Teboil vastaan Neste (moottoriöljyt)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lai »

Miettikää nyt onko järkeä pistää koneeseen jotakin markkinamiesten yber öljyjä. Jos tavallinen Dieselöljy esim. Neste Diesel 15-40 tai 10-30 toimii tukirekan turbokoneessa ilman sen kummempia kulumisoireita. Tai jossakin 20m€ maksavassa Wärtsilä 32:ssa moitteetta.
On kyllä aivan turhaa rahantuhlausta ostaa jotain yliöljyjä mersuun. Itse olen ajanut 350th seuraavilla Neste Diesel öljyillä W 10-30, 20, 30,15-30. kummassakin autossa kone on ollut täysin vireinen vaikka kori on sanonut sopimuksen irti jo aikaa sitten. Litrahinta on liikkunut siinä n. 2€ litra. Täytyy todeta että yleensä kori loppuu ennen koneen teknistä käyttöikää, ja ns ”hyvien” öljyjen käytöstä hyödyn olisi korjannut Stena tai Kuusankoski Oy.

Niin kauan kun suuriin työkoneisiin, jota maksavat enemmän kuin pari uutta Mersua kelpaa tavallinen Dieselöljy kelpaa se myös meikäläisen koneeseen.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
XUX63
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

lai kirjoitti:Miettikää nyt onko järkeä pistää koneeseen jotakin markkinamiesten yber öljyjä.
Jos on yber-kone on myös yber-öljy 8)
lai kirjoitti:Jos tavallinen Dieselöljy esim. Neste Diesel 15-40 tai 10-30 toimii tukirekan turbokoneessa ilman sen kummempia kulumisoireita. Tai jossakin 20m€ maksavassa Wärtsilä 32:ssa moitteetta.
Ei ns vetoja vaan tasaista puurtamista ilman suurempia lämpenemisiä...
lai kirjoitti:Tai jossakin 20m€ maksavassa Wärtsilä 32:ssa moitteetta.
On kyllä aivan turhaa rahantuhlausta ostaa jotain yliöljyjä mersuun. Itse olen ajanut 350th seuraavilla Neste Diesel öljyillä W 10-30, 20, 30,15-30. kummassakin autossa kone on ollut täysin vireinen vaikka kori on sanonut sopimuksen irti jo aikaa sitten.
Alavireisellä kyllä :lol:
lai kirjoitti:Niin kauan kun suuriin työkoneisiin, jota maksavat enemmän kuin pari uutta Mersua kelpaa tavallinen Dieselöljy kelpaa se myös meikäläisen koneeseen.
Ei vaan viitsi pienen säästön takia aukaista hyvää super-turbo-konetta öljyjen takia kun homma muuten toimii :twisted:
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Aina olen pitänyt näitä öljyjen vertailuja ja vaihteluja kädettömien auton laittajien hommina, kun muuta ei osata kun vaihtaa öljyt autosta niin tehdään siitä sitten jotain hemmetin salatiedettä :lol: Itse olen ollut kunnon tosimies ja vetänyt tosiaan kaikkiin vehkeisiin ilmaiset öljyt entiseltä työpaikalta, isosta 200l tynnyristä sisältää vissiin jotain 15-40W mobilia :roll: Mutta! täytyy tunnustaa, että pari öljynvaihtoa sitten olen vaihdellut eri merkkejä ja huomaankin että mersussa onkin aika suuri ero öljyjen välillä: Halvimmat tarjous synteettiset saivat nostajat pitämään niin hurjaa ääntä jottei kehdannut kaupungilla ajella.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Padova Star
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Teboil vastaan Neste (moottoriöljyt)

Viesti Kirjoittaja Padova Star »

[ :evil:
Viimeksi muokannut Padova Star, Pe 02.06.2006 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

lai kirjoitti:Miettikää nyt onko järkeä pistää koneeseen jotakin markkinamiesten yber öljyjä. Jos tavallinen Dieselöljy esim. Neste Diesel 15-40 tai 10-30 toimii tukirekan turbokoneessa ilman sen kummempia kulumisoireita.ns ”hyvien” öljyjen käytöstä hyödyn olisi korjannut Stena tai Kuusankoski Oy.

Niin kauan kun suuriin työkoneisiin, jota maksavat enemmän kuin pari uutta Mersua kelpaa tavallinen Dieselöljy kelpaa se myös meikäläisen koneeseen.
Voihan sen ajatella noinkin. Kun mittarissa on -10 astetta pakkasta, ja heläyttää auton käyntiin, saa siinnä eväät välillä syödä, ennenkuin öljy nousee venttiilikoneistolle. Hydrauliset venttiilin-nostimet vaativat synteettiset moottoriöljyt ainakin talvella. Toki jos tykkää nostinten räplätyksestä, pitää pistää mineraaliöljyt koneeseen.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eipä nuo nostimet ole minulla ainakaan mobil delvac dieselillä nakuttaneet. Olen testaillut myös synteettisiä öljyjä, enkä mitään eroa ole huumannut. . Noita raskaankaluston öljyjä on testaitu omissa autoissa kymmenisen vuotta. Ei kertakaikkiaan pahaa sanottavaa.

Itsekin olen tullut siihen tulokseen että jos tuollainen dieselmoottoriin suunniteltu (mineraalipohjainen) öljy pitää rekkaveturin koneen kunnossa toista miljoonaa kilometriä, niin mieluumin sitä sellaista laittaa koneeseen, kuin jotain litkua joka lentää kaarella nissain pakoputkesta kun mittarissa on 100tkm.

On tullut testattua vähän tuota öljyn nousemista voitelukohteisiin. 10W-30 nousee 60-luvun valmetin koneessa 20 asteen pakkasessa ventiilikoneistoon n. 20s:ssa.Noissahan on työntötanko koneet, joten öljykanavat kanteen ovat muutenkin pienet (=pienelle öljynvirtaukselle mitoitettu). Testasin samalla kun säädin ventiilit. Kirjallisuus puolestaan väittää entisen öljykalvon pysyvän sylinterin seinämillä n. 1.5 minuuttia kylmänä, jos uutta öljyä ei sitä ennen ehdi tulla. Ihme on, jos ei mersun kone pysty samaan :!: Onhan kehityskin kulkenut eteen päin kymmeniä vuosia.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä ne raktori-öljyt menee varmasti siellä vanhan mersun koneessakin. Muutaman moottorin aukasseena voin öljyn vaihtajille sanoa, että ei siellä mitä "ameritiikan ihmeitä" koneessa ole. Männät, laakerit, öljypumppu, nokkakeppi jotka tarvii jonkinlaista liukasta. Ainoa Hi-tec osa on se ventiilin nostaja, mutta ennemmin nekin raklattaa liian laihasta öljyn litkusta.
Viritetyt koneet sitten erikseen, joissa voi paikalliset lämpötilat ja öljykalvolle kohdistuvat mekaaniset paineet/ rasitukset olla suurempia jolloin öljyn viskositeetti voi olla liian heikko. Niihin TÄYTYY laittaa hyvä öljy. Niissäkin suurin ongelma taitaa olla riittämätön öljyn jäähdytys.
Mutta ei silloin ole 0w/40 mobilista tai 5w/50:stä ollut tietoakaan kun on 123 tai 124 tiisseli mersun umpirautaista ja umpilaiskaa vapari konetta suunniteltu. J a tähän päivään on tultu ja hullu suomen kansa murehtii umpilahojen mersujen kanssa, että miten ajaisin vielä miljuunan tuolla muuten loppuun poletulla lintalla jossa on kalliimmat öljyt koneessa mitä auto maksaa :lol:
Viimeksi muokannut Aki P, Su 30.10.2005 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku mersupurkaamo??
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajattelin minäki ottaa taas kantaa tähän, vaan Akipa se tuossa jo vei vähän niinkuin sanat suustani. :roll:

:D
wiimax.fi
petska
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petska »

Eipä voi olla kun Akin kans samaa mieltä.....kokonaisuus ratkaisee.... :lol: :lol:

ja suotta mihinkään miljoonan ajettuun laittaa mitään kalliita litkuja... :wink: alkaa maksaan öljy enempi kun polttoaine.....varsinkin jos ämpäri tolkulla lisäilee....
Itse tein ja säästin
romu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja romu »

:roll: Hmmm... Jokin ei kuitenkaan täsmää. Muistutan vielä niistä 80-luvun sinisistä savupilvistä. Eikös vain silloin ajettu mineraaliöljyillä. Mutua tämä tietty on, mutta ei niitä nykyään sellaisia savukoneita näy. Onhan tietysti tulleet myös nämä katit kuvioihin, taitavat nekin hävittää öljysavuja? :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
mutterimonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja mutterimonttu »

romu kirjoitti::roll: Hmmm... Jokin ei kuitenkaan täsmää. Muistutan vielä niistä 80-luvun sinisistä savupilvistä. Eikös vain silloin ajettu mineraaliöljyillä. Mutua tämä tietty on, mutta ei niitä nykyään sellaisia savukoneita näy. Onhan tietysti tulleet myös nämä katit kuvioihin, taitavat nekin hävittää öljysavuja? :roll:
Nykyään myös autokanta on uudempaa. Ei täälläpäin ainakaan enää näy kasari DatsunNissan -osastoa niin paljoa. Kyllä se synteettinen öljy yhtälailla palaa kuin mineraali, jos on palaakseen.
Mutterimontun menninkäinen.
romu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja romu »

Äh, palaapa tietenkin en sitä tarkoittanut. Koneet eivät vaan kulu kuten ennen, täysrempan paikka oli yleiseti 250tkm paikkeilla, tai ennemminkin.(siitä on aikaa..)
250TD -86, 260E LANG -90
xr
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä koffilaisella saa kustua syvemmän reijän lumipenkaan kuin olvilaisella samalla määrällä viskiä tuleekin sitten monta pientä reikää :wink: :D
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

mutterimonttu kirjoitti:
romu kirjoitti::roll: Hmmm... Jokin ei kuitenkaan täsmää. Muistutan vielä niistä 80-luvun sinisistä savupilvistä. Eikös vain silloin ajettu mineraaliöljyillä. Mutua tämä tietty on, mutta ei niitä nykyään sellaisia savukoneita näy. Onhan tietysti tulleet myös nämä katit kuvioihin, taitavat nekin hävittää öljysavuja? :roll:
Nykyään myös autokanta on uudempaa. Ei täälläpäin ainakaan enää näy kasari DatsunNissan -osastoa niin paljoa. Kyllä se synteettinen öljy yhtälailla palaa kuin mineraali, jos on palaakseen.
Joo ja menee renkaitten ja vent ohjureiden kumien läpi,oli tuo ed harraste biili siin sen huomas,kun on väljä,niin kaikki tulee läpi ja savuna se huomaa.TERE ps akuperäiseen aiheeseen ennen teboilia kuin nestettä
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Lisätäänpä tähän vielä yksi perin outo kokemus.

Itse käytin ennen Mobilin ja sittemmin Shellin täyssynteettisiä öljyjä. Öljynkulutus Shell Helix Ultralla pahimmillaan 3l / 10000km. Kyllästyin ruokkimaan W124 - 200E:tä noin hintavilla öljyillä ja ostin kokeeksi jotain tarjous-täyssynteettistä 5w/50-öljyä (maksoi 12€ / 4l). Öljynkulutus tipahti huomattavasti! (huomattavasti tarkoittaa tässä 1,5l / 10000km) Jos joku viisas osaa sanoa mikä tähän voisi olla syynä...
Haisuli
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Öljyn korkeampi leikkautumiskestävyys ja pysyvyys metallipinnoilla, tai jokin vastaava seikka.
Itse olen huomannut ihan samanlaista vaikutusta jopa saman valmistajan samaa viskositeetin omaavilla mineraaliöljyillä, tässä tapauksessa kalliimpaa tosin kuluu vähemmän. :roll:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Perttu K kirjoitti:Eipä nuo nostimet ole minulla ainakaan mobil delvac dieselillä nakuttaneet. Olen testaillut myös synteettisiä öljyjä, enkä mitään eroa ole huumannut. . Noita raskaankaluston öljyjä on testaitu omissa autoissa kymmenisen vuotta. Ei kertakaikkiaan pahaa sanottavaa.

Itsekin olen tullut siihen tulokseen että jos tuollainen dieselmoottoriin suunniteltu (mineraalipohjainen) öljy pitää rekkaveturin koneen kunnossa toista miljoonaa kilometriä, niin mieluumin sitä sellaista laittaa koneeseen, kuin jotain litkua joka lentää kaarella nissain pakoputkesta kun mittarissa on 100tkm.

On tullut testattua vähän tuota öljyn nousemista voitelukohteisiin. 10W-30 nousee 60-luvun valmetin koneessa 20 asteen pakkasessa ventiilikoneistoon n. 20s:ssa.Noissahan on työntötanko koneet, joten öljykanavat kanteen ovat muutenkin pienet (=pienelle öljynvirtaukselle mitoitettu). Testasin samalla kun säädin ventiilit. Kirjallisuus puolestaan väittää entisen öljykalvon pysyvän sylinterin seinämillä n. 1.5 minuuttia kylmänä, jos uutta öljyä ei sitä ennen ehdi tulla. Ihme on, jos ei mersun kone pysty samaan :!: Onhan kehityskin kulkenut eteen päin kymmeniä vuosia.
Jos rekka ehtii jäähtyä, jotain on vinossa. Joko ei saa kuskeja tai se on muuten vaan paskana.. Esim. Koneremontti. Henkilöautot voi sentään seisoa useampiakin vuorokausia. Pistetään peruskylmä kone käyntiin, katsotaan öljyn nousu koneeseen.( 20s. on tuplaten liian pitkä)
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Haisuli
Mersumies
Mersumies

^Isoissa (turboahdetuissa) dieseleissä saattaa kovilla pakkasilla kestää minuutteja, ennenkuin öljyä rupeaa virtaamaan yläkertaan. :shock:
Siinä on lakrut kovilla.
Masta 6_2_6
mutterimonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja mutterimonttu »

Kyllähän maalaisjärjellä voi käsittää, että dieselmoottoriöljyt on dieselmoottoreita varten. Niissä kun on erilaiset ominaisuudet, kuin "moottoriöljynä" mainostettuilla tuotteilla, jotka ovat parempia bensiinimoottorille, kuten Mobil1 ja Mobil1 Rally Formula, Shell Helix Ultra ja monet monet muut. Olen jonkin verran vene- ja laivamoottoreiden kanssa tekemisissä ja meillä käytetään tällä hetkellä Nesteen CD-laatuluokan SAE 30 dieselmoottoriöljyä teholuokissa 15 - 2200 kW. Toki isommissa moottoreissa on isommat välykset, mutta lähes poikkeuksetta nämäkin on turbokoneita. Kyllä esim. Shell Helix Ultra on hyvää öljyä on uudelle autolle. Mutta dieseliin en sitä laittaisi. En edes uuteen.
Mutterimontun menninkäinen.
karisa81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja karisa81 »

Itse olen käyttänyt neste diesel 15w-40 ihan hyvin on toiminut työpaikalta saa ilmaseksi isosta säiliöstä samaa öljyä käyttää firmassa noin 30 maansiirtokonetta ilman ongelmia
Haisuli
Mersumies
Mersumies

^^Näihin vähän vanheempiin kiisseleihin sopii hyvin juuri 15W40 ja jos käyttölämpötila antaa myöten, niin sae 30 antaa riittävän suojan kulumista vastaan. Dieselöljyjä voi käyttää bensamoottoreissa, bensamoottoriin tarkoitettuja öljyjä en suosittele kiisseliin.
Masta 6_2_6
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Mä käytin 10 vuotta pelkkää Rally Formulaa, mutta nyt kuulemma ei ole Helixiä parempaa olemassa. Ainakin se on pirusti kalliimpaa. Jos vaihtaa RF:n 10 tuh välein niin on vielä huokeampaa kuin Helixi 20 tuh välein. Kyllä mä sitä kalliimpaakin ostan jos se näkyy koneessa viiden vuoden päästä.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Vastaa Viestiin