Ennakonsäätimen modaus OM605

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ennakonsäätimen modaus OM605

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ite ku oon tutkinu kans ny ton edellisen oman viestini jälkeen jonku verran tota säädintä, nii päätyny siihe että koko värkki on aivan paska :D

Luulin että poraamalla reijät kuuliin päästäs parempaan tulokseen, tai jousia kiristämällä, sekä viilaamalla tuota topparin nokkaa, mutta asia ei taidakkaan valitettavasti olla näin... Varsinkaan 8mm pumpulla. :oops:

Jotta tuo säädin voi ennakkoa säätää, sen täytyy ikäänkuin työntää edellään syöttöpumppua. Ja nyt kun on isolla syötöllä pumppu, eli sen pyörittämiseen tarvittava voima on iha eri luokkaa kuin vakion, niin rullat ja säädin ei toimi niinku pitäs.

Eli noita säätimiä on niin paljon ku on erilaisia pumppuja. Siksi esim. 4 pyttysessä ja 6 pyttysessä on erilaiset ennakonsäätimet ku pumpun ottama teho on erilainen. Voi olla eroja myös kierrosalueilla...

Mutta, tästä päästään siihen, että kaasun asennon mukaan muuttuva elementtien ennakko, ja pumpun akselitehon ja kierrosten mukaan muuttuva ennakonsäädin ennakko sekä vielä lisäksi asetus ennakko on sellanen sekametelisoppa että huhhuh...

Tähän päälle vielä kaikki pumpun nokan nousukulmat ja suutinputkien venymät jne jne... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Ennakonsäätimen modaus OM605

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Ite olen ymmärtänyt että säädin toimisi niin että kun tulee tarpeeksi kierroksia ni painoihin tullut keskipakovoima työntää niitä painoja jousiin päin jolloin pumppu menee ketjuratasta edelle eli aikasemmalle nimenomaan kierroksilla.

Eli nyt kun viilataan stopparin nokkaa, eli menis vielä pitemmälle/aikasemmalle ni onko tämä hyvä, kun tuo säädin on varmaan suunniteltu max. 4400rpm ja sankarit kierrättää 7400rpm :D

Eli mitä enempi kierroksia ni sen aikasemmin tarveis polttoaine saada suihkutettua= lisää ennakkoa


Eli nyt ymmärtäisin taas niin että painavammilla painoilla tai löysemmillä jousilla saadaan se pumppu ketjuratastaan (edelle/stopparin nokka stopparia vasten) joko myöhäsemmin Esim. 4500rpm tai aikasemmin 2000rpm.

mutta se että millä kierroksilla se aloittaa ja pohjaa ni on varmaa vaikia löytää :D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ennakonsäätimen modaus OM605

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ymmärsit aivain oikein, mutta jotta pumppu kääntyis aikasemmalle noitten rullien työntämänä, on niitten rullien voitettava jousten vastavoiman lisäksi myös pumpun ottama akselivoima. Ja siinä tullaan siihen, että isolla elementillä se voima on niin iso ettei ne rullat jaksa työntää pumppua. :roll:
Ja ehkä ne jaksaa, mutta millä kierroksilla?

Alunperinhän oli ajatus myöhästää ennakkoa hieman pienillä kierroksilla n. 2000rpm että se kalina loppuis. Sitte taas vastaavasti just yläällä pitäs ennakkoo saada enemmän ku kone kiertää enemmän ku vakio.

Mutta tähän vaikuttaa tosiaan myös se elementtien ennakko. Sillä elementin viiste "myöhäistää" ennakkoa, mutta sitte kun kaasu on pohjassa niin ennakkoa onkin enemmän. Tällä systeemillä saa koneen myös hajalle, jos syöttöä on todella paljon liikaa alakierroksilla. Ja tähän lisättynä se, että jos ne rullat sattuu jumittamaan sinne kehälle, (hyvinkin mahollista jos ne on kulunu kantikkaaks, ja sitte vielä nokkaa viilattu että ne menee vähänkin "uuteen asentoon") niin ennakko voi käydä jossain ihan käsittämättömässä lukemassa -> konerikko melko varma
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin