa toinen kone ja ne hyvät osat. tätä ajan takaa. ei mulla ole tarkoitus vittuilla tai vähätellä. järjenkäyttö on sallittua.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: lisää hönkää om603:seen
Aamen..
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: lisää hönkää om603:seen
Ymmärrän kyllä mitä lassi-s puhuu. Kyllähän siinä säästää kun tekee kerralla kunnollisen ja kestävän. Ahtimista olen jutellut viime aikoina jonkun verran aika monen kanssa ja moni on sitä mieltä, että Holsetti on yliarvostettu ahdin ja sen takia monet käyttävät sitä, koska sitä on parhaiten tarjolla ja moni firma myy sellaista mikä heille on kannattavaa. Sehän on ymmärtääkseni alunperin suunniteltu työkoneiden moottoreihin ja on myöskin Aatamin aikainen nykyään, niin kuin on tosin myös se KKK, joka taas on ennemmin suunniteltu kuorma-autoihin ja rekkoihin. Mutta, jos KKK on sellainen ahdin, joka on todettu hyväksi tässä koneesssa ja on sellainen mikä lähtee alhaalta vetämään, toisin kuin Holsetti, niin siinä tapuksessa KKK on ennemmin valintaperusteideni mukainen ahdin. En silti sano, että ahtimen tarvitsee olla juuri KKK, voihan se olla joku muukin hyvä tai parempikin ahdin. Kunhan herää alhaalta ja toimii hyvin kyseisessä koneessa. Itselläni ei ole omakohtaisia kokemuksia viritysahtimista. Nämä jutut vain sen perusteella, mitä minulle on kerrottu tai mitä olen täältä foorumilta lukenut. Mielipiteitä kuitenkin varmasti on monia...
Kannentiivisteestä sen verran että, jos se on välttämätöntä vaihtaa kestävempään, niin eikö lohkon tasopinta kuuluisi myös samalla oikaista? Eli eikö silloin täytyisi käytännössä irrottaa koko lohko, jotta sen saa oikaistua?
Pakosarja on mietittytänyt, kuten myös välijäähdyttimen kokokin. Kertokaahan joku mitä tarkottaa "halkosarja"? Mahtaakohan Raptecilla olla sellasia hyllyssä vai tekeeköhän tilauksesta? Välijäähdyttimen kokoa olen tosiaan myös miettinyt, että tulikohan tilattua vähän turhan hätiköiden liian pieni, kun tilasin sinne puskurin taakse niin suuren kuin mittailemalla saa mahtumaan, ilman että puskuripalkkia tarvii hajottaa ja muutenkaa enempää rälläkällä sohia. Coolerin koko nimittäin on säiliöistä mitattuna 520x200x65 ja pelkkä kenno, ilman säiliöitä 400x200x50. Eräs heppu sano et sekin kertoo jotain ku laittaa ahtopainemittarin ennen coolerii ja coolerin jälkeen et kui paljo ahdistaa.
Kannentiivisteestä sen verran että, jos se on välttämätöntä vaihtaa kestävempään, niin eikö lohkon tasopinta kuuluisi myös samalla oikaista? Eli eikö silloin täytyisi käytännössä irrottaa koko lohko, jotta sen saa oikaistua?
Pakosarja on mietittytänyt, kuten myös välijäähdyttimen kokokin. Kertokaahan joku mitä tarkottaa "halkosarja"? Mahtaakohan Raptecilla olla sellasia hyllyssä vai tekeeköhän tilauksesta? Välijäähdyttimen kokoa olen tosiaan myös miettinyt, että tulikohan tilattua vähän turhan hätiköiden liian pieni, kun tilasin sinne puskurin taakse niin suuren kuin mittailemalla saa mahtumaan, ilman että puskuripalkkia tarvii hajottaa ja muutenkaa enempää rälläkällä sohia. Coolerin koko nimittäin on säiliöistä mitattuna 520x200x65 ja pelkkä kenno, ilman säiliöitä 400x200x50. Eräs heppu sano et sekin kertoo jotain ku laittaa ahtopainemittarin ennen coolerii ja coolerin jälkeen et kui paljo ahdistaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Halkosarja on tälläinen, jossa 123 ja 456 pakoaukot yhdistyvät suoraan yhteiseen putkeen, jotka (2 putkea) erillisinä menevät ahtimen kahteen nieluun.
http://www.mese.fi/forum/userpix/7810_7 ... e2_1_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
"Ei halkosarjassa" lähtee kustakin pakoaukosta oma putki, jotka yhdistyvät kollektorilla kolmen nippuihin, jälleen 123 ja 456, josta samalla periaatteella ahtimen kahteen nieluun. Tälläisessä matka pakoaukolta ahtimen siivelle on aina pidempi, jolloin pakokaasu ehtii yleensä jäähtymään, ja jähtyminen tarkoittaa aina paineen laskemista.
Mielestäni Holset on paljon muutakin nykypäivänä kuin vanhanaikainen työkoneen ahdin, valikoimaa ja uutta designia kyllä riittää.
Uskoisin ettei Raptek tee hyllylle mitään sarjoja, vaan sarja tilataan ja sitten syntyy juuri sellainen kuin tilataan. Paljon kauniimmilla hitsaussaumoilla kuin tuossa edellä olevassa kuvassa on, joten siinäkään ei mene sijoitettu raha hukkaan.
Painemittaus välijäähdyttimen yli kertoo lähinnä miten hyvin se virtaa, ei sitä miten hyvin se jäähdyttää. Tavoitteena on saada imuaukolle mahdollisimman viileää ilmaa, jolloin koneen läpi menevä ilmamäärä kasvaa. Kuuma ilma ei mene koneen läpi, joten imuaukolla vaikuttaa kova paine, kuten välijäähdyttimen tulossakin vaikkapa ihan sama paine, mutta ilma ei vain virtaa koneen läpi, koska se on kuumaa eikä sisällä happea.
http://www.mese.fi/forum/userpix/7810_7 ... e2_1_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
"Ei halkosarjassa" lähtee kustakin pakoaukosta oma putki, jotka yhdistyvät kollektorilla kolmen nippuihin, jälleen 123 ja 456, josta samalla periaatteella ahtimen kahteen nieluun. Tälläisessä matka pakoaukolta ahtimen siivelle on aina pidempi, jolloin pakokaasu ehtii yleensä jäähtymään, ja jähtyminen tarkoittaa aina paineen laskemista.
Mielestäni Holset on paljon muutakin nykypäivänä kuin vanhanaikainen työkoneen ahdin, valikoimaa ja uutta designia kyllä riittää.
Uskoisin ettei Raptek tee hyllylle mitään sarjoja, vaan sarja tilataan ja sitten syntyy juuri sellainen kuin tilataan. Paljon kauniimmilla hitsaussaumoilla kuin tuossa edellä olevassa kuvassa on, joten siinäkään ei mene sijoitettu raha hukkaan.
Painemittaus välijäähdyttimen yli kertoo lähinnä miten hyvin se virtaa, ei sitä miten hyvin se jäähdyttää. Tavoitteena on saada imuaukolle mahdollisimman viileää ilmaa, jolloin koneen läpi menevä ilmamäärä kasvaa. Kuuma ilma ei mene koneen läpi, joten imuaukolla vaikuttaa kova paine, kuten välijäähdyttimen tulossakin vaikkapa ihan sama paine, mutta ilma ei vain virtaa koneen läpi, koska se on kuumaa eikä sisällä happea.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
ei sitä lohkon tasopintaa tarvitse oikaista ellei siinä ole syviä naarmuja. lohkot harvemmin on niin kieroja etteikö metallitiiviste pitäisi. metallitiiviste on hyvinkin yleinen tiiviste ja kun kansia remontoidaan niin ei niitä lohkoja ruveta oikaisemaan. laitetaan vaan uus metallitiiviste ja taas mennään. tämän voi jokainen käydä varmistamassa melkeinpä mistä tahansa huoltoliikkeestä. kansi kyllä tasohiotaan yleensä aina kun se irti otetaan. lohko sit vasta kun täydellisen remontin tekee kun koko mosa on purettuna atomeiksi.Elkku_ kirjoitti: Kannentiivisteestä sen verran että, jos se on välttämätöntä vaihtaa kestävempään, niin eikö lohkon tasopinta kuuluisi myös samalla oikaista? Eli eikö silloin täytyisi käytännössä irrottaa koko lohko, jotta sen saa oikaistua?
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: lisää hönkää om603:seen
Nyt on ahdin tilattu. Holset HX40 Super. Pakopesä 17 cm2 ja kompressorisiipi 60 ja turbiinisiipi 64 mm. Tollanen "halkosarja" mallinen pakosarja myös tulossa ulkosella hukkaportilla. Juttelin tänään erään tyypin kanssa, jolla autossa tollaset palikat ja kuulosti riittävän vakuuttavalta 
Viimeksi muokannut Elkku_, To 10.01.2013 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
17 cm pesässähän on oma hukkaportti, eikös olekkin tässäkin tapauksessa, itse ottaisin portittoman pesän jos tulee erillinen hukkaportti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Niin onkin ja niin olisin itsekkin ottanut, mutta kun pakosarja on T4 laipalla. Oli pakko otta portillinen pesä kun portittomat oli sit taas T3 laipalla. Mut ei kai se ylimääräne portti siel mitää haittaa ko laittaa sen vaa kii... 
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
No ei kai se käytännössä paljoa mitään vaikuta, itse olen vain eräänlainen teoreetikkoperfektionisti, eli kaasun kulkureiteiltä kaikki ylimääräiset montut pois. Onkos tosi, ettei portitonta pesää saa myös isommalla laipalla, minä kun luulin, että pikkulaippa on se erikoisempi versio....no taas kerran luulin
Luulisi sen portittoman pesän olevan edullisempikin.
Luulisi sen portittoman pesän olevan edullisempikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
Solmurauta
- Vakiokalustoa

- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: lisää hönkää om603:seen
^Sorvaa sopivan piukan tapin hukkaportin reikään ja nielun puolelta painevinkulla tasottelee samalla tasalle niin on tasasen liukas nielu.
Holset siellä lukee..
Re: lisää hönkää om603:seen
pakko ihmetellä miksi se ulkoinen portti pitää väkisin saada survoa sinne jos omakin riittäisi pitämään paineet kurissa 
w201 om605
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei olekkaan mikään pakko. Käytetys pakosarjas nyt vaan sattus olemaan ulkonen hukkaportti.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Sitten herää toinen kysymys miksi juuri 17 pakopesä? (16 se yleisin ja portiton valmiiksi) 
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
16 minäkin suosittelisin tähän, mutta selitys taitaa olla tuolla edellä ja sitä ei kuulemma löydy sopivalla laipalla. Onko näin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Jos se laipasta kiinni jää niin? Ei ole kummonen homma vaihtaa pakosarjaan sitäkään. Mutta anyway, pääasia että asia etenee 
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: lisää hönkää om603:seen
ja adaptereita on saatavana valmiinakin ja ei ole vaikea tehdäkkään 
w201 om605
Re: lisää hönkää om603:seen
Juurikin näin.16 minäkin suosittelisin tähän, mutta selitys taitaa olla tuolla edellä ja sitä ei kuulemma löydy sopivalla laipalla. Onko näin ?
Jokatapauksessa turbo kuitenkin tullu jo ja tollanen siit ny tulee ja that's it
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Minulla on 40 Superi 17cm2 pakopesällä eli t4 laipalla ja kiinteällä hukkaportilla om603 moottorissa. Auto on jokapäiväisessä ajossa herää n. 2600rpm ja kiinteällä hukkiskellakin saa paineet tiputettua tuonne 2barin tuntumiin. TOIMII HYVIN!
Re: lisää hönkää om603:seen
Nyt tuli myös painekotelollinen imusarja hommattua, joka on tehty 300 D:n imusarjasta.
Millasella pakosarjalla sulla on?konstappi kirjoitti:Minulla on 40 Superi 17cm2 pakopesällä eli t4 laipalla ja kiinteällä hukkaportilla om603 moottorissa. Auto on jokapäiväisessä ajossa herää n. 2600rpm ja kiinteällä hukkiskellakin saa paineet tiputettua tuonne 2barin tuntumiin. TOIMII HYVIN!
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
KKD pakosarjalla on tämä.
Re: lisää hönkää om603:seen
Otettiin viikonloppuna savut uudella ahtimella ja ajattelin tiedustella täältä että onko normaalia että ahtimen siivet ei pyöri tyhjäkäynnillä ennen kuin painaa kaasua niin että kierrokset nousee yli 1500 rpm? Ilmiöhän johtuu öljynpaineesta, koska tyhjäkäynnillä jos koittaa sormin pyörittää siipeä niin se pyörii jähmeästi, mutta jos sammuttaa koneen niin sen jälkeen siipi pyörii sormin taas liukkaammin. Eli tuleekohan öljy liian kovalla paineella, liian pienestä reijästä? Ja millasilla ahtopaineilla kannattaa tollasella vakio elementeillä olevalla pumpulla ajella, kunnes saa isommat tapit pumppuun? Ahdin on siis Holset Hx40 super 17 cm2 pakopesä ja 3,5 pakoputkisto ja lyhyt pulssityyppinen pakosarja ja välijäähdytin löytyy.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
välijäähdytin kun on niin periaateessa paineille on sen ja sama mutta vakio pumpulla voi olla tyytyväinen jos saa kilon aikaiseksi
siivet kuuluu pyöriä koko ajan. öljynpaine keskittää akselin niin aika mielenkiitoinen ilmiö tuommoinen.
siivet kuuluu pyöriä koko ajan. öljynpaine keskittää akselin niin aika mielenkiitoinen ilmiö tuommoinen.
w201 om605





