Automaattilaatikko hajosi (722.6). HOMMA OK !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Tässä anturin nastajärjestys ja jännitteet, vähän arvaamalla (Ei ole varmistettu mutta jos tällaisia sähköjä löytyy niin sitten vika on varmaankin muualla ?)

1 = ? (Ei kytketty)
2 = Käyttöjännite +12 V
3 = Maa, kytketty ohjausyksikköön = 0 V ja 0 Ohm mitattuna auton rungosta
4 = Käyttöjännite ohjausyksiköltä (5 V)
5 = Signaali ulos, muuttuu ilmamäärän mukaan

Eli jos anturi on rikki niin silloin tuo vitosnasta makaa jommassa kummassa laidassa (0 tai 5 V) tai jossakin muussa asennossa

Kävisin mittaamassa omasta mutta kun siinä ei ole tuota anturia - pieni ero 606.962:n ja .961:n välillä

EDIT: nastan 2 kytkentä korjattu
Viimeksi muokannut jysi, La 12.03.2005 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kiitos :!:
Pitää tänään tutkia tuo.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jysi kirjoitti:Tässä anturin nastajärjestys ja jännitteet, vähän arvaamalla (Ei ole varmistettu mutta jos tällaisia sähköjä löytyy niin sitten vika on varmaankin muualla ?)
No pitkästä aikaa täällä puhutaan asiaa, aivan oikein ettei suinpäin vaihdeta komponentteja, joiden toimintaperiaate on yksinkertainen mutta hinta on järkyttävä.

Juttua oli: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 814#163814
Oletko sattumalta törmännyt tai tiedätkö muutoin mikä merkitys on tuossa nastoilla 1 ja 3 ? Löytyykö mitään analogiaa tuon 606:n kanssa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jännitteet mitattu ilmamassamittarin liittimistä.

Vitosnastassa jännite vaihteli 1,0 - 1,4 voltin välillä hieman kierrosia annettaessa.
1,0 VDC tyhjäkäynnillä.

Ja samaan syssyyn paloi vielä kuskin puolelta ajovalopolttimo :twisted:
Tuo tuntuu syövän lamppuja kuin heikkopäinen leipää.

Akun navoista tyhjäkäynnillä jännite 13,85 VDC.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
jukkis71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jukkis71 »

Mä voin lainata tosta mun autosta ilmamassamittaria, jos on tarvis vielä.
(mb e 200 cdi 99).
Viimeksi muokannut jukkis71, Ma 29.05.2006 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jukkis71 kirjoitti:Mä voin lainata tosta mun autosta ilmamassamittaria, jos on tarvis vielä.
(mb e 200 cdi 99).
p.040 5723628 hki
Kiitos tarjouksesta, mutta se vaan ei taida sopia ?
Niitä on uusia ja vaihto-osia, tähän kolmesataseen ei saanut edes sitä vaihto-osana.

Onko muuten se CDI uudempi vai vanhempi kuin 6/99 ?

Pitäis ilmeisesti olla A 000 094 12 48 ja imuputkessa.
Sulla lienee A 611 094 00 48 ja se on ilmanputsarin kotelossa?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Tutki nyt kaiken varmuudeksi, ettei se hukkaportti ole selällään, itsellä oli niin ja juuri samat oireet.(pistä vaikka rautalangalla kiinni koeajon ajaksi) Se alipaine mollukka siinä turbon vieressä(290) ei tykkää kuumuudesta ja kalvo poksahtaa rikki ja se laskee paineen sieltä puolen moottoria (alipaine tulee sinne nuppineulan vahvuisella pillillä) .Eli vika voi löytyä jommasta kummasta alipainetörpöstä( hukkaportti / pakokaasun kierrätys ).Ottavat samasta linjasta paineen.

Vika testerikään ei älynnyt tätä vaivaa, koska se ei ole sähkövika ja se ilmoitti vian olevan ahtopaineen mittauksessa.
jukkis71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jukkis71 »

Se on toi vanhempi malli, käyttöönottopävä 03/-99
jukkis71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jukkis71 »

Ilmanputsarin imuputkessa toi munkin anturi näytti olevan.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

veskola kirjoitti:Oletko sattumalta törmännyt tai tiedätkö muutoin mikä merkitys on tuossa nastoilla 1 ja 3 ? Löytyykö mitään analogiaa tuon 606:n kanssa ?
On tuo vähän eri näköinen. OM 606/611 anturissa on 2 lämmitysvastusta ja niiden välissä lämpötila-eroa mittaava vastus.

Elektroniikka säätää kuumemmalle vastukselle menevää jännitettä/virtaa niin että lämpötilaero pysyy 160 asteessa. Tämä jännite kertoo virtausnopeuden ja se viedään ohjausyksikölle.

Nettiä selatessa tuli vastaan tällainen sivu http://www.newbug.de/lmm.htm aiheesta, ja kas kummaa mullahan oli tuossa kakkosnastan kytkennässä virhe, eli siihen pitää tulla +12 V !
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jysi kirjoitti:On tuo vähän eri näköinen. OM 606/611 anturissa on 2 lämmitysvastusta ja niiden välissä lämpötila-eroa mittaava vastus.

Elektroniikka säätää kuumemmalle vastukselle menevää jännitettä/virtaa niin että lämpötilaero pysyy 160 asteessa. Tämä jännite kertoo virtausnopeuden ja se viedään ohjausyksikölle.

Nettiä selatessa tuli vastaan tällainen sivu http://www.newbug.de/lmm.htm aiheesta, ja kas kummaa mullahan oli tuossa kakkosnastan kytkennässä virhe, eli siihen pitää tulla +12 V !
Loistavaa, nyt kun Ari666 mittaa vielä ne muut nastat läpi niin se hyperkallis massamittari voidaan jättää rauhaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

veskola kirjoitti:Loistavaa, nyt kun Ari666 mittaa vielä ne muut nastat läpi niin se hyperkallis massamittari voidaan jättää rauhaan...
Joo... nelosen ja vitosen mittasin.
Eli se +5 volttia löytyy yllättävänkin tarkasti siitä nelosesta ja 1,0-1,4 vitosesta.

Voiko tuon perusteella jo päätellä ilmamassamittarin olevan kunnossa?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kun ei ole ehjää vieressä niin vaikea sanoa mutta tuon sivun perusteella (1.0 V ilman virtausta ja 4.8 V kaasu pohjassa kiihdytettäessä) nuo vaikuttaa ihan järkeviltä lukemilta joten ehkä voidaan siirtyä seuraavaan komponenttiin.

Tässä vielä ilmamäärämittareiden kanssa painville tiedoksi sivu http://www.msi-motor-service.com/pierbu ... ver_en.asp
josta löytyy Pierburgin katalogit (MB-osanumerot vs. Pierburg-.numerot jne.). Tämä kyseinen kapistus vaan näyttää olevan jonkun muun kun Pierburgin tekemä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onpa tämä erinomaisen hieno homma, että saatiin edes suht' todennäköisesti edes tuo kohta poissuljettua.
Kiitokset selvittelyyn osallistuneille ja erityiskiitos jysille.

Huomenissa pitää hämmästellä sitä hukkaporttia.

Missä muuten moottorinohjausyksikkö sijaitsee ja miten sitä voisi kotikonstein tutkia?
Kun testeri kerran ei siihen saanut yhteyttä, niin voisi edes itse todeta saako se käyttöjännitettäkään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Moottorin ohjainlaitteelta kannattaa mitata virrat ja maadoitukset. Saattaa jokin jännitteen syöttörele heitellä, ettei se kuormittettaessa johda tarpeeksi. Tai joku sulake...

Muuten noista ilmamäärämittareista pieni vinkki: Se uudemman mallin cdi:n mittari käy vanhempaan malliin. On huomattavasti halvempi. Sama mittari käy myös vag- tuotteisiin :wink: Eroa on vain se että vanhempi malli tulee putken kanssa ja uudemmassa on vain pelkkä tunnistin. Ja se tunnistimen jännitteen vaihtelu kuuluu olla jossain siellä 0.5-4.5V, joka tapauksessa ei 0-5v, koska silloin järjestelmä ei tunnista oikosulkua tai katkosta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Aki P kirjoitti:Moottorin ohjainlaitteelta kannattaa mitata virrat ja maadoitukset. Saattaa jokin jännitteen syöttörele heitellä, ettei se kuormittettaessa johda tarpeeksi. Tai joku sulake...
No sulakkeita katselin minäkin, mutta missään ei ole mitään sen suuntaista tekstiä, joka viittaisi moiseen toimintaan.
Jos on tietoa mikä sulake, niin vinkatkaa :wink:

Siksi sitä ohjainlaitteen sijaintia kyselinkin, että maadoitukset ja jännitteet saisi selville.
Vaan sijainti on arvoitus :cry:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

kaavioista ei mitään muistikuvaa, mutta ohjainlaite on moottoritilassa siinä oikeassa taka nurkassa. Kansi muistaakseni ristipää ruuveilla kiinni. Siellä taitaa olla myös laatikon boksi.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Aki P kirjoitti:kaavioista ei mitään muistikuvaa, mutta ohjainlaite on moottoritilassa siinä oikeassa taka nurkassa.
Siis ajosuuntaan katsottuna oikealla eli apukuskin puolella, vai tyypillisestä puoliköyrystä korjausasennosta edestä päin katsottuna eli kuskin puolella :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18195
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vänkärin puolella, ota se muovikansi irti niin siellä on ohjainlaitteet sulassa sovussa.
wiimax.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ettei vaan nyt ole polttoainesuodatin tukossa?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

petri.n kirjoitti:Ettei vaan nyt ole polttoainesuodatin tukossa?
Se on ainakin periaatteessa mahdollista, sillä n. 150-200 km ennen vian ilmenemistä (vika siis ilmeni tasaisen moottoritieajon jälkeen) tankkasin syrjäiseltä ST1 -asemalta jostain Hauhon ja Tampereen väliltä.

Mutta voiko sellainen vika saattaa moottorinohjauksen häiriötilaan?
Nythän se siis ei kierrä kuin max. 4000 -4200 rpm.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kun ei saa kakkua niin ei kierrä. :roll: Noissa traktoreissa ainakin, kun käy ihan hyvin tyhjäkäyntiä, sitten kun lähtee liikkeelle, niin eivät ota kunnolla kierroksia ja veto poissa, mutta kun ei ole kuormitusta niin kulkee ihan hyvin. Suodattimen, kun vaihtaa niin taas mentiin. :D Sinuna minä vaihtaisin ensin suodattimen, ennenkuin lähtisin mitään muuta vaihtelemaan. :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

petri.n kirjoitti:Sinuna minä vaihtaisin ensin suodattimen, ennenkuin lähtisin mitään muuta vaihtelemaan. :wink:
Totta tuokin.
Mutta miksi kierrokset jää juuri niille maagisille neljäntonnin lukemille, joille käsittääkseni vikamoodissa jää ?
Eli häiriökäytöllä kone on.

Kiertäisikin kaksi- tai kolmetuhatta, niin tuollaista suodatinongelmaa voisi epäillä.
Vahvasti siis viittaa kaikesta päättelystä huolimatta moottorinohjausboxiin tai sen tarvitseman informaation puuteeseen.

...jos näiden nykylelujen vikoja nyt enää voi loogisesti yrittää päätellä.... :?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ari66 kirjoitti: Mutta miksi kierrokset jää juuri niille maagisille neljäntonnin lukemille, joille käsittääkseni vikamoodissa jää ?
Eli häiriökäytöllä kone on.
Voiko vikatila todella olla noin korkeilla kierroksilla? Ei nyt itsellä ole mersun vikatilasta kokemusta, mutta Seatissa oli 2500, jonka yli ei mennyt kierrokset vikatilassa..

Sitten se mikä voisi aiheuttaa ongelmaa. En ole varma, kuinka noissa mersun turbodieseleissä on ohjattu ahtopaineita, mutta Seatissa oli (toki "täysin" eri tekniikkaa :oops: ) ahtopaineensäädin se ilmamassamittarin jälkeen toiseksi yleisin vika.
Mittasitko muuten ilmamassamittarin ulostuloa myös täyskiihdytyksessä kuormitettuna? Jospa se antaa sitä pientä vaihtelua kuormittamattomana, mutta ei annakaan tarpeeksi suurta lukemaa sitten täydet ahdot päällä.. :roll:

Toinen vaihtoehto onkin sitten tuo jo mainittu ST1:llä tehty tankkaus. Jospa siellä on ollut paskaa seassa, tai liian heikko pakkaskestävyys..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Eipä sen 300 turbon tartekkaan tuon ylemmäksi kiertää kuormitettuna, kun antaa kaikki hevoset jo rapialla 4000 kierroksella. :shock: :lol: Ilman vaihdetta sitten ei nousekkaan ylemmäksi kun kierrosrajoitin rajoittaa. :twisted: :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nyt vaan taitaa olla pitkälti toistasataa kaakkia joillain muilla laitumilla, luulen ma.....
Ainakin ne pellin alta on karkuteillä....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

Ari66 kirjoitti: Mutta miksi kierrokset jää juuri niille maagisille neljäntonnin lukemille, joille käsittääkseni vikamoodissa jää ?
Eli häiriökäytöllä kone on.
290 turbodiesel oli ainakin juuri tuollainen vikatilassa. Aivan kuin kaasupolkimesta olisi ollut käytössä vain 1/3. TAi tiedä vaikka toimiskin tuo vikatila niin että sähkökaasu ei "anna" kuin kolmanneksen. Kone otti paikallaan vähän vähemmän kierroksia kuin normaalisti, mutta ajossa tehoa oli runsaasti kateissa, huippunopeus oli juuri ja juuri päälle sadan. Auto oli manuaali joten tuohon vaihtamiseen en osaa sanoa mitään.

Siinä autossa vika oli haljennut ahtoputki, ja huomattavaa oli että vika häiriötila pysyi päällä vaikka auton sammutti välillä, satunnaisissa viossahan tuo tila nollautuu kun auton samuttaa välillä
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itsellä oli aikoinaan samanlainen vika eli auto oli siis mennyt hätäkäytölle. Kun en muuta osannut, vein auton veholle. Katsoivat testerillä ja sanoivat että ilmamassamittari on rikki. Vaihtoivat mittarin mutta vika ei korjaantunut, eli vika ei siis ollutkaan ilmamassamittarissa. Sanoivat että joskus testeri ilmoittaa ilmamassamittarin olevan rikki vaikka se vielä hyvin toimiikin. Auto toimii siis hyvin vielä vanhalla ilmamassamittarilla, mutta testerin rajat ovat niin tarkat että se ilmoittaa ilmamassamittarin olevan rikki. Kun ilmamassamittari ei ollutkaan rikki alkoivat etsiä vikaa muualta. Vika löytyi paineenmuuntajasta, eli toisesta niistä mustasta mötikästä jotka ainakin minun autossani ovat siinä ilmanpuhdistajan alla/vieressä. Ohjaavat pakokaasunkierrätystä ja ilmeisesti hukkaporttia. Kun vaihtoivat osan alkoi taas autokin kulkea.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Onko se paineenmuuntaja sellainen kuutio, johon tulee sähköt + 2 tai 3 alipaineletkua? Oliskohan mersuissa sitten kuitenkin samantyyppinen kuin VAGissakin, jossa kulkee ahtopaineensäätimen nimellä.. Boschiahan ne järjestelmät molemmissa on ;)

Jos osaa menee vaihtoon, niin kannattaa muuten kysäistä osaa Boschilta. Todennäköisesti halvemmalla pääsee. Tosin jos Veholla käyttää, niin ei taida olla vaihtoehtoja :roll:

Se ilmamassamittari on muuten usein sellainen, että menee pikkuhiljaa. Eli saattaa näkyä vikamuistissa, vaikka ei havaittavasti tehoihin vielä vaikutakaan.. Ainakin itsellä Seatista meni siten. Ostaessa oli (jälkikäteen ajatellen) jo hiukan tehoton, mutta en sitä ostaessa hoksannut. Vuoden päästä ei jaksanut enää vaunua vetää.. 35000 km:n matkalla "kului" siis pikkuhiljaa finaaliin. Itse tuollaista on hankala huomata, koska sitä tottuu pieneen muutokseen. Vasta, kun pistin vaunun perään, niin hoksasin, että kaikki ei ole siten kuin pitäisi..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veppe kirjoitti:Onko se paineenmuuntaja sellainen kuutio, johon tulee sähköt + 2 tai 3 alipaineletkua? Oliskohan mersuissa sitten kuitenkin samantyyppinen kuin VAGissakin, jossa kulkee ahtopaineensäätimen nimellä.. Boschiahan ne järjestelmät molemmissa on ;)
Eli semmoinen lutikka, johon tulee alipaine, jota ecu päästää ahtimelle, ja toimii siten ahtopaineen säätimenä yhdessä ecun kanssa. Eikös samassa lutikassa ole se ahtopaineen anturi vai olisiko se erikseen...

Kyllä se kommunikaatiokanava testerin ja ecun välillä nyt pitäisi saada toimimaan niin selviää tuokin. Onko siellä nyt laatikko vikatilassa vai ecu vai molemmat :roll:

Siitä 5V jännitteestä ilmamassamittarilla voidaan päätellä että eculle sentään tulee sähköt, ja tuskin se auto käynnistyisi jollei tulisi :shock: Toisaalta jos ecu kokonaisuutena pätkisi niin eiköhän autokin aina sammuisi,kun ruiskutusten ohjaukset tippuvat pois pelistä.

Vaikka moottori, siis ecu, olisi vikatilassa niin toimisikohan laatikko silti itsenäisesti, ja miksei laatikko tuossa tilanteessa suostu vaihtamaan isompaa vaihdetta vaikka tehot 'vähän' on kateissa.

Onko varma ettei siellä ole erillistä kaasupolkimen asentotunnistinta, eli potikkaa, laatikkoa vaarten ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin