Pagodan tee_se_itse entisöinti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti

Viesti Kirjoittaja paloviita »

karra kirjoitti: saisitko tuon kilven vaihdettua lyhyeksi.

Toisena kommenttina FIN-tunnus. Vanhoissahan niitä oli alumiinisena, esim roikkumassa puskurin alla niin ei tarvi porailla näkyvälle paikalle reikiä... ei sen puoleen eihän tuo ole pahan näköinen ja varmaan Saksan reissuun sen hommasit.
En saanut lyhyeksi. Yritystä kyllä oli, mutta ei kuulemma ole perusteluja, kun tuohon on pitkä kilpi saatu mahtumaan muissakin euroopan maissa.
Ei ole MR ja jos joskus tulee, täytyy harkita uutta kilpeä.

Vanhat alumiini-lätkät taisi olla SF-aikakaudelta. Virallisesti pitää olla nykyisin FIN. En tiedä, sallittaisiinko tuon ikäisille poikkeus. Tuo tarra oli tarkoitus poistaa heti Saksan reissun jälkeen, mutta on se vielä paikoillaan...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

touhottaja kirjoitti:samaa kysysin minäkin mitä karrakin ja missä pinnotit :roll:
Tärkeintä on saada kaikki rasva ja maali pois ennen sinkitystä. Teetin pinnoituksen Amoilalla. Siirtotekstit on tosiaan samalta kaverilta :wink:
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Havis »

paloviita kirjoitti:...Ei ole MR ja jos joskus tulee, täytyy harkita uutta kilpeä...
Siis saako mustapohjaisia uusio kilpiä vaikkei pirssi olisi MR? Mulla on sitten ollut väärää tietoa. Olen kuvitellut, että uusiokilvet on aina valkopohjaisia, poislukien MR ajoneuvot.

Se olen kuullut että MR-peliin saa halutessaan valkopohjakilvet jos sellaiset on auton uutena ollessa ollut jo saatavissa, siis vuodesta -72 alkaen. Mutta noihinkin saa halutessa mustat kilvet.
tango
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tango »

paloviita kirjoitti:
karra kirjoitti: saisitko tuon kilven vaihdettua lyhyeksi.
En saanut lyhyeksi. Yritystä kyllä oli, mutta ei kuulemma ole perusteluja, kun tuohon on pitkä kilpi saatu mahtumaan muissakin euroopan maissa.
Miksikö ne noista on niin tarkkoja? Minulle ne tarjosivat valkoista 5- merkkistä kilpeä, kun halusin kilven iman EU tunnusta ja heillä ei ollut niitä pitkinä. Tilattiin kuitenkin toiselta konttorilta sitten vanhanmallinen pitkä kilpi kun en halunnut tuota lyhyttä.
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Melkoista nipotusta tuntuu olevan kilpien kanssa. Mulla on satakaksnelosessa valkopohjaiset 5-merkkiset, jotka sain samalta katsastuskonttorilta. Silloin riitti, että auto oli tuotu USA:sta :roll: (Etupuskurissa olisikin pitänyt vaihtaa keskiosa, jos olisi tulleet pitkät kilvet)

Yritin kyllä perustella monesta suunnasta, mutta katsastusinsinööri ei voinut perääntyä. En tiedä, olisiko rekisteröintikatsastuksen voinut tehdä uudelleen toisessa konttorissa...

Havis,
Vuotta 1972 vanhempiin saa mustapohjaiset kilvet pyytämällä.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

OK, konttoreissa on tosiaan eroja vissiin. Itse vaihdoin 6.3:een myös 6-merkkisistä 5-merkkisiin ilman mitään perusteluja, ai niin taisin sanoa virkailijalle että autossani on tuplapuskurit. Jonkun syyn ne tarvii siihen kipihakemukseen, ikinä en ole joutunut katsastusinsinöörin tai teknikon kanssa noista kinaaamaan, aina asioinut tiskillä; tehnyt saman homman tuonti W114 ja W111 coupe (maahantuontirekisteröin), suomessa kilvissä olleet W109 sekä R113 vaihdoin vaan kilvet lyhyisiin :P

Niin ja 1972 ja vanhempiin eli 1972 saa vielä mustat kilvet ja muistakaa sitten pyytää ne lyhyenä vaikka sillä perusteella että pitkänä alunperin mustia ei ole saanut :mrgreen: .

Kouvolan mies rekisteröi 1979 vai 1980 450 SEL 6.9 auton museoon ja otti siihen mustat MR kilvet. Aikansa kuuli meiltä kommentteja niistä ja yritti sitten vaihtaa valkoisiin; eipäs onnistunut enää - syy museorekisteri. Voiskohan sen poistaa välillä MR:tä ja tehdä homman uudelleen :roll:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
karra
Mobilisti
Mobilisti

Havis kirjoitti:Siis saako mustapohjaisia uusio kilpiä vaikkei pirssi olisi MR? Mulla on sitten ollut väärää tietoa. Olen kuvitellut, että uusiokilvet on aina valkopohjaisia, poislukien MR ajoneuvot.
Totta tämä. Ne lyhyet 5-merkkiset kilvet tulee aina valkoisena kun tunnusta muutetaan tai tilataan uutena, ja 6-merkkisetkin, mitään uusia kilpiä ei voi tilata mustina. Kun ne valkoiset tulee ne voi sitten vaihtaa mustiksi maksamalla kilpimaksun, ei mene rekisteriotteen tulostusmaksua siinä vaiheessa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Tässä vielä yksi kuva moottorista.

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Helevatan hienoo jälkee!!!! :thumbup:
unski
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja unski »

erittäin asiallista jälkeä. Mistä löysit noita vesietkun "peltinauha" klemmareita ja jarrutehostajan alipaineletkua?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kiitos kiitos!

Klemmareita ostin ebay:sta, jossa niitä on silloin tällöin tarjolla. Nuo ovat aika ohuella nauhalla, joten ei voi kiristää kovin tiukkaan. Ostin myös Saksasta järeämpää nauhaa, jolla esim. jarruputket on tyypillisesti sidottu taka-akseliin.

Jarrutehostimen letku on alkuperäinen "värjättynä".
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Moi, kun ohutta nauhaa kiertää useamman kerran kasvaa kiristysvoima joka kierroksella vrt perinteinen köysitalja. Kietaisemalla tuota 2-3 kierrosta ennen kiristystä saa jo melkoisen puristusvoiman näistä kevyistäkin kiristimistä, yhdellä kierroksella klemmari jaksaa tuskin oman painonsa kannattaa.

Onnea hienon projektin valmistumisen johdosta!
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kiitos vinkistä!

2 kierrosta on nyt klemmareissa. Kokeilin kolmea, mutta kerrosten välillä oli sen verran kitkaa ettei kiristynyt (nauha katkesi).
Voisin yrittää uudelleen ja laittaa jotain liukastetta kerrosten väliin...

Minkähänlaisella työkalulla noita kuuluu kiristellä? Itse tein vain hahlon katkaistun ruuvimeisselin päähän.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Ei ole Pagoda mikään ihan pieniruokainen kulkupeli. Alkuun bensaa paloi varmaan pitkästi yli 20 litraa sadalla. Sytytyksen ja kaasuvivuston systemaattisen virittelyn jälkeen pääsin perehtymään ruiskupumpun saloihin. Tuo pumppuhan on Boschin 6 -elementtinen ja muistuttaa läheisesti dieselin syöttöpumppua.
Pumpun säätötankoa ruuvaamalla voi vaikuttaa syöttömäärään kaikilla kierroksilla/kuormituksilla. Lisäksi löytyy hienosäätöruuvit tyhjäkäynnille, keskialueelle ja suurille kierroksille.

Kaasuvivusto on suunniteltu siten, että kaasupoljinta syvään painettaessa polttoainemäärä lisääntyy suhteessa enemmän kuin ilmamäärä.

Pumpun päällä on vahatermostaatilla toimiva kylmäkäyntirikastus. Tai oikeastaan seosta ei ole tarkoitus paljoakaan rikastaa, vaan lisätä polttoaineen ja ilman määrää kylmän koneen kitkojen voittamiseksi. Ruiskusuuttimet on suunnattu siten, että suihku menee avoimen imuventtiilin ohi palotilaan. Imusarjaan ei siis oikeastaan pitäisi bensaa tiivistyä kylmänäkään. Kylmäkäyntitermostaatin liikuttamaa ilmaluistia (ja luistin perässä polttoaineannostusta) voi säätää shimmilevyillä. Toiset prikat vaikuttavat kylmäkäyntilaitteen päälläoloaikaan ja toiset seoksen määrään.

Tässäkin pumpussa on "alppikello" eli ilmanpaineen tunnistava hienosäätö. Tämänkin toiminnon "aluetta" säädetään shimmilevyillä.

Aluksi säätelin pumppua "korvakuulolta" irroittamalla ilmaläpän ja pumpun välisen säätötangon ja tunnustelemalla pumpun vipua kiertämällä, onko seos rikkaalla vai laihalla. Tässä vaiheessa autoa ei oltu vielä katsastettu liikenteeseen. Kun sain auton katsastuksen ja rekisteröinnin jälkeen tien päälle, huomasin, että säädöt eivät olleet lähellekään kohdallaan. Ilman dynamometriä kuormituksen huomiointi seossäädössä eri kierroslukualueilla osoittautui vaikeaksi.

Päädyin ostamaan laajakaista-lambdan ja hitsasin sille natsan toisen pakoputken alkuun:

Kuva

Tämä osoittautui loistavaksi työkaluksi ruiskutuksen säädössä. Korvakuulolla tehdyn säätelyn jäljiltä seos oli pienillä kierroksilla rikkaalla, keskialueella todella laihalla (jonka pystyi kyllä päättelemään valkoisista tulpistakin) ja kovalla kuormalla (kiihdytyksessä) taas rikkaalla.

Usean iterointikierroksen jälkeen sain seossuhteen pysymään 13-14.5 välissä lähes kaikissa ajotilanteissa. Lambdan kautta kulkee vain kolmen sylinterin pakokaasut, mutta sytytystulppien värin perusteella seos ei paljoa näyttäisi poikkeavan eri sylinterien välillä.

Kuva

Moottori toimii nyt erittäin hyvin normaaliajossa ja vetää kiihdytyksissä. Saksassa ajeltiin tällä noin 1500 km ja keskikulutus oli rauhallisella ajotyylillä karvan alle 10 litraa sadalla. Tämän pienemmällä tuota ei käsittääkseni ole tarkoitettukaan kulkemaan, joten täytyy olla säätöihin suhteellisen tyytyväinen 8)
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

paloviita kirjoitti:...Moottori toimii nyt erittäin hyvin normaaliajossa ja vetää kiihdytyksissä. Saksassa ajeltiin tällä noin 1500 km ja keskikulutus oli rauhallisella ajotyylillä karvan alle 10 litraa sadalla. Tämän pienemmällä tuota ei käsittääkseni ole tarkoitettukaan kulkemaan, joten täytyy olla säätöihin suhteellisen tyytyväinen 8)
Mielummin hiukan rikkaalla kuin kovasti laihalla, ettei tule kallista vahinkoa. Noi seosmittarit on kyllä mainio apu.
karra
Mobilisti
Mobilisti

No persatti, sen lisäksi että olet korin "suolistanut" niin myös tuo tekniikkapuoli on selvitelty ja jopa modernein tavoin. Hatun nosto!

Tosiaan nuo mekaaniset ruiskut ei ole suunniteltu polttoainetaloutta silmälläpitäen. Oma 280SE vei yli 15 litraa sadalla maantieajossa, en tiedä mitä sen piti viedä. M100 moottori on suunniteltu viemään 16 l sadalla maantieajossa, rempatulla ja säädetyllä rivipumpulla olen päässyt sellaiseen 14 l lukemaan, liian laiha ei toki ole hyvästä...

Tällaisia tarinoita kun lukee niin omat saavutukset kutistuu mitättömiin ja varmaan enää ikinä en tule saamaan senkään vertaa aikaiseksi mitä nyt tähän asti. Hieno projekti kertakaikkiaan!
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Pukin kontista löytyi 3D-tulostin :o

Täytyi ihan keksimällä keksiä Pagodaan joku osa, jonka voisi kokeeksi tulostaa.

Olen joskus ihmetellyt imusarjan läppäakselin läpivientiä. Näyttää siltä kuin päässä pitäisi olla jokin kansi. Sellaista en kuitenkaan ole koskaan nähnyt.

Kuva

Päätin siis tehdä kokeilumielessä tähän kannen, vaikka alkuperäisenä siinä ei moista olisikaan ollut.
Ensin hahmottelin muodot tietsikalle:

Kuva

Sitten tulostamaan...
Rehellisyyden nimissä täytyy todeta, että ensimmäinen yritys ei ollut kovin onnistunut. Jouduin tekemään malliin useamman korjauksen ennenkuin tulostettu kappale oli sellainen kuin halusin. Materiaalina käytin ABS-lankaa.

Kuva

Tasoittelin lankakuviota vielä kevyesti hiomalla.

Kuva

Tältä tuo kansi sitten näytti paikoillaan. Huomasin, että muoto ei täysin vastaa läppäkotelon valun muotoa. Ensimmäinen kokeilu on nyt kuitenkin tehty ja mallia on helppo muuttaa, jos tuo alkaa häiritsemään silmää :wink:

Kuva
Viimeksi muokannut paloviita, Su 05.01.2014 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Onko kappaleen mallinnus tehty ilmais ohjelmalla?

Laitoitko väliin jotain tiivistettä vai onko kappaleet ihan vaan vastakkain?

Sinänsä näppärä laite pienosien ensihätään, jos niitä ei muualta kohtuuhintaa/-vaivaan löydy :)

Eri asia on sitten jos asennuspaikka on kovin kuuma tai öljyinen, käytetty raaka-aine ei välttämättä kestä kauan.
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Juu, mallinnuksen tein SketchUp:n ilmaisversiolla.

En vielä laittanut väliin mitään tiivistettä. Öljyä tuohon paikkaan ei herkästi keräänny ja lämpötila tuskin ajon aikana kovin korkeaksi nousee, koska moottorin imuilma jäähdyttää. Ajon jälkeen pakosarja ja lohko kyllä nostavat imusarjankin lämpöä. Jos mennään yli 100 asteen, ABS alkaa pehmenemään.

Tämä nyt oli lähinnä vain alustava kokeilu, voisiko printterillä tehdä jotain hyödyllistä. Olet oikeassa, lämpöä eristävä tiiviste kannattaisi tuohon laittaa.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Järjettömän hienoa työtä !
Dodge Charger 440 R/T 1969
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kiitos kiitos!

Nyt on Pagoda taas hiontavärissä. Maalari teki edelliset pohjat hiomakoneella, minkä takia pinnassa oli siellä täällä pientä lainetta. Tein talven aikana itse uudet pohjat ja nyt täytyisi löytää maalari ruiskuttamaan uusi pintaväri että saisi kärryn vapuksi liikenteeseen...
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Auts...No nythän on hyvä tilaisuus ottaa haltuun loputkin taidot ja sutsutella pinnat itse, tietää sitten hioessa ja kiillotellessa ketä kiitellä: )

http://www.classicdigest.com/readers-st ... eas/14/146" onclick="window.open(this.href);return false;
slsl77
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

paloviita kirjoitti:Kiitos kiitos!

Nyt on Pagoda taas hiontavärissä. Maalari teki edelliset pohjat hiomakoneella, minkä takia pinnassa oli siellä täällä pientä lainetta. Tein talven aikana itse uudet pohjat ja nyt täytyisi löytää maalari ruiskuttamaan uusi pintaväri että saisi kärryn vapuksi liikenteeseen...
Oletko kysynyt Maalamo Nevalaiselta O400663866 Ristikiven teollisuusalueelta maalauksen hintaa.

Olen nähnyt muutamia siellä värjättyjä autoja ja työnjälki on hyvä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Andreas kirjoitti:Auts...No nythän on hyvä tilaisuus ottaa haltuun loputkin taidot ja sutsutella pinnat itse, tietää sitten hioessa ja kiillotellessa ketä kiitellä: )

http://www.classicdigest.com/readers-st ... eas/14/146" onclick="window.open(this.href);return false;
Joskus nuorempana kokeilin sen verran, että muutaman oman auton maalailin itse. En kyllä noin upeaa jälkeä saanut aikaiseksi kuin sulla :thumbup:
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

slsl77 kirjoitti: Oletko kysynyt Maalamo Nevalaiselta O400663866 Ristikiven teollisuusalueelta maalauksen hintaa.
Kiitos vinkistä. Pari autoa maalautin aikanaan Albertolla kyseisellä teollisuusalueella, mutta valitettavasti hän on lopettanut hommat.

Sain alustavasti sovittua alkuperäisen maalarin kanssa, että hän ruiskuttaisi värin tulevana viikonloppuna. Toivottavasti onnistuu.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Erinomaista työtä, osaisipa itsekin tehdä!

Millä putsasit venttiilikopan ja imusarjan? Omasta Audi-Porschesta pitäisi puhdistaa vastaavia osia ja ne ovat niin röpelöistä ettei niitä hioa voi.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

CDI320CLS kirjoitti: Millä putsasit venttiilikopan ja imusarjan?
Lasikuulapuhalluksella. Ceramet Oy Heinolassa teki niihin lisäksi kylmäkeraamisen pinnoituksen.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

paloviita kirjoitti:
Andreas kirjoitti:Auts...No nythän on hyvä tilaisuus ottaa haltuun loputkin taidot ja sutsutella pinnat itse, tietää sitten hioessa ja kiillotellessa ketä kiitellä: )

Joskus nuorempana kokeilin sen verran, että muutaman oman auton maalailin itse. En kyllä noin upeaa jälkeä saanut aikaiseksi kuin sulla :thumbup:
Tänks,

Sama vika ja joka kerta tuntuu vaikeammalta se auton värittäminen, ilmeisesti aloittelijan tuuri alkaa kulua loppuun tai sitten vaan maalit olivat ennen parempia...

Olisi kyllä kiva joskun kokeilla millaista olisi maalata ja uunittaa auto steriilissä pro-ympäristössä -sikäli kun maalaamisesta voi ylipäätään käyttää sanaa kiva.
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kyllähän maalaaminen on kivaa. Näkee miten työ etenee. Vähän niinkuin nurmikon leikkuussa...
Pohjien tekeminen alkaa välillä puuduttaan.

Pagoda lähti tänään maalarille. Ehkä Wappu-ajelu ei olekaan vielä täysin pois suljettu vaihtoehto.

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Sain kuin sainkin auton kasattua maalauksen jälkeen ajoissa Lahden klassikkotapahtumaan. Pienen tapaturman takia maalasin toisen oven vielä uusiksi puoli kahdelta aamuyöllä... :D.

Mutta hyvässä seurassa Pagoda aloitti kesäkauden:

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin